~ Lokakuun lapsoset elokuussa ~

RR
Pikaisesti neuvolakuulumisia tältä päivältä.

paino +12kg koko ajalta
turvotusta hivenen
RR 116/70
pissa puhdas
Hb 125, eli rautalisä on tepsinyt
kohdunpohja 29cm
raivotarjonnassa on
liikkeet ++

Sydänäänet on pojalla ihan mielettömän voimakkaat, th:kin niitä oikein ihmetteli, että onpas vahvat äänet :LOL:
Mulla on lääkärille aika maanantaina näiden kaikkien vaivojeni takia ja eiköhän sieltä tule sairaslomaa se 3,5 viikkoa mitä olisi töitä ennen äitiysloman alkua.
Varasin tänään myös tutustumiskäynnin kättärille ja se olisi 24.8. Saatiin ilta-aika, niin mieskin pääsee mukaan.
Ei ole enää montaa viikkoa tätä odotusta jäljellä ja jos totta puhutaan, mä olen niin kypsä jo näihin kaikkiin kipuihin. Ihanaa, kun tietää, että loppusuora enää edessä ja maali alkaa häämöttää :)

RR ja Viljami 31+1 :heart:
 
Heipsan!

Juup tuntuu olevan Oulussa Kelalla ruuhkaa! Maanantaina soitan sinne ja sanon suorat sanat!:kieh:

Täällä kans käyty neuvolassa ja pikkasen oli paino noussu.. 1,3kg per viikko, mut kaikkiaan n. 11,5kg alusta. Turvotustakin on.
Paineet 120/75 p 92
Pissa --
Sf 30
Naperon syke 145 ja mahtavan kuuloinen laukka!
Ja ihan oikein päin, eli pää alhaalla siis.
Hemppa otettu viimeks 17.6. ei katottu lääkäri käynnillä, eikä otettu nytkään.. Ei vissiin hirveenä merkitystä..

Meillä alkaa remppa pikkuhiljaa valmistua.. Alakerta on ollu melekin valmis jo pariviikkoa, tänään vihdoin kävi sähkäri laittaan valot yms toimintaan ja lasten huoneeseen saatiin vaihdettua uus lattia ja järjesys uusisk.. Huomenna meidän huone ja sit voi alkaa kyseleen kaverilta kehtoa ms kampetta.. Haluais niin päästä jo pesemään ja laittamaan vaatteita, mut ei auta ku ootella sitä Äippäpakkausta.. Tai voishan sitä yhden koneellisen pyörittää..

Koiksa ja maha 30+4(ku neuvolakortista lunttaa)
 
Hola!

Meillä oli synnytysvalmennus keskiviikkona. Olis ollu parempi, ku ei olis menny. En oo ite pahemmin synnytystä aatellu. Menee miten menee. Mut mentiin sinne nyt kuitenki. Pitäjä oli hiljainen hissukka, joka luki vaan kalvoilta asiat. Kertas moneen kertaan kaikki. Mieski oli ehottaa, kun se puudutuksista puhui, että tulis sitte sinne synnärille huoneeseen paasaamaan nii joha olis puudutusta. Sit kun se pääsi kivunlievityksiin, niin jokaisen kohalla melkeen sanoi, ettei auta. : / Epiduraali oli ainoa vissiin mistä jäi positiivinen kuva. Huoh. Ja täällä ei pääse tutustuun synnärille. :(

Ens keskiviikkona onki vastasyntyneen hoito ja sinne haluan kyllä mennä. Piti vaan tarkistaa etteihän oo sama naikkonen sitä pitämässä ja onneksi ei oo. :whistle:

En oo vissiin muistanu vielä täällä hehkuttaa mutta musta tulee täti ens vuonna! :heart: Veljeni saa pienokaisen. Raskaus vasta alkutekijöissä mutta kuitenki. Toivottavasti kaikki menee hyvin. :)

Voikaapas kaikki hyvin ja toivottavasti saamme nauttia viileistä ilmoista! :)

Tine & VienoIlmari 30+5
 
Neuvolalääkäri 2.8.
RV 28+2
Paino 70kg/+488
Turvotus +
RR 136/75
Kohdunpohjan korkeus 25
Sydämensyke 150+
Liikkeet ++
Kohdunsuu kiinteä/kiinni, pituus 3
Lähete uusinta virtsakokeeseen pienen streptokokin takia joka näkyi edellisessä kokeessa.
Uusi neuvola-aika varattava.

Tänään 5.8. NKL / Ultra

RV 28+5
Lapsiveden määrä normaali
Painoarvio 1386g
Raivotarjonta
Sydämensyke +
Liikkeet ++
Uusi ultra 13.9.2011, varman sektion ajankohta raskausviikkojen 38-39+ tietämillä.
 
Hei!

Empä ole pitkään aikaan taaskaan kirjoitellut.

Sairaslomalla olen ollut kolmisen viikkoa, enkä töihin enää mene kun maanantaista alkaa kesäloma ja sen jälkeen varhennettu äitiysloma. Saikkua tuli sitten kohonneista verenpaineista, istumatyö teki sen, etten enää nukkunut öisin juuri lainkaan kun liitokset, selkä ja lonkat jomottivat. Verenpaineet laski liiankin alhaisiksi heti saiken alettua, mutta kivut on nyt pysyneet poissa.

Meidän poikaveikkaus muuttui viime viikon ultrassa tyttöveikkaukseksi. Ei taaskaan saatu hyvää kuvaa, mutta nyt ei siellä todellakaan mitään näkynyt. En silti vieläkään usko... vasta kun näen =) ja sen verran selvästi mielestäni pippeli kuitenkin näkyi edellisessä ultrassa. Istukka oli noussut joten alakautta synnyttämiseen on nyt sitten lupa. =) odotan synnytystä ihan mielettömästi. Viime kerrasta jäi niin hyvä mieli... saapa nähdä miten nyt käy... eka synnytys kun oli ihan karmea.

Painoa on alusta asti tullut n. 10 kiloa. Turvotusta on vähän... ikävä kyllä suklaa on taas alkanut maistumaan oikein urakalla... eli 20kg varmaan taas paukkuu rikki ennen kuin tyyppi on ulkoistettu.

Kauhea vauvaikävä on ruvennut olemaan... eiköhän se aika tässä nopeasti mene kuitenkin.

Esikoisella alkaa sitten kohta koulu... arkea jotenkin jo kaipaakin kun koko kesä on ollut niin rikkonainen.

ostin tänään kaukaloon lämpöpussin kaverilta... vielä olisi hakusessa pinnasänky josta reunan saisi laskettua. Kehto tulee myös eli sillä pinniksellä ei niin kiirettä ole.

Neilikka ja Velmu rv 29+5 kai?
 
Voimia kaikille saikkulaisille ja muille tukalasta olosta kärsiville! :hug:

Tine meillä oli siel perhevalmennuksessa vähän samanlainen juttu noista kivunlievityksistä synnytyksessä. Mikään ei oikein varsinaisesti auta, paitsi epiduraali, mutta sekin saattaa vähentää supistuksia ja vaikeuttaa synnytystä... Onneks täällä sentään järjestetään noita synnäritutustumisia, ettei tarvi ihan tolla paikallisen tk:n neuvolaterkan luennolla lähteä. :)

Alkaako mahat oleen tiellä jo kaikilla? Tulee selkä ihan järkyttävän kipeeksi, kun joutuu kummassa kumarassa esimerkiks tiskaan ja laittaan ruokaa. En tiiä miten toi maha yhtäkkiä noin pullahtikin tohon eteen. En muista kuka mulle sitä puhui, että poikavauvat usein työntyy jotenkin ulospäin. :confused: Voihan toki olla ihan huuhaatakin toi, mutta siis tässä ihan kahden viikon sisään pamahtanut oikein kunnon pallo tohon eteen. Ei luulis enää sokeimmankaan katsojan erehtyvän luulemaan, et oisin vaan lihonut. :D

( . )
Meidän tuleva isi on niin tohkeissaan ollut siitä asti, kun oli enää kymmenen viikkoa laskettuun aikaan. Ei malttais millään odottaa syyskuuta ja ihanasti iltasin haaveilee aina siitä, että saa pötköttää sohvalla pikkumies mahan päällä. :heart: Tänään oli suunnilleen jo laittamassa lakanoita pinnasänkyyn, kun "eihän tässä oo kun muutama viikko enää". :LOL: Mä sitten vaan sanoin, et josko kuitenkin odoteltais niiden lakanoiden laiton kanssa. Vaikka kyllähän tää aika on hujahtanut ihan sormien läpi johonkin.. :)

pipituuna & pikku-ukko 32+1 :heart:
 
Nyt tein ekat hankinnat vauvaa varten. Tai lähinnä tein "varauksen" hankintoihin. Huomasin että ystäväni myy poikavauvan vaatteita niin menin sitten sanomaan että voin ostaa ne. Samalla tosin nyt tää ystäväni sai tietää vauvan sukupuolen, mutta ehkei tuo nyt maailmaan kaada.

Ja nyt selvis talokaupatkin. Viikon päästä mennään tekemään paperit asuntokaupasta, muutetaan marraskuun lopulla aivan uuteen omakotitaloon. :) Valmistuu siis marraskuun lopulla. Harmi homma sinänsä kun ei päästä ennen vauvan syntymää muuttamaan, mutta toisaalta taas helpompi se muutto voi olla sitten kun en ole ison mahan kanssa siellä tiellä. Melkeinpä voin ottaa lapset ja lähteä mummolaan muuton alta pois. Mutta että uusi ja vielä omakotitalo, ihanaa! Ja mikä parasta niin asutaanpahan sitten synnytyksen aikaan vielä sairaalan lähellä, ei tule niin pitkä matka sairaalaan. Kun kuitenkin epäilen että tämä toinenkin tulee vauhdilla kun ensimmäinenkin tuli.

Mutta nyt hakemaan mies töistä ja sitten taapero hoidosta ja pääsee kotiin lepäilemään. Meinaa ottaa koville taas pysyä hereillä työpäivät. :O Niin ja selkeästi töissä istuminen ei ole tehnyt kamalan hyvää kun heti on supistellut enemmän, toivottavasti nyt kuitenkin selviäisin edes lähelle äitiysloman alkua työelämässä.

- Hapsiainen ja Lyllervo 28+
 
Hapsiaiselle onnea talokaupoista:heart:

pipituuna, täälläkin yksi malttamaton tuleva isukki löytyy:heart: On ollut koko odotusajan kyllä:whistle: Meillä sentään pysynyt vielä erossa vauvantavaroiden valmiiksi laittamisista (meillä ei oo vieläKÄÄN mitään hankittuna:whistle:)

Mahasta, nyt mulla alkaa olla yöt hankalia, ja päivät... syynä on ikiliikkuja joka on milloin poikittain, milloin mitenkin... ja myllää kokoajan nyt. Tänään ollu superpinkeä olo, kun toinen on mitä ilmeisimmin poikittain nyt ja puskee päätään kylkiluiden alle, ja jalkoja toiselle puolelle samoille seuduille ja ai että tekee kipeää!!!! Sitten supistaa kun toinen tarpeeksi touhuaa, onneks ihan kivuttomasti mutta tosi kireäksi maha vetää ja tuntuu äärimmäisen häijylle/pahalle..
Yöllä saatan valvoa juurikin sen takia kun toinen monottaa koko sielunsa kyllyydestä useamman tunnin putkeen.. Jännää nimittäin aikasemmat lapset ei ole potkineet ikinä näin rajusti, tai terävästi:O silloin aina sanoin et se on vaan ihanaa kun on niin liikkeitä paljon... joop, no nyt tuntuu kuin joku iskisi puukolla joka kerta. vaikka tietty on ihanaa kun toinen antaa merkkejä hyvinvoinnistaan mutta en ole vaan koskaan kokenut näin voimakkaita potkuja..
maha on malliltaan aika pitkälti alhaalla ja edessä, sekin on erilainen kuin aikaisemmin.. On kyllä vahva poikafiilis edelleen, ja unessakin sain pojan viime yönä :D

Mut joo, se mustikkametsässä rämpiminen tällä viikolla, ja kaikki energisyys on jotenkin ollu tänään poissa, eikä vaan jaksaisi mitään just tänään, toivottavasti nyt helppaa, eikä koko loppuaikaa ole näin vetopois..

T:Neiti+Kihuli, rv 29+4
 
Täällä yksi kaksosia odottava ilmoittelee taas itsestään! Näin tauon jälkeen minäkin lopulta pääsin koneen ääreen ja kirjottelemaan...

Mulle nimittäin kävi niin eilisessä 2 viikon äitipolin kontrollissa, että vaikka kaikki oli muuten tosi hyvin vauvoilla ja kohdussa, niin kohdunkaula oli lyhentynyt alle 2,5 cm:iin, joka on kuulemma täälä LKS:ssa raja vuodelepoon joutumisella. Kohdunkaula oli alkanut avautua eli funneloitua sisäsuustaan ja pituutta oli 1,99-2,20 cm. Ja koska matkaa tänne sairaalaan on meillä 90km niin jouduin samantien osastolle. Eli täällä sitä maataan :/ Nousta saa vain vessaan tai pesulle, ruokakin tuodaan nenän eteen. Mies on urheasti kantanut tänne puoli omaisuutta, läppärin, elokuvia ja lehtiä yms. joten enköhän pärjää.

Viikkoja siis olis nyt 29+6, huomenna onneksi jo maaginen 30! Lääkäri sanoi, että jos nyt synnytys käynnistyis niin lähtisin lentämällä Ouluun samantien, täälä ei ole tarvittavia välineitä. Eli ensimmäinen tavoite on selvitä rv 32 yli, jolloin osataan tehdä kaikki tarvittava jo täälläkin. Sitten jos päästään rv 34 yli, voidaan huokaista helpotuksesta, ja 36 yli ei enää hätää ollenkaan. Eli nyt tähtään ainakin tuon 32 yli! Sitten aina uusi tavoite.

Olen kyllä erittäin paljon rauhoittanut tahtia viime aikoina, ja jatkuvista supisteluista (vkolta 14 alkaen päivittäistä) huolimatta kohdunsuulla ei tähän mennessä ole tapahtunut yhtään mitään. Nyt sitten oli tullut raja vastaan ja pituus lyhentynyt kahden viikon takaisesta n. 3 sentistä tähän n. 2 senttiin... Eli muistakaahan muut tehopakkauksetkin edelleen hidastaa ja organisoida tehtäviänne eteenpäin (=miehelle lähinnä siis :D )

Onneksi just ehittiin koota pinnasängyt ja sain pestyä kaikki vaatteet ja petivehkeet ja vielä järjesteltyä paikoilleen! Ei jää mikään häiritseen. Mies ostakoon vielä kylpyammeen/ammeet niin siinäpä sitä ois. Vaunut ja turvakaukalot on, hoitopöytä on, sitterit on, tuttipulloja ja tutteja on... Ainoa mikä jää puuttumaan on imetysliivit ja -vaatteet, mutta se on pieni murhe. Ilmankin kuulemma voi selvitä.

Onko muille puhuttu erityisesti kohdunkaulan mitoista? Minkähänlaisia raja-arvoja muualla on?

Ituo ja mussukat 29+6
 
RR Kiitoksia rd vastauksesta. Pitänee kokeilla muistaa huomenna testata.

Ituo tsemppiä makoiluun ja toivottavasti pääset nyt ainakin sen 2vk eteenpäin ja mieluiten tietty vielä reilun kuukauden :)

Hapsiaiselle onnittelut talokaupoista! On se varmasti parempi päästä muuttamaan kaikessa rauhassa vauvan syntymän jälkeen kuin kiireessä ja stressissä ennen. Usein muutto vielä saa supparitkin innostumaan ja pienen vauvan kanssahan se on helpompaa, kun voi tehdä hommia vauvan nukkuessa oman jaksamisen mukaisesti/ antaa miehen puuhata ja vain valvoa toisella
silmällä vaavi sylissä :)

Painoa tullut parissa päivässä 1,5 kg! Apua! Kaloreita oon laskeskellut ja ilman sitäkin tiedän, että ne herkut on mun turmio. Ruoka ei juuri maita, proteiinejen takia mä kaloreita olenkin laskenut, ett saisi ne ees kuntoon. Eihän se suurta tiedettä ole, että pitäis jättää herkut väliin, kun ei suppareiden takiakaan ole voinut enää pariin kk kävellä. Viime vkl olin Ikeassa käymässä ja vajaan tunnin löntystely sai aikaan sellaiset supparit, ett tähtiä näin.

Maarit ja Niksu 30, jeeee!!!
 
Heipparallaa!!

hapsiainen onnea talokaupoista! :flower:

Ituo Tsemppiä makoiluun! Toivottavasti pikkuset pysyy matkassa vielä ainakin sen muutaman viikon. :hug:

Mekin käytiin eilen ikeassa pyörimässä... En saanut siellä muuta aikaseksi, kun kunnon vi*****sen.. :/ Kaikki olisi niin paljon helpompaa, jos vois vaan kaiken tilaa netistä, mutta just jotain pinnasänkyy en haluu ostaa näkemättä...

Tänään on taas ollut ihan jäätävä selkäkipukohtaus.. Itku pääsi kun laitoin tiskit koneeseen, kun kumartuminen vihloo niin kovasti.. Saa nähdä miten käy, kun kesäloma alkaa loppuu ja maanantaina pitäs palaa töihin.. :/

Ylimääräiseen ultraan ei varmaan olla menossa. Meillä on niin varma poikalupaus :) Jossain vaiheessa mietin 4D ultraa, mutta jostain luin, että etuistukka saattaa olla tiellä siinä, että näkyvyys ja kuvat ei olis niin hyviä.. En sitten tiedä?? :kieh:

Niinkun niiskuneitikin sanoi, niin tuntuu, että joillain on jo viikkoja ihan hirveesti.. :) Johtuu varmaan siitä, että itse oon varmaan viimeisiä jotka tässä pinossa saa pikkusen syliinsä :LOL:

nanna & poju 28+2 (vasta :p)
 
Ituolle jaksuja makoiluun! Toivotaan tosiaan, että malttavat muutaman viikon vielä masussa asustaa kasvamassa.

Hapsiaiselle onnea uuteen kotiin :flower:

Neiti81 voisin kopioida suoraan ton sun tekstisi masuolosta. En tiedä, mutta viime päivinä on meno muuttunu just tuollaseks ja eilen en pystyny tekemään oikein mitään, kun sellainen kaivertelu ja potkuilu oli menossa koko päivän. Onneks tänään sentään vähän parempi, mutta huomaa tosiaan, että tyyppi mahassa on alkanu tosissaan kasvaa ja keräämään voimia. Ja onhan se mahakin jo pullahtanut kunnolla. Saa nähdä koska sitä oppii, ettei tosiaan sivusuunnassa kannata yrittääkään kapeasta välistä itseään laihistella menemään :kieh:. Alan ymmärtää kaljamahaisten miehien oloa... Onneks tää on sentään väliaikaista.

Nannamamma Tosiaan tuntuu, et toisilla on viikot jo pitkällä, vaikka todellisuudessa meidän kaikkien muksujen ikäero on oikeesti tosi pieni. Jännää nähdä aikanaan, kuka meistä saa vauvelinsa ennen laskettua aikaa ja monellako hurahtelee sen yli. Toivottavasti kaikki pääsee kuitenkin niin pitkälle, että saa turvallisesti ihanat kääröt kainaloonsa.

Mutta nyt unosille....

Joanmi + myllertäjä 29+5
 
Piti nopeasti kysymäni, että onko kenelläkään muulla ollut sellaista menkkajomotusta alavatsalla? :O Ei mitenkään yhtäjaksoisesti, vaan suppareiden aikana. Itse supistus ei tunnu sattuvan, mutta tuo alavatsa (jota itse ei enää näe ;) ) tulee sellaiseksi samalla tavalla helläksi/kipeäksi kun menkkojen aikaan :confused:

Branwen ja Sissi 32+2
 
Iituo: Mulla oli just viime lääkärissä tuo kohdunkaula lyhentyny 2,5cm:iin. Lääkäri kyllä kyseli siihen malliin, että kuinka lähellä sairaalaa asut yms. Mutta laitto ultran 2 viikon päähän. Lepäillä kyllä pitäs malttaa :/ Paljon voimia lepäilyyn sinulle!

Ja mulla ainakin välillä supistusten yhteydessä on tuota todella inhottavaa menkka kipua. Supisteluja tulee varmaan n. 5 kpl/päivä, iltapainotteisesti.
 
RR
En mä menkkajomotuksista tiedä, mutta mulla on ollut toisinaan navan alapuolinen maha-alue ihan kosketusarka, menee kuitenkin ohi itsestään.

Ituolle tsemppiä makoiluun ja peukut on pystyssä, että tuplat vielä odotuttaisivat itseään :)

Ja jee, mulla oli tänään aamulla paastoarvo 5,4! Toivotaan nyt, että tuo 24 yksikköä iltainsuliinia olisi se oikea annostus mulle.

RR ja Viljami 31+3
 
Piti nopeasti kysymäni, että onko kenelläkään muulla ollut sellaista menkkajomotusta alavatsalla? :O Ei mitenkään yhtäjaksoisesti, vaan suppareiden aikana. Itse supistus ei tunnu sattuvan, mutta tuo alavatsa (jota itse ei enää näe ;) ) tulee sellaiseksi samalla tavalla helläksi/kipeäksi kun menkkojen aikaan :confused:

Branwen ja Sissi 32+2
Mulla on ollut tuota samaa kiusallista vaivaa. Alavatsan kipu pakottaa istuutumaan ja huilaamaan noin 10 minuutiksi ja sitten menee itsellään ohi.

Ituolle jaksamista makoiluun, lopussa kiitos seisoo.

( . ) Ensi viikolla perjantaina sitten eka käynti äitiyspolilla verensokeriarvojen merkeissä, aikaa täytyy varata 3 tuntia ja tehdä verensokerin mittausta sekä pitää ruokapäiväkirjaa edeltävät päivät ennen polille menoa. Onneksi kuopuksella alkaa samalla viikolla päivähoito (odottaa sitä jo malttamattomana) ja koululaisilla koulutyö niin saa hoitaa näitä omia asioitaan päivisin rauhassa ja levätä kun siltä tuntuu.

kolmenmutsi ja tiitiäinen 30 + 3
 
Ituo: Paljon jaksamista lepäilyyn! Toivotaan, että ainakin ensimmäinen etappi saavutetaan ja tuplat pysyisivät masussa vielä monta viikkoa! :hug:

Hapsiainen: Onnea uuteen kotiin! :flower:

Menkkamainen jomotus: Täällä ei moista ole. Tosin eipä minulla vielä mitään supistuksiakaan ole. Kuten ei esikoisestakaan ollut ennenkuin käynnistyksen jälkeen.

Minulla on vähän erilailla kuin Neitillä. Kaveri on tosi rauhallinen. Eipä esikoinenkaan mikään jalkapalloilija vatsassa ollut, mitä tämä kakkonen on vieläkin rauhallisempi. Nukkuakkin saa tosi hyvin kunhan vain illalla ensin löytää oikean asennon.
 
Piti nopeasti kysymäni, että onko kenelläkään muulla ollut sellaista menkkajomotusta alavatsalla? :O Ei mitenkään yhtäjaksoisesti, vaan suppareiden aikana. Itse supistus ei tunnu sattuvan, mutta tuo alavatsa (jota itse ei enää näe ;) ) tulee sellaiseksi samalla tavalla helläksi/kipeäksi kun menkkojen aikaan :confused:

Branwen ja Sissi 32+2
Moikka! Mulla oli just tollasta menkkakipua ja varsinkin öisin pahimmillaan. Nyt olenkin sitten sairauslomalla kun oli paikat alkaneet pehmenemään...Mulla oli myös kipeitä supistuksia menkkakipujen kera. Nyt pitää ottaa rauhallisesti.
T:Osmiina ja Osteri-Ossi 29+3
 
HEI KAIKILLE!

Olen pitkään pitänyt palstailutaukoa. Olen täällä taas!
Joko te siis olette sairaalakassin pakannut?

Minulla myös tuota menkkamaista kipua, en tiedä onko paikat avautuneet, mutta vauva on ilmeisesti jo laskeutunut? Niin neuvolassa veikkasi, mutta ei ollut varma.
Esikoisesta tuo kuukautiskipu oli vaan kohdun kasvamista. koska paikat ei ollut millään tavalla valmiit käynnistykseen mentäessä.

Onko teillä kalvot napsahdellut? Mulla on parina yönä kuulunut napsahduksia ja poksunaa mahasta. Aamuisin ja herätessä on myös vatsa "kipeä". Siis ei mitään suolistokipua, eikä iho kipua vaan jotain sisäistä kipua. Voikohan kohtu olla arkana, kun se venyy ja napsahtelee? Esikoisesta ei napsunut koskaan.

Meille on veikattu tyttöä. Lääkäri ei halunnut veikata sataprosenttisesti, mutta ei nähnyt mitään poikaan viittaavaa. Kyllä se selviää taas vikassa ultrassa.

Paino ei ole noussut raskausviikon 21 jälkeen :O Mistä ihmeestä voi johtua, vaikka syön hulluna ja turvotuksien takia kahden viikon välein neuvolakontrolli, eli nestettä on toodella paljon, taas. Paino on vaan laskenut n. kilon viikkoa kohden. No, onneks mulla on mistä tiputtaa. Ne myrkyt vaan huolettaa, mitkä läskistä vapautuu. ?
Esikoisen perässä juokseminen varmasti myös kuluttaa.
Silti sf-mitta kulkee yläkäyrän yläpuolella, joten iso vauva varmasti tulossa, pelottaa.

Onneksi täällä helteet helpottaa, oon hikoillu kuin sika! Nyt satelee vettä ja ulkona +20. Tää on hyvä. Yleensä nautin kesästä ja ulkoilusta, mut tää kesä on ollu yhtä h*lvettiä suoraan sanoen :D

Sokerirasituksessa käyty, sokerit täydelliset. Hyvä.
Vauva liikkuu hirveesti ja potkii kylkiluihin, ja ihan selvästi nipistelee mua :)

Vaaleenpunaisissa tunnelmissa ollaan, mun ystävälle syntyi eilen tyttö =)

Ja arvatkaas mitä! Me ostettiin talo! Remonttia tehdään hiki hatussa. Kahden viikon päästä muutto. Ollaan uusittu taloon ihan KAIKKI. Putket, sähköt, seinät, lattiat, salaojat, lämmitys, keittiö ja mitä vielä. Vielä jää rempattavaa muuton jälkeen, mutta keskikerros saatiin onneksi valmiiksi.

Pakko todeta, että mun elämä on täydellistä. Mies, lapsi, kohta toinenkin, oma talo :heart:

äitykkeliini, 31+5

P.S. Onko joku jo synnyttänyt? :)
 
Heipparallaa pitkästä aikaa! Täällä ollaan edelleen menossa mukana, päivittäin käyn palstaa lukemassa mutta jotenkin ei aikaseks saa kirjotettua mitään :)
Minun pikkuvauvat voi toistaiseksi ainakin ihan hyvin, viikkoihin nähden tosin kasvavat alakäyrillä mutta kasvavat kuitenkin. 30+2 tytöt paino 1200g, mites teiän muiden kaksosten odottajien vauvojen painoksi on sanottu?
Supistellu on myös välillä aika kovaakin, mutta ihan itsestä ja päivittäisistä tekemisistä se on johtunu, että pitäisi malttaa ottaa rauhallisesti ja lepäillä... Kun ei oo tottunu olemaan joutilas, niin joutuu itselle toitottaan olan takaa että LEPÄÄ. Ei tosissaankaan haluaisi joutua kokoaikaseen lepoon juuri nyt.. Tsemppiä niille jotka on joutunu!
Vähän on alkanu pelottaan ja jännittämään kaikki tuleva, mitä enemmän viikot poksuu niin sitä enemmän oon peloissani, kauhuissani, innoissani ja kaikkea näiden väliltä. Mikä on kai ihan normaalia. Huh, aika kuluu niin totaalisen nopeaa! :D Kohta on se päivä jo eessä ku ollaan vauvoja tähän maailmaan tuomassa, ei sitä oikeen ees ensikertalaisena tiiä mitä odottaa ja mitä kaikkea on edessä. Sittenhän sen näkee. Voikaa hyvin ja jaksamisia kaikille!

Minnuska 30+6
 
Mä oon niiiiiiin kyrsiintynyt, tylsistynyt ja ärsyyntynyt. Tuntuu, että joka aamu herää ihan väärällä jalalla. En mä esikoisenkaan raskaudesta nauttinut ja tiesin kyllä, että ei tämä sen suurempaa herkkua ole, kun on vielä esikoinen hoidettavana. Nyt on kovemmat liitoskivut, yöllä tekee tosi kipeetä kääntää kylkeä ja liikkuminen on hankalaa. Odotan ihan hirveästi, että pääsisi taas harrastamaan liikuntaa ja saa oman kroppansa takaisin.

Ituo: kurjaa, että jouduit vuodelepoon ja toivotaan, että lapset viihtyvät mahassa vielä viikkoja.

Omanapainen narisija Lisse ja Ilona 31+4
 
Viimein sain heinäkuun lopun ja elokuun alun jutut luettua, että pysyy kärryillä :D Meillä on tällä viikolla tehty olohuoneessa tapetointia, pesin viimein kaikki ikkunat ja äsken sain viimeiset verhot ikkunoihin. Olo on kyllä sen mukainen, alavatsaa ja alaselkää särkee, voisin melkein sanoa sitä menkkakivuksi. Täälläkin sitä siis esiintyy, varsinkin rasituksessa. Supistuksia ei mielestäni ole, kai mä ne nyt tunnistaisin yhden lapsen jo synnyttäneenä :xmas: Mutta tulee siis noita menkkajomotuksia jos rehkii liikaa kotona, tai esim. kävelee liian reippaasti. Tänäänkin mies harppoi kaupassa sellaista vauhtia ettei perässä meinannut pysyä ja alkoi mahaa särkeä. Pitäisi huilata, ei mitään tietoa kohdunsuun ja -kaulan tilanteesta.

Lepoon joutuneille
kovasti tsemppiä ja jaksuja sinne makoiluun!! Toivottavasti vauvat pysyvät vielä tovin mahassa kasvamassa =)

Kalvojen napsumista ei ole täällä ollut. En muista että esikoisestakaan olisi ollut.

Ja onnea talokauppoja tehneille!

Maha tosiaan tuntuu olevan jo tiellä. Kumartuessa ja kyykistellessä, esikoisen kanssa touhutessa... Mä kanssa liityn niihin jotka ei niin nauti raskaana olosta. Sama oli esikoisesta aikanaan. Ärsyttää vaan kaikki kipuilu ja kun ei itse enää pysty siihen mitä haluaisi pystyvän tekemään. Esikoinenkin on niin kova menemään etten oikeasti tuolla ulkona pysy perässä! Ensi viikolla alkaa arki meillä, kun mies menee maanantaina loman jälkeen töihin. Esikoisen kanssa jäädään kahdestaan kotiin. Kerho alkaa hänellä muutaman viikon päästä.

Me käytiin viime sunnuntaina Muumimaailmassa päivän reissu tekemässä. Ihmeen hyvin jaksoin yli 300km suuntaansa istua, esikoinenkin oli niin reipas koko päivän =) Ja ihan onnessaan Muumeista :D

Meillä on esikoinen ollut nyt vaipatta 3 yötä, voisi melkein jo tuuletella että on sekä päivä- että yökuiva! =) Joku vahinko on päivällä tullut, kun ei vessaan suostu menemään, kiukuttelee ja uhmistelee muutenkin, käydään jonkin sortin valtataistelua melkein päivittäin joka asiasta :kieh: Mutta ihana että vaipat jäi pois ennen vauvan tuloa, vaikka voihan se ottaa takapakkia sitten vauavn syntymän jälkeen. Esikoinen on muuten nyt alkanut älytä, että äidin mahassa on vauva, käy silittelemässä mahaa =)

Nessu ja pieni 32+2
 
Lista päivitetty :wave:

Muutosta, Susse ja akk83 varmaan on ihana, kun on noin tarkka päivä tiedossa, jolloin viimeistään saa tavata pienen/pienet :heart:

Synnärin tutustumiskäynti on täällä järjestetty sähköisesti : / Kiva olisi päästä käymään, mutta näillä on sellainen videojuttu, jonka linkin antavat neuvolassa. Ei siinä muuta, kyllähän sitä kotikoneelta katsoisi, kun joku kävelee käytäviä kameran kanssa, mutta kun ne sivut tökkäävät aina jossain vaiheessa :headwall: Ja eivät lähde toimimaan ennen päivittämistä, jolloin puolestaan aloittavat alusta. Ilmeisesti minun ei tarvitse tietää paikasta mitään synnytyssalin jälkeen :D

Joanmi kyllä tuo minusta supistelulta kuulostaa :) Jos muuttuvat selvästi kipeiksi ja tulevat sellaisina kipeinä useammin, niin sitten kannattaa huolestua. Mutta perus harjoitussupistukset ovat juuri tuollaisia jumeja :)

Pikku tilpehöörejä käytiin mekin ostamassa viikolla :heart: Piti odottaa vaippojen, tutien ja tuttipullon kanssa vielä pari viikkoa, mutta eihän sitä malttanut :D Onneksi mies on vähän malttavampi hoitopöydän ja pinniksen suhteen, hän kokoaisi ne varmaan vasta kotiin tultua… varmaan tuon hoitopöydän kanssa odotetaankin, se kun on tosi helppo pistää pystyyn, mutta pinniksen voisi pystyttää esikoistakin ajatellen jo vähän aikaisemmin. Tottuisi siihen, että vanhempien makkarissa nukkuukin joku toinen…

sf-mittaa mitataan käsittääkseni siksi, että sillä pystyy vähän arvioimaan vauvan kasvua ja lapsiveden määrää. Jos vettä on tosi vähän/paljon, käyrä heittää, sama, jos vauva on iso tai pieni. Mutta onhan siinä mittaajaeroja, siksi olisikin tärkeää, että aina sama henkilö mittaisi : / Ei meilläkään kyllä näin… mutta silloin näkisi sen, kasvaako maha omalla käyrällään vai tuleeko heittoja, jotka voivat kertoa esim. lapsiveden äkillisestä vähyydestä.

Kotiintulovaatteista laitetaan vauvalle varmaan potkarit, body, myssy, tumput, jotkut tossut ja fleecehaalari. Jos nyt yhtään tyypilliset lokakuun kelit on… Ihana tuo cinderellan löytämä haalari :heart:

Maha on tiellä :D Ja tosiaan kun ei pysty kumartumaan suoraan eteenpäin, niin sitten tekee kyljen kautta nostoja ja selkään alkaa sattua. Joskin katsoin eilen peilistä, että maha roikkuu melkein polvissa… on pudonnut tosi rankasti. Että eipä tuo ihme ole, jos se vähän edessä on :) Takaapäin ei kyllä erotu yhtään, eli kovasti eteenpäin puskee myös.

hapsiainen onnittelut talokaupoista! :flower:

Ituo jaksamista makoiluun ja toivotaan, että pienet jaksavat mahassa vielä monta viikkoa :hug: Täällä SeKSissä raja on 2 cm, jonka jälkeen pistävät lepäämään. Joskin ilmeisesti sairaalalepoon joutumiseen tarvitaan juuri pehmenemistä/aukeamistakin. Muuttuiko sinulla nuo supparit jotenkin tässä viime aikoina, kun olivat alkaneet kypsyttää paikkoja? Vai oliko ihan täysi yllätys?

Kalvot napsuvat päivittäin, varsinkin isompien treenien aikaan suloisen kuuloista :D ja tuossa kohdun yläreunan kohdalla on kaksi tosi kipeää kohtaa, johtuu vissiin siitä, kun vauva hiertää pyllyllä/päällä/jalalla/… sitä kohtaa potkiessaan ja venytellessään. Esikoisesta ne kohdat tulivat niin kipeiksi, että sf-mittaa mitatessa itkin, vaikka terkkari oli tosi varovainen : /

äitykkeliinillekin onnittelut talokaupoista! :flower:

Kiitos noista menkkakipukommenteista! Tulivat ihan yllättäen, niin vähän alkoi jännittää, josko tästä synnärille jo joudutaan. Mutta ilmeisen normaalia siis :)

Branwen ja Sissi 32+3
 
Heippa
Täällä poksutaan rv 29 jee...enää 11 viikkoa =)

Mulla on ensi viikolla aika kättärille RD:n merkeissä plus ultraavat vauvan koon.Muutamat arvot heittää mittauksissa joten hoitaja sanoi että insuliini otetaan luultavasti käyttöön....plääh.

Mulla oli neuvolassa sf-mitta ihanat 29 eli reilusti yläkäyrällä.

Kaikki mahdolliset ostettu ja pakotin miehen tuossa yksi ilta järjestelemään mun kanssa vauvan vaatteet meidän makkarin vaatekaappiin.
Nukkuminen on ihan perseestä kun tuntuu että maha on tiellä vaikka miten päin olis.

Itsellä on kauhee yskä jo toista viikkoa ja kurkku kipee.....kait se pitäis kohta lähtee käymään lääkärissä.

Shenda ja muru 29+0 :heart:
 
Lomalta kotiuduttu. Maanantaina pitäisi vielä palata töihin mutta supistuksia ja selkäkipuja on loman aikana ollut sen verran että menen lääkäriin, todennäköisesti kirjoittaa saikkua loppuajaksi.

Tilasin myös hennesiltä tuollaisen valkoisen karhupuvun, vaikka mitään tarvetta ei olisi ollut.. :ashamed: Vauvalla on vaatteita nyt niin paljon että tuleekohan kaikkia käytettyäkään..

Sairaalakassia en ole vielä ajatellutkaan

SF mitta mulla mennyt jatkuvasti yläkäyrillä, viimeksi mitattu vko 29 ja se oli 29cm. Edellisessä raskaudessa mitta kulki vieläkin ylempänä ja vauva oli silti syntyessään vain 3,3kg. Sf mitta ei siis kerro totuutta vauvan koosta, sillä seurataan lähinnä kohdun kasvua :)

Nyt en jaksa enempää kirjoitella, pitää lähteä purkamaan matkalaukkuja, sitten aion ottaa vaan ihan rennosti ( pyykin pesun lomassa ;) )

minimuu ja poikanen 31+5 (?)
 

Yhteistyössä