~ Lokakuun lapsoset helmikuussa ~

Yhdyn edellisiin eli Branwenille onnea hyvistä uutisista :) Muista ottaa iisisti ja levätä riittävästi. Itsekin otan nykyään pikkupäikkärit aina kun vain voin ja menen iltaisin tavallista aiemmin nukkumaan.

Oskari Olematon, onnea tuplauutisista :flower:

Niiskuneiti ja Sedna, täällä myös vatsa on kuin heliumpallo ja ilmavaivat ovat riesana...: /

RR, ihanaa kun olet saanut ladattua akkuja lämpimässä. Meidän perhe on myös käynyt Teneriffalla pariin otteeseen ja haikailemme sinne uudelleen. Saa nähdä uskaltaako sinne kovin pienen kanssa lähteä. Ainakin viime reissulla oli tosi pieniä vauvoja rintarepuissa matkaajilla mukana. Rintaruokinnalla tietty pääsee suht vaivattomasti jos vaan imetys on lähtenyt hyvin käyntiin.
 
Lohduttavia uutisia että vuoto onkin ollut "harmitonta" :)
Tänään on vessas käynnin yhteydes tuhrutellu punertavaa vuotoa paperiin :( Ihan paniikis jo ollut et taasko menee kesken, kipua ei onneks oo eikä mitään isompaa kunnon vuotoa. Toivotaan et menis nyt ohi vaan nopeesti ja pikkunen pysyis matkassa <3 Pikku "Väinöllä" viikkoja vasta 4+3.
 
Kuinka monella on hailakkaa rusehtavaa vuotoa ollut? Huomasin juuri, että minulla tuli vessakäynnin yhteydessä todella vähän vaaleanpunertavaa/-rusehtavaa vuotoa? Tämäkin on kait normaalia... Minulla on ollut "vuodottomat" aikaisemmat raskaudet :), siksi kyselen. Tätä samaa ilmeni ensimmäisen gynekäynnin jälkeen.
 
Pieni vuoto ja tuhruttelu on todella yleistä.. Meitä ainakin pari tapausta joula vuoto tälläkertaa johtuu alkaneesta kaksosraskaudesta, jossa toinen jäänyt matkasta, toinen yleinen syy löytyy limakalvoilta tai kohdun suulta.. Ei kannata liikaa huolestua, mut oman mielenterveyden vuoksi suosittelen varhaisultraa jos mahdollista ja jos ei ole jo käynyt. Peukkuja että kaikilla ihan harmitonta.
Neuvolaan kun itse soitin ni terkka sano, ettei tehdä mitään jos ei kipuja, eikä vuoto runsasta. ON NIIIIIN YLEISTÄ.
Kyllä se vaan aina säikäyttä.
Vielä itelläkin kalvaa pelko, vaikka tietää, mistä tuhru johtuu.
 
Kyl toi vuoto vaan runsaammaks näköjään meni :( Vähän tuli tunne et kesken tää meni. Kattelen päivän tai pari milt alkaa näyttää. Kipuja ei oo, edes mitään menkkamaisia. Vuotaa kyl suht reilust, ei siteeseen mut veskis kyl pönttöön tiputtelee ja paperiin :( Kyl on taas itketty ;(
 
Branwenille onnea, ei ollu sit kaikkein pahin vastassa =)
Oskari olemattomalle onnea kans. Ja voimia tulevaan!

Astrelle iso toivohalaus :hug: Älä vielä lannistu.

Raskausoireita ei oo vielä lainakaan : / tilasin siis muutaman raskaustestin omaksi mielenrauhaksi. Voi ees seurata pysyykö viivat yhtä vahvoina. Enkä tartte edes päiväunia, tissit ei oo kipeet(imetän tosin vielä päivisin kerran jos se vaikka vaikuttais), mahaa ei oo nippaillu ku pari kertaa. Ainut mikä mul on ja minkä muistan esikoisen odotuksesta, on ilta turpoaminen vastsan seudulta. Ylävatsaakin turvottaa... Kateellisena täällä luen toisten yökä-juttuja :LOL:

Neuvolan varasin samalla. Ei oo sama täti ku pojalla vaa hänen työpari niin varas sitä kautta mulle ajan 15. ens kuuta. Ekan käynnin jälkeen vasta pissakoe... Viimeks se oli mulla jo ennen ekaa neuvolaa, kai käytännöt voi muuttua.
 
Viimeksi muokattu:
Branwen Onneks kaikki on hyvin. Nyt vaan otat rauhallisesti ja nautit siitä että kaikki oli hyvin!
Oskari olematon Vaude mitä uutisia. Onneks olkoon! Mä oon aina sanonu että kaksoset olsi tervetulleet. Mun mielestä se olis jotenkin niin mahtvaa. Oon kai hullu. Helpompaahan se on saada kaikki lapset yks kerrallaan. Voimia tulevaan! Tunnen pari perhettä joilla kaksoset ja heillä alku ollut melko rankkaa mutta toisaalta ilo on ollut moninkertainen ja helpommaksi muuttuu koko ajan.
Astrelle Voimia:hug: Pois tuollaiset vuodot!

Meidän talopaketti tuli eilen joten en ole kerennyt tänne. viikonloppuna pidetään talkoot ja sen vuoksi kerroimme eilen molemmille isovanhemmille. Täällä on eilen laatta lentänyt siihen malliin että päätettiin kertoa. Mun vanhemmat tulevat meille viikonlopuksi ja molempien vanhemmat osallistuu noihin talkoisiin, äitini hoitaa tyttöä ja jos voin tosi pahoin niin tietävät sitten eivätkä tee mitään numeroa siitä. Ajattelin muutenkin sen niin että jos keskenmeno tulisi, kertoisin siitä joka tapauksessa äidille. Ei haluta kuitenkaan että muut saa tietää vielä. Päätettiin kertoa sisruksille ym. läheisille ekan ultran jälkeen ja mä kerron töissä varmaan joskus kun maha alkaa näkyä.

Täällä ollaan oltu tosi energisiä tästä pahoinvoinnista huolimatta. Oon saanut paljon aikaseksi sekä kotona että töissä. Ruokaa, siis ihan kunnon ruokaa, tekee mieli. Eilen ostin sellasen laatikon Aino suklaajäätelöä muttei tehnyt mieli sit kuitenkaan. Samoin karkkia ei tee mieli vaikka normaalisti se kyllä maistuu:)
 
Branwen Oi, onneksi kaikki on hyvin!

Oskari olematon Wautsi mitä uutisia, onnea!

Astre :hug: Toivotaan vielä parasta!

Nyt mä sitten avaudun tänne kun kiehuttaa niin! Anoppi tuli eilen meille yökylään. Ensimmäisenä valitteli että on ollut vähän huonoa oloa, että mahassa käy. No siinä vaiheessa jo mua alkoi kiehuttamaan että miks hemmetti lähti edes ajamaan tänne jos yhtään tuntuu etovalle. Arvata saattoi että oksennustautihan sille tuli. Koko viime yön oksenti ja nyt perui tämän päivän menot kun ei tietenkään voi mennä olon vuoksi. On siis meillä edelleenkin. Alunperin piti lähteä tänään heti aamusta pois. Tuolla tuo nyt oksentelee vessassa ja mä todellakin toivon ettei tuo tauti tule minuun eikä tuohon esikoiseen!!! Tänään olis meidän perhekerhossa valokuvaus enkä nyt tiedä uskallanko lähteä mihinkään jos sattuu että me kannetaan tuota tautia. Voi p#¤%%¤##le sanon minä!!!
Ja eihän tässä muuta mutta meillä pieni kaksio, eli anoppi makaa nyt patjalla tuossa olkkarinlattialla eli koko ajan juoksen tytön perässä ettei mene mummon luokse. Mä olen niin pahalla päällä että voisin itkeä!
Purkaus loppui. :D

- Hapsiainen
 
Hui, täpärästi tähän pinoon "ehdin" juuri sunnuntaina plussaneena=) Ei millään ota uskoakseen, kun kesästä asti yritettiin ja aloin jo luulla, että esikko jää ainoaksi. Vaikka toki tiedän, että moni yrittää paljon pidempäänkin.

Pinoudun nyt vaan ja palaan myöhemmin kommentoimaan!

Ikä 34 v, toista odotetaan, sairaala KOS, la 30.10.
 
Gabrielle ja Astre Voimia vutojen kanssa ja toivotaan parasta :hug:

Neiti onpa osunut sinulle ystävällisiä lääkäreitä : / Meitä on valitettavan moneksi...

OO Tuplaonnittelut! :) Lisäsin listaan kohdallesi toisenkin tulokkaan. Peukut pystyssä, että molemmat jaksavat kyydissä :)

RR Päivitin tietosi. Onnittelut kivoista uutisista :)

Kermaperuna minulla neuvolassa 9+0 ei vielä kuulunut sydänäänet. Kai se pitää lähempänä rv 12 olla, ennen kuin mitään kuuluu :confused:

Tervetuloa, Thessa, lisäsin listaan :)

Ajatelkaas, ihan just tulee marraskuisten pino! Ei olla enää hännänhuippuja;)

Branwen ja sissi, vuodoton 8+3
 
Branwen ihanaa kun pikkuisella oli kaikki hyvin! :heart:

OskariOlematon onnea paljon kahdesta kaverista! :flower:

Terveisiä ultrasta! =) siellä se "kirppu" köllötteli ja sydän jumputti hyvää tahtia. vastasi viikkoja 7+2 niinkuin itse arvelinkin (menkkojen mukaan tänään siis 7+0) mutta ei tarvitse mulle tuota LA:ta siirtää, oli niin pieni heitto kuitenkin. :) viikonloppu meni itsellä tosi heikosti, en saanut syötyä mitään ja siksi olo meni koko ajan vain pahemmaksi, mutta eilen ja tänään olen väkisin syönyt koko ajan pieniä määriä ja nyt olo on jo hyvä, oksetus on melkein poissa mutta tilalle on tullut huimaus :confused: taitaa silti johtua osittain tuosta vklopun syömättömyydestä! nyt kuitenkin hyvillä mielin eteenpäin kun "kirppu" on hyvissä voinneissa!

Omppu ja kirppu 7+0 (7+2)
 
Voimia kaikille joilla inhottavan pelottavia vuotoja!

Soittelin juuri neuvolaan ja sain ultraukseen ajan 16.3., se olisi laskelmieni mukaan viikolla 7+ ja neuvolatädin luokse pääsen ekaa kertaa 28.3. En sitten malttanut enää pitkittää soittamista kun taas kerran testasin aamulla (en edes laske kuinka monta testiä olen kuluttanut) ja nyt tuli kyllä niin ihanan vahva viiva ettei tosikaan.

Minusta on aivan ihanaa, että täällä tehdään kaikille tuo varhaisraskauden ultra. Siitäkin syystä oli ihan pakko soittaa, ja varmistaa että edelleen niin toimivat. Muuten olisin kyllä varannut ajan yksityiseltä. Minun mielestä pitäisi pistää pakolliseksi toiminnaksi kaikille paikkakunnille. Todella ikäviä nuo tapaukset että vasta np-ultrassa huomataan ettei siellä kohdussa sitten alunperinkään ollut asiat oikealla tolalla.

Irmeli ja Eila rv 4+2
 
Millä viikolla yleensä varhaisultra on niillä, joiden paikkakunnilla sellaisia järjestetään? Olisi kieltämättä ihan hauska tietää, onko siellä masussa kaikki kunnossa ja paikallaan, kun edelleenkään ei ole oireita raskaudesta näkynyt/ tuntunut. Entä millä viikoilla yleensä on ensimmäinen varsinainen ultra? Kyselen täällä nyt tyhmiä :ashamed:, kun eka neuvola täällä on vasta raskausviikolla 10... Siihen asti siis mennään netti-ihmettelyn varassa.

Johanna & salamatkustaja rv 6+1
 
Minulla tosiaan tuo kunnan tarjoama varhaisultra 7+ viikolla. Paljon aikaisemmin kuin 7+ ei kannata ultrata kun syke ei sitten välttämättä näy. Luulisin että 7-8 olisi optimi tuohon varhaisraskauden ultraan. Nykyään tuo np ultra on aikaisemmin kuin joskus muinaisuudessa kun olen raskaana ollut. Onko se nykyään jo 10-11 viikoilla (olisiko ennen ollut 12-13 viikolla). Kertokaa te jotka viisaampia. Tuo aikaistus liittyy jotenkin noihin veriseulojen tekemiseen joita ei 03 ja 06 minulle tehty laisinkaan mutta 09 kyllä.

Irmeli ja Eila 4+2
 
Hei kaikille pitkästä aikaa! Minä olin eilen ekassa neuvolassa, hyvin meni, laskettu aika muuttui päivällä eli uusi la 3.10. Tosi kiva neuvolatäti!

Tänään soittelen aikaa niskaturvotusultraan, puhelin aika 15-16. Jännää.

Niin ja oletteko te ottaneet tai aiotteko ottaa aiemmat lapsenne mukaan sinne np-ultraan?
Tässä ohje vanhemmille -lapussa (neuvolasta saatu) lukee, että ei saisi ottaa, mutta en kyllä saa pojalle mitään hoitopaikkaakaan, joten ei kai sen väliä jos mukaan tulee? Mun poika on kuitenkin 10kk, joten ei se siitä mitään ymmärrä ja pistän rattaisiin istumaan siksi aikaa niin ei käy tuhoamassa lääkärin laitteita :D Vai onko jokin erityinen syy miksi ei saisi ottaa lasta mukaan?

äitykkeliini, 8+1
 
Kyllä se nyt niin on et "kesken" meni :( Yöllä alkoi ihan hillitön vuoto ja kivut. En tiedä lasketaanko kemialliseks vai jo keskenmenoks kun niin kovin alussa oltiin. Viimeks meni rv6 kesken. Luulenpa että on jotain häikkää kiinnittymisessä ja kiinnipysymisessä täs alussa.

Tsemppiä kaikille ja onnea uusille plussanneille <3 Miä meen takas kuumeilemaan.
 
OO Onnea tuplista! :)

Astre Voimia! :hug:

ON: Huomenna olis varhaisultra ja jännittää iha hulluna!
Sain tietää, et mun paras ystävä odottaa nyt samaan aikaan mun kanssa! Lasketuissa ajoissa ei oo, ku ehkä viikon heitto. Toivottavasti meillä molemmilla menee nyt kaikki hyvin. :heart:
Ärsyttää iha hirveesti, ku hiukset rasvottuu päivässä mahottomaan kuntoon. : / Saa pestä joka ilta tai aamu. Ennen selvisin noin 3 pesukerralla/viikko. Mut huomenna ultrakuulumisia.

Nii ja onnea kaikille, jotka saanu hyviä ultrakuulumisia! :)

Tine ja Nipsu 7+0 (POKS)
 
Pikasesti käymässä...
Huono olo on helpottanu mut väsyttää edelleen tajuttomasti... Ihana ilma ulkona ja pitäski painua pihalle esikoisen kanssa. Kiva ku nyt on vähän lauhemmat ilmat niin pääsee taas uloskin =)

Tervetuloa uusille masun kasvattajille :wave:

herttaliisa
Meillä onki sitten samanikäset lapset, meillä esikoinen myös 10/09 syntyny :)

Onnea ultrassa käynneille ja siellä hyviä uutisia saanneille :flower:
Ihan kateeks käy... Vielä pitäs ite 2vko ootella ja sillonkaan ole vielä varmaa että ultraavatko.
Musta olis hyvä jos joka paikassa olis ultra ennen np-ultraa... Täällä se ultraaminen neuvolalääkärissä on vissiin vain lääkäristä kiinni...

Sydänäänistä...
Esikoisesta kuuntelivat vasta tokassa neuvolassa joka oli joskus rv.12-14 tai jotain sinne päin, eka neuvola ku oli sillonki jo 8.viikolla niin sillon ei kuunneltu.
Toissa päivänä itekki kokeilin dopplerilla piruttain muttei mitään vielä kuulunu. Esikoisesta sain sydänäänet kuuluviin rv.10+4 :)

Voimia niille joita vuodot kiusaa :hug: Toivottavasti olis vain harmitonta ja pikkuset pysyis matkassa :)

Astrelle suuret pahottelut :hug:



Salainen toive ja Torsti rv.9+4 (8+4) :heart:
 
Pahoittelut Astre ja voimia :(

Ultrasta ja sydänäänistä: Esikoisen kanssa oli eka neuvola 8+2 ja silloin kuulu sydänäänet hyvin. Hoitaja kyllä varoitti että älkää pelästykö jos ei kuulu. Viikolla 10+2 oli eka lääkäri ja silloin ultrasivat ekan kerran ja piei siellä vipelsi ja sykekin erottu hienosti. Me ei haluttu np-ultraan tai muihinka seuloihin joten meillä oli sitten seuraavaksi ihan tavallinen neuvolassa suoritettu rakenneultra toisen lääkärikäynnin yhteydessä viikolla 19+6. siinä ne sit olikin. Muistaakseni sit joskus viikon 30 tienoilla olis ollut 3.ultraus jos olisivat katsoneet aiheelliseksi. Tossa lopussahan vauva on niin iso ettei sitä enää saa kunnolla kuvaan siinä vaiheessa. Näiden lasten välissä muutimme paikkakuntaa että en tiedä miten menee uudessa neuvolassa. Netistä katsoin että eka ultra olsi tarvittaessa vkolla 10-12, sitten np-ultra joskus 15-19 johon ei aiota osallistua. Normi rakenneultrasta en sitten tiedä. Ehkä nuo selviää tuossa ekassa neuvolassa. Nyt on eka neuvola jo viikolla 6+6 ja en kyllä usko että silloin vielä kuunnellaan sydänääniä tai ultrataan. Ehkä sitten seuraavan kerran…

Salainen toive: Munkin mielestä tuo varhaisultra vois olla joka neuvolassa aina. Säästäis monen äidin ylimääräseltä pohdinnalta että mitä sieltä masusta löytyy vai löytyykö mitään.

Matilda-08 ja pikkunen 5+0
 
ÄitykkeliiniMä varasin kans ajan sinne np-ultraan. Ja ihan vaikka en asiaa edes kysynyt, piti pitkän puheen siitä, ettei saa lasta ottaa mukaan. Perusteli mm. sillä, että työ on sille ultraajalle todella vaativaa ja pikkutarkkaa ja hänelle tarvii taata työrauha mahdollisimman oikeiden tulosten saamiseksi. Lisäksi sanoi ainakin sen, että monesti ne ultrahuoneet pimeinä huoneina vilkkuvine valoineen ja piipittävine laitteineen voi olla lapselle joko pelottava tai sitten ihan liian mielenkiintoinen, eikä itse ultrasta tule mitään. Mutta meillä siis ei todellakaan saa lasta ottaa mukaan.
 
RR
Astre: :hug: Pahoitteluni.

Tervetuloa uusille :wave: ja onnittelut.

Ultrista sen verran, että eilen Diacorissa lääkäri sanoi, että hänen mielestään kaikissa kunnissa pitäisi olla pakollisena tuo alkuraskauden ultra viikoilla 7-8, koska siinä vaiheessa saa kaikista tarkimman kuvan siitä, kuinka pitkällä raskaus oikeasti on. Ja näkee heti, että onko siellä asiat niinkuin kuuluukin olla. Joissain pienemmissä kunnissa varhaisultra järjestetään ja joissain ei. Esim. pk-seudulla ei resurssit tuohon riitä.
Np-ultra on ainakin Helsingissä viikoilla 10-13 ja rakenneultra viikoilla 18-20 (21). Noi onkin ainoat ultrat joita täällä saa veloituksetta.

Helsingissä ei saa ottaa lapsia mukaan ultriin.


RR ja Pähkinä 7+0
 
Viimeksi muokattu:
Astre, kovasti voimia sinulle :hug:

Uusille odottajille onnittelut plussista ja tervetuloa :flower:

Piti sitten tänään käydä akuuttiajalla hammaslääkärissä. On ollut ihan järkyttävää hermosärkyä hampaissa parina päivänä. No, särky johtuu kuulemma siitä, että narskuttelen hampaitani paljon öisin :kieh: Vähän hiottiin hampaita ja laitettiin jotain tököttiä suojaamaan vihlomiselta. Toivottavasti se riittäisi, särkylääkkeitä kun en haluaisi alkaa popsimaan ja röntgenkuviakaan ei nyt voi ottaa :headwall:
 
Varhaisultrasta sen verran, että miulla ku tuo km takana, niin lupasi neuvolatäti, että nyt saan noin viikoilla 7 sitten sen ekan ultran ja katsotaan, että onhan kaikki kunnossa. Eli et on oikeilla kohilla, ei oo mikää tuulimuna jne.

En ole vielä neuvolatädille soittanut ja ajattelin, että ehkä ensi viikolla uskallan, ehkä parin viikon päästä. Onneksi tässä ei ole kiirus... :) Vähän kuitenkin pelottaa, kun viimeksi ei sydänääniä kuulunut (viikkoja 7) ja samana päivänä sit tulikin keskenmeno. Olen varmaan aivan hysteerinen, jos en niitä kuule jo neuvolassa. Vaikka sanotaankin, ettei sillä välttämättä kuule.

Kaveri käy täällä mun kirjoituksia vakoilemassa. Saapa nyt sit ainakki tietää et on ollu armotonta närästystä (nytkin todella huono ja polttava olo) ja aamuhuonovointisuutta. ;o) Jännä et jo näin alussa... ja tää turvotus.. ihan järkkyä.

Carri + 5 ja risat.
 
Astre vilpittömät pahoitteluni :hug:

Brnwen hienoa, että kaikki sittenkin hyvin!

ON: näyttää siltä, että pinouduin sittenkin liian aikaiseen. Vatsaa nimittäin juilii menkkamaisesti ja vuotoa tulee, ensin ruskeaa ja nyt ihan veristä. Voihan perhana.
 

Yhteistyössä