~ Lokakuun lapsoset huhtikuussa ~

Sedna osanottoni, todella kurjia uutisia :'(
Mitä tuo "Seerumiseulassa saatu 1,4% riski valitettavasti osui meidän kohdallemme" käytännössä tarkoittaa? Onko siis 1,4% :n riski, että lapsessa olisi jotain vikaa? Odotan omia verikokeen tuloksia, joten sen takia kiinnostaa.

Onhan se niin, että lisästressiä nämä seulonnat aiheuttaa, mutta toisaalta voivat myös antaa todella tarpeellista tietoa. Ystäväpariskunnalla kävi niin, että muistaakseni juuri np-ultrassa huomattiin jotain poikkeavaa, ja lääkärit tuomitsivat lapsen suurin piirtein "vihannekseksi" ja jopa tyrkyttivät raskauden keskeytystä. Pariskunta kuitenkin päätti pitää lapsen.
Koko raskaus oli vaikea ja vauva syntyikin keskosena todella aikaisin, ja vietti ensimmäiset kuukaudet tehohoidossa. Nyt poika on kuitenkin erittäin positiivinen ja vilkas n . 5 vuotias napero, joka on opinut puhumaan muita hitaammin, mutta muuten ulkoisesti täysin normaali!

Eli onneksi joskus menee noinkin päin!
 
Sedna :'( en tiedä mitä sanoisin... :hug:

Meidän kuopus syntyi vuonna 2006, tuolloin veriseulat eivät vielä kuuluneet automaattisesti tehtäviin tutkimuksiin. Minulla oli tässä uudessa raskaudessa oikeastaan alusta alkaen selvää, että en osallistu veriseulaan mikäli nt-ultrassa ei havaita poikkeavaa.
Ajattelen kuten RR jotta kaikki menee kuten on suunniteltu. Ainahan raskausaikaa varjostaa pieni pelko, pitää vaan yrittää olla murehtimatta suuremmin ja luottaa siihen että kaikki menee kyllä hyvin. Tämä ei tietysti Sednaa lohduta vähääkään, toivon teille suuresti jaksamista ja voimia tulevaan.. :hug:
 
Ah ok, eli siis istukkabiopsia antoi sitten jo varman tiedon. Voi hitto miten kurjaa, kun kuitenkin ensin se prosentti oli noinkin pieni. :'( Kovasti voimia, ja on se kuitenkin hyvä, että tuli nyt jo ilmi. Ainakin itse ajattelisin näin, vaikka siinä tilanteessa tuskin mikään ajatus auttaa!
 
Sedna voimia teille sinne :( Olen kovin pahoillani...

Streptokokkiasiaa Minulla on kanssa joku krooninen oireeton virtsatulehdus, jossa streptokokkibakteeri. Joka kuukausi kontrolli virtsasta, koska näyttää ettei lääkekuurit tähän valitettavasti auta ollenkaan. Sain neuvolassa punakynällä merkinnän neuvolakorttiin, että tietävät sitten synnytyksessä laittaa heti antibiootin suoneen. Neuvolatädin mukaan se antibiootti suojaa vauvaa tartunnalta. Ja hänen mukaansa myös tämä vaiva ei ole millään lailla erikoinen, vaan jopa melko yleinen nykyaikana. Joten ei ole mitään syytä kuulema huolestua. Ei puhunut minulle mitään ennenaikaisista supistuksista ja synnytyksistä, vaikka itse olen niistä kyllä netin ihmeellisestä maailmasta lukenutkin.

Omaa napaa Maha ei ole edelleenkään kasvanut yhtään, vaikka ruoka maittaa ihan erilailla kuin alussa. Neuvolan vaakakäynnin mukaan olen lihonut kokonaista 300g :D
Kuunneltiin ekaa kertaa myös sydänääniä, jotka oli 155. Yritin netistä katsella myös vinkkiä, kumpi olisi tulossa, mutta on niin eri sykkeet olleet eri lapsilla, ettei oikein siitä oikein voinut päätellä mitään. Mittee mieltä te ootte? :)

Pitänee lähteä koiran kanssa lenkille näin lämpimän sunnuntain kunniaksi!
- Untuvikko ja lapsukainen 13+0
 
Peikkotyttö, Aipodi, danone listaa päivitetty :wave:

Sedna :hug: Kovasti jaksamista teille surutyöhön! :'(

Streptokokki oli minulla esikoisen kanssa. Silloin oireina supistuksia, jotka hoidettiin antibiootilla. Kysyin viikko sitten neuvolalääkäriltä bakteerista, ja hän oli juuri ollut koulutuksessa streptokokki b:n tiimoilta. Kuulemma nykyään sitä ei seulota eikä hoideta, jos ei ole noita supistuksia. Eli hänen kertomansa mukaan nykytiedon valossa strepto ei aiheuta supistuksia, vaan kalvojen heikentymistä. Minullakin oli ilmeisesti joku toinen tulehdus esikoisen aikaan, joka sai aikaan nuo supparit (ja jonka antibiootti sitten hoiti). Samalla löytyi strepto, ja tuo yhdistelmä (toisen bakteerin supparit+kavoja heikentävä strepto) olivat se vakavampi juttu. Synnytyksessä piti laittaa ab-tippa, jotta bakteeri ei tartu lapseen. Sama edessä tällä toisella, koska bakteeri uusii herkästi. Kysele, jos haluat tietää lisää :)

Hiukka kiireinen Branwen ja sissi 14+1
 
Minä saan ensi viikolla tietää nt-ultran ja verikokeen tuloksen, että onko mitään poikkeavaa. Jotenkin pelottaa kamalasti, kun tuntuu, että moni jää kiinni niistä :( Olen miettiny sitä, että jos jotain löydettäs tai vaikka sitten siinä rakenneultrassa, niin en varmaan pystyisi keskeyttämään raskautta. Tuntuu silti, että jos raskaus kestää ja lapsi syntyy, niin se elämä on tarkoitettu. Raskastahan se on. Mutta tämmöinen tunne nyt.

Minä tilasin eilen netistä mammavaatteitä ja imetystyynyn :) Ajattelin, että onpahan tuo imetystyyny jo nyt mukava unikaveri ja varsinkin ku maha alkaa enemmän kasvaa :) Ja esikolle kolmipyörän, niin päästään yhdessä lenkille, kun tiet sulaa kunnolla. Meinasin myös ostaa kortin kuntosalille, mutta uskaltaakohan sitä alkaa repimään tässä vaiheessa? Meinasin kaikkia muita lihaksia paitsi vatsaa. Ja crossaria myös. En oo pahemmin kuntoillu nyt ennen raskautta, niin uskaltaakohan sitä tehä nyt mitään?

Helmiäiti ja pikkuhelmi 12+5
 
Mistä oikeesti löytyy isoja mammavaatteita?
H&M housuista yhdetkään 46 ei mahtuneet päälle :(
Onko esim. kahden koon välillä suurta eroa? Netistä sais vielä kokoa 48.

Sain kaverilta parit H&M housut ja niissä koko L. Se vaan kun nuo lökö ja kesähousut.
Tarttis farkut tms. siistit housut (ei suoria).

Normaalitilassa housujen koko 48-50. Paidat ei tuota ongelmaa. Mä oon 170cm ja ylipainoa on :(
Mut yhdetkään farkut ei mee enää napin kohdalta kiinni.
Netistä ei uskalla tilata kun ei oo hajuakaan kokoluokista.

Sednalle suurit halit. Voimia jatkaa eteenpäin. :hug:
Täällä odotellaan veriseulan tuloksia. NP utrassa päällisin puolin vauvalla kaikki ok. Kerroin jo aiemmin että meillä on pieni riski saada erityinen lapsi. Mahdollisesti selviää vasta vauvan synnyttyä.
 
Sedna: Paljon voimia sinne!!! :'( :hug:

ON Täällä on melkein juhlittu sitä, kuinka pahoinvointi on helpottanut. Ruokakin maistuu jo joten kuten, ettei tartte pelkällä ruisleipä, viili, rahkalinjalla mennä... Laitettiin esikoisen potkupöyrä kuntoon, niin ehkä päästään piakkoin kunnolla lenkillekin =)
Minä jännitän jo valmiiks tiistaista lääkärineuvolaa... Pääsee taas kuulumaan sydänäänet, että sielä varmasti jumputtaa jokin... :D
 
Sednalle pahottelut ja paljon voimia :hug:

Liikkeistä...

Mä torstaina tosiaan kuuntelin kotona dopplerilla, kauheeta pulinaa ja polsketta kuulu sydänäänten lisäks ku toinen riehu mahassa ja sitten yhtäkkiä tuli semmonen tumps! Mietin oliko ne liikkeitä vai kuvittelinko... Nyt kuitenki ilmeisesti joka päivä miltei tuntunu pikkusia hentoja liikkeitä :heart: Jännä vaikka tän on kokenu jo kerran niin siltiki miettii et oliko se nyt vai ei :D

Talvicci ja Torsti rv.15+2 :heart:
 
Voi että kun täällä on ollut huonoja uutisia ja murhetta :( Haleja paljon kaikille vastoinkäymisiä kohdanneille :hug:

Ituolle ja minnuskalle tupla onnittelut!
Onko oskari olemattoman kaksosepäilystä muuten mitään uutta?

Me kans aiotaan kastaa tämäkin lapsi. Emme ole uskonnollisia mutta haluan antaa lapsilleni mahdollisuuden kummiuteen ja kirkkohäihin. Kummeista vaan ei ole mitään hajua. Kehtaisko pyytää samat kuin esikoiselle eli minun isoveljen ja miehen pikkusiskon.
Mitäs muuta piti kirjoittaa, pää löy tyhjää...

Ultrakutsu tuli viikko sitten. 15.4. Hankala vaan kun aika on puol kymmenen aamulla ja jos hoitajaa pyydetään esikoiselle, voi porukka olla ihmeissään et mihin me niiiin aikasin mennään. Ei olla aamuihmisiä et tohon aikaan liikuttais asioilla.

Oon edelleen hyvin oireeton. Ei vähääkään yökötystä. Tissit ei oo kasvanu jne. No okei...on mulla joskus ylös noustessa "puukotuskipua" oikeella puolella ja kahvimukia en oo pariin viikkoon saanu juotua edes puoleen. Noh, parin viikon päästä näkee mikä on tilanne(ultran jälk varaan seraavan nla:n)

Villany ja rv 10+3
 
Sednalle voimia :':)hug:

Ituolle ja Minnuskalle tuplaonnea!! Mietittiin kans uutisen paljastamista aprillipäivänä, mutta päätettiin vielä lykätä asiaa. Ituolla ainakin juoni meni hienosti putkeen :D.

Itse odottelen vielä kanssa noita veriseulan tuloksia. Toivottavasti ei olis mitään hälyttävää. Mitä pidemmälle tämä raskaus etenee, sitä vaikeampaa on luopua vauva-ajatuksesta, jos jotain oliskin. Miten teillä, jotka ootte olleet jo lääkärineuvolassa, mitä se on pitänyt sisällään?? Mulla olis lääkärineuvola ens torstaina ja muuta en tiedä, kun että taas pitää purkkiin pissiä :confused:...

Joanmi + salamatkustaja 11+6
 
Sedna Paljon paljon voimia lähettelen teille :heart: Ei noin saisi käydä kenellekään :/

Helmiäiti09 Toivotaan että teillä kaikki kunnossa seulan ja ultran perusteella! Mua kans jännitti se tulos hirveesti. Riskiluku tais olla jotain päälle 1:5900.

Vilinäiti : Mä sain isosiskolta sen vanhat mammahousut, jotka on hennesiltä kokoo 48. Ne on ainakin mulle ihan hyvän kokoset, melkeen jopa vähän reilutkin. Mun normaali koko on aikalailla tuo 48 muutenkin housuissa. Mulla vaan tuottaa ongelmaa tuo pituus, ku oon 182cm pitkä niin melkeen aina tuppaa olemaan noi lahkeet housuissa liian lyhyet ja se on sitten ärsyttävää!! :D

Täälläkin on tiistaina neuvolalääkäri ja kiinnostais kyllä että mitä siellä tehdään :D No pianhan sen näkeekin. :)
 
Sedna, paljon voimia raskaaseen aikaan.

Tänään tuli itsellä vähän veristä vuotoa mukana myös vähän hyytymää. Nyt olen kyllä aivan varma että keskenmenoa tekee, varmaan aamulla täytyy neuvolaan soittaa et hyövääkö mennä torstaina enään riski verikokeisiin. Nyt ollut kyl nelisen tuntia ettei mitään ole tullut. Viikkoja 10.
Onko teillä muilla vuotoja ollut alkuraskaudessa?
Ensimmäisen kohdalla ei ollut mitään vuotoja niin tuntuu jotenkin aivan kauhealta.
 
Kristinah:
Mulla tuli rv 9-10 ihan vain veriviiruja ja vain aamuisin. Ei tullu housuihin saakka, mut välil tippa ihan kirkasta verta.
Tämä loppui sitten yks kaks ihan seinään.
Esikoisesta tuli yhtenä iltana paperiin verta rv 7.
Viime marras-joulukuussa sain keskenmenon rv 5+ ja tuolloin vuoto alkoi ruskealla limalla ja yltyi kuukautismaiseksi vuodoksi.
Kipuja mulla ei ole ollut missään raskaudessa veren tulon yhteydessä.

Toivotaan, että vuoto on harmitonta :hug:
 
kolmenmutsi :attn: Hei, miekin tilaisn H&M:ltä ne samaiset suorat mammahousut. Ekan käytön jälkeen samasta kohtaa kun sulla, oli ratkennu isolta alueelta! Enkä edes ollut huomannut. Soitin sinne asiakaspalveluun, sanoi että takaisin saa tottakai laittaa, niissä joku valmistusvirhe! Soita ihmeessä ja kysy, varmasti saat laittaa ne takaisin ilman korttiakin. Kun et ole ainut jolla mennyt rikki!

sedna jaksamista, voi kun elämä on epäreilua! :hug:

Niiskuneiti ja 11+2
 
Voimia hirmuisesti Sednalle!

Onnea tuplaonnesta ja voimia tulevaan!

Tervetuloa uusille jälleen!

Omassa navassa ei ihmeempiä.. Liikkeiden tuntumista odotellessa!
Mie täällä lueskelen taustalla ja aina aoin kauhiast paljon vastailla, mut sit ei jaksakkaan, mut Moi ja hengissä ollaan!

Koiksa ja Kokki(kolmonen) ex munanen 12+6 HUOMENNA POKS!
 
Kristinah Mulla tuli runsaasti tässä raskaudessa punaista, limaista, kuukautisverimäistä vuotoa, ja silti kaikki oli hyvin, kun ultratiin viikolla 7+1 :) Aina ei vuoto tarkoita keskenmenoa, vaikka olisi runsastakin, mulla sitä verta tuli enemmän kuin menkoista... Mutta näin mulla.

Kävin siellä Nt-ultrassa 1.4 (mikä ei ollut vielä varsinaisesti nt-ultra) Ja viikkoja oli nyt 8+6, ja lasketuksi ajaksi vaihdettiin 6.11. Kaikki oli hyvin, ihanaa <3 20.4 sit uudestaan varsinaiseen nt-ulraan :) Voisin silti roikkua tässä lokakuisissa, jos teille vaan sopii :p

Sednalle hurjasti voimia ja jaksamisia surutyöhön!! :hug:

Ja onnittelut hyvistä ultrista, ja kaksosuutisista!



Santara+Mönninkäinen 9+0
 
Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!

Mä oon kerrankin ihan onnessani tästä vesisateesta ja harmaudesta. Se tietää että lumet sulaa ja tulee kevät:)

Täällä on ollut vihlontaa häpyluulla ja kohdun reunoilla. Tuollaista en muista ollenkaan esikoisesta, en tiedä jos on jotain kasvukipuja nääkin. Odotan ultraan menoa niin paljon. Vielä kaks ja puoli viikkoa ja tuntuu niin pitkältä ajalta päästä moikkaamaan pikkuista. Onneks ens viikolla lääkärineuvola niin sitten ainakin kuulee sydänäänet:)

Matilda-08 ja pikkuvauva 11+0
 
Sednalle paljon voimia :hug:

Kastetaan tämä lapsi. Edellisetkin kastettu. Ei mitään kovin uskovaisia olla mutta saa tosiaan isona sitten päättää haluaako kuulua kirkkoon vai ei.

Torstaina ois np-ultra. Onneksi mieskin pääsee mukaan=) Meillä on ultra n.100km päästä itelle vähän oudommassa kaupungissa niin hyvä kun mies tietää sieltä paremmin paikatkin. Vähän alkanut jännittämään onko kaikki ok...

Aivan kauheaa tämä mahan kasvu! Viikkoja 11+1 ja maha näyttää siltä kun oisin jo puolessa välissä raskautta:D Vaikea pitää piilossa mutta ei tekis mieli kertoa ihan vielä vaikka monet voi jo kyllä arvatakkin kuhan ei tulis suoraan mitään kyselemään. Oliko se riskiaika menny kun oli 12 vai 13 viikkoa kasassa?

Maria ja toukka 11+1:heart:
 
helmiäiti kysy, jos siihen korttiin kuuluu kuntosaliohjelma? Tai vähän paikasta riippuen ne eivät maksa ihan kauheasti. Ihan ammattilainen katsoisi toiveidesi mukaan liikkeet ja osaisi huomioida raskauden… varovaisesti kun tekee aluksi niin ei siitä varmasti haittaa ole :)

Talvicci minulla näin alkuvaiheessa liikkeet ei tunnu joka päivä, ihan hyvin voivat nuo sinun tuntemuksesi olla liikkeitä nyt vasta ehkä viikon verran on päivittäin tuntunut pari-kolme hipaisua :heart:

Lääkärineuvola ainakin täällä menee niin, että ensin terkkari katsoo painon, verenpaineen ja hemoglobiinin ja sitten lääkäri vähän jututtaa ja tekee sisätutkimuksen sekä kuuntelee dopplerilla sydänäänet.

kristinah Minulla oli tosi kovia vuotoja rv 8+ ja 12+0. Hyytymiä tai kipuja ei ollut, mutta määrältään päivän verran menkkojen veroista. Syytä ei ole löytynyt, ja raskaus jatkuu. Toki pieni pelko takaraivossa koko ajan… :(

Neiti onnittelut! :heart:

Matilda kuulostaa liitoskivuilta : / Minulla on kanssa ollut jo. Tuntuvat tuolla lantion luiden suunnalla ja tosiaan tuossa häpyliitoksella. Tyyny polvien välissä nukkuminen auttaa minulla vähän.

Jotenkin perus pessimistiolo iski taas. Nuo vuodot sen verran säikytelleet, että odottelen vielä sitä rauhallisen keskiraskauden fiilistä... :headwall: no, jospa se tästä vähitellen.

Branwen ja sissi 14+2
 
Sedna Osanottoni. Kovasti voimia! :hug:

Streptokokista Oireileeko teillä se streptokokki mitenkään? En tiedä mistä olen nyt saanut päähäni että onkohan mulla tuo streptokokki nyt.. Jotenkin haisen ainakin omaan nenään niin voimakkaalle että olen alkanut ajatella tuota. Ystävälläni tuo oli edellisessä raskaudessa (tai kahdessa edellisessä, viimeisin pättyi tämän bakteerin takia heti alkuviikolla keskenmenoon, tai näin lääkärit epäilivät sen ainakin johtuvan tuosta bakteerista), joten kuuntelin silloin ehkä vähän liikaakin häneltä siitä ja nyt sitten jo ajattelen sen olevan minullakin.

Vuodoista kärsivät
, toivottavasti kaikilla vaan selittämätöntä harmitonta vuotoa! :hug:

ON Täällä etovuus vaan jatkuu. On olo sen verran parantunut että voi mennä yhdellä yökkäyskerralla koko päivä, mutta se etova kestokrapulainen olo on kyllä 24/7. Odotan vaan niin sitä hetkeä kun se loppuu eikä tarvitsisi koko ajan miettiä elämää syömisen ympärille. Kaikesta vähänkin makeasta tulee kahta kauheampi olo ja koskaan ei voi tietää maistuuko tänään se ruoka mikä eilen maistui. :( Raskauden suhteen odottaa että viikot kiitäisivät nopeasti siihen johonkin 16 viikkoon, mutta samalla se tarkoittaa mun töiden lähestymistä. Tasan kuukausi vielä hoitovapaata ja sitten koittaa työt. :O

Viikon päästä olisi np-ultra, toisaalta jännittää, toisaalta ei edes jännitä. Ihan erilaista kyllä tästä toisesta kuin ensimmäisestä.

Mutta nyt taas jostain voimia ja tuon esikoisen perään. Tuntuu vaan taas sille että väsymys on ylitsepääsemätöntä.

- Hapsiainen ja LyyliPellervo 10+5 tai jotain sellaista
 
Voimia kaikille huonoja uutisia saaneille!! :hug:

Ja tervetuloa uudet :wave:

Pelottaa.. Tänään saan veriseulan tulokset, tai siis puhelu jos siellä on jotain häikkää, ja jotenkin nyt pelottaa ihan hirveesti.. : / Jos kaikki on ok, niin tulee kirje kotiin viikon puolessa välissä.. Mulla on melkein koko ajan ollut sellanen olo että kaiken pitäisi olla ok, mutta sehän on vaan olo eikä mikään oo varmaa niin niitä tuloksia on vaan odoteltava.

ON Nyt ei noin viikkoon ole ollut huonoa oloa enkä oo ollut niin väsynyt kun aikasemmin =) Ehkä se nyt siitten olisi loppu ja hyvä olo alkaisi. Nyt on myös vihdoinki ruvennut VÄHÄN =) masua näkymään. Mieskin sanoi eilen, että kun halataan hän tuntee että siellä jotain pömpöttää! Vihdoinkin! :)

Nana ja Larven 12+4
 
Hapsiainen Minulla tuo streptokokki b (streptococcus agalactiae b on virallinen nimi, jos tahdot googlata) aiheutti supistuksia. Streptokokki ei käsittääkseni haise. Minulla neuvolalääkäri kysyi silloin viikko sitten, että onko valkovuoto haissut. Sanoin etten ole huomannut mitään. Teki kuitenkin bakteerivaginoosi-testin, joka oli positiivinen.

Tuo bakteerivaginoosi on tosi yleinen ja aiheuttaa siis pahanhajuista (kala tms) valkovuotoa ja kutinaa, valkovuoto voi olla myös oudon väristä. On raskauden aikana ikävä riskitekijä. Mutta voi tosiaan olla oireetonkin - tai niin vähäoireinen (kuten minulla), että sitä ei itse tajunnut ennen kuin antibiootti paransi oireet. Soittele vaan lääkärille, en kuitenkaan usko, että se on streptokokki, jos sinulla ei ole noita supistuksia (niitä tuli ihan 24/7, pelkkä rauhallinen kävely riitti laukaisemaan ne). :hug:
 

Yhteistyössä