Lokakuun 2009 Mahanpyöriäiset ******Huhtikuussa 2010******

Aurinkoiset huomenet täältä pohjosesta... :wave: B)

Tulin eilen mun vanhempien luokse. Lauantaina varmaan sitten lähetään pikkusiskon kanssa sinne meijän mummolaan, ku alkavat sielläki olemaan terveitä kyläilyjä ajatellen...

Poitsu nukkuu ekoja päikkäreitä niin tulin koneella käväsemään...

Meillä poitsu on alkanu vierastamaan... :(
Kaupassa törmäsin entiseen työkaveriin ja poitsu alko itkemään ku näki sen :eek:
Ja nyt sitten täällä mun vanhempien luona eka vierasti mun vanhempia...Pappa koitti urheesti syöttää iltapuuroo niin toinen alko itkemään...Täti sen sijaan kelpas puuron syöttäjäks ilman itkuja...

Kuinka pitkään tuo vierastaminen jatkuu vai meneekö se ohi tai "laimeneeko" ? :whistle:

D-vitamiini tipoista....
Meillä oli just käytössä nuo minisun tipat ja sitten lisänä relatipat.
Mut nyt ostin niitä gefilus-maitohappobakteeritippoja joissa on samassa d3-vitamiini, tulee halvemmaks ja helpompi kuljettaa matkassa ku säilyy jääkaapissa...

Soseitten tekemisestä...
Täytyy myöntää että oli ihan vasta toka kerta ku sose talkoisiin aloin :whistle:
Pitää ku menee takasin kotiin niin tehä vielä kasvissoseitakin pakkaseen...

Mitenkäs tuo säilyvyys on noissa ite tehyissä soseissa?
Meillä menee noita liha/kalasoseita purkki päivässä mut kasvista se puoli purkkia...
Niin jos sen kasvispurkin ottaa sulamaan niin voikohan siitä antaa kahtena päivänä vai säilyykö niin kauan sulana jääkaapissa?

Sikainfluessa rokotteesta...
Meillä kans rokotetaan toukokuun ajan vielä... En tiiä vielä otetaanko vai ei...

ruusu
Me käytetään hajusteettomia pesuaineita ja huuhteluaineita...Erisania tms. ollaan ostettu.
Rasvoja me ei oikein käytetä ku vain tarvittaessa ku muuten ole tarvetta. Hajusteettomia neki on :) Agualan L-semmosta keltasta ollaan käytetty, imeytyy nopsasti ja on sopivaa meijän pojan iholle...

Mulla itellä on vähän taipumusta atooppiseen ihoon niin käytän itelle kans hajusteettomia pesuaineita ja rasvoja...

Ootko kokeillu laittaa liesituulettimen päälle isommalle kuumuutta helpottamaan?
Ainaki meillä jos on kuuma vaikka patterit ei kans ole edes päällä, niin ku laittaa liesituulettimen päälle niin viilenee sopivasti kämppä... Poikaki jos on lattialla niin ei kehtaa tuulettaa...

Pyörimisestä sängyssä...
Täällä kans tepistään ja pyöritään ku väkkärä sängyssä... :D
Toisinaan ollaan jumissa miten missäki asennossa ja huuto alkaa aina :whistle:

Talvicci ja "Unski" :heart:
 
Talvicci: Mä oon ainaki antanu sulatettua sosetta kahtena päivänä peräkkäin. Eli kasvista oon sulattanu ku sitä on ollu tehtynä ja antanu aina ns päivälliseks. Mä pakastan siis niihin pienimpiin pakasterasioihin, mistä tulee kaks ateriaa ja lounaalla syödään lihasosetta.

Täälläkin oli sose talkoot eilen ja tänään jatkuis taas. Tein 2,5kg soseeks, siitä tuli 9 0,3l pakasterasiaa. Laitoin 1,1kg perunaa 0,7kg kukkakaalia ja 250g broileria ja kaks pussia hernemaissiporkkanaa. Hitto, nyt vasta muistin ja luin, että 7-8kk iästä eteen päin saa antaa herneitä pienissä määrin... Enhän mä voi syöttää tota sosetta Niialle lainkaan :D
 
täällä taas...

hyvin säilyy kasvissoseet pari päivää jääkaapissa kun pakkasesta ottaa.
ootteko muutes kukaan vielä alottanut antamaan liha-soseita 2 kertaa päivässä,kun meillä tuntuu ettei noi kasvispöperöt pidä nälkää niin hyvin ja aina uppoo koko pullollinen maitoa soseen päälle.

sika-influenssa rokote otetaan pojalle heti kun on sen verran terve että voi rokotuksen ottaa,meiät kaikki muutkin on rokotettu sekä perheestä että suvusta niin tuntuis tyhmältä jättää poju rokottamatta,ja kun tuntuu olevan tommonen tauti-imuri että saa kaikki norot ja rs-virukset vaikka ei kauheesti edes missään ihmisten ilmoilla käydä niin senkin takia haluan rokottaa.
oonkin miettinyt että miksi toi jannu niin helposti tuntuu kaikki taudit saavan niin tulin siihin tulokseen tässä pohdinnassani että kun pojulla on päivittäinen lääkitys ollut syntymästään asti niin se tappaa elimistöstä varmaan ne hyvätkin bakteerit ja heikentää näin ollen vastustuskykyä.....oonkohan ihan hakoteillä tässä teoriassani???

no nyt luin tarkemmin tuon kisumisun ruokarytmin niin teillähän syödäänkin jo lihasoseita kahdesti päivässä :D hätäsesti kun vaan ehtii silmäilemään niin ei kaikkea huomaa :D

nyt lähen pistämään poitsun unille kuulostaa jos volyymit nousemaan siihin malliin....

kaurisäiti ja pikku-isäntä :heart:
 
Moi,
kirjotan nyt kun tytto nukkuu sangyssaan (jee jee) paikkareitaan.

Eli sikapiikkiako suositellaan pikkusille, siis 6 kk alkaen? Taalla ei koko aiheesta enaa puhuta. Lisaks paikalliset lastenlaakarit ovat ihmeissaan siita etta suomessa annetaan kausi-influenssa rokotus..Mietin vaan, etta pitaisko mun pyytaa noita rokotuksia kun iolen Suomeen tulossa kaymaan - taalta niita ei saa ja jos uskaltaa pyytaa, kohottelevat kulmakarvojaan..

Soseista - mun tarttis kans alkaa lihaa testaamaan tytolla. Mutta ma olen alkanut jattamaan nautaa ja possua pois omasta ruokavaliostani, ja syon oikeestaan enaa vaan kanaa, kalkkunaa ja kalaa...En siis pelkastaan ymparistollisista syista vaan siksi, ettei belgialainen possun ja naudan liha ole kauheen maukasta - pikemminkin stressilihan makuista. En siis haluaisi sita lapsellenikaan syottaa. Toista se sitten on kun Suomessa kay - sitten vaan karjalanpaistia nassuun! :)
Mitenkohan - onkohan ok etta tayttaa lapsen lihan tarpeen ennemminkin linnulla ja kalalla, ja antaa possua ja nautaa harvoin, esim. kerran kuussa? En siis ole tekemassa tytosta kasvissyojaa :)

D-vitskut - taalla on sellainen sitruchedelman makuinen d-vitsku, jota tytto tosi mielellaan syo. Mika se suositus olikaan suomessa, etta d-vitamiinia pitias syoda? Taalla voi periaattessa nyt jattaa senkin pois kun ollaan siirtymassa kiinteisiin oikeen enenemassa maarin (siis tissimaidon ohella). Onkohan jotain tekemista auringonvalon maaran kanssa?

Rasvoista ja ihosta
: ma olen rasvannut tuon tyton isotatini ohjeen mukaan (on naimisissa kreikkalaisen miehen kanssa) eli oliivioljylla :) Tytolla on todella hyva iho eika juurikaan punoitusta ole ollut. Musta myos tuntuu etta nuo kestovaipat siina myos auttaa koska niita tulee vaihdettua niin usein. Meilla ollaan myos vaipatta n. 30 min. paivassa. Nyt on alkanut posket kuivumaan joten niihin pistan Weledan jotain kamomillaa sisaltavaa voidetta. Mietin mista se vois johtua...? Tai ei ne pelkastaan kuivat ole, jotenkin ahavoituneet?

Meilla tytto syo siis viela vain kasvis-ja hedelmasoseita ja puuroa. Kakka on muuttunut ihan mustaksi...miksi ihmeessa?

 
Itun Emo: Meillä tytön kakka on hyvin pitkälti sitä samaa mitä on syönyt. jos on ollut edellisenä päivänä kuningatarsosetta niin haju on lähes samanlainen, samoin parsakaali tulee hajuineen läpi. Porkkana/bataatti kakan tunnistaa väristä... muuten on kai ihan normaalia :)
 
Rasvoista: meillä on käytössä Essex plus. Sitä aikoinaan pojalle kirjotti lääkäri ja sitä on sitten käyttetty muutkin. Länttikohtiin sitten kortisonia. Mä oon ymmärtäny ettei kortisonia imeytdy iholta mitenkään hirveän paljoa elimistöön, eli että huoletta voi käyttää sen 5 pv ja sitten pitää tauon.
Pesuaineena meillä käytetään Erisania. Huuhteluainetta en käytä, joskus laitan pyyhepyykkiin Ulrich:n kalkinpoistajaa. Etikkaa voi käyttää huuhteluaineen tilalla, se pehmentää pyykkiä.

Itun emo: d-vitamiini suositus on että 3 vuotiaaksi asti ympäri vuoden ja sen jälkeen pimeänä aikana ( marras-maaliskuu).
Ja ihan hyvin voit jättää possun ja naudan pois ruokavaliosta Unnalta.

Kaurisäiti: sun pohdinoissa voi hyvinkin olla perää. Toivottavasti pikku-isäntä pysyy terveempänä kun nyt kesäkin on tulossa.

Kisumisu: ei ne kissan raksut vaarallisia ole. Niitä ja koiran raksuja lienee syönyt jo aika moni muksu. :)

Tänne ei mitään erityistä. Aurinko paistaa mutta kauhean kylmä tuuli käy.
 
Puolivuotisneuvolasta palattu :) Hyvin meni reissu, tyttö oli virkeällä tuulella ja ryömi lattialla lelun perässä oikein mallikkaasti. Sai myös viimeisen piikin pneumokokkirokotetta. Ja ne mitat olivat 64,8 cm ja 7020 g. Kasvaa tasaisesti hiukan keskikäyrän alapuolella. Pieni mutta pippurinen kuten äitinsä :D

Itun emo kakan väri riippuu siitä, mitä on syönyt. Esim. marjasoseista ja luumusta tulee melko musta kakka. Luulisin, että olet ihan oikeilla jäljillä siitä, miksi siellä on erilaiset d-vitamiinisuositukset kuin täällä, kun siellä saa enemmän auringonvaloa ympäri vuoden.

Rasvailusta: tyttöä ei ole tarvinnut rasvailla ollenkaan, hieron tytön kylvyn päätteeksi vauvaöljyllä ja se riittää. Äitiyspakkauksen erisan-tuubi on mulla käsivoiteena ja se Bepanthen, jonka ostin ennen tytön syntymää on myös ollut lähinnä mun käytössä. Luulin tosiaan silloin, että kaikki vauvat tarvii sitä, mutta tyttelillä on vallan mainio iho.

Huuhteluainetta en käytä ollenkaan, useimmissa vaatteissa kun on elastaania, joka ei huuhteluainetta siedä. Ja pyyhkeet pehmenee sitten käytössä ;) Pesuaineista vannon Arielin nimeen, joka poistaa kaiken muun paitsi sitkeimmät porkkanatahrat. Alussa käytin tytön pyykissä sensitiveä, mutta kun tuon iho osoittautui niin hyväksi, niin siirryin käyttämään samaa kuin meidänkin pyykeissä.
 
Meillä myös on toi essex käytössä. Käytän sitä itse joka päivä koko ajan (atoopikko) niin miksen tytöllä kans.

Kaurisäiti: Luulen että toi lääkitys vaikuttaa kyllä. Toivottavasti nyt vähän helpottais toi tautien imurointi.

Meillä tytsy on ollu tosi kiukkunen jo kohta parisen viikkoa. Ajattelin, että maha on kipeä kun alotettiin soseet. Sit annoin luumua ja koitin hieroa ja vaikka mitä. Mikään ei auttanu. Eilen oli sit ihan tosi surkea päivä, mut päivän päätteeksi alaikenessä näkyi reikä! Eli hammashan tyttöä on vaivannut! Viime yö oli myös aika huono, ja aamulla näkyi jo toinen reikä ensimmäisen vieressä! Eli nyt se sitten selvis :) Ajattelin jo viedä lääkäriin, mutta onneks en ehtinyt. Panadolia annoin sitten heti aamulla ja kyllä rauhottui. Ihan kamalaa kitinää on muuten 24/7.

Ollaan käyty Siljan kanssa vauvahieronnassa 3kk lähtien, ja nyt toi kyllä rupeaa jo olemaan aika haasteellista. Tänään oltiin aamulla, ja tyttö on jo niin vikkelä venkoilija että ei meinaa pysyä ollenkaan paikallaan :) Ja kun mahalleen laittaa niin saman tien on jo mönkimässä muiden vauvojen luo. Saa nähdä kauanko pystytään tuolla käymään.

Me ollaan käytetty Dee-tippoja. Niitä annetaan 20 tippaa päivässä, säilyy huoneenlämmössä. Ne on tosi hyvän makuisia :) Suosittelen. Silja osaa jo kielellään kalastaa tipat, eli nopeasti käy antaminen. Ja jos tytöllä on känkkis menossa, niin deetipat aina auttaa :)

Me ei otettu tytölle tota sikarokotetta, kun kuulemma syksyllä luultavasti rokotetaan uusiksi, kun tulee se toinen aalto. Silja oli myöskin vähän nuhainen viime neuvolassa, että senkin takia se siirtyi. Mutta syksyllä sitten. Silloin vaan pitää varata aika rokotukselle, että ei enää voi vaan mennä rokotukseen. Kesäkuuhun asti voi vaan mennä.

Tänään Silja saa ekan kerran lihaa :) Soseiden syönti alkaa jo luonnistua hyvin. Vähän yli viikko meni tottumiseen. Nyt voin jo syöttää sylissä, ei tarvitse enää lattialla syöttää. Paitsi välillä kun tyttö on sotkemistuulella :)

Silja nukkuu tuolla oikein elämänsä päikkäreitä! Pari tuntia jo vedellyt unta! Käytän tilaisuuden hyväksi ja meen rauhassa kahville :)

hemari ja Silja 6,5kk
 
Aku
Pikainen tervehdys täältäkin! :wave:
Ilmoitan vaan että hengissä ollaan ja ahkerasti lueskelen.Eii vaan kerennyt ja jaksanut kommentoida.Meillä on molemmat tytöt kipeenä :( Isommalla vaan nuhaa ja köhää,Iinalla se korvatulehdus uusi :kieh: oli pirun levottomia öitä ja käytiin su lääkärissä,sit maanantaina pukkas hirvee nuha.Tänään loppuu ab-kuuri,katotaan kuin käy.

Tosta räkiksestä ja korvatulehduksesta johtuen meillä on ruokailut ollu aikamoista taistelua taasen.Toivotaan että kun tauti helpottaa niin pästäs taas syömisen makuun.

Täälläkin harjoitellaan kovasti konttausasentoa.Useinmiten se vaan päätyy kyljelleen kellahdukseen =)

6kk neuvola oli pejantaina ja tässä Talvicille uudet mitat:
Paino 7620g
Pituus 67,5cm

Typy kasvaa keskikäyrää edelleen ja ainakaan vielä ei oo sairastelut vaikuttaneet kasvuun.Seuraavaks oiskin sit se 8kk neuvolalääkäri.Meidän terkkasetä jää vuorotteluvapaalle eli syksyllä ois sit eri terkka :/

Nyt ei muuta kun ruoan laittoo ku tytöt nukkuu. :wave:

-Aku ja tytöt
 
Influenssarokotteesta: minulle sanottiin neuvolasta, että kun Marcus 6kk, niin ei ole sikainfluenssarokotetta enää tarjolla. Vielä viime kerrallakin neuvolantäti sanoi, että nämä oli nyt viimeiset rokotteet. Hmmm....6kk Neuvola ensi viikolla, joten täytyykin ottaa tuo harkintaan, kun kerran tuo tieto väärä. Ajattelin jo päässeeni asian pohdinnasta. En varsinaisesti vastusta rokotteita, mutta Marcus on saanut niin monta rokotetta (ja aina kuumeen niiden jälkeen), että en mielelläni lisää nyt ottaisi. Kausi-influenssa rokotteista kysyin kerran ja sanottiin, että alle 6v lapset rokotetaan jo siksi, että ovat niin suuria taudin tartuttajia.

Rasvoista: jos Marcuksella esim. peppu punoittaa, laitan bepanthenea. Äitiyspakkauksen mukana tullut Erisan on mielestäni aika turha eli, jos Marcuksen iho kunnossa en laita voidetta ja jos taas jotain ongelmaa, niin Erisanista ei ole meillä mihinkään.

Ollaan aloitettu Marcuksella kiinteät. Vastaanotto on ollut aika huono. Annoin aluksi bataattia, sitten perunaa ja nyt menossa porkkanaperuna muhennos. Kaikki olen tehnyt itse ja laittanut äidinmaitoa sekaan. Silti tuntuu, että mitään ei mene kupuun asti, vaan kaiken tökkää heti suusta ulos. Lisäksi Marcus oppinut nyt myös vastustamaan kädellä lusikan laittoa suuhun. Lauantaina tulee kaksi viikkoa kiinteiden aloituksesta. Onko kellään muulla ollut yhtä hankalaa? Mikähän auttaisi; pitäisikö esim. ostaa jotain makeaa todella hienojakoista valmispilttiä ja testata sillä?

 
Pitää lukea tarkemmin jutut, nyt on aika kiirus =)

Pikaseen jotain vastailen.

Eli tuosta koulusta...
Ei ole pohjalla mitään. Lopetin lukion, sillä se ei tottavie ollut minua varten. Menin töihin ja sitten poika jo ilmoitteli tulostaan ja sitten tyttö.
Mutta olen kyllä nykyään sitä mieltä, että päätös oli oikea. Nyt tiedän tasantarkkaan mitä haluan tehdä ja motivaatio alan opiskeluun on suurempi kuin valtava. Omalla kohdallani on ensiarvoisen tärkeää, että se motivaatio ja kiinnostus löytyy, muuten en opi mitään :D

Tuossa kätilön koulutuksessa on vielä tosi hienoa, että samaan syssyyn tulee sairaanhoitajan pätevyys...se lisää taas itsessään mahdollisuuksia työelämässä, joten hiisiläinen on kyllä varaa valita :D HEH; olen ihan täpinöissä jo valmiiksi kun ajattelenkin koko asiaa :D

Tytölle on nyt puhkeamassa varmaan tänään tai huomenna toinen hammas. Ien on hampaan kohdalta ihan turviksissa ja purppura ja pienen kalvon alla kuultaa valkoista.
Onneksi oireet on vain puolet siitä, mitä ne oli kun eka tuli, tosin, kun eka ylähammas tulee, on taas viikko yhtä porua. ;)

 
Täältäkin löytyy nyt yksi puolivuotias lisää! Sen kunniaksi isi ja poika keittivät eilen yhdessä potun (tähän asti ruokailut on ollu äidin ja pojan juttu) ja maisteli sitä. Hienosti suu aukesi ja ruoka kulkeutui mahaan, mutta ilmeet olivat hämmennyksen, irvistelyn ja kauhun sekaisia.

Tänään käytiin sitten 6kk neuvolassa ja tässä olisii tuoreimpia mittoja:

9580g, 71cm ja 44,4cm (pipo)


Edelleenkään ei huolta kasvamisesta ja nyt sitten aloitellaan ne kiinteiden ruokien maistelut.

Jonkin aikaa meinasin surra, että pieni mies kasvaa niin nopeaa ja vauva-aika jää liian pian taakse, mutta nyt kyllä nautin suunnattomasti tuon ihmeen seuraamisesta. Vuorovaikutus lisääntyy koko ajan mahdottomasti ja jos se on mahdollista niin päivä päivältä poika hurmaa vanhempansa aina vaan enemmän. Tuskin maltan odottaa kesää ja kaikkia touhuiluja! Mieskin voi pitää kivasti lomaa, kun näitä isyysjuttuja on käyttämättä. Lisäksi ollaan varattu muutaman ystäväperheen kanssa viikoksi huvila Barcelonan lähettyviltä. Kaikkea kivaa siis luvassa!

Nyt en muista yhtään, mitä piti kommentoida, mutta kommentoin sitten joskus toiste!

Aurinkoista kevättä kaikille
Nyyti ja pieni mies 6kk1pvä
 
Alisa: Meillä meni melkein 2vko ennen kuin Niia tajusi syömisen idean. Aloitettiin kaupan purkeilla, mutta toisilla menee enemmän ja toisilla vähemmän aikaa. Voithan kokeilla jotain makeaa esim päärynää jaa kokeilla kelpaako paremmin.

Niian hampaat ei oo vieläkään puhjennu, on nyt 2kk tehnyt niitä. Tänään söi ehkä 5 lusikallista lounassosetta ja jäi selvästi nälkäiseksi mutta aloittaa kiukku itkun kun vein lusikan suun eteen. Otti sitten maitoa 100ml ja nyt nukkuu sisällä vaunuissa. Millonkohan ne hampaat suvaitsee tulla sieltä... Onneksi ens tiistaina on neuvola niin siellä sitten puhun tästä jos eivät ole puhjenneet siihen mennessä.

 
Onnea uusille puolivuotiaille :flower: :flower:

alley:
Meidän Iina teki sitä ekaa alahampua varmaan sen reilu 2kk ja viimeinen viikko, kun tosissaan alkoi nousta olikin yhtä kiukkua ja ruoka/juoma lakkoa. Mutta välittömästi kun hammas tuli, oli tyttö entisensä ja kaikki syötävä kelpasi paremmin kuin hyvin.
Nyt taas kun tuo toinen hammas tulee, niin ruoka ei hirveän hyvin maita, mutta maittaa helpommin, kun otan sellaisen lötkön vauvalusikan käyttöön, siis sellainen jossa se lusikka osa on silikonia. Kannattaa kokeilla jos ei sellaista jo ole.

Nyytin poju onkin oikein miehekkään kokoinen herra =)
Ja olen niin samaa mieltä, että surettaa osaltaan se, että vauva-aika on jo melkein täysin taakse jäänyttä aikaa, mutta silti kyllä nautin vieläkin enemmän, päivä päivältä siitä, että tyttö oppii uutta ja vuorovaikutus vain kasvaa kasvamistaan.
Esimerkiksi meidän kukkuu leikki. 2vk sitten ei osannut yhtään mieltää ideaa moiseen leikkiin, mutta nyt kurkkii ja etsii naurun saattelemana minut kaiken takaa :D :heart: :heart:

Itun emo:

Meillähän on ruokavalio pääsääntöisesti kasvis, kana ja kala painoitteista, johtuen omasta ruokavaliostani ja nautaa sekä possua tms. on sitten silloin, kun mies tahtoo tehdä.
Nyky suositusten mukaanhan varsinkin punaista lihaa tulisi syödä vain kerran pari viikossa ja vaaleaa lihaa ja kalaa sitten ns. suosia.

RAsvailut:
Tyttöä ei ole pahemmin tarvinnut rasvailla, mutta pehvavoiteena, jos joskus vaikuttaa kuivalta tai punoittaa, käytän Erisania. HArvemmin kuitenkin, kun saa olla niin paljon ilman vaippaa kotona.

Sikapiikki:
Tyttö saa sen ja kausi-influenssa piikin tuossa 8kk neuvolan kieppeillä...tai niin ainakin juteltiin terkan kanssa. Ei kylläkään samaan syssyyn molempia, ettei ihan sivuoireiden kanssa mene hulluksi.

Tyttö on muuten nyt keksinyt sen seisomaan nousemisen ja tekee sitä varsinkin pinnasängyssä.
Meinasin saada slaagin eilen, kun menin tyttöä hakemaan päikkäreiltä. Huusin kovaan ääneen miehelle, että KAMERA, OTA KUVA...samalla seisoin itse ihan likellä valmiina ottamaan koppia tai jotakin...tuntui oikeasti siltä kuin vatsalaukku olisi väännetty nurin :eek: :p

Poika nostatti muuten eilen illalla jonkun ihme kuumeen.
Ihmettelin pojan väsyneitä silmiä ja kokeilin jalkoja ja niskaa...ihan tulikuuma oli. Mittasin ja nousi heti lukemat 38.2.
Aamulla ei ollut mitään, mutta nyt luulen, että on nousu suunnassa.
En tiedä mikähän on, kun ei itke kipua, nenä ei vuoda eikä yski tms.
Nooh, katsotaan nyt miten etenee ja jos vielä viikonloppunakaan ei lämmöt pysy kurissa, niin maanantaina lääkärille, tai jos vointi selkeästi huonontuu, niin sitten vain mennään lastenklinikalle.
 
Heippa!

Alisa: Meillä meni oikeesti 2kk ennen kuin syöminen alkoi sujua ja aika varma olen, että Nella ei vieläkään söisi pelkkää itsetehtyä perunasosetta, jos sellaista yrittäisin. Kokeile jotain kaupan sosetta, jos se maistuisi paremmin ja laajenna repertuaaria vähitellen. Suht yleistä taitaa olla ongelmat vähän karkeampien kotitekoisten soseiden kanssa, ainakin aluksi. Kyllä se alkaa sujua vaikka alku olisi hieman takkuista:) Meillä tosiaan parhaiten maistuu tomaattipohjainen pasta sekä muut kaupan pastat, vähän kirpeät hedelmäsoseet jne. Kaikki missä on sopivan sileä koostumus ja makua kunnolla.

Ja äidin ruokkimisen tuloksena tuoreet 6kk mitat:
70cm ja 8530g!

Nella oli siis kuukaudessa kasvanut 4cm ja 830g :D Ensimmäinen hammaskin löytyi eilen!
Me muuten saatiin tänään sikainfluenssapiikki mutta itse täytyi sen perään kysyä. Mutta kyllä Alisa tekin sen tuolta neuvolasta saatte (halutessanne), mehän käydään samassa.

Muutamaan ruokakysymykseen mun mielipide: Eli Itun emo, mun käsittääkseni voit huoletta syöttää lapselle vain vaaleaa lihaa ja kalaa. Tietääkseni punainen on lopulta aika epäterveellistä eikä sisällä mitään, mitä ei olisi muualta hankittavissa. Maun vuoksi tietty voi syödä. Kala nyt tietty on taas terveellistä. Meilläkin on ihan terveellisyyden takia listalla kala, muuten mennään kasvisruualla. Ja tälle on neuvolan siunaus saatu, no problem!

Herneet: Totta joo, niistä mainitaan että ei ihan pienelle saisi antaa. Mä oon kyllä varovasti aluksi kokeillut ja sittemmin soseessa käyttänyt, ihan hyvin tuloksin, ei mitään ongelmaa. Ehkä, jos on herkkävatsainen lapsi niin kannattaa olla varovainen.
 
Rasvaamisesta: ei olla rasvattu kertaakaan vielä. Joskus kylpyveteen laitetaan kylpyöljyä, mutta enää ei olla pitkään aikaan kylvetty vaan käyty vain suihkussa. Iho on pysynyt hyvänä ilman mitään hoitamisia, toistaiseksi. Itselläni oli lapsena vaikea atopia niin pelkään että pojallekin se vielä tulee...

Meillä menee kiinteät hyvin alas, on itseasiassa koko ajan mennytkin, mutta pari juttua on nyt tullut esille mistä ei hirveästi tykkää, eli mango ja kaurapuuro. No, ei haittaa vaikka ei mango kelpaa, äidille kyllä maistuu nuo soseet mitä on ostettu :LOL:

Hain muuten viime viikon perjantaina Kelan sähköisen palvelun kautta kotihoidontukea ja päätös oli tullut jo maanantaina! Uskomattoman nopeata toimintaa :) Jään siis loppukesästä sitten hoitovapaalle ja jatkan sitä toistaiseksi...

Arki on semmoista haipakkaa nykyään että tuntuu että saa olla jatkuvasti juoksemassa johonkin pää kolmantena jalkana. Isän poismenon johdosta tässä on paljon selviteltäviä asioita. Ja kaiken kruunasi se että meidän talossa on vesivahinko ja yläkerran wc on käyttökiellossa. Ensi viikolla alkaa remontti ja meidän pitää muuttaa siksi aikaa pois (arvio 4-6vk). Tehdään samaan syssyyn kylpyhuoneremontti niin siksi kestää pidempään. Jotain hyvää tässä sentään on se, että saadaanpahan upea uusi kylpyhuone ja wc :D
 
Kakka on tummaa mutta en ma kylla ole syottayt mitaan tummaa, paitsi parsakaalia ja se oli samana paivana kun musta kakka...voiko olla niin suora suoli? No, tytto on niin terveen oloinen (kop kop) etten tasta ainakaan huolestu. Mukavaa kun joka vaipanvaihdolla on yllari odottamassa :LOL:

Paulah: No niinhan se tosiaan on, ettei lihaa suositella enaa aikuisillekaan kuin kerran pari viikossa syotaviksi. Eli pistan tytskan lintu-kala ruokavaliolle.

Meilla ollaan myoskin noustu konttausasentoon ja siina nyt keikutaan sitten ja hytkytaan edestakaisin. Valilla syoksahdetaan eteenpain turvalleen jonkun lelun perassa. Mutta suurin osa ajasta peruutellaan rapuna taaksepain.

Meilla on nyt tullut kesa - yot on tosi kylmia, nollan tienoilla, mutta paivalla nousee aina 18 asteen, viikonloppuna jopa 22 asteen tienoille. On tosi vaikea pukea tuota naperoa! En tieda mita pistais ettei olis liian...jotain. Tarkein asuste taitaa kuitenkin olla iso lierinen hattu joka peittaa kasvot ja kaulan - aurinkoa tulee nimittain pilvettomalta taivaalta.

Ja kuka sita sanoikaan, etta on vaikea pitaa vauvelia aloillaan (Silona?) - no ihan niin! Ma olen nyt suosiolla laskenut hoitopoydan vaihtoalustan lattialle vaippaa vaihtaessani tai pukiessa tyttoa tms. Eipa tarvi ainakaan pelata etta kierahtaa poydalta alas!
 
Paapelo; paranemista Leolle! :hug: Meillä 2v esikoisella oli pari viikkoa sitten 2 vuorokautta yli 38 asteen kuume, muttei mitään muuta. Ihan "terve" muuten, kuuma vain (ja sitten tietysti väsynyt ja ruokahaluton ja janoinen). Sitten oli yksi välipäivä: ei kuumetta eikä mitään muutakaan. Sen jälkeen alkoikin kova köhä, joka pahenee maatessa. Myös vähäistä nuhaa on nyt tullut. Sängyn päädyn kohotin heti yskän ilmaannuttua, ja yötkin ovat menneet nyt hyvin. Parina yönä pilkoin sipulia molempien lasten vuoteiden viereen: tytylläkin on pientä nuhaa nyt ollut. Toivottavasti Leolla on yhtä pienivaivainen tauti, tai ei tätäkään mokomaa. Ja toivottavasti Iinaan ei tartu, olkoon mitä on!

Tytyä on toisinaan rasvattu Essexillä tai pariin kohtaan laitettu Bepanthenia, kun tulee ihan pieniä kuiviä plänttejä. Esikoisella oli tosi kuiva iho, atopia-dg:n ja reseptirasvat sai (ja tosi paljon piti rasvata), mutta onneksi se ilmeisesti jäi siihen ekaan puoleen vuoteen kun nyttemmin on pärjätty lähes rasvatta. Ja tytylläkin siis on tosi hyvä iho, ihan muutaman kerran muutamia pieniä kuivia kohtia vain.

Tänään tytylle jo vähän selkeämmin kelpasi sose, siis aukoi suutaan lusikan lähestyessä. Määrät ovat edelleen minimaalisia, mutta kyllä se siitä. Kohta aloitetaan kaksi ateriaa päivässä, niin tottumustahti tuplaantuu :) . Saa nähdä tuplaantuuko kakkatahtikin.. Oudolta tuntuu jokapäiväinen kakkapyllyn pesu, kun siihen kerran-kahdessa-viikossa -tahtiin jo tottui :whistle: .


Jahas, kynsilleen jos vääntäytyisi niin ei aamulla niin kovasti revityttäisi leukoja. Öitä mammat (ja masupyöriäiset!) :wave:

~Tiila ja tyty, muutaman päivän vajaa 6kk
 
Me käytiin Jeren kanssa viime viikolla lääkärissä ihottuman takia ja hän kirjoitti sitten kortisoonivoidetta ja ceralan plussaa. Sanoi että sitä kortisoonia saa käyttää max 2vkoa putkeen ja sitten tauko. Voide pitää levittää ihan ohuelti... Pesuaineena meillä on Miniriskiä ja se on osoittautunut ihan hyväksi. Käytetään sitä nyt alkuun vain Jeren pyykkiin ja sitten kun saadaan tuo Omo purkki tyhjäksi niin pestään Miniriskillä kaikkien pyykit.

En ole kuullutkaan tuosta että Minisun tipat pitäisi palauttaa/vaihtaa muihin tippoihin :eek:
 
Tuli noista minisun tipoista mieleen, että WSOY:lta on tullut oheisesta lastenkirjasta takaisinveto ilmoitus http://wsoy.fi/yk/news/show/1479?category=1. Tiedoksi siis, jos jollain tuo kirja. On julkaistu jo tammikuussa, mutta huomasin itse sen vasta vähän aikaa sitten. Palautin kirjan WSOY:lle ja antoivat rahat takaisin. Harmillisesti ei ollut mitään vastaava tuotetta, johon olisi voinut vaihtaa. Tuo kirja oli Marcuksen ihan suosikkilelu. No, onneksi vauvan muisti niin lyhyt, että ei huomannut mitään.
 
hei hesalaiset tai lähiympäristössä asuvat :wave: :wave: tai toki muutkin jotka osaavat neuvoa =)

ollaan lauantaina ekaa kertaa menossa lapsimessuille ja kuulin ettei kannattaisi omalla autolla mennä kun voi joutua jonottamaan autossa parkkipaikkoja jopa 45min :eek: ja autoletkat on kuulema ihan mahottomat,eikä se pysäköintikään vissiin kovin halpaa siellä ole , mutta meiltä kun on about 100km matkaa sinne niin aateltiinkin jos omalla autolla menis esim.tikkurilaan tai keravalle ja menis siitä jollain sinne messukeskukseen niin kysymykseni onkin....millä meiän kannattaa mennä / millä me sinne päästään,lähijunalla,ratikalla,bussilla ??? meneekö esim.lähijunia usein,mitä ne maksaa aikuiselta/lapselta?? saako tikkurilan asemalle tai keravan asemalle auton parkkiin , onko maksullinen...??
tämmöstä se on kun lähtee maalta suureen kaupunkiin :LOL:
onko mitään muita hyviä vinkkejä miten noille messuille kannattaa "varustautua" ? ruuhkaa varmaan on.

kaurisäiti ja pikku-isäntä :heart:
 
Se olisi sitten lapsilisä päivä tänään. Laittelin jo taas parit laskut maksuun. Kivaa kun niitä on niin vähän nyt, kiitos niiden takautuvien rahojen =)

Ostoksille siis tänään.

Jahas, nyt iski tytölle epätoivo :wave:

muoks*

Täällä taas, piti laittaa tyttö ekoille unilleen.

Tosiaan sitä pääsee siis ostoksille tänään.
Pitää hakea säkillinen kiviä :D
Eli siis niitä puutarhan koristekiviä. Laitan meidän liskon aquaterraarion uuteen kuosiin ja ne isot sileät kivet on oikein hyviä, puhtaanapidon yhteydessä varsinkin. Pestä vaan pitää hyvin ja se on sitten siinä :D

Tytöllä se hammas taitaa olla läpi???
En ole varma kun ei anna koskea. Mutta paremmalla tuulella ollut tänään ja yökin meni paremmin.

Leolla ei sitten sitä kuumetta enään illalla ollut enään. Ja nyt on ihan pirteä. Toivotaan tosiaan, että ei ollut mitään esisoittoa pahemmalle. Tosin tuo Tiilan kuvailema tauti kuulostaa ihan samalta, kuin mikä meillä oli silloin helmikuussa, ihan hirveä pöpö.

Mutta nyt jatkamaan, ehkä kerkeäisi istuttamaan muutamat taimet ruukkuihinsa ennen lähtöä :D
 
Kaurisäiti: Pikku-isäntä pääsee kätevästi junalla messukeskuksen viereen. Pysäkkinä Pasila ja kaikki junat siis Pasilassa pysähtyvät. Käsittääkseni aika monella junapysäkillä on myös ilmainen autoparkki, joten sellaiseen varmaan olisi kätevin auto laittaa ja hypätä itse junaan.

Jos jätätte auton Helsingin puolelle, niin äiti + vauva combo kulkee ilmaiseksi (vaunujen kanssa) ja muista hinta 2,50?. Ohessa tarkempi hinnasto: http://www.hsl.fi/FI/liputjahinnat/hinnat/Sivut/default.aspx

VR:llä löytyy aikatauluja, mutta itse käytän yleensä reittiopasta: http://www.reittiopas.fi/ eli tuohon kohtaa mistä asema, josta lähdette ja mihin Pasila. Yleensä ehdottaa suoraan junaa.

 
Jospa nyt ehtis muutaman rivin rapustamaan, kun lapset on untenmailla.

Oltiin poitsun kanssa eilen 6kk neuvolassa. Poika vierasti neuvolan tätiä ja huusi oikein sydäntä raastavasti kyyneleet silmissä, kun tuli lähemmäs ja otti mittoja ym. Tätä aikaisemmin ei ole vierastanut vielä. Kaikki oli ok. Kehui kuinka kauniisti kasvaa. Istumista kokeili, mutta pikkumies painui ihan läjään vielä eli meillä ei istuta viel toviin. Ja tuoreet mitat on 9400g ja 71,5cm.

Olen huomenna menossa tytön kanssa lastennäytelmään ja mies on pojan kanssa kotona. Tätä varten olen nyt koittanut 2 kertaa korviketta antaa pojalle, mutta eihän se uppoa ollenkaan ja molemmilla kerroilla on suun ympärys (osa poskia, leuka) mennyt punaisille laikuille ja näpyille. Voisiko olla maitoallergiaa? En nyt kuitenkaan uskalla enää korvikkeella testailla ja sitä minun lypsämääni maitoa poika ei myöskään huoli pullosta, jotenka tää mamma taitaa olla melkoisen kiinni pojassa (tai toisinpäin..) vielä monta monituista kuukautta.

Pikkumiehellä on myöskin ilmestynyt jalkoihin kuivia läiskiä joiden terkka epäili johtuvan vain siitä, kun pyllyä joutuu peseen niin usein. Poskien ihokin on mennyt hiukan karheaksi sen jälkeen, kun kiinteät aloitettiin ja kasvoja joutuu kostealla pyyhkiin/peseen.

Oletteko antaneet niitä 5kk tarkoitettuja jogurtti/rahkasoseita?

Nipsulainen ja poitsu
 

Yhteistyössä