~ Lokakuun lapsoset maaliskuussa ~

Salainen toive: On mullakin ollut välillä todella huono omatunto siitä, etten suhtaudu tähän raskauteen yhtä innolla kuin ensimmäiseen. Tottakai raskaus on sinänsä toivottu ja ihanaa, että raskaus sai alkunsa näinkin helposti, kun ensimmäistä tahkottiin lääkkeiden avulla se 1½ vuotta. Mutta jotenkin ei tässä ole ollut sellaista samaa jännitystä ja innostusta, muttei myöskään samanlaista huolta kuin esikoista odottaessa. Toisaalta on ihan hyvä, ettei elämä pyöri koko ajan raskauden ympärillä, on muutakin miettimistä ja tekemista. Eikä se alkio/sikiö sitä tiedä! Siksi onkin vähän höpsöä ajatella olevansa jotenkin huono odottaja, jos ei koko ajan intoile tai mieti raskautta.

Imetyksestä: Meillä sujui imetys alusta asti tosi hyvin esikoisen kanssa. Toki oli hänellä lievää refluksia ja aluksi kapea imuote, ja toisaalta multa tuli maitoa liian kovalla paineella, joka sekin aiheutti ongelmia. Mutta ei mitään, mistä ei olisi sinnikkyydellä ja yritys/erehdys-menetelmällä selvitty. ;) Esikoinen hylki pulloa (ja tuttia), joten imetys oli sikälikin ainoa vaihtoehto. Täysimetin puolivuotiaaksi, ja osaimetin siihen asti kunnes plussasin eli 1 v 2 kk:n ikäiseksi. Toivon, että toisen kanssa imetys sujuu yhtä hyvin, ja varmasti täysimetän taas puolivuotiaaksi, jos suinkin mahdollista.

Rinnoista: Mulla ei myöskään ole minkäänlaisia rintatuntemuksia. Välillä saattaa nännejä vähän särkeä, mutta hyvin ohimenevästi. Edellisessä raskaudessa rinnat oli tässä vaiheessa kasvaneet jo kuppikoolla! :O Mäkin mietin, että onkohan tämä yleistäkin uudelleenodottajilla. Kuitenkin imetyksen lopettamisesta on niin vähän aikaa, ettei maitorauhaset ole varmaan ehtineet edes surkastua, kun niiden pitäisi taas uudelleen kasvaa. Suurin osa rinnoistahan on rasvaa, ja mulla on ainakin tällä hetkellä kaikki rasva keskittynyt johonkin ihan muualle kuin rintoihin. :kieh: Kiva kuulla, etten ole ainoa rintojen suhteen oireeton.

-Pantsu ja möykky rv 10+2

Imetyksestä: mulla on kaksi lasta ennestään eikä maitoa tullut kummallakaan kerralla riittävästi. Jo sairaalassa annettiin lisämaitoa ja lopulta lopetin imetyksen yrittämisen muutaman viikon turhautumisen jälkeen. Muistan vieläkin sen, kun ei pumppaamallakaan tullut kuin 5 ml ja mitään tukea ei oikeastaan mistään saanut, että teinkö kenties jotain väärin ja miten olisin saanut imetyksen onnistumaan. Tavallaan olen varautunut tähän tämän kolmannenkin kohdalla ja uskon, että tässä on myös jotain fysiologista, koska myöskään äitini ei ole minua ja veljeäni onnistunut imettämään. Mutta terveitä lapsia on minunkin lapsistani tullut, vaikka korvikkeella ovat kasvaneet :D

Oma olo on erittäin väsynyt, ja alavatsaa vihlonut ikävästi. Olen yrittänyt googlata, vaikuttaako vatsassa olevat kiinnikkeet jotenkin raskauteen/kipuihin, mutta en ole löytänyt oikein mitään. Olin sappileikkauksessa muutama vuosi sitten ja jäi mieleen, että lääkäri sanoi vatsassani olevan paljon kiinnikkeitä.

Kirpparilta olen taas ostanut vauvalle vaatteita ja yrittänyt miettiä, minkälaiset vaunut ostaisi. Käytettyjä hyväkuntoisia yritän etsiä, koska tämä tulee olemaan mun viimeinen vauva...

Ksylofoni rv7+

Hyi että mikä olo on päikkäreiden jälkeen. Suussa maistuu kissansonta ja maailma pyörii silmissä. Oudointa kyllä että mun teki mieli kylmää kaakaota ja keitettyä kananmunaa. :O Mistä näitä ideoita oikein tulee... :D

Keksin keinon ettei olis huono olo, pitäis syödä ihan koko ajan. Siis heti kun suu tyhjenee niin tulee huono olo. :D Tuota kaakaotakin olis pitänyt juoda vissiin loppu päivä, nyt kun lopetti sen juomisen niin johan nousee suuhun paha maku ja aivan taatusti kohta juostaan yökkimään. Eilen vielä auttoi illalla kun pistin salmiakin suuhun, nyt kokeilin salmiakkia niin meinasi potkaista kyllä kaikki muutkin pihalle.

Tää on muuten totta että täällä pahoinvoivien keskellä puhutaan varmasti kaikista eniten ruoista. :LOL: Meidän elämät pyörii näköjään tällä hetkellä ruoan ympärillä, pääosin vissiin sen ympärillä että mitä ihmettä sitä oikein pystyy syömään. Mutta jospa tää tästä joskus helpottais....

- Hapsiainen

hapsiainen : MUlla on ihan sama homma! koko aika pitäs olla jotain suussa ettei ole huono olo :DD oon koulussa töissä ja joka välkkä kävin mutustamassa vähän pullaa, niin sit pysy ees hetken ihan ok olo, mutta se tunti (45min) on ihan maksimi jolloin pystyy olla ilman mitään suussa :D

Inhokeista ja lemppareista : Mehujäät ja jätskit kuuluu suosikkeihin, samoin paahtoleipä, mandariini ja mustikkakeitto. Lämpimien ruokien ajattelukin etoo, mutta pakko on ollu töissä syyä oppilaitten kanssa, ja ihan hyvin se sit on uponnu. Ruisleipää ei tee myöskään yhtään mieli, ja nyt kyllä ärsyttää ku vetelen ihan liikaa päivässä tota paahtoleipää. Hyihyi! :D

cala
Mä olen miettiny joskus ihan samaa! Meillä esikoinen sai oikeesti alkunsa yhestä ainoosta petikerrasta mitä siinä kuussa oli ja nyt tosi epäsäännöllisistä kierroista huolimatta tää toinen sai alkunsa jo toisesta yrityskerrasta :) Ja sitten jotkut yrittää tosiaan vuosia :|

Imetyksestä...
Mulle synnärillä sanovat et jos ei ole kotia lähtiessä maito vielä noussu niin olisivat antaneet sieltä nappeja joilla maidon saa nousemaan. Maito sitten kuitenki nous kotiin lähtöä edeltävänä yönä.

Meillä imetys alun kangertelun jälkeen (ku ei sitä maitoo vielä tullu) suju hyvin ja sitä kestikin 1v4kk :)

Tissioireista...
Mulla esikoista oottaessa melko pian jo kasvo kuppikoko mut nyt menee samat rintsikat. Kiva et on muitaki tissioireettomia!

No niin tokassa neuvolassa ja ekassa nla-lääkärissä käyty :)
Mies ja poika oli mukana myös :)

Pissat, verenpaineet yms. ok
Kauhee ku oli vaikee olla pissaamatta kaks tuntia ku piti se klamydia näyte antaa :D

Papan oton jälkeen vähän tullu veristä vuotoa :( Onneks se kuitenki on harmitonta mut inhottavaa...

Lääkäri teki sen sisätutkimuksen ja heti totes et kohtu on aika iso.
Ja sitten sano et lähetäänpäs ultraan ku sulla on nuo kierrotki näköjään ollu noin epäsäännölliset...

Siellä se Torsti tepisi! :heart:
Totes et aika isolta näyttää et vastaa ainaki sitä 12.viikkoa mikä nyt on menossa ja et saattaa olla et on jopa muutaman päivän isompikin! :)
Aika kauan aikaa ultras ja näytti mitä missäkin oli. Käsi näytti olevan suussa ja kovat jumpat oli menossa, sitä se lääkäriki ihaili :D
Sano et vaikka ei mitään sikiödiagnostiikkaa tekkään niin ainaki näin päällisin puolin hänen mielestään näyttäs kaikki olevan hyvin :)

Kivi putos kyllä sydämeltä :) Jos nyt oikeesti uskos jo et mä oon raskaana! :)

Meillä mies lähtee työkeikalle ja ei pääse mukaan np-ultraan, joka ois sitten joskus ens viikolla mitä luultavammin :)
Mut neuvolantäti oli niin ihana et aiko heti tänään jo soittaa ja yrittää saaha meille aikaa sinne np-ultraan jo huomiseksi jollon mieski sitten kerkeis vielä mukaan! :)
Veriseulaa varten kävin verinäytteen jo antamassa.

Salainen toive ja Torsti rv.11+6 (10+6) :heart:

Imetyksestä: Kovasti erilaisia käytäntöjä tuon imetyksen suhteen eri sairaaloilla. Minulla on aina ollut sangen hitaat tissit. Maidon nousu on kestänyt noin viikon. Esikoisen kanssa minulla oli kaikista suurimmat ongelmat. Poika joutui ensimmäiseksi yöksi tarkkailuun huonojen happiarvojen takia ja saikin sieltä sitten lisämaito-ohjeistuksen joten sen suhteen ei ollut ongelmaa ettei olisi saanut tarpeeksi ruokaa (oli hirvittävän kova syömään). Minulla itsellä meni kuitenkin rinnat rikki, ei pelkästään nännit vaan rinnan sisältä rikkoutui jotain ja maito oli veristä. Synnytin Naistenklinikalla ja oltiin perhehuoneessa. Imetysvalmennus oli ala-arvoista. Mulle näytettiin pumput ja sanottiin että pumppaa tuolla. Kun maito oli veristä sanoi hoitaja vain että ei kyllä tuo sinunkaan imetyksesi kovin lupaavalta näytä :O. Ne oli ne kotiinviemiset. Kotonakin vielä pumppailin veristä maitoa joka sitten kyllä siitä parani. Osaimetin poikaa n. 5 kk korvikkeen ohella.

Kakkosen synnytin TAYSissä ja lisämaitoa sai pyydettäessä, mutta kyllä sitä sai siltä käydä anelemassa. Kakkosta täysimetin 5 kk ja imetys kokonaisuudessaan kesti 11 kk.

Kolmosen synnytin myös TAYSissä ja poika joutui rankan synnytyksen jälkeen lastenosastolle pääosin alhaisten lämpöjen ja hengitysvaikeuksien takia. Ongelmana ei todellakaan ollut lisämaidon puute vaan sen liian suuri määrä. Lastenosastolla oli määräykset siitä kuinka paljon minkäkin ikäisen piti maitoa juoda ja meidän poika ei niihin määrin pystynyt. Annokset nousivat ja poika pääsi aina siihen edelliseen annosmäärään. Yritin myös imettää, mutta ei minun tisseistä kyllä mitään suuria maitomääriä tullut. Taisi olla 5-10 ml joskus parin kolmen päivän ikäisenä :D. Laittoivat hänelle nenään ruokintaletkunkin että saivat maitomäärät alas. Sitten vuoroon tuli onneksi yksi aivan ihana hoitaja joka sanoi, että nyt imetät ja me saadaan tämä asia toimimaan ja antoi vähän anteeksi noita maitomääriä. Onneksi loppujen lopuksi pääsimme kotiutumaan (pojassa ei mitään vikaa) ja ruokailussa ei koskaan ole ollut ongelmia. Viisikuisena painoi jo yli 9 kg ihan äidinmaitoa syömällä :D. Täysimetin 5 kk ja imetys keski kokonaisuudessaan 1 v.

Irmeli ja Eila 6+4

Mukava taas lukea teijän jutusteluja täällä! :)

Mulla oli eka neuvola viime perjantaina ja siellä sitten täyttelin lappuja ja juteltiin kaikenlaista. Paljon sain myös mukaan luettavaa. Nyt vaan pitää ootella että postissa tulee kutsu ultraan!

Oireita mulla on ollu aika lailla vähä, väsymystä senkin edestä sitten. Kahvi ei kyllä maistu enää juuri ollenkaan.. Hyvä niin :) Maha on jo pikkasen kasvanu, ei meinaa enää farkut mennä kiinni!

Tsemppiä kaikille!

Vilijonksu ja otus 10+2

RR
Ja meikä oksentaa :LOL:
Tänään alkoi aamupäivällä kauhea kuvotus ja vatsakipu, iltapäivästä lähtien ei mikään ole pysynyt sisällä, vesikin tulee ulos. Mulla on ollut pari edellista päivää vatsa ihan sekaisin, joten oisko tää jotain muuta, kun mahalaukkua särkee ja polttelee? Mä olen kuvitellut, että raskauspahoinvointi ois erilaista ja ettei se alkais enää 10-11 viikoilla? :x Ja taas pyttyä halailemaan...

Huhhuh kun joka kerta kun tulen lukemaan niin tekstiä on sivutolkulla :) Mutta hyvä niin, on kiva jakaa kokemuksia!
Tervetuloa uudet :) Ja bolalle minultakin pahoittelut :hug:

Moni on jo käynyt ultrassa ja saanut hyviä uutisia, alkaa itselläki jännitään... Olin nyt maanantaina ekassa neuvolassa, jota myös oli odotettu kuin kuuta nousevaa. Kovasti toivoteltiin mieskin tervetulleeksi jatkossa :) Paino oli neuvolatätin mukaan noussut juuri sopivasti, hieman alle 2 kg, viikkoja oli silloin 8+2. Pelkäsin, että olis noussut enemmänkin, sillä olen mässyttänyt ruokaa ihan koko ajan! Ja alunperinkin lievän ylipainon puolella olin :rolleyes:
Varattiin aika neuvolalääkärille kolmen viikon päähän, silloin olis 11+5. Arveli, että lääkäri varmaan haluaa katsoa ultralla silloin. Lisäksi täti puheli, että ottaa yhteyttä äitipolille josta kait tulee sitten aika, mutta enhän minä näistä mitään tajua, niin puhuikohan siitä nt-ultrasta sitten...? Ainakin kysyi ensin halutaanko osallistua seulontoihin. Joka tapauksessa oli kiva käynti, ja nyt innosta piukeana odotetaan sitä lääkäriaikaa, sillä sen jälkeen ois tarkotus kertoa tästä perheelle! Tosin varmaan kohta ovat jo arvanneet, turvotusta ei paljoa enää peitellä, lisäksi nukun tai syön koko ajan, mitä äitini onkin jo kerennyt ihmetteleen...

Oireista haluaisin kysellä, onko muilla ollut vatsalihaksissa mitään "tuntemuksia"? Samalla kun tämä turvotus lisääntyy, mulla menee vatsalihakset enemmän ja enemmän jumiin. Ihan kuin olisin jumpannut hulluna. Lisäksi kaikki kyykistelyt tai nostamiset tuntuvat vatsassa. Tällaista on ollut jo yli 3 viikkoa, eikä lihakset tunnu palautuvan ollenkaan. Siis onko tämä minun turvotus oikeasti niin megaluokkaa, että alkaa paikat venyä ja paukkua?! :D

Ituo 8+5

Moi!

Voisin liittyä joukkoo tummaa, eli Tiide, 25v, ensimmäinen, EKKS ja LA 20.10.

Ihan luomusti ei tää raskaus alkanu vaa apuu tarvittii clomit, ja kolmannesta kierrosta sitte plussa :heart: Varhaisultrassa kävin viikko sitte, rv 7+1 ja siellä se pienoinen sydän sykki, joten vähän helpotti jo oloa. Etenki ku tuhruvuotoa oli vkolla 6 ni oli helpottavaa kuulla et kaikki kuitenki hyvin, vaik tosi jännää aikaaha tää toki etenki kuukauden päivät viel on :)

Tsemppiä kaikille,

toivottelee Tiide ja pikkunen 8+0

Tervetuloa Tiide!

Salainen toive: en mä oo huomannu mitään. Tissifinnejä mulla on vieläkin, ne ilmesty joskus ku poju oli 1kk. Ilmeisesti hormoneista johtuvaa, hyvin inhottavia ja kosmeettisesti rumia. Joskos katoisivat kun maitokin katoo. Mut luulen et just lopetettu imetys on vaikuttanu siihen et tissesstä ei oo "raskausoireita". Ei turvotusta, särkyä eikä tummumista.
Imetys lähti ehkä vähän kangertelevasti käyntiin. Maito nousi kyllä kotiin lähtöä edeltävänä yönä(auts!). Joka imetyskerta oli hoitaja neuvomassa. Kaikki niitä mun tissejä yritti tunkea vauvan suuhun. Aluks se oli aika kiusallista mut halusin yrittää. Kerran annettiin lisämaitoa yöllä kun vuorossa oli sellanen nuori tupakalle haiseva hoitsu(yök). Syötti pullolla siinä vieressä. Eikä sanonu mitään et olisin ite saanu jatkaa unta jos ei kerran imetetty. Kotona neljäntenä päivänä tissit oli niin täynnä ja kipeet et ulisin vaan ja yritin pumpata kuuman suihkun jälkeen ees vähän ja imettää sit. Pelkäsin oikeesti et tissit repee :D Mut hyvin suju, sattuhan se ekan kuukauden mut hammasta purren selvisin ilman rintakumia.
Sain pakastettuakin ekan 3 kk aikana kymmeniä minigrip pussillisa joita poika söi kun olin poissa tai jäi isovanhemmille pariks tunniks.
Täysimetystä 4½kk ja loppu nyt sit ku ikää oli 1v ja viikko.
Ituo, mulla ei aikakaan oo ollu tommosta. tosin tänään ku olin taas ähisemässä vessassa niin sen jälkeen tuli ikään kuin supistus. Maha meni jotenkin sisään ja tuntu sekunnin jännittyneeltä. Meni siis ihan hetkessä ohi.

).(: Tuhru on näköjään loppunu. Mennään vkl anopille enkä tosiaan haluu funtsii siel mitään mahdollista km:a. Jos la lakaa uudestaan niin en kyl jää sin yöks murehtimaan ja odottaa mahdollista niagran putousta.
Pelkään kans anopin kysyvän raskaudesta jos sattuu väsyttää ja turvottaa. En haluu sen tietävän ennen mun vanhemmille kertomista.
Rutisin miehelle tänään et on huoli vauvasta ja kiva odottaa huhtikuulle ja kuulla nt-ultrassa ettei mitään vauvaa oliskaan. Mies vaan sano et sille asialle ei voi nyt mitään ja pitää vaan odottaa. Niinhän se on... On se kumma et mulle kelpaa raskausoireeksi vaan pahoinvointi. Nyt ku se ei oo alkanu, en voi uskoo olevani raskaana. Se kun on se AINUT JA OIKEA todiste raskaudesta.

Villany&rv6+6

Ultra: Keskiviikkona oli ultra, mutta vaikka syke on nähtynä, niin ei tuska pienentynyt yhtään. Ensinnäkin lääkäri ei meinannut löytää koko kohtua ollenkaan, eikä missään vaiheessa saanut sitä keskelle ruutua. Kuvassa näkyy epämääräinen möykky, ei milläänlailla miksikään tunnistettava. Toivon, että kuvaajasta johtuu myös se, että ultra antoi viikoiksi 7+1 (pitäisi olla 7+5). Ettei tuo pienuus johtuisi siitä, että kasvu hidastuu ja hiipuu. Muistissa on liian hyvin 2v takainen, kun syke näkyi alussa, mutta keskeytynyt keskenmeno todettiin 11+6 (sikiön koko vastasi silloin 8+3, syke kuitenkin nähty vielä 9+jotain).

Dreamer75, rv 8+0

RR
Joo ei ollut raskauspahointia tuo mun ykääminen vaan norovirus :( Tasan 12 tuntia oksensin ja ripuloin 15 minuutin välein. Nyt onneksi pysyy jo nesteet sisällä. Vuorokaudessa paino lähti 1,5kg, kaikki mitä olikin 10 viikon aikana tullut, kätsää :D
Ei vaas, toi oli jotain ihan järkyttävän kamalaa, mutta kuulemma epidemiaa on nyt liikkeellä, sain just tiedon töistä, että pari muutakin on tässä samassa taudissa :(
Toivottavasti Pähkinä ei tykännyt tästä kyttyrää...

RR ja Pähkinä 9+3 (10+1)

Branwen Mua pelottaa kans yhtälailla se keskenmeno, en tiedä, voihan se huoli ja murhe olla turhaa, mutta ei voi kyllä olla sitä ajattelematta kun riski kuitenkin on ja itellä varsinkin niin vähäiset nuo raskausoireet.
Mun ei tartte muutakun juosta vessassa tyhjentämässä rakkoa ja aina välillä tulee kovia mahakipuja (toivon että ne on liitoskipuja)..Joskus joku kuvottaa, mutta kertaakaan ei ole tarvinnut oksentaa. Ruuan seassa jos on sipulia isoina palasina, niin tuntuu että nousee ylös takasin.. Rinnatkin aristaa, mutta olevinaan se aristus on hävinnyt, tai sitten siihen on vaan niin tottunut jo.. Kahvia pystyy juomaan, joskus aamusin ei mene kuin se ykskuppi, mutta yleinsä juon kaksi. Tosi usein kyllä huimaa.. Ja iltasin maha on niin turvoksissa, että luulis viikkoja olevan tuplasti. :p

Onnea kaikille odottajille, toivotaan, että päästään kaikki laitokselle ! :)

memmmeli ja pikkunen rv 7+0

RR: Mä olen sairastanut sekä esikoisen odotusaikana että tässä raskaudessa noron. Tosi kurja tauti, mutta ei onneksi aiheuta sikiölle mitään haittaa. Loppuraskaudessa paha vatsatauti voi käynnistää synnytyksen ennen aikojaan, mutta näin alkuraskaudessa sikiö on vielä hyvässä turvassa. Onneksi sulla on olo jo vähän parempi!

Onnea uusille odottajille! :heart:

Salainen toive: Kiva, että ultrasivat, ja kaikki oli hyvin! :heart: Aika hienoa, että sait noin pian ajan nt-ultraan! Mitäköhän naruja se neuvolan terkka on vetänyt, että on saanut sulle lauantaille ajan? ;)

Imetyksestä vielä: Tosi kurjaa, että niin moni on saanut sairaalassa ala-arvoista imetysopastusta. :( Pistää oikeasti niin vihaksi, koska varmasti monella imetys kompastuu juuri tiedon ja opastuksen puutteeseen. Toki korvikkeellakin kasvaa kaikin puolin terveitä lapsia, mutta silti mun mielestä pitäisi ennen kaikkea panostaa oikeanlaiseen imetystukeen. TYKSillä on vauvamyönteisyyssertifikaatti, ja siellä sain kyllä aivan loistavaa imetysohjausta. Satuin vielä pääsemään osastolle 211, jolla on täälläpäin parempi maine kuin toisella osastolla.

Dreamer75: Jospa sulle sattui vaaan vähän kokematon ultraaja? Pienet heitot alkion koossa voi johtua ihan mittavirheestä. Noilla viikoilla alkio on tosiaan vaan sellainen katkarapua muistuttava möykky. Päätä tai raajoja ei pysty erottamaan. Hurjan nopeasti nekin kehittyy, koska rv 8+ tehdyssä ultrassa taas erottuu jo selvästi pää, vartalo ja raajat. Tsemppiä, koeta olla stressaamatta, vaikka se varmasti onkin vaikeaa, kun on noin ikäviä kokemuksia taustalla! :hug:

ON: Heräsin tänään kurkku kipeänä, yskien ja niiskuttaen. MÄ EN HALUA OLLA KIPEÄ! :kieh: Tänään olisi tarkoitus lähteä Helsinkiin viettämään tyttöjen iltaa. Ollaan suunniteltu tätä viikonloppua varmaan kaksi kuukautta ja saman verran on mun edellisestä lapsivapaasta illasta. Ja nyt sitten tulen kipeäksi! Voi h*lvetin p*rkele! :kieh:

-Pantsu ja möykky 10+3

ksylofoni järkeen kävisi, että nuo kiinnikkeet voisivat vihloa...

Salainen toive ihania neuvolauutisia ja tosi mukava juttu, että saitte tuon nt-ultran niin että mieskin pääsee :) Meillä on se ensi torstaina jo 7.30, mutta mies ei pääse kun jonkun täytyy vahtia esikoista :( ja sama juttu rakenneultran kanssa, eli meillä mies näkee liikkuvan tosikon vasta synnärillä.. onneksi noista ultrista saa sentään kuvat mukaan.

Ituo kyllähän tässä on vatsalihakset kovilla :)

Tiide onnittelut ja tervetuloa, lisäsin sinut listalle :)

Dreamer älä turhia huoli, alkio on vielä niin pieni, että hiuksenhieno ero siinä mittapisteessä heittää pari päivää helposti. Minulla ultrattiin 8+ viikolla kahdesti vuotojen takia, ensin 8+3 vastasi 7+6 ja sitten 8+5 vastasi 8+4. On niin pienen asennostakin kiinni, että löytyykö se päälaki vai osuuko mittakohta vähän ohimolle tms. mutta ymmärrän hyvin huolesi :hug:

Branwen ja sissi 10+6

RR hui kuulosti pahalta tuo tauti, mutta hyvä jos olet jo paranemaan päin! Sitä on nyt liikkeellä kovasti!

Tiide tervetuloa! Mennään sitten sun kanssa aika samoissa, mulla LA 19.10. Mulla oli kans tuhruvuotoa vko 6, joten kävin silloin varhaisultrassa ja kaikki oli onneksi ok, tosin laskettuaika siirtyi 10 päivällä kun menkoista laskettuna se piti olla 9.10. :kieh:

Eilen oli taas ihan OK olo, ja kotona innostuinkin töiden jälkeen siivoamaan ja juuri kun olin sanonut miehelle että jo nyt on kumma kun ei mitään oireita ole, niin tuli huono olo ja piti tovi hengitellä syvään :D Aloin heti syömään kun tiesin sen auttavan mutta kaapissa ei ollut MITÄÄN mikä olisi maistunut. Söin sitten kuitenkin varmaan neljään otteeseen illan aikana kun tuntui että aina kun lopetti syömisen, tuli paha olo.

Saas nähä millanen syöttösika mä olen jo muutaman viikon päästä kun pitää ns. lääkkeeksi syödä :LOL: Jos lööpissä lukee kesällä että hietsun rannalla nähty valkoinen valas, se olen sitte minä! :xmas:

Mulla alkaa tänään viikon talviloma, jeeeeeeeeee!!!!

Kenzie rv 8+2

Tervetuloa Tiide!

Dreamer Sulla sit vähän vastaavanlainen ultra takana kun mullakin ja fiilis sen mukainen. :hug: Tuntui vaan niin typerälle kun lääkäri ei ensin meinannut yhtään mitään. Tai mulla se löysi kyllä sikiöpussin mutta ei sen sisältä alkiota, kunnes sitten lopussa sieltä löytyi ihan epämääräinen möykky josta mä en ite saanut kyllä mitään selvää enkä mä ite nähnyt sitä sykettä. Esikoisesta käytiin suunnilleen samoilla viikoilla ja siitä saatu kuva on ihan erilainen, siitä erottuu ihmisen alku, tuossa tämän viikkoisessa erottuu vaan ihme möykky.
Mut sovitaan että meillä molemmilla oli lääkäreissä vika, ne ei osanneet ultrata! ;)

RR auts, ikävä tuo Noro! Ei siitä pienelle ole mitään haittaa, se kyllä ottaa mitä se tarvitsee sinusta vaikka sulla olis kuinka huono olo. :) Nyt vaan nestettä ja ravintoa sitä mukaan mitä pysyy sisällä.

Villany
hyvä että tuhru loppunut, jospa kaikki olis hyvin ja tuhru olis ollut ihan harmitonta.:hug:

Omaa napaa:

Mä oon alkanut taas heräileen aamuöisin, ihan sama juttu kuin esikoisesta, mutta nyt paljon rasittavampaa kun esikoinen herää ennen kukonlaulua. :( Nytkin ihan sippi olo ja kello vasta yhdeksän. Pitää vielä muutama tunti jaksaa ennen pieniä päikkäreitä.

Sitten sellainen ällöjuttu, että mulla on ollut tähän asti koko ajan ihan älyttömän runsasta valkovuotoa ja pikkuhousunsuojia menee päivässä useita. Oikeastaan koko ajan olen myös haissut pahalle, ainakin omaan nenään. Vaikka siis pidän hygieniasta huolta, tällä hetkellä joudun pesemään alapäätäni useamman kerran päivässä kun tuo haju ällöttää. En osaa sanoa oikein mille haisen, mutta pahalle! Onkohan se nyt tuosta valkovuodosta johtuvaa, onkohan ylipäänsä normaalia vai pitääkö tästä(kin) huolestua?? Gyne sanoi silloin varhaisultrassa että hieman olis hiivamaista tulehdusta noissa ulkosynnyttimissä ja kehoitti käyttämään ihan perusvoidetta, muuten ei hiivalle tai millekään muullekaan tulehdukselle näyttänyt. Voi ällötys kuitenkin.

- Hapsiainen 7+3

RR: nuo norot ja rotavirukset on hirveitä.. mulla oli rotavirus kun kupus oli alle 2v ja muistan kun viikko oksennettiin kilpaa, minä ja lapset.. 4 pvän jälkeen kun oli paino pudonnut 5kg:a ja tavoitteli 60kg.a (olen siis 182cm pitkä) niin oli pakko soittaa äiti apuun kun en enää jaksanut mitään. Lääkäri totesi vaan että lapset voi hyvin mutta minä olin päässy kuivumaan tosi pahasti.
Ihan hirvee tauti!
Noro taitaa olla vielä ärhäkämpi, joskin lyhyt kestoisempi. Onneks siellä jo helpottaa :)

Mä en tosiaan vieny lapsia nyt hoitoon kun niillä riehuu hoidossa vatsatautia myös. Olivat isällään alkuviikon ja kun soittelin hoitoon niin sanoivat että mahatautia on nyt sitten niin sanoin heti et juu en tuo sit koko viikkona... :)

Mun mies on ihan kajahtanut :heart:
Sille tosiaan tämä tulokas olis ensimmäinen, ja siitä on tullu ihan kauheen huolehtiva ja halipulanen:heart: Herään öisin kun se silittelee mun mahaa ja aamullakaan se ei malttais millään lähtee töihin ku löhköö mun selän takana ja pitää mun mahasta kiinni :D
Ihanaa, ex mies ei ikinä ollu mikä innokas missään suhteessa raskausaikoina, sille se oli vaan mun juttu,
mut tää nykynen on perillä mun viikoista, kyselee kokoajan vointia, taputtelee ja silittelee. On ihan aidosti innoissaan ja kiinnostunut:heart: Tuntuu tosi hyvälle :heart:

Tänään on selkeästi parempi päivä tulossa.
Olen mehukeittoa saanut kurkusta alas jo ennen heräämistä (tai no, olin hereillä mut siis ennen kun nousin niin isäntä toi vähän keittoa) ja nyt leivän: ja olo on ihan kohtuullinen :)
Nyt hetkeks köllimään muksujen viekkuun :)

T:Neiti + kihuli 8+4

Dreamer minulla on aiemmissa (ja tässä nykyisessäkin) raskauksissa alkuraskauden ultrissa alkio ollut pienempi kuin piti, silti raskaudet sujuneet normaalisti. Yritä olla turhia murehtimatta, uskoisin että kohdallasi kaikki on ihan hyvin :hug:

Viime yö oli ihan kamala.. Heräilin jatkuvasti vessahädän tunteeseen ja kauheeseen paleluun, ajattelin jo tulleeni kipeäksi. Nyt aamulla on sitten lievästi öklö olo, iltavuoroon pitäisi ihan justiinsa lähteä. Toivottavasti olo tästä paranisi jotta jaksaa viikonlopunkin töitä paiskoa..

Olen kuunnellut nyt joka päivä sydänääniä :heart:
Vauvan syke on 165-170 luokkaa ja hyvin voimakkaana kuuluu, löydän sykkeen jo lähes samantien.
Kyllä tuo laite helpottaa kovasti olotilaa jos alkaa epäilyttämään onko kaikki kunnossa. Voisin kuunnella sitä jumputusta vaikka tuntikausia :heart:

Mutta, mukavaa viikonloppua kaikille! Itse vietän sen töissä.. :kieh:

minimuu ja pieni 10+2

Tervetuloa uusille! :wave:

RR pikaista paranemista, norovirus on inha ja vie kaikki (loputkin) voimat. :hug:

Rinnoista mulla ei oo tissit juurikaan kasvaneet (johtunee siitä, että jo normisti kuppikoko e/g rintsikoista riippuen) mutta on niin perkeleen kipeet. Varsinkin nännejä vihloo ja on tosi arat. On täytyny pistää nessuja suojaksi rintsikoihin, ettei raavi tai hankaa nännejä. Ukkokin nauraa mulle, kun on jo muutenkin niin isot tissit ja sitten täytyy tunkea paperia rintsikoihin. :LOL:

Inhokki- ja suosikkiruoista nää vaihtelee suunnilleen päivittäin, tänään menee taas vähän enemmän alas, mut normaalisti mehukeitto, jäätelö ja hapankorput on ainoat. Kaikista pahin inhokki on TONNIKALA! Pelkkä ajatus nostaa oksennuksen kurkkuun. :x Lisäks ällötystä aiheuttaa jogurtti, epähomogeeniset (=klönttiset) kastikkeet ja perunat. Jääkaappiviileä muusi menee, mutta lämpimänä peruna kaikissa muodoissa etoo. :D Limppareita tai mehuja ei voi juoda ollenkaan, vaikka tekis mieli. Niistä tulee kauhea närästys ja ärsytys. :kieh:

neiti-81 ihana sun miehes. :) Mahtavaa, et toinen noin selkeesti tykkää ja haluaa olla osana teidän lapsen kasvussa ihan raskauden alusta asti. Varmasti kyl outoa alkuun, jos entinen on ollut ihan erilainen. :) Täällä kans isäntä on tosi innoissaan ja koitti jo kokeilla josko tipin voltit tuntuis tai kuuluis tosta mahan läpi. Ja tota ensimmäistä ultrakuvaahan se sitten kattelee kaikki päivät kun tulee töistä ja hokee kun meidän lapsi on nyt jo niin kaunis ja ihana. :heart:

Kertomisista me päätettiin, et ton ekan ultran jälkeen kerrotaan nyt sit omille sisaruksille. Isovanhemmat ja muut sukulaiset saa odotella tietoa vielä muutaman viikon. Mun sisaruksille jo kerrottiinkin ja mun siskoni meinas pudota tuolilta kun näytin sille tota kuvaa. Miehen sisaruksille pitäis kertoa tänään tai viikonlopun aikana. Saas nähdä miten ne reagoi, kun ovat jo vähän aavistelleet. :)

pipituuna & tipi 11+1

onko kenelläkään olllut raskauden aikana ihan tajuttomia ilma vaivoja? Tunnen itse ihan hirveän turvonneeksi (näyttää kun raskaus olisi jo toisella kolmanneksella kun hyvä kun ensimmäinen kuukausi on takana) ja kaikki etoo, mutta nyt pari päivää olen sitten piereskellyt niin että ihan itseänikin alkaa oikeasti kummastuttaa mitä olen voinut syödä joka moisen on voinut laukaista.

Raskaus & seksi: Täällä ei ole halut hävinneet minnekkään päin vastoin kasvaneet, mutta mikä neuvoksi kun puoliso pelkää että minun sattuu tai vahingoittaa vauvaa vaikka olen asiasta hänelle kirjosita ja ohje vihkoisista näyttänyt että ei hätää. Onko muilla ollut vastaavaa?

Täällä olis taas yks uus tuleva mami! :)

Omien laskujen mukaan rv 8+1, tietää sain viikko sitten kun tein kotitestin (kolme kappaletta....:D) epäilysten herättyä. Hirveetä väsymystä ollu monta viikkoa ja rinnat niin herkät että tekee pahaa aamulla pukea rintsikat päälle. Pahoinvointia sentään ei oo ollu, mistä oon erittäin kiitollinen!

Tiistaina 15.3 neuvolaan, on kiva saada tietää pitääkö omat laskelmat yhtään paikkaansa. Lasketun ajan laskin itte lokakuun 20. päiväksi. :) synnytyssairaala varmaan tulee olemaan se Jorvin Sairaala, kun kerran lähimpänä on!

Olo on jotenkin tosi sekava, huolestuttaa ja ilostuttaa. Mieli tekis olla haltioissaan mutta vielä ei uskalla, on kuitenki vielä sitä "kriittisempää" aikaa jäljellä kuukauden verran ennenku uskaltaa vähän huokasta helpotuksesta ja olla enemmän iloinen.

Lapsen isälle kerroin maanantaina, ei olla ihan kamalasti asiasta puhuttu vielä. Kerroin että oon päättäny ehdottomasti pitää lapsen, ja että hän saa tehdä niinkuin parhaaksi näkee, ilman painostusta. Ja käskin miettimään ajan kanssa, en halua että kokee olonsa nurkkaan ahdistetuksi tai että pakotan häntä johonkin tässä.
Ei siis virallisesti seurustella, vaikka ollaan viitisen kuukautta epävirallisesti oltu yhdessä.

simpli, meillä tuntuu mies vähän arasteleva seksiä, vaikkei sitä tunnustakaan. Johtuu varmaan siitä, että hän on tavallista paremmin varustettu :D ja pelkää, että vaaville on haittaa siitä. Mut ehkäpä tuo pikkuhiljaa uskoo, kun selitin ja näytin kuinka hyvin on pieni suojassa mun vatsassa :) ettei tarvii vaimoonsa puutteessa pitää sen takia :D

pipituuna, aika hassua et sua ällöttää jogurtti, kun mulla se taas on lähes ainoa alas menevä ruoka :D Siitä huomaa vaan kuinka erilaisia me ollaan ja kuinka erilaisia raskaudet on.

onpa neidillä ihana mies! :heart: Meillä on samanlainen ;) Silittelee mun massua aina kun mahdollista.

ON. Mua vaan väsyttää.. En jaksanut mennä edes kouluun tänään. Luut spagettia ja näin. Ei mitenkään hehkeä olo..

fanne ja örkki 9+4

Yhteistyössä