~LOKAKUUN lapset **2010** elokuussa <3~ 2 vauvaa syntynyt !

Heikku, laitan tähän sulle pdf:n, jonka löysin netistä: Kliinlabin julkaisu, s. 4 on artikkeli "Raskauden aikaiset muutokset laboratoriokokeissa". Kyllä ne labrojen raja-arvot usein ovat kutakuinkin samat kuin muillakin, mutta joissakin tapauksissa raja-arvojen lähellä olevia arvoja pidetään vielä ihan normaaliin raskauteen liittyvinä asioina. Kyseisessä artikkelissa on siis lueteltu kaikki olennaiset raskauteen liittyvien labrakokeiden raja-arvot. Lisäksi artikkelissa avataan hiukan myös eri raskauskomplikaatioiden diagnostiikkaa. Esim. raskausmyrkytystä epäillessä saatetaan ottaa myös maksa-arvot, koska raskausmyrkytys on monielinvaurioita aiheuttava komplikaatio. Silloin elimistössä alkavat reagoida niin maksa, keuhkot, sydän ym. elimet eli ihan koko kroppa menee sekaisin. Hepatoosissa taas ongelma rajoittuu vain ja ainoastaan maksan ja sapen toimintaan. Eli kyllä tuo hepatoosi on huomattavasti helpompi tapaus kuin raskausmyrkytys.

Sappihappojen normaaliraja on se 6. Minulla ei vielä ole sappihapot nousussa. Maksa-arvot kylläkin tuntuvat olevan nousukiidossa.

http://www.skky.fi/pdf/Kliinlab%201.2010.pdf
 
moro, moro

alkaa taasen elämä voittaa, eilen oli aika väsy. Meni vähän päiväsuunnitelmat uusiksi - vanhin poika katkaisi keskiviikkona vanhempainillan päätteeksi kätensä. Tipahti sellaiselta tasapainoilupuomilta, ei edes korkealta, mutta sopivasti varmaan kyynärpää edellä. Säikähti rassu itse, että nyt se käsi meni ihan pilalle kun tajusi sen vinksottavan väärään suuntaan. Ja arvaa säikähdinkö minä! Onneksi siellä oli viellä paikalla ensiaputaitoisia ihmisiä, vähän sidottiin kättä pysymään paikallaan ja yksi äiti lähti kuskaamaan meitä kys:iin.

Se hyvä puoli onnettomuudessa, että oli vasen käsi ja tapahtui sellaiseen aikaan, ettei ollut turhia ruuhkia - niin liikenteessä kuin kys:illäkään. Poika leikattiin jo yhdentoista aikaan illalla ja pääsi heräämöstä kolmen aikaan. Eilen päästiin kotiin toipumaan. Mahdottoman reipas poika oli!

Kaiken lisäksi pikkarainen päätti sairaalassa kääntyä takaisin perätilaan - taisi vähän hermostua sekin tilanteesta, että sellaista :| Ylämahaan juilii kun herra puistelee päätänsä...

Pajalle pitäisi päästä, mutta taidan vielä tämän päivää hoivata potilasta ihan urakalla :heart:

sannri ja pyöriäinen 33+2
 
Ooi, kävin hmllä ostamassa pikkuiselle sellasen setin mihin kuului fleece takki jonka hupussa söpöset korvat ja potkuhousut, joissa umpinaiset kärjet. Violetit ? ? sitten ostin myös violetti-valkoraidallisen bodyn ja housut.. Just sopivat kotiutumisvaatteet.. 50 senttisenä otin. Eiphän ainakaan huku toinen niihin.. Voi... että mulle tuli hinku lähtee synnyttämään ja saada vauva jo tuhisemaan tissille... ? ?
Huomenna alkas vko 34.. Aateltiin ukkokullan kanssa lähtee leffaan kattoo se inception huomenna ja tehään hyvää ruokaa.. Naudan pihviä, valkosipulipottua ja fetasalaattia! NAM.. Ei oo nimittäin poitsut kotona vkonloppuna :)
Ostin itellenikin uudet mammahousut ja neuleen, kun ei noita pitkähihasia juurikaan ole.. Ja asteita ulkona 15..

Mut viikonloppuja mammat masuinensa! Käyn huomenna poksahtaa ;D
Hanttaliini ja neitinen 33+6 ?
 
Heikku On kyllä todella törkeekäytöksinen täti ollu!!! Siis niin ajattelemattomasti sanottu ettei tosikaan!!! Toivottelen sulle todella paljon jaksamista ja tsemppiä. Noi asiatkin on hoidettavissa. Usko pois. Ja vauvallakin kaikki varmasti hyvin! :heart:

Muuten aikapaljon tuntuu tota raskausmyrkytystä olevan tai siis yleistä.. Ja hepatoosia.. Hyvähän se on että ne ajoissa huomataan ja osataan epäillä ja sen seurauksena sitten tarkistella. Kaikkensa sitä haluaa ja on valmis tekemään tulevan lapsensa vuoksi. Mutta yliampuva reagointi esim. neuvolantätiltä pitäs lailla kieltää koska mullakin aiemmissa raskauksissa on vaan neuvolantätin aiheuttamia huolia ollut paljonkin. Empaattisuus todella tärkeää..
 
Perjantaita!
Täällä herätty melkein joka päiväisiltä torkuilta. Nyt hävisi taas tunti päivästä :whistle:

Mulla tänään huono päivä, kait se lähtee aina siitä kun saa aamulla sokerimittauksessa huonon luvun ja sitten siihen ei tarvii paljon mitään enää päälle kun on karvat ihan pystyssä. Mä koitan nyt rauhotella itteeni ja todeta ettei montaa viikkoa enää.... Kävin aamulla Ikeassa pikaisesti ja joku pakettiauton kuljettaja oli laittanu tietysti auton niin etten mahtunu enää sisään takasintullessa. Miehen piti sitten ujottautua kuskin puolelle kun ei tätä mahaa enää vedetä sisäänpäin :heart: . Mutta tääkin insidentti sai mut aivan kierroksile, onneks se kuski ei ollu lähistöllä, nimittäin ei varmaan olis varmasti jäänyt ilman sanallista palautetta :kieh:

Mä olen muuten tosi ilonen, isäntä on saanut jonkun pesänkorjausviettinsä kohdilleen kun nyt tekee viimein mun noin vuoden verran jo pyytämiä asioita loppuun. Ehkä siis vielä voin tuoda vaavin kohtuujärjestyksessä olevaan kotiin =)

Kaikille oikein mukavaa viikonloppua!

Keukeu ja Tirppi 32+3
 
Mikähän Heikulla on tilanne...?

Meillä oli tänään neuvola ja kuulumiset sieltä seuraavat:
rv 33+5
paino +467g/viikko (yhteensä 2,1kg, mutta ylipainoa reilusti jo valmiiksi)
turvotus -
rr 109/69
pissa puhdas
sf 30, käyrällä mennään
rt
syke 140 ja liikkeet ++

Mites koksissa synnyttävät, oletteko menossa tutustumaan? Aika monelle se taitaa kyllä olla tuttu paikka. Meillä tutustuminen tiistaina 14.9.

Painonnoususta olitte jutelleet. Mulla on reilusti ylipainoa ja nyt tähän mennessä ekasta neuvolasta tullut pari kiloa. Olen ollut itsestäni todella ylpeä, kun paino on pysynyt kurissa. Ennen raskautta olin juuri laihduttamassa ja sainkin 10kg pois, mutta matkaa on vielä normaalipainoon aikalailla. Eli minä osallistun mielelläni suljetumpaan keskusteluun liittyen laihdutukseen, kunhan sen aika tulee... Tänään katselin Suurinta pudottajaa, ja kyllähän se motivaatio nousee kun katselee muiden onnistumisia.

Hmm, jotain muutakin piti kommentoida, mutta en yhtään nyt muista mitä...
:whistle:

Nauttikaahan viikonlopusta =)

Heilo 33+5
 
Aamutouhut täällä menossa... Noustiinkin jo 7 pintaan. Vähän väsyttää! Sain lapsen hetkeksi rauhoittumaan "namipäivän" Muumi-xylitolpastilleilla ja minkäs muunkaan kuin Muumilaakson tarinoiden seurassa! :)

heikku, mäkin oon vähän huolissani missä meet ja miten sujuu... Tuleppas kertomaan tänne tai feissiin! :heart: Ja tosi törkeä neukkutäti!! Mun äidille sanoi aikoinaan yksi lastenhoitaja sairaalassa (kun oli juuri synnyttänyt mun pikkusiskon ja hänelle jouduttiin laittamaan sit jotain imureita vähän enemmänkin nassuun kun oli hönässyt lapsivettä keuhkoihin) että "mikä tahansa voi olla pienelle vauvalle hengenvaarallista" kun äiti itku kurkussa kyseli että mitä nuo on ja onko tämä vakavaa... Vaikka oli ihan täysin rutiinitoimenpide ja täysiaikainen terve vauva!! Uskomatonta...

Hanttaliini olikin löytänyt ihania vaatteita, kurkin feissin puolelta... Mua alkaa vähän ahdistaa kun vaatteita kyllä on mut suuri osa edelleen pesemättä ja lipastonhaku käynnissä. Yksi kaveri vinkkaili et heillä olisi tilaa viemässä hoitopöytä+lipasto yhdistelmä, käyn sitä kattomassa varmaan huomenna, saattaa hyvin löytää meiltä uuden kodin... Tila alkaa vaan loppua. Viimeksi mun mielestä hoitotaso olis ollut hyödytön, hyvin sujui vessassa pesukoneen päällä pehmusteen kanssa, mut katotaas nyt, jos sitä tilaakin kohta olisi vähän enemmän kun saadaan asunnonhaku käyntiin...

Tuntuu vaan et tuun valitettavan jälkijunassa täältä kun meillä on vaunut edelleen mummolassa ja turvakaukalon pehmusteet pesemättä ja vaatteet seulomatta ja teillä kaikilla suunnilleen jo NANnit ja vaipat siisteissä pinoissa odottamassa... :D Mä oon jotenkin henkisesti vissiin aika varma et tää menee myös yli LAn niinkuin siskonsa ja kokoajan venaan järjestelyjen kanssa et äitiysloma alkaa, 30.8... Koska muuten käy sitä muka aika pitkäks. Ihan niinkun 2-vuotiaan kanssa sellanen olis mahdollista... :D :kieh:

Turvotusta ei oo muuten mulla ollut ikinä ei ekassa eikä tässä odotuksessa... Ei edes pahimpien helteiden aikaan nyt, mitä kyllä ihmettelin.

Varmistelin niitä TENS-laitteiden saatavuutta sillon pelkopolilla ja niitä on paljonkin meidän sairaalassa, eli voi laskea sen varaan että on vapaana kun lähden synnyttämään, jes! Tosin olen lukenut et tehokkaampia niillä joilla supistelut tuntuu selässä... Mulla oli viimeksi pelkästään alavatsassa ne kivut. Mutta onneksi on noita laitteita koska täällä ei saa enää ilokaasua ja ammekin lähti rempan alta. Että noita lievempiä juttuja on nyt sit tensit, suihku, aquarakkulat, ja joku uusi piikki joka on tullut petidinin tilalle...

Gallup: Mistä lievemmistä kivunlievityksestä olet saanut apua synnytyksessä, etenkin alkuvaiheessa? Mulla oli paras tosiaan se amme ja nimenomaan lämmin vesi, sitten sieltä tultua petidin-piikin avulla lepäsin reilun tunnin. Ilokaasua en osannut yhtään vedellä. Liikkuminen tuntui ikävältä, halusin keskittyä siihen hengittelyyn niin se kävi parhaiten makuulla. Mutta sanoisin että kyllä tuo vesi oli alkuun ihan ehdoton!

KSKS:lla synnyttävät muuten, Kimperi on lahjoittanut sinne vastasyntyneiden osastolle (os.5) trikoisia kantoliinoja kaikkien mammojen lainakäyttöön, niitä kannattaa kysellä! Koskee tietysti myös isimiehiä!

No nyt lähden viemästä palstatilaa :wave:

mama-L ja Poikanen 33+5
 
Huomenta! Olen nyt sitten seurannassa, kummiskin siis kotona olen. Ja eikun ens viikolla tiistaina sitten ottamaan lisää sappiarvoja ja seurataan tilannetta nouseeko ne arvot vai mitä tapahtuu.
Naikkarilta sain todella lämpimän vastaanoton ja mua niinkuin joku mainitsikin- niin rauhoteltiin tosiaan asiasta. Sanoivat että on ollut todella älytöntä sanoa mulle mitään tuollasta.
Loppupäivästä kun vihdoin päästiin sitten naikkarilta veke niin lähdin miehen kanssa tontille purkamaan hiukan v****sta ja käytiin istuttamassa muutama männyn taimi metsään..saipahan purettua kiukkua pihalle sen th:n sanomisien jälkeen.!

Eli nyt toivotaan että sappiarvot ei nouse, jos nousee niin soitto naikkarille ja katsotaan sitten jatkoa. Jos on kovin korkeat-se meinaa osastolle ottoa mutta sillon pitää olla arvot jo jotain 30 tai vielä enempikin riippuen päättävästä lääkäristä.

Ultrassa kaikki oikeen mainiosti, reilu kaksikilonen siellä kuulemma köllötteli ja sain kuvaa pienestä jalasta jonka mitta oli 5,8 cm pottuvarpaasta kantapäähän :heart: Voin laittaa feissiin sen :)

Ihanaa kun olette olleet huolissaan olette tosi kultasia mammat :heart:

Heidi ja Mörkky 34+3.
 
heippa naiset :)
Heikulle :hug: ja paljon peukkuja että kaikki päättyy kuitenkin hyvin! Todella epäammattimainen neuvola täti kyllä kyseessä :(

Miten on ihmiset oletteko osallistuneet nuihin neuvolan kaiken maailman tieto iltoihin? Me olemme nyt tietysti siihen perus perhevalmennukseen menossa, mutta sen lisäksi ilmoitti meidä suuhygienia luennolle ja ehkä myös ravitsemusluennolle (mikäli kerkiän ennen kun tämä syntyy) Lisäksi neuvola täti kovasti haluaisi meitä työntää vielä parisuhde ja johonkin muuhun perheluentoon ja nyt tässä päässä alkaa kyllä tuntumaan että nyt riittää.

Oletteko siis tuommoisissa käyneet ja oletteko niistä jotain hyötyneet? (meillä siis ihan ensimmäinen lapsi tulossa ja tietysti on kiva että tietoa saadaan, mutta minusta ainakin tuo parisuhde juttu on minun ja miehen välinen enkä koe siihen mitään luentoa tarvitsevani, tietysti vauva muuttaa kaiken mutta ei sitä pysty ennalta kuitenkaan suunnittelemaan)

Täällä on ollut vähän flunssainen olo koko loppu viikon, toivottavasti ei pahene :(

hauskaa viikonloppua kaikille, tämä lähtee nyt kirppareille :)

T;R ja pyöriäinen 29+4
 
Mä viime synnytyksessä kärsin sen 2 päivää sairaalassa niit supistuksia ku käynnistettii enne ku sain epiduraalin, ja oikeestaa mikää muu ei auttanu kipuun ku lämpötyyny vähä. Suihkuun menin ekaa kertaa innolla ku moni sanoo et se lämmin vesi auttaa mutta ei herrantsissus mua rupes koskee vaa entistä enemmän! Pikasuihku tuli siis siitä :D Sain mä pari kertaa sit jonku piikin persuksii, oisinko ekalla kerralla saanu iha supistuksenestolääkettä, toine piikki ainenki oli pahoinvointiin, ku ne sai sit supistukset 4 tunniks poies. Seuraavana iltana sain sit kai jonku kipupiikin joka kyllä helpotti noin puoleks tunniks et sai vähän torkuttua ees. Ilokaasua tarjottiin, mut en uskaltanu ottaa ku pelkäsin et siitä tulee tosi huono olo, ku mulle tulee muutenki herkästi..

Täälä ei ainenkaa sillo esikoisen aikaan ollu mitää ravitsemusluentoja tai muuta, iha vaa ne perus perhevalmennukset ja synnärillä vierailut.

MissHappy rv32+5
 
POKSISTA! 34+0

Meillä alkais ensi viikolla perhevalmennus ja mies oli sitä mieltä, et senkin ekat kerrat on ihan turhia, kun aiheena olis vanhemmuuteen valmistautuminen, neuvolan rooli perheessä ja parisuhde ja vanhemmuus. Seuraavat kerrat käsittelee sit kaksi kertaa synnytystä ja yksi vauvan hoitoa. Meillä ei siis oo tavan perhevalmennuksen ja synnytyssairaalaan tutustumisluennon lisäksi muita luentoja, mut tuskin sellasiin osallistuttais, vaikka olis. Ehkä mä kuitenkin miehen suostuttelen edes tolle ekalle perhevalmennuksen kerralle, koska olis hassua tupsahtaa sit suoraan tuolle synnytystä koskevalle kolmannelle kerralle, jos ei oo aiemmin tutustunut porukkaan. Parisuhdetta ja vanhemmuutta koskevan kerran voitas jättää välistä. :)

Jeps, nyt taidetaan lähtee iltapäiväkaveelle mun vanhempien luo! Viikonlopun jatkoja kaikille!


Tatara ja tirriäinen 34+0
 
Lauantaita mammat!!

Ja Heikulle kovasti tsemppiä!! :hug: Törkeää joutua kuunteleen tuollaisia terkkojen puheita, kun valmiiksikin on jo huolissaan omasta ja vauvan terveydestä! :(
Parempia vointeja sinne!!

Sannri kurja onnettomuus, pojalle paranemisia!!

Perhevalmennuksista meillä alkaa syyskuun alkupuolella perhevalmennus, jota on kaiken kaikkiaan 4 kertaa. Ihan innolla odotetaan miehen kanssa, kun oltiin alunperin siinä luulossa, että Tampereella ei enää ole minkäänlaista valmennusta.

Heilo minullakin oli ennen raskautta jo ylipainoa ja hieman jännitti, miten paino pysyy kurissa. Neuvolassa ovat suhtautuneet hyvin ja alussa ohjeistivat, että olisi hyvä jos painonnousu pysyisi alle 10 kg:n. Olen ollut tosi tyytyväinen ja yllättynyt, kun paino on pysynyt näinkin helposti kurissa ja viime neuvolassa painoni oli edelleen reilun kilon alle alkuraskauden lähtöpainon. Tosin alussa vaikutti se, kun alkuraskauden yökötyksen vuoksi paino tippui ensin 5 kiloa.

Täällä vieläkin on sairaalakassi pakkaamatta..ehkä ensi viikolla saan aikaiseksi.. Muutenkin kauheasti kaikkea pientä järjesteltävää kotona. Pitää ensi viikolla ottaa itseään niskasta kiinni!

Eilen oli kiva ilta, kun oltiin työkavereiden kanssa pienimuotoisesti piknikillä Pyynikillä (jos joku tietää paikan Tampereella). Juhlistettiin kahden työkaverin naimisiin menoa ja kahden 4-kymppisiä ja puolisot/avec:it oli kaikilla mukana. Illan jälkeen iski kauhea morkkis, kun tajusin, että en näe ehkä moniin kuukausiin (jopa 1,5vuoteen) työkavereita, kun olen nyt saikulla ja äippälomalla. Töihin ei kyllä ole muuten ikävä siihen ainaiseen kiireeseen, mutta työkavereita ja loistavaa yhteishenkeä kaipaan. Onneksi tapaan paria läheisempää työkaveria säännöllisesti, että heidän kauttaan kuulen muidenkin kuulumisia ja pitää töissä välillä käydä morjestamassa.

Tänään käytiin miehen kanssa kirppareita kiertelemässä lähialueella. Tehtiin hyviä löytöjä vauvalle mm. unipussi, fleece-asu, fleece-haalari, pari satukirjaa, sisävaippa ja kuorivaippa. Kaikki tavarat uusia tai melkein uusia ja edullisia. =)

Nyt olisi tiedossa koti-ilta saunomisen, kanapastan ja leffan merkeissä. :heart:

Mukavaa viikonlopun jatkoa kaikille!!

Minkuli ja pikkuheppu 31+6
 
täälläkin poksuu 34+0! B)

ollaan nyt täällä mummolassa viikonloppu. mahaan ei kuulu oikeen mitään uutta, esikoinen tosin yllätti meidät ja nukkui koko yön putkeen, aamulla oli vaippa ekaa kertaa kuiva ja teki aamulla sit heti pissat pottaan. tää on jotain mummolataikaa ilmeisesti :D

miehen äidiltä saatiin taas kasa vauvanvaatteita (ja osa jäi edelleen sinne kaappeihin, tää toinen mummo on siis ihan hillitön shoppailija... )
ja ite hain villalangat ja aloitin villahaalarin tekemistä, puoli punttia valmiina,jee =)

nyt jatkamaan neulmomista ja sit saunaan!

noonie 34+0
 
Heippa kaikille!

Mulla on tullu viimepäivinä oireita/vaivoja joita ei oo kaikkia ollu aikasemmissa raskauksissa ja aattelin kysyä onko kenelläkään muulla ollu samoja ja pitäiskö huolestua.. nyt on lauantai eli neuvolaan pääsen soittamaan vasta maanantaina enkä kehtais soittaa äippäpolille jos oonkin vain "luulosairas"...
Eli keskiviikosta alkaen ollu päivittäin päänsärkyä joka on menny kyllä levolla ohi, turvotusta sormissa ja kasvoissa kasvoissa myös outoa kihelmöintiä ja laikukasta punerrusta etenkin levon jälkeen.
Muuten oon voinu ihan hyvin ei oo ollu mitään suurempaa väsymystä ym.
Toi turvotus kuuluu kait asiaan(siis raskauteen), mut toi kasvojen kihelmöinti ja punoitus outoa!
?????

Ezziina ja RK 29+5
 
Tähän alkuun hieman masukuvaa, kun en ole aikaisemmin laittanutkaan. Tämä on viikoilta 30+1, toistamiseen eksyin kameran eteen. Ensimmäiset kuvat otettiin vasta 20 viikolla, jotenkin vain jäänyt vaikka ensin meinasin koota kuvasarjan, jossa näkyis viikoittainen masun kasvu. Kameran käyttö on vain unohtunut :ashamed:
http://www.aijaa.com/v.php?i=6588903.jpg

Painoa ei mulle ole tullut kuin vajaa viisi kiloa, itseasiassa olen nyt melkein tarkaan samassa painossa kuin ennen raskautta. Tosin tuota elopainoa oli alunalkaen ihan liikaa, joten ei kyllä haittais ollenkaan vaikkei sitä tuon enempää tuliskaan. Mulla tuli viime kesäkuisen keskenmenon jälkeen puolessa vuodessa reippaasti yli kymmenen kiloa lisää ja tahti olis varmaankin jatkunut samana jos en plussaa olisi testiin helmikuussa saanut :/

Pitää muuten tähän väliin hehkuttaa, kävin just Kelan asiointipalvelussa ja sieltä näkyi vihdoin ja viimein että mun vanhempainpäivärahahakemus (mikä sanahirviö!) oli tullut =) Sen laittaminen eteenpäin venyi työpaikan kesälomien vuoksi ja palkanlaskennasta olivat lähettäneet sen Kelaan 10.8.. Kelan asiointipalveluun sitä ei vain ilmestynyt ja kun eilen sinne soittelin niin "ei heillä kyllä valitettavasti näy täällä vieläkään mitään, koita vielä maanantaina kattoa ja jos ei sittenkään sitä löydy niin ruvetaan selvittelemään". Voi kun kiva :kieh: Ei muuten mutta se kahden kuukauden määräaika menee umpeen ensi torstaina. Mutta ilmeisesti se oli sitten yhtäkkiä löytynytkin koska näkyi nyt tosiaan netissä. Äitiysavustuksesta oli perjantaina tehty päätös. Eli mäkin saan sen äitiyspakkauksen vihdoin ja viimein :p

Kotiutumisvaatteista Ostin viime viikolla loppualesta 56cm vanuhaalarin ja ihan tuota kotiutumista silmällä pitäen. Ajattelin että sillä pärjättäis kotimatka ja sit vaikka joku pieni peitto jos on vähän kylmempi. Sairaalakassia en kyllä ole vielä oikein ajatellutkaan, eiköhän tässä vielä kerkeä :)

Mullakin tuli tuo väsymys yhdessä vaiheessa takaisin, mutta nyt se näyttää taas häipyneen mikä otan vastaan kiitollisena :) Nyt kun tuo pesänrakennusvietti alkaa pyrkiä esiin niin väsyä en siihen kaveriksi halua. Pesin tänään koneellisen pientä lakanapyykkiä ja huomenna aion raivata niille tilan meidän liinavaatekaapissa. Hirveästi tekis mieli pedata jo sänky, mutta kai sitä muutama viikko täytyy vielä odotella. Kai :whistle:

Heikulle isot :hug: Paljon olet saanut kestää, eikä terkan sanat varmaankaan helpottaneet. Kaikenlaisia tökeryyksiä sitä saakin kuitenkin palveluammatissa oleva ihminen suustaan päästää :eek: Onneksi Naikkarilla osattiin hoitaa asia hyvin.

Perhevalmennuksessa ollaan oltu nyt kaksi kertaa ja ne molemmat käsitteli parisuhdetta. Kyllä se hieman vaivaannuttavalta tuntui istua siellä ison lauman keskellä ja sit olis muka pitänyt heittäytyä niin pohtivaksi. Me tehtiinkin niin, että juteltiin sit molempien kertojen jälkeen kotona. Nyt on kesän ajan ollut taukoa ja olisko neljän viikon päästä seuraava kerta, aihetta en muista. 9.9. meillä on tutustuminen synnärille.

Mutta jos sitä suuntaisi nyt saunaan, ensimmäistä kertaa varmaan viiteen kuukauteen. En todellakaan ole mikään saunaihminen, mutta kai sitä miehen mieliksi vois koittaa.
Voikaahan kaikki hyvin :wave:

t. Sähikäinen & Nöttis 30+4

ps. Ezziina, mä suosittelisin että soittaisit kuitenkin sinne äippäpolille. Parempi että se on ns. turha soitto kuin se, että hermoilet koko viikonlopun.
 
Eipä tässä ole paljon tullut valmennuksia käytyä. Yhden kerran selvisin käymään ensimmäisessä raskaudessa ja hyvin pärjäsin siitä huolimatta. Mies ei vain päässyt mukaan. Oli silloin edellytyksenä, että puolet käyty, että olis asiaa synnytykseen... Viimeksi käytiin sellaisessa kaksosia odottavien infotilaisuudessa Taysissa. Ei hullumpi tilaisuus.

Mulla tuli viime yönä toiseen lonkkaan kauhea iskiasvihlaus. Ihan meni tunto jalasta. Huusin miestä avuksi, kun piti päästä vessaan. Käsi remppasi koko yön. No nukuin nyt sitten päivällä kahteen otteeseen. Taidan olla liian vanha tähän touhuun. No höh ! Nautin suunnattomasti itse raskaudesta. Nämä epätyypilliset oireet vain suututtavat.

Ostettiin tänään uusi kamera. Mies uhkaa kuvata sillä h-hetket synnytyksestä. Saas nähdä. Oppis vaan käyttämään, kun se on tuollainen järjestelmädigi.

Pitäis saada vielä tuo koira sisälle. Poikien oppiessa konttaamaan jouduttiin luopumaan noin vuoden ikäisestä narttukoirasta, kun oli pojille vihainen. Tämä ukko on lempeä kuin mikä, lähes 10 vuotta nyt.

Pahalta kuulostaa nuo Ezziinan oireet. Ettei olis raskausmyrkytys. Mulla oli kihelmöinti raajoissa. Muuten muut oireet "täsmäävät".

 
Ezziina: Mulla on kans kihelmöiny naama varsinkin aamusin... Itse oon yhdistäny sen vaan turvotukseen? Mulla on lähes koko kroppa täynnä valkosia pilkkuja ja terkan sekä lääkärin mukaan johtuu siitä ettei veri kierrä kunnolla... Jospa sulla olis samantyyppistä sitten? Mielestäni voisit kyllä soittaa polille jos huolestuttaa... Varmaan "tyhmempiäkin" sieltä kyselty!
 

Yhteistyössä