Lokakuun lapset 2013

Raskauskilot kaikki taisivat lähteä aika pian synnäriltä lähdettyä. Oma puntari kotosalla rikki, mutta vesselin ollessa parin viikon ikäinen käytiin avoneuvolassa mittauttamassa multa hemoglobiinia ja vesseliltä vilkaistiin napatynkää, joka ei vaikuttanut irtoavan ollenkaan (lähtikin onneksi jo seuraavana päivänä siitä). Niin samalla reissulla kävin huvikseen puntarilla ja näytti siltä, että kiloja oli ropissut kiloon alle lähtöpainon. Pari viikkoa ennen synnytystä oli tullut 8kg lisää, joten aika lailla niitä lähti menemään.

Reilu viikko synnytyksen jälkeen kävin hääpukuani sovittamassa ja selässä olleessa nyörityksestä ei nauhojen pituus riittänyt ja sovittiin tuolloin, että nauhaa pidennetään. Kävin tänään sovittamassa uudestaan ja alkuperäinen nauha olikin ihan riittävän pituinen, ellei jopa liian pitkä. Ilmeisesti senttejä on taas lähtenyt. Ihan kiva yllätys. Musta vaan tuntuu, että kuihdun kohta aivan olemattomiin, kun vesseli on välistä ihan aina tisseissä kiinni ja rinnatkin tuntuvat aika ajoittain aika tyhjiltä, kun niin kuiviin imetään. Hyvin on poika kasvanut siitä huolimatta, joten en siitä jaksa nyt huolestua. Parin viikon päästä neuvola, joten eiköhän silloin taas olla viisaampia kasvukäyristä.

Vaunutellessa ja turvakaukalossa vesseli viihtyy oikein hyvin. Hyvin vähän on jaksanut kitistä, yleensä on nukkunut koko reissun ajan läpeensä. Toistaiseksi ollut kiva lähteä jonnekin, kun ei ole tarvinnut pelätä huutokonserttia.

Mites teillä muilla on selkäkipujen laita nyt synnytyksen jälkeen? Mullahan on kolme viikkoa synnytyksestä nivusen seutu tosi kipeä. Kävellessä koskee, mutta paikoillaan ollessa ei. Nyt viime yönä tuli kuvioon ensimmäistä kertaa alaselkäkipu. Panadol+burana-yhdistelmällä mennään, että elämästä tulisi edes jotenkin elämisen arvoista. Pitänee jossain vaiheessa ottaa selvää missä tässä nyt oikein mättää. Öisin ei ole kiva nostella vesseliä lattialta pahvilootikostaan rinnalle, kun selkä sanoo ihan hetijustkohta riksrakspoks.
 
Pitkästä aikaa kirjottelen. Tulee kyllä päivittäin käytyä lueskelemassa, mutta kun puhelimella selaa niin ei jaksa vaan kirjottaa.

ituH Hyvä että imetys on lähtenyt sujumaan :)

Kiloja mulle tuli 10, joista jälellä 5. Ja tiukassa on. Tosin herkut maistuu liikaa, joten niiden pois jättäminen vois ehkä auttaa :ashamed: Viikon päästä ma on lääkärinla ja mun jälkitarkastus, jonka jälkeen alotan taas juoksemisen. Niin ootan että pääsen taas juoksemaan!

Herra on ruvennu viihtyyn vaunuissa paremmin kuin alussa. Parisen tuntia niissä viihtyy. Meillä keskimmäinen nukku vaunuissa tosi hyvin, ja hän vetelikin 4-5t unia ulkona vaunuissa :D Pitää toivoo että vauva ottaa siskostaam mallia jossain vaiheessa.

Vauva on ruvennut oleen jo monta tuntia päivässä hereillä. Ekat kolme viikkoa hän vain nukku. Yöt menee vaihtelevasti. Viime yönä herättiin varmaan viis kertaa, kun taas toissa yönä herättiin vaan kahesti. Mutta normaalisti herätään noin kolme kertaa. Vauva kuitenki nukkuu aamusin pitkään, ja tänään herättiin vasta puol 11. Tyttö oli mummulassa yötä, ja mies lähti esikoisen kans hakeen poikaansa meille ja tytön kotiin, niin sain jäädä nukkuun. Yleensä herään viimestään ysiltä, kun vanhemmat lapset rupee huuteleen että heillä on nälkä.

Marlin ja Justus 5vko ja 2pv
 
Lapanen85 minulla huomenna 4viikkoa täynnä synnytyksestä ja selkä on tosi kipee.Siksi on pakottanut itseni treenaamaan, jotta saisi selän kuntoon. Hieman alaselkään on treenaaminen auttanutkin, mutta ei yläselkään. Ehkä muutaman viikon päästä hymy tulee jo huulille. Tai ehkä tämä on ropan kosto, kun raskaus oli helppo.:)
 
Huhhuijakkaa, täällä ainakin väsyttää. Vauva on ruvennut itkeskelemään mahaansa eikä rauhoitu yöllä syönnin jälkeen, vaan saa hyssytellä ja heilutella sylissä. Vauva ei jotenkin saa rinnasta kiinni pitkällään, joten nousen joka kerta istumaan sängyssä kun imetän. Meillä herätään 3-4x yössä syömään, vieressä tosiaan siis vauvaa nukutan (mies on päässyt sohvalle).

Imetys onnistuu hyvin, lueskelin ItuH sun kokemuksia, yritä vaan jaksaa, kyllä se onnistuu. Mä taistelin esikoisen kanssa 5 viikkoa, meillä kävi kaksi imetystukihenkilöä ja rintakumeja käytiin. Mutta sen viiden viikon jälkeen homma rupesi sujumaan. Nyt tällä kertaa (vauva siis kolme viikkoa) rinnat on vieläkin arat, maitoa on riittämiin, mutta imettäminen sattuu aina aluksi. Vauvan ote on kohdillaan, mutta muistan kahden ekan kanssa, että kun vauva (ja sen suu) kasvaa, niin kipu poistuu ja homma sujuu paremmin. Mä olen itse vähän korvikevastainen, tai siis omille lapsilleni, muut tietty voi tehdä niin kuin huvittaa. Mutta siis haluan vain imettää, pikkusen yli vuoden oon kahta ekaa imettänyt. Onhan se tosi sitovaa, kun en viitsi pumpatakaan, mutta nyt varsinkin kun tiedän tän olevan viimeinen kerta, niin nautin siitä itsekin ja onhan mulla aikaa.

Siitä siis et tää on viimeinen lapsi, mulle tehtiin siis kolmas sektio ja kohtu oli niin huonossa kunnossa ettei raskauksia enää suositeltu (tämäkin oli riskiraskaus), joten sovittiin et tehdään samalla sterilisaatio. Mieltä se painaa, koska ehkä oisin vielä nelosen joskus halunnut (ajatuksissani olisin halunnut vauvan kun esikoinen menee kouluun et oisin voinut olla kotona, ja tän haaveen menettäminen sattuu).

Kolmas lapsi on laittanut kyllä pakan sekaisin täysin. Vauva viihtyy lähes ainoastaan sylissä ja isommat riehuu älyttömästi kun huomaavat ettei äiti pääsekään aina puuttumaan kaikkeen. Selvä ero kyllä kahden ja kolmen lapsen välillä. Varsinkin kun "isommat" on oikeesti itsekin pieniä. Sitten ärsyttää läskit, maha ihan jätti vieläkin ja 10 kg jäljellä. Sit kun oon väsynyt (eli joka päivä) niin mussutan karkkia ja keksejä. Eli eipä paino tipu. Yritän muistuttaa itselleni et synnytyksestä on vasta kolme viikkoa, mut silti ahdistaa...

Viola ja Mytty 3 vko 2 pvä
 
Hei vaan!

Täällä vauva-arkea eletään, ihan kivasti sujuu kaikin puolin. Väliin on yöt menny vähillä unilla, on ehkä vähän mahavaivoja ollut pienellä. Kuulin vinkin että jos itse juo piimää joka ruuan yhteydessä niin se auttais vauvan masuun...olen nyt 3 päivää juonut piimää ja yöt on menneet sen ajan ilman turhia kitinöitä, ainoastaan herätty syömään ja nukahdettu heti uudelleen. Jatkan siis piimän juontia ja katson jospa tämä jatkuisi, vai oliko vain hetken onnenkantamoinen =)

ItuH mulla on myös lasten kanssa käynyt joskus niin että olen nukahtanut imetyksen aikana ja sitten on pieni joutunut peittojen alle. Nykysin kun yöllä imetän niin en ota vauvaa ollenkaan oman peiton alle. Joko vauva on syönnin ajan ilman peittoa tai sitten laitan päälle hänen oman peittonsa. Ei sitten tarvi pelätä että joutuu liian tukalaan tilaan jos satun itse nukahtamaan. Syötön päätteeksi siirrän vauvan omalle puolelle sänkyään ja pää samalle tasolle omani kanssa, näin ei tarvi pelätä että satutan pientä nukkuessani. Nyt mies on nukkunut eri paikassa kuin me, mutta jos hän nukkuu meidän kanssa niin stten laitan vauvan omaan sänkyynsä.

Raskauskilot mulla tuli taas kiloja sen 20 kuten muissakin raskauksissa. Nyt on lähtenyt ehkä noin 13 ja eiköhän nuo loputkin lähde kun tässä imettää ja viimestään sitten kun alotan jumpat taas.

Jälkivuodosta, tikeistä ja seksielämän alotuksesta mulla vielä jonkin verran jälkivuotoa, kovasti odotan että pääsisin siteistä eroon! Aiemmin on jälkivuoto kestänyt kaikkiaan 6 viikkoa, toivottavasti nyt ei yhtä kauan menis! Myös tikit on aiemmin kestänyt 6 viikkoa ennen kuin ovat sulaneet/irronneet. Nyt mulla ei tehty epparia, vain 4kpl pintatikkejä sain. Niistä näyttäis olevan enää yksi ainut jälellä. Seksielämää ei olla vielä alotettu, aiempien raskauksien jälkeen on alotettu kun tikit on kaikki lähteneet. Nyt kyllä jo alan odottelemaan että milloin ois sen aika..;) Mites teillä muilla nämä asiat?

Rintatulehdusta pientä tuossa alko tulemaan. Rinta on ollut hieman punanen ja yhden päivän oli sellanen olo että kuume alkaa nousta. Onneksi tuo näyttää menevän itsestään ohi. Nyt olen pitänyt kahta paitaa päällekkäin ja oikeastaan vain sisällä oleillut. Ja tietenkin imettänyt ahkeraan. Ois ollut tosi harmi jos ois kunnon tulehdus tullut päälle ja korkea kuume noussut! Pitää olla tosi tarkkana että ei pääse uudestaan tulemaan samaa!

dita ja ihana poikavauva 2 viikkoa ja 5 päivää :heart:
 
Mulla jälkivuoto on loppunu noin viikko sitten kokonaan. Kolme viikkoa synnytyksestä näytti että rupee loppuun, mutta sitten taas alko. Ajattelin jo että joko muka menkat alkamassa, vaan ei onneks sentään :D

Me ei olla seksiä harrastettu kohta kahteen kuukauteen. Ennen ku poika synty niin mieli kyllä teki, mutta ku sitä oli niin väsyny ettei jaksanu ja sitten poika syntyki reippaasti ennen laskettua. Nyt ei halut oo vielä palannu, saas nähä millon taas tekee mieli. Käy miestä kiin sääliksi, vaan onneksi hän kuitenki ymmärtää. Ennen jälkitarkastusta ollaan aikasemmin alotettu sekstailu, joten jospa se tästä.

Mulle meinas kans pukata rintatulehuksen alkuviikosta. Aamupäiväillä oikee rinta oli ylhäältä hieman kipeä, ja pari tuntia myöhemmin jo huomattavasti kipeempi ja rupes kuume nouseen. Otin sitten lääkettä kun olo oli kuumeen takia ihan kamala, ja mies oli menossa illaksi töihin. Vauva onneks halus olla rinnalla vähän väliä, niin sai hyvin tyhjennettyä rintaa. Illalla rinta oli punasia juovia täynnä, mutta kipu ja kuume oli pois. Aamulla ei ollut enään mitään, joten ihmeen helpolla siitä selvisin.

Meillä vauva kakkaa vieläkin ties miten monta kertaa päivässä, ja kakka on yleensä vihreetä. Nyt pe iltana huomasin että mukana on jonkin verran veriviiruja. Soitan huomenna tk:hon ja kysyn onko normaalia. Lääkärinla meillä kyllä on jo viikon päästä, mutta en ajatellu sinne asti oottaa. Onneks vauva on kuitenki muuten hyvävointinen eikä mahaansa huuda.

Marlin ja Justus 5vko 3pv
 
Marlinille pikaisesti, meillä oli esikoisella myös veriviiruja kakassa vauvana. Varmuutta ei saatu mistä johtui mutta epäiltiin D-vitamiinitippoja jotka sisälsi alkoholia (neuvolasta saadut tipat, merkkiä en muista mikä silloin oli). Vaihdettiin ne alkoholittomaan ja veriviirut loppui. Lääkärissäkin käytiin eikä lääkäri sitä oikein osannut pitää vaarallisena, kohautteli olkiaan lähinnä.
 
Hei!

Pikasesti taas päätin kirjotella kun pienimmät ovat päiväunillaan.

Viimeksi unohtu kiittää leijonamamaa uudesta pinosta,niin kiitoksia =)
Ja kyselit hymyileekö meidän vauva jo.Kyllähän hän on nyt vasta alkanut hymyilemään :) ja ne hymyt kyllä käy suoraan sydämeen :heart: Hyvällä tavalla siis.Yhden kerran on ihan varmasti hymyillyt juuri minulle kun katsoi suoraan minuun kun juttelin tyttöselleni,mutta usein hymyilee myös omalle mobilelle joka roikkuu pinnasängyssä =)

Vauva on kyllä niin ihana ja häntä onkin ihana pusutella ja nuuskutella:heart:
Olo on vaan välillä tosi tosi haikea kun tuntuu että tää ihan pikkuvauva aika menee taas aivan liian nopeaa ja just tää vauva aika on niin ihanaa että siitä haluttas nauttia pidempään.Varsinkin kun tän nyt pitäs olla meidän viimenen vauva.Sekin tuntuu haikealle että koen tämän nyt viimesen kerran(vauva ajan) ja se vasta haikealle tuntuukin kun sitten jossain vaiheessa alotan työt tai opinnot enkä ole enään pelkästään kotiäiti joka on ollut kyllä elämäni parasta aikaa.
Olen ammatiltani perhepäivähoitaja ja jos otan hoitolapsia niin saan hoitaa omatkin lapseni yhä kotona,mutta ei se oo silti sama asia.Huomiota pitää antaa sitten myös hoitolapsille ja työ on työtä.Ei voi enään elää vapaammin.Eli tehdä mitä huvittaa vaan pitää olla päivissä kunnon rytmi josta ei poiketa ainakaan kovin isosti.No ei nytkään tietysti tehdä mitä huvittaa kun ei ole rahaa kotiäitinä paljon mihinkään,mutta rento yhdessäolo on tärkeintä.Se ettei lapsilla ole mihinkään kiire ja voidaan touhuta kiireettömästi yhdessä ainakin maksuttomia juttuja.Retkeillä,askarrella,leipoa,pelata,lukea ja niin edelleen.
Kun minulla oli hoitolapsia esim toisen lapseni ollessa alle vuoden ikäinen niin kyllä siinä omat 9kk ikäinen ja 2v jäivät paljon vähemmälle huomiolle kun oli hoidettavana toiset saman ikäiset sisarukset.Lapsilla oli seuraa,mutta mua hirvitti se kuinka aikasin varsinkin nuorempi lapsemme joutu jakamaan äidin toisen vauvan kanssa.Välillä juotin toiselle pullosta maitoa kiikkutuolissa ja seuraavana otin tissille oman vauvani.Sitten annoin huomiota 2vuotiaille jotka kyllä jo paljon yhdessäkin leikkivät.Voi nuita aikoja:LOL: Olihan se ihanaakin ja nuo lapset ovat meille yhä hirmu rakkaita.Meidän tyttöjen parhaimmat ystävät tätäkin nykyä,mutta tällähetkellä en alkaisi samaan vaan haluan antaa kaiken huomioni vain omille lapsilleni niin kauan kuin pystyn.Toisten lapsia kerkeen hoidella sitten eläkeikään saakka;)

Vaikka nyt tässä nuita työkuvioitakin mietin niin ei oo kyllä tullut juuri ajateltua nyt juuri mitään muutakuin vauvaa ja isompia lapsia.Ei vaan jaksa ja ei huvita.Haluttaa nauttia nyt näistä ainutlaatusista hetkistä.

Vauvan kanssa on tarkotus alottaa tammikuussa vauvauinti jonne menen vauvan kans kahestaan.Mies on sitten muiden lasten kans kotona.Kävin neljännenkin kans kahestaan uimassa ja se oli sellanen ihana viikon kohokohta kun sai omaa aikaa vauvan kanssa.Nyt kun on jo viides lapsi niin sitä kyllä osaa arvostaa jos välillä pääsee vauvan kanssa kahestaankin johonkin,kun eipä sitä täyttä huomiota voi kotona pelkästään vauvalle antaa kun on muitakin jotka huomiota tarvii.
Onkos muilla tarkotus alottaa mitään harrastusta vauvan kans?
Vauvallehhan kyllä riittää vaan kotona olokin,mutta ihan ittenikin takia tuon vauvauinnin alotan :LOL: Ja toisaalta vauvankin takia,koska meillä on kaikki lapset uinnista nauttineet joten luulen että nauttii tämäki...toivottavasti=)

Mustasukkaisuudesta

Onkos muiden isosisaruksilla sitä ilmennyt? Meillä 3v selvästi nyt hakee rajojaan.Ei nyt mitään ihan älytöntä oo tehnyt mutta esim jääkaappia saattaa penkoa ja syödä sieltä suoraan mitä huvittaa jos en kerkee heti kieltämään ja yks päivä yllätin pojan työntämästä käsiä pönttöön:x Tuollasia juttuja ei oo tehny ennen vauvan syntymää joten tuntuu että pientä taantumista on ollut ilmassa.. Harmittaa hirmuna kun ei pysty vielä niin paljon touhuamaan isompien kanssa ja siitä onkin huono omatunto.Mutta ei sille vaan voi mitään kun en voi vielä vauvaa jättää imetyksen vuoksi muiden hoiviin.Annan sitä huomiota kuitenkin vauvan nukkuessa niin paljon kuin jaksan,mutta välillä sitä vaan kaipaa omaakin rauhaa ja sillon antaa lasten leikkiä keskenään vaikka voiskin mennä ja ottaa esim 3vuotiasta syliin ku syli on vapaana.

No kunhan vauva kasvaa niin sitten toki tehdään vaikka pitempiä kauppareissuja ihan kaksin aina vuorollaan jokaisen lapsen kanssa ja kun syö muutakin kuin tissiä niin sitten voidaan tehdä muutakin hauskaa kun voi lähtä jo pidemmäksi aikaa kotoa.

Mutta nyt taidan herätellä 3vuotiaan ja pitää vähän aikaa sylissä heräilemässä kun vauva yhä nukkuu

Rakkaudesta äiti ja syyskuun prinsessa tasan 7viikkoa:heart:

ps.ostin tänään aivan ihanan valkoisen pikku pikku myssyn vauvalle ja vasta monta niin suloista pikkuvaatetta... oon hulluna nuihin vauvanvaatteisiin.Ihana pukea lapset kauniisti=) Kotona voidaan olla kalsareissa mutta muualle on kiva pukeutua kauniisti.
 
Ei meillä ole mustasukkaisuutta ollut. Luultiin ensin, että meidän 2,5v kehittää semmoisen, mutta ei. Ehkä lapsemme sitten aikuisena katkerana kirjoittelee netissä keskustelupalstoilla, kuinka jäivät kaikesta paitsi, kun heitä oli niin monta jakamassa vanhempien huomiota. Tai ehkä tekaisevat kirjan "Lapsuuden kireästä piposta". heh.

SEKSI
Joo onhan sitä yön pimeinä hetkinä, kun talo on sammunut hiljaisuuteen.:) Alkoi heti, kun jälkivuoto loppui.
 
Vaunuilu: Meillä tytsy viihtyy hyvin vaunuissa, ainakin niin kauan kuin vaunut liikkuu :) Kyllä se yleensä, jos on jo nukahtanut, jatkaa pari tuntia vielä unia partsillakin vaunuissaan. Nyt vaan jostain syystä tulee puettua liikaa hänelle päälle, joten yleensä herää siihen, että on ihan hiestä märkänä.

Raskauskilot:
Mulla tuli 12 kg raskauden aikana, josta pari viikkoa sitten oli jäljellä vielä 6 kg. Kahden viikon päästä taas tarkistamaan neuvolaan, että mikä on tilanne... Ylimääräisiä kiloja kun on ennestäänkin jo useampi kymmenen, niin tuo kuusi kiloa ei kauheasti tunnu, mutta olen jo päättänyt, että vuodenvaihteen jälkeen alkaa uusi elämä, ja vuoden aikana pitäisi lähteä (mieluiten yli) kaksikymmentä kiloa. Nyt yritän vielä elää normaalia elämää (mihin kuuluu myös satunnainen herkuttelu), kun yritän saada imetyksen toimimaan vielä vähän aikaa.

Seksi:
Ei ole täällä tapahtunut mitään. Johtuen ihan jo siitä, että jälkivuotoa on vielä. Nyt voisi piakkoin jotain tapahtua, kun jälkivuoto näyttää loppuvan minä päivänä hyvänsä...

Mustasukkaisuus on myös täällä nostanut hieman päätään esikoisen kohdalla. Ei vieläkään mulle, mutta isänsä ja isovanhemmat eivät saisi leikkiä tai seurustella pikkusiskon kanssa lainkaan. Mutta aika pienellä ollaan (ainakin vielä) päästy.

Meillä on alkanut myös ihan järjettömät rintaraivarit. Saa nähdä onko imetys nyt sitten taas tässä, kun toinen ei suostu olemaan rinnalla yhtää missään asennossa lainkaan. Pullosta on pakko antaa vähän enemmän koko ajan, kun toinen vain maistaa rintamaitoa ja sitten alkaa huuto. Eilen huusi reilun tunnin tissillä, kunnes annoin pullon ja voi sitä helpotuksen määrää.

Ilmavaivoja on pienellä myös paljon. Epäilen, että tästä tulee meidän toinen täysin laktoosia sietämätön tapaus. Tästä syystä vauva on nukkunut mahallaan viime ajat, ja se tuntuu auttavan. Lisäksi mahallaan nukkuminen on auttanut siihen, että ei tyttö ei herää ihan jokaiseen käden heilahdukseen. Nukahtaminen kyljelleen tai selälleen ei ole onnistunut pariin viikkoon käsien liiallisen liikehdinnän takia.

Tänään pitäisi mennä ostamaan kutsuainekisa ristiäisiä varten. Eilen käväistiin avoimessa päiväkodissa, jotta esikoinen sai leikkikaveria. Annoin tytsyn yhdelle puolitutulle äidille syliin siksi aikaa, kun kävin vessassa, enkä meinannut saada enää takaisin :D Hyvä kun ei kaikkien äitien sylissä käynyt siinä vaiheessa. Niin se vauvakuume nostaa päätään kaikilla muilla paitsi mulla. En siis ole mikään vauvaihminen, ja odotan jo, että tämä ensimmäinen vuosi menisi nopeaan ohi. Ja lisää lapsia meille ei enää tule.

clearbrook ja pikkusisko 4 vko 1 pv
 
Kyllä se vauvakuume viimeistään silloin herää, kun vauva alkaa olemaan hereillä enemmän. Nämä pari kuukautta on aikatavalla pelkän nuken hoitoa.:)
Kunpa minäkin kykenisin sanomaan, ettei meille enää yhtäkään...En vaan kykene...Kunpa jaksaisi odottaa edes ensi kevään pääsykokeen yli, ettei raskaus rasittaisi lukemista...Toi kuume on vaan niin kamala tauti, ettei sen tuloa kykene estämään, jos se on iskemässä.:)
 
Vauvakuume :LOL: Juuei. Nykyinen vauva on oikein ihana ja suloinen ja kiltti, ei siinä mitään, mutta ensinnäkin mulla alkaa olemaan ikää jo sen verran että jos joka raskauden yrittämiseen menee sen kolme-neljä vuotta niin vauvan syntyessä olisin jo omasta mielestäni turhan vanha synnytjäksi. Toiseksi lapsien hankkiminen on ollut henkisesti todella raskas prosessi meille lukuisten keskenmenojen vuoksi niin eipä yhtään huvita lähteä siihen rumbaan enää. Kolmanneksi raskausaika on kaikkea muuta kuin ihanaa, sitäkään en kaipaa yhtään. Neljänneksi minäkään en ole mikään hirmu vauvaihminen kuten Clearbrook tuossa myös sanoi, odotan myös jo kovasti että vauva olisi sen ikäinen että voisi vähän jo kommunikoida ja olla vauvalle muutakin kuin pelkkä tissi. :D Mutta kuten sanottua, ihanahan tuo vauva on enkä valita ollenkaan, mutta ei silti mieli halaja yhtään lähteä tähän showhun enää kolmatta kertaa.

Millaisia babysittereitä olette hankkineet, vai oletteko vielä mitään? Mä olin myynyt esikoisen sitterin pois ja se oli muutenkin ihan surkea, niin oli pakko ostaa uusi. Ostin tuon perinteisen BabyBjörnin ja se on kyllä aivan mainio, en enää muuta haluaisi edes kokeilla. Vauva on siinä tukevassa asennossa eikä valu sivusuunnassa eikä mene myttyyn, ja viihtyy sitterissä hyvin kunhan vaan on saanut riittävästi syödäkseen. :) Koska hänellä on tuota pulauttelua ja närästysvaivaa niin ei viihdy kauheasti makuullaan vaan on pakko pitää puoli-istuvassa, siksi kehdossa makuuttaminen ei ole kivaa ellei ole oikein väsynyt.

Tänään pääsen hetkeksi yksin omille teilleni kun mies on reissussa ja anoppi tulee hoitamaan poikia pariksi tunniksi. Tuntuu jotenkin kummalliselta enkä malttaisi mennä mutta tiedän että se tekee pelkästään hyvää. Ja ihanaa että vauva juo myös pullosta niin pääsen irrottautumaan vähäksi aikaa. Tosin usein vauva kaipaa rinnalla oloa eikä oikein rauhoitu muutakuin rinnalle niin siksi mietityttää että tuleeko niille vielä hätä kun en olekaan antamassa tissiä pahimpaan väsykiukkuun. No, ainakin anoppi on ollut vuosikausia aikoinaan synnytysosastolla lastenhoitajana joten tietänee vähän miten nämä pikkuvauvat toimii. :)
 
Viimeksi muokattu:
heips..
raskauskilot lähti nopeasti.. Eipä niitä paljoa edes tullut alun pahoinvoinnin takia (8kg tippui paino alussa).. Nyt pitäisi vaan katsoa mitä syö ettei lisää tule, kun ei oikein pääse harrastamaan mitään liikuntaa..

vauvakuume on krooninen.. alkoi taas heti kun kotia pääsi.. Tosin meille ei enää kyl tule vauvaa. Otti tämä raskaus sen verran koville etten sitä rumbaa halua ihan heti ainakaan kokea :D no joo sovittu on ettei enää tähän näkymään tehtäisi. Onhan meidän perheessä jo lapsia kun on minun ja miehen lapset ja yksi yhteinen..

mustasukkaisuutta ei ihme kyllä ole ollut kovin näkyvästi ainakaan, siis minun nuorimmaisella (3v.).. Isännän lapsella oli hankalampi vaihe kun vauva syntyi (koululainen), mutta nyt jo tasoittunut..

seksi jep jep.. kun on pirteämpi pv ja saa pienen nukkumaan ajoissa..

ilmavaivoja on jonkin verran pienellä.. Mutta suurempi ongelma on toi pulauttelu.. Joka on tosi runsasta. Neiti itkee kun tulee enempi määrä pihalle ja iltaisin varsinkin hankala saada sänkyyn rauhoittumaan.. Onko kellään kokemusta refluksista vauvalla? Kokeiltu on Gavisconia, mutta siitä enempi maha kipeäksi tuli ja kakka muuttui kokkareisemmaksi.. Otin taas kokeeksi käyttöön kun en muutakaan keksi.. Neuvolas ei sanottu muuta kuin kun kasvaa hyvin ei huolta :/ Ihan selkeesti refluksia tuntuis olee..

mut taas mentävä neiti kutsuu

muumimamma-81 ja neiti 1kk 3vk
 
Huomenia!

Meillä menee mukavasti. Täysimetyksellä mennään ja tyttö kasvaa hyvin. Itse olen pirteä ja jaksan tehdä kotihommia (mitä nyt riittää kun ristiäiset lähestyy), käydä vaunulenkeillä jne. Tyttö nukkuu hyvin, 1-2 kertaa yössä herää syömään. Vähän massuvaivaa on, mutta selvitään pienillä kätinöillä.

Babysitteriä meillä ei ole, kun koen leikkimaton kehittävämmäksi ja tyttö jo kääntyileekin mahalta selälleen molempien kylkien kautta.

Seksiä ei meidän talossa ole vielä synnytyksen jälkeen harrastettu. Mieli tekee jo, mutta nyt kun vuoto vihdoin loppui, tuli muutama pv sitten taas vähän kirkasta veristä vuotoa. Ensolle kipeä, eikä ole kuumetta tai muutakaan vaivaa, joten ei kai tässä mitään ongelmaa ole. Kuun lopussa jälkitarkastus hänellä,joten odottelen sitä.

Vauvakuume. Tyttö on niin ihanan helppo, että vauvakuume kyllä nostaa päätä. Meillähän tyttö sai alkunsa hoidoilla, joten taitaa olla kovan työn takana seuraavakin. Toiveissa kuitenkin olisi eikä kyllä mitään ehkäisyä tulla aloittamaan.

Raskauskiloja mulla ei enää ole kuin yksi jäljellä. Syön surutta ja itse asiassa enemmän kuin raskausaikana. Imetys tuntuu kuluttavan ja nyt ei enää närästä niin napostelen paljon. Suklaata kuluu...

Nyt taidan laittaa silmät vielä hetkeksi kiinni, kun tyttö alkoi syömisen jälkeen taas nukkua.
 
Kyllä siihen omaan virkeyteen tarvitsee jotakin myös tehdä. Ulkoilu on kyllä se ykkösasia, joka virkistää. Ei tarvitse lenkkeillä pitkää matkaakaan, kun jo on vireämpi olo.

En minäkään raskauksia kaipaa. Vihaan ainakin raskauden loppuvaihetta. Puoleen väliin asti on parempi olo kuin normaaliin olotilaan. :) Mun vaan pitää olla 110% varma, jos en lisää vauvoja halua, koska sitten poistatan kohdun. Nyt en ole edes 10% varma...Mietin jo kovasti uutta vauvaa. HULLU!!!
 
Kyllä pitää niin kiirettä, että en oikeasti kerkeä tänne ikinä :O

Meillä on mennyt myös tosi hyvin, on todella helppo vauva, ei helpompaa voisi toivoa :heart:

Yöt sujuvat yleensä yhdellä syötöllä ja poika nukahtaa heti uudelleen. Usein vain se nukkumaan meneminen pitkittyy puoleenyöhön, mutta mulle riittää kunhan saan sen 4 h putkeen unta ja imetyksen jälkeen vielä pari tuntia. Päivisin olen saanut myös päikkärit, kun pojat nukkuvat yhtä aikaa :)

Mustasukkainen tuo vajaa 3v. on kyllä, onneksi tytöt auttavat aina kun olen vauvassa kiinni ja pitävät veljeään silmällä. On nimittäin kaikki kielletty mielessä varsinkin kun olen vauvan kanssa. Muutaman kerran olen jo käynyt kerhoilemassa ja kiitos meidän ihanien kerhotätien, kaikki on sujunut tosi hyvin :)

Vauvakuumetta ei todellakaan ole, olen niin kurkkuani myöten täynnä raskauksia, että oikein odotan sitä hetkeä että pääsen panostamaan itseeni ja treenaamaan :) Oikea päätös oli kyllä täälläkin sterilisaatio todellakin.

Mullekin pukkasi rintatulehdusta, sain sen kotikonstein onneksi pois ja seuraavana aamuna kuume oli laskenut ja olo oli paljon parempi. Kyllä se tosi nopeesti pamahtaa näköjään päälle, joten tarkkana saa olla. Nyt on riesana sektiohaavan tulehdus, lääkekuuri on päällä. Kaikki vaatteet melkeinpä hinkkaavat tuohon haavaan ja se on ärsyttänyt :( Nyt todellakin toivon että menee tällä ohitse.

Paino on mulla raskauden alkuun 3 kg miinuksella, eli raskausaika oli taas sellainen tahtomaton laihis mulle :) Jotain hyötyäkin siis raskausdiabeteksesta.

Jälkivuotoa täällä tulee yhä, loppui yhdessä vaiheessa, mutta jatkui sitten kuitenkin :( Sänkyhommia on tullut pari kertaa jo kokeiltua, vaikka ei nyt vielä ihan täysillä huvitakkaan. Aika paljon rajoittaa mulla toi haavajuttu.

Meillä on ensi sunnuntaina ristiäiset ja saa poika sitten virallisesti nimensä :)

Koitan nyt ainakin päästä välillä lukemaan teidän kuulumisia, en tiedä miten taas omiani ehdin kirjoittelemaan :)

kääkkis ja sisukas 1 kk 1 pvä :heart:
 
Kiitos uudesta palstasta! Heti aluksi ettei unohdu. ;)

Täällä kans vauva arki alkanu hyvin.. Tosin massu vaivat vaivaa natiaista sen verran että kitisee yöllä mutta otin reippaasti käyttöön mallasuutteen ja on helpottanu todella hienosti. Viime yönä nukuttii ekaa kertaa 5h putkeen joten jospa tää tästä sutvaantuis.

Jälkivuotoa tulee edelleen tosin todella vähän siihen nähden mitä oli viikko sitte. Pärjää jo pelkällä pikkuhousu suojalla.

Seksi on meillä alotettu jo aika päiviä sitte. Ollaanki ku mitäki nuorikkoja ekaa kertaa salaa seksi puuhissa. :D mulla siis sektio takana joten ei toi värkki kärsiny mitää sota vammoja synnytyksessä mitä nyt sitä ronkki yks jos toinen.. :)

Meillä on koirat mustasukkasia, ei pahasti mutta aina ku oon syöttämässä natiaista pitäs alkaa leikkimään, myöskin on toisen koiran kans vähä "keskusteltu" arvojärestyksestä. Toistaseksi pärjätty hyvin siis vielä. Jos nyt ei sit ilmaannu valeraskautta tälle nartulle kun oon vähä katellu et vois olla tuloillaan.. Lelujen pois keruu tän päivän ohjelmassa siis.. :)

Tänää natiainen hymyili tosi maireesti ku juttelin sille kaikenlaisia juttuja. Aivana mahtava fiilis kattoo ku toinen näyttää nii onnelliselle! :) <3

Tissillä tosin tuo pieni nukahtaa aina vähä aikaa siitä ku on saanu tissin suuhun. :eek: pullosta syödessä ei nuku mut tissillä nukkuu iha joka kerta. :D kutittamallakaa saa pidettyy hereillä. Nyt vähä kauppalistaa yms muuta pientä. Huomenna tuleeki mulle vuosi taas lisää ikää. Phuh, onneks sitä ei varmaan kukaan muista.. En jaksais mitää lahja tai kakku härdellejä nyt. :D

Addoda ja natiainen 1kk ja joitain päiviä <3
 
Addodalle synttärionnittelut huomisen johdosta! :)

Meilläkin on alettu hymyilemään, ja voiko ihanampaa olla?? Vaikka välillä tuntuu että itsellä on pää ihan jumissa ja puuduttaa ja väsyttää ja kiukuttaa, niin tuo HYMY! :) Sillä jaksaa pitkälle, kun vauva hymyilee niin ikionnellisen näköisenä kun äiti vähän lepertelee. Voi apua miten voikaan olla ihanaa. :)

Sellanen pieni ja tyhmä kysymys, että mitä teette tilanteessa, jossa vauva on vaikkapa just syönyt ja on nukahtamaisillaan ja vääntää sitten hirveät kakat vaippaan. Annatteko vauvan nukahtaa jos kerran jo nuokkuu silmät kiinni ja kakan tultua nukahtaa, vai lähdettekö vaihtamaan vaippaa ja otatte riskin että herää siihen? :)

Täällä muuten kaikki ok. Jälkivuoto jatkuu vielä. Välillä se oli loppuvinaan mutta sit taas hanat aukes ja nyt taas tuntuis hiipuvan. Onpa mystistä. Toivottavasti nyt loppuis kokonaan pian.. Jälkitarkastus on vasta 9.12. Ja vauvan lääkärineuvola olis nyt keskiviikkona eli ylihuomenna, jännää nähdä paljonko poika on kasvanut.

Leijonamama ja pikkuveli 1 kk 1 pv
 
Elämän pieniä iloja, tyttö nukkui isänsä vieressä viikonlopun kumpanakin päivänä 2h päikkärit. Erityisen hienoa tästä teki se että sain itse nukuttua samaan aikaan soffalla YKSIN, hyvässä asennossa ilman varomista. Olihan melkomoista luksusta. Nuo kahdet päiväunet vaikutti kuin kylpyläkäynti. Viime yönä en edes meinannut saada unta kun olin niin hyvin nukkunut!

Nyt kun äiti ei ole enää kuoleman väsy niin tänään harjotellaan vaunuun nukahtamista. Tunti meni nukuttamiseen (tai oikeastaan kaks kun söi ensin tunnin) ja nyt unta takana vaunuissa ennätykselliset 15 min. Pitääpä äkkiä oikasta selkää jos ehtis vaikka 5 min torkut ottaa ennen kun vaunuissa alkaa älämölö :)
 
Addodalle synttärionnittelut täältäkin! :flower:

Leijonamama mulla vähän vaihtelee tuo kakkavaipan vaihto. Meidän pojalla on nimittäin jatkuvasti kakat housussa, on kova rupsuttelemaan ja yleensä tulee jonkin verran kakkaa mukana. Voin hyvin antaa nukkua päivällä tunnin pari vaikka tiedän että on juuri ennen nukahtamistaan kakannut. Yöllä herään usein siihen kun poika unissaan rupsuttelee ja kuulen että kakkaakin kurahtaa samalla vaippaan, en ala silloin ainakaan herättelemään vaan vaihdan vaipan sitten kun seuraavan kerran herää syömään. Kuitenkin joudun joka yö vaipan vaihtamaan ainakin kerran, meidän tyttöjen kohdalla en vaihtanut koskaan yöllä koska eivät silloin ikinä kakkineet. Mutta eipä kai tuo haittaa jos väliin nukkuu vaikka tavaraa vaipassa, ainakin jos iho on hyvässä kunnossa.

Ihanaa lukea että joillain vauvat jo hymyilee, sitä odotan itsekin jo kovasti! Kyllä tuo poika on vaan niiiin ihana, tällainen onni vielä suotiin kahden ihanan tytön jatkoksi! :heart: Mutta taitaa meidän lapsiluku olla nyt täynnä. En enää kaipaa raskauksia, synnytyksiä yms... mukava elää nyt hetki tätä pikkuvauva-arkea, mutta eiköhän tämä saa jäädä viimeiseksi kerraksi. Tykkään kuitenkin liikaa siitä normi arjesta jolloin voi itse harrastaa, ottaa omaa aikaa ja käydä töissä. (vaikka nyt tuntuu että miten sitä taas tulevaisuudessa jaksaa töihin lähteä...) Lisäks meillä on iso talolaina maksettavana, joten senkin puoleen on pakko käydä töissä tienaamassa. Mulla on vakituinen työ odottamassa, mutta en kovin paljoa viidy työssäni. Tästä syystä opiskelen aivan uutta alaa yliopistossa ja tavoitteena olis että en joutuis tämän vauvaloman jälkeen enää kovin kauaa nykysessä työssä olemaan, vaan saisin siirtyä kokonaan muihin hommiin.

Jaahas, nyt kuuluu "kutsuhuuto", pojalla jälleen syönnin aika =)

dita ja poika 4viikkoa
 
Viimeksi muokattu:
Onpas tuolla neuvolassa kaavamaista seurantaa. Heti tuli sanomista kun ei ollut tyttö kasvanut aivan kuin käyrillä pitäisi. Pituutta oli tullu siis roimasti mutta painoa naftisti. Kahden viikon seuranta ajalla kun oli vähän poikkeamaa niin heti oli korvikkeet puheissa. Voi kirosanat sentään. Ei mitään vaikutusta sillä että edelliset kaks viikkoa oli kasvanut rintamaidolla reilusti enemmän kun noilla kirosanan käyrillä... Kun lapsi on vielä tyytyväinen, syö ja nukkuu hyvin sekä täyttää vaippaa tämän tästä niin en ymmärrä miks noita korvikkeita ollaan heti tyrkyttämässä.

Sairaalassahan ja ekalla viikolla sairaalasta tultua jouduin korviketta antamaan ennen kuin maito nousi. Heti maidon noustua loppui imetyksen jälkeinen nälkähuuto ja siihen lopetin korvikkeen annon. Silloin se oli hyväksi kun toisella oli kamala nälkä mutta nyt kun ei mee justiin niin kun kaavojen mukaan niin hätävarjelun liiottelulta tuo tuntuu. Kas kun eivät käskeneet pakkaamaan ahtaaseen tilaan ettei kasva pituutta liian nopeasti...

Meilläkin ristiäiset lähenee, siitä onnellisessa asemassa olen että äitini hoitaa melki koko kuvion mieheni kanssa. Olisvat jo pian ohi, jännittää hieman kun miehen puolen sukulaiset ovat ennekin pilanneet juhlia. Josko ne tällä kertaa olis kunnolla.
 
Aah, ihana rauhallinen hetki päivässä, kun esikoinen ja vauva nukkuu pitkiä päikkäreitä samaan aikaan. :) Eilen oli sama tilanne ja olen tästä lepohetkestä oikein kiitollinen. Toivotaan, että jatkuu samaa rataa. Täällä arki rullaa esikoisen ja vauvan kanssa muutenkin mukavasti. Perhekerho, ulkoilut ja kyläilyt virkistää mukavasti viikkoa. Aika paljon tykkään mennä ja kehittää viikkoon erilaista ohjelmaa. Muuten seinät alkaa kaatua päälle. Isovanhemmat on olleet ihanasti apuna ja ovat mm. kuskanneet esikoista päiväkerhoon ja musiikkileikkikouluun. Mutta eipä täällä aina kaikki mene kuin ruusuilla tanssiessa. VÄlillä tulee niitä hetkiä, että itsellä ja esikoisella on kamala nälkä, vauva haluaisi olla rinnalla ja esikoisella on kakkahätä samaan aikaan... sitten kiristellään hampaita ja kuunnellaan jonkun huutoa tai kitinää.

Tällä viikolla oli vauvan 1 kk neuvolalääkäri ja lääkäri oli ihan myyty, kun pikkumies katsoi häntä suoraan silmiin ja vilautti ihanan hymyn. :) Uusimmat mitat oli 4652 g (syntymäpaino 3420 g) ja 55.2 cm (51 cm). Hyvin siis kasvaa rintamaidolla.

Ristiäisvalmistelut. Pappi ja ristiäispaikka on varattu, kummit valittu ja leipomisvastuuta hieman delegoitu. Omaa hommaa ajattelin helpottaa tilaamalla voileipäkakut ja pyytämällä äitiltä ja siskon mieheltä leipomisapua. Ei sitten tartte niin paljon stressata.

Joku kyseli aiemmin sitteristä. Meillä on kans BabyBjörnin sitteri ja se on ihan PARAS!! Tietty vauva saa sitten olla enemmän leikkimatolla, kun siinä viihtyy ja alkaa enemmän leluja katsella, mutta toistaiseksi sitteri on ollu käytössä.

Leijonamama Mulla vähän vaihtelee toi, että annako vauvan nukkua kakat vaipassa vai vaihdanko. Jos hän on esim. ollut pitkään valveilla, kitissyt ja sitten vihdoin rauhoittunut ja nukahtanut, mutta just ennen tehnyt kakat, niin sitten en kyllä vaihda ja ota riskiä, että vauva heräisi. Vauvan iho on pysynyt hyvänä, joten siksi en aina jaksa stressata, vaikka hetken nukkuisikin kakkavaipassa. Yöllä vaihdan joskus vaipan ja joskus taas en - riippuu siitä, miten unenpöpperössä itse olen.

Raskauskilot. Noin 12 kg tuli yhteensä ja nyt jäljellä on 2 kg. Ihan imetyksellä on paino laskenut. Muuten syön mitä lystää. Pikkuhiljaa olis kuitenkin tarkoitus aloittaa kuntoilu. Kovasti tekis mieli jo jumpalle pitkän tauon jälkeen (raskausaikana en juuri jumpalla käynyt).

Seksi Ööö... mitä se on? :p Ehkäpä joululahjaksi sitten... kovin on halut kadoksissa...

Vauvakuume EI TODELLAKAAN OLE!! Tuo nyyttihän on ihan pikkuvauva vielä. Ja tämä toinen taitaa jäädä meidän viimeiseksi. Otan tästä vauva-ajasta kaiken irti, mutta nautin toisaalta myös siitä, kun pikkuinen kasvaa ja oppii koko aika jotain uutta.

Nyt esikoinen heräsi...

Marni ja boitsu 5 vk
 
Viimeksi muokattu:
Meillä poika kakkaa joka yö vaippaan, ja vähän vaihtelee että lähenkö yöllä peseen pyllyä. Jos kakkaa samalla ku on rinnalla, niin yleensä sitten pesen. Mutta jos on jo sänkyyn keretty nostaa, niin en enään viitti alkaa pois nosteleen. Maitokakkahan ei peppua polta, joten sen suhteen sitä ei tarvis pestä pois.

Sitteri löytyy. Ostettiin se jo esikoiselle. Vauva vaan ei kauheesti siinä viihy. Ja hereillä kun on, niin koitan pitää lattialla mahollisimman paljon jos vaan viihtyy. Meinaa vaan olla melkonen sylivauva tuo meidän ukko :D

Pullero On kyllä aika tympeetä että heti ollaan korviketta ehottelemassa. Kyllähän se vauva huutaa jos ei rinnasta tuu kylläseksi.

Mulla on vauvakuume :ashamed: :LOL: Vaan nyt pitää pari vuotta ainakin oottaa, jotta saan koulun käytyä ja mahollisesti töissäkin jo sitten olisin.

Vauvauinti aloitetaan täälläkin tammikuussa. Ollaan molempien kans käyty, ja nyt kyllä ehottomasti päästävä myös.

Eipä oo meijän pieni vauva enään niin pieni. Ma käytiin lääkärineuvolassa ja painoa pojalla jo 5100g(3090g) ja pituutta 56.7(49cm). 1kk neuvolasta oli vaan 2½ viikkoa, ja siitäkin painoa tullut lisää jo 1020g ja pituutta 3.2cm. Herra on nyt alkanut nukkumaan alkuyöstä yhen pitemmän jakson. Nukkuu noin 4-5t kerralla. Tähän asti hän on syöny kahen tunnin välein aamua ja yötä.

Marlin ja Justus 1kk 2vko
 
Kokeneemmilta apua!

Meillä on vauvalla siis ikää on noin 5 viikkoa ja vauva itkee paljon iltaisin ja öisin. Eli vaikka iltaisin ja öisin syötän (on täysin rintamaidolla), röyhtäytän ja vaihdan vaipan eli kaikki pitäisi olla hyvin niin kun laitan vauvan sänkyyn niin alkaa itkemään. Olen kokeillut nukuttaa vierelle (nukkuu noin tunnin ja sitten alkaa huutamaan), mutta aikaisemmin on siis hyvin nukahtanut omaan sänkyyn, kunhan maha on ollut täynnä ja vaippa kuiva.

Viime yönäkin laitoin vauvan nukkumaan kahdeksan maissa => huusi mun sylissä (vaippa kuivana, masu täynnä) yhdeksään, jolloin nukahti viereen. Kymmeneltä heräsi huutamaan, syötin, teki kakat, vaihdoin vaipan, vauva huusi noin yhteentoista, nukahti viereen. Kahdeltatoista heräsi huutamaan, syötin, teki kakat, vaihdoin vaipan, syötin uudestaan, huusi kahteen asti, nukahti lopulta viereen. Kolmelta heräsi, syötin,jne. Tätä aina kahdeksaan asti, paitsi kakkoja ei enää tullut tuon kello kolmen herätyksen jälkeen, joten en myöskään vaihtanut vaippaa=> vauva huusi aina noin puoli tuntia syötön jälkeen ennen kuin nukahti. Aikaisemmin vauva on syönyt ja sitten nukahtanut suoraan. Aamulla vaihdoin vaipan ja syötin, tein aamuhommat (d-vitamiinit, vaatteet, puhdistus) ja laitoin vauvan nukkumaan ulos.

Voiko kyse olla vatsavaivoista jos kuitenkin kakkaa noin hyvin? Olen jättänyt ruokavaliostani pois suklaan, ruisleivän ja kahvin. Miksi vauva huutaa, vaikka olisi sylissä ja maha on täynnä ja vaippa kuiva? Jotenkin itsellä on täysin avuton olo kun toinen kiljuu kurkku suorana, eikä mikään auta. Lisäksi vauva on alkanut rinnalla huutamaan, joskus kun yritän syöttää. Eli siis alussa syö normaalisti, mutta sitten aina välillä päästää rinnasta irti ja itkee ja sitten taas hamuaa rinnan suuhun. Mistä tällainen rintaraivo johtuu?
 
Viimeksi muokattu:
Jossain vaiheessa aina rintamaitoa ei tule niin paljon kuin vauva tarvitsee. Rinnat huomaa hieman jälkikädessä kasvaneen tarpeen. Jos nälkänen, imetä vaan enemmän. Parin päivän kuluessa maitoa alkaa tulemaan taas tarpeeksi lapselle. Jos ei nälästä johdu itkusuus, siihen en sitten tiedä vastausta. Voi olla niin monia syitä. Kannattaa päivällä pidellä lattialla mahallaan paljon. Siinä jumpatessa, vauva itse jumppaa omaa mahaansa. Ilmavaivoihin toisilla tehoaa toinen ja toisille toinen. Kokeile maitohappobakteereita. Mutta jos tähän asti ollut ok vauva, epäilen kyllä enemmän, ettei maidon tulo ole nyt vauvan tarpeen mukainen. JUO paljon ja jatka vaan sinnikkäästi imettämistä.
 

Yhteistyössä