Lokakuun 2007 Taaperot Toukokuussa

Saakos tuolla RoundUp:lla tuhottua, onkohan tuo nyt sitte vuohenputki tms (googlesta yritin ettiä)? Leviää kuin kulovalkea ja mulla menee hermot sen repimiseen... En ole uskaltanut viel kokeilla myrkkyä kun itteni tietäen tapan tietty kaikki muutkin kasvit :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hipkukka:
Alkuperäinen kirjoittaja Topsy2:
Olikos täällä puutarha-alan ammattilaisia? Leya ainakin... olikos joku muukin? Saisiko apuja rikkaruohoihin?

Meillä on talossa rossipohja, eli tyhjää tilaa lattian alla ja kivijalka todella korkea. Niinpä terassikin on rakennettu luonnollisesti korkealle ja siitä lähtee sitten portaat alas pihalle. Terassin alla on pelkkää tyhjää tilaa siis, kivijalkakin alkaa vasta talon kohdalta, eli terassin alle pääsee vaikka ryömimään (korkeus n. puoli metriä ) . Ongelmana on rikkaruohot jotka tietysti tuolla terassin alla rehottavat. Siellä ne eivät periaatteessa haittaa kun eivät osu silmään, mutta sieltä tietysti leviävät terassin edessä olevaan penkkiin, jossa kasvaa 3 pensasta (näköesteenä terassin alle). Miten saisin nuo rikkaruohot pois? Olisiko jotain ainetta mitä voisin talon alle käydä levittämässä, tai voisinko jollakin estää niitä leviämästä penkkiin? Entä penkin siistiminen sitten? Nostanko juurineen pensaat pois ja teen mullalle jotain? Mitä?

Tulipas pitkä sepostus, mutta toivotaan että joku auttaisi, Anni kun haluaisi auringonkukkiakin kasvattaa ja ajattelin niitä tuohon samaan penkkiin pensaiden viereen, mutta rikkaruohot pitäisi senkin vuoksi ensin saada pois.
Ilmeisesti siellä kasvavat rikkaruohot on monivuotisia juuriston avulla leviäviä(?). Varsinkin monivuotiset saa helposti hävitettyä RoundUp:lla. Se tappaa kaiken vihreän kasvuston. Uusi rikkakasvusto kasvaa kyllä aikanaan siemenistä takaisin, ellei sitten uusi käsittelyä säännöllisesti. Jos haluat hillitä rikkakasvien kasvua terassin alla, sinne voisi laittaa juurimaton ja päälle isorakeista soraa kerros.
Jos haluat estää kasvun pensaiden alle ja kukkapenkkeihin, niin sitten kannattaisi varmaan muutta ne pensas- ja kukkapenkit hiukan korotetuiksi. Eli kaivat kasvit ylös, siistit kasvualustan, rikkaruohot ja juuret pois. Edeltä voi vaikka myrkyttää monivuotiset rikkaruohot (varo, ettet myrkytä myös koristekasveja :snotty: ). Rajaa penkit esim tiilillä, harkoilla tms ja laita juurimatto estämään rikkaruohojen uusi aluevaltaus.

Tälläinen ehdotelmä tuli äkkiseltään mieleen. Voisi olla, että jos paikan näkisi voisi tulla muutakin mieleen.

Yksivuotisia rikkaruohoja (siemenestä levieäviä ) voi hillitä kuorikatteella ja kitkemisellä...
Kiitos! :flower: Hyviä vinkkejä! Varsinkin tuo sora terassin alle :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuutilulla:
Saakos tuolla RoundUp:lla tuhottua, onkohan tuo nyt sitte vuohenputki tms (googlesta yritin ettiä)? Leviää kuin kulovalkea ja mulla menee hermot sen repimiseen... En ole uskaltanut viel kokeilla myrkkyä kun itteni tietäen tapan tietty kaikki muutkin kasvit :ashamed:
Se tappaa kaiken missä on lehtivihreää. Estää jotenkin kasvin yhteyttämisen. Sitä samaa vaikuttavaa ainetta on muissakin valmisteissa, en vain muista nimiä. Mutta osaavat liikkeessä neuvoa, jos heiltä on RoundUp loppu tai tilalla jotain muuta. Mie olen sillä myrkytelly tänä kesänä nokkosia :kieh: Niitä peijoonia kun sikiää tuolla meidän pihalla ihan liikaa.
Sitä käytetään siten, että liuosta suihkutetaan/sivellään kasvin lehdille ja odotetaan pari viikkoa. Ei tosiaan heti kannata mennä uusimaan käsittelyä, jos tuntuu ettei mitään tapahdu. Menee tosiaan yli viikko ennen kuin alkaa mitään vaikutusta näkyä. Varovainen saa olla, jos lähellä on koristekasveja tms, koska jos niiden lehdille osuu tuota myrkkyä, niin nekin kuolevat. (Vadelmakasvuston vahingossa tappaneena :ashamed: )

Ja jos jollain on pajukko ongelmana (kun jos pajun leikkaa alas, niin sehän vain innostuu versomaan lisää ), niin tuota samaa ainetta voi käyttää siihenkin. Sivellään liuosta leikkauskohtaan, niin pajukko kuolee eikä verso. Niissä purnokoissa on ohjeet.

Meillä on tää piha ollu ihan vähän villiintynyt ostettaessa, joten on tullu tutstuttua kyseiseen aineeseen. Kun en enää jaksanut kaivaa ja kaivaa... :whistle:
 
hei..mul olis tällanen kysymys,et oisko kellään "ylimääräistä" kevät-takkia pojalle koko 80 tai 86????? mä en löydämistään enkä raaskis ostaa mitään 60euron takkiakaan :ashamed:

ja sorry ku oon niin vähän käyny täällä kirjottelemassa :ashamed: ensinnäki onnea kaikille vauvan saaneille ja uusille odottaville äideille :flower: :flower:
 
Täälä ollaan yhdessä kasassa, tosin kolotusten kera kun eilen meni päivä erämessuilla.

Siljalla huomasin aamulla pahkuran nivusessa kun vaippaa vaihdoin näytin sitä miehen veljen vaimolle joka on sairaanhoitaja. Hän epäili heti että taitaa olla tyrä kyseessä. Nyt kuitenkin myöhemmin kun miehen kanssa vielä yhessä katottiin niin huomattiin että niitä on 3kpl, kaks toisella puolella ja yks toisella. Soitan heti aamulla neuvolaan kun haluisin päästä mahd. pian näyttään niitä lääkärille. La:kin on pian ja en haluis nyt mitään lisästressiä mistään... :/

Huomenna olis vika tentti, riviäkään en ole lukenu. Nuo patit pyörii mielessä ja muutenkin on vähän mieli maassa. Noh, pesin äsken sauna+suihkutilat
joten jotakin olen sentään saanu aikaseks :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja henkka81:
hei..mul olis tällanen kysymys,et oisko kellään "ylimääräistä" kevät-takkia pojalle koko 80 tai 86????? mä en löydämistään enkä raaskis ostaa mitään 60euron takkiakaan :ashamed:

ja sorry ku oon niin vähän käyny täällä kirjottelemassa :ashamed: ensinnäki onnea kaikille vauvan saaneille ja uusille odottaville äideille :flower: :flower:
Millaista etit? Jotain merkkiä vai "vain takkia" :) En nimittäin muista mitä kokoa meillä on vielä tallella Danielilta vai oonko jo hävittänyt kaikki
 
Alkuperäinen kirjoittaja tiipii:
Siljalla huomasin aamulla pahkuran nivusessa kun vaippaa vaihdoin
Minkä kokoisia ne on? Jos nimittäin kolme on. Mulle tuli mieleen ettei olis mitään tukkeutuneita talirauhasia tms.

Pidetään peukkuja ettei mitään sen ihmeempiä ole :hug: Ja onnea tenttiin!
 
nopeesti ja itsekkäästi vaan omaa napaa..
eilen pääsin sairaalasta,tosin ois pitäny ainaki huomiseen asti olla siellä,mut sain luvan kotiin kun antoivat tarkat ohjeet miten toimia jos alkaa koskee ja sain kaikki lappusetki et meen vaan tk:lle niiden kanssa nii laittavat eteenpäin..
suolistotulehdushan siellä,ens viikolla vissiin tähystykseen,nyt ei mun kunto kestä sitä,ootellaan et alkaa pahin tulehdus mennä ohi..
rannetta pakottaa hirveesti,oli ravinne tippa,jossa oli kaliumia (?) joka sitten kirveli ja paljon,lisäks sain suoneen litalginia joka todellakin kirvelee |O ja kannikkaan sain piikkinä litalginia,voin sanoo että on tujua,hyvä että kärsin vessaan kävellä kun niin paljon koski sen piikin jälkeen,ihan ku tulessa ois persus ollu..
tällä hetkellä vointi suht hyvä..2 päivän aikana oon saanu syötyä jopa 1dl pyttipannu perunoita ja 2 ruisleipää,mulla menee maha heti täyteen ku jotain laittaa suuhun,pakko vaan yrittää venytellä sitä..
nyt on mentävä kattoo maria kallioo,mainos katko loppu :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuutilulla:
Alkuperäinen kirjoittaja henkka81:
hei..mul olis tällanen kysymys,et oisko kellään "ylimääräistä" kevät-takkia pojalle koko 80 tai 86????? mä en löydämistään enkä raaskis ostaa mitään 60euron takkiakaan :ashamed:

ja sorry ku oon niin vähän käyny täällä kirjottelemassa :ashamed: ensinnäki onnea kaikille vauvan saaneille ja uusille odottaville äideille :flower: :flower:
Millaista etit? Jotain merkkiä vai "vain takkia" :) En nimittäin muista mitä kokoa meillä on vielä tallella Danielilta vai oonko jo hävittänyt kaikki
ei merkillä niin väliä,kuhan on ehjä ja laadukas :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja henkka81:
Alkuperäinen kirjoittaja tuutilulla:
Alkuperäinen kirjoittaja henkka81:
hei..mul olis tällanen kysymys,et oisko kellään "ylimääräistä" kevät-takkia pojalle koko 80 tai 86????? mä en löydämistään enkä raaskis ostaa mitään 60euron takkiakaan :ashamed:

ja sorry ku oon niin vähän käyny täällä kirjottelemassa :ashamed: ensinnäki onnea kaikille vauvan saaneille ja uusille odottaville äideille :flower: :flower:
Millaista etit? Jotain merkkiä vai "vain takkia" :) En nimittäin muista mitä kokoa meillä on vielä tallella Danielilta vai oonko jo hävittänyt kaikki
ei merkillä niin väliä,kuhan on ehjä ja laadukas :D
Miä huomenna katsastan mitä tuolta pojalta on säästössä vai oonko jo laittanut eteenpäin... ku muistais minne on kaiken jemmannut :ashamed:
 
tuutis yks niistä on vähän isompi, ehkä vähän hernettä isompi, sellanen että tytön maatessa hoitoalustalla se näkyy. 2 muuta on sitten vähän pienempiä, eivät oikein erotu muuta ku tunnustelemalla. Kattelinki netistä päivällä mitä voisivat olla ja useita vaarattomia mahdollisuuksia onneks on, hirveesti en kyllä viitti kuitenkaan googlettaa kun toki sieltä löytyy kaikkee ikävääkin ja sitten vaan huolestuu suotta. Toivottavasti vaan sen lääkäri/terkka(?) ajan sais mahdl. pian et sais keskittyä synnytykseen rauhassa... Ja yks mitä mietin et silja sai reilu 2viikkoo sitten sen 1,5v rokotteen, siitäkin vois kait tulla jotain?

Ja oon nyt lukenu 2h tenttiin ja yhä jatkuu, pakko käydä yrittään..
 
Kiva päivä takana. Enpä ois uskonu pari vuotta sitten, että sanon näin kun olen pessyt ikkunoita ja pyykännyt päivän. On se vaan niin mukavaa olla kotona välillä yksikseen ja tehdä hommia rauhassa. Isäntä lähti aamulla Eelin kans mummuloimaan ja tulivat vasta iltapäivällä takasin. Toinen ilon aihe on Eelin kummitädin -40% alesta löytämä Reiman puku ensi kevääksi. Eihän sitä malta kaapissa pitää vaikka se onkin vielä liian iso. Heti kun ilta viileni, niin lähdettiin ulos sitä testamaan :)

Auts! Kyllä nyt Dogtoria koetellaan :hug:

Mullakin tuli noista Tiipiin Siljan pahkuroista mieleen jotku rasvapatit (itsellä yksi sellainen kainalossa). En tosiaan ole mikään ammattilainen. Toivottavasti saat kuitenkin ajan pian, että saat asian huolesta pois.

 
Tiipii meillä on Mintulla ja Annilla niskassa patteja aina kun ovat olleet flunssassa. Juuri tuon kokoisia. Lääkärille näytin ja sanoi että ovat tosiaan... ööö... oliko ne rauhasia, ja saattavat pysyä 2 kuukauttakin flunssan jälkeen.
 
tuutis tuon ketjun luinkin päivällä ja siitä hokasin että silja sai tän kuun 6. päivä sen rokotteen.
topsy ja tyttö oli sairaana vapun jälkeen joten sekin mahdollista.

vitsi kun pääsis jo huomenna tai tiistaina näytille, harmittaa että jos synnytys ehtii alkaa ennen sitä niin saa sitte kotiin tultua alkaa heti tätä asiaa hoitaan..
 
tiipi meillä aikoinaan tuolla miun keskimmäisellä oli nivusissa peukalopään kokonen patti ja se oli vaan ihan talirauhanen,käyttivät ihan kyllä verikokeissa.mutta ei niissä ollut sitten mitään.kantsiihan sitä soittaa neuvolaan.aika nopeesti se sitten hävisi pois.

hitto pitäs kuudeksi mennä töihin,ja mie oon vielä tässä :eek:
 
Soitin aamulla neuvolaan ja sain tytölle ajan 12.40 tosin kyllä vaan terkalle mutta onhan sekin parempi ku ei mitään :) Katsoin aamulla vielä niitä patteja kun tuossa vaippaa vaihdoin ja kyllä niitä on toisella puolella 2kpl mitkä vähän isompia ja toisella puolella 2-3 pientä...ihan ku niitä olis ollu enemmän tänään ku eilen tai sitten vaan en eilen huomannu kaikkea. Noh käydään näytillä ja toivottavasti selviää jotain ettei tarvis enää tätä miettiä :/
Ja harmi, luokkakaveri soitti että tentin ajankohta on aikastettu klo 12.30 joten en sitten pääse sinne (mieluummin vien tytön sinne näytille) joten turhaan luin eilen... tentin pystyn uusia sitten vasta äippäloman jälkeen joskus.

Niinukalla varhaset aamut! Onneks nyt valosaan aikaan on helpompi nousta ylös, tosin täälä Oulussa ainakin aika ankee keli tänään.
 
Tultiin juuri neuvolasta ja terkka totesi heti että ovat vain turvonneita imurauhasia eli ei mitään vaarallista =) Ovat saattaneet olla siinä aina tai sitten yhteydessä menneeseen tai tulevaan flunssaan, rokotuskin saattaa olla yks mahdollisuus. Sanoi heti että eivät ole vaarallisia koska muljahtavat sormen alla, mikäli olisivat kovia ja alustaan kiinnittyneitä pitäisi silloin seurata ja tutkia. HUH HITTO ETTÄ EHIN SÄIKÄHTÄÄ, IHANAA KUN SAA NYT RAUHOTTUA :whistle:

Ja selkää alko vihlomaan neuvolassa ollessa ja aika hitaasti kärryteltiin siltä kotiin. Nyt kyllä tuntuu että meni ohi, hyvä näin sillä lähdetään kohta miehen ja tytön kanssa Kajaanissa pyörähtään, ei jouda synnärille nyt lähteen :D
 
Tiipii hyvä että vaan säikäytti "turhaan" :) Ja harmi että tenttiaika meni sivu suun mutta tosiaankin lapsi on tärkeämpi :heart:

Shendalle peukkuja pidetään yllä. Kertokaas tyhmälle mitä tuo tarkoittaa käytännössä että on alkio ja ei ole. Jos ne alkiolliset säilytetään niin mitä niille muille tapahtuu... Miä oon ihan pihalla noista hommista :ashamed:

Mikähän on kiisumirrin tilanne? Toivottavasti käynnistyy helposti =)

Ja minkäs nimen ruusumarian kullanmuru sai?

Ja henkka miä mitään löytänyt, ainakaan vielä. Voipi olla että ne pienemmät on menny jo kirpparille. Mut yritän viel huomenna katella (kun on näitä kätköjä minne kaikkea aina tungetaan :whistle: :ashamed: )

Myö ollaan oltu ulkona miltei koko päivä... tai siis pojat on ollut. Ja onhan Kiiakin mitä nyt nukkumassa ja syömässä oltu. Vuorotellen ukon kanssa vahdittu tenavia ja toinen ettinyt jotain varastosta :D Hitto kun nuo tavarat ei ole järjestyksessä missään :headwall: :ashamed:

Ai niin leikkimökin teko aloitettu :attn: Ihmeiden aika ei ole ohi :whistle: Tuleekohan jopa valmista tänä kesänä vai onkohan turha toivo :whistle: :LOL:
 
Hipkukka Onko se susta hyvä???Kun mun mielestä liian vähän....Mutta mä olenkin suuruuden hullu.Punktio oli tosi kivulias..toivottavasti ei tartte siihen enää ruveta.

tuutilulla
Mun mielestä vaan ne joissa on alkio voi tulla vauva.Eli jos tyhjä munasolu hedelmöittyy niin se on silloin tuulimuna eikö???
Kaikilla on myös tyhjiä munasoluja.

Pelottaa ihan sika soittaa huomenna klinikalle että monta on hedelmöittyny..toivottavasti mahdollisimman moni.
 
Alkuperäinen kirjoittaja shenda81:
Hipkukka Onko se susta hyvä???Kun mun mielestä liian vähän....Mutta mä olenkin suuruuden hullu.Punktio oli tosi kivulias..toivottavasti ei tartte siihen enää ruveta.
Mulle aikoinaan lääkäri sanoi, että 15 munarakkulaa on ihanne. Silloin ei hyperstimulaation riski ole suuri. Ja kaikissa rakkuloissahan ei aina ole munasolua, joita sinulla kuitenkin oli hyvin. Suuri rakkula ja solu määrä voi tarkoittaa, etteivät solut ole täysin kypsiä.

Miulla on todella suuri riski hyperiin. Ekassa punktiossa punktoitiin 76 rakkulaa, solu löytyi 7:stä. Ja niistä hedelmöittyi 5. Vain kolme kuitenkin jatkoi jakautumista. Ja toisessa punktiossa saatiin myös paljon rakkuloita, muttei kypsiä soluja montaakaan. Eli määrä ei korvaa laatua.

Tuutilulla Mie yritän yksinkertaisesti selittää nuo solut yms. Stimulaatio hoidossa pyritään kypsyttämään mahdollisimman monta munarakkulaa. Munarakkula on se jonka sisälle kehittyy munasolu. Aina rakkulan sisälle ei solua kuitenkaan synny. Normaalikierrossahan kypsyy vain yksi solu, muta sen takia ei punktiota kannata tehdä. Siksi niitä lääkkeellisesti kypsytetään enemmän. Liian suuri määrä ei kuitenkaan ole hyväksi hyperstimulaation vuoksi, mutta se on toinen juttu... Punktiossa punktioneulalla kerätään munasarjoista munarakkulat. Laboratoriossa katsotaan monessako on munasolu ja kypsät, tarpeeksi isot solut hedelmöitetään. Ne rakkulat joissa ei ole solua tai kypsymättömät munasolut, joutuvat roskiin. Hedelmöittyneet ja jakautumistaan jatkaneet alkiot voidaan siirretään kolmen päivän ikäisinä kohtuun tai pakastetaan, jolloin ne voidaan käyttää myöhemmin.
 

Yhteistyössä