~ Lokakuun lapsoset syyskuussa ~

Vauvan liikkeitä ole tarvinnut kuin yhtenä päivänä viime viikolla seurata, kun olimme paljon miehen kanssa kaupungilla hoitelemassaa asioita, niin ittelle tuli jossakain vaiheessa semmoinen tunne että onkohan vaavi liikkunut tänään minkä verran. Heti alkoi kyllä myllertämään kun pitkälleen vaan asettui, enkä edes kokonaista tuntia liikkeitä loppujen lopuksi sitten laskenut. Täälläkin päivittäin liikutaan kyllä niin paljon ettei tarvitse arvailla, samoin yöllä potkitaan kovasti wc-käyntien yhteydessä.

Täällä on huonosti nukuttu yö takana. Valvoin myöhään miehen kanssa seuraten lentopalloa telkkarista, ja ei vaan osannut nukkua aamullakaan pitkään vaan heräsin samaan aikaan kun miehenikin eli klo 7. Sen lisäksi olen ainakin käynyt 3-4 kertaa veskissä yön aikana. Alkaa yöt olla aika katkonaisia, kun vauva painaa niin kovasti tuonne pissarakkoon.

Nyt mie lähden aamupalan syöntiin ja aamukaffeelle. Nopeasti tulin vain oikeastaan päivittämään viikkotilannetta. Tänään poksuu 37+0 :) Menen tänään kampaajalle vielä kaunistumaan, kun ei tiedä sitten milloin sitä seuraavan kerran sinne pääsee.

Viipsu+vauva 37+0
 
Vauvan liikkeistä: Mä en ole vielä ehtinyt huolestua kun kaveri ilmottelee itsestään koko ajan. Nyt tosin on yöt rauhottunu ja nukkuu ilmeisesti vauvakin öisin. Hetki sitten vielä heräilin siihen kunjumppasi ja meuhasi kaiket yöt masussa. Oisko silläkin joku unirytmi sitten kehittynyt. Eikös niin sanota et vauva rauhottuu sillon kun synnytys alkaa olla likellä, ettei liikuskelis enää paljoa just ennen h-hetke.

Mä odotan niin että äitiysloma alkais, ja huomenna onkin viimenen työpäivä. Jännä sinänsä että mä oon ollut sairaslomalla kaks viikkoa ja saanut olla kotona. Se on vaan sitä että oon kuitenkin tehnyt töitä kotoa käsin koko ajan. Huomenna vien kuitenkin työkoneen ja puhelimen pois ja esikoisella myös viimeine hoitopäivä huomenna ja sit me jäädään kotiin ihan virallisesti. Ihanaa. Sekin on ihanaa että tyttö jää tähän mun kanssa niin saadaan olla hetki kahdestaan ennekuin vauva syntyy ja myöskin tulee jotain rytmiä ja rutiineja näihin päiviin. Nyt kun mä oon yksin niin homehdun puolille päivin pyjamassa ja surffaan netissä tms. Vauvajuttujakin tietty vois laittaa mut päätin säästää ne ens viikkoon ja sit saan alkaa laittaa:heart:

Ekologisista vauvan/lastenvaatteista: Käyttääkö joku tai onko jollain tapana ostella ekologisia lastenvaatteita? Ja osaako joku suositella jotain merkkiä tai liikettä josta sais sopuhintaan?
 
Heti ( . ) terveiset eilisestä neuvolasta. Hemoglobiini oli kivunnut lukemiin 129, joten uutta rautalääkepulloa ei enää tarvi ostaa tämän raskauden aikana =) Pissa oli puhdas, RR 131/70 ja painoa tullut 306 g/vko. Sf-mitta 34. Vauvan sykkeet 150, liikkeet ++ ja raivotarjonnassa pysynyt.

RD ja painonnousu, mulla on tullut kaikkiaan 9-10 kiloa lisää lähtöpainoon. Nyt eilen terkka sanoi, että tällä hetkellä on maltillista painonnousua, kuten ollut onneksi koko raskausajan. Mulle kun tuo laihduttaminen on aikas haasteellista.

Liikkeistä, jos vauva vaikuttaa hiljaiselta, sitä laskentaa tosiaan kannattaa tehdä ja kuten Branwen totesi, pelkkään kotidoppleriin en tässä kohtaa luottaisi. Toisaalta täytyy muistaa, että vauvalla alkaa olla aika ahtaat oltavat, joten liikkuminen voi pakostakin vähentyä siitä mitä se on voinut olla esim. raskauden keskivaiheilla ja sen jälkeen. Vauvoissakin on kovasti eroja, muistan että esikoinen käänsi kylkeä puolelta toiselle kiivaasti vielä loppuviikoillakin mutta esimerkiksi nyt tämä nelonen on viihtynyt siinä tavanomaisimmassa asennossa selkä ja pylly äidin vasenta kylkeä kohti ja jalat oikeaa kylkeä kohti jo useita viikkoja. Muutoin kyllä liikehtii sen verran, etten ole vieläkään varsinaista liikelaskentaa joutunut tekemään.

Paranemisia kaikille sairastelijoille :flower:

Ihanaa kun täältä saa jo lukea näitä "tulen treffeille ellen ole jo poksahtanut"-viestejä =) Loppusuora häämöttää!

kolmenmutsi + tiitiäinen 36 + 1
 
Liikkeistä vielä minä myös olen kuullut tuon, että vauva rauhoittuisi vähän ennen H-hetkeä. Mutta tämä kaveri on jo jonkun viikon ollut hiljaisempi, vissiin se tila alkaa loppua. Esikoinen oli kyllä myös jonkun viikon ennen syntymäänsä jo vaisumpi. Välillä täytyy tosiaan ihan laskea ne liikkeet. Ja liikkeet ovat enemmän kovaa työntämistä, kun pieniä potkuja enää :D Ja täälläkin vauvan selkä vasemmalla puolen ja jalat oikealla.

Viime yönä tuntui ihan ihmeelliselle. Ensin sänkyyn mennessä ihan kuin menkkakipua lantiossa ja alavatsalla, voisi jopa sanoa että välillä poltteli, supisteli? Ja en jotenkin osannut nukahtaa, pyörin vaan. Tuli sitten jossain välissä mieleen, että alkaako lähtö olla lähellä. Mutta sitten nukahdin viimein. En oikein osaa kuvailla tuota oloa, mutta ihan omituinen olo oli. Nyt olen sitten heti aamusta kivasti turvonnut, paino noussut sitten maanantain +700g.. pääsen varmaan taas kilon viikkonousuun |O Ja nyt sanoi yksi tuttu nähdessä aamulla, kun vein esikoisen kerhoon, että naama on turvonnut. Eilen tuntui astetta napakampia supistuksia, ei kivuliaita vielä, mutta pitkäkestoisia puristuksia mahassa ihan levossa ollessa. Niin ja aamulla en meinannut saada sukkia enää itse jalkaan :D Ja sitten näitä oloja tietysti jatkuu vielä sen 3-4 viikkoa...

Tänään pääsen iltapäivällä kampaajalle =) Vielä ehtii käydä :D

nessu ja pieni 38+0 *poks*
 
Viimeksi muokattu:
Mies oli jättänyt opiskelujensa päätteeksi työpaikan koneensa pakastimen päälle... Pääsen siis pikaisesti nettiin hakemaan säilöntäohjeita ja TÄNNE! :D Oma tetsikkamme on tuolla "sotkuhuoneen" keskellä... (Isojen poikien tavarat evakossa rempan vuoksi...)

Vauvan kääntämisestä kyseli joku, oliko nimm. Ksylofoni?

Lyhyesti: neuvolassa todettiin perätila ultralla katsottuna (epäili sitä jo käsin tunnustelemalla) rv. 35+3 ja pääsin kääntöyritykseen rv. 35+5 aamusta.

Ekaksi lääkäri ultrasi ja mittaili jne. ja kertoi toimenpiteestä sen mitä osasin kysyä. Samoin kätilö. Mm. istukan sijainnista ja napanuoran paikasta (ei mene kaulan ympäri)... Tällöin selvisi, että vauva oli poikittain jo. Sen jälkeen lääkäri tarkisti kohdunsuun tilanteen jne. Mulla kaikki vielä OFF tilassa. :D

Sen jälkeen menin käyrälle eli about puoli tuntia käyrää vauvalta ja itse olin hiukan pää alaspäin, mutta onneksi puolittain kyljelläni... Huono olo tulee muuten... Liikkeet piti tallentaa monitorille nappia painaen. Käyrä olli hyvä ja sen jälkeen minut vietiin sängyllä takaisin lekurin luo ja käännös aloitettiin pää hiukan alaspäin ja mahdollisimman selällään maaten... Ultralaite oli koko ajan mukana siinä... Lääkäri ja kätilö kahdestaan. Juu kyllä sattui, en kiellä. Mutta on siinä se psyykkinen puoli: jännitin ja alitajuntani soti tilannetta vastaan; joku vieras mahaani "kääntämässä ja vääntämässä". :( Mahaa, jota olen suojellut kaikki nämä kuukaudet. Aikaa meni ehkä sellainen max. 10 min, koska vauva oli poikittain (toisinpäin kuin sairaalaan mennessä eli mahtuu liikkumaan!) Lopuksi olin tunnin istuma-asennossa ja sydänääniä ja liikkeitä seurattiin. EN olisi suostunut käännökseen muuten, mutta haluaisin niin kovasti synnyttää, ei leikkausta!! Tosin monihan kääntyy joka tapauksessa. Mulla yleensä olleet nätisti nupit alaspäin (3 poikaa) ja jos tämä on tyttö, niin sehän selittääkin paljon. <3 :D

Käynnistyksestä: juu menen sisälle 3.10. mutta viimeksi tableteilla käynnistettynä sessio kesti 5 pv ennen kuin päästiin tositoimiin, mutta sitten iso poika (4,8 kg, sitä edellinen yli 5,3 kg) tulikin 3,5 tunnissa todella ihanan synnytyksen myötä. Eli syntymäpäivä tuskin on tällä se 3.10. Ehkä voi alkaa toivoa 5.10. tai viimeistään 8.10. :)) Muutan sairaalaan taasen... Onneksi olemme ennakoineet tätä ja pojille on tulossa paras mahdollinen hoitaja tänne kokoaikaiseksi. (Mies töissä)

Nyt taaperon (1,5 v. ja rapiat) kanssa lounas tulemaan ja ulos. :)) Tänään neuvola, luulen, että matami Kyllikki on pää alaspäin. :)

VOIKAA HYVIN!!
 
Täällähän alkaa jo olla sellanen ilmapiiri, että vois alkaa tapahtua :)
Esim. nessu86:n oireet kuulosti musta lupaavilta..eikös jotkut sano et kasvoista näkee lähestyvän synnytyksen (ilm. juuri turvotuksesta?).

Pehmeneekö ja avautuuko paikat aina vähitellen? Että jos nyt on kiinni ja kaulaa 3cm niin se automaattisesti tarkottaa, että menee vielä piiiiitkään? Vai voiko sitten rytinällä avautua?

Eltsu ja pena 36+2
 
eltsu81: Mulla oli esikoisen kanssa rv 37 paikat ihan kiinni ja kohdunkaulaa jäljellä 2-3cm. Seuraavalla viikolla meni vedet ja tyttö syntyi siitä kuude tunnin päästä. Oon jostain lukenu et uuelleensynnyttäjällä alkais helpmmin pehmneen ja avautuun paikat etukäteen ja että olis jopa ihan toivottavaa mut ekakertalaisella voi just menä tolleen vaan yhellä kertaa tyyliin nollasta sataan.
 
Eltsu81: Mulla oli vielä viimeviikon alussa lääkärineuvolassa paikat kiinni ja k.kaula 3cm. Nyt maanantaina sisätutkimuksessa todettiin lyhentynyt k.kaula sentillä ja pehmennyt + alkanut avautumaan, eli saattaa se näköjään yhtäkkisesti ryminälläkin sit alkaa muuttumaan! Nyt on senkin jälkeen vähän nippaillut lupaavasti tuolla alakerrassa, oliskohan tilanne taas jo muuttunut.. :)

Mulle tänään neuvolatäti sanoi, että naamasta näytän sen verran turvonneelta että lähtö olis lähellä. Apuaa :D Viime yönä tuli kyllä ensimmäinen kipeä suppari, mutta eipä se yks vielä taida mitään tarkoittaa!
 
Ihanan lähellä alkaa olla H-hetki monella.. Itellä tuntuu kovin kaukaiselta ja olen vielä asennoitunu ylimenoon ni josko sitä kuuden viikon päästä oltas mäkkyrän kan s kotona..:D

Liikkeistä: Ei todellakaan ole tarvinut laskemalla laskea liikkumista, sen verran paljon kiemurtelee tuolla vielä ja hikkailee moneen kertaaan päivässä. Toki jos on ite ollu liikkeellä ja ei oo ehtiny aatteleen liikkumista ni sit oon istahtanu ja vähän tökkiny, että liikkuis.. Mut ei oikeesti tarpeellista täällä.

Mulle ainakin anoppi on sanonu, että naamasta näkee jos on synnytys lähellä.. Tavallaa turpoaa ja "ahavoituu"... Kuopusta synnyttämään lähtiessä, tuli anoppi esikoista hoitamaan aikaisin aamulla ku soitettiin. Sanoi heti, että nyt oot sen näkönen, että on synnytyksen aika. Olin siinä muutaman tunnin suppareita tuskaillu ja laskenu.. Daa a! :p

Omassa navassa ei mitään kummosempia, ei mitään merkkejä synnytyksestä. Supistelee satunnaisesti ja sukkapuikko kipuja samoin.. Yöt menee pääasiassa hyvin, viime yöne en joutunu edes pissalla käymään( sänkyyn 23.30 ja ylös 7.15). Kyljen kääntäminen on hiukka tuskaista välillä ja issias meinaa vaivata, mut onneks san unenpäästä uudelleen kiinni. Välillä sit ressaa jotain ihme pikku juttua ja miettii sitä joka heräämisellä... Neuvolaa ei mulla tällä viikolla ollukaan (oma terkka lomalla), mut maanataina taas... Sit ollaankin ns täysaikasia, mut tuskin ainakaan neljään viikkkoon ulos tulee.

Voikaahan makoisan paksusti ja ottakaa kaikki irti viimeisistä "tuskaisista" päivistä.

Lievä masokisti Koiksa ja mäkkyrä 36+4 tai joitain sinnepäin.
 
Huomenta!!

Nukkuminen on täällä kadoksissa.. viime yönäkin olen oikeesti kunnolla nukkunut aamu 7-10.30 välillä.. muuten heräillyt vähän väliä.. :/

vauvan liikkeet Täällä tuo tuntuu alottavan sen kovimman meuhkaamisen just sillon, kun mä meen nukkuu. Viime yönäkin luulin, että mulla nahkat repee ja kylkiluut murtuu, kun 2 tuntia putkeen ihan sairasta muilutusta! En sitten tiedä yrittääkö tuo tuolla nyt sitten kääntyä, kun poikittain on ollut.. Ihan hyvä vaan jos yrittää, mutta voisi tehdä sen päiväaikaan.. :LOL: Mistään liikelaskennoista ei edes ole ollut neuvolassa puhetta, mutta oon joka käynnillä sanonnut terkalle, kun liikkeistä ollut puhetta, että on kovin vilkas liikkumaan.

Turvotus tuntuu, että on sellanen jatkuva koko vartaloturvotus kokoajan.. :( sormetkaan ei oikeesti näytä enää mun sormilta ja niiden niveletkin on todella kipeet..

Matilda ekovaatteista Mä ostin yks päivä H&M:stä "muutamat" vauvanvaatteet, niin yllätyin, että niissä oli melkein kaikissa joku ecolife? merkki hintalapuissa, en nyt tarkkaa muista, että mitä siinä luki, kun oon jo heittänyt ne hintalaput roskiin.. Ja nuo nyt ei mun mielestä kovin kalliita ollut..
 
Unettomuus on taas iskenyt riesaksi.. :kieh: Tuossa jo muutamana yönä sain nukuttua hyvin mutta nyt sitten valvon niidenkin öiden edestä. Ja nukahtelen päivisin, jolloin en taas saa illalla unta.

Todella väsynyt olen ollut muutenkin, tuntuu että voisin nukkua pitkin päivää. Lienee tavallista näin loppuraskaudessa, hemppa mulla ollut kuitenkin hyvä että sen piikkiin ei väsymystä voi laittaa.

Supistuksia on myös jatkuvasti. Eilen illalla ne oli taas sen verran kivuliaita että säteilivät oikein selkään saakka. Muutaman kerran piti kellosta vilkuilla mutta onneksi laantuivat lopuksi.
Toivottavasti vauva pysyisi nyt tuon viikon vielä mahan suojissa, mulla on kyllä sellainen tuntuma että synnytys tulee olemaan taas todella nopea.:O

Liikkeistä tämä liikkuu onneksi sen verran paljon ettei liikelaskentaa ole tarvinnut kertaakaan suorittaa. Joskus on tietenkin rauhallisempi mutta en ole tuolloin huolestunut. On ihan normaalia että loppuraskaudessa liikkeet vähenevät, tai jollain lailla vaimenevat. Ovat enemmän sellaista työntämistä ja möyrintää, ei välttämättä selkeitä potkuja. Tosin eilen illalla kun yritin epätoivoisesti nukahtamista, rupesi tämä otus kirjaimellisesti potkimaan mun kylkiluita hajalla, se teki kyllä tosi kipeetä!

Kävin huvikseni tekemässä tuolla Aydin Tekayn sivuilla viime ultrauksen tulosten perusteella painoarvio testin. Tulokseksi sain 3400g joten syntymäpaino olisi noin 3,6kg. Jorvin painoarviot ei ole aikaisemminkaan pitäneet paikkaansa joten katsotaan olisko tuo tarkempi :D
Noi Tekayn sivut on muutenkin tosi mahtavat, oon käynyt siellä alkuraskaudesta asti ja paljon olen löytänyt hyödyllistä tietoa :)

minimuu ja poikanen 37+3
 
Onnittelut täysiaikaisuuksista ja käynnistyspäivistä! :flower: Tässä alkaa kohta jo jännittämään, kun sivua avaa ;)

Neuvolassa käyty (38+0):
Paino +600g/vko
turvotus +
hb taas laskenut 112
sf-mitta 30 (edelliset 32 ja 32, eli entistä syvemmälle puskee tuonne lantioon :))
rt
:heart: 145+
liikkeet ++

ja terkkari kysyi, haluanko tänään vai viikon päästä lähetteen polille käynnistysarviota varten :O Minulla on siis migreenejä 3-4 kertaa viikossa, ja kohtaukset syövät voimat ihan täysin. Kun nyt kuitekin on merkkejä (supistuksia, kipuja, limatulppaa jne) jotka vähän antavat toiveita siitä, että tulisi itse lähiviikkoina, niin jätettiin lähete vielä ensi viikkoa odottamaan. Tarvittaessa saan sen sitten puhelimitse.

Kiellettyjen listalta en ihmeemmin kaipaile mitään, jonkun viinilasillisen voisi tietysti jo kohta ottaa :)

minimuu terkkarille tänään sanoin noista kipeistä nivelistä, ja sanoi, että johtuu käsien turvotuksesta ja synnytys auttaa. Muuta ei voi tehdä : /

Liikkeistä vielä hikkaa ei kuulemma lasketa liikkeeksi, vaikka on tietysti hyvä, että vauva harjoittelee hengittämään. Mutta pitää olla ihan niitä muita liikkeitä, mitä lasketaan :)

Nukkumisesta oli ollut puhetta. Olen nukkunut ihan ok, mitä nyt kylkeä kääntämään on pitänyt herättää mieskin noiden lantiokipujen takia. Viime yönä sitten heräsin parikin kertaa sellaisiin sukkapuikkokipuihin ja muutenkin heräilin, tiedä sitten, olisivatko supistukset herätelleet – ainakin näin niistä unta. Tai sitten alitajunta vaan alkaa jo toimia ;)

Branwen ja Sissi 38+0 *poks*
 
Kiitos kaikille paranemistoivotuksista :) Toivottavasti tämä virtsis menisi ohitse tällä kuurilla. Aikaisempien kokemusten mukaan vaan en jaksa uskoa, että näistä 3 pvä pikakuureista on mitään hyötyä.

Brawen sulla on jo kadehdittavan hyvät viikot... itse toivon etten edes noille viikoille "joutuisi" tai ainakaan paljoa yli 38. Rupeaa riittämään tämä tuskailu.

Yöt Jo ennen raskautta univaikeuksista ja jatkuvista yövalvomisista kärsineenä tämä ei ole uutta, mutta sitäkin sinnikkäämpää. Nyt sentään usein uni maistuisi, mutta lonkat eivät anna periksi 3-4t unia pidempää vaan on pakko nousta ylös tunniksi niitä lepuuttelemaan. Nälkä myös kurnii öisin, ehkäpä tämä vähäinen päivä syöminen kostautuu. Jos kokeilee syödä pientä lautasellista enempää tulee närästys ja eihän sitä muista olla syömässä päivisin koko aikaa vaikka varmaan pitäisi. No onneksi tässä ei voi enää montaa yötä olla jäljellä, eihän?!

Maanantaina äippäpoli ja sektiopäivän saanto. Oma lääkärini on lomalla, kokeilin jo hänellekkin soittaa, jotta olisin saanut juteltua hänen kanssaan mikä on järkevä ajankohta sektiolle. Edellisellä kerralla sektio kesti pitkään, muistaakseni 45min. ennen kuin vauva saatiin ulos runsaiden kiinnikkeiden takia ja silloin gyneni sanoi, ettei sektiota voida missään tapauksessa tehdä nukutuksessa vaan puudutus on ainoa vaihtoehto. Nyt sitten mietinkin, että mitä jos synnytys käynnistyy ja tuleekin tarve kiireelliselle sektiolle (istukka kohdunsuun edessä). No maanantaina olen varmasti viisaampi ja otan siihen asti rauhallisesti enkä "urheile" :D

Maarit ja Niksu 36+
 
Heippadaa taas,

aloitetaan omalla navalla... joka on kasvanut tasaiseen +500g/vko, yht nyt 16kg alusta (rv34). Raudasta huolimatta Hb vain 114. Paineet vähän nousussa ja turvotusta on. Ultrassa reipas 2,4kg PÄÄ ALASPÄIN!!! No, sunnuntaina kääntyi vielä 4 kertaa ylös-alas joten en vielä juhli, mutta onhan tuo 4 päivää jo pysynyt oikein päin.

Vähän aikaa oli ihan hyvä olla, nyt taas kinnaa ja kiristää. Käsissä ei meinaa pysyä mitään, kun sormet on hiukan turrana..

Ensi viikolla tulee kätilö käymään, sovin tutun kätilön kanssa että hän hoitaa synnytykseni, kun en kotiin kätilöä saanut, niin sitten sairaalassa hoidetaan mahdollisimman kodinoloisesti. Sovitaan etukäteen noita juttuja, että tietää meidän toiveet :) esim. K-vitamiini vasta kun vauva on rinnalla, ei oksitosiinia synnytyksen jälkeen rutiinisti, ei vauvan pesua yms. Meinaan myös viedä omaa kolostrumia mukana siltä varalta, että jos joudun sektioon niin vauvatti saa mun maitoa eikä tarvi luovutettua ottaa jos olen heräämössä. Olis sitten mahdollisimman vähän puuttumista minuun tai vauvaan...

Tays:ssa on muuten nykyään jonotusnumerolaite, kun tulee synnyttämään :mad:
Että ensin otat numeron, ootat vuoroas, sitten SIHTEERI ottaa vastaan, kirjaa sisään, ottaa paperit ja sit pääset vasta ilmoittautumaan kätilölle... ihme byrokratiaa sanon minä. Ehkä synnytän "vahingossa" kotiin kylppäriin.
 
Heips kaikille!

Päivittäin käyn lukemassa ja jännittämässä, jos joku olisi jo jakaantunut :) Alkaa tosiaan aika monella olla jo viikkoja niin hyvin, että hetkenä minä hyvänsä varmasti seuraava pääsee vauvaa hakemaan <3

Neuvolassa eilen käyty ja siellä asiat kunnossa :) Hb:kin noussut, nyt 123, kun viikko sitten oli 115. Rautaa jatkan vielä, on sitten enempi varaa pudota. Painoarviota pyysin, kun masu tuntuu jo niin isolta ja kyllä terkka oli sitä mieltä,ettei tämä ainakaan pienempi oo kuin edellinen!! Eli lasketuis ajois varmaan se 3.8kg.. Meinas,että vois lähetettä sairaalaan päin laittaa siinä la:n hujakoilla, mutta sen saa sitten tehdä oma th, kun palaa lomilta. Olis niin ihanaa,kun syntyis itekseen vähän ennemmin, niin ei ehtis niin isoksi.. Toiveajattelua tod.näk. kuitenkin :D :D Esikoinenkin kun syntyi rv 41+0.

Monella onkin jo eräpäiviä lyöty lukkoon, kuulostaa hyvältä! Kohta se jakaantuminen alkaa oikein urakalla <3

Ootteko jo kovin kokkaillu pakastimen täyteen ruokia ja leipomuksia?? Meillä on miehen kanssa molemmilla useampi sisarus, joten vähän leivoin vierasvaraa pakkaseen, kun ne kaikki kuitenkin ekoina päivinä haluavat vauvaa tulla nuuhkimaan :) viimeksi moni niistä kävi sairaalassa,niin saatiin kotiutua muutama päivä rauhassa. Nyt tosiaan Seks:ssäkään ei vieraita päästetä isää ja sisaruksia lukuunottamatta. Mutta ehkä sitä eri lailla jaksaa ne vieraatkin tällä kertaa, kun ei ihan kaikki oo uutta..

Hyviä vointeja ja supistus-tuulia jo niitä kaipaaville!!

Liinumiinu ja piiperö 37+1
 
Tays:ssa on muuten nykyään jonotusnumerolaite, kun tulee synnyttämään :mad:
Että ensin otat numeron, ootat vuoroas, sitten SIHTEERI ottaa vastaan, kirjaa sisään, ottaa paperit ja sit pääset vasta ilmoittautumaan kätilölle... ihme byrokratiaa sanon minä. Ehkä synnytän "vahingossa" kotiin kylppäriin.
Siis ei voi olla totta...:O Ihan kun nuo vatsasta ulos pyrkivät vauvat sitten jotakin numerolaitteita kumartelisivat :LOL: Jotenkin vaan tulee niin elävästi mieleen tuo edellinen kerta kun sanoin taysiin sisälle päästyämme että tämä vauva on ihan justiinsa tulossa mun housunpunttiin ja hädintuskin päästiin salin puolelle kun se jo syntyikin. Jos joku olisi komennellut mua siinä vaiheessa numerolaitteen luo, olisin varmaan ryhtynyt vähintäänkin uhkaavan oloiseksi :mad:

Ootteko jo kovin kokkaillu pakastimen täyteen ruokia ja leipomuksia??
Mulla on nyt se periaate tällä kertaa, että mies saa joko itse suoriutua ruoanlaitosta ne päivät kun olen sairaalassa + muutama päivä kotiutumisen jälkeen tai sitten menevät muun perheen kanssa joko anopin ruokapöytään tai ulos syömään. Samoin noiden leipomusten kanssa en aio ottaa etukäteisstressiä vaan ne ketkä haluavat tulla heti vauvaa kotiin katsomaan, saavat tuoda myös rotinat omasta takaa tullessaan. Meillä onkin pakkanen niin täynnä kesällä poimittuja marjoja, että eipä sinne oikein mitään muuta tällä hetkellä mahtuisikaan. Ruokavalmistelujen sijasta olen keskittynyt siivoamaan ja siivoamaan ja jälleen kerran siivoamaan huushollia. Mies meinasi jo eilen hermostua kun olin tuolla pesuhuoneen lattialla kontillaan ja juuriharjalla hinkkasin lattialaattojen saumoista tummaa likaa pois (tuli muuten ihanan puhdasta jälkeä) ja seinälaatoista sitä "ihanaa" oranssiksi värjäytyvää iho/rasva/bakteerikerrosta, jota kertyy kun ei vähään aikaan laattoja pesuhuoneessa puhdisteta. Komensi minua jo huilaamaan ja kiireesti :whistle: No, ehkä tänään jatkan vielä samaa hommaa tuon kodinhoitohuoneen lattialaatoituksen kanssa (koiran "oma" huone joten likaantuu nopeasti) sekä putsaan vessat myös...kauheaa tämä loppuvaiheen pesänrakennusvietti :headwall:

kolmenmutsi + tiitiäinen 36 + 2
 
heipä hei pitkästä aikaa ja ONNEA SYNNYTTÄNEILLE:D

pikkasen pitää kiirettä kun mein pitäs viel muuttaakki ennenko synnytän ja talo ei oo viel ihan siin kunnos... tiukoille menee:D

mutta vointi on ihan ok ,ei selkäkipuja tms... supistelee mutta nekin kivuttomia!

Siljanvuori mä oisin myös halunnut synnyttää kotiin mutta jäi kiinni kätilön saannista ja tästä muuttotilanteesta:/ ja nyt on sit vaihtoehtoina vammala tai satakunnankeskussairaala.... vammalaan meen jos vaan ei synny viikonloppuna!

mä haluisin tehä pakkaseen jotain tarjottavii ja ihan perusruokaa kokoperheelle,väsy päivien varalle, mutta on pikku ongelma kun täs asunnos koitetaan just tyhjentää pakkasta jotta saadaan sulatettua muuton yhteydes, vaikkei uudet omistajat ihan sillon viel tuukka...

neuvolassa : painoa tullut nyt yhteens 8 kiloa, syke ja liikkeet ok ja vauva ihan lähtövalmiudessa mutta ei kuitenkaan vielä merkkejä lähestyvästä synnytyksestä.

mutta nyt tekemään minun osuuttani muuton eteen...pakkaus:) -äiti88 ja pikkuinen 37+2-
 
Täällä viimiset neuvolakuulumiset:
Paino: -262 (yhteensä tullut siis tasan 11kg)
Turvotus: +
Verenpaineet: Mulle normaalit, muille hirmukorkeet.
Pissa: +/- -
hb: 100 (laskee kokoajan, eikä rautalisästä oo ollu apuja, keinot vähän vähissä)
Sf-mitta: 36,5
Sykkeet: 150

Kaikki siis ihan ok. Seuraavan kerran neuvolaan mennäänkin sitten vauvan kanssa. :D

Kokkailut pakkaseen: En todellakaan ajatellut harrastaa moista. En sitä tehnyt myöskään esikoisen aikaan. Mies osaa käydä yksin todella hyvin kaupassa, ilman erillistä listaakin. Ja sen verta osaa myös kokkailla, että saa pari ensimmäistä päivää hemmotella minua kokkauksillaan. Jos joku haluaa meille ängetä kotiin, niin kahvit olen luvannut keittää, mutta jokainen tuokoon omat pullansa (kaiken lisäksi meillä on mies se joka pullat yleensä leipoo).

Pk-seutu enemmille sopi ens viikko, joten mentäiskös lounastamaan vaikka tiistaina klo 11? (Joku saa keksiä hyvän paikan, ainakin Rossossa ollut tuohon aikaan hiljasta, että isompikin porukka on mahtunut...)
 
Maarit onhan noita viikkoja jo, mutta vauhti tuntuu vaan hidastuvan, mitä pitemmälle pääsee :D Esikoinenkin meni yli lasketusta, joten henkisesti odottelen sitä kolmen viikon päästä syntyvää vauvaa… Jaksamisessa kieltämättä kyllä auttaa, että on kipakoitakin supistuksia ja muutenkin tuntuu, että jotain oikeasti tapahtuukin (tai niinhän mä luulen ;) ). No, syyslomaa odottaessa, sitä ennen tämä varmasti savustetaan ulos :D

Siljanvuori toimiiko tuollainen jonotuslaite oikeasti? :O Siinähän sitten tosiaan seisot jalat ristissä valmiina ponnistamaan, kun edellä on jonossa kymmenen äitiä, joista puolet tulossa väärälle hälytykselle ja loputkin jaarittelevat ummet ja lammet hoitajan kanssa… kai niiden jollain muullakin tavalla täytyy seurata sitä, että kuka sinne sisään oikeasti otetaan? :O

Pakastimeen olen tehnyt valmiiksi ruokia. Vieraat saavat itse tuoda tarjottavansa, talo keittää kahvit. Rotinat ovat meillä suvun ja kaveripiirin tapa, ja niillä mennään nytkin. Tai jos eivät tuo rotinoita, niin sitten juovat vaan sitä kahvia ;) Stressiä en siitä ota. Mutta makaronilaatikkoa, jauhelihapihvejä, lihapataa… kun on iso pakastin kerran, niin eipä tarvitse sitten pienen vauvan ja tuon uhmiksen kanssa kokata, jos yö on mennyt tosi pätkäisesti. Eli ihan vaan omaa napaa varten :D Ja meillä mies kiltisti kyllä tekee ruokansa sen aikaa kun olen sairaalassa. Viikonloppuisinkin kokataan vuorotellen :)

Kun tuossa katselin neuvolakuulumisia, niin miten minulla voi olla noin pieni tuo sf-mitta? :O Siis rv 38+0 vain 30 cm? Ja terkkarin mukaan normaali/keskikokoinen vauva olisi tulossa? Edellisellä viikolla eri kätilö sai 32 cm (joskin molemmista vauva punkkaa jo tosi syvällä lantiossa) ja samaa arvioi, että keskikokoinen kuitenkin olisi. Esikoisestakin huiteli 35cm näillä viikoilla, tosin silloin oli vielä perätilassa tuolloin… :confused:

Tälle päivää jo pyykätty, pesty vessat, imuroitu, viety roskat ja saatu pari kivaa supistusta :D Vielä pitäisi pölyt pyyhkiä ja laittaa ruokaa. Josko sitä illalla vaikka saunoisi...

Iloista viikonloppua kaikille :)

Branwen ja Sissi 38+1
 
Haukotus.. |O:snotty: Tuli nukuttua ihan kohtalaisesti mutta siltipä vaan väsyttää ja väsyttää..

Ruuista
En ole koskaan tehnyt pakastimeen valmiiksi enkä tee nytkään. Eikä mulla ole mitään ongelmaa vierasvarojenkaan suhteen. K-Supermarket sijaitsee tuossa muutaman sadan metrin päässä joten sieltä saa nopeasti haettua vaikka pakastepullat jos niikseen tulee :)

Branwen Voisiko pieni sf mitta johtua yksinkertaisesti siitä että vauva on niin alhaalla ja sinne jämähtänyt :) ?

Neuvolasta
Mulla olis ensviikon tiistaina vika neuvolakäynti mut lähetin terkkarille viestiä et onko tarpeellista tulla jos käynnistyspäivä on perjantaina. Hän itse vaan viimekäynnillä meinasi että turhaa mun on sinne tulla jos siitä parin päivän päästä oon jo synnyttämässä, ja viimeviikolla kävin lääkärin tutkimuksessa. Eli voipi olla et mullakin seuraava neuvolakäynti on sitten nyytin kanssa! :)

Muksaa viikonloppua mammoille ja masuille!

minimuu ja poikanen 37+3 tai 4 tai jotain sinnepäin, ei jaksa miettiä enää noita päiviä..
 
Kiellettyjen listasta...
Öö... Siis maksalaatikkoahan saa syyä :whistle: Siinä on se raja viikossa jotain 200g joka meinais et pitäs vetää jotain 4-5laatikkoo viikossaa naamaan :D

Homejuustoja ja muita olen syöny, kuhan ovat olleet pästöröityjä. Homejuustoa yleensä kuumennettuja vielä, esim. lasagnessa tai pitsassa. Niin niitä en ole mitenkään kaipaamaan joutunu...

Mut jos nyt jotain pitää mainita mitä olen kaivannu niin jostain syystä raskaana ollessa on aina haluttanu ediä tai muuta jotain energiajuomaa.
Varmaan vain siks et niitä ei sais juua. Muuten ku normaalisti niitä juurikaan ikinä edes juo :D


Ruokia pakkaseen...
Aikomus oli tehä viimeksikin mut saa nähä kerkeekö nytkään ku muutenki sitä hommaa olis tässä...
Sillon ku esikoinen synty niin mun pikkusisko teki ruokaa ja toi meille niin ettei meijän tarttenu viikkoon tehä mitään ruokaa :) Se oli kyllä ihanaa :)

Branwen
Olisko vauva niin alhaalla jo? :) Sehän vaikuttaa siihen mittaan laskevasti ku vauva laskeutuu alas...

Mulla tää on kiinnittyny mut en tiiä et onko laskeutunu, sf-mitta oli ma neuvolassa 35cm ja normaalikokosta mullekki sanottu.


Tänään tasan viikko laskettuunaikaan! :D

Talvicci ja Torsti rv.39+0 :heart:
 
Hemmi vähän on vaan hitaat hoksottimet tällä vauvalla :LOL:

Varmaan vauva tosiaan on jo niin alhaalla, että tuo sf-mitta johtuu siitä... Mutta että vain 30 cm... tuntuu vaan hassulta, kun tipahti siltä nollakäyrältä alakäyrälle viikossa :O Toki mittaajakin vaihtui, mutta mitta alkoi hyytyä jo viime viikolla... Nooh, eiköhän se terkkari huolestuisi, jos syytä olisi :)
 
Omaa napaa pikaiseen tulin kirjoittelemaan ruuan laiton ohessa.

Täällä oli tänään neuvolapäivä:
Sf-mitta oli 32
Painonnousu: +700g/vko, yht. raskausaikana 4,7kg.
Turvotus: +
Pissa puhdas
RR 127/88
Tarjonta rt
Syke: ~150x/min

Nyt syömään ja sitten lepäilemään. Vein miehen tänä aamuna klo 7 töihin, niin meinaa nyt väsy iskeä... Seuraava neuvola onkin 2 viikon päästä, kun ensi viikolla äitipolikäynti ja vauvan kokoarvio :)

Viipsu+vauva 37+1
 

Yhteistyössä