Lokakuun lapset 2013

Mä en tajua tätä imetyshommaa nyt alkuunkaan.Eli mä imetän,imetän ja imetän,ostin ihan imetysteetäkin mitä juon pitkin päivää,syön ja juon ja imetän myös yöllä niin ei....vaikka olen molemmat rinnat imettänyt 2-3 kertaan niin silti poika huutaa ja rauhoittuu vasta kun saanut nannia n. 100ml.
Mulla rupeaa menemään hermot ja usko taas koko asiaan :(

Jälkivuotoa tulee vieläkin vaikka sektiosta on nyt kk.
Raskauskiloja mulle tuli n. 5kg ja nyt olen laihtunut 13kg....vielä kun sais nää 4kg pois niin olisin enemmän kuin tyytyväinen.

Uhmasta Kuopus joka nyt tasan 2v. uhmailee todella paljon ja harvase pvä kun viedään esikoinen eskariin ja mennään rattailla kuopuksen seisoessa seisontalaudalla niin hän sitten vetää kilarit jostain asiasta ja saan väkisin kantaa kiljuvan ja potkivan muksun kotiin ja tää leikattu maha tykkää siitä tosi paljon.

Haikeus isko kun laittelin jo 50cm vaatteita pois ja otin 56 esille.Nyyh...tää aika vaan menee eteenpäin huimaa vauhtia.

Meillä ei poikaa kastettu ollenkaan vaan annettiin ihan nimi ja l'hetettiin paperit maistraattiin.Kela-korttikin tuli jo postissa.

Shenda ja pikumies 1kk
 
PulpWriter, mä veikkaan vatsavaivoja. Vauvasta tietty riippuu, mut kannattaa pitää vähän väliä maidon antamiseen, ettei maha ns. kupli/käy koko ajan. Hyssyttele ja yritä antaa tuttia (jos tuntuu että on voimakas imurefleksi). Meillä oli just tuota samaa nyt pari päivää, tosin johtui siitä ettei tullut kuin pieniä kakkoja ja sitten eilen illalla tuli kunnon kakat, niin yö menikin älyttömän hyvin. Mä sanoisin kans et rintamaito kyllä yleensä riittää, ja tosiaan, lisäys siihen tulee viiveellä. Mä olen täysimettänyt kaksi sinne puolivuotiaaksi ja kaikenlaisia vaiheita nähnyt. Ekan kanssa panikoin ehkä eniten siitä maidon riittävyydestä, mutta luota vain itseesi, kyllä se riittää. En lähtisi lisämaitoa antamaan. Ja eikös yleensä sanota et vauvat ovat itkuisimmillaan 6 viikon korvilla. Tsemppiä!

Mä kyllä ihailen teitä monia, kun teitä ei väsytä :) Olen olen kyllä jatkuvasti väsynyt, siis kyllähän nää päivät menee, mut pää on kyllä töttöröö. Vauva on oikein sylikissa ja lattialla ei uskalla pitää, kun isommat (varsinkin keskimmäinen) on aivan ymmärtämätön vauvan suhteen. Sitterissä jonkin verran pidetään (BabyBjörn löytyy täältäkin ja hyväksi on todettu) ja omassa sängyssä nukkuu tai mun sylissä. Yöt tosiaan menee vaihtelevasti, eilen nukkui ekan kerran 4h ekan pätkän ja sit 2x2,5h, luksusta! Muuten on mennyt 1,5-3h pätkissä ja tosiaan muutama yö oli tuossa itkuisempaa, sillon valvoin enemmän.

Uloslähteminen (nyt kurakeleillä) on varsinainen ruljanssi kolmen kanssa :) Joku aina huutaa ja on kuuma ja mua hermostuttaa. Keskimmäinen on meillä ihan mahdoton kiukku-iita, karjuu ja itkee, jos ei mene asiat niinkuin hän haluaa. Ja eihän ne tässä katraassa mene :)

Ristiäiset on meillä nyt viikonloppuna, tänään tulee sukulaisia, kakun tilasin ja mies ja anoppi tekee loput. Tänään aattelin paistaa esikoisen kaa herrasväen pikkuleipiä, kunhan saan keskimmäisen nukkumaan, ne on mun suosikkeja.

En tiedä tuosta vauvauinnista, kun muiden kaa käydään perheuinnissa, mut se allas on liian viileä noin pienelle.. Saapi nähdä. Erikseenkään en jaksa lähteä et ois siis eri kertana, muuten illat täyttyy kaikkien menoista liikaa.

Viikonloppuja kaikille!

Viola ja Mytty vähän päälle 1 kk
 
PulpWriter itse kans veikkaisin että maitoa tulee tällä hetkellä vähemmän kuin mitä vauva haluaisi, yleensä kyllä nukahtavat kun on masu täyttynyt maidosta. Itse kans suosittelen hupiaelämään neuvoa että imetä vaan ahkeraan niin maidon nousu lisääntyy. Mikäli tilanne jatkuu niin voit pyytää että tekevät neuvolassa punnituksia missä varmistetaan että maitoa tulee riittävästi vauvan tarpeeseen. Meillä poika saa rintaraivareita vain ollessaan tosi väsynyt, kun rahottuu sen verran että pystyy alkaa syömään niin masun täyttyessä nukahtaa nopeasti. Tuossa pitää vaan itse pysyä rauhallisena ja puhua vauvalle rauhottavasti.
Vauvan syväuni kestää vain tuon tunnin ajan, siksi siis voivat herätä aina tunnin välein. Aikuisen syväuni kestää noin 1,5h (ainakin näin muistelen) joten siks on tosi raskasta herätä ylös aina kun on itse sikeimässä unessa. Meillä esikoinen oli todella huono nukkuja vauvana ja heräs aina tunnin välein..jos siis ylipäänsä edes nukkui. |O

Tsemppiä ja malttia vaan, nämä itkuajat kestää onneksi vain lyhyen aikaa! =)
 
PulpWriter en osaa sanoa mikä vaiva teidän pienel on, mut kerronpa omista ongelmistani josko apuja niistä.. Meillä oli kanssa tuota tunnin huutoa juuri tuossa iässä iltaisin. Mikään ei auttanut. Ei ollut maidosta kiinni eikä vaipasta. Runsaan puklaamisen johdosta aloitin gavisconin neuvolan ohjeen mukaan, nyt on illat rauhoittuneet, samoin yöt vähemmän levottomia. Voi siis olla kyse lievästä refluksistakin. Nostin myös sängyn päätyä reilusti kirjoilla ja tyynyillä patjan alle. Ens kuussa taas otan asian esille neuvolassa, katsoo sitten miten jatkuu.. Voimia sinne onhan tuo raskasta kun ei tiedä mikä pientä itkettää!! :hug:
 
Ruokailuajat saattavat vaihdella vauvoillakin. Meillä poika on jatkuvasti nälkäinen illalla. Silloin tankkaa yötä varten. Yöllä herää sitten kerran tai ei lainkaan syömään. Päivällä ruokailujen välit n.4h. Mahavaivoja ei meillä ole vaan nälkä iltaisin.:) Iltasyöppö.
 
Isot kiitokset kaikille neuvoista ja kannustuksesta! Saatiin lääkäriltä Gavisconia, jonka jälkeen vauva on voinut paljon paremmin. Yhtään kipuhuutoa ei ole lääkkeen aloituksen jälkeen tullut. Luulen että kyse oli sekä maidon vähyydestä, joka on nyt jo helpottanut että refluksista (vaikkei vauva puklannutkaan). Nyt huomaa kuinka vauva ei enää itke turhasta, aina itkulle on syy. Ihanaa, kun tietää että vauva ei enää kärsi kivusta ja voi hyvin=)
 
Täytyypäs nyt täälläkin hehkuttaa. Neljällä metrillä kangasta sain vapauden tehdä päivän aikana vaikka ja mitä. Tuo kantoliina on kyllä parasta mitä meillä on tänä aikana vauvan kanssa koettu. Olin alkuun vastahankaan kun aattelin etten jaksa mokomaa opetella sitomaan, mutta voi pyhä sylvi kun kannatti sittenkin liina ostaa (ja kaivaa käyttööön). Ainoa mikä harmittaa tämän liinan käytössä on se että en alkanu tähän heti alkuunsa.

Ootteko muut käyttäneet liinaa? Ja huomannu eroa vauvan olossa. Meillähän neiti alko liinan myötä nukkumaan päivisin monta tuntia enemmän. Ja vaikka oliskin liinassa hereillä niin on niin tyytyväistä että! Mahtava kapistus, ei voi muuta sanoa :)
 
PulpWriter Hyvä että saitte avun vauvan itkuille :)

Kantoliina tai kaksi plus Manduca täällä käytössä. Ja on kyllä niin pelastus. Miehelle just sanoinki että harmi kun ei jo esikoisen aikaan tajunni ottaa käyttöön. Keskimmäisen kohalla kokeilin, mutta en jotenki tykänny. Vaan nyt en antas mistään hinnasta pois. Pitäs vaan takki löytää jonka alle poika mahtus liinassa/manducassa, että vois ulkoillakin niin kun poika ei aina kauheesti vaunuissa viihy.

Tajusin tänään että meijän vauva täyttää ens viikolla jo 2kk! Ihan järetöntä vauhtia menny tää aika. Poika on kasvanukki ihan hulluna. Ku kattoo kuvia niiltä ajoilta ku hää synty, niin ihan haikeus iskee. Mutta onhan se ihanaa kun poika kehittyy ja rupee ottaan enempi kontaktia. Sydän siinä sulaa kun toinen hymyilee ja varovasti yrittää jo jutellakin :heart:
 
Mulla ei ole käytössä liinaa eikä reppua, en käyttänyt esikoisenkaan aikana. Silloin yritin repun kanssa mutta se oli vähän pilipali reppu ja vauvan laittaminen siihen oli niin hankalaa että luovuin koko hommasta. Tämä toinen muksu taas tuntuis olevan niin tyytyväistä sorttia etten ole kokenut tarpeelliseksi kanniskella häntä kauhean paljoa. :ashamed: Melkein hävettää miten vähän kuljettelen häntä ympäriinsä. Imettäessä hän on tietysti sylissä ja joskus ihan vaan muuten vaan, mutta muuten joko nukkuu, istuu sitterissä tai makailee kehdossaan tai leikkimatolla. Ihan hyvin saan kotihommia tehtyä, koska hän nukkuu niin pitkiä päikkäreitä ulkona vaunussa ja muutenkin otan vaan sitterin esim. keittiöön viereeni kun laitan ruokaa ja jutustelen vauvalle samalla ja hän siinä katselee mitä katselee, keittiön kaapinovia ja vetimiä. :D

Toistaiseksi en ole kokenut kantovekottimia siis tarpeelliseksi ja kohtahan tuo on jo niin iso että alkaa saamaan enemmän hyötyä lattialla olemisesta kun opettelee liikkumaan.

Meillä oli muuten 1kk neuvola tässä taannoin, jätkällä oli pituutta 59,2 cm ja painoa 5,5 kg.
 
heipähei tännekin ...

ja kiitos tästä pinosta :)

En ole oikestaa käy ees lukemassa näitä vauvakuulumisia, kun ei oo vaan ollu oikein aikaa koneelle...tai jos on ollut niin sen ajan oon käyttänyt muuten...

Mutta... jotain kuulumisia meiltä..

(enkä muuten ees muista mitä kaikkee kirjottelin odottajien puolelle synnytyksestä..)..
Kotiuduttiin sairaalasta siis 4.11 (synnytys oli 2.11).. vauvan infektiotesteissä eikä verensokeriseurannassa ollut mitää häikkää, ja sit oma vointi oli hyvä,vuoto oli pysynyt normaalina ja kohtu supistunut ok.
vauvahan oli sairaalassa pelkästään vierihoidossa, nukkui ja söi, eli sai itekin levätä samalla..

vauvahan sitten kotiuduttuaan veti kunnon yöunet; ilta puol kasista aamu kuuteen :D
Ja voin sanoo että tähän päivään asti yöunet on mennyt tosi hyvin: menee yöunille viimestään 22 maissa ja nukkuu aamulla n.10 asti, syö välillä kaksi kertaa ja "putoaa" takas uneen heti.
Päivätsitten menee kans jo vähä tietyllä kaavalla: aamupäivällä valvotaan pari tuntia, sitten nukkuu vaunuissa noin 5-6t ja illan sitten valvoo, saattaa joinain iltoina ottaa puolen tunnin torkut ennen yöunia..
Tää on ensimmäinen neljästä lapsestani joka on nukkunut näin hyvin tässä vaiheessa...

imetys
Imettänyt olen koko ajan,mutta...
viikko kotiuduttuamme vauvan paino oli laskenut jälleen(siis siitä mitä se oli sair lähettyä).. kehotettiin antamaan lisämaitoa.
No joo... lisämaitoa aloin antamaan tietty että paino lähtis nousuun,mutta ihan pieniä määriä ja vain rintaruokinnan jälkeen.. reilu vko tuosta punnituksesta oli painoa tullut 160g..
Edelleen pieni saa lisämaitoa silloin tällöin, rinnasta ei maitoa tunnu tarpeeksi tulevan että neiti olisi kylläinen.
Imetän kyllä tiheään pienen ollessa hereillä, tai sit lypsän (pakkokin jos esim pväunet on noin pitkät..)..

vatsavaivat olivat riesana joku aika sitten, mut meni onneksi ohi. vain satunnaista ilmanpäästelyjä. kakkaaminen ei meillä tapahdu päivittäin, ehkä joka toinen päivä kunnon satsit...

vaunuilut oletettiin noin 1,5vkon iässä, ja kyllä, viihtyi heti... tai siis nukkunut siitö asti pvä unensa niissä: tankkaa ensin noin tunnin ja sit tehään pieni kävelylenkki ja jatkaa sitten unia parvekkeella ja nukkuu siis heräämättä...

(.)
jälkivuoto on omana riesana vielkin, tylsääää... onneksi vähenemään päin.
Mä joudun hemoglobiinia mittailla säännöllisesti ja rautaa syödä kun oli vuoto synnytyksessä niin runsasta ja sen jälkeenkin..

seksi kyllä kelpais...
tuo elämä oli kylllä vilkasta raskauden loppuun asti ja nyt on vähä "vaikeaa" ootella..
kyllähän sitä vois mutta tuo vuoto viel sen verran haittaa mua, ettei sit viitsi... ehkä pian..

ristiäiset on joulun jälkeen. kaikki on sen osalta jo hoidossa, kuhan ootellaan itse juhlia :) ja niin, se nimikin on jo lyöty ennen synnärilel menoa lukkoon :)

mustasukkaisuus ei oo meidän perheessä näyttäytynyt, ei lasten kuin eläinten kohalla... hyvä niin... MUTTA, viel sekin hetki voipi koittaa..


tuossa on jotain meidän elämästä tällä hetkellä..
nyt tämä mamma lähtee hetkeksi pitkälleen kun isommat lapset on ulkoilemassa, isäntä töissä ja pienin nukkuu...

Muruliini82 ja ei-enää-masu-asukki reilu 3viikkoa
 
Löytyy kantoreppu ja kantoliina, mutta ovat käyttämättömiä. En luota, että ne kestää, niin kädet oltava kokoajan tukemassa lasta, niin kädet ei olisi yhtään vapaampina.
Mies jo tilasi raskaustestejäkin 5kpl. Kuulemma kuitenkin kohta tarvitaan...:)
En kestäisi, jos olisi mies, joka ei lapsia haluaisi ja paljon. Mutta nyt tuntuu, että se on liian halukas. Ihan kuin se halu olisi vain minulle kuuluva asia...:) Onko nainen ikinä tyytyväinen? Toiset naiset haluavat lisää lapsia, mutta mies ei. Sitten mies haluaa, mutta nainen ei. Tai molemmat haluavat, mutta nainen häkeltyy, kun mies haluaa yhtä paljon.hmm...
 
Kantoliinaa ja Manducaa käytin esikoisen kanssa, kun hän oli todellinen sylivauva. Molemmat totesin erittäin hyviksi. Manducasta tykkään erityisesti, kun vauva on niin helppo laittaa siihen. Kyseinen kantoväline pelasti myös erään shoppailureissun tän kuopuksen kanssa. Vaunuissa hän vain huusi, mutta kun otin Manducaan, niin siihen rauhoittui ja nukkuin tyytyväisenä koko kauppareissun ja minä sain rauhassa kiertää kauppoja.
 
Täällä on sairastettu flunssaa koko perheen voimin. Esikoinen pääsi helpoimmalla, kun hänelle nousi kuume, mie kärvistelen vieläkin yskän ja nuhan kanssa jo puolentoista viikon ajan. Ensin näytti siltä että vauva selviäisi ilman flunssaa, mutta tän viikon alusta alkoi hänelläkin nenä tukkoontua. Viime yönä nukkui hyvin ylämäkisessä asennossa, ja se tuntui auttavan tähän aamuun oloa.

Manduca on meillä käytössä myös, ei ehkä kotona, mutta reissun päällä. Yhdet perhepikkujoulut jo toimi loistavasti manducan kanssa, niin pystyi juomaan glögiä ja syömään piparia itsekin, eikä vain kantelemaan vauvaa sylissään.

Eilen oli mulla jälkitarkastus. Nyt odotellaan vain papa-kokeen tulosta kolme viikkoa, että saisin kierukan. Vauvalla samalla lääkärintarkastus, ja kaikki oli kunnossa. Painoa oli eilen 4635 g ja pituutta 58 cm. Että ainakin pituuskasvu on hyvä, kun kuudessa viikossa on tullut seitsemän senttiä mittaa lisää :)

Ja kyllä tuo vauva syökin. Imetän vuorokaudessa 3-6 kertaa. Tuon lisäksi vauva vetää korviketta 750-1250 ml. Ja iltapäivä-/iltapainoitteista on selvästi syöminen.

Yöt nukkuu lähes aina heräämättä, nukkumaan mennään kymmenen ja yhdentoista välissä ja heräillään joskus seitsemän kahdeksan pintaan. Joskus herää neljän aikaoihin syömään, mutta yleensä ei.

Ilmavaivoja on edelleen pienellä, mutta mahallaan nukkuminen ja mahallaan kädenpäällä kantaminen auttaa niihin tosi hyvin. Hymyjä tulee tosi paljon ja juttelukin on lisääntymään päin. Uusin leikki on harson vetäminen kasvojen päälle. Saa aina jotenkin kiedottua kätensä harsoon, ja sitten syömisen jälkeen on pakko aloittaa kukkuu-leikit :D

Ristiäiset on meillä viikon päästä. Kaikki on ihan imeissään, kun ollaan koko ajan kutsuttu tytsyä oikealla nimellä. Ristiäiskutsuunkin laitettiin, että tervetula tyttäremme etunimi toinennimi kastetilaisuuteen. Suomessa lienee vielä niin vallalla se, että nimi julkistetaan vasta kastetilaisuudessa tai nimiäisissä, että meiltä kysellään, että onko tuo nyt sitten se lopullinen nimi? Ja onko esikoinen oikeassa kutsuessaa pikkusiskoa tällä nimellä? Joo, meillä ei ole ollut tarvetta salata nimeä, ei ole uniikki eikä varmasti tule lähipiiriin saman nimistä ihan lähiaikoina, joten miksi ei sitä oltaisi kerrottu.

clearbrook ja pikkusisko 6 vko ja 2 pv
 
Just ajattelin kehua että miten hyvin meillä yöt menee kunnes luin clearbrookin tekstin :) Meillä siis syödään VAAN kaksi kertaa pääasiassa, monena yönä (22-8), tuntuu ihan luxukselta. Jos saa 3-4h nukkua niin tuntuu että oisi kuin uusi ihminen. Tosi vaihtelevasti yöt kyllä menee, välillä vauva kitisee/syö 1,5-2h välein + siihen valvomiset, joten illalla ei tiedä mitä on edessä.

Meilläkin nimi on kerrottu heti, nimet on kaikilta päätetty vähän ennen synnytystä. En kans tajua et miks nimeä pitää pantata, jos se kerran on varma. Moni tosiaan on ihmetellyt myös siis meillä et onko vauvalla jo nimi.

Vauva on tosi tarkkaavainen ja seuraa ja kuuntelee sisaruksiaan tarkasti. Hymyjä heltiää silloin tällöin, silmät kattelee välillä minne sattuu. Jälkitarkastus on parin viikon päästä, jälkivuotoa on enää (onneksi) tosi vähän, mutta sektiosta maha on edelleen kipeä. Eilen vähän jumppasin kotona, niin nyt kyllä tuntuu, ei varmaan vielä uskalla aloittaa.

Monesti syödään lasten kanssa lounasta silleen, et vauva on sitterissä keittiönpöydällä ja mietin siinä samalla et tässä nää mun (kaikki) lapset nyt on. Toistaiseksi ainakin tuntuu et perhe on tässä. Vieläkin kyllä kadun/harmittaa se sterilisaatio, mutta terveyttään ei viiti riskeerata..

On kyllä tosi ihanaa kun joulu on tulossa, mennään mökille, toivottavasti tulisi paljon lunta. :) Rakastan lahjojen paketointia ja joulun tunnelmaa. Miten muuten muut, miten paljon ostatte lahjoja lapsillenne? Ja miten sisarukset suhtautuu toistensa lahjoihin, jos joku saakin "kivempaa"? Meillä nyt ekaa kertaa on sellanen tilanne et kaks vanhimpaa saa molemmat lahjoja (kun viime vuonna pienempi ei niistä hirveästi vielä tajunnut) ja nyt mietin sitä et mitä varsinkin esikoinen (mustasukkaisena) tuumaa, kun pikkusiskokin saa omia lahjoja. Tällä hetkellä nimittäin vanhempi aina haluaa leikkiä just sillä lelulla mikä pienemmällä on.. Ja aiotteko ostaa vauvoille jotain omaa ja mitä? Mä en oikein keksi mitään, kun mitään ei tarvita, eikä viitsis ihan turhaan mitään ylimääräistä tavaraa (mm. leluja) nurkkiin ostaa pyörimään.

Mutta nyt kamat kassiin ja kavereille kylään!

Viola ja Mytty 6 vkoa
 
Joululahjoista Ostan ehkä noin 2-3 lahjaa meidän molemmille tytöille. Saavat kuitenkin lahjoja muiltakin joten joka vuosi niitä on kertynyt paljon. Meillä ei lapset ole juurikaan mustasukkaisia toistensa lahjoista koska leikkivät niillä kuitenkin yhdessä (pieni ikäero). Itse kerron aina etukäteen lapsille että se jolle lahja on annettu saa leikkiä lelulla ensin yksin, mutta myöhemmin sitten toinenkin saa. Toki jos kyseessä on jokin henkilökohtainen juttu, kuten kalenteri, unikaveri, päiväkirja yms niin sitten lahja on tarkoitettu vain saajan omaan käyttöön =) Vauvalle en osta lahjaa, mutta mummoilta ainakin saa jotain. Mun äitiltä olen toivonut vauvalle yhtä tiettyä pussilakanasettiä jonka voin ottaa käyttöön kun muutetaan meidän valmistuvaan taloon.
 
Joululahjoista Mennyt jo yli 1500e ja sillä saatu vasta 1-2 lahja per nenä. Pitää varmaan miettiä, mistä varastaa lisää rahaa...Pehmeitä paketteja en ikinä osta lapsilleni. Itseäni aina otti päähän lapsena, kun paketeissa vaatteita, joita vanhempien pitäisi muutenkin ostaa lapsilleen.
Rakastan joulua, mutta rahan puute vie ilon sen järjestämisestä. Meillä ei syödä perinteisiä jouluruokia, koska kukaan ei tykkää niistä. On aina kehiteltävä jotakin juhlallista ruokaa, jotta joulussa on juhlallisuutta. Kalkkuna taitaa olla ainoa varsinainen jouluinen asia pöydässä. Tietty piparit, tortut, suklaa ym.
 
Jokos teillä muilla on jälkivuoto loppunut kokonaan? Mulla ei.. Välillä loppuu ja alkaa aina uudestaan, nytkin on viikon verran vuotanut aika reippaasti ja sit taas loppui, jännityksellä odotan että loppuuko nyt kokonaan vai vieläkö alkaa.. Ensi viikolla on jälkitarkastus joten kaipa siellä selviää mikä on tilanne. Mutta potuttaa silti tämä vuotaminen.

Ja kertokaas nyt mulle että miksi tuo imettäminen tekee niin kipeää? Mä oon nyt sinnikkäästi yrittänyt ja yrittänyt päästä rintakumista eroon ja totuttaa rinnat paljaaltaan imetykseen, mutta ei tule mitään. Vauvan imuote on mielestäni aivan loistava, mutta silti tekee niin kipeää että oksettaa ja rinnan törkkääminen vauvan suuhun kauhistuttaa joka kerta, ihan ku laittais käden leijonan kitaan. Mutta se sattuu vaan alussa sellaisen minuutin verran. Miksi? Helpottaako se koskaan vai sattuuko se alku aina?
 
Leijonamama mulla kesti kipu imettäessä noin 1-2 viikkoa, tuon jälkeen imetys ei satu lainkaan, paitsi jos vauva ottaa huonolla imuotteella kiinni. Onko sulla rinnanpäät ehjät ja maitoa tulee riittävästi? Eipä mulla muuta neuvoa ole kuin just huolehtia että imuote on hyvä, ja Lansinohia aina imetyksen jälkeen nänneihin niin kauan kun imetys ottaa kipeää. Muistan kans että tuo 1-2 viikkoa kun imetys sattui, niin kipu kesti noin puoli minuttia ja voi tuska sitä tunnetta...|O
Jälkivuoto mulla on jokaisen meidän kolmen lapsen kohdalla kestänyt 6 viikkoa. Nyt siis jo onneksi loppunut, ärsyttävää oli taas monta viikkoa käyttää siteitä! (poika syntyi 22.10)

Meille ei mitään erikoista kuulu, paljon ollaan vain tässä kotosalla yms. Meillä on pojalla ihan tolkuttomasti karstaa! pää, korvanlehdet ja kulmakarvat olleet välillä ihan karstan peitossa, nyt kuitenkin jo vähän helpottanut. Tänään öljysin pään ja hetken vaikuttamisen jälkeen froteisella pesukintaalla hellästi juoksevan veden alla hieroin. Kyllä tuo onneksi näytti ainakin enimmät poistaneen. Meillä kun on yhet synttärijuhlat sekä ristiäiset tulossa, ja vauva on ihan ku jäkälän peitossa näppyisen naamansa kanssa :D Huomenna on neuvolalääkäri, ainakin tuntuu että poika ois kasvanu ihan valtavasti, kova on kyllä syömään!
Harmittaa tosi paljon että ei ehitty tälle vuodelle muuttaa meidän uuteen taloon niin kuin oli vielä alkusyksystä tarkoitus...olis ollut ihana laittaa joulu sinne! Ei huvita paljon laittaa mitään erikoista enää tässä vanhassa asunnossa, mutta toki sen verran että lapsilla on mukava joulumieli. Jouluaatto ollaan kuitenkin mummulassa isolla porukalla. Ja toki olis kiva että talo olis jo valmis niin mieskin ehtis olla enemmän meidän kanssa eikä joutuis stressata niin paljon. No kaikki aikanaan, ei auta kuin purra hammasta yhteen ja odottaa..
 
Jälkivuoto loppu kokonaan jo kolmisen viikoa sitten. Viime viikolla jo ajattelin, että ei kai menkat ala jo nyt, mutta onneksi ei, oli vain sellaista vaaleanpunertavaa valkovuotoa parina päivänä. Toivottavasti ei kerkiä alkaakaan ennen kuin saan hormonikierukan joskus seuraavan kuukauden aikana.

Tytsyllä ei ole ollut juurikaan karstaa, ihan harjauksella on sekin vähän lähtenyt. Ja olen tosi onnellinen, ettei enempää olekaan. Hormoninäppyjä taas sitä vastoin on ollut oikein kunnolla.

Perjantaina (eli itsenäisyyspäivänä) vietettiin ristiäisiä, ja voi elämä sitä hulinaa ja melskettä. Esikoinen, kummien lapset sekä sisarusteni lapset saivat aikaan sellaiset leikit, että oksat pois! Oli aika väsynyttä sakkia juhlien jälkeen. Ristiäiset meni muutenkin hyvin, mitä nyt tarjottavia jäi ihan sairaan paljon yli. Niitä voidaan sitten mussuttaa vielä alkuviikko.

Mies lähtee tänään työmatkalle viikoksi, joten ensi viikolla saadaan myös testata "yh-elämää" kahden lapsen kanssa oikein urakalla. Toivottavasti kaikki menee hyvin, esikoinen kun on alkanut osoittaa enenevässä määrin mustasukkaisuuden oireita. On varmaan raukka tajunnut, että toi vauva oikeasti jää meille asumaan :D

clearbrook ja pikkusisko vajaa kahdeksan viikkoa
 
Ristiäiset vietetty ja jälkitarkastus selvitetty. Jälkitarkastuksessa löytyi pieni tulehdus jonka lääkäri epäili aiheuttavan vuotelua, mulla kun vuotoa on edelleen jonkin verran. Sain siihen lääkkeet joten toivotaan että hoituisi sillä. Papa-koekin otettiin, sen tulos aina vähän jännittää..

Kastejuhla oli kaunis mutta rento tapahtuma, vietimme sitä kotona läheisten kesken. Olihan sen järjestäminen vähän stressaavaa mutta kaikki meni hyvin ja nyt on poika saatettu kirkon jäseneksi ja nimi julkistettu. Seuraavaksi aletaan sitten stressaamaan joulua. :) Oletteko ostaneet/ajatelleet ostaa vauvalle joululahjoja itse? (Muoks. Näköjään tästä oli joku toinenkin jo kysellyt..) Musta tuntuu vähän hassulta pistää pakettiin vauvalle mitään koska eihän vauva itse tiedä vielä joulusta mitään ja kenelle niiden lahjojen sitten pitäisi olla yllätys? Sitten toisaalta kun esikoinen on pahimmassa joulupukkiin-uskomis-iässä, niin pitäisi sille pikkuveljellekin sen vuoksi jotain tulla joulupukilta, muuten varmaan isoveli ihmettelisi että miksei pikkuinen saa lahjoja lainkaan. :D No, toki isovanhemmat ostaa mutta pitäisikö sitä itsekin kehitellä jokunen paketti...
 
Viimeksi muokattu:
Leijonamama Harmi että löytyi tulehdus, mutta hyvä että vuotelun syy selvisi :)

Täällä kans perjantaina ristiäisiä vietetty :) Olihan melkonen souvi. Hieman harmittaa kun en kerenny vieraitten kans ollenkaan juttelemaan. Tarjottiin kahvin lisäksi keitto, joten sain kökkiä keittiössä ihan kiitettävästi. Äiti ja pojan kummi kyllä oli kaverina, etten nyt ihan yksin joutunu kaikkea tekeen, mutta näin jälkikäteen voin sanoo että ois pitäny vaan pelkät kahvit tarjota. Ja meillä oli siis kyllä kaikki valmiina. No, neljännen kohalla tarjotaan pelkät kahvit ;)

Yhen joululahjan oon vauvalle ostanu. Tokihan sen ois voinu ottaa käyttöön jo heti, mutta pitää pojanki saaha lahja vaikka ei etes siitä ymmärrä. Meillä kans saattas isommat ruveta kyseleen että miksi vauva ei mitään saanu :)

Neuvolassa käytiin viime viikolla ja kaikki pojalla hyvin. Pään kasvu tosin oli harpannu hieman reippaasti, mutta ei kuulemma vielä mitään syytä huoleen. Seurataan miten kasvu etenee. Rotarokotteen sai, ja se ei aiheuttanu mitään oireita. Nyt vaan jo surettaa toisen puolesta, kun 3kk neuvolassa sitten jo pistetään : /

Meille sattu vesivahinko keittiöön viikko sitten, ja luultiin että selvittiin onneks helpolla. Seuraavana päivänä kävi kosteusmittaaja, ja remontti on eessä. Että eipä paljon joulua tänne kotiin laitella. Vakuutusyhtiöt nyt selvittelee asiaa. Vielä ei tiietä millon on muutto, mutta kyllä se viimestään ens viikolla on. Kuukausi joudutaan oleen evakossa.

Marlin ja Justus 2kk
 
Meillä oli kans ristiäiset viime lauantaina ja ne meni tosi mukavasti. Tarjoiltavia olin sen verran delegoinut, ettei tarvinnut itse kauheasti stressata. Kastetilaisuus oli kaunis ja siinä itse kullakin oli vuorollaan tippa linssissä. Pappi oli tuttu, joten osas puhua henkilökohtaisesti ja osuvasti. Myös juhlakalu oli hienosti. Kasteen aikana lähinnä vain nukkui ja juhlan aikana kiersi sylistä syliin palautuen mulle välillä rinnalle ja sitten taas joku mummi tai kummi halus häntä sylitellä. Isompi poika leikki serkkujen kanssa, joten minäkin sain hetken rauhassa nauttia herkuista ja jutella vieraiden kanssa.

Pikkumies on vain enemmän ja enemmän läsnä. Katselee jo ympärilleen paljon, seuraa katsellaan, "juttelee" ja hymyilee. :heart: Illat on sitten itkuisinta aikaa. En tiedä ottaako hänellä vatsasta, vai onko pelkkää väsymystä. VÄlillä tuntuu, että on kovin väsynyt, mutta ei jostain syystä vain saa unen päästä kiinni. Ei hänellä mitään tuntien huutokonserttia siis ole, mutta itkeskelee kuitenkin enemmän illalla kuin päivällä.

Karstaa on meidän pikkuisella vain vähän. Esikoisella sitä oli sen sijaan paljon enemmän ja kun sitä tuli aina harjausten jälkeen vain uudestaan ja uudestaan, niin käytiin hakemassa apteekista Ducray Kelual -tuotteita. En nyt muista oliko kyseessä emulsio vai shampoo, mutta jommalla kummalla karsta saatiin kuriin. Suosittelen niille, joiden vauvalla on karstaa paljon.

Joululahjoista Esikoiselle ostetaan yksi vähän isompi / kalliimpi lahja ja vauvalle ei taideta ostaa mitään. Molemmat saavat sitten sedältä, tädeiltä, isovanhemmilta ja kummeilta lahjoja, niin siksi en ryhdy montaa pakettia ostamaan. Jotenkin haluan pitää suht järkevänä sen lahjojen määrän. Siskoillekin olen sanonut, että ostavat mieluummin kimppalahjan kuin monta pientä lahjaa. Jouluaattona tehdään sitten niin, että omat ja kummien paketit avataan jo heti aamulla kotona ja leikitään niillä, ja loput lahjat avataan sitten mummiloissa. Jouluaatto ollaan anoppilassa ja joulupäivä mun vanhemmilla. Saas nähdä milloin vietetään ensimmäinen joulu ihan vaan oman perheen kanssa. Ainakin toistaiseksi ollaan tykätty viettää joulua muuallakin.

Jälkivuoto on onneksi loppunut. Viitisen viikkoa sitä kesti. Ens viikolla on jälkitarkastus ja samalla laitan hormonikierrukan, niin ei tapahdu sitten mitään vahinkoja kun petipuuhia aloitellaan. :p On ollut vielä hiljaista sillä rintamalla...

Marni ja boitsu 7 vk
 
Huhhuijjaa, hulinat on vihdoin ja viimein takanapäin. Häitä ja ristiäisiä vietettiin viime lauantaina, joten nyt kuukausien stressi on vihdoin pelkkä muisto vain. Jospa sitä nyt ehtii täälläkin enemmän pyörimään kun aikaakin nyt siunaantunut enemmän. Tätäkään ei olisi pitänyt ehkä "sanoa ääneen", pikkumies vielä älähtää ja pitää äidin kiireisenä kellon ympäri eikä anna huilata hetkeäkään.

Iltaitkeskelyä on täälläkin liikenteessä. Disflatyliä olen antanut viikon parin ajan ja itkut vähenivät jonkun verran. Juhlien takia tipat jäivät antamatta parina päivänä ja itkuisuus lisääntyi taas. Eilen siis annoin parin päivän tauon jälkeen tippoja maksimi-annoksen, niin johan itkut hellitti sen verran ettei eilen itkeskelty muuten kuin nälän merkeissä. Saa nähdä oliko se poikkeus vai jatkuisiko itkuttomuus vielä tänäänkin ja tulevaisuudessa.

Öisin pikkumiehen kanssa ei sinänsä ole ongelmia. Herää yleensä parin kolmen tunnin välein syömään, mutta nyt nukkumaan meneminen on muodostunut ongelmaksi. Eilenkin aloittelin jo yhdeksältä iltatoimet pesuineen, vaipan vaihtoineen ja imetyksineen eikä nukkumaan päästy kuin vasta lähempänä puolta yötä. Itse olen niin illan torkku, että koen tämän aika raskaaksi. Pitänee tänä iltana kokeilla iltatoimien aloittelua paljon aikaisemmin, mutta silloin taas oma aika miehen kanssa jää tosi vähiin. Katsotaan nyt miten menee. Toivottavasti tämä joskus jo vähän helpottaisi ettei nukuttamiseen menisi niin montaa tuntia kuin nykyisellään menee.

Jälkivuoto loppui jo kolmen viikon kuluttua synnytyksestä. Aiemmin ei ole koskaan ollut valkovuotoa (raskauden aikana kyllä), mutta nyt sitä on senkin edestä. Ärsyttävää. En ole mikään pikkuhousunsuojien ystävä, mutta pitänee kai niihin turvautua jos se ei ala hellittää aikanaan.

Joululahjaa en ole vielä pikkumiehelle edes ajatellut. Ehkä hankin jonkunlaisen "kangas-kirjan", jota vauva saisi hipelöidä mielin määrin hieman kasvaessaan. Sukulaiset pitää vaatetuksesta niin hyvää huolta, että pehmeitä paketteja on ihan turha hankkia.
 
Kovasti ajattelin, kun tänne oikein tunnukset loin, että osallistun keskusteluun edes suurinpiirtein aktiivisesti.. No, tässäpä se nähtiin :p Ihmeellisen äkkiä päivät kuluu, ja kun on omaa aikaa, tulee tehtyä jotain kotitöitä tai levättyä, enkä näitä juttuja kerkeä ku lueskelemaan illalla ku sänkyyn itekin pääsen.

Täälläkin ristiäiset takanapäin ja saatiinpa muuttokin suoritettua viikon sisään :O Oli kyllä ihan hullu rumba, enkä suosittele samaa kellekään :D ..sitä vaan hormonihuuruissa tuli tehtyä huonoja päätöksiä :x Ja tästä siis jo.. hui! viis viikkoa aikaa! :O Apua!

Alun vatsavaivat on tytöllä helpottaneet jonkun verran. Ei oikeastaan enää niitä itkeskele, rupsuttelee kyllä ahkerasti edelleen. Ja siis nuo pierut haisee järkyttävän pahalle! Neuvolassa ei sille ole osattu kertoa syytä, eikä oikein koko asia tunnu heitä huolestuttavan.. Itseä vaan ihmetyttää.. Karstaa tytöllä on jonkun verran, tai enemmänkin hän taitaa olla kuiva päästä varpaisiin.. Itsellä atooppinen iho, eikä vissiin tyttökään siltä välty. :(

Yöt meillä nukutaan jo mielestäni ihan kivasti.. (Vaikka ei lähellekään yhtä hyvin kuin muruliini82:n ja clearbrookinkotona :D) Unille laitan tytön 21-22 välillä ja yleensä eka kerran hän herää syömään 03:n maissa.. Sen jälkeen syöttöväli on yleensä n. 3h, kunnes 09 jälkeen noustaan ylös.. Huonomminkin voisi siis olla, mutta edelleen olen kuin nukkuneen rukous kun noustaan ylös.. Meillä on koira ja pääosin minä käytän sen aamupäivällä lenkillä, vauvan kanssa tai ilman.. Mieheltä olen ehkä kuukausi sitten toivonut aamua, jona hän veisi koiran ja tytön lenkille ja itse saisin jäädä sänkyyn tuon aamun viimeisen syötön jälkeen.. Vielä ei ole sitä aamua tullut :( Onneksi viikonloppuna oltiin mummolassa yökylässä vauvan kanssa ja isovanhempien ansiosta sain nukkua kymmeneen :D

Imetys sujuu meillä hyvin. On pärjätty ilman korvikkeita :) Tyttö on jo 2kg yli syntymäpainonsa :LOL: Maitoa tulee siis ihan hyvin, kunhan vaan muistan juoda.. Normaalisti hän saa vatsansa täyteen yhdestä rinnasta, mutta onneksi niitä on kaksi, koska jos juominen on itsellä unohtunut, niin jatketaan toisesta. :) Kovasti toivon, että pärjättäisiin näin jatkossakin.

Jälkitarkastus mullakin jo takana ja kaikki oli hyvin. Petipuuhia ei vielä ole aloitettu, koska mulla on halut ollu hukassa ja miehen kanssa vuorokausirytmit päälaellaan :/

Joululahjat jää tänä vuonna pienelle ostamatta, kummeilta, isovanhemmilta ja tädeiltä tulee varmaan jotain, mutta itse ei osteta. Asuntoon ja mätkyihin on uponnu mun joululahjarahat :(

Kalaäiti85 & Rimprenssa 2kk 8pv
 

Yhteistyössä