Lokakuun Lutuset 2014 *Maaliskuussa*

Vihdoin pääsin koneen äärelle :)
Ihan loisto uutisia tältä suunnalta, ultrasta löytyi pikkuinen syke ja myös laskettu aika aikaistui parilla päivällä.
Eli:LA 18.10.2014
Sikiö vastasi viikkoja 7+6 josta lasketun ajan siis laskin. Lääkäri kyllä sanoi että la olisi 16.10 menkkojen mukaan, mutta mennään tuolla sikiön koolla eteen päin. Minulla on kyllä super helpottunut olo. :heart: Parin viikon takainen vuoto oli ilmeisesti kaksonen, mutta ihanaa että on edes yksi tulossa. Sekä minun että miehen suvussa on kaksosia, minun suvussa useita kaksosia jokaisessa sukupolvessa.

Varhaisultran teki Terveystalo ja hinta taisi olla 102 euroa. Aikaa varatessa käskettiin varata rahaa 200 euroa, joten oli paljon halvempi mitä odotin. Ultran teki naistentautien erikoislääkäri ja alakautta tehtiin :D samalla teki myös kynekologisen tutkimuksen ja sanoi että tätä ei tarvitse tehdä enää neuvolalääkärin toimesta vaan kirjoitti myös siitä tositteen. Ihan kiva juttu, oli nimittäin vähän epämiellyttävä kokemus kun kaikki paikat ronkittiin :LOL:

Vielä en uskalla kuitenkaan hehkuttaa tätä raskautta kenellekään vaan odotellaan vielä viikon 12 ultraa. Olemme miehen kanssa sopineet että sen jälkeen kun vauvan terveys nähdään niin voidaan kertoa myös sukulaisille.

Täällä ei kunnallinen puoli ota mitään kantaa noihin vuotoihin, eli on mentävä yksityiselle jos haluaa sitä seurata. Kunnallinen puoli ei tee siis mitään ennen 12 viikkoa. Tämän päivän lääkäri sanoi että vuodot saattavat vaikuttaa veriseulan tuloksiin, joten hän kirjasi sen ylös neuvolaan vietäväksi.

Mutta kiva päivä siis tänään ja mikä tärkeintä, sain virallisen vahvistuksen että raskaana ollaan :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Addoda ja willarose
Hyvä että sait hienoja uutisia ankkurinappi. Sinänsä harmi jos se ulos tullut oli toinen kaksosista mutta edes yksi terve vauva niin hyvä. :) onnea! :) <3

Päivittelen tän päivän tai viikonlopun aikana noita laskettuja taas lisää. Jos ei iha hirveesti ehtis kasaantuu. :)
 
Voi hatara pää, miten voi unohtaa mennä verikokeeseen.. Ens keskiviikkoon mennessä pitäisi mennä, mutta mullahan on aamuvuorot, joten enpä millään ehdi. Vasta torstaina. Onko ne niin päivälleen tarkkaa, jos menen päivän myöhässä verikokeeseen?
Tosin keskiviikkona pääsen ajoissa, voinhan koittaa ehtiä labraan ennen sulkeutumista. Suututtaa vaan tämä oma hatara pää!

Ihana, että kohta voi oikeasti kertoa raskaudesta. Vaikka tällä hetkellä tosi monet jo tietääkin, kun töissä paljastui melkein heti kun itse olin saanut tietää ja vanhemmille ollaan kerrottu jo. Mun täti on ilmeisesti aavistellut jo ja koittanut kauniisti vihjata, kuten myös mun mummi myös. Silti haluaisin odottaa vielä ultraan saakka, ehkä 24.3. tulee pian..

Oon jotenkin paremmin viihtynyt FB:n puolella, vaikka aluksi vannotin käyväni täällä ihan yhtä ahkerasti. Se on vaan niin helppo puhelimellakin, mun lumia ei täällä suostu kirjoittamaan paitsi muotoile & esikatsele -nappulasta ja se on jotenkin hankala.. :D

senya 10+2
 
Onnea Ankkurinappi hyvistä ultrakuulumisista :) tai harmihan se tietysti on jos on ollu kaks alkuun ja nyt enää vaan yks, mutta on edes se yks :heart:

senya mäki odotan hirveesti että päästään kertomaan! Ultran jälkeen vasta, mut jos se tulis nopeesti.. Ei olla kerrottu siis kellekään vielä. Tosin ens viikolla ollaan lähössä laivareissulle Tukholmaan kaveripariskunnan kanssa, niin eilen vähän pohdittiin että varmaan niille kerrotaan reissulla. Kun tää paha olo ja nälkä ja väsy vaivaa, ni tulee sit vähän helpompi reissu kun ei tarvii niin peitellä.. Katotaan nyt sit kuin käy.

Täällä eka neuvola käyty, ultran varaan maanantaina kun perjantaina en kerenny (=muistanu) soittaa ajoissa.. :p Tänään ei-ihan-niin paha olo, mut eilen illalla kyllä mietin et jätän koko Ruotsin-reissun väliin kun niin pahaa teki jo sängyssä maata.
 
Ankkurinapille onnea hyvistä ultrauutisista! :) ja pääasia että siellä on vaikka sitten se yksi <3

Senya: Täällä päin on ainakin painotettu, että siihen verikokeeseen on mentävä juuri tiettyinä päivinä. Mutta soita ihmeessä neuvolaan ja kysy! :)

Onko muilla siis se kotidoppler? Ja osaako kukaan sanoa miten aikaisin kannattaisi edes yrittää kuunnella? Esikoisen aikana ostin sen vasta rv14 ja silloin kuului selvästi. Hihii, tekis niin mieli jo koittaa mutta en tiedä pitäisikö, huolestuisin sitten varmaan vaan jos en löytäisi. Ihmismieli on erikoinen :D
 
Iuh, iski joku mukava vatsatauti. Viime yö meni oksentaessa 1,5h välein. Luulin ensin et pahoinvoinnin takia vihdoin tuli oksennus kun monta kertaa ei oo ollu kaukana.. Mut tosiaan mikään ei pysyny yöllä sisällä, vessassa meni valvoessa kun molemmista päistä tuli tavaraa (sorry yksityiskohdat :p). Mies on ihana kun se passaa <3 mut muuten ei kovin kehuttava olo. Tosissaan vatsataudin piikkiin laitoin kun ei kai tollanen äkillinen oksentelu voi raskaudesta johtua?
 
Kukkuu, ei oo doppleria eikä tuukkaa. Mielenrauha pysyy parempana ku ei oo moista härveliä.

Jäi päivittelyt eilen tekemättä, jospa tänään ehtis aatella asiaa enemmän ja jos tuo pirpans nukkuis päikkärit, kunnolliset eikä mitään 10min pätkiä. :)

(.) Aloin eilen pohtimaan et joko en tajua mitään oireiluja tai sit niitä ei oo paitsi ihan tolkuton kiukuttelu ja aina vaan typerämmistä jutuista. Mietiskelin myös eilen kaupassa ollessa et uskallanko värjötä hiuksia mut kyl mä sen tein pari kertaa edellisessäki raskaudessa ja tossa tuo otus pömpöttää. :) hingun kokeilla sitä uutta latvojen värjöys juttua. ;) eikä se niin paha oo ku et koko pään värjäis. :) kampaajaki houkuttais mut ei pysty nyt just et dhkä myöhemmin tai sit synnytyksen jälkeen. Hierojaaki oon aatellu, mites muute onks raskausajan hieronnasta kokemuksia? Miehen hieronta pahensi selkä särkyjä ed raskaudessa. Joten nyt mietin laitanio rahani raskausajan hierontaan vai en. :)

Poksis 10+0!!

Addoda & SnadiKakkonen
 
Tuli noista arvista mieleen ku sattu silmään et kävin ostaan eilen bepancarea, muuten vaikutti ihan kivalle mut en siitä testeristä huomannu haistaa joten haju on äklö.. en käytä hajustettuja rasvoja ollenkaan vaan hajuttomia ja ku tuossa on jotai hajua nii meinaa purjo lentää. :(
 
Addoda hyvä kun sanoit tosta, että toi rasva haisee ainakin sun nenään pahalta! Olin suunnitellut ostavani juurikin kyseistä rasvaa, mutta pitääpä tosiaan sitten haistella sitä ensin. Oon ilman raskauttakin ollut ihan kamalan hajuherkkä, tällä hetkellä sitten vielä siihen ekstraa niin voi olla että täytyy joku muu rasva kotiuttaa..
 
  • Tykkää
Reactions: Addoda
Viikon talvilomareissun jälkeen täällä taas :). Yritin lueskella menneitä tarinoita, mut niitä oli paaaaljon.

Kaikki meni hyvin reissulla, pystyin urheilemaankin normaalisti jne. Kaikki oireet tuntuu hävinneen johonkin, en tiedä onko huono merkki? Lähinnä pysyviä on väsymys (viikon loman ja hyvin nukuttujen unien jälkeen oon päiväunien tarpeessa edelleen...) ja ruokahaluttomuus. Tai oikeastaan ei ruokahaluttomuus, vaan huono olo tulee, jos syö paljon. Pieniä aterioita yritän syödä useita päivässä.

Vaikeaa oli noudattaa ruokarajoituksia, kun ravintolassa syötiin ym., kun ei aina tiennyt mitä missäkin on... Ja omat allergiatkin vielä rajoittaa valikoimaa. Mutta hengissä ollaan vielä ;)
 
Senya suosittelen kyllä nuuhkimaan niitä. Olis pitäny iteki tajuta haistaa mut ei jostain syystä tullu ees mieleen et noissa vois olla hajusteita. :/ kallis rasva ja sit se haisee, harmittaa ihan sikana. Toivottavasti edes toimis sit. :| :headwall:
 
Moikka pitkästä aikaa!
Täällä on pitänyt kiirettä erinäisten lomien takia, ensin mies viikon reissussa, sen jälkeen normielämää ja sitten taas minä ja lapset olimme hiihtolomaa viettämässä pohjosessa... Muutakin murhetta ollut ja väsymystä ja pahoinvointia, joten en ole vaan jaksanut kovin kirjoitella tänne, enkä oikein facebookkiinkaan, vaikka siellä ylläpitäjänä olenkin! Tosiaan tosi hyvä juttu, että Addoda lisäsit tuonne etusivulle miten fb-ryhmään pääsee! :) Olen tästä hiljaisuudestani huolimatta päivittäin käynyt katsomassa viestit ja yrittänyt samantien lisätä fb-ryhmään porukkaa kun joku sinne haluaa! :) Edelleenkin sinne olette tervetulleita jos halukkaita on! :)

(.) Vatsa on täällä jo niin iso, että 2v9kk tyttäreni kysyi onko mulla vauva vatsassa???? :O perjantaina 21.3. olisi np-ultra! Vauvan kerkesin näkemään rv 7+0 kun kävin ensikäynnillä neuvolassa. Meillä neuvolassa on siis oma ultra ja terkkari kysyi haluanko että kurkataan? Ja siellähän hän näkyi pienenä ja sydän sykki! Toivotaan siis että kaikki on edelleen kunnossa! Olosta päätellen kyllä.. Oksentaa ei ole tarvinnut kertaakaan, mut tää ällö-öllötys on kyllä jatkuvana seurana päivittäin! Loppuis jo!

Ansukka 9+4
 
Mäkin olen pähkäillyt kosmetiikan ja hiustenvärjäyksen kanssa viikonloppuna. Aloin syynätä kylppärin purnukoiden ainesosia läpi netistä löytyneen "vältä näitä raskaana"-listan kanssa. Lopulta totesin, että päivittäin käytettäviä tuotteita on tosi vähän (ei uskoisi kertyneestä purnukkamäärästä!) ja nekin ovat yllättävän vähillä myrkyillä tehty :) Lopetin vauhkoamisen siihen.
2vkon päähän varatusta kampaaja-ajasta päätin, että kerron kampaajalle raskaudesta ja luotan ammattilaisen valintoihin väriaineissa. Värjäysväliä alan pidentää.
 
Moi!

Tuli mieleen tulla tänne kyselemään, että onko joku joutunut käymään sokerirasituskokeessa? Minulla olisi sellaiseen aika huomenna, ja pelottaa ihan valmiiksi koko päivä! Ajatus siitä, että aamulla pitää lähteä n. 12 tunnin paaston jälkeen liikenteeseen ilman aamupalaa ja kahvia, ensimmäinen mitä saat suuhusi, on jokin sokerilitku (en voi sietää mitään makeaa heti aamusta) ja kunnolla saat syödä vasta tuntien jälkeen.

Jos jollain on hyviä vinkkejä tai kokemusta moisesta testistä, niin olisin iloinen, että tiedän mitä huomiselta odottaa?
 
Sokerirasituksesta - ota mukaan jotain luettavaa. Siinä joutuu odottelemaan kaksi tuntia, käveleskellä ei saa, ja nyt uutena kuuluu tulleen kielto, ettei saa virkata/kutoakaan, ettei tulokset jotenkin puuhakkuudesta vääristy. Normaalisti mitataan verensokeri vain ennen litkun juontia ja 2h jälkeen, mutta raskaana olevilta mitataan muistaakseni lisäksi 1h arvo siinä puolivälissä.

Minä kävin noissa säännöllisesti jo ennen raskaaksi tuloa, ja nyt on raskausdiabeteksen selvittämistä varten parin viikon päästä taas testi tulossa. Se juotava litku on kuin hiilihapotonta colajuomaa. Makeaa kyllä, eikä siitä varmaan kukaan pidä, mutta ei se nyt mitään oksetuspahaa ole. Ei kyllä todellakaan mitään, jota pitkän paaston jälkeen tekisi mieli.

Ole tarkka siitä, että paasto on juuri sen 12h. Ei yhtään vähemmän, muttei myöskään enemmän. Sillä on väliä tulosten kannalta, ja tietty myös itsellä vähän parempi olo ettei sitä älyttömiin venytä.

Sokerirasituksen jälkeen voi olla viisasta, että olisi varannut jotain pientä suolaista mukaan. Minulla itselläni ei ikinä ole tullut mitenkään hutera tai huono olo noissa testeissä, mutta joillakin kuulemma tulee. Ja jos raskausoireena on pahoinvointia tai edes jotain sinne päin, niin hapakorppueväs (tms) sairaalasta pois lähtiessä voisi tehdä terää.
 
Exec: täällä on kans edessä sama rasitus koe.. enkä myöskään vois mitäö makeeta popsia aamusta heti.. mutta mun onneksi siihen on aikaa vielä melkeen kuukausi. Onneks. :D ennen mun ja pirpanan neuvolaa siel on käytävä silti. Viimeksi ku siellä kävin nin oli jo isot viikot ja teki niin pahaa edes juoda koko litku että yäks. Nyt ootan samanlaista kokemusta ku viimeksi oli. OTA EVÄÄT mukaan ja järjestä niin että sulla on aikaa istuskella hetki sen jälkeen. Mä en kyennyt menemään töihin enää sen testin jälkeen ja nyt ei onneksi tarviikkaan. Ipanaa vahtii mies sen päivän kun tiedän taas että yrjö lentää loppu illan. Mut kyl siitä selviää, tekemistä tai lukemista mukaan ja ne eväät.

Kasenja: mulle ei oo kukaan sanonu etteikö sais kutoo tai virkkaa, seon musta tosi hyvää viihdettä ja siinä saa ajatukset huonosta olosta pois. Tosin ite nukuin siellä viimeksi kun olin. Varmaan niin on nytki. Meillämonneks voi hoitajalle sanoa että pitäis pitkälleen päästä nii järjestävät paikan heti. :)

(.) Ei kai mitään mainittavaa, jotenki pidän tätä nyt tosi huonona juttuna.., sykkeiden kuuntelua ootan melkeen kauhulla... onneks pirpanan neuvola täl viikolla ni voisin kysyy josko ottais ja kokeilis kuuluuko ne sillä dopplerilla. Pakko saada vähä ajatuksia kokoon ja varmistus et tyyppi on vielä hengissä..

Addoda ja snadi2 10+2 (?) Kai
 
Sokerirasituksesta sen verran, että ei se litku maistu niin makealta kuin voisi pelätä, täällä Vantaalla tarjottiin vadelmanmakuista ainakin muutama viikko sitten. Eikä se määrä ole kovin suuri, pari kertakäyttömukillista.
Minua huippasi paljon ja yökötti vähän, mutta niin mulle käy aina verikokeessa joten en pidä tuota koetta mitenkään pahana.

Olen tässä pari viikkoa kesälomalla ennen äitiysloman alkamista niin on paljon aikaa käydä lueskelemassa muitakin kuin "omaa" ketjua johon yleensä kirjoittelen, terveisiä siis tuolta toukokuisten topikista :D
-Liriel (32+0)
 
Sokerirasituksesta Esikoisesta siellä kävin ja tässäkin raskaudessa se on tulossa rv12-16 välillä. Koska pahoinvointia riittää, ajattelin varailla sen rv 14 korville, jolloin esikoisesta pahoinvointi helpotti. Minusta se litku oli pahaa loppua kohden, se piti juoda liian nopsasti minun makuuni. Olisi kivaa saada sitä colan makuista, jotain ihmettä sain viimeksi. Silloin ohje oli, että pitää pysyä määrätyssä tilassa koko kokeen ajan, muita ohjeita ei annettu, verikokeita otettiin 3 kertaa ja sai itse valita, että kummasta kädestä napataan. Hoitaja sanoi, että jos tuntuu, että haluaa lepäämään, niin se olisi onnistunut. Minulla oli hieman outo olo hetken verran toisen verikokeen jälkeen, mutta ei sen ihmeempiä. Minulla oli kirja mukana ja luin sitä ja odotustilan lehtiä. Minulla oli mukana juoma, hedelmiä ja leipä, jotka söin heti, kun koe oli ohitse. Jäin siis hieman pitempään sinne samaan odotustilaan ennen kuin lähdin kotiin.

Ensimmäinen neuvola on nyt takana. Hemoglobiini oli 128. Huomenna joudun kiikuttamaan pissanäytteen labraan, sillä tänään annetussa 4h näytteessä leukosyytit olivat koholla. Arvaatte varmaan, että huolestuin tiedosta heti... vaikka google tiesi kertoa, että raskauden aikana näin voi käydä. Sokerinrasituskoe täytyy varailla ja huomenna varailen ajan np-ultraan. Kävimme läpi ensimmäistä raskauttani ja synnytystä. Luvassa on synnytystapa-arvio ja terkan arvion mukaan tällä kertaa pääsen lantion kuvaukseen, joten saadaan vihdoinkin kunnolla selville, että onko se ahdas vai ei. Myös vauvan kokoarviota tullaan seuraamaan raskauden ajan synnytystä ajatellen ja sitten arvioidaan, että käynnistetäänkö synnytys tietyllä viikolla jo ennen laskettua aikaa vai sovitaanko aika suunnitellulle sektiolle.

Luckygirl & Vekara 8+4
 
Mäkin taidan mennä sokerirasitukseen vaikkei olisi pakko, ei siitä nyt ainakaan haittaakaan ole. Ekalla neuvolakäynnillä olin epävarma että oliko vaarillani todettu diabetes juuri ennen kuolemaansa vai ei, niin terkka varmuuden vuoksi suositteli koetta. No, asiasta äidiltä tiedustelin ja oli sokereita seurailtu kuulemma, muttei ollut diabetesta todettu kuitenkaan. No, kai silti menen kokeeseen kun kerran sinne on lähetekin laitettu. Viimeksi en käynyt kun olin alle 25-vuotias ja bmi normaali ja silloin toi sukurasite koski vaan omia vanhempia, nyt vasta kuulemma laajentunut isovanhempiin. Ällöttää vaan jo valmiiksi, mä kun muutenkaan en voi juoda mitään limsoja jos niistä on hiilarit lähteneet, niin saa nähdä miten tuo litku menee alas.

Taidan alitajuisesti jännittää perjantain np-ultraa, kun näin viime yönä kamalan unen jossa tuolla ultrassa todettiin, että sikiö oli menehtynyt heti sen varhaisultran jälkeen ja mahassa oli sellainen musta, kuivunut herneenpalon näköinen möykky :p
 
Heips,

Täällä juotiin myös sitä vadelmanmakuista litkua. Kirja oli mukana mutta eihän sen lukemisesta mitään tullut, kun piti keskittyä sen litkun sisällä pitämiseen. JOS joudun siihen tällä kertaa, niin sitten menen kyllä eri labraan. Sellaiseen, jossa pääsee pitkälleen eikä tarvi siellä aulassa kököttää. Anteeksi tämä pelottelu, onneksi näyttäisi siltä että olen pientä vähemmistöä pahoinvointini kanssa :)
Sanoin jo neuvolassa, että en sokerirasitukseen mielelläni menisi. Kuulemma suosittelevat iän vuoksi, mutta eivät pakota. Ja vissiin, jos itse mittailisin muutaman päivän sokereita, niin sen hyväksyisivät kanssa.
Terkka sanoi kyllä, että pahin raskausdiabetes, jonka urallaan on nähnyt, oli lähemmäs alipainoisella nuorehkolla odottajalla, jonka isovanhemmalla oli ollut diabetes. Joten täytynee vielä harkita.

Hepa_, olipa inhottava uni!! Kai noi aivot kelaa tätä raskausasiaa paljon enemmän kuin itse ehtii. Tuntuu menevän toinen raskaus hieman tässä sivussa.

Huoh, täällä on oltu flunssaisia, ja yövalvomisen makuun päästiin viime yönä. Kysyn vaan, että miten ihmeessä tuota touhua on jaksanut viikosta ja kuukaudesta toiseen?!? Aika todella kultaa muistot. Ehkä tämä tulokas on parempi nukkuja...

Enää muutama viikko pahoinvointia jäljellä (todennäköisesti).

Venetsia ja pömppis 10+5
 
Doppleria ei ole, eikä tule. Huolestuisin, jos en sydänääniä löytäisi, joten parempi jättää koko laite hankkimatta :)

Hiuksia värjäsin muutaman kerran edellisessä raskaudessa ja saatanpa värjätä tälläkin kertaa. Kätilön mukaan ihan turvallista.

Sokerirasitukseen en ole automaattisesti joutumassa, enkä mene, jos ei tule syytä mennä.

Tänne on rantautunut iltaisin iskevä etova olo. Tekisi mieli syödä, muttei kuitenkaan tee mieli mitään. Yleensä kyllä helpottaa, kun tulen sänkyyn (täältä peiton alta kirjoittelen :D ). Viimeistään, kun käyn nukkumaan. Lisäksi tissit on kipeät, pientä närästystä ehkäpä myös havaittavissa... Kiihdyn nollasta sataan hetkessä, mutta myös lepyn hetkessä. Mies kutsuu hormonihirviöksi :D

Nt-ultra täälläkin perjantaina. Ei oikeastaan jännitä. Sieltä tulee mitä tulee, jännitin tai en ja se on hyväksyttävä sellaisenaan. Toivon toki, että kaikki on hyvin, mutta se ei ole mun käsissä.

Terveisin Raivotar 10+6 :D
 
Terveisiä "sokerirasituksesta" .. terkkari oli unohtanut kirjoitella lähetteen.. Muut kokeet saatiin kyllä otettua, niihin oli lähetteet olemassa, mutta rasituskoe jäi paastoista huolimatta ottamatta. En tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa, mutta ainakin nyt saa ruokaa! Ja paistaahan täällä kyllä aurinkokin :)
 

Yhteistyössä