Lokakuun 2009 Mahanpyöriäiset ******Huhtikuussa 2010******

Huomenta! Onpas harmaata ja sateista tänään...

Alley olipas ikäviä kommentteja äidiltäsi. :hug: Itse olen ottanut sen linjan, että meidän kodin siisteys ei kenellekään kuulu. Tykkään, ettei ole sotkuista, mutta käytännössä tästä joutuu joustamaan, kun on muutakin tekemistä kuin imurin varressa hääräämistä.

Alan olla aika uuvuksissa, kun on nuo yöt olleet hiukan levottomia viime aikoina. Koko ajan saisi tuttia olla antamassa... Niinpä aloitin eilen tutista luopumisen harjoittelun. Tutti on palvellut hyvin nämä muutamat kuukaudet, jotka tyttö sitä on syönyt (aloitti vasta 3 kk), mutta nyt tuntuu, että siitä on tullut rasite. Joku kyselikin, miten tätä "tuttikoulua" voisi pitää. Hankin aikoinaan Pantleyn kirjan "Pehmeä matka höyhensaarille", josta löytyy myös menetelmät imetykseen/tuttiin nukahtamisen poisoppimiseksi.

Menetelmä toimii seuraavasti:
- annetaan vauvan imeä tissiä/tuttia/tuttipulloa, kunnes hän on rentoutunut ja melkein unessa
- otetaan tissi/tutti/tuttipullo pois vauvan suusta
- vauva todennäköisesti suuttuu
- annetaan vauvan taas imeä, kunnes hän rauhoittuu ja on melkein unessa
- vauva todennäköisesti suuttuu
- annetaan vauvan taas imeä, kunnes hän rauhoittuu ja on melkein unessa
- jne...

Tätä jatketaan, kunnes vauva suostuu nukahtamaan ilman imemistä. Itse toistin homman eilen kolme kertaa, kunnes tyttö nukahti. Olin oikein yllättynyt kuinka vähällä se meni. Näin nukkui klo 19-24 ilman tuttia (imetin kerran välissä ), jolloin pyysi tuttia, enkä enää jaksanut veivata sitä unisena edestakaisin. Niinpä loppuyö menikin perinteiseen malliin tuttia antaen :headwall: Tämän homman opetus oli siis siinä, että olisi pitänyt vaan sitkeästi jatkaa, mutta kun en jaksanut :ashamed:

Pantleyn mukaan tällä menetelmällä vauva pikkuhiljaa oppii nukkumaan ilman tuttia. Ajattelin nyt jatkaa kokeilua, voin sitten raportoida, miten homma etenee :) Pitäisi vaan jaksaa pinnistää joitakin työläämpiä öitä.

Nyt vaatetta niskaan ja vappuhankintoja tekemään!

Ulpu: Meilläkin tutti on todella tärkeä, saattaa olla vaikeaa tytölle siitä luopuminen kun se joskus tulee eteen. Mutta onneksi Niia osaa hienosti itse hakea sen suuhun ja öisin herätään vain kääntämään tyttöä nukkumisasentoon. Jos Niia vain huomaa tutin jossain niin se on välittämästi suussa eikä vaihda sitä leluun, mutta lelun vaihtaa tuttiin :) Pärjää kuitenkin ilman sitä päivisin ihan hyvin, paitsi unille mentäessä nukahtaa nopeammin ja nukkuu pidempään.

Aku
Tohon tutti/yösyömisjuttuun täytyy kommentoida.Mä kyllästyin kans siihen yölliseen tuttirumbaan ja aloin nukuttaa tyttö ilman tuttia.Ihan vaan iltamaidon jälkeen en antanut tuttia niinkun yleensä.Aikansa Iina pyöritteli päätään suu auki tuttia hakien mut sit tyyty olemaan ilman,ja siis ei mitään kitinöitä ees.Sitten kuten kerroin niin mummolassa yökylässä ollessaan Iina jäi ekan kerran ilman maitoa.Mummi oli vaan silitelly ja sylitelly.Sen jälkeen en oo maitoa antanu ja eipä tuo oo huudellu pullon perään enää sen yhden yön jälkeen.Nyt meillä mennään niin että Iina nukahtaa ilman tuttia 20.00 jälkeen,parina viime yönä on herännyt kerran joskus 04 hujakoilla jolloin oon antanut tutin.Tyttö imuttelee sitä hetken ja sit pudottaa ite pois eikä siis nuku se suussa.Päivisin tuo sitten jäytää sitä tuttia enemmän.

Heipä hei!

On hiljaista edelleen täällä :D

Huoh.
Yllätin itseni eksyneenä tuolta odotuspuolelta. Tälläkertaa en lueskellut mitään kovin ihania aiheita vaan enkelivauvoista ym. :ashamed:
En oikein itsekkään ymmärrä, miksi niitä aina menen lukemaan, jos niitä sattuu olemaan näkösällä tms.
Ehkäpä yritän jotenkin karaista itseäni tulevaa ammattia ajatellen, tai sitten yritän nostaa kynnystä uudelleen raskautumiseen.

Jälkimäisestä siis tarkoitan sitä, että minähän ajattelen paljon sitä, että koska olen saanut kaksi tervettä lasta, joiden odotusaika, syntymä ja ensikuukaudet on menneet upeasti, ei kolmas kerta voisi mennä hyvin.
En ole kokenut keskenmenoa tai lapsen kuolemaa, joten pelkään sen osuvan kohdalle seuraavalla kerralla.
Typerää, tiedän kyllä. Mutta tässä kun on jo nämä kaksi ja tietää miten heitä rakastaakaan sydämensä pohjasta ja vielä vähän enemmän, niin se menettämisen pelko vain kasvaa.
Ymmärtääköhän kukaan mitä tarkoitan?

No jokatapauksessa, tiedän kuitenkin, että kun se oikea hetki tulee, niin sitten se on vaan menoa. Murehdin näitä samoja sitten pienessä mielessä taas jälkeenpäin ;)

paapelo+poju+Iina 7kk 1pv

Näihin synkempiin aiheisiin: Mä oon ollut aika järkyttynyt koko päivän sillä kuulin mun pikkusiskon koulukaverin juuri kuolleen synnytykseen. Ihan nuori tyttö, abi. Kamala juttu. Ja tällaiselle muutenkin synnytyspelkoiselle tosi ahdistava, aloin itkeä tuosta kuultuani vaikka en tuntenut henkilöä. Lapsi selvisi, siellä on nyt sitten tosi nuori, järkyttynyt yksinhuoltajaisä yksin lapsen kanssa. Kamalaa. En tiedä tarkalleen että mitä oli tapahtunut mutta kyseessä ei kaiketi ollut riskiraskaus edes, jotain vaan meni pahasti pieleen.

6kk neuvolassa käytiin, kaikki ok. Laittelin Talvicille yv:nä mitat: paino himpu yli 7,5kg ja pituus himpun yli 66cm. Tytyn liikkuvuutta (siis esim sylissäollessa) terkka ihmetteli ja ihasteli, enkä ihmettele että über-rauhallinen esikoinen samanikäisenä oli 800g painavampi.. :whistle:

Huomenna aloitetaan 2 ateriaa päivässä, ehkäpä viikon päästä testataan sitten puuroja. Minä voisin tarjota niitä jo aiemmin, mutta mies jarruttelee.. Ehkä viisasta kuitenkin mennä pienin askelin.

Huoh, miehen iltavuoroviikko alkaa käydä voimille. Kahden lapsen iltarutiinit, kun ne tietysti ajoittuvat yhtäaikaisiksi kun on vain yksi aikuinen, vievät kyllä mehut.

Nyt ehkä vain laiskottelen loppuillan (kun lapset nukkuvat - siis siihen saakka, että tyty kutsuu maitovaraston paikalle..).

~Tiila ja tyty 6kk.

Voih, nuo on kamalia tilanteita :(
Äitini ystävä meinasi menehtyä kuopuksensa synnytykseen, kun istukka ei ensin meinannut irrota ja vuosi paljon ja sitten jäikin palanen vielä sinne, joka alkoi vuotamaan todella pahasti. Menetti melkein puolet verestään ja oli pitkään sairaalassa, mutta selvisi.
Mutta tästäkin on aikaa jo 16 vuotta, joten paljon on muuttunut kyllä käytännön tarkkailussa ja varmistavat aina heti nykyään istukan synnyttyä, että on täydellinen ja jos vaikuttaa epätäydelliseltä, niin tutkivat tilanteen tarkoin.

Jotain on siis mennyt pahasti vikaan, mutta voi myös olla, että tällä nuorella äidillä on ollut myös jotain piilevää vakavaa sairautta, josta ei ole tiennyt ja joka ei ole perus terveystutkimuksissa löytynyt.
Tiedän yhden tapauksen jossa näin oli.
Äidillä oli tietämättään kehittynyt sydänvika, jota ei osattu yhtään epäillä. Raskaus sujui normaalisti ja ilman ongelmia, mutta synnytyksen aikaan saama rasitus ja stressi olivat sitten liikaa heikentyneelle sydämelle. :/

Eli aina ei tragedian takana ole pelkkä synnytyskään, voivat olla monen asian yhtälö ihan yhtälailla kuin vain itse synnytyksen jälkeisiin komplikaatioihin menehtyminen.
Onneksi nämä surulliset tapahtumat ovat kuitenkin hyvin harvinaisia enään nykyään.

Vähän kevyempään aiheeseen:

Ajattelin aloittaa tytölle rasvalisän.
Tiedän, että syö hyvin ja monipuolisestikkin nykypäivänä, mutta koska annoskoko on normaalin 7kk tasoa, ei se tämänhetkinen päivän energiansaanti kata kyllä varmasti sitä energian kulutusta päivän aikana...ainakaan mitä olen laskenut purkkien kyljistä viitteelliseksi menekiksi huvin vuoksi.
Joten lisään aamu ja ilta puuroon 1tl öljyä.
Niin piti tehdä pojankin kanssa aikoinaan, kun oli sama tahti kuin tytöllä, kun paino alkoi junnata paikoillaan :p

Joo, äärimmäisen harvinaisiahan nuo on että noin huonosti käy. Tsekkasin eilen tilaston ja n. 3 tapausta on vuosittain. Jonnekin nekin silti oikeesti osuu. Saattaa tosiaan olla joku piilevä sairaus tai sitten tosi dramaattinen vuoto. Kyseinen sairaala oli hieman pienempi, vaikka ei tosiaan pieni. Porissa tämä siis tapahtui. En tosiaan tiedä yksityiskohtia, ehkä kuulen siskoltani jossain vaiheessa. Kamala juttu kyllä:(

Huomenta!

Meillä on vaihteeksi vähän parempi yö, tuntuu että on itekkin saanut nukkua vähän enempi.

Tosi kamalia tälläiset että äiti kuolee synnytykseen, syitä voi olla monia. Onneksi niitä ei täällä Suomessa tapahdu kovinkaan usein.

Kattelin tossa eilen pojan vauvakirjasta että hän oli 6 kk 3 vkoa kun nousi seisomaan tukea vasten, 7 kk 3 pv kun käveli tuen kanssa ja 8 kk 3pv kun oppi konttaamaan. Toivottavasti tyttö ei ihan yhtä nopeasti lähde kävelemään. Kaikki jutut on kyllä oppinut sen 2-3 viikkoa aiemmin kuin poika joten ei taida olla paljoa toivoa.

Mutta nyt käy kutsu äidille joten

Hyvää vappua kaikille!

Peppi ja tyttö

HAUSKAA VAPPUA KAIKILLE! :flower:

Lähdetään tästä pojun kanssa ilmapallon ostoon, muuten aika rauhallisesti menee tämä vappu, huomenna mennään kaupungille kävelylle jos ei ole kamalan huono ilma.

- ruusu ja poju

Paulah: kamala juttu! Ma en oman synnytyksen kohdalla edes ajatellut jonkun voivan menna noin pahasti pieleen, "ei sita enaa tapahdu", ajattelin vain...Mutta ilmeisesti tapatuu, vaikkakin harvemmin. Mutta hyvahan se on ettei oman synnytyksen aikana ajattele, eihan siita muuten mitaan tulis.

Saanko vahan avautua meidan tulevasta hoitopaikasta? Taas ketuttaa tan maan systeemit:
Kavasin perhepaivahoitopaikassa niinkuin oli sovittu kattomassa miten tyto reagoi hoitotatiin..vahan itketti mutta saattoi olla kylla vasymystakin.
Kyselin hoitopaikan ruokarytmista ja se menis jotenkin nain:

- Lapsi saapuu aikaisintaan 7.30 jolloin han on syonyt kotona (me joudutaan tuomaan tytto heti kun ovet aukeaa).
- Lounas 11.30
- Paikkarit 12-14
- Hedelmasose klo 14 jalkeen
- Ja seuraava ruoka vasta kotona - meidan tytto haetaan ainakin vasta 17.00.

Eiko ole vahan pitkat valit??
Ja siis mitaan maitopulloja ei kuulemma anneta valiin ja ruoan kanssa vetta?

Ma haluisin etta antais tytolle lisaks vaikka mukaan pakkaamani purkkiruoan ennenkuin tuun hakeen niin ei tarvi heti istua ruokapoytaan vaan vois vaikka kavasta ulkona ennen iltapuuroa (tossa hoiopaikassahan ei menna ulos..)..

jaha, kutsuhuuto kuuluu..

Se piti viela lisata, etta mua myos arsytti kun tati alkoi selittamaan, etta kylla meidan pitais jattaa tytto kolmeks koknaiseks paivaks eika siis 1 kokonainen ja kaksi puolikasta paivaa, koska "han tarvii seuraa"...Tytto on 10kk kun sinne menee! Ja kyllahan me nyt muitakin vauvaperheita tavataan - etenkin suomalaisperheita kielipesassa ja muutenkin - eli ei vain istuttais himassa keskenamme.

Sitten han kyseli multa huolestuneeseen savyyn kun tytto alkoi itkea, eta etko sa vielakaan kesta kuulla hanen itkuaan? "Itku on hyvaksi, se vahvistaa"...Voi tsiisus!

Mulle tuli sellanen tunne etta ma olin siella arvosteltavana - milla oikeudella han arvostelee mun tapaani olla aiti? Olenhan ma aloittelija mutta kylla vahan pitais kunnioittaa toisen tapoja..Kun ei tytto nyt kauheesti nayta karsineen :)
Han sanoikin, ettei nosta syliin jne jos lapsi itkee - ainoastaan jos on satuttanut itsensa etc... Vahan nyt taas arveluttaa tuo paikka..

Ja sitten alkoi myos kyseenalaistamaan mun toivomustani ettei tytolle annettais sikaa ja nautaa ollenkaan...Tulipa kerrassaan sellanen olo, etta han tietaa ja mun, taytena tohelona, pitais olla onnellinen etta han on mua neuvomassa.

Prkl, etta pistaa vihaks!

Iloista vappua kaikille!

Meidän 6kk mitat:
paino 8380g
pituus 68,5cm
pipo 42,5cm

Kasvu menee kuulemma siellä vähän keskikäyrän alapuolella, mutta tasaisesti kasvaa. Katoin esikoisen neuvolakortista mitkä hänen 6kk mitat olivat niin hän on kyllä ollut pulska, nimittäin painoi 10,280 ja oli 70,8 pitkä :LOL:

Pitäisi alkaa kauppalappua väsäämään ja lähteä kaupassa käymään, en yhtään tykkää kun siellä on miljoona muutakin samaan aikaan... Mutta pakko se vaan on.

Hain tänään meidän Libero paketin. Siinä meidän pallossa on joku värivirhe, jotain vaaleanpunaisia laikkuja. Ihan kuin joku olisi tussilla piirtänyt siihen :( Noh, ilmainen pallo se oli niin turha valittaa...

Mukavaa vappua!! :flower: :wave:

On vierähtänyt näemmä tovi,kun olen viimeksi tänne kirjoitellut.
Mitähän pitikään kommentoida...
paapelon Iina ainakin on näemmä kunnon vauhtimimmi, ihana :)
Meidän poitsulainen on pari kertaa pyörähtänyt (ehkä vahingossa?) massulta selälleen, muttei vielä selältä masulle.Yritystä on,muttei ole onnistunut.Myöskään ei ryömi, mutta napansa ympäri massullaan liikkuu, kuin kellonviisari =) Hän on niin vauveli vielä :heart:
Mutta jokeltelu on niin innokasta,että! Kauheasti koko ajan asiaa ja kerrottavaa olisi.

Annoin eilen eka kertaa pojulle maistettavaksi kesäkurpitsasosetta.Tykkäsi kovasti! Pitääpä tehdä sitä lisää taas joku kerta.

Mutta nyt taitaapi kuulua heräilyn ääniä..

nöpötin ja poju 8,5kk :heart:

Itun emo: voi järkytys mikä hoitopaikka :eek: Kyllä itsekin miettisin pari kertaa, haluaisinko viedä lapseni itkemään nälissään yksin.. Ja vielä koko päivä sisällä, ARHG!!

Ja sitten:
mukavaa ensimmäistä vappua
kaikille lokakuun 2009 mahanpyöriäisille perheineen!

Itun emo: Joo, aikamoiselta kuulostaa tuo hoitopaikka. Onko tuo ainut tarjolla oleva? Kovin hyvillä mielin ei kyllä tuonne varmasti lastaan vie. Ikävä juttu. Aika tiukka linja siellä tuntuu olevan ja lisäksi tosi epäkohteliasta musta arvostella äidin tapaa hoitaa omaa lastaan. En mä ainakaan anna tytön huutaa vaan aina pyrin heti korjaaman tilanteen. En mitenkään siis säikähdä itkua mutta on sille aina joku syy olemassa kuitenkin. Lisäksi mulle tuo ruoka-asia olisi ihan kynnyskysymys, mä loukkaantuisin ihan verisesti jos joku menisi ohittamaan mun toiveet lapsen ruokavaliosta.
Jännittää kyllä jo meidänkin tytön tuleva hoitopaikka, toivottavasti siitä on ihan hyvä tunne sitten syksyllä.

Moi tatskat,
ja hauskaa vappua (taalla vedetty puolikas pussillinen sipseja - simuloin krapulaoloa huomenna)!
Paulah: on - naa on oikeesti just niin karseita naa hoitopaikat. Toinen vaihtoehto olis ollut se, etta Unna ois pitanyt vieda tarhaan jossa on ihan SAIRAASTI lapsia ja siita johtuen han ois tietysti koko ajan kipeena. Eika lapset saa siella ollenkaan sylihoitoa, kun lapsia on jonoksi asti tulossa syliin.
Lisaks oon kuullut etta naissa tarhoissa hoitajat kavelee ulkokengilla pitkin poikin sisatiloja vauvojen ryomiessa lattioilla.. ARGH!
Jotenkin kauheeta - ja passivoivaa - koska vauvat pistetaan vaan sitteriin tms. Tai sitten johonkin aitaukseen, koska ne muutamat tarhatadit jotka siella on, ei todellakaan kerkea ja pysty kaikkia paimentamaan. Ykskin missa kaytiin niin siella oli 17 lasta ja kaks hoitajaa ja muutama harjottelija...Ma en tajua etta se on laillistakaan!
Just toi mua kaikista eniten arsyttaa, etta kyseenalaistetaan mun kasvatusperiaatteet. Mika auktoriteetti han luulee olevansa??
Toi ruoka-asia on just niin, etta taalla ollaan jotenkin alyttoman tarkkoja siita etta kaikki seuraa samaa muottia, minkaanlaista variaatiota ei ole normista. Suomessa ollaan ilmeisesti ja kuulemani mukaan paljon rohkeempia kokeilemaan eri lajeja ja ruokalajeja on totuttu valmistamaan aina monella eri variaatiolla, erikoisruokavalioiden takia.

Ma mietin etta jos paikka ei tunnu hyvalta, on aina mahdollisuus etta pistettais Unna siihen tarhaan, jossa ukkelini sisko on toissa. Saispahan ainakin kohdennettua huomiota ja sylihoitoa - kalyni on tyttoon ihan hulluna ja hanen kummitatinsa. Mut se ois vaan hanakala valinta koska on toisella puolella kapunkia jne. Mutta olen paattanyt etta jos tassa kay niin, etta taa hoitoasia ei luonnistu niin ma jaan vaan toista pois. Ja sitten mietitaan toimeentuloa uudelleen. Luontoonsa vastaan ei vaan voi menna (ja meilla kun ei ole mahdollisuuksia varvata tateja/mummoja hoitamaan..)

Voitte arvata millaisina hetkina mina ikavoin kotimaahan... :'(

Itun emo: Joo, tuskin siis täälläkään päivähoito mitään täydellistä on mutta kieltämättä mullakin on vähän positiivisempi kuva näistä paikoista Suomessa. Muutamassa oon käynytkin, äitini työpaikalla ja työn puolesta. Musta vaikutelma on varsin symppis, siksi mua ei ne paikat niin hirvitä vaikka muuten en toki ole tyttöä mitenkään innolla syksyllä hoitoon viemässä. Mutta saas nähdä mitkä on vaikutelmat sitten kun päästään päiväkotiin tutustumaan. Erikoisruokavaliot käsittääkseni huomioidaan kyllä, samoin uskonnottomuus. Nää on ne mitkä mua kauhistuttaa, ruokarukoukset jne.
Toivottavasti sopiva ratkaisu tähän hoitoasiaan löytyy :hug:

Jahas, saas nähdä pääseekö tänään Ullikselle! Ei nyt ainakaan sada, ehkä siis lähdetään...

Huomenta!
Vappu meni taalla hiljasesti. Mutta juhlan kunniaksi tytto paatti etta kyllahan vappuna jonkun sikaillakin taytyy ja kakkasi lattialle :LOL: Han pyori kylpparin lattialla pyllysillaan kun valitsin vaatteita kaapista ja kaannyttyani ympari, oli pokaleet ilmestyneet!

Nyt ollaan lahdossa kaupungille kaupungin vesille risteilemaan muiden pohjoismaalaisten kanssa Vapun kunniaksi. Ostin itselleni ison pullon omenasiideria (2.2 prossasta) josta saan naukkailla tunnelman takaamiseksi :)

Paulah: joo, noita ruokarukouksia ei taalla harrasteta, tai ainakaan tossa hoitopaikassa...katoliset hoitopaikat ja koulut on sitten oma lukunsa...meidan tuleva hoitotati on tunisialainen

;)

Moikka kaikille ja hyvää VAPPUA!! :flower:

En oo kovin aktiivisesti kirjotellut kun tuntuu ettei ehdi ja mies kun on reissuhommissa niin ottaa välillä koneen mukaan niin mä oon koko viikon välillä nettipimennossa :|

Tyttö täyttää siis viikon päästä 7kk!! kauheeta! Liikkuu peruuttamalla ja nousee kontilleen, mutta sitten tulee stoppi eikä tiiä mitä pitäis tehdä :D Mut eiköhän se siitä aikanaan lähde eteenpäinkin liikkumaan. 6,5kk neuvolassa mitat oli 7010g ja 65cm :) Hienosti kasvaa ja kehittyy!

Aika surkeet kelit ollu nyt, tulis jo aurinko ja lämpimämmät kelit! Pääsis pihaa laittelee ja rattailemaan tytön kanssa.
Hei mistäs päin suomea/maailmaa täältä on porukkaa? itse asustellaan Pohjois savossa, kuopion ja iisalmen välilssä ;) Meillä on tällainen pieni mummonmökki ja haaveissa alkaa rakentamaan kuhan saadaan entinen tönö myytä..

Yhteistyössä