~ Lokakuun lapsoset helmikuussa ~

Uusi ilmoittautuu :wave:

Puolen vuoden yritys palkittiin tänään kahdella viivalla raskaustestissä. On vielä vähän pöllämystynyt olo - tämä kierto kun oli sellainen, että ei kytätty ovulaatiota ollenkaan ja muutenkin vedettiin vähän henkeä, jotta jaksaisi taas jatkaa yrittämistä.

Listaa varten tietoja: LA 23.10., nimimerkki ksylofoni, ikä 37, synnäri PHKS, 3. lapsi tulossa
 
Kirjoitin tänne eilen pitkät pätkät kahteen kertaan ja molemmilla kerroilla katosivat taivaan tuuliin... Josko nyt paremmalla onnella.

Pantsulle ja lisselle suuren suuret onnittelut onnistuneista ultrakäynneistä ja sydämen sykkeistä, on varmasti kauneinta nähtävää mitä olla voi! :heart:

Varhaisultrasta oon samaa mieltä muiden kanssa, käsittääkseni 5+ näkyis vaan se ruskuaispussi, joka tietysti sekin kertoo jostain, mutta mullekin sanottiin, että jos sykkeen haluaa nähdä niin suositeltavaa, että viikkoja olis kasassa se 7+jotain.

Vakuutuksista Kolmea kuukautta ennen laskettua aikaa pitää ottaa. Aiotaan ehdottomasti ottaa sellainen kun mulla itsellänikin on astma ja paljolti allergioita, toivottavasti pikkunen tulis isäänsä, jolla ei taas ole mitään. Täytyy alkaa niitä tossa keväämmällä sitten vertailemaan. Mielenkiintoinen tieto, että ifin vakuutus olis voimassa aikasemmin kun muut! Eikös ne muut tule voimaan vasta kun vauva on tietyn ikäinen?

Manta81 Voimia sairaan lapsen hoitamiseen, toivottavasti säästyt vatsataudilta...

nessu86 Jaksamisia pahoinvoinnin kanssa, kuinka aikasin sulla alkoi se? Toivottavasti loppuis pian!

pikkumökö, täälläkin peukut pystyssä, että vuoto loppuis ja olis sitä asiaankuuluvaa vaaratonta sellaista! Jospa niitä viikkoja olis just verran vähemmän, että vuoto tosiaan johtuis ajankohdasta.

Irmeli, Maria ja Joanmi, tervetuloa!!

Salainen toive, onko sun kohtu kallistunut eteenpäin? Sithän se vois jo vähän näkyä, onhan se jo tennispallon kokoinen noilla viikoilla!

Kiinalaisesta kalenterista Mäkin katselin sitä ja kaikkien laskelmien jälkeen se anto saman tuloksen kun mikä olokin on. Ootteko huomannu, että siinä sanottiin, että ikään pitää lisätä vuosi, koska Kiinassa vastasyntyneet lasketaan vuoden ikäisiksi? Ainakin tuolla vau.fi-sivuilla sanottiin niin, liekö sitten totta?

Palelusta, hyvin saa täälläkin pukea päälleen, nyt tosiaan en tiedä johtuuko tästä flunssasta vai raskaudesta. Hankalaa tän flunssa kanssa kun ei saa syödä mitään lääkkeitä, mulle on määrätty aloittaa aina Duactit heti kun tulee flunssa, mulla on vahva taipumus poskiontelontulehduksiin. Piti mennä kesällä kuvattavaks ja mahdollisesti laajennusoperaatioon niiden takia, mutta enpä mennyt kun aika hintavaa touhua on.

Varasin eilen alkuraskauden ultran, silloin viikkoja kasassa 7+2 (8+2). Siellä ilmeisesti selviää tuokin kumpia viikkoja pikkuinen vastaa!

Gabrielle ja :heart: 5+3
 
Hui kun on tullut paljon juttua tänne, ihanaa! =)

Ja taas onnitteluja mukaan tulleille, mahtava porukka meillä täällä! :heart:

oireista: tänään taas aamu alkoi puoli kuuden aikaan pöntön kanssa seurustelulla ja sitä jatkui sit johonki puoli 10 - 10 MUTTA nyt on helpottanut jo jopa niin paljon että sain syötyä vähän keittoa ja kuvotus on melkein minimissä tällä hetkellä! ainakaan viikkoon ei ookkaan mikään lämmin ruoka mennyt alas eikä mikään muukaan pysynyt sisällä, joten tää on ihan luksusta! :D eilen olin jo ihan loppu, itku tuli kun ei enää millään jaksanut juosta pojan perässä ja oksentaa joka välissä, mutta onneksi anoppi tuli sitten iltapäivällä hakemaan esikon pariksi tunniksi mummulaan niin sain vähän levähdettyä. mun mies kun on yrittäjä ja siksi tekee pitkiä päiviä ja yleensä on viikosta 2-3 päivää työmatkoilla niin ollaan pojan kanssa paljon kaksin.. noniin, jokohan olisin saanut valitukset valitettua.. :confused: :LOL:

synnytys ei muakaan pelota enkä oikeestaan oo edes miettinyt koko asiaa, menee sitten omalla painollaan...

vaunuista meillä oli esikoisella Emmaljungan city crossit joihin oon ollut enemmän kuin tyytyväinen joten ei oo niitä mitään syytä lähtee vaihteleen.

painosta ja raskausarvista niistä on molemmista vähän liiankin kanssa kokemusta, painoa tuli esikoisesta 28kg ja raskausarpia TOSI paljon! :kieh: rasvailin kyllä joka päivä ihan alusta asti mutta mun tapauksessa ei siis ollut hyötyä. kilot onneksi lähti melko hyvin, kaksi kiloa jäi mutta toivon että tässä raskaudessa ei tulisi niin paljoa ja sasin taas imetyksen avulla hyvin kilot tippumaan.

vakuutuksista vielä sen verran että esikoiselle otettiin vauva vakutuus ja otetaan myös tällekin. meillä myös on maksanut vakuutus hyvin itsensä takaisin kun korvatulehduskierteessä ja muutenkin ollaan käyty vallan yksityisellä.

tulipas taas kirjoitettua kunnon romaani :D taidan heittäytyä hetkeksi sohvalle kun poika menee päiväunille! mukavaa viikonloppua kaikille! :heart:

omppu ja kirppu 6+2
 
Listaan: Laskettuaika 24.10 ja ikä 24v

Vauvavakuutus: Otetaan vakuutus, edellisillekkin otettu niin pitäähän se nytkin ottaa :)

Mitään oireita ei oo vielä ollut: / en tiiä onko hyvä vai huono asia. Ei oikeen vielä edes käsitä että on raskaana kun olo on normaali. Neuvola ajan varasin samalla itelle kun esikoiselle piti varata. Maaliskuun loppuun meni,siihen asti saa jännätä..

Maria ja toukka 4+3
 
Tervetuloa uusille, lista päivitetty :wave:

Gabrielle Tuolta Fenniasta saa kanssa sellaisen vakuutuksen, joka on voimassa jo heti syntymästä eikä vasta esim. 2kk ikäisestä. Täytyy verrata ja kilpailuttaa... Siinä hommaa seuraaville viikoille ;)
 
Uusille tervetuloa! :flower:

Vakuutuksista: Me otimme esikoiselle Tapiolasta ja se tuli voimaan heti vauvan synnyttyä. Piti ottaa 3 kk:tta ennen laskettua aikaa. Jos olisi ottanut syntymän jälkeen, olisi vakuutus astunut voimaan vasta vauvan ollessa 2 kuukauden ikäinen. Vakuutusten vertailu voi olla todella hankalaa, joten siihen kannattaa varata runsaasti aikaa. Hintaan ja saatavuuteen voi vaikuttaa mm. koti- ja muut vakuutukset. Meille Tapiola oli edullisin vaihtoehto ja mielestäni kattavuuskin on ollut oikein hyvä.

Tulevallekin vauvalle otamme ehdottomasti vakuutuksen. Esikoisen kohdalla siitä on ollut hyötyä, kun syksyllä oli paha silmä- ja korvatulehduskierre ja ravattiin lääkärissä ja jälkitarkastuksissa parin viikon välein. Onneksi se helpotti, eikä esim. korvien putkistusta tarvinnut loppujen lopuksi tehdä. Täällä on pitkät jonot esim. neuvolalääkäreille, joten helpottaa kun tietää, että voi tarpeen tullessa päästä vaikka samana iltana yksityiselle. Lisäksi korvauspalvelu on ollut tosi helppo ja nopea.

Varhaisultrasta: Tosiaan, voihan sinne mennä jo vaikka kuinka aikaisin, mutta sykkeen näkee melko suurella varmuudella vasta rv 7+ eteenpäin. Minulla on nyt molemmissa raskauksissa näkynyt rv 7+1, mutta ovulaation ajankohta on ollut mulla itselläni melko varmasti tiedossa (ja ekassa raskaudessa olikin varma, koska kyseessä oli inseminaatio irrotuspiikkeineen).

Palelusta: Mulla on täällä toimistossa hirveät vaatekerrokset päällä. Lämmitys toimii, jos toimii ja sormet kohmeessa näpyttelen tietokoneella. Hrrrr! Mutta tosiaan, kuten Branwen sanoi, en kyllä niitä kesähelteitä ja loppuraskautta odota mitenkään innolla. Viime raskaus meni niin mukavasti, kun olin kesällä siinä ihanassa seesteisessä keskiraskaudessa, enkä kärsinyt turvotuksesta (esikoinen syntyi marraskuun lopulla). Nyt onkin vähän eri juttu, kun laskettu aika on pari kuukautta aiemmin ja helteethän voivat jatkua vaikka syyskuulle astikin... :rolleyes:

Sängyistä: Esikoinen nukkuu vielä pinnasängyssä, eikä olla ajateltu pitää mitään kiirettä isompaan sänkyyn siirtämisen kanssa. Hän nukkui ensimmäiset 9 kk:tta perhepedissä, koska koin yöimettämisen paljon helpommaksi niin ja lisäksi nukuimme molemmat paremmin kylki kyljessä. :) Luultavasti tämä seuraavakin aloittaa yönsä minun kainalossa, joten siksikään ei pinnasänkyä heti tarvita. Ennen raskautta en voinut kuvitellakaan nukkuvani vauvan vieressä, mutta jo sairaalassa se tuntui kaikkein luonnollisimmalta tavalta hoitaa vauvaa öisin.

Painosta: Mulla tuli viime raskaudessa 14 kg:a painoa. Olin normaalipainon ylärajoilla silloin, eikä painosta tullut juurikaan mutinaa neuvolassa. Itse ehkä stressasin enemmän sitä, koska oli juuri laihduttanut 16 kg:a ennen raskaaksi tuloa. Turhaan kuitenkin murehdin, sillä olin 5 vkoa synnytyksestä jo lähtöpainossa ja hyvin pian jo 6 kg:a alle. Imetys ja hurjan pitkät vaunulenkit laskivat painoa ihan hurjaan tahtiin. Syksyn aikana painoa kuitenkin hiipi takaisin ja nyt olen samoissa lukemissa kuin alkaessani odottaa esikoista.

-Pantsu ja möykky rv 7+2
 
Viimeksi muokattu:
Huijui!
Kävin sitten tänään siellä ultrassa. Ja kyllä kannatti!!! Mielen rauha saavutettu.
7mm toukka näkyi ja vahva syke myös! Vastaa 6+4 ja tuntuu aivan uskomattomalta!
Vuodon syyksi selvisi, että matkassa on ollut toinenkin kaveri, mut on jättänyt matkan kesken. Samalla helpotus, mut myös aavistuksen pettymys. Mieskin oli pettynyt, kun kuuli, että meille ois voinu tulla kaksoset!!!:cool: No loppupelissä ois ollu niin iso mullistus, että ehkä parempi näin. Kätilö sanoi että kaikki on muutoin juuri niinkuin pitääkin, eli vahvat seinämät, siisti pyöreä pussi ja todella vahva syke! Itskkin sen näin. Käsittämätöntä, että toinen on pieni 7mm toukka ja sillä on jo sydän joka lyö!! AIVAN HULLUA!

Synnytys ei pelota, enkä ainakaan tällähetkellä aio ottaa selvää sukupuolesta.. Olosta en tiedä.. Jompi kumpi tulossa. Leuassa karsee finni, oisko se sit tyttö tuloillaan?:D

Koiksa ja munanen 6+4
 
Kiitos Manta!
Se kätilö sano, että sykkeen voi nähdä 6+2 alkaen jos viikot todellakin täsmää. Eli jos viikolla 5 menee varhaiseen ultraan ni ei siellä näy ku korkeintaan pienen pieni ruskuaispussi. Tääkin oli tosi aikainen käynti, mut olin aikalailla satavarma oviksesta ja hedelmöittymisestä. Ja kyllä todellakin kannatti!!
 
Onnea koiksa hyvistä ultrakuulumisista!

Mun on pakko kysyä nyt et kuinka noi raskausviikot menee. Jos on vaikka rv 9+3 niin onko silloin 10.raskausviikko meneillään? Kun siis eihän voi olla yhdeksäs kun sehän on jo täynnä...mä en esikoisenkaan kanssa koskaa tota tajunnu. Eli jos mulla on nyt joku 4+4 oikeesti niin olisinko neljännellä vai viidennellä viikolla?
 
Koiksa onnea ihanista ultrakuulumisista! :)

Matilda Joo just noin lasketaan. Eli nyt rv 4+4 tarkoittaa, että menossa on viides raskausviikko. ja 5+0 alkaa sitten kuudes viikko.

Noista rv:stä itseä vähän hämää, kun terkkari neuvolakorttiin merkkasi lasketuksi ajaksi 30.9. :confused: Mutta kun ei se minusta niin ole... Vääntäkääs joku fiksumpi vielä minullekin rautalangasta, että jos vikat menkat alkoivat 25.12., kierto on nappitarkka 28 päivää, niin siitähän tulee lasketuksi ajaksi 1.10. ja nyt rv 7+5?
 
Onnea koiksa! :) Ihanaa, että kaikki oli hyvin, vaikka toinen ei sitten jaksanutkaan mukana.

Matilda: Juuri noin, eli rv 9+0 on yhdeksän raskausviikkoa jo kulunut ja 10. raskausviikko on juuri alkanut. Rv 4+4 olet siis neljä viikkoa neljä päivää raskaana ja 5. viikko on meneillään. :) Se on aluksi vähän hankalaa tajuta. Niin ja raskaus katsotaan täysiaikaiseksi, kun 37 raskausviikkoa on täynnä. Siitäkin kuulee eri tulkintoja.
 
Branwen: Mä saan ainakin saman lasketun ajan kuin sinä, eli 1.10. Sinänsä nyt päivän heitolla ei ole väliä, ellei sitten mieti, koska äitiysloma alkaa (koska siihenhän se lähinnä vaikuttaa). Mulle gyne sai jostain raskauskiekosta lasketuksi ajaksi 5.10. ja siinä kiekossa oli ainakin tosi ylimalkaisesti merkattu raskausviikot ja lasketut ajat.
 
Kiitos vahvistuksesta, Pantalaimon :) Eihän se toki päivän päälle ole, mutta aion kyllä kinuta neuvolassa muuttamaan. Tuo 30.9. kun on yhden sellaisen meidän lähipiiriin kuuluvan henkilön syntymäpäivä, joka varmasti jaksaisi lasta muistuttaa, että meidän piti syntyä samana päivänä :headwall: Tiedä tietty vaikka syntyisivätkin, mutta saisi ainakin neuvolakorttiin lasketuksi ajaksi ihan ikioman päivän :)
 
Koiksa: Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista!! =)

Jouduin sitten peruttamaan hieronnan tänään tämän ällötysolon takia :( Isäntä tosin yritti piristää mieltä ja totes, että eikös siinä hierontapöydässä oo pään kohdalla reikä, lattialle vaan oksennusvati ja ainakun tuntuu, niin yökkiä sinne... Ei hirveesti piristänyt... :x

Vakuutuksista Meillä on kaikki vakuutukset Tapiolassa ja tulokkaallekin otetaan myös sieltä. Esikoisen kohdalla kävi niin, että olin vähän myöhässä sen vakuutuksen oton kanssa, eli ennen syntymää käytiin kyllä täyttämässä paperit, mutta vakuutus astui voimaan vasta muistaakseni kun vauva oli 3kk. Ja kun poitsu vietti ensimmäiset 5vrk lastenosastolla, niin siitä jouduttiin antamaan selvitys, mutta tarvittavat paperit sai tosi nopsaan Jorvista. Tällä kertaa ajattelin olla ajoissa :D

Hemmi 8+0 (POKS POKS)
 
Kiitos selvennyksestä. Olen kullut molempia versioita tostakin niin halusin selvyyttä:)

Pantalaimon: Meidän tyttö syntyi 37+2 ja moni kysyi että menikö kaikki hyvin kun on liian aikaisin syntynyt. Ärsyyntymiseen asti olen saanut selittää että kyllä oli ihan täysiaikainen. Meidän suvussa äidin puolelta mun mummoni on synnyttänyt kaikki lapsensa juuri 2-3 viikkoo ennen laskettua, mun äiti on synnyttänyt kaikki meidät kolme 2-3 viikkoa ennen laskettua ja näköjään mä jatkan samaa menoa. Mulla ei siis ole mitään käsitystä niistä tuskasista odotuksen päivistä ihan lopussa:)
 
Branwen Mäkin laskin ja sain sulle lasketuks ajaks ton 1.10. ja viikoiks 7+5. Mitähän se täti nyt on sekoillu siellä neuvolassa... Ymmärrän myös sun perustelut siitä miks haluat, että laskettu aika on toi oikea eikä edellinen päivä. Toivottavasti nyt vaihtavat sen kun ovat väärin laskeneet. Kiitos vinkistä Fennian suhteen, pitääkin sieltä kysäistä jossain vaiheessa.

Koiksa Onnittelut ultrasta! Ymmärrän, että vähän harmittaa sen kaksosen menettäminen, mutta sillä on varmasti tarkoituksensa ja onni, että tällä munasella on kaikki hyvin!

Hemmi Hyvä kun sun mies sai vähän kevennettyä sun mielialaa vaikka kurjaa onkin että jouduit perumaan hieronta-aikasi. Toivottavasti pahoinvointi hellittäis pian ettet joudu enempää perumaan käyntejä.

ksylofoni Tervetuloa mukaan ja onnittelut plussasta!

omppu09 Sulla onkin alkanu tosi aikasin pahoinvointi jos viikon jo jatkunut, onneks alkaa sen verran helpottaa että iltapäivästä pystyt syömään jotain lämmintäkin. Tiedän tunteen tosta yksinolemisesta, mun miehellä on samanlainen työ (meillä tosin nyt vasta odotetaan esikoista), onneks oot saanu vähän apuja sukulaisilta...
 
Kiitos tervetulotoivotuksista :)

Mulla on kaksi lasta ennestään ja molemmilla on vakuutukset ja vaikka niitä ei ole paljoa jouduttu käyttämään (koputtaa puuta), on ne kuitenkin olleet hyvä olla olemassa. Ei ainakaan tarvitse sairaan lapsen kanssa jonotella tuntikausia lääkärille ja kun saa särkylääkkeet yms. myös reseptille niin nekin menee vakuutuksesta. Uudelle tulokkaalle tulee siis myös vakuutus.

Molemmat lapseni ovat syntyneet rv 38, ihan "standardikokoisina" ja itsekin aikanaan syntynyt liian aikaisin - kai siinä jokin jatkumo on :)

Vatsaa jomottaa silloin tällöin, uskon, että se kuuluu ihan asiaan, en siitä olisi huolissani.
 
Onpas paljo tullut tekstii, ei oikein tiedä mistä aloittaa...

Vakuutuksesta meillä isovanhemmat hankki esikoiselle vakuutuksen ja luulisin että näin käy myös uuden tulokkaan kanssa, kunhan jossain vaiheessa saadaan kerrottua heille! On kyllä ollut aivan loistava, kun ei ole tarvinnut istua päivystyksessä ja IF:llä on niin helppo myös tehdä korvaushakemukset netissä ja vuodessa menee vain kerran omavastuu.

Paino Esikoisesta paino nousi 14kg jotka paria kiloa lukuunottamatta, lähtivät muutamassa viikossa. Mutta sairastuin synnytyksenjälkeiseen masennuksen, jonka aikana sain kaiken takaisin, enkä ole saanut niitä tiputettua... Toivottavasti ei kovin paino nousisi ja pääsisi imentyksellä sekä vaunulenkeillä taas normaaleihin mittoihin! Paino on minulle arka paikka, olen aina ollut urheilullinen ja todella kovasssa kunnossa, ja kun nyt on näin rempallaan niin masentaa....

Rasvailu/B] Itsellä tuli kaikki arvet viimeksi vasta kolmella viimeisellä viikolla, vaikka rasvailin. Sen verran reilusti vatsa kasvoi vasta viime viikoilla, ensimmäiset merkithän raskaudetsa tuli esiin vasta rv 25+4 eli koville joutu kroppa....

Olot Vatsaa nippailee. Aamulla ässäiltiin ja teki aikas kipeää ja sen jälkeen oli todella kipeä maha :( Onko muilla ollut samaa? Välillä on ällöä oloa, mutta ei läheskään mitään sellasta että osais yhdistää raskauteen jos ei tietäis. Rintoja tuikkii välillä. Lämmöt on pysyny yli 37. onko tietoa, että pysyvätkö koko raskauden vai laskevatko jossain vaiheessa takaisin normaaliin, noin niinkuin yleensä? etten sitten hysteeriseksi ala, jos ne laskee.... Paleltaa, varpaat ja sormet kalikkana. NÄRÄSTÄÄ ja röyhii.

Sänky Meillä minun isä ja isännän äiti tekivät esikoiselle lahjaksi sellaisen jännän riippukehdon, se on tulokkaalle säästettynä vaarin varastossa odottamassa pikkuvauva aikaa. Ja sitten muutaman kuukauden ikäisenä siirtyy pinnasänkyyn, joka tarviikin hankkia, kun annoin sen kiertoon tuossa vuosi sitten.

En ole uskaltanut vielä soittaa neuvolaan, jotenkin haluisin odottaa pari viikkoa vielä että näkee vähän että, pysyykö kaveri mukana matkassa ja asiasta tulee konkreettisempi itselle. Mutta varmaan pitäis soitella, voi olla vaikee saada aikaa...

Miina ja möntti 4+4
 
Viimeksi muokattu:
Täällä on kyl ihanan aktiivista porukkaa :heart:

Kertokaas lisää tosta kiinalaisesta horoskoopista? Onko joku nettisivu, josta löytyy?

Irmelille onnittelut uudesta plussasta :)

Koiksa : Ihanaa ku ootte saanu ultrissa ihania uutisia, hitsit ku tuntuu pitkältä ajalta kärvistellä vielä 2-3viikkoa, mutta toisaalta sehän menee varmaan ihan supernopeasti.

Mahajomotukset: tänään ei oikeastaan ole ollut, mutta välillä jomottelee tuohon häpyluun seudulle, välillä enemmän oikealle välillä enemmän vasemmalle. Sanoisinko voimakkuudesta että tuntuu ja välillä tekee vähän kipeää, mutta ei pahasti..

Tämän päivän luontoääni on muuten ollut: "yöks"
Oksennusrefleksi tulee heti jos ruokailusta tulee yli 2h, välillä on tullut tänään jo vähän aiemminkin. Yökkiminen alkoi eilen illalla... Yöllä piti käydä syömässä, kun oli tajuton nälkä ja koko tämän päivä pitänyt syödä vähän väliä. Oon kyllä kohta ihan pulla! (ihan kuin tässä ei jo nyt oltaisi...:ashamed:) Että tämmöstä tänne...

Mimmu ja pikku-apina 5+2
 

Yhteistyössä