~ Lokakuun lapsoset helmikuussa ~

Oli pakko tehdä clearbluen digitesti, kun satuin apteekissa muulla asialla käymään. Kyllähän se näytti, että raskaana 3+. Vieläkään ei tunnu siltä, että on raskaana, kai se on kohta pakko uskoa. Varasin varhaisultran ja se on jo viikon päästä, hui. Kyllä sitten jännittää.

Lisse ja Viljami 6+1
 
Tervetuloa uusille :) Meitähän on jo ihan hirmu iso määrä..

Mulla on aiemmat synnytykset alkaneet supistuksilla, molemmista lapsivesi mennyt vasta sairaalassa. Poitsun syntymä kesti reilu 14 tuntia ja oli todella voimia vievä,ponnistusvaihe venyi pitkäksi joten autettiin imukupilla maailmaan. Tytön syntymä olikin sitten vauhdikkaampi, olisko kokonaiskestoltaan ollu 5 tuntia ja sitä vähän yritettiin hidastaa kipulääkkeen voimin..

Molemmista ollut todella runsas verenvuoto ( 900g), joten ensi hetket synnytyksen jälkeen on ihan hämärän peitossa. Tytön syntymän jälkeen kätilö sanoi, että mun istukka on sydämen mallinen..Liekö sillä sitten vaikutusta verenvuotoon: / Synnytyksen jälkeen hb olleet 67 korvilla ja rautatbl on tullu syötyä. Nyt meinaa tuleva hieman jännittää, mutta jospa siihen nyt osattais varautua eikä ukonkaan tarvis pelätä että yksinhuoltajaksi jää.. :)

Ehostuksista sen verran, että itse aion normaaliin tapaan meikkailla sen vähäsen mitä joskus laitan, samoiten värjätä hiuksia harvakseltaan..

RR Miten sulla tulee noin vähän noita neuvolakäyntejä ja seuraava vasta rv 22 jos oikein ymmärsin?

Onko täällä muita rh- veriryhmän omaavia? Itsellä ei vieläkään oo oikein menny jakeluun et mitä se oikein tarkoittaa :ashamed: Tiiän vaan et pitää verikokein seurata niitä vasta-aineita ja tarvittaessa antaa synnytyksen jälkeen se rokote. Enkä ees muista onko mulle sitä aiempien synnytysten jälkeen annettu :whistle:
 
Olipas taas tullut tekstiä! :) Mukavaa, että on aktiivinen pino. Tervetuloa uusille! :wave:

Rinnat eivät ole vielä kipeytyneet. Imetyksen lopetin viikko sitten, ja nyt kyllä tuntuu jo, että rinnat olisivat vähän täyteläisemmät, jotenkin rintaliivit täyttyvät paremmin. :D Mutta vielä ei ole tarvinnut esim. yöllä pitää liivejä, kuten aiemmassa raskaudessa.

Seuloista aiomme ottaa kaikki mitä tarjotaan. Esikoisestakin kävin veriseulassa + nt-ultrassa. Eihän mikään seula takaa 100 %:n varmuudella tervettä lasta, mutta mielestäni kaikkeen on hyvä varautua ja siksi haluan nuo tutkimuksetkin.

Viime raskaudessa välttelin hiusten värjäämistä alku- ja keskiraskaudesta. Loppuraskaudessa menimme naimisiin, ja ennen häitä kävin värjäämässä hiukset. Muuten yritän kyllä vältellä jo aiemmin mainittuja parabeeneja ja silikoniyhdisteitä kosmetiikassa. Meikkaamista en ole ajatellut rajoittaa. Arkisin kotona ollessa en käytä meikkiä, joten se ei ole päivittäistä kuitenkaan.

Kolmenmutsi: Mulla oli oikein positiivinen synnytyskokemus esikoisesta. Lapsivedet menivät yhden aikaan yöllä, ja lähdimme sairaalaan. Supistuksia alkoi tulla vasta kolmen aikaan, ja olinkin aika pitkään pre-natalla ennen kuin minut päästettiin synnytyssaliin. Mieskin ehti käydä nukkumassa pari tuntia kotona. Synnytys eteni melko hitaasti, mutta sain silti epiduraalin, kun olin 3 cm:ä auki. Poika oli melko ylhäällä ja sivutarjonnassa. En tiedä johtuiko epiduraalista vai väärästä tarjonnasta, mutta synnytys pysähtyi melkein viideksi tunniksi. Oksitosiini sai vauvan sydänäänet romahtamaan, joten sitä ei pystytty käyttämään. Alettiin puhua sektiosta, jos ei tilanne edistyisi parin tunnin sisällä. Yhden aikaan iltapäivällä lääkäri tuli vielä tsekkaamaan vauvan asennon, joka olikin yhtäkkiä parantunut ja oli nyt normaali takaraivotarjonta. Oksitosiinilla saatiin supistukset jylläämään, mutta epiduraalin ansiosta loppu oli lähes täysin kivutonta. Puoli kuudelta illalla 28 min. ponnistuksen jälkeen syntyi hyväkuntoinen poika. :heart: Vaikka kaikki ei mennytkään aivan putkeen, jäi synnytyksestä kuitenkin tosi hyvä fiilis, sellainen "mä tein sen"-tunne! Mulla oli tukena mahtava kätilö, enkä revennyt lainkaan ponnistuvaiheessa. Olo oli heti synnytyksen jälkeen tosi hyvä, ja sanoinkin miehelle jo salissa, että tänne voisin tulla vaikka uudestaan. :D

Seuraavan synnytyksen toivon toki kestävän vähän vähemmän aikaa, ja haluaisin ehkä olla ilman epiduraalia, kokeilla ammetta ja muita kivunlievitystekniikoita. Mutta parasta mennä avoimin mielin, ja ottaa mitä vastaan tulee. :)

Täälläkin on neuvolakäyntejä vähennetty uudelleenodottajilta. Eka neuvola on rv 7-10. Sitten on nt-ultra, jonka tekee lääkäri ja se lasketaan siis lääkärintarkastukseksi. Seuraavaksi onkin jo rakenneultra rv 19-21 ja neuvola vasta rv 22-24. Toki neuvolaan pääsee tarvittaessa, mutta normaalissa raskaudessa neuvolakäynnit on aika harvassa.

ON: Edelleenkään en pysty syömään punaista lihaa. Ällöttääkin ajatus. Onneksi kana menee alas, kalaa en ole vielä kokeillut. Viime raskaudesta tuttu suolanhimo on palannut. Mulla oli onneksi koko raskauden ajan hyvät verenpaineet, vaikka söin suolaista ruokaa ihan älyttömästi. :ashamed: Muuten oireet on pysyneet aika samanlaisina. Iltaisin väsyttää ja paleltaa, jonkin verran on kuvotusta.

-Pantsu rv 6+0 *poks*
 
Tervetuloa öttiskä, Zuboda, Tine ja koiksa :flower:
Osa teistä onki jo ennestään tuttuja vauvakuum puolelta :)

Jenny
Toivottavasti tuo vuoto olis ihan vaaratonta :hug:

Neiti
Hienoa ettei mitään löytynyt. Teillä on vain täytyny olla huonoa tuuria :hug: Toivottavasti seuraavat vähän tarkemmin... :)

cala
Kyllä sä voit homejuustoa syödä, suomessa juustot pästöroidaan lakisääteisesti. Ja jos varman päälle haluaa vielä pelata niin kuumentaa sen juuston vielä :p

kolmenmutsi
Oho sulla on ollu nopsat synnytykset :) Toivottavasti kuitenki ehit ihan synnärille asti, onneks tuo matka ei ole tuon pitempi... Vaikka tosipaikan tullen seki tuntuu varmasti pitkältä... :whistle:

G:Mites teillä aikaisemmin synnyttäneillä on muuten synnytykset menneet? Onko jo suuria toiveita ja ajatuksia syksyn varalle?
Esikoisen synnytys alko supistuksilla (edellisenä päivänä oli ya-kontrolli ja pyöräytteli kalvoja irti) ja kesti reilu 13tuntia. Sydänäänet alko laskemaan ja leikkaamisesta alkovat jo puhumaan... Mä olin ihan tillintallin ja itkin siellä synnytyssalissa... :'( Lopulta poika synty imukupin avustuksella saaden aluksi vain 3pistettä, oli sininen ja veltto...Luultiinki jo että huonosti kävi... Kaiken kukkuraks napanuora oli kauheen pitkä, muistaakseni 96cm, kerran kaulan ympäri ja siinä todellinen solmu : /
Meillä oli siis ollu suojelusenkelit matkassa raskausaikana ja synnytyksessä... Onneks tuo napanuora oli noinki pitkä ettei solmu päässy enempää kiristymään synnytyksessä :O

Mulla tuo synnytys on pitkään vaivannu mieltä. Kätilön kanssakaan ei kemiat oikein pelannu yhteen.
En nyt sanois et mikään trauma olis jääny mut jotenki vaivaa vaikka tuosta on aikaa kohta jo 1½vuotta...
Synnytyksen jälkeen en synnytyksessä ollutta kätilöä edes nähny! :|

G: Onkos muilla rinnat kipeät?
Mä pidin ittellä tissien kipeytymistä varmana merkkinä raskaudesta ku esikoista oottaessa meni kipeeks jo monta päivää ennen plussaamista... Nyt ei kuitenkaan ole ollu ollenkaan tissit kipeet... En tiiä onko imetyksellä jotain vaikutusta...


Mies osti mulle ne pahoinvointirannekkeet :)
Ja on ne musta auttanu, vie sen pahimman ällötyksen pois... Pientä ällötystä välissä puskee silti...

Nyt pakko mennä syömään ja nukkumaan...

Salainen toive ja Torsti rv.7+5 (6+5) :heart:
 
Viimeksi muokattu:
heippahei:)

yök ja yök on ollut olo nyt kolmatta päivää...ja väsymystä sekä voimattomuutta, esim kupopuksen kanssa tuntuu välil et voimat ei riitä nostamaan sitä esim auton istuimeen jne... mutta toisaalta oon tyytyväinen että on jotain oiretta koska kun mulla oli yksi täysin oireeton raskaus niin se olikin sitten tuulimuna....Niin ja rinnat tai siis nännit on tooosiii arat, karjun ku vähän joku hipaaseeki niitä:D

jee ultrakin jo ens viikolla<3 odotan niin<3

nyt jotain suuhun ja sit töihin! äiti88 ja pikku 7+3 (6+3)
 
RR
Dacapo: En mä vaan tiedä, mutta se terkkari sanoi, että jos ei tule mitään omituisuuksia, niin tossa ne on. Mäkin olin luullut, että niitä olisi enemmän, varsinkin esikoisen ollessa kyseessä, mutta ei sitten :D Näin siis itä-Helsingissä. Toki jos jotain ilmenee tai vointi huononee, seurataan useammin.

Me saatiin muuten jo ajat perhevalmennuksiin ja ne on äärettömän huonot :( Mies ei todennäköisesti tule pääsemään mihinkään ja munkin osallistuminen pariin ekaan on vähän niin ja näin. Noh, ehkä luonto osaa hoitaa hommat, sitten kun aika tulee :D

Terkkuja uusille :)

RR ja Pähkinä 5+6
 
Täällä tänän 6+0. Jee <3

Mulla oli eilen tosi hyvä olo, ei oksettanu juuri ollenkaan! Viime viikolla sit senkin edestä.

Ja noi kipeet rinnat kyllä löytyy! Illalla kun ottaa rintsikat pois niin kyllä sattuu mielettömästi, ja muutenkin on kosketusarat. Toki sekin on nyt _vähän_ helpottanut.
 
Neiti hyvä että seuraavat, varmasti rauhoittaa mieltä :) Mutta luulisi, että teitä olisi nyt jo osaltanne koeteltu riittävästi :hug: Tuota rintasärkyä on ollut nyt vasta parina päivänä, ja viimeksi se ainakin helpotti vasta kun imetys alkoi sujua…

RR miten teillä on noin vähän noita neuvolakäyntejä :confused: Ihmettelen minäkin... Oma eka on huomenna ja siellä varmaan kuulen lisää, mutta ymmärsin, että täällä olisi 10-14 terkkarikäyntiä uudelleensynnyttäjilläkin.

Oireista Minulla oli esikoisesta juuri toisinpäin kuin muilla tuntuu olevan :) Eli oireet alkoivat jo rv 3+ (väsymystä, palelua, etomista, tissit kipeät) ja tästä toisesta oikeastaan vasta 6+ on kunnolla alkanut oireilu.

Esikoisen synnytys alkoi supistuksilla, joiden kanssa saatiin käsky tulla aika nopeasti sairaalaan, koska edellisen päivän neuvolassa ei ollut vielä kiinnittynyt. Kätilö katsoi sisääntullessa että pää oli kiinnittynyt, ja sain kuljeskella vapaasti sairaalassa sen tunnin verran, että olin riittävästi auki salia varten. Kotiin eivät enää päästäneet kun käyrille piirtyi niin hurjia supistuksia. Suihkuttelu auttoi kipuihin kaikista parhaiten, epiduraalin sain sitten myöhemmin. Se helpotti ihanasti, ja pari tuntia siitä sainkin jo luvan ponnistaa. Kaikkiaan synntys kesti sen 10h, ja perhehuoneessa oltiin pari päivää esikoisen tulehdusarvojen seuraamiseksi. Oli tosi mukava ja rauhallinen kokemus :heart:

Dacapo minä olen kanssa rh- Tarkoittaa tosiaan sitä, että kolmesti raskauden aikana katsotaan verestä, ettei muodostu noita vasta-aineita. Esikoinen on rh+, ja sain piikin synnärillä seuraavana päivänä. Jostain ymmärsin, että jos lapsi olisi ollut rh-, niin sitä ei olisi annettu… Mutta äitini on myös rh-, ja hän sai aikanaan piikin myös minusta. Tiedä sitten… Tosi harvinaisia juttuja nuo ovat, että siitä jotain haittaa tulisi :)

ON Väsyttää ja väsyttää, ja ruoka ei maistuisi ollenkaan. Kiva laittaa esikoiselle ruokia, kun itseä älllöttää niiden katsominen saati haistelu... No, ei tätä enää kauaa voi kestää :)
 
Uusille tervetuloa! :flower:

Neiti-81 onnittelut hyvistä labrauutisista :flower: Toivon todella, että teillä huono tuuri ei saa enää jatkoa.

Tsemppiä Jenny82 ja oliko muitakin tuhruilijoita, toivottavasti vuoto on harmitonta :hug:

Mulla rinnat eivät ole ihmeemmin kipeät. Välillä nännit ovat vähän arat mutta välillä ei ollenkaan. Eilen tein varmistuksen varmistukseksi viikkonäyttöisen digitestin ja 3+ näytti, eli 5+ viikolla mennään niinkuin kuuluisikin. Vielä vajaa viikko olisi ultraan ja ekaan neuvolaan. Ultrasta olen nyt nähnyt sekä painajaisia, että onnellisia unia... Väsymys on edelleen jotain käsittämätöntä ja etomista on nyt ollut iltapäivisin perjantaista lähtien.

Sedna 5+6 :heart:
 
SYNNYTYKSISTA:

mulla käynnistettiin esikoisen synnytys r.myrkytyksen vuoksi, aloitettiin 38+2 mutta vasta 39+1 synnytys vihdoin käynnistyi ja 39+2 syntyi 5hja 20 minuutin jälkeen. Ponnistus kesti 10 minuuttia. Oli kyllä todella kipeä kokemus kun niin kauan käynnistettiin ja kun käynnistyi niin nolla tilanteesta alkoi, vedet poksahti ja täysi rytinä oli päällä, enkä sellaiseen osannu yhtään varautua. Kokoa tytollä oli 2905g ja 48cm

Toinen supisteli vkoilla 41+5 yollä ja olin vaan niin kypsä odotukseen että lähdin aika pian synnärille, Kätilo sanoi heti että ei tässä kiirettä, kun en ollut kipeä. Itsekin odotin hirveää tuskaa taas, mutta siinä kun kätilo sitten tutki, olinkin jo 6cm auki, ja painuttiin vauhdilla synnytyssaliin. Soitin miehen paikalle, sillä meni tunti että tuli, sitten puhkastiin kalvot, ja vajaa tunti siitä oli kuopus maailmassa, ilokaasu oli ainoa lääke jota ehdin saada, ja jäi kyllä tosi hyvä fiilis synnytyksestä, kun kaikki tapahtui kuitenkin aika rauhassa verrattuna ekaan. Kesto kotona alkaneista suppareista laskettuna 7h7min (7 min ponnistus) ja tämä tytto olikin hiukan isompi, 3420g ja 51cm :)

).(
Kauheesti mahaa "repii"
se taitaa tosin olla hyvä merkki. Yo meni tosi levottomasti kun maha jomotti tai tissit sattui.
Oli myos tosi erikoinen olo.. siis juuri ennen nukahtamista mulla oli huonohko olo.

lisäksi olo on ihan märkä kokoajan... no arvatkaapa vaan juokseeko sitä kokoajan vessassa tarkistamassa ettei ole verta:ashamed: Pitänee relata ja luottaa nyt tähän tilaan vaan..
 
Kiva kun lokakuisten pino kasvaa ja on aktiivinen :)

Täällä kamppaillaan flenssun kanssa. Kävin aamusta lääkärissä niin poskiontelontulehdushan se siellä!! Ei Ihme kun poskia kivistää ja päätä särkee!!

Raskauden suhteen voin ihan hyvin! Välillä kuvotta, joihin auttaa nuo rannekkeet. Rinnat on ehkä hieman turvonneet, masussa pientä tuntemusta ja hampaanpesu saa aikaan yökkörefleksin. Ajatuksiin hiipii välillä pelko siitä, että mitäs jos kaikki ei olekkaan kunnossa kun koin sen kkm 03/10. Se on kai ihan normaalia?

Neuvolaa en ole vielä varannut enkä myöskään varhaisultraa.

Syöttekös te muut mitään [/Bvitamiineja tms nyt raskauden aikana?

Muutosta & Helvi 4+4
 
Vitamiineista Käytössä on joku tuollainen raskausmonivita, oliko nyt sitten multivitan vai multitabsin, en muista... Kuitenkin se, jossa riittää se yksi pilleri päivässä. Tärkeintä kai niissä olisi, että on vähintään se 400mg foolihappoa, c-vitamiinia foolihapon imeytymistä auttamaan ja että A:ta EI ole ollenkaan. D:tä en erikseen syö, kun sitä on tuossa monivitassa 10mg ja käytän paljon maitotuotteita, joista sitä tulee toinen mokoma.

Parina viime yönä on ollut taas ihan mieletön jano :O Edellisessäkin raskaudessa ja imettäessä sai nukkua ison vesilasin kanssa, ja sama alkoi vissiin taas. Ihan kuin olisi hiekkaa niellyt :$ Kai se vaan kertoo, että hommat etenee :)

Branwen ja Silmu 6+4
 
Minä olen myös Rh- ja asia menee kuten Branwen sanoikin. Tosin en ole varma annetaanko se piikki jokaisen raskauden jälkeen "varmuuden vuoksi". Sillä piikillä estetään vasta-aineiden muodostuminen joka voisi vaikuttaa sitten seuraavan raskauden aikana pahimmassa tapauksessa fataalisti mikäli vauva olisi Rh+.

Vitamiineista syön tällä hetkellä ihan tavallista multivitaa (ei A-vitamiinia) ja foolihappoa 300mg. Kun nuo foolihapot loppuu niin siirryn ladyvita mamaan tai multivita raskaus-tabletteihin. Lisäksi kalaöljykapselin (ei A-vitamiinia) syön kutakuinkin päivittäin.

Sedna
 
Jahas, ensimmäinen tutustumiskäynti vessanpöntöön tehtiin tänä aamuna, kesken kahvinkeiton oli lähdettävä mahan tyhjenyykseen.... Ensimmäisestä oksensin 10 viikkoa useamman kerran päivässä ja toisesta (joka meni kesken viikolla 13) ehdin oksennella aktiivisesti 7 viikkoa... Muuten ei kyllä vielä ällötä mikään, rinnat on niin tautisen kipeet ettei oo tosikaan.
Pikkubertta 5+5
 
Väsymys ja rinnat on todella arat, siinäpä oikeastaan mun oireeni. Pahoinvointia ei kyllä oikeastaan ole, välillä pientä kuvotusta mutta ei mitään pahempaa.
Ekan neuvolan varasin myös, se on 25.2.

Oli puhetta edellisistä synnytyksistä, minulla on melkoisen värikäs tausta synnytysten suhteen (mm. syöksysynnytys kotona) kerron niistä myöhemmin ajan kanssa.

minimuu ja pieni 6+0
 
RR
Vitamiineista Syön D-vitamiinia 25 mikrogrammaista, kuulemma se on vähän liikaa, joten otan tuota nyt jatkossa enää joka toinen päivä. 10 mikrogrammaa ois kuulemma hyvä per päivä. Sitten ota Folirenin foolihappoa 400mg pillerin päivässä. Lisäksi terkkari nyt suositteli mulle vielä kalkkilisää, kun en juo maitoa, joten sitä pitää mennä vielä ostamaan. Muuten sanoi, että ei tartte mitään muuta purkista ottaa, jos syö monipuolisesti, kuten syönkin :)

Mä oon niin väsynyt, onneksi viikonloppuna lähdetään kanarialle, niin pääsee aurinkoon lepäämään :)
 
Branwen : Mullahan oikeestaan meni just noin niinku sulla esikoista oottaessa. Ennen plussaa mulla oli jo ihan kauheesti väsymystä ja palelua, eli just joskus 3+ viikolla! :D Ja etomista oli jo hirjasti viime viikolla ja sitä edellisellä, eli 4-5 viikoilla. Nyt sitten on kyllä rauhottunut kaikki oireet, ja heti pelottaa että missä on vika.

Mulle iski ihan jäätävä karkin himo ja nyt tuntuu että on PAKKO saada heti!! :D
 
Heippa kaikille!

Soitin tänään neuvolaan vielä tosta tiputtelusta (mitä on nyt kestänyt 11 päivää, joitakin päiviä välissä ettei). Sanos sen mitä netistäkin tutkinut, että kyllä sitä esintyy jonkin verran, varsinkin ekaa odottavilla, vaikkei nyt superyleistä olekaan. Voi johtua istukan paikasta / kasvusta, limakalvojen herkkyydestä, kaksoisraskaudesta (!!!), tuntemattomista syistä tai sitten tulevasta keskenmenosta. Ymmärsin kyllä, että keskenmenot alkaa kunnolla sitten vuotaa ja ruskehtava vuoto muuttuu äkkiä ihan tyhjennykseksi. Sain sen kuvan, että terkkari ei pitänyt keskenmenoa mitenkään ykkösvaihtoehtona. Sano myös että on ollut odottajia jolla voi kestää viikkotolkulla ja kaikki menee hyvin. Suositteli myös varhaisultraa oman mielenrauhan vuoksi, minne olen ajatellut mennäkin. Nyt on taas viimeisenä kahtena päivänä ollut vähäisempää ja on se muutenkin sen verran vähäistä, että saattaa mennä neuroottisuuden puolelle, kun sitä oikeen kyttää :'(

Koska varhaisultraan on järkevintä mennä aikasintaan ettei tule hukkareissua? Mulla on nyt varattu 7+4.

Mä olen syönyt ihan tavallista multivitaa (missä A-vitamiinia 400mg, luin useista eri netin lähteistä että raskaana olevilla max 800mg päivä, eli ei kai tuo a nyt ihan kiellettyjen listalla ole?! Vai pitäiskö se jättää kokonaan pois? D-vitamiinia syön 35mg / päivä. Uskon sen terveellisyyteen useitten eri kansainvälisten lähteiden mukaan :p

Viime aikoina nukkunu taas tosi huonosti, joka yö suunnilleen herään ja pohdin työkuvioitani, jos (toivottavasti) äitiysloma koittaa. Siis, että huononeeko asemani jne :( Tyhmää tiedän, mutta minkäs työnarkomaani itselleen voi :(

Mutta nyt treenaamaan, hyviä vointeja kaikille!

Jenny 4+6
 
Viimeksi muokattu:
Jenny mulla oli esikoisesta myös jatkuvaa tiputtelua ja vuotoa ennen viikkoja 10-12. Kaikki meni kuitenkin hyvin. Mä kävin varhaisultrassa silloin 6+ viikolla mutta vastasi viikkoja 5+?. Näkyi hyvin sykekin jo silloin. Ultrasivat alakautta, mahan päältä ei niin hyvin näkynyt. Toivottavasti olisi harmitonta vuotoa!

Mä varasin eilen neuvolan ja 1.3 on sitten :) Viikkoja silloin 9+1. Esikoinen täyttää sinä päivänä 2 v. :heart: Vitamiineista hain esikolle d-vitamiinia niin otin itselle multivitan raskaus-version.

Esikoisen synnytys oli pitkähkö (tai ainakin siltä tuntui!) 1½ vuorokautta supisteli, alkoi siis supisteluilla, tihenivät ja menivät kipeämmiksi 12 tunnin jälkeen. Kävin yöllä sairaalassa, kotiin laittoivat, kun auki ei vielä paljoa ollut. Supistelut vaan jatkui, seuraavana iltana menin takaisin sairaalaan, jossa tilanne sama kuin edellisenä yönä. Olin siinä vaiheessa jo niin väsynyt ja kipeä, että ottivat saliin kuitenkin, 3-4 cm olin auki. Niin ja viikkoja oli jo 41+0. Epiduraalin sain melkein heti ja siitä 4 tuntia niin tyttö oli maailmassa :heart:Tosin tarvittiin lisäksi kalvojen puhkaisut ja oksitosiini-tippa kun ei meinannut edetä. Tiiä sitten oliko epiduraalista vai muuten vaan meinasi tyssätä synnytyksen kulku. Ponnistusvaihe oli 21 min. Muutama tikki tuli. Kaikin puolin hyvä kokemus.

Palailen taas paremmalla aikaa...
 
No nyt alkaa muutkin raskausoireet ilmaantua. Ensimmäinen kunnon migreeni tässä raskaudessa.... Vähän on hölmö olo kun ei voi ottaa kunnon lääkkeitä.
Sitten kovasti jo pohdiskelen että haluanko veriseuloja, nt-ultraan kyllä menen mutta nuo veriseulat. Tiedän kyllä että mulla on jo ikäni puolesta kohonnut riski kromosomipoikkeavuuksissa mutta silti... Ajatus istukkabiobsiasta ja lv-punktiosta oksettaa....
 
Oikein ihanan yököttävää iltaa kaikille! Täällä on kiusana nälkä iltapäivisin, maha ei täyty millään! Ja jonkin verran etoo..suolaista tekee mieli, liekkö tämäkin asukki poika.

Aloitin tänään ladyvita mama tabletit kun satuin ostamaan niitä Suomesta jo kesällä vieläkyn imetin. Ennen söin vaan foolihappoa.

Minäkin tein aamulla vielä digitestin ja kyllähän tuo näytti pregnant 3+.

Mulla esikoisen synnytys käynnistyi supistuksilla joskus myöhään illalla ja sairaalaan lähdettiin aamuviideltä. Oli tullut tosi kipeitä yli minuutin kestäviä ja 4 minuutin välein tulevia suppareita jo 2,5h ja sairaalaan tunnin matka. Noh, sinne päästyä supparit harveni tietenkin ja vain 2cm auki. Jäin sinne kun kotiin oli matkaa. Supistukset jatku koko päivän, mutta valmista ei tullu. Illalla kävin pyytämässä kipulääkettä jotta voisin nukkua. Mut tuli vaan kamalammat kivut ja tunnin kuluttua menin takasin pyytämään jotain vahvempaa. Mutta olinkin 4cm auki ja ottivat saliin. Sain epiduraalin jonka jälkeen supistukset heikkeni. Sitten oksitosiinia ja aivan hirveä paineentunne peräpäähän...Sitten pojan sydänäänet heikkeni ja paikalle pölähti populaa. Sanovat kokeilevansa ensin äkkiä imukuppia, mutta nukkumatti oli myös kutsuttu. Onneksi saivat ulos imukupilla, synnytyksen kestoksi merkkasivat 7h 26 min, josta ponnistusvaihe 20 min. Napanuora oli täälläkin kaulan ympärillä.
 
Jenny Kyllä tuo A on ihan kokonaan kiellettyjen listalla, eli vaihda toiseen :) Minulle sanottiin neuvolasta, että sitä ei saa olla yhtään. Nuo varhaisultran viikot kuulostavat hyvältä, silloin pitäisi jo sykkeenkin näkyä :heart: Ja jaksamista tiputtelujen kanssa! Onneksi teillä on noin asiallinen terkka.

Migreeni on minullakin, onneksi on pysynyt poissa toistaiseksi. Se on kyllä surkeaa, ettei kunnon lääkettä voi siihen raskaana ottaa... kaveri kävi viime viikolla sairaalassa missä antoivat panadolia (?) suoneen migreenin takia. Se kuulemma helpotti vähän. Jaksamista pikkubertallekin asian kanssa :hug:

Esikoinen alkoi eilen tuhista ja nuhista ja yö on valvottu flunssaisen 2v:n kanssa |O Väsyttää ihan riittävästi muutenkin... kun nyt vaan olisi ihan jotain normi nuhatautia, ettei influenssaa : / Kohtahan sen näkee...

Nyt ekaan neuvolaan, varhaisultraan ja sitten tien päälle :) Toivottavasti nyt näkyisi jo jotain siellä ultralla, vähän jännittää, kun viikkoja on vielä niin vähän... :heart:

Branwen ja Silmu 6+5
 

Yhteistyössä