Uusille tervetuloa! :flower:
Vakuutuksista: Me otimme esikoiselle Tapiolasta ja se tuli voimaan heti vauvan synnyttyä. Piti ottaa 3 kk:tta ennen laskettua aikaa. Jos olisi ottanut syntymän jälkeen, olisi vakuutus astunut voimaan vasta vauvan ollessa 2 kuukauden ikäinen. Vakuutusten vertailu voi olla todella hankalaa, joten siihen kannattaa varata runsaasti aikaa. Hintaan ja saatavuuteen voi vaikuttaa mm. koti- ja muut vakuutukset. Meille Tapiola oli edullisin vaihtoehto ja mielestäni kattavuuskin on ollut oikein hyvä.
Tulevallekin vauvalle otamme ehdottomasti vakuutuksen. Esikoisen kohdalla siitä on ollut hyötyä, kun syksyllä oli paha silmä- ja korvatulehduskierre ja ravattiin lääkärissä ja jälkitarkastuksissa parin viikon välein. Onneksi se helpotti, eikä esim. korvien putkistusta tarvinnut loppujen lopuksi tehdä. Täällä on pitkät jonot esim. neuvolalääkäreille, joten helpottaa kun tietää, että voi tarpeen tullessa päästä vaikka samana iltana yksityiselle. Lisäksi korvauspalvelu on ollut tosi helppo ja nopea.
Varhaisultrasta: Tosiaan, voihan sinne mennä jo vaikka kuinka aikaisin, mutta sykkeen näkee melko suurella varmuudella vasta rv 7+ eteenpäin. Minulla on nyt molemmissa raskauksissa näkynyt rv 7+1, mutta ovulaation ajankohta on ollut mulla itselläni melko varmasti tiedossa (ja ekassa raskaudessa olikin varma, koska kyseessä oli inseminaatio irrotuspiikkeineen).
Palelusta: Mulla on täällä toimistossa hirveät vaatekerrokset päällä. Lämmitys toimii, jos toimii ja sormet kohmeessa näpyttelen tietokoneella. Hrrrr! Mutta tosiaan, kuten
Branwen sanoi, en kyllä niitä kesähelteitä ja loppuraskautta odota mitenkään innolla. Viime raskaus meni niin mukavasti, kun olin kesällä siinä ihanassa seesteisessä keskiraskaudessa, enkä kärsinyt turvotuksesta (esikoinen syntyi marraskuun lopulla). Nyt onkin vähän eri juttu, kun laskettu aika on pari kuukautta aiemmin ja helteethän voivat jatkua vaikka syyskuulle astikin...
Sängyistä: Esikoinen nukkuu vielä pinnasängyssä, eikä olla ajateltu pitää mitään kiirettä isompaan sänkyyn siirtämisen kanssa. Hän nukkui ensimmäiset 9 kk:tta perhepedissä, koska koin yöimettämisen paljon helpommaksi niin ja lisäksi nukuimme molemmat paremmin kylki kyljessä.
Luultavasti tämä seuraavakin aloittaa yönsä minun kainalossa, joten siksikään ei pinnasänkyä heti tarvita. Ennen raskautta en voinut kuvitellakaan nukkuvani vauvan vieressä, mutta jo sairaalassa se tuntui kaikkein luonnollisimmalta tavalta hoitaa vauvaa öisin.
Painosta: Mulla tuli viime raskaudessa 14 kg:a painoa. Olin normaalipainon ylärajoilla silloin, eikä painosta tullut juurikaan mutinaa neuvolassa. Itse ehkä stressasin enemmän sitä, koska oli juuri laihduttanut 16 kg:a ennen raskaaksi tuloa. Turhaan kuitenkin murehdin, sillä olin 5 vkoa synnytyksestä jo lähtöpainossa ja hyvin pian jo 6 kg:a alle. Imetys ja hurjan pitkät vaunulenkit laskivat painoa ihan hurjaan tahtiin. Syksyn aikana painoa kuitenkin hiipi takaisin ja nyt olen samoissa lukemissa kuin alkaessani odottaa esikoista.
-Pantsu ja möykky rv 7+2