Lokakuun lapset 2013 <3 *helmikuussa*

Kauheeta... Mää oon kade teille kaikille... Mun oireisiin ei kuulu muu kun ilmavaivat ja mahanturvotus.... MISSÄ MUN OIREET? Tisseissä ei oo mitääääääääään tuntemuksia. Tyhmää! Ja nyt kun olen sanonut näin, niin ihan varmaan oksennan huomenna kaaressa ja kiroon itseäni :D
 
  • Tykkää
Reactions: LukLu
mymmeli87 Toki alkuraskaus on herhostuttavaa ja koko raskaus... kokoajan tulee uusia "huolen aiheita".. Alkuun, onko kaikki hyvin, sit jännittää jo rakenne ja sukupuoli ja sit miettii liikkuuko vauva tarpeeksi, oli tuo liike vai ei ja niitä laskee pitkin päivää, seuraavaks alkaa miettimään jo synnytystä, mitä jos kaikki ei menekään hyvin ja mistä tiedän onko synnytys alkanut ja otanko kipulääkettä vai en, miten pärjään vauvan kanssa kotona, mitä jos en olekaan hyvä äiti jne jne jne jne jne Näitäö hermoilun aiheita tulee kokoajan uusia ja se on täysin normaalia! Samoja ajatuksia sitä on meillä kokeneillakin.. Toki synnytykseen suhtaudutaan erilailla kun on jo kokemuksia ja toteen on todistettu, että jokainen synnytys menee omallalaillaan ja niihin ei voi ennakolta varautua, vaikka olisi omasta mielestään varautunut kaikkeen! Etenkään niitä ei voi ennakolta suunnitella!!

Mutta pointi nimenomaan oli se, että otta rennosti ja nauttii siitä äippälomasta kotnoa ennen vauvaa, ettei vaan hötkyile ja turhaudu sihen, että avuav sais jo tulla =) Sen aknssa kerkiää kyllä tuusaamaan tuonnempanakin =)

Itse oon kotona edelleen näiden kahden jälkeen.. en oo välillä menny töihin. Työpaikalta kovasti jo on kyselty moneen otteeseen, että koska tulen takasin, tarvetta jo olis, mutta en ole vielä kertonut, että kolmas olis tulossa =) Meinasin sit np:n jälkeen mennä pokkana käymään töissä =) Katotaan mitä siellä meinaavat heh...
 
Mymmeli joillekkin niitä "oireita" ei vaan tule. Mun kaverilla ei myöskään ollu tissit yhtään kipeät, toisin ky mulla. Mutta toivon että se paha olo mikä oli veemex pysyis poissa. Vielä ei oo tarvinnu käydä oksentaa *koputtaa puuta*

ON viime yö meni ihan harakoille taas kerran. Heräsin siihen normaaliin aikaan vessaan ja sen jälkeen en saanukkaan pariin tuntiin ubta. Ja kun uni tulu, tuli myös painajaiset. Mun alitajunta tekee tepposia aina yöllä ja siitä syystä unessa sain km:n :(. Se tunne kun heräät omaan itkuun on jotain hirveetä. Ai nii, juilihan mulla tosiaan vähän mahaakin, joten se varmaan piti mua myös hereillä. Tuon unen jälkeen oon ollu suht vainoharhanen kun vessassa käyn. Pelko hiipii selkärankaa pitkin uhkaavasti :(. Mutta urhoollisesti yritän saada muuta ajateltavaa :)
 
Mymmeli87 heh.. mulla ei myöskään ole tisseissä tuntemuksia.. Mut teepä niin, että merkkaat ihan huvikseen pari päivää tuntemukset heti ylös niin voit illalla sit luke mihin aikaan mitäkin pistoa ja jomotusta on ollut.. rauhottaa kummasti kun huomaa, että tuntemuksia on kokoajan mut ihan huomaamatta =)
 
Te ootte kyl niin ihania kun rauhotatte mua, ja muutenki ihana jutella ihmisten kanssa tästä kun ei voi puhua omalle väelle vielä... Kiitos teille :heart:

Mä odottelen rauhassa mun oireita. Ja uskon teitä, ettei kaikille tuu.. Viimeks oli kaikki klassiset pahoinvoinnit ja tissikivut... Jospa nyt pääsen helpommalla... En kauheesti kaipais sitä jatkuvaa oksentamista.

Fossiili Mulla samanlaisia keskenmeno-pelkoja, mutta oon ruvennut ajattelemaan niin (vaikkakin en toivo et kesken menis) et ainakin kroppa toimii ja mä pystyn tulemaan raskaaksi jos keskenmeno tulis.. 2 vuodessa rupee jo ajattelee elämää ilman lapsia ja itkin monta kertaa kun menkat alko yhä uudelleen ja uudelleen.
 
Viimeksi muokattu:
Äh. Mua just alkoi hermostuttamaan, kun menin lukemaan, että jos on ylipainonen ja on PCO, niin keskenmenoriski on jopa kaksinkertainen normaaliin verrattuna. :'( Mulla on BMI 27,7 (tosin siis olen vuodenvaihteesta jo tiputtanut 5kg, sitä ennen oli vielä enemmän), ja painonpudotuksen pitäs kyllä auttaa kaikkeen PCO:n liittyvää. No eipä vähentänyt siis huolta ainakaan... Pari kiloa siis saatava vielä ainakin pois, että BMI olis alle 27 (mitä pidettiin jonain riskirajana, BMI30 oli sitten vielä reilumpi riski..)... Voi kumpa kaikki olisi kuitenkin hyvin...
 
Laala Voi sua! Ihan turhaan murehdit, olet hienosti saanut painoo pudotetuksi. Mulla BMI 27,1, ja tietääkseni ylipaino on aina riski eli mulla saattaa olla aivan samat todennäkösyydet km. Ja mulla taas muita gynesairauksia taustalla, ei kuitenkaan pco:ta. Ole huoleti, kaikki järjestyy ja uskon et teidän pikkuisella on super tarrasukat jalassa! :hug:
 
(.)5.3.2013 N Maana-mamma, aika kauas meni ja en pääse ees omalle terkalle. :/ No alkuun päästy ja saan kohta varailla np-ultrankin, menee varmasti yli maaliskuun puolenvälin. Odottavan aika on pitkä...

Tsemppiä niille joilla huoli on suuri. Tarrasukkia pienille ja rentoa ja rauhallista mieltä äidille :heart:
 
välillä tuntuu, että jos on ylipainoinen niin ei tervettäpäivää nää tässä yhteiskunnassa :mad: Mun mittoihin normi apino olis 49-62kg noin ja painan nyt 66,5kg, joten ylipainoinen.. Laihdutin taannoin itseni tosi hoikkaan kuntoon, meni koon 34 vaatteet ja 26 tuuman farkut ja sillon painoin 57,5kg, joten musta noi haarukatki on jotenkin pepusta.. Itselläni esim on suhteessa painavammat luut ihan oikeesti, koska en mitenkään tajua, että olisin ollu normaalipainoinen vielä vaikka olisin tuosta laihduttanut vielä 8kg!! Huhhei.. Joten mun mielestä normi järki saa olla oikeesti hommassa mukana. tietenkään sairaalloinen ylipaino ei ole hyvästä, kenellekään, ei raskaanaoleville tai normaalitilassa oleville, mutta turha musta tollasesta on ruveta stressaamaan mitään!! Jos tuntuu pahalle niin katsoo mitä syö, niin saa ainakin itselleen paremman fiiliksen! Mä uskon siihen että kaikella on tarkotuksensa.. jos lapsen on tarkotus syntyä niin se syntyy vaikka BMI olis 100!!!
 
Mä taidan olla seuraava varhaisultraan menijä, se kun on maanantaina.. Uskotte varmaan että jännittää!! Välillä oon niin rauhallinen että ei tässä hätää, pienen sydän varmasti lyö ja kaikki hyvin, mutta sitten taas tulee niitä kauhukuvia että siellä ei oo mitään elollista :ashamed: Onneks tässä on viikonloppu välissä ennen ultraa ja kaikenmaailman menoa ja ohjelmaa, niin ei ehdi tunteja laskea koska sinne ultraan pääsee!

Mä oon ollu esikoisen jälkeen pääasiassa kotona, olen kyllä henkilöstövuokrausfirmalla kirjoilla ja teen vuoron-pari kuussa, riippuen miten huvittaa ja saan lapsen hoidon järjestymään. En oo yhtään miettiny vielä koska kerron raskaudesta, viimeistään kesällä :D

Ei täälläkään kauheesti noita oireita oo.. Tisseissä ei mitään tuntemuksia, mitä nyt nännit ehkä aavistuksen arat/herkät. Esikoisesta muistan tissien kipeytyneen joskus 4+ jo, sitten myöhemmillä viikoilla ne olikin niiiiiin kipeät että huh huh, varsinkin öisin.

Mekin käytetään ihan kunnallista neuvolaa. Meidän äitiysneuvolan täti on niiiiiiin ihana tapaus, että voisin vaikka joka päivä käydä sen kanssa höpisemässä! :) Ja sekin muistaa hyvin asiakkaansa, silloinkin kun soitin neuvola-aikaa, niin alkoi iloisesti nauramaan kun sanoin nimeni ja kerroin tarvitsevani ajan :) :heart:

akkiiR 6+1
 
Lämmin kiitos pahoitteluista kaikille <3.
Tein vielä varmistus testin tänään, että tarviiko lähteä tohtorissa käymään ja että uskallan tosiaan ottaa tänään teidänkin puolesta muutaman lasin punaviiniä ;) . Ja kyllähän tuo lähestulkoon tyylipuhdas nega oli. Hienosti on siis hcg:t laskenu, joten on paremmat toiveet myös onnistuneesta raskautumisesta jo tässä kierrossa :-D . Tulen sitten kuikkimaan teitä jos onnistun vaikka jäljessä "pahasti" olenkin.

Parempaa onnea ja enkeleitä kaikille pikkuisille asukeille <3

Hassel
 
Mymmeli Minullakin on ilmavaivoja, joten et ole yksin :D. Turvotusta on enemmän tai vähemmän kellonajasta riippuen.

Dopplerista ja sydänäänistä mun piti kommentoida että taitava terkkari voi saada sydämenäänet kuulumaan dopplerilla jo viikoilla 8-9! Ainakin mun neuvolatäti on aika hyvä löytämään sen oikean kohdan ja viimeks äänet kuuluivat ekalla käynnillä vaikka 9. viikko oli vasta menossa :).

Hoksasin että tänäänhän on mun ja ukon hääpäivä. Nyt ei voi skoolata sen kunniaksi, mut jotakin hyvää pitää kaupasta hakea :p

Ja ylipainosta sen verran että minkäkin olen pikkasen lievästi ylipainoinen. BMI 25,6 mut en jaksa stressata asiasta kun ei se niin paha ole :)
 
mymmeli87 , toki kunnallista neuvolaa käytetään, vaan tuo varhaisultra käyään yksityisellä. En kiirehi neuvolan kanssa siksi, kun musta sinne on turha mennä ennen ku mahdollista kuunnella sydänääniä ja mulla ne ei kuulu kuin vasta rv 10-11. Samat jorinat käyään läpi kuin 5 kertaa aikaisemmin, niin plaah;)


Hassel, :hug: onnea uudelle yritykselle!

Mulla ei ole todellakaan haluja työpaikalla kertoa tilastani vielä pitkään aikaan, mutta kuten jo sanoin maha näkyy niin aikasin mulla ettei pitkälle voi salata, varmasti ennen np:tä jo kärähän:D. Minä oon siis vasta syksyllä palannut työelämään, nuorimman täyttäessä 3v, olen ollut esikoisen syntymästä asti kotona, eli 10,5v kerkesin olemaan kotiäitinä. Työpaikka on pysynyt vakituisena, perhevapaista huolimatta. Oon aatellu että eipä se työnantajalle kuulu montako lasta me tehdään;). Onhan tuota "työuraa" jälellä sen 30v vielä lasten teon jälkeenkin:LOL:

Oireeton Sinnuli 4+2 (oireet alkaneet muissa raskauksissa rv 6+)
 
Hei!

Olin vaan pari päivää käymättä täällä niin heti oi ullu 5 sivua tekstiä!!! :O Oli kova homma lukee kaikki suunnilleen läpi. :D

Suurperheestä oli keskusteltu. Oon kans ite miettiny mikä se raja on. Joskus on lehessä juttua suurperheestä ja siel on vaan 4 lasta. :) Ite oon näillä leveysasteilla tottunu et suurperheissä on ainaki se 10 lasta. Yhessä sukulaisperheessä on 18 lasta, periaatteessa 19, mut viiminen synty kuolleena.

Ite syön tällä hetkellä vaan foolihappoa jota tilasin netistä raskaustestien kanssa (en kehtaa vielkää ostaa apteekista testejä, oon liian vakiasiaka siellä. :D )

Miten toi fb näkyykö se ryhmä mun kavereile? aattelin liittyä vasta ultra jälkeen jos/kun kaikki ok.

Mielialat täälki vaihtelee ja kaikki itkettää. Oon tässä raskaudessa ollu ihan hysteerisen pelokas keskenmenon suhteen... Pelottaa niin sikana.

Viimeraskaudessa kerrottiin muutamalle ihan lopussa ja suurin osa sai tietää vasta ku poika synty. Työpaikalla kerroin jättämällä sinne kortin ku vaihoin työpaikkaa vähaksi aikaa. Vatsa ei kasvanu huomattavasti. Kaikille meijän suvussa pienet raskausmahat. En kyl tiiä kuin iso maha ois ollu jos ois päässy vimpoilleviikoille (jos joku ei muista niin poika synty rv30).

Ällötysvarotus!Te muut jotka olette synnyttäneet alakautta niin onko teillä ollu mitää kipuja repeämis kohdassa jälkeen päin. Itellä vieki saattaa väähän tippasta verta ja olla kipee seksin tai *askomisen jälkeen. Synnytyksestä on kuitenki yli vuosi. Onko normaalia?

).( Eipä paljon oo oireita. Vähän tissit kipet ja turvotaa... Tulis ees oksu niin tietäs olevansa paksuna....
 
joo, mahdollistahan tuo sydänääni on kuulla noilla viikoilla, mutta mulla ei esim kuulunut kuopuksen, eikä esikon kohdalla, kun joskus viikoilla 12(?) Tokalla käynnillä siis vasta.. Ois kyllä niin mahtavaa jos kuuluis tälläkertaa kun en nyt sinne VU:hun tosiaan ajatellu mennä. Esikosta kävin ja kuopuksesta oli tk:ssa kun en ollu varma edellisistä menkoista.. No ei auta kun odottaa vaikka ahistaakin =)

5+5
 
Terveisiä neuvolasta ? kaikki hyvin. neuvolassa kuunneltiin sydänäänet ja siellä se löi 134 :heart: kohtu vastaa viikkoja 12 :O potkut tulivat anturiin. Tunnen ihan pienet hipasut.. jätän VU väliin joka olis maanantaina ollut . Nyt jaksan odottaa NP-ultraa kun tiedän et masussa kasvaa pieni elämä. neuvola taas ens viikolla. raskausviikkoja voi olla jo 12-13.
 
Säikähdinpä pahanpäiväisesti aamulla :( Sofiin tuli vain haamu. Menin samantien kauppaan hakemaan pregcheckin ja tein päivän toisesta pissasta: vahvempi testiviiva tuli, kuin sofiin eilen :heart: Taidan minäkin kohta kirota noi sofit jonnekin minne ei päivä paista, säikähdin niin paljon. Muka " herkkä "- testi, hehe. Kait voin luottaa nyt tuohon pc:hen?

rintojen arkuudesta: Ei ollut mullakaan tuota oiretta kahdessa ensimmäisessä raskaudessa, viimeisimmässä kyllä ja nyt näyttää olevan myös tässä :) Tänään on ollut jatkuva nälkä, maha murisee oikein kunnolla :O Voi kun toivon että kaikki on hyvin :heart:

Komppaan LukLu:a, esikoisen odotus ja äitiysloma-aika on jotain aivan ainutlaatuista :heart: Vieläkin haikeudella muistelen, miten oli rennompaa oleilua, kun riitti huolehtia vain itsestään ja vauvasta :heart:

kääkkis ja sisu :heart:
 
Jospas minäki rohkenen liittyä tänne mukaan. Tuolla keskenmenon jälkeen plussanneissa jo oonkin. Elikkäs 5.10 / zannukka 36 v / 5. lapsi / OYS VU 20.2 N 28.2
Tuohon LA:han varmaan tulee muutos ultran jälkeen. Mää oon nimittäin sitä mieltä että LA ois 2.10 mutta mennään nyt tuon neuvolan laskeman mukaan siihen ultraan asti :D

Jos tähän jotain nyt itestä raapustan niin tosiaan 5. lasta ja samalla iltatähetä tässä ollaan puuhailtu ja 10/12 sain myöhäisen keskeytyneen keskenmenon. Sikiö oli kuollut rv 12 jälkeen. NP:ssä kaikki oli vielä rv 11+ hyvin. Sen jälkeen alkoi tuhruilu jota kesti kaks viikkoa. Soittelin neuvolaan ja sanoivat siellä että ei huilta kuuluu asiaan ja kun tosiaan NP:ssä kaikki oli hyvin eikä turvotustakaan ollut. No rv 13+ oli sitten lääkärineuvola ja siellä ei enään sydänääniä kuulunut. Siitä lähete seuraavalle päivälle Keskusneuvolaan jossa sikiö todettiin kuolleeksi ja lapsivesikin oli mennyt. Siitä käynnistä n. viikon päästä oli sitten aika naistenpolille lääkkeelliseen tyhjennykseen joka ei mennyt ihan putkeen vaan jouduin lopulta kaavintaan kun istukka ei irronnut ja menetin reilu 3 litraa verta :|

Nyt sitten tuossa 28.1 testasin plussan ja aika sekavin ja pelokkain fiiliksin tässä mennään. Onnellinen uudesta raskaudesta ja kun näinkin pian vielä tärppäsi keskenmenon jälkeen mutta toisaalta uuden keskenmenon pelko jyskyttää takaraivossa.

Ja oireista sitten ku niistä näköjään nyt on ollu keskustelua. Mulla tosiaan vessassa ravaaminen alko jo ennen plussausta ja kamala palelu ja väsy. Ilmavaivat vaivas täälläkin (ei onneksi enään ja muu perhe on varmasti samaa mieltä) :LOL:
Nyt väsymys on jo hivenen helpottanu, palelee edelleen mutta ei ihan niin paljon. Reilun viikon mahassa menkkajomotusta pitkin päivää ja välillä aika kovaakin semmosta ( ja tuon jomotuksen takia sitten heti mieleen aina nousee pelko keskenmenosta) Vaikkakin tuo jomotus nyt varmasti on ihan normaalia kohdun kasvukipua. Tänään tuon tiimoilta ehkä hieman parempi päivä. Nyt muutamina viime päivinä on alkanut etova ja kuvottava olo nostaa päätään jo.

Oikein mukavaa viikonloppua kaikille mammoille :)

zannukka 5+6
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: kääkkis82
Tervetuloa taas uusille!

Hasselille iso hali :hug: Toivottavasti tärppää uudestaan mahdollisimman pian.

Testauksesta Kun oli aika ruveta tätä raskautta testailemaan, totesin ikäväkseni, että mies oli työmatkalla koko sen viikon. Arvaatteko kuinka monta testiä kerkee tekeen viikon aikana, kun kukana ei hillitte. Ihan sairaan monta. Mies tuli työmatkalta ja ihmetteli, että mitä ihmettä oot tehyt, kun vessan roskis vaan tursus testipakettaja :) Sen jälkeen en ole testannut, vaikka mieli tekis. Mies on toki ens viikon taas työmatkalla, että jos silloin taas :D

rakkaudesta äiti Tuntuu, että hedelmiä ei saa tarpeeksi täälläkään. Viime raskaudessa halusin ihan koko ajan karkkia (vaikka en yleensä tykkää karkista, vaan kaikesta suolaisesta hyviksestä). Nyt tekee mieli viinirypäleitä ja melonia ja klementiinejä ja omenaa ja päärynää ja ... No, on ainakin terveellisempää kun se viime kerran karkin mässytys.

mymmeli87 Missään nimessä et kerro ennen koeajan loppumista työpaikalla. Vasta vaikka viikko tai kaks sen jälkeen voi ruveta harkitsemaan asiaa. Oliskos se uudessa Meidän perhe -lehdessä vai Kaksplussssa, kun oli juttua raskauden vaikutuksesta työsuhteeseen. Aika karua luettavaa oli.

Ja toi stressaaminen kaikesta on aikas normaalia. Mä oon viimeiset kolme viikkoa stressannut, että mistä saadaan vaunut tulokkaalle. Ja löydetäänkö oma talo ennen synnytystä, kun tähän nykyiseen asuntoon en haluis synnäriltä palata. Ja mietin jo, että otetaanko äitiyspakkaus vai se raha. Herranen aika, tässä on vielä kahdeksan kuukautta aikaa ennen synnytystä, mutta mä mietin tällaisia tarpeellisia juttuja jo nyt...

äiti3lasta Meillä oli vuosi sitten pojalla vähän reilu vuoden ikäisenä tuo inhottava kurkunpään tulehdus. Onneks meillä Ventolinen hengitys sairaalassa auttoi jo heti ekana iltana. Tosin mun kavereita tais jännittää enemmän, kun tuo tauti alkoi (tietenki) perjantai-iltana, ja olivat suunnitelleet mulle polttarit lauantaiksi, niin pelkäsivät, että poistunko pojan luota ollenkaan :)

LukLu Päivitin sun neuvola-ajan 26.2., ilmoittele jos se väärä, kun sun viestissä vaan lukee, että 26.1.

janskuli83 Sähän oletkin yhtäkkiä paaaljon pidemmällä kun me muut :) Pääset näkemään tulokkaan aiemmin...

ON Ei mitään uusia oireita, turvotus lisääntynyt, mutta se voi johtua siitä, että olen kaksi päivää maannut sohvalla ja syönyt herkkuja. Sen verran olen miettinyt, että voiko nämä alkuraskauden hormonit jo aiheuttaa noihin niveliin ym. kipuja? Kun mulla nyrjähti tuo nilkka toissapäivänä, niin ei sen kyllä näin kauan pitäisi olla kipeä, eikä näin paljon, kuin mitä se nyt on ollut. Kaveri muisteli, että sillä meni raskausaikana selkä, ja parantumiseen tuntui menevän kaksi kertaa niin kauan, kuin jos ei olisi ollut raskaana. Sekin sattui ennen raskauden puoltaväliä. Eli voisko noi hormonit jo vaikuttaa?

Nyt pitänee lähtää hakee lapsi päiväkodista.

clearbrook ja osku 6+3
 
Kääkkis82, mä totesin myös että ekan ja vikan kerran tein Sofin one step-testejä! Sinä aamuna ku tein plussatestin apteekin omalla, ni samasta pissasta tehty one step näytti tooooosi haalean viivan jonka juuri ja juuri erotti, ku taas apteekin testissä oli aivan selkeä viiva. Että pyh sanon minä, muka erittäin herkkiä ne!
 
  • Tykkää
Reactions: kääkkis82
Laala Voi suaki kans! :heart: Kun yhdistetään rakkaustarina ja raskaushormoonit, niin tulos ei voi olla muuta kuin kyyneliä. :D

LukLu Enpä olekkaan tuolta kantilta miettinyt, että tosiaan vain esikoista odottaessaan voi täysin keskittyä vain itseensä ja tulevaan pienokaiseen. Ihana muistutus! :heart:

(.) Musta tuntuu, että mun oireet on vähentyny. Tai siis ne repäsyt on vähenemään päin ja alko huolettaa! Ää. Ei sais ressata, muttako pelottaa. :( Ens keskiviikkona olis se pikainen kurkkaus tuonne kohdun seudulle ja toivoisin niin näkeväni edes _jotain_, että tämä tuntuisi todemmalta.. Kumpa osais olla huolehtimatta. Ja tosiaan, tuo keskiviikon kurkkaus ei ole virallinen VU, vaan ainoastaan neuvolan tarjoama mahdollisuus varhaiseen kurkkaukseen. Onneks on viikonloppu edessä!

p.s. Arvatkaa, ostinko taas pc-paketin? Oli ihan pakko..

Hopeakissa ja Murunen 5+2
 
Viimeksi muokattu:
Ilmottaudun mukaan. Alustava LA on 1.10.2013. Tarkoitus käydä LS synnyttämässä. Jos kaikki menee hyvin, niin tämä olisi kolmas lapseni. Tyttö -06, poika -11. Pikku hiljaa hiipinyt väsymys ja huono olo. Illalla pitäisi töihin taas jaksaa. En tuota fonttia saa muutettua tällä kännykällä minkään väriseksi, joten kai tuon LA:n tuolta löytää. ;)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: kääkkis82

Yhteistyössä