~ Lokakuun lapsoset heinäkuussa ~

Ihanaa, kun niin moni on jo saanut äitiyspakkauksen (vähän kateellisena täällä lueskellaan viestejä...;) )

Ihan pyllystä ku mulla ei VIELÄKÄÄN näy kelan sivuilla muuta kuin, että asiakirja saapunut!! Mikä siinä maksaa. On ne siellä sen kolme viikkoa lätjöttäny..:headwall:
muutenki ihan pahalla tuulella okoajan ja kauhee ressi tästä rempasta ja isännän kans kokoajan sukset ristissä... ARGH!:kieh:
Mä oon kanssa jättänyt hakemuksen jo 21.6. ja raskaustodistuksen perässä 1.7. mutta kelan nettisivuilla näkyy vain vireilläolo :( Aivan kuten Pantalaimon tuumaili, päätöksen annon nopeus on paikkakuntakohtaista. Ja tämä loma-aikakin vaikuttanee. En ole aiemmin näin kesäaikaan hakenut ko. etuuksia joten ei ole joutunut näin pitkään odottamaan vaan päätökset on tulleet paljon nopeammin. No, eiköhän ne sieltä tule parin-kolmen viikon sisällä...
Koiksa, täällä muutoinkin samoissa tunnelmissa, remppa vielä kesken, mies sitä ekat lomapäivänsä raatanut ja meikä nalkuttaa hormonihirviönä vieressä... Tylsää, mutta toivottavasti helpottaa ensi viikonlopun jälkeen kun rippikahvitusvieraat on kestitty ja voidaan kunnolla heittäytyä lomavaihteelle.

Joanmi, nuo yrittäjät tuntuvat olevan kelan etuuksien määräytymisen suhteen aina jotenkin erityistapauksia ja asiakaspalvelussa oleva tuntee usein etuudet vain perustasolla. Kannattaisi varmaan soittaa kelan perhe-etuuksien palvelunumeroon ja kysyä sieltä, langan päässä pitäisi olla nimenomaan isyyspäivärahoihin erikoistunut vastaaja. Ja ellei saa tyhjentävää vastausta niin joissakin toimistoissa on ajanvarausmahdollisuus ko. etuuden tekijälle, siitähän voi kysyä soittaessaan. Ne valtakunnalliset numerot löytyy kelan nettisivuilta ja linjat on auki arkisin 8-18.

( . ) Voinnin suhteen ei mitään uutta, mitä nyt unettomuus vaivaa vauvan aktiivisen liikehdinnän vuoksi. Mahallani en ole pystynyt nukkumaan yhdessäkään raskaudessa enää 4. kuukauden aikana. Kyllästyttää raskaana oleminen, ummettaa, närästyskin on osin palannut. Nyt vain yrittää kärsivällisesti mennä viikot eteenpäin kohti syksyä.
Puuhamaassa on jo moni täälläkin kirjoittava käynyt perheineen. Huomenna pitäisi meidänkin suunnistaa sinne, jos sääennuste pitää paikkansa. Täytyy varautua siihen että perjantai on sitten erityisen väsy päivä.

Mukavaa päivää kaikille,

kolmenmutsi + tiitiäinen 27 + 0 poksista taas
 
Tervehdys kaikille!

Mulla alkoi aamu hihitellen, eteisessä töihin lähtiessä huomasin näyttäväni ihan muumilta :) Päällä harmaa paksuhko tunika, jossa on resori helmassa. Olen keskeltä paksu ja pikkuset tynkäjalat :)

Hemoglobiinin kanssa tuskaileville: en nyt muista oliko täälläkin ollut jo puhetta, mutta C-vitamiini siis edistää raudan imeytymistä ja kalsium estää sitä. Olin itse rautakuurilla pari vuotta sitten, kun ehkäisykapselin vuoksi menkat vaan jatkui ja jatkui kuukausitolkulla (joo se kokeilu loppui kyllä lyhyeen). Silloin ei hemppa meinannut nousta lisäraudasta huolimatta, ja sain lääkäriltä ohjeen välttää kalsiumia lisäraudan ottamisen yhteydessä ja juoda vaikka tuoremehua rautatabletin kanssa. Mulla ainakin se auttoi. Maitotuotteet ja lisäkalsium purkista kannattaa siis ehkä säästää myöhempään ajankohtaan päivällä, jos vaan mahdollista.

Onpa hurjaa, kun osalla on jo alkanut maitoa tihkua, tai tulla enemmänkin! Tosi jännää. Vaikea ajatella, miten sitä oikeasti tulee, kun ei oo koskaan imettänyt... Mulla ehkä isoimpana huolena tällä hetkellä imetyksen käynnistyminen, jostain syystä oon alkanut miettiä sitä enemmän. Mut turha kai etukäteen murehtia, täytyy vaan jälleen kerran mennä avoimin mielin. Toivottavasti onnistuu, mut jos ei, niin kyllä ne lapset on vastikkeellakin kasvaneet.

Projektina tällä viikolla mennä kangaskauppaan: ajattelin yrittää ommella pari äitiyspuseroa jollain helpolla kaavalla (Suuri Käsityö 02/2011 tais olla yhdet kaavat) sekä aloitella kestovaippojen ompelemisen suunnittelua. En tosiaankaan oo mikään käsityöihme, mutta katsotaan jos kärsivällisyys riittäisi tällä kertaa :saint: Onko jollain kokemuksia jommasta kummasta, oliko ihan ajanhukkaa vai saitteko nättejä vaatteita/vaippoja?

Keskiviikkoterkuin
Mehukatti & vauva 27+2
 
Hehkeydestä: hehe.. tai ehkä ennemmin sen vähyydestä! On kyllä ihana tuntea pikkuisen tomakat liikkeet ja rummutukset. Mutta se on ainoa mistä raskaudessa nautin sen lisäksi, että tämä mahan kasvatus on ainoa keino saada vauva maailmaan :D Mutta muuten en oloani tunne todellakaan hehkeäksi. Enemmän on kömpelö norsumainen olo ja koko ajan kamalan kuuma! Rinnat on kasvaneet mielettömästi! Ja mä olen aina tykännyt omista normaaleista b-kupin rinnoista, isot rinnat on hankalat ja ihan kauhistus kaikella tapaa, kipeätkin ja liikaa tiellä.. ;)

Maidosta No voi plööh.. ei todellakaan tule maitoa vielä. Ei ole aikaisemmissakaan raskauksissa tullut ennen kuin sitten synnärillä ovat nousseet ja rinnat pingoittuneet entistä jättiläismäisemmiksi ja aivan kivikoviksi heti alkuun. Ongelma aikaisemmin on ollut se, että maito pakkaa eikä liiku mihinkään. Voi miten monet itkut olenkin itkenyt aikoinaan, kun rinnat on isot ja kipeet, mutta maito ei liiku mihinkään. Kaikki keinot kuumista suihkusta ja lypsämisestä (auuuu!) on käytetty ja silti vain tuntuu, että rinnat räjähtää, mutta "mitään" niistä ei ulos tule :D Nyt jos asennoituisin jo valmiiksi niin etten ota sitä valtavaa stresssiä. Koska taitaa olla niin, että mitä enemmän stressaa sitä huonommin homma lähtee toimimaan.. Onnistuin kyllä kaiken taistelun jälkeen imettämään esikoista reilun 2 kk ja kuopusta 4 kk.

Hormonit: Ihan turhaan kyllä hakkaatte päätänne seinään, jos miehen menot suututtaa ja siitä tulee sanottua. Onhan se raskaus kuitenkin yhteinen, toivottu asia. Tai ainakin pitäisi olla. Harva mies jaksaisi olla päivääkään raskaana kaikkine rajoituksineen, vähän luulen :saint:

Kestovaipat: Meinaan hankkia ehdottomasti! Jos en ois ompelujen kanssa ihan peukalo keskellä kämmentä, niin tekisin itse, Mutta koska on mitä enemmissä määrin, niin täytyy muutamat ostella :D

C'mon ja IlpoInari rv. 27+3
 
Kiitos ajatuksistasi Pikkubertta! Jotenkin olen ajatellut, näköjään vähän virheellisesti, että tuon raskausdiabeteksen vois sitten huomata painosta, pissasta tms. kuin pelkästä verestä. Ehkäpä sitten pitää kiltisti mennä. Mitä siitä sitten seuraa, jos rd:stä kärähtää?? Ilmeisesti mittauksia ja seurantaa ja joissain tapauksissa insuliinia, mutta mitä elintavoissa pitää muuttaa tai ottaa huomioon?

Ompeluksista Täytyykin käydä noutamassa koululta pois mun omat kässäkerholehdet. En yhtään muistanut tuota äitiyspuseron ohjetta, että siellä sellainen on ollut. Kiitos Mehukatti vinkistä. Nyt olen tehnyt yhdestä vanhasta kankaankappaleesta halterneck -tyylistä hellemekkoa ilman kaavoja, kun ei oikein nyt ole normimitoissa. Katotaan tuleeko tuosta käyttökelpoista kapistusta, mutta yritetään. Onko kellään kokemusta hyvistä kestovaipan kaavoista?? Löysin netistä yhdet, mutta ajattelin jos jollain olisi jo testattuja/ hyväksi koettuja ohjeita.

Hiphei!! Kelan sivuilta näkyi, että mun äitiyspakkaus on postitettu. Hyvällä onnella sen vois sitten ehkä jo tällä viikolla saada. Vähänkö syyhyttää =)

Malttamaton Joanmi + matkustaja 26+2
 
Kelasta ja veroprosentista Äitiys- ja vanhempainrahasta menee 20% veroa, jos ei Kelalle toimita muunlaista verokorttia. Voi olla että jollakin jäis veroprosentti jopa alle sen, jos pienet rahat. Ja vastaavasti voi taas mennä vähän enemmän. Kannattaa pyytää tai laskea itse itselleen uusi verokortti sosiaalietuuksia varten ettei tule yllätyksiä. Pitäisi itsekin muuten muistaessaan tehdä se.


Pakkauksen vaatteiden pesusta
Mä en pessyt toppahaalaria, pipoa, makuupussia ja peitettä. Tuuulettamalla lähti ainakin viimeksi hajut pois. En kehtaa niitä pestä nyt, kun myöhemmin sitten niitä tulee pestyä moneen kertaan. Esikoisen äp-haalari meni jotenkin ohkaisen oloiseksi kun sitä joutui kuitenkin pesemään monesti talven aikana kun puklaili jne.

Joanmi Jos sokerirasituksesta "jää kiinni" ja tulee rd-diagnoosi, niin sokeriseuranta alkaa. Jos arvot toistuvasti yli sallittujen, niin sitten mietitään lääkitystä. Elämäntapamuutoksina itsellä tuli sen verran, että täytyy tarkkailla hiilihydraattien määrää, miten ne jakaantuu päivän aikana. Olen myös välillä herkutellut ja arvot minulla pysyneet sallittuina. Liikunta myös auttaa verensokereita laskemaan vähän. Mutta osallahan raskaushormonit sotkee omaa insuliinin tuotantoa ja verensokerit nousee, vaikka mitä tekis.

Maitoa ei vielä näy, ei kuulu. Esikoisesta maito nousi rintoihin kolmantena päivänä synnytyksestä kunnolla. Ei silloinkaan raskausaikana mitään tullut.

Ompeluksista tekisi mieli tehdä tulokkaalle jotain, ehkä neulon talveksi villapukua, lapasia jne. Esikoisekke tarvis myös tehdä. Vähän olen miettinyt myös kastepuvun ompelua. Itsellä kun ompelijan paperit myös takakaskussa, joten taitoa olis, mutta kun vaan sais aloitettua :headwall:

Täällä vaan väsyttää, väsyttää... Pari päivää pohkeet ollet kipeenä, liekö turvotuksesta. Yöllä myös vähän suonenvetoa ollut, eilen ainakin tuli liian vähän juotua nestettä :ashamed: Tuli äsken nukuttua jo pienet päikkärit että jaksaa kohta lähteä iltavuoroon töihin. Eilen oli vapaapäivä ja ei kyllä yhtään tunnu levänneeltä olo, vaikka en edes eilen tehnyt mitään ylimääöräistä. Ei vaan enää palaudu töistä niin hyvin. Ei kyllä jaksa ajatellekaan että lähtis lenkille tms tekis muuta töiden ohella, kun vaan selviää aina työpäivästään. Täytyy ehkä vakavasti harkita sitä saikkua tämän väsymyksen takia. Katson nyt miten nämä tulevat 5 vuoroa menee vielä.

Nessu ja pieni 28+6
 
Gin
Noniin;

Nyt tuli sokrurasituksen tulokset ja
Paastoarvo oli 4,7
1H arvo 9,1
2H arvo 8,0

Lääkäri mulla on vasta perjantaina, joten ei hajua tuosta viimeisestä arvosta
ainakaan että onko ok?

gin ja Ulpukka pullaposki 25+6
 
Hei vaan pitkästä aikaa :wave: Josko tässä vähitellen pääsisi kärryille taas jutuista :)

Kenzie ja Gin onnittelut lisävuosista! :flower:

Liikkeistä ikävimmät potkut tulevat tuonne kohdunsuulle, ja toisaalta sitten kylkiluihin, kun oikein kairaa. Viime iltoina on ärsyttänyt myös se, kun pieni nousee oikein ylös, eikä saa sitten itse nukuttua, kun hengittämisestä tulee hankalaa : / Saisi jo sen puolesta laskeutua vähän tuonne alemmas pörräämään.

Kiitos noista rauta+c-vinkeistä :) Täytyy kokeilla, josko niillä saisi nyt hemoglobiinin nousemaan, niin jaksaisi vähän paremmin. Maltoferia syön, ja siinä ei onneksi ole väliä, mitä sen kanssa syö tai on syömättä. Joskin tyhjään mahaan olen napsinut.

Ituo hieno juttu, että vakuutusasia hoitui ja onnittelut tyttöuutisista :heart:

c’mon useimmiten tuon vauvan suunnan erottaa parhaiten siitä, että jalkojen potkut ovat käsien näperrystä voimakkaampia. Jalat tekevät sellaisia muksauksia, että sopivasti sattuessaan saavat ihan ähkäisemään, kun taas käsien nyrkkeily on lähinnä sellaista kutittelua :) Toki istukka vaimentaa sitten osin liikkeitä.

Kutinaa on täälläkin, maha enimmäkseen kutittaa, vaikka kovasti on tullut rasvattua. Pitäisi varmaan rasvata vielä useammin…

Myrtille saanko copy-pasteta tuon viestisi? Ei tarvitse omaa napaa kirjoittaa ollenkaan… liitoskipuja, 2,5v uhmistaapero, närästää, supistaa, turvottaa, henkeä ahdistaa… jaksamista sinnekin :hug:

Synttäreistä esikoinen on meillä joulun lapsi, eli sikäli eivät osu lähekkäin, mutta omat kolmikymppiset ovat viikon sisällä lasketusta. Kunhan ei samaa päivää valitsisi pieni kuin äitinsä ;)

manta huh! Toivottavasti vuotelu rauhoittuisi :hug:

Mehukatti tervetuloa, netin kanssa on ollut ongelmia, niin olen tähän asti ollut pimennossa. Lisäilin sinut listalle :) Oletko menossa Kätilöopistolle vai Naikkarille?

Mahallaan nukkuminen ei ole onnistunut pitkään aikaan, ainoastaan kyljellään ja tyyny polvien välissä : /

Maidon tihkumisesta ja imetyksestä esikoisesta tihkutti kanss maitoa useamman kuukauden ennen syntymää, mutta silti varsinainen maidonnousu vei kolme päivää.

Kestovaippoja on tullut ommeltua reippaastikin, samaten noita kestoliivinsuojia, ne kun eivät tartu rintoihin kuten kertakäyttöiset. Vaippojen teko oli ihan helppoa, kun hommaan pääsi sisään, mutta parhaat vaipat tuli ommeltua vasta vauvan syntymän jälkeen. Niissä kun nuo pitkä ja hoikka vai lyhyt ja tanakka –kysymykset vaikuttavat siihen, miten hyvin vaippa istuu. Fuzzin ostovaipasta otin sitten kaavan, ja se toimi meillä hyvin.

(.) Pienet vaatteet on nyt pyykätty ja viikattu kaappiin esikoisen jäljiltä :heart:

Branwen ja Sissi 28+6
 
  • Tykkää
Reactions: Gin
Branwenia komppailen, että parhaat kestovaippaostokset ja ompelut tuli tehtyä vasta vauvan synnyttyä. Etukäteen on niin vaikea tietää, mikä malli sopii. Meillä vauva oli melkoinen pullukka, joten vaipat myös jäivät nopeasti pieniksi, etenkin reisien kohdalta jotkut mallit alkoivat kiristää jo aikaisin. Meillä toimi hyvin KVY:n taskuvaippakaava. Lisäksi olen tykännyt Royalkestojen vaipoista. Ihan pikkuvauvana käytimme usein myös harsoja ja villahousuja, tai sisävaippa+kuori-yhdistelmää.

Tälle tulokkaalle ostin juuri hirmuisen kassillisen täysin käyttämättömiä ImseVimsen flanelletteja ja kuoria, joukossa myös v. 2010 äp-vaipat. Ensinmainittuja oli v. 2009 äitiyspakkauksesta. Kaikki eivät niistä ole tykänneet, mutta meillä ne toimivat hyvin lisäimun kanssa. :)

Maidon tihkuminen ennen synnytystä ei korreloi mitenkään imetyksen onnistumisen kanssa. Itsellä tuli esikoisesta maitoa vain puristamalla ennen synnytystä, maito nousi kolmantena päivänä ja sen jälkeen sitä piisasi ihan ylenpalttisesti. Imetystä ei kannata stressata etukäteen, mutta suosittelen kyllä lukemaan aiheesta. Ihan aluksi tärkeintä on ihokontakti vauvan kanssa, sekä rinnan tarjoaminen joka välissä. Vauva on paras maidonnostattaja, ja vaikka aluksi saattaa tuntua, ettei rinnoista tule mitään, kannattaa vauvaa pitää rinnalla niin usein ja niin pitkään kuin vain mahdollista. Meillä esikoinen oli varsinainen sylivauva, lievästä refluksista johtuen viihtyi vain pystyasennossa ja nukkuikin sen takia usein päiväunet kantoliinassa tai rinnan päällä minun makoillessa sohvalla. Luulen, että ihokontakti edesauttoi maidonnousua ja imetyksen onnistumista.

Me kävimme kuitenkin läpi melkein kaikki mahdolliset imetysongelmat: imuote oli aluksi tosi kapea ja imetys sattui, rinnanpäät menivät rikki, minulla oli suihkutissit eli maito tuli kovalla paineella, vauva sai 3 kk:n iässä rintaraivareita, tuli tiehyttukoksia, jne. Kaikesta kuitenkin selvisimme, ja täysimetin 6 kk:tta. Tahtoa se kyllä vaati, ja paljon opiskelua, jotta ymmärsin, miten ongelmista selvitään ja miten voin imetystä tehostaa ja parantaa. Aina ei tietenkään pelkkä kova tahto ja tieto riitä, vaan voi joutua antamaan osan maidosta pullosta tai siirtymään kokonaan korvikkeelle. Siitä ei kannata tuntea syyllisyyttä; me kaikki ollaan parhaita äitejä omille vauvoillemme. :heart:

Gin: Ainakin tällaiset raja-arvot löysin: paasto 5,1, 1h 10,0 ja 2 h 8,7. Tosin nuo voivat vaihdella sairaanhoitopiireittäin. Mun mielestä sun arvot on vielä ihan normaalit, mulla taisi olla aika samansuuntaiset tässä toisessa sokerirasituksessa.

Nessu jo vastasikin, ett äitiys- ja vanhempainpäivärahasta menee veroja 20 %:a, jos ei toimita Kelalle erillistä verokorttia. Minä sain viimeksi minimiäitiyspäivärahaa, ja toimitin Kelaan uuden verokortin, jossa veroprosentiksi oli laskettu 0. Nyt taidan maksaa suoraan sen 20 %:a, nehän saa sitten veronpalautuksena takaisin.

Mahallaan nukkumisesta: Nukun yleensä kyljelläni, pitkulainen tyyny jalkojen alla. Osittain olen kyllä mahan päällä, mutta suoraan mahallani en ole kyllä pystynyt olemaan enää pitkään aikaan.

pesin kyllä kaikki äitiyspakkauksen vaatteet, myös makuupussin. Mua ahdistaa, kun tiedän, kuinka paljon erilaisia käsittelyaineita tekstiileissä nykyään on. :( Toppavaatteita en ole joutunut pesemään sen jälkeen, koska ne eivät päässeet meillä käyttöön missään vaiheessa. Makuupussin taisin pestä pari kertaa koko käyttöiässä, eivätkä noin harvat pesut vielä vaikuta lämmönpitoon.

ON: Saimme vihdoin uudet rattaat, ja olen kyllä ihan in love! :heart: :D Niin kevyet ja ketterät. Poikakin haluaisi istua rattaissaan jatkuvasti. Istuin on todella tilava, esikoinen mahtuu varmasti monta vuotta istumaan siinä. Vielä en ole ehtinyt kokeilla, mahtuuko meidän yhdistelmien koppa rattaisiin sisaristuimen alle. Ei tilattu erikseen Phil & Tedsin omaa koppaa, koska se on niin pieni ja kalliskin.

-Pantsu ja typy rv 28+1
 
  • Tykkää
Reactions: Gin
Kenzie: Ei ne mitään eirkoista tuolla lääkärissä löytänyt. Meinasi vaan että kohdunkaula/suu alkanut pehmentyä ja ehkä aavistuksen lyhentynyt. Sanoi että onhan se toisaalta ihan hyvä että vähän jotain tapahtuu ennen synnytystäkin, helpottaa sitä itse h-hetkeä, ja että uudelleensynnyttäjillä ihan yleistäkin että alkaa paikat kypsyä etukäteen jo. Rauhallisesti käsketiin ottaa, mikä onkin tosi helppoa uhmaikäisen 2-vuotiaan kanssa:D

Vaunuista:Mun on alkanut tehdä mieli uusia vaunuja (mikä loistava syy hankkia uudet:D)). Nyt on Teutonia Prestige yhdistelmät ja tyytyväisiä ollaan oltu. Ovat olleet kovassa käytössä ja käytönjälkiä löytyy. Tarkoitus oli hankkia seisomalauta esikoselle niihin mutta nyt oon alkanut katsella Britaxin B-dual rattaita joihin saa sisaristuimen taakse.

Käsitöistä: Mulla on yhdet villahousut tekeillä, tuskin saan niitä edes valmiiks. Mä en ole oikein käsityöihminen vaikka ehkä haluaisin olla. Jotenkin ei vaan tuu mitään siitä vaikka olis kiva jotain itse väkertää.

Valmisteluista:Täällä tuntuu olevan monella valmistelut vauvaa varten jo pitkällä. Mä en ole oikeestaan tehnyt enkä pahemmin edes ajatellut vielä mitään valmisteluita. Aattelin että kerkeehän sitä äitiyslomallakin vielä mutta vois olla ehkä ihan hyvä käydä läpi ainakin noi vanhat vauvanvaatteet ja päättää mitä hankitaan ennen vauvan tuloa.

Olosta:
Nyt on aika ihanaa olla kotona vaan esikoisen kanssa ja toouhuilla vaan mitä huvittaa. Oon tapaillut paljon meidän kylän muita mammoja jotka saa tai on just saanut vauvan. Musta on ihanaa jäädä äitiyslomalle kun meidän kadulla (jonne nyt siis rakennetaan ja muutetaan syksyllä/ennen joulua) on neljä muutakin äitiä äitiyslomalla tai jäämässä äitiyslomalle. Kaikilla on ennestään vielä suht samanikäsiä lapsia niin löytyy seuraa sekä äideille että lapsille. Eilenkin oltiin koko sakki yhden luona kahvittelemassa ja puhuttiin vauvajuttuja. Meillä on täällä sellanen tiivis kymmenen talon asuinalue ja joka talossa on pieniä lapsia/vauvoja. Olo on muuten ihan hyvä, ei oo edes paljoo supistellut mutta selkä on yleensä puolilta päivin jo niin tulessa että illalla on melkein tuskaa. Autolla ajaessa tulee supistuksia, samoin josteen jotain fyysisesti raskasta kauan. Saa nähdä laskeeko ne mua enää töihin ollenkaan. Toisaalta haluaisin mennä koska nyt loman jälkeen on kuusi viikkoa töitä kuitenkin vielä ja voi aika käydä hieman pitkäksi jos kotona pitää olla.

Matilda ja pikkuvauva 25+3
 
RR
Dodii, insuliiniähän minä joudun sitten tästä lähtien tuikkaamaan reiteen joka ilta :(
Tänään kävin kättärin diabeteshoitajalla hakemassa insuliinikynän ja neuloja, vähän jänskätti pistää ekaa kertaa, mutta hyvin se meni eikä se tuntunut missään. Aloitusannos mulla on 10 yksikköä pitkävaikutteista insuliinia ja nyt mittaillaan joka aamu, että lähteekö paastoarvo laskemaan. Tämän takia vauvelin kokoa ja muuta kehitystä nyt sitten seurataan tiheään. Ensimmäinen lääkäriaika äippäpolille onkin jo kahden viikon päästä, jossa taas ultrataan. Ihan kiva päästä usein kurkkaamaan kaveria :)

Äitiyspakkaus saapui eilen ja voi, että miten ihania vaatteita! Ensi viikolla alan pesemään vaatteita ja lajittelen ne kaappiin kokojärjestykseen.

Pitääkö Kelaan siis toimittaa erikseen joku verokortti vai onkohan meidän palkanlaskija sen toimittanut vai saako kela sen tiedon verotoimistosta suoraan?

Kesäflunssa vaivaa edelleen, samoin tuo oikea käsi on ihan puutunut ja vailla voimaa. Mulla on sairasloma päällä vielä tämän ja ensi viikon ja sitten mulla on kaksi viikkoa kesälomaa. Kesäloman vikana päivänä on neuvola, josta tarvittaessa varaavat mulle lääkäriajan jos saikkua pitää jatkaa.

Mä alan olemaan melko täynnä jo tätä odotusta ja toivon todella, että seuraavat n. 10 viikkoa menevät nopeasti ja saisimme terveen pojan syliimme.

RR ja Viljami 28+0 (POKS) :heart:
 
Heipparallaa!!

Nyt on lääkärikäynti suoritettu.. Olipa suoraan sanottuna P**KA lääkäri.. Määräsi mulle lääkettä ja sanoi, että saa käyttää raskausaikana. Kävin sitten lääkkeet hakemassa ja kuitenkin luin pakkausselosteen vielä niin siinä tulee selkeällä suomenkielellä, että EI SAA KÄYTTÄÄ RASKAUSAIKANA! Soitin vielä mun siskolle, joka on apteekissa töissä, että mitä mieltä siellä ollaan, niin niiden farmaseutti sanoi, että ei kyllä kyseistä lääkettä käyttäisi.. ARVATKAA PALJON V*tuttaa! :headwall: :kieh:

Anteeksi tuo avautuminen oli vaan pakko päästä purkautumaan :ashamed:

äippäpakkauksen vaatteet mä ajattelin ja joudunkin pesemään AINAKIN kaikki sellaset jotka tulee ihoa vasten, kun meillä ollaan sen verran herkkähipiäisiä, että varmaan vauva perii nää iho-ongelmat. Ei voi kun käyttää tiettyä pesuainetta, kun mun mies saa allergisenreaktion muista aineista ja mä en itse pysty käyttämään "tehdaspestyjä" vaatteita joten parempi olla sitten vauvankin kanssa tarkka. :)

maito tulee jo muutama tippa kerrallaan puristaessa.. :) tai siis taitaa olla sitä harjotusmaitoa?? vai miksikä sitä nyt sanotaankaan. :D kun on sellasta vähän läpikuultavaa tavaraa..

Muistinpa vihdoin varata sen hammastarkastusajan.. :D täällä näköjään pääsee jonon ohi, kun ensin sanoi mulle se nainen puhelimessa, että puol vuotta on jonoa. Niin siihen vaan totesin, että puolta vuotta ei voi odottaa, ku oon raskaana ja raskaus jo yli puolessa välissä :D sitten se vaan sanoi, että se muuttaa asiaa ja pääset jo ensi kuussa :LOL:

nanna & poju rv 25+0 POKS :heart:
 
Kestoilusta kuopuksen kanssa innostuin kestoilemaan mutta jaksoin touhua vain pari kuukautta. Se pesu-rumba oli rasittavaa, me kun olemme jatkuvasti liikenteessä niin kestovaipat tuntuivat kyllä turhan hankalilta. Pitänee myydä nuo äippäpakkauksen vaipat pois. Kiinnostuneita? ;)

En ole vielä jaksanut ryhtyä pesemään äitiyspakkauksen vaatteita. Ovat vielä pakkauksessa odottamassa.. Ehkä loman aikana jaksan/ehdin ryhtyä toimeen. Pesen vain vaatteet, lakanat yms. Peitemakuupussin, täkin ja toppapuvun jätän pesemättä, tuuletuksella varmaan selviää.

Meillä on vaunut vielä tilauksessa, ei malttaisi odottaa! :p
Turvakaukalo ja itkuhälytin myös ostamatta, imetystyynyn hommasin, tuollaisen Chicco Boppy- merkkisen (oli niin nättejä kuoseja ja sai vielä ylimääräisen päällisen kaupanpäälle..)

Alla vielä masukuvaa tältä päivältä yläkulmasta kuvattuna, melkoinen pallero :LOL:

minimuu ja poikanen 28+1

 
Täällä myös "odotellaan" kelan päätöksiä. Tai ihan omaa laiskuuttani niitä joudun vielä odottelemaan, nimittäin paperit lojui varmaan kaksi kolme viikkoa tuossa kuistilla ennen kun niitä sitten netissä täyttelin ja lähettelin raskaustodistusta perään. Joten päätös olisi varmaan jo tullutkin kun olisin heti laitellut, mutta nyt siis vielä odottelen.

Äitiyspakkauksen peitot yms suosittelen pesemään. Ainakin 2007 pakkauksessa oli ruokalapussa jotain haitallista myrkkyä ja olisiko silloin ollut peitossakin, vai oliko se sitten 2009 pakkauksen peitto. En muista. Mutta itse olen kaikki pessyt. Nytkin otin kolmoselle pakkauksen, kun ajatus on ollut jokaiselle säästää siitä omasta pakkauksesta makuupussi ja yksi vaatekerta. En koe että siitä saatava raha on riittävän suuri että vaihtaisin sen pakkaukseen.

Maidon tihkuminen on alkanut täälläkin, vähän tulee, mutta tulee kuitenkin. Toivottavasti meillä imetys kolmosen kanssa sujuu ainakin yhtä hyvin kun kakkosenkin kanssa. Mielellään pidempäänkin.

Liikkeistä: Taitaa Nappi olla perätilassa tällähetkellä. Niin muljuaa tuolla alavatsalla ja kohdunsuun päällä. Välillä tekee oikeen pahaa, tuntuu epämiellyttävälle. Mutta niin ihanaa silti :heart: Pieniä nyrkin tumauksia tulee sitten vähän ylemmäksi.

Vauvan tarvikkeita ja vaatteita en ole laitellut vielä milläänmuotoa valmiiksi. Sitten kun yläkerran remontti on valmis ja meidän makuuhuoneet ja vaatehuone on siellä käyttöä odottamassa, niin sitten. Pesen vaatteetkin vasta sitten, nyt alkuun niitä tuossa kerran joutessani vähän laitoin pahvilaatikossa tarkemmin koko järjestykseen ja erottelin tytön ja pojan vaatteet toisistaan. Jos ultra pitää paikkaansa ja poika tulee, niin sitten tytön vaatteet lähtee kiertoon. Kuopus vasta kaksi viikkoa sitten siirtyi pinnasängystä pois, joten tuolla tuo sänky sitten odottaa siirtoa uuteen makuuhuoneeseen ja siistimistä tietty. Vaatetta ja muuta hankin sitten syksymmällä ja varuksi muutaman pullotutin ja tutin sekä pari vaippapakettia ja kaiketi hyvä ostaa pari korvikemaitoakin ihan varulta jos maito ei nouse tarpeeksi pian. Muuten meillä kaikkea onkin jo edellisten jäljiltä tai sitten hankitaan vasta syntymän jälkeen. Ainoa että vauvan "varasänky" pitää hankkia tässä jossain välissä, mutta senkin ehtii sitten syksymällä. Meillä kun on useampi asuinkerros niin tykkään että on sitten toinen nukkumapaikka pikkupäikkäreitä varten alempanakin kun ylimmässä kerroksessa. Ulkona toki nukkuu sitten myös, mutta eipä sitä talvella viitsi pikkutorkuille ulos pukea, tai ihan alkuun ei sitten tietty saa ulkoillakkaan juurikaan.

Lääkärintarkastuksista: Täällä eka lääkärineuvola on n. 10 viikon tienoilla ja ensisynnyttäjälle sitten siinä rv 25 tuntumassa ja viimonen lääkärineuvola taitaa osua jonnekkin 35 viikon tuntumaan. Mutta täälä uudelleen synnyttäjällä ei ole automaattisesti keskiraskauden lääkärineuvolaa, vain jos on kovasti supistellut tai muuten tuntee tarvetta lääkärikäynnille niin sitten. Kaikessa sitä säästetään nykyään, kun pitää itsekkin se jo arvioida tarviiko lääkärikäyntiä vai ei. No itse en ottanut tätä keskiraskauden käyntiä, kun ei nyt niin ole supistellut jne.

Pohjaton ja Nappi 28+2
 
Kotiuduin osastolta ja olo on hyvä. Mulla oli munuaisaltaan tulehus ja olin osastolla perjantaista asti. Vauvaa seurailivat kovasti ja siellä se meän murunen voi oikein hyvin ja oli kuulemma erittäin vilkas. :heart: Yleensä kuulemma ovat hissukseen, kun äiti niin kipeänä.

Sokrurasitus ois ollu tänää mut aikaa siirrettiin maanantaille. Pitänee viel tarkistaa, että voihan sen tehä vaikka on antibioottikuuri päällä.. Sit olis keskiviikkona neuvolalääkäri.

Kelasta ei oo kuulunu mitään. Tahtois jo sen pakkauksen! Vaikka luulen, et mies täällä odottaa sitä enemmän entä mie. :D

Sunnuntaina Ikeaan katteleen pinnistä ja sellasta kirjahyllyä mihin saa sen hoitotason. Tai joku semmonen jännä. Ja tarttuu sieltä varmasti muutakin mukaan. Pelottaa, et toi iskias menee nii pahaksi, et en kohta pääse kauppoihin ja sit ärsyttäs. Haluun olla ite ostamassa tarvikkeita. :whistle:

Nannamamma Onpa kyl outoa. : / Ärsyttäs mullakin kovasti!

Vointeja kaikille. Mie painuin vähäksi aikaa levolle.

Tine ja VienoIlmari 27+3
 
Kiitos äippäpakkauksen pesuvinkeistä joku sano siitä turhasta "kulumisesta" mitä tulee, jos paljon pesee.. Itekkin mieitin sitä noiden ulkovaatteiden kohdalla, eli taidanpa pestä kaiken muun, paitsi ulkovaatteet :)

( . ) Kävin tänään hammaslääkäri päivystyksessä, kun viisaudenhammas taas tulehtui aika ilkeesti. Viimeks eivät suostuneet kunnallisessa poistamaan, vaan passittivat yksityiselle.. No enhän mie oo siellä yksityisellä raaskinut käydä, kun niin kallista. Nytpä ne sitten päätti repästä sen hampaan puudutuksessa irti. Luulin että se sattus, mutta ei onneks. Se oli 10 minuuttia ja ohi. Pelkäsin, että missä säryissä joudun puudutuksen jälkeen olemaan, mutta yhelllä panadolilla oon pärjännyt onneksi :) Enää ei ois kun kolme jälellä, jos ne sitten raskauden jälkeen..

Niiskuneiti ja tyttönen(?) 25+5
 
Apuaaa, mun on alkanu tekee koko ajan mieli makeeta!! Ihan kaameeta, kun ihan koko ajan tekis mieli mussuttaa jotain makeeta! Ja sit kun syö jotain niin tulee pahaolo :(
Kävin tänään puntarissa ja olen nyt lähtöpainossa takaisin, eli ei tässä ainakaan vielä ole sen puolesta mitään ongelmaa... Mutta silti!!

Eipä mulla taas muuta tähän väliin ollut, oli vaan pakko "ääneen" kauhistella tätä :LOL:

Miina 25+3
 
hei, Branwen ja Myrtille ja kaikki muut joilla siellä kotona se uhmis kiukuttelee... miten ihmeessä te jaksatte?? mää alan olla ihan loppu tuon uhmiksen kanssa. niiiiiin hirveää kiukkua pukkaa pojalta koko ajan, että mää en enää tiedä miten päin olisin. jotenkin tämä tukala paksu olo, väsymys ja uhmis yhdessä vievät kyllä viimeisetkin mehut mammasta. onneksi mies on lomalla, pääsee sentään välillä karkuun. mutta ensi viikolla tuo jo palaa töihin, iikk!! isälleen ei niin melttoakaan, minulle lähinnä, syvä huokaus. huutaa, raivoaa, lyö, potkii, jumittaa joka asiassa vastaan. kaikki yksinkertaisetkin arjen rutiinit on toisinaan ihan yhtä vääntöä. vielä edellistäkin syvempi huokaus.

mutta siis, toinenkin asia uhmiksiin liittyen. olettekos ajatelleet hankkia seisomalaudan vai tuplakärryt ?? ja paljonko ikäeroa lapsosille tulossa? meillä esikko syksyllä 3vee, ja kyllä mä olen seisomalautaan päätymässä. toki mielellään istuu vielä rattaissa, mutta käveleekin kyllä jo tosi reippaasti. jotenkin en viitsisi tuplakärryjä ostaa ainakaan noin niinkuin varmuuden vuoksi. sitten on asia erikseen, jos seisomalautailu ei kertakaikkiaan suju ja tarve selvästi on tuplille. mutta uskon ja toivon, että selviämme seisomalaudan voimin.
 
Äippäpakkaus haettu ja koluttu läpi tänään:) Ihan kivoja vaatteita. Vähän ovat poikamaisia mun mielestä. Poikaahan tässä odotellaankin:)
Eilen oli lääkärissä paikat kiinteät ja kiinni. Ne on sitten jotain harjoitussupistuksia ja liitoskipuja. Kummassakaan aikaisemmassa ei ole tälläistä ollut. Kauan aikaa jos on jaloillaan niin kyllä alkaa paikat vihlomaan:( Yöllä särkee selkä...illalla jouduin ottamaan panadol 1g.
Saas nähdä miten sitä lauantaina jaksaa loman jälkeen töissä. Eilen laittoivat lähetteen apuvälinelainaamoon ja huomenna jo pääsen sinne tukiliiviä koittamaan. Nopeeta toimintaa:) Vointeja kaikille! T:Osmiina ja Osteri-Ossi 26+0
 
Kelasta ja verokortista vielä niin jos sinne ei toimita erikseen muutosverokorttia, niin menee se 20% veroa. Jos on tyytyväinen siihen veroon, niin minun tietääkseni ei tarvitse siis mitään tehdä. Korjatkaa, jos olen väärässä!

Päivällä mietin että mitä piti vielä kommentoida ja lasten syntymäpäivistä. Meillä lapset ovat ihan eri vuoden aikaan syntyneitä, esikoinen on kevään lapsi, 1.3 syntynyt. Vaikka tulokas olisi tyttö, niin varmaan sitten kun kasvaa, niin ei ihan esikoisen kaikki kausivaatteet varmaan mene, kun koot ei natsaa. Huomaa jo noissa vauvan vaatteissa että esikoisen 62-68 cm vaatteet olivat kesävaatetta, vähän kevyempää vaatetusta ja nyt sen kokoisia tarvitaan talviaikaan. Mutta onneksi sentään on jotain pitkähihaista ja -lahkeistakin tallessa.

Uhmaikäinen esikoinen löytyy myös täältä :wave: Välillä on pinna niin tiukalla hänen kanssaan, kuun kaikista asioista on väännettävä :headwall: Mutta sitäpähän se on lapsen kanssa... Ja kun ei isi aina kelpaa mihinkään, huomaa nyt kun mies lomalla ja itse olen töissä ja voisin kerrankin nukkua aamuisin pidempään, niin ei kelpaa herätä isin kanssa, syödä, tai mennä ulos jos äitikin kotona paikalla. Ikäeroa meille tulee 2v 6kk tai 2v 7kk, riippuu miten nyt syntyy tulokas. Rattaisiin meinasin hommata seisomalaudan, kun ei tuo tyttö enää suostu oikein rattaissa istumaan. Siinäpä sitten liikutaankin vauvan ja joka paikkaan säntäilevän esikoisen kanssa :headwall: Mutta meillä tuplat jäisi kyllä niin vähälle käytölle, ettei niitä hommata.
 
Pitaa yhtya tuohon tsemppia uhmaikaisten kanssa kamppaileville! Meidan poika tayttaa 2v tuossa elokuun alussa ja kyllapa osaa jo uhma vaivata (tai luulen niin, ehkapa paljon pahempaa on viela luvassa), on kylla jo esiuhmaa ollut pitkan aikaa. Kaikki tahtoo olla "eika eika eika" ja nyt mukaan on liittynyt sellaiset kivat karjunnat kun kaikki ei mene ihan nappiin. Pottailua olen yrittanyt opettaa jo pitkan aikaa mutta se tuntuu olevan niin vastenmielista vaikka kuinka yritan leikittaa samalla enka pakota istumaan. Joskus istuu ihan itse mutta mitaan tosi saannollista pottailua on hankala harrastaa...Jos jollakin on hyvia vinkkeja miten pottailusta saa jotenkin supermielenkiintoiseta niin ne otetaan ilolla vastaan!!!!

Meilla synttarit ei mene paallekkain, ainut etta isilla ja maha-asukilla menee synttarit lahekkain, isin synttarit 1.10. Mutta silla ei valia!

Kyllapa on vauveli riehunut tana paivana, ei ole kylla tarvinnut miettia etta onko kaikki ok! Viela onnistui painamaan jossain vaiheessa johonkin hermoon (?), kivaa kipua sateili ympariinsa..Mutta nyt maate, levoton yo tiedossa nuhaisen pojan kanssa. : /
 
Matilda eipä noista valmisteluista tosiaan kannata vielä stressiä ottaa :) Hoidin tuon vaatepuolen pois alta jo hyvissä ajoin, kun miehellä on tässä lomat, niin sai tehdä sen rauhassa. Olen aikanaan puskenut yhteen kasaan kaikki pieneksi jääneet vaatteet, joten siellä oli 56:t, 80:t ja kaikki siltä väliltä sievästi sekaisin... Pinnis ja hoitopöytä saavat kyllä odottaa sinne lähemmäs äitiyslomaa. Hui, sekin alkaa jo ensi kuussa :O Enää 44 päivää :O

RR Kelaan ei minustakaan erikseen tarvitse toimittaa verokorttia. Vain sitten, jos haluat laskettaa uuden prosentin. Ajattelin käydä hoitamassa uuden kortin etuutta varten huomenna, kun se 20% on minulle ihan liian korkea ja rahalle on käyttöä juuri tässä vaiheessa.

Nannamamma onneksi olit itse tarkkana lääkkeen suhteen :hug: Toivottavasti auttaa nopeasti!

Uhmiksen kiukuttelusta ei kai sitä oikein muuta voi kun jaksaa : / Lehmän hermoja se tosiaan vaatii, mutta olen yrittänyt ajatella, että hän ei tee sitä tahallaan. Lisäksi kyseessä on normaali kehitykseen kuuluva vaihe, joka on tärkeä myöhemmässä elämässä. Ja että uhman tunteet ovat pienelle ihmiselle niitä todellisia, oikeita tunteita, ja siksi niiden mollaaminen nauramalla/oma suuttuminen eivät auta asiaa, vaan hänelle pitäisi antaa tilaa ilmaista tunteensa, ja sitten antaa rauhallinen esimerkki siitä, miten asia ratkaistaan. Silloin uhma kuulemma menee nopeimmin ohi. Joo helpolta kuulostaa näin :D Mutta siis noita asioita hoen itselleni, kun ei millään jaksaisi. Loppujen lopulta se on vain yksi vaihe, joka menee ohi siinä missä esim. koliikkikin :)

Ikäeroa ekalle ja tokalle tulee noin 2v 9kk. Kävin viikonloppuna kyselemässä liikkeestä noista seisomalaudoista, että minkä hintaisia ovat ja miten toimivat talvella. Myyjä totesi suoraan, että jos on paljon lunta, niin se on sama lätkäistä tavallinen lauta siihen vaunun perään. Eivät kuulemma tahdo oikein kulkea, jos on paljon lunta. Ja kun lunta täällä pohjoisempana todennäköisesti tulee olemaan, niin päädyttiin sitten yhdistelmään vaunut vauvalle/esikoinen pyöräilee ja talvella vauva vaunuissa/esikko pulkassa tai esikko rattaissa/vauva manducassa. Tuplia ei haluta hankkia, koska eivät mahtuisi autoomme ja nykyiset ovat niin loistavat.

danone tarra onnistuneesta pissistä pottaan, potan pohjaan kiinni laitettava pottatarra, joka muuttaa väriä, kun pissi tulee, vaippa kylmästi pois tai kesto tosi ohuella imulla? Meillä ei tuota pottaan laitettavaa tarraa ollut, mutta laitoin vain vaippakuoren jalkaan ja käytin aina ennen unia ja ruokaa sekä niiden jälkeen potalla. Ja pissistä tuli tarra. Sillä alkoi sujua :)

Ja sitten virallinen valitusosuus... maha painaa niin ettei saa henkeä, lonkkia vihloo niin että pitää nousta parin tunnin välein yöllä jaloittelemaan ja supistaa tai huimaa aina, kun yrittääkin liikkua. On se ihanaa tämä viimeinen kolmannes :D Jaksamista kaikille, toivottavasti ne hurjat helteet pysyisivät taas hetken poissa :)

Branwen ja Sissi 29+0 *poks*
 
Raskausarvista Kokemukseni mukaan niitä ei voi estää. Ekalla kertaa rasvasin ja voitelin ja tuli raatelujälkiä ja reippaasti. Toisella kerralla kokeilin toisenlaisia töhniä (kalliita rasvoja), ei auttanut. Kolmannella kertaa en vaivautunut ja tuli taas. Nyt olen laihtunut kymmeniä kiloja tässä välissä ja ajattelin, että ekstra nahkaa on omastakin takaa (kuten onkin!!) enkä tällä kertaa saisi raatelujälkiä ja vielä mitä! Hyvä juttu on, että vuosien saatossa ne vaalenee eikä näy juurikaan.

Maidoneritystä on ollut pienessä määrin silloin tällöin.

Nessu miten supparit? Toivottavasti helpottavat levolla. Itse tiedän kokemuksesta, että kun kerran kunnolla alkavat saan ne aikaan sitten pienelläkin liikkumisella. Nyt on jo oireita ollut muutamaan kertaan, mutta onneksi mennyt ohitse lepäämisellä.

Sisätutkimus aiheuttaa mulle aina suppareita. Eilinen lääkärissä käynti ja pieni tepastelu sen jälkeen kaupassa sai mut vetäytymään sänkyyn levolle kotiin tultuani pariksi tunniksi. Suppareita tuli tosi tiheään ja kivuliaitakin olivat. Nykyään en enää anna tehdä sisätutkimusta kuin kerran näillä viikoilla niin on vertailu kohde ja sitten vasta loppuvaiheessa. Ja kun lääkärille selittää, niin yleensä ovat olleet samaa mieltä.

Miehen menoista meillä pitäisi puhua minun menoistani. Mies on kotosalla aina: yksityisyrittäjiä ollaan ja mies on kotosalla töiden takia ja minä taas hoidan ne "juoksavat menot" ja samalla lasten viennit/ kaupassa käynnit. Toki mies osaltaan hoitaa, jos haluan tai en jaksa, mutta yleensä teen mielelläni ne. Mies siivoaa sinä aikana kodin, joten pääsen helpommalla. En ole pyykkejä pessyt/ viikannyt tai astianpesukonetta täyttänyt kuin muutaman hassun kerran vuodessa. Mies tai lapset hoitavat ne asiat. Suosittelen :D

Hehkeydestä Olo on nyt pirteä ja energiaa on piisannut. Painoa tullut vain pari kiloa, viimeisen kk aikaina ei lainkaan. Hehkeyttä siis ilmassa :) Matilda-08 mulla kanssa kynnet vahvat. On aina olleet ja pitkäksi kasvavat, mutta nyt eivät liuskotukkaan ja ovat uskomattoman vahvat ja pitkät. Kiva! Tukka on tuuhea ja pysyy taas rasvoittumattomana! Normaalisti saisin pestä 3 pvä välein, nyt reilun viikkokin meni ilman mitään pesun tarvetta, kun oli pari tikkiä. Muuten olisin kyllä aikaisemmin pessyt.

Ummetukseen hyvä vinkki on joko pähkinät, etenkin Macademian pähkinät (Lidlissä edullisia). Jauha niitä suussa tasaiseksi mössöksi kourallaisen pari. Johan toimii maha ja saat terveellisiä rasvoja. Tai sitten apteekista Magneesiamaitoa, auttaa erinomaisesti eikä aiheuta mahan vaivoja, ripuli tms. Helpottaa myös närästystä. On riittoisa, joten se pienikin pullo riittää. Säilytä jääkaapissa.

Pantsu Tsemppiä sairasteluun! Toivottavasti helpottaa! Onnittelut uudesta asunnosta!!! Ajattele positiivisesti, selviät muutosta helpommalla, kun et joudu kantelemaan /pakkailemaan kamoja enää tuossa vaiheessa :D

Ituo Vai tuplatytöt, onnittelut!! Tytöt on ihania :)

Donna80 sokerirasitus tehdään nykyään melkein kaikille. Itselleni napsahti, koska edellisestä raskaudesta yli 5v. ja lievä ylipaino (pari kiloa vain). Lääkäri sanoi juuri eilen, että RD on lisääntynyt paljon, mutta ettei syytä tiedetä. Onko väestö lisääntynyt ylipaino syynä vai se vaan, että asiaa tutkitaan nykyään enemmän.

Gin kaunis maha :) Ja myöhästyneet synttärionnittelut!

Osmiina Me oltiin kanssa Puuhamaassa, tosin päivää aikaisemmin. Otti kyllä tallustelu tosi koville, oli yhtä laahustamista takaisin päin! Totesin ettei taida musta olla paljoa iloa tänä kesänä lasten kanssa retkeilemiseen. Uimarannalle olen vienyt muutamia kertoja autolla ja siellä istuskellut. Tykkimäki ja Särkänniemi taitaa jäädä suosiolla väliin. Lintsillekkin saavat mennä anopin ja miehen seurassa. Itse meinaan vaan piipahtaa hetken paikan päällä.

Lähekkäiset synttärit kuopuksemme synttärit ovat perinteisesti pidetty rapujuhlina aikuisille ja hänelle lapsisynttärit. Viime vuonna oli parin kaverin kanssa yhtä aikaa, kun kaikilla on viikon sisällä synttärit. Taidetaan tänäkin vuonna ainakin pitää parhaan kaverin kanssa yhtä aikaa synttärit jossain lasten mestassa, niin ei tarvitse itse vaivautua. Synttäreiden ja la väliin jää 3vk, mutta sektion takia max. 2vk. Kuopuksella siis juuri ennen la synttärit.

Manta Itse suhtaudun skeptisyydellä kanssa noihin testeihin. Viime raskauden aikana tuli juuri joku tutkimus, jonka mukaan sorkkimiset lisäävät keskemenoja vielä "suurillakin" viikoilla. Mulle kanssa sanottiin edellisten kanssa pariin otteeseen, että pitäisi ottaa sukupuolitautitestejä yms., kun oli suppareita. Sanoin vaan, ettei ole tarpeen. Kovasti kokeili toinen lääkäri mieheni läsnäollessa sanoa, että eihän sitä koskaan tiedä ja sanoin vaan, että kyllä mä tiedän. Jos jollain on mahdollisuus meidän taloudessa pettämiseen niin se olen minä. Mies tosiaan kotosalla töiden takia aina ja kaupassa/ lapsia käy vain hakemassa kerran pari viikossa ja senkin satunnaisesti pyynnöstäni.

Kvilla ja Osmiina Itse kanssa katsoin, että onpa paljon raskaana olojoita liikenteessä Puuhamaassa. Jopa meidän 9v. neiti kiinnitti asiaan huomiota :D

Matilda Olisinpa ollut kärpäsenä katossa, kun pomosi naama venähti :D Sinuna sanoisin sille suoraan/ meilillä ettei sinua saa lainkaan mukaan häiritä vapaa-aikana/ sairaslomalla / lomalla. Ja liittoon tai työpaikan luottamusmieheen ottaisin yhteyttä. Itselläni oli saman tyyppinen tilanne ja liitto pisti pomon kuriin.

Nyt on vasta luettu sivun 6 loppuun, mutta pakko mennä ja jatkaa toiste.

Maarit ja Niksu 26+
 
Matilda ja Pohjaton pyykkivuori: Joo, eipä täälläkään ole pantu tikkua ristiin vauvaa varten. Edessä on kuitenkin muutto, joten ihan turha sitä olisi mitään järjestelläkään. Enemmän odotan sitä, että pääsen uudessa kodissa laittamaan kaiken valmiiksi. :)

Tuplat vs. seisomalauta: Meillä ikäeroa on tulossa 1 v 10 kk:tta, ja yhdistelmät on suoraan sanottuna aika surkeat. Niihin ei oikein saa seisomalautaa, ja kun tarvitsimme kuitenkin uudet, tilavammat rattaat, päädyimme ostamaan P & T Explorerit, joihin saa sisaristuimen. Menevät siis tuplina ensin vauvan ja taaperon kanssa ja myöhemmin kahden taaperon. Olen tyytyväinen tähän valintaan, katsotaan miten toimii käytännössä vauvan kanssa. Yhdistelmät jää meille kuitenkin parvekevaunuiksi, ja varmaan talvella niitä tulee käytettyä myös muutenkin, kun esikoinen tykkää pulkkailla.

Uhmaikä nostaa päätään meilläkin. Isovanhemmat hoitavat tällä hetkellä poikaa, ja heille on kuulemma kuin pieni enkeli. Mutta annas olla kun äiti ja isi tulevat kotiin! :kieh: Joka asiaan sanotaan EI ja päälle vedetään itkupotkuraivarit! Olen onnistunut säilyttämään malttini, ja pitämään kiinni rutiineista: ruoka syödään kun se on pöydässä, hampaat pestään ennen nukkumaanmenoa, jne. Usein kiukku laantuu, kun vähän harhauttaa. Johdonmukaisuus on valttia, eikä meilläkään rutiinit tarkoita sitä, että kellontarkasti noudatetaan jotain aikataulua. Hyvästä käytöksestä vaan paljon kehuja, ja lisäksi hellittelyä muutenkin paljon. :)

Olen huomannut myös, että meillä poika turhautuu helposti, jos emme heti ymmärrä mitä hän yrittää sanoa. Puheenkehitys on mennyt eteenpäin aimo harppauksin viimeisen kuukauden aikana. Nyt tulee jo lauseita, ja poika osaa jo hirveästi vaikeitakin yhdyssanoja. Kaikki sanat eivät kuitenkaan tule ymmärrettävässä muodossa, ja se tietysti aiheuttaa kiukkua, kun toisella olisi kovasti asiaa, eikä kukaan oikein ymmärrä mitä. : /

Pottailu on meillä totaalitauolla tällä hetkellä. Poikaa ei kiinnosta pätkääkään, enkä aio pakottaa tai yrittää edes lahjomalla. N. 2-vuotiaana on usein kuivaksiopettelun herkkyyskausi, joten ihan varmasti ajan myötä tulee se oma kiinnostus pottailua kohtaan.

Maarit: Kiitokset paranemistoivotuksista! :) Antibiootit onneksi auttoivat, vaikka tukkoisuutta kestikin aika pitkään. Juu, enpä mä mitään raskasta pysty kantelemaan, mutta pakkaaminen on varmaan kuitenkin hoidettava itse. Eilen jo aloittelin, ja kävin läpi omat vaatteeni. Eipä siinä kauaa mennyt, eikä vaatteiden viikkaus ole onneksi siitä raskaimmasta päästä kotitöitä. :D Ajateltiin kyllä tällä kertaa palkata muuttofirma avuksi. Ammattilaiset hoitavat homman nopeammin ja vähemmällä vaivalla, kuin jos alamme taas rekrytoida sukulaisia ja ystäviä muuttoavuksi.

ON: Kävin eilen antamassa Strep. B-näytteen. Mulle ei onneksi tullut sisätutkimuksesta tai näytteenotosta supistuksia. Tuloksia ajattelin soitella perjantaina. Olo on kuitenkin ollut sen verran hyvä, että tuskinpa niissä mitään hälyyttävää on.

-Pantsu ja typy rv 28+2
 
Heipsan!!

Täällä väliilä vähän paremmalla tuulella.. On saanu nukuttua yönsä kunnolla, ku ei oo hiessä tarvinu uida...

Mulla oli tänään toinen neuvola lääkäri ja täällä on niinpäin että uudelleen synnyttäjällä sitä loppuajan lääkäriä ei ole jos ei ole jotain erityistä tarvetta..
Kaikki vaikuttas hyvältä.. Painoa oli tullu n. 400g per viikkoja nyt on tullu eka neuvolasta laskien vähän päälle 7kg, eli aika normaalisti.. Kohdunkorkeus 28, kohdun suu kiinni ja kaula 2cm(ekalla kerralla 3cm), raivotarjonnassa ja syke 148 ja välillä yli 150..
Sokerirasituksessa kaikki ok.. paasto 4,3 1h 6,1 ja 2h 5,5..
Oli varsinainen neuvola lääkäri lomalla, mut oli sama lääkäri joka loppuvuodesta otti multa kierukan pois ja oli lääkärillä itseläänkin pyöreä vatsan seutu.. Ei kyllä aiheesta sen kummemin juteltu, mut veikkaisn että aika samoilla viikoilla menee.

Meillä esikoisen synttärit 23.9., mut ollaan jo sovittu, että akveri syndet järkätään niin et saa valita n 3 kaveria jotka ottaa mukaan elokuviin.. Sit kotona pienimuotoiset kahvittelut isovanhemmille, tädeille ja kummeille... Neiti saikin alkunsa jouluaattona, ku isäntä siinä "hötäkässä" höpötti että HOHOHO PUKKI TULLEE!! Melekosen paketin toikin.. Ja silloin mentiin harkitulla riskillä.. Joten neidin tekonimenä oli HARRI!

Ärsyttää koko KELA , ku ei mitään kuulu. Odottelen niin sitä pakkausta, että pääsis hypisteleen. Tekis niin mieli ostella kaikkee.. Eilen kävin tos viereisellä pelastusarmeijan kirpiksellä ja jotain sieltä tarttu mukaan.

Kolmenmutsille piti jotain kommentoimani, mut ei oikeesti muista enää mitä..:whistle: Remontista jotain.. Oikeesti!:confused:
Jotain siitä ressistä ja nalkuttamisesta.. Nii joo meillä isäntä leikkas eilen vaihteeks yhen putkikotelon levyn päin peetä ja mulla meinas hiiltää ihan tosissaan.. Ei ollu eka hassi... Minä oon tarkkaan laskenu, paljonko levyjä tarvitaan ja nyt jää kiinni jostain kahdesta sentistä, ettei ne riitä, paitsi jos tekee ihan silpusta ja kittaa sit kaikki saumat.. Hohhoijaa... Ja mistään ei kärsis sanoa.

Ja sit oli vielä monta muutaki asiaa mistä pitäs sanua, mut ei muista.. Pittää alkaa maalaileen, ku poikaki on kerranki kaverin luona...

Pahasti RADEN vaivaama Koiksa
 
Uhmaiästä: Täälläkin äidin hermoja koetellaan ja joskus tekis mieli nakata koko likka ovesta ulos. Kaikki on ei, ei, ei, normaaleista rutiineista väännetään ja maataan lattialla huutamassa ja potkimassa. Yritän ajatella samalla tavalla kuin Branwen ja olla itse hermostumatta vaikka se joskus onkin vaikeeta. Välillä tosiaan tuntuu ettei voimat enää riitä kun on kuuma, väsy ja tukala olo tän mahan kanssa.

Tuplarattaista:Mä oon niitä vähän miettiny mut todennu turhiksi. Tyttö on 2,5-v kun vauva syntyy ja päätin että saa pärjätä seisomalaudalla. Hän ei nytkään suostu rattaissa istumaan vaan haluaa tse kävelä tai pyöräillä ja talvella voi vetää pulkassakin. Mä hommasin matkarattaat erikseen kun tyttö nukkuu edelleen vaunuissa päikkärit niin voi nukkua sitten myös edelleen ulkona jos vielä silloin nukkuu. Toki jos vauvan synnyttyä huomataan että tarvitaan ne tuplikset niin sitten.

Pottailusta: Mä oon istuttanu tyttöä potalla melkein siitä lähtien kun oppi istumaan, ihan sillai leikin vuoksi. Keväällä kun täytyy kaksi, aloin vähän määrätietoisemmin istuttamaan siellä. Tyttö alkoi itse tuossa kevään/alkukesän aikana mennä potalle tai sanomaan että nyt tulee pissa ja pari viikkoa sitten päätin että nyt luovutaan päivävaipasta kokonaan. Tyttö on ollut siis nyt pian kaksi viikkoa ilman vaippaa ja kaksi vahinkoa on tullut vain, toinen kun oli menossa potalle eikä saanut housujen narua auki ajoissa ja toinen kun nukahti autoon turvaistuimeen. Yöllä meillä on vielä vaippa ja se on välillä aamuisin märkä ja välillä melko kuiva. Mut siis päivällä voin sanoa että ollaan kuivia:D
 

Yhteistyössä