~ Lokakuun lapsoset syyskuussa ~

Onnea LTT pikkutytöstä :)

Hemmi ymmärrän hyvin sua, ettet halua vieraita ottaa osastolla vastaan heti sektiopäivänä. Ja sun vanhempien pitäisi myös se ymmärtää. Täällä Kainuussa ei onneksi tule vierasongelmaa osastolle, kun täällä on rajoitettu vierailuja niin että osastolle pääsee ainoastaa lapsen isä ja mahdolliset sisarukset, muilla ei ole sinne mitään asiaa. Toivon suunnattomasti myös sitä, että isovanhemmat malttaisivat rauhoittaa esim. kotiintulopäivämme etteivät tulisi ihan heti tänne vauvaa katsomaan (mikä voi olla mieheni puolelta kuitenkin mahdoton tehtävä, sillä heille tämä on ensimmäinen lapsenlapsi, omat vanhempani asuvat vähän kauempana, joten he tulevat melkovarmasti sitten lähipäivinä kotiuduttuamme vauvaa katsomaan mikäli äitini ei ole silloin töissä).

Ruuanlaittamisesta pakkaseen ei ainakaan meillä onnistu, sillä meille on puoli sukua innostunut keräämään marjoja. Meidän pakastin on täyttynyt vatuista, puolukoista, mustikoista ja mansikoista, joten sinne ei mahdu kyllä yhtään mitään muuta. Meillä on ollut nyt paras marjavuosi kuin aikoihin :) Mikä on kyllä hyvä juttu, kun yhteen aikaan himonani oli syödä puolijäisiä huurteisia mustikoita. Söin niitä parhaimmillaan sitä mukaa pakkasesta pois, kun mies vaan jaksoi niitä kerätä :)

Täällä on torstaina äitipolikäynti noiden verensokereiden vuoksi. Samalla saadaan painoarviota pikkuisesta ja toivon mukaan kohdunsuullakin olisi jo jotain muutoksia tapahtunut sitten edellisen neuvolalääkärin jälkeenkin. Täällä on alkanut olla nyt päivittäin noita sukkapuikkopistoksia, sekä lisäksi jos pikkasenkin enemmän liikkuu, niin illalla liitoskivut on pahemmat. Eilen, ihme kyllä, jaksoin miehen tsemppauksella käydä 1,5 km kävelemässä kahteen pienempään lenkkiin jaettuna. Lisäksi harjoitussupparit on lisääntyneet ja välillä jomottelee tuonne ristiselkään menkkamaisesti. Tänään kävin kaupungilla ostamassa imetysliivit, 2 imetystoppia ja 2 imetyspaitaa, niin siellä kävellessä alkoi taas menkkamainen selkäjomotus. Toivotaan että torstaina kohdunkaula olisi alkanut lyhenemään (viimeksi neuvolalääkärissä kohdunkaula oli ennallaan, mutta kohdunsuu oli puolipehmeä ja lyhentynyt) ja kohdunsuullakin saisi olla enemmän muutoksia. Eniten kuitenkin kiinnostaa, että minkä kokoinen meidän vauveli on. On tasaisesti kasvanut hivenen keskikäyrän yläpuolella koko raskausajan, joten odotettavissa torstaina painoarvioksi on suunnilleen minun ja miehen laskujen mukaan n. 3,1-3,2 kg :)

Olen alkanut jo kovasti toivoa, että maha-asukki voisi jo syntyä. Närästys on tosin ehkä helpottanut vähäsen, mutta hengitys on melko ahtaalla, kun painaa välillä pepulla kivasti keuhkoja. Toivotaan ettei ainakaan yliajalle menisi :)

Nyt syömään ja odottelemaan miestä saapuvaksi koulutusmatkalta takaisin kotiin :)

Viipsu+vauva 37+4
 
HeMmiN: on kyllä tosi tyhmästi sanottu vanhemmiltasi! Ja todellakin nyt saa olla itsekäs, ja sinunhan perheestäsihän siinä on kysymys! Uskoisin että vanhempas leppyvät kun saavat sulatella asiaa hetken, tajuavat, että ihan oikeassahan se sinä olet. Tsemppiä.

ltt: Onnea ihan kamalasti koko perheelle!!! :) Aivan ihanaa!! :heart:

On kyllä hurjaa että teillä "sektiolaisilla" on syntymäpäivät niin tiedossa. Varmasti ihan eri lailla osaa asennoitua synnytyspäivään kun tietää, milloin se on. Paitsi mulla iskis varmaan paniikki jos tietäisin, millon pitäis kaikki olla valmiina. Niin moni juttu on vielä puolitiessä kyllä täällä.

Oman navan suunnalla
: kätilöystäväni kävi tänään diagnosoimassa vauvan asentoa kun oon pohtinut, oisko se kääntynyt, mutta ei, perätilassa täällä ollaan edelleen ja hanakasti. Saapa nähdä, ehtiikö pikkunen kääntyä ennen ensi viikon lääkärineuvolaa. Pitkään se nyt on jaksanut olla tuossa samassa asennossa - lienee mukavampi sitten olla niin ;D. Huomenna ois perhevalmennuksen osa 2: synnytyksestä ja kivunlievityksestä. Viime kerralla oli vanhemmuudesta ja parisuhteesta. Ihan mielenkiinnolla kyllä meen sinne. Meidän lisäksi taisi olla viime kerralla 6 paria, että ihanan pikkunen porukka. :) Jotenkin odotin hirveetä yleisöryntäystä :D. Ja niinhän siinä kävi meilläkin, että oma koti löydettiin ja muutto rivitaloneliöön ois lokakuun aikana, tarkka päivä vielä hieman auki. Hommaahan tässä tulee olemaan ihan hemmetisti että saadaan kaikki valmiiksi vauvan ja uuden kodin suhteen! Mutta kaikesta huolimatta olen kyllä onnellinen :)

Liisikki ja Pulla 35+4
 
Itt:lle isosti onnea pittuisesta!:heart:

Neuvola kuulumisia tältä päivää.
rv 37+1
painoa oli tullu 1273g/vk
paineet 125/86
pissa puhdas
sf 34 sama ku viimeks ja meinas terkka että ois alkanu laskeutuun
raivotarjonnassa, mut ei vielä kiinni.
syke 148
liikkeet ++
Seuraava käynti 30.9.

Tää niin toivois, ettei tarvis enää mennä, mut meen kuitenki vielä neljän viikon päästäki..

Pakkaseen tekemisestä: En tod aio ruokia valmiiksi tehdä. Isäntä saa pärjätä itekseen lasten kans kotona. Ja isäntä jää isyyslomalle heti ni saa myös olla tekemässä ruokaa silloin. Leipoa saatan jotain pakkaseen jos inspis sattuu vielä iskemään, mut ressiä en ota...
 
Onnea Itt ja perhe pienen pienestä tyttelistä!!

HeMmiN ja Matilda Nyt jos koskaan teillä on lupa ja aihe olla just niin itsekkäitä, kun haluutte!!

Branwen sullahan saattaa lähtö tulla jo ilman käynnistelyäkin, kun jo käyrille asti pääsit. Toivotaan aikaansaavia suppareita!!

ON Perjantaina siis kävi neuvolantäti kotikäynnillä. Sen takia ei nyt sit hb:ta mittailtu eikä painoakaan. Pissassa oli proteiinit + verran koholla, muuten puhdas. Epäili, että oon taas muistanut juoda liian vähän.
RR: 122/75
sf: 32
vatsanympärys: 98
sykkeet: 145
raivotarjonta ja pää asettunut jo lantion luihin (=laskeutunut???)

Huomenna saankin tarkempaa tietoa, kun meen synnytystapa-arvioultraan, jossa katotaan tarjonta, asento, vauvan koko ja se, että mahtuuko tuolta tulemaan. Toivottavasti.
Tänään jo vähän sainkin lieviä kipeitä suppareita kostoksi siitä, että hyökkäsin mieheni kimppuun heti aamusta :kieh:. Tuli 2-3 minuutin välein sellasia puolen minuutin supistuksia ja tätä kesti reilun tunnin ajan, ennen kuin harvenivat ja muuttuivat tavanomaiseksi mahan kiristelyksi. Nää onneks sattu vasta sellasen lievän menkkakivun verran, et tiesi kyllä, ettei nää vielä mitään tarkota. Mies kyllä vähän pelästy, kun kysy, mikä mulle tuli ja sanoin ton suppareitten tiheyden. No josko nää nyt sit sais jotain tuolla kohdunsuulla aikaan, ettei kauheesti tarttis lasketusta ajasta yli mennä.

Ruokaa vois tehdä pakkaseen, mutta kun se on aikas täynnä marjoja sun muuta. Ei sinne mahdu.

Valmisteluista Viikonloppu oli täälläkin oikein antoisa. Tuli sukulaisilta haettua oma rutivanha (yli 50 v.) ja tarroilla koristeltu risa pinnasänkyni. Nyt pitäis se sitten alkaa kunnostamaan ja keksiä, miten helkkarissa sais noi tarrat irti. No itepähän oon syyllinen :stick:. Samasta paikasta löytyi vielä oma vanha lastensänkynikin, mikä tietty piti myös saada mukaan, kun kerran isolla autolla oltiin liikkeessä. Kaksi laatikkoa tuli myös vanhoja vauvanvaatteita ja muuta vauvakamaa kierrätykseen, joten ehkä mun ei sittenkään tarvii ostaa vaatteita kaupasta tolle muksulle. Kierrätetyt kelpaa mulle. Toivottavasti tuo poikaepäily nyt pitää, kun noi on kaikki vaatteet poikamaisia.

Joanmi+ Potkiainen 36+0 POKS!!
 
ltt paljon onnea vauvasta! :heart:

Minä kävin paineet ja pissan tarkistuttaa tänään, oli ok. Turvottaa nyt vaan. Vettä olen kyllä litkinyt urakalla ja vessassa ravannut, jospa osa poistuisi siis sitä kautta. Miehen kanssa käytiin ostaa tänään meidän rattaiden runkoon kova koppa. Meillä siis Emmaljungan city crossit ja esikoisella oli pehmeä kantokassi siinä. En tykännyt siitä oikeastaan, mietin jo esikoisen vauva-aikaan tuota kovaa koppaa, mutta hinta ratkaisi asian. Nyt kun ei ihmeempiä ole tarvinnut ostaa, niin sain miehen ylipuhuttua. Ja on se musta kätevämpikin topata pieni tuonne talven aikaan nukkumaan päikkäreitä ulos, kun on tilavampi koppa. Nyt mä oon illan ihaillut noita vaunuja :LOL: Nyt puuttuu vaan se vauva sieltä..

Hoksasin tänään, että vain 10 päivää laskettuun enää :heart: Toivottavasti ei mene sen päälle toisia 10 päivää :headwall:
 
Onnea ltt pikkuisesta prinsessasta!:flower:

Täällä on urakoitu lastenhuonetta niin, ettei oikein mitään muuta ole ehtinyt. Äsken viikkailin pestyjä vaatteita lipastoon ja tajusin, että nuo kokomerkinnät heittelee kyllä ihan kamalasti keskenään. Argh. Pinnasänky on koottu ja huomenna haetaan hoitopöytä. Sitten saa mun puolesta jo tulla asukaskin. Sukkapuikkonipistykset on mun mielestä nyt siirtyneet enemmän eteenpäin ja alas verrattuna aikaisempiin. Oiskohan se jo hyvä merkki?

Pari suppariakin bongasin viime yönä, mutta laantuivat pois kuitenkin. Jännää!!!!

F 37+1
 
Itt Onnea pikkuprinsessan syntymästä!:heart: Hurjaa, että nämä vauvelit alkavat jo vihdoin syntyä!

Kävin keskenäni valmentautumassa seksuaalisuudesta ja parisuhteesta. Kaikki muut taisivat olla esikoisen odottajia ja en voinut olla ajattelematta, että aika ruusuiset mielikuvat taitaa vielä olla. Varsinkin niillä tulevilla isillä...

Kyllä se pikkuvauva-arki on rankkaa ja synnytyksestä toipuminen vie aikansa, ei ainakaan mulla ollut todellakaan sänkyhommat esikoisen syntymän jälkeen ekana mielessä kun joka paikkaan sattui, pariin viikkoon pystynyt edes istumaan ja vauva itki kuukausikaupalla koliikkia.

Kyllä mekin oltiin ennen esikoista päätetty, että vauva nukkuu sitten omassa pinnasängyssään. Vaan ei nukkunut kuin valvoi ja itki ja sitten kun suostui nukkumaan niin vain perhepedissä....Ei olisi tullut väsyneenä mieleenkään alkaa vielä pakolla nukuttamaan itkevää vauvaa omaan sänkyynsä.

Nyt ei tulisi mieleenkään tehdä moisia suunnitelmia, kun vauva syntyy niin katsellaan päivä kerrallaan. Meillä oli esikoisen aikana varattuna teatteriliput kun vauva oli jo 2kk ikäinen ja lapsenvahtikin pyydettynä, että saataisiin "mukamas" kahdenkeskistä aikaa. Kumpikin oli niin poikki, että enemmän hyötyä olisi ollut nukkumisesta kotona...

Kvilla ja muru 34+4
 
LTT onnittelut prinsessasta

Kolmenmutsi kiitos osaanotoista, kyllä tämä tästä. Etenkin, kun tietää ettei näitä kärsimyksen päiviä ole 13 jäljellä :)

Brawen Hyviltä sun oireesi kuulostavat bd

RR Soita äippäpolille ja pyydä, että laittavat sut toiselle lääkärille. Sanot vaan, että henkilökemiat menevät pahasti ristiin. Naikkarilla ainakin onnistuu. Eivät voi luvata kenelle pääsee, kun työvuorot voivat muuttua sairastapausten takia, mutta voivat aina jättää laittamatta juuri jollekkin tietylle.

Vauvanvaatekoko niissä todella ei ole mitään standardia. Jotkut 50cm vaatteet ovat isompia kuin 56cm ja jotkut 62cm taas olivat liki 50cm kokoisia. Pesin kyllä vaan koko lapun mukaan, mutta onhan tässä vielä aikaa. Laatikkoon viikkasin koon mukaisesti, niin että itse katsoin mikä potkari on pienin.

Itiksen treffit huomenna klo 11 Chicosin edessä.

Äippäpolikäynti oli ok. Paljoa ei tutkittu, koska ei ollut tarvetta härnätä kohdunkaulaa eikä sen tilanne tällä hetkellä kuulemma olisi ennustanut tulevaa. Istukka oli siirtynyt kohdunsuun päältä pois ja sovimme, että takapäivystäjä tulee leikkaamaan mikäli synnytys käynnistyy itsekseen (erikoislääkäri) ja tarvittaessa leikkaamassa voi silloin olla 2 lääkäriä (niitä kiinnikkeitä odotetaan olevan PALJON). Eräpäiväksi sain 3.10. Tosin pitää vielä soittaa omalle gynelle ja kysyä sopiiko päivä hänelle. Niksun kokoarvio oli 2800gr. eli hieman alle keskikäyrällä mennään. Tällä sokerin määrällä olen enemmän kuin tyytyväinen painoarvioon. Päivystyksessä arvioivat 1,5 vk sitten kooksi ainoastaan 2100gr. joka on pakostakin ollut väärä, tosin lääkäri teki sen varsin pikaisesti silloin.

Maarit ja Niksu 36+
 
ltt, onnea pikkuisesta tytöstä!! :flower:

Ruuan pakastamisesta: En aijo tehdä pakastimeen ruokaa. Se on vain palattava arkeen heti vauvan synnyttyä, ei siinä mikään auta. Kaksi muutakin lasta on ruokittava joten siinä sitä samalla sitten itselleen ja miehelle tulee tehtyä. Paljon vain uuniruokia ja sellaisia helppoja ja nopeita sitten vaan.

Huomenna taas neuvolaan, saapa nähdä tarviiko siellä ruveta hyppimaan 2krt/vko, alkaa verenpaineet olemaan sen verran koholla. Niin ne on aina mulla kohonneet loppuakohti ja sitten niitä on tiiviisti seurattu. Raskausmyrkytystä ei ole koskaan kuitenkaan ollut.

Olen ollut positiivisesti yllättynyt siitä, että tuntuu tää kolmas raskaus olevan lähes kivuton (kop kop puuta) toki kolottaa jalkoja jne, mutta siis kävely ei tee kipeää eikä lantio tai selkä kipuile. siis aikaisemmat kaksi raskautta on olleet lopussa varsin kivuliaita lantion seudulle, mutta nyt. Oi että. Toivottavasti synnytyskin sujuisi helpommin, toivossa on hyvä elää ;)

Väsy painaa iltaisin varsinkin kun ensin kahden pikkusen kanssa tässä koittaa pärjätä ja jaksaa touhuta, päälle olis hoidettava koti ja lemmikit. Ruokaakin tehtävä. Illat mies painaa remonttia ja siitäkin sitten ylimääräistä siivoa ja stressiä. Öisin on sit uni maistunut, maistuis päivisinkin jos siihen olis mahdollisuus.

Viikonloppuna olis lasten synttärit (2v ja 4v sellaiset) mitään en vielä ole niiden eteen tehnyt, mutta onhan tässä aikaa. Tyttö täytti 2v jo 9.9 ja poika täyttää 4v sitten vasta 18.10 mutta jos nää nyt sais kunnialla pois alta ennen vauvan syntymää niin hyvä.

Sellaista tänne, ajatus ei kulje nyt kummemmin mihinkään kommentoimiseen, ei riitä keskittymiskyky enään.

pohjaton ja nappi 38+0 :heart:
 
Hurjasti onnea pikkuisesta tytöstä ltt! :heart:

Peukutuksia Branwenille, tosiaan lupaavalta kuulostaa! Täällä jännitetään. :popcorn:

Pakastimeen en aio mäkään tehdä ruokaa, kun tuo mies ei kuitenkaan sieltä mitään ikinä syö. Tehköön sitten itsekseen tai syököön jotain pitsaa tai muuta. :) Ei sillain tarvi ees ottaa asiasta ressiä, kun on ensimmäinen vasta tulossa. Toinen jos olis niin varmaan täytyis laittaa pakastimeen jotain. Ja jos joku vierailija sit haluaa pullaa niin tuokoon tullessaan. :)

Neuvolakuulumisia
Mulle oli nyt tullut eka raskauskilo! Sais tulla ulos tää lapsikulta ennen kun seuraava ehtii kerääntyä... Verenpaineet ok, pissa puhdas, hemppaa ei katottu nyt, liikkeet ++ ja syke + 140-150. SF-mitta oli 37 ja rt:ssa köllötti edelleen (eipä kait se sieltä kääntyäkkään voi, kun on kiinnittynyt?). Terkka sanoi, että käsikopelolla tuntuu aika kookkaalta meidän lapsonen. :)

( . ) Mä täällä vaan kateellisena lueskelen muiden suppareista ja muista oireista, kun tää oma ei juurikaan edes vihjaa, että saattais joskus tulla ulos. Supistuksetkin on vaan kivuttomia kovettumisia, eikä mistään limatulpista tai muusta oo tietoakaan. Mä en jaksa enää odottaa, mut eiköhän tässä muutama viikko vielä mene. :D

piptuuna & pikku-ukko 38+4 :heart:
 
Maarit kiinnostais kyllä se pinkki hoitotaso :D Toisaalta sukupuoli kyllä tosiaan selviää sitte vasta vauvan synnyttyä, mut kyllähän siihen vois jonku pyyhkeen huitasta sitte päälle jos poika tulee, niin ei tule traumoja pinkistä vaipanvaihtoalustasta :LOL: Onko siinä pohjassa jonkunlainen systeemi että se pysyy pinnasängyn päällä? kaverillani oli sellainen puinen jossa oli molemmissa päissä "lovet", mutta se mitä mä olin katsonut sellossa oli sellainen että vain siellä yläpäässä oli sellaset tapit jotka pitää sen paikallaan pinnasängyn toisessa reunassa.....ja sellanen kyllä riittää mun mielestä.

ltt ONNEA TYTÖSTÄ!!!!!!!!!!!!!! :flower: ihana uutinen :heart:

pakastimeen tehdystä ruuasta...mä tosiaan tein ihan itseäni ajatellen kaiken, koska haluan syödä ns. kunnon ruokaa enkä kebabia, ja meillä mies ei osaa kokata sitten yhtään :D

nannamamma meillä ei barffata vakituisesti, mutta nyt kun koiralla taas näyttää hiiva jylläävän toisessa korvassa niin ajattelin taas ostaa satsin lihoja ja syöttää niitä niin kauan kun riittää. Mä olen liian laiska täys barffaajaksi, ja se lihojen roudaus kävi kunnon päälle kun ei ole autoa. Mutta tuo ei oikein nappulaa tykkää syödä, joten siksikin välillä kiva antaa lihaa. Niitä kananluita ym. kauloja mä en tosin tykkää syöttää kun tuntuu että tuo aina tukehtuu ja mä panikoidun ihan hirveästi sitä kakomista seuratessa :|

vanhempien vierailusta...ymmärrän kyllä nyt hyvin sun fiilikset HeMmiN. Ennen viime viikonloppua ajattelin niin että äitistähän on vain apua ja tervetuloa tänne milloin vaan, ja jo sairaalaan, mutta yhdessä vietetyn viikonlopun jälkeen alkoi kyllä ärsyttää sairaasti se neuvojen ja ohjeiden tulva!! Huh!!!! Hyväähän hän vaan tarkoittaa, mutta yritin sanoa että äiti mä opin meille itselle sopivat tavat ja se miten hän on tehnyt asiat ei ole ainut oikea tapa. Sitte hänellä tuntui olevan sen miljoona "sääntöä" että näin ei sitten pidä tehdä ja näin pitää aina tehdä, ja kun kysyin että MIKSI, niin ei osannut edes selittää. Koska niin on tehty viimeiset 150 vuotta heidän suvussa? Jaahas. Sanoinkin sitte että tulkaa mun puolesta sinne sairaalaan, mutta en ehkä halua häntä tänne pidemmäksi aikaa ohjeistamaan ja neuvomaan meille kotiin. Tuli vähän huono omatunto tuosta, kun äiti on varannu lomaviikon lapsen syntymään aikoihin, mutta hitto mulla menee täysin hermot jos joudun kuunnella niitä ohjeistuksia kellon ympäri muutenkin uudessa elämäntilanteessa.

perhevalmennus oli eilen ja synnytysosaston vierailu viime viikolla. Molemmat ihan jees. Synnärillä mies oli mukana mutta valmennuksessa ei, kun ei tosiaan sitä suomea ymmärrä. Tulihan siinä pari uutta juttua mulle selväksi, ja selkeytti ajatuksia sairaalaan lähdöstä ym.

Kenzie 35+5
 
thelmu
Täällä rupeaa kans olemaan olo jo aika tukeva ja kävelykin tuntuu kiristävän kovin, eilen supistelikin jo vähäsen, kun tuli touhuiltua. Nyt ei tarvitse hidastella, kun huomenna 37 kasassa. Tosiaan edelliset menneet 11päivää ylite, mutta niissä mikään ei tuntunut missään, mutta tässä senkin edesstä. Viikko sitten neuvolassa oli jo laskeutunut ja pää tosi alhaalla, painaa varmaan peräsuoleenkin, koska maha toimii vähän viiveellä. Sf mitta oli 36,5, ja meinasi ettei enää mittailla, en meinannut sen painelun jälkeen päästä enää ylös kun supisteli ja tuli niin kovat liitoskivut, meinasi ettei varmaan pitkään enää matkustelisi mahassa, mutta kaikki on mahdollista.

Viikon päästä äippäpolin kokoarvio, joten ihan kiva vähän tietää, mitä koko luokkaa on. lapsen synttärit viikonloppuna, joten sinne asti voisin vielä pitää jalat hyvinkin ristissä, sitten ei enää väliä milloin syntyy.

Joten ihmettä odottellessa...jarru sukat voi heittää jo matkasta!!!
T.thelmu 36+6
 
ltt onnea pienestä tytöstä! :flower: lisäsin tuohon etusivun syntyneet-listallekin teidät. Kerrohan lisää synnytyksestä, kun jaksat :)

RR olipa tyhmiä polikuulumisia :( paljonko tuon kohdunsuun pitäisi olla auki, että käynnistäisivät? Riittäisikö edes sormelle? Toivotaan avaavia suppareita :hug:

Mitäs Joanmin ultraan kuului? :)

(.) Valitusta… :headwall: Sama meno jatkuu :kieh: pari tuntia supistaa kipeästi ja tiiviisti, pari tuntia rauhaa, ja sama taas. Yötä päivää, ja migreeni taas kaverina lisäksi. Soittelen tänään terkkarille, että mitä tässä tehtäisiin... torstainahan olisi edessä se lähete käynnistysarvioon. no, nessun laskelmat lasketun ajan läheisyydestä helpottivat suuresti :) en ollutkaan hoksannut, että tässä niin vähän olisi päiviä jäljellä :flower: se on kumma, miten ajantaju heikkenee tässä valvomisten myötä :D

Iloista päivää, mammat :wave:

Branwen ja Sissi 38+5
 

Yhteistyössä