*Lokakuun '09 Mahapyöriäisistä vauvautuneet Marras-Joulukuussa `09* (Nimenhuuto!!!)

Hmm, viesti katosi jonnekin bittiavaruuteen, eiku uudestaan kirjoittamaan :)

Nukkumisesta siis: Meillä nukutaan maksimissaan 2h päikkäreitä. Tyttö tuntee oman rytminsä niin hyvin, että harvoin nukkuu syötön yli. Me siis ruokaillaan 2h välein, josta puolituntia menee syömiseen. Sitten kun herää niin onkin jo tosi kova nälkä :) Öisin sitten siirtää seuraavan päivän ruokarytmiään. Mutta päivät on sitten keskenään hyvinkin erilaisia, joskus nukutaan kaikki syöttöjen välit, niin kuin tänään ja valvotaan koko ilta tai sitten toisin päin. Eilen oli sellainen päivä että nukkui päikkärit 1,5h ja sitten jaksoi olla illan reippaana ilman kitinöitä. Ainoa rytmi meillä on siis öisin, mutta parempi näin :D

Alley ja "ninni" 1kk
 
Meillä oli viime yö todella historiallinen. Tyttö heräsi syömään vain klo 02:30 ja 06:30! Ei ole tapahtunut ikinä. Nukkumaan kävi tosin vasta klo 22:30, mutta oli syönyt jo klo 21:30. Tää vauvahan ei ikinä nukahda tissille paitsi öisin. Eikä suostu syömään jos on täynnä eli ei voi esim. tunnin päästä nukuttaa tissille syömisestä. Ihan erilainen kuin esikoinen, joka nukahti pitkään tissille ja söi aina kun tarjosi. Muistan vielä kun esikoinen lopetti tissille nukahtamisen niin olin ensin että, häh, mites tää nyt saadaan nukkumaan :D
 
MB- meillä kanssa tyttö syö tissiä ainoastaan nälkäänsä, ja samoin kuin sinä olen kyllä saanut oppia uutta tässä asiassa. Esikoinen olisi ollut ympäri vuorokauden tissi suussa, jos vain olisin antanut.. Mites teillä nukutetaan, syliinkö? Minä olen vähän hukassa vieläkin, ja yritän vaan tyrkyttää tissiä vaikka toinen jo laittaa kieltä tulpaksi että älä enää sitä tänne tunge :D . Nythän tuo taisi nukahtaa itse sänkyynsä, kun aikansa ensin ähisi ja puhisi ja välillä yritti parkaista muutaman kerran - silityksellä rauhoittui.

Ummetuksesta sen verran, että esikoisella oli tuossa parin kuukauden ikäisestä alkaen jakso, jolloin teki kakan vain kerran viikossa (tai jopa 9 päivän välein). Koska maha ei kuitenkaan ollut kipeä, tai ei siis oireillut sen suuntaan, emme tehneet asialle mitään. Kakkaa tuli sitten tullessaan ihan normaali määrä, ehkä kerran taisi olla JÄTTIsatsi mutta yleensä ei. Neuvolasta ja imetystukilinjalta kommentoitiinkin, että suolisto kehittyessään osaa hyödyntää yhä enemmän sitä jo muutenkin helpostisulavaa äidinmaitoa, joten poistuvaksi jää pääasiassa nesteitä (virtsaa) ja niin vähän kuonaa, ettei siitä riitä jokapäivä kakattavaksi. Hyvin meni tuokin jakso meiltä. Nytkin olen ajatellut, etten pyri kakkaamattomuutta korjaamaan, ellei se aiheuta vaivoja pienelle.

Masuvaivoista puheenollen, oletteko huomanneet (ketkä vitamiinivalmistetta olette vaihtaneet) eroja eri D-vitamiinien masuvaikutuksen välillä? Esikoinen ei oireillut mahallaan tippoihin, mutta tällä tytyllä nyt on niiiiiiin kovia väänteitä välillä että mietin, olisivatko vitamiinit osasyyllisenä. Rela-tipat aloitettiin juuri, jospa niistä tulisi helpotusta iltaitkuihin. Ja kun vielä jätän sen tissin tyrkyttämättä kun masu on täynnä..

Ristiäiset ovat viikon päästä, vieraiksi on kutsuttu ainoastaan kummit ja mummit. Pieni tilaisuus, muut sukulaiset, ystävät ja tuttavat saavat tulla sitten muutoin vierailemaan. Tarjolle tulee (kun kaikki tulevat lähialueelta) ainoastaan karjalanpiirakoita, munavoita ja kurkku-, tomaatti- ja paprikaviipaleita sekä makeana kakku ja pikkuleipiä. Hieman harkitsen vielä pasteijoiden tms. laittamista, että olisi vähän valinnanvaraakin. Kymmenkunta henkeä kun vaan on kyseessä, ei ole iso vaiva laittaa itse jotain pientä lisää.

Ohoh, nyt se vauveli tosiaan nukahti - ja samaan aikaan nukkuu esikoinenkin. Luksusta!

~Tiila ja tyty 1kk ja pari päivää
 
Pitkään aikaan kun ei täällä käy niin on kamala lukeminen ja tietenkin sitten kun loppuun pääsee niin vaava herää :)

Meillä ristiäiset on juuri ennen joulua 20pvä, ehtii poitsu saada jouluksi nimen niin pukki osaa antaa oikeat lahjat :D Käytii eilen ostamassa esikoiselle muutama joululahja, kun mummmi otti hänet yöksi. Ei ostettu kuin ihan pari pakettia niin 180e meni rahaa :/

En nyt muista ketä siitä jutteli ettei mies osaa olla vauvan kanssa. Meillä vähän sama ongelma, ei edes vaippaa osaa vaihtaa... Ja suurin ongelma tässä on se että mä lähden ens viikon torstaina laivalle työpaikan pikkujouluihin, eli mies jää lasten kanssa ensimmäistä kertaa yksin ja vielä vuorokaudeksi... Täytyy varmaan kirjoittaa vauvasta käyttöohjeet :D Vähän kyllä jännittää tuo lähtö että miten tuo mies pärjää täällä...l

Meillä yöt menee vielä ainakin todella hyvin, välillä mennään yhdellä syötöllä ja välillä nukutaan aamuun asti... Ja tissille ei meilläkään nukahdeta, edes öisin. Mutta tutti avittaa tässä asiassa tosi hyvin. Mutta nyt syöttö puuhiin.
 
Ah, ekan kerran synnytykden jälkeen sai nukuttua. Mies sanoi että nyt olis mun vuoro saada yksi yö nukkua ja menin siis toiseen huoneeseen. Mies toi tytön syömään neljältä ja puoli kasilta. Olipa ihanan rauhallinen yö... Mies olikin sitten valvonut kun oli pitänyt tyttöä hiljaisena heiluttamalla ja pistämällä aina uudestaan tutin suuhun :) Nyt on ihan outo olo kun on saanut nukuttua. Tämä miehen yhtäkkinen mukanaolo tapahtui sen seurauksena kun eilen illalla väsymyksessäni aloin sit lopulta raivota että oon ihan yksinhuoltaja ja vähän kiristin sillä että toista lasta meille ei tule ennekuin näen että en jää yksin lapsien kanssa. Mies siis haluaisi toisen lapsen heti perään. Siitä oli apua :) Huomenna hän kyllä lähtee pariksi päiväksi pois kokonaan, mutta sen jälkeen hän taas lupasi yhden yön mulle.

Pistin äsken tytön ekaa kertaa ulos nukkumaan yksinään... Pelkään koko ajan että pihalla pyörivä orava päättää mennä lämpimiin vaunuihin. Kävin juuri laittamassa verkon, ehkäpä se pitää oravan poissa. Pakko on kyllä hankkia sellainen itkuhälytin. Nyt en uskalla lähteä tästä ikkunan vierestä mihinkään, kun tyttö voi herätä koska tahansa enkä sitten kuule häntä.

MB ja DsariaL: Mulla on myös atooppinen iho ja nyt yhtäkkiä taipeisiin on pitkän pitkän ajan jälkeen ilmestynyt ihottumaa. Siis viimeksi ollut joskus monta vuotta sitten. Mistähän tämä nyt oikein johtuu? Ei ole kovin pahan nälöistä vielä. Oon koko elämän joka päivä läträilly rasvojen kanssa ja ihottumat on pysyny kurissa. Mutta nyt ei ihan pysykään. Liittykö tämä jotenkin imettämiseen tai johonkin hormoneihin tai jotain?

Anelie: Ei meillä ainakaan nukuta mitään kovin pitkiä pätkiä. Ei koskaan tiedä kuinka kauan tyttö nukkuu. Välillä nukkuu tunnin tai pari, mutta sitten välillä vaikka olisi selvästi väsynyt niin nukkuu vain pari minuuttia ja on sen jälkeen virkeä.

Nyt tyttö on ulkona nukkunut 40min, heräsi välillä mutta tutti suuhun vaan niin nukahti uudestaan. Pipo silmillä vetää hirttä tuolla :D

hemari ja Silja tasan 7 viikkoa
 
Käyn vaan Huikkaamassa että luen teitä! Oikein hävettää ettei muka kerkiä kommentoimaan :ashamed: Huomenna ristiäiset ja kamala kiire. Täytyykin tästä taas rientää.

Mukavaa lauantaita mammat! =)

Empsu ja tytöt
 
Noista unista: päikkäreistä en oikeastaan osaa sanoa kuinka nukkuu. Ei taida olla mitään selkeää rytmiä, päivän on aika erilaisia enkä ole tästä niin pitänyt kirjaa. Hyvinkin muutaman tunnin jaksoja kyllä nukkuu. Etenkin vaunuissa mutta myös kotona.
Yöt on meille menneet taas vähän huonommin. Ei mitään oikeaa valittamista siis, kyllä hän 3-4 tunnin jaksoja nukkuu. On vaan ollut vaikea saada nukkumaan ja kun itse on väsynyt ja yrittää toista parikin tuntia nukkumaan ja jää tunne, että taas on valvottu koko yö, vaikka näin ei olekaan. Oon vaan tainnut tottua nukkumaan aika paljon, vaatii vähän sopeutumista.

Sain tytön viimeine huolimaan tutin! Meillä taisi aluksi vaan olla mallia, joka ei miellyttänyt tyttöä. Ostin sellaisen Ainun anatomisen ja se kelpasi.

Onko muilla ärsyttäviä anoppeja? Omani on sinänsä ihan mukava mutta vauvan myötä on tullut esiin ärsyttäviä piirteitä. Vieraillessaan kommentoi taukoamatta että "ei sillä ole nälkä" kun toinen kitisee nälkäänsä, "johan se vaippa juuri vaihdettiin, ei se sitä itke" (meillä on kestot ja täytyy vaihtaa aika usein) jne kun hoidamme lasta. Ihan että ehkä me osataan tätä hoitaa :kieh: Ja anoppi ei kovastikaan lapsista mitään tiedä, ihmettelen tätä intoa puuttua meidän asioihin.


 
Paulah Täällä täällä :wave: Toi olisi voinut olla mun kirjoittama juttu anopista. Muuten niin mukava ollut, mutta joopa joo, kun Sara syntyi, alkoi se neuvominen ja päteminen. Ja voi että mua niin ÄRSYTTÄÄ.

*Jatkaa ruuan tekemistä*
 
Aku
Moikkelis!
Inkakin hämmästeli sitä miten Maisa voi koko ajan vaan nukkua.Täälä on ollu eilen ja tänään sama homma.Tyttö on tunnin sielä ja toisen täälä hereillä,muuten nukkuu koko ajan :|

Ja siinä paha missä manitaan.Tissiä huudellaan.Koitan palailla illalla jatkamaan juttua =)
 
Tiila muuten meidän neiti nukahtaa kivasti rattaisiin päivällä (nukkuu kahdet unet puistossa tai parvekkeella), mutta ilta- ja yöunille on vaikea saada nukahtamaan. Iltaunet otetaan sen takia usein myös ulkoillessa tai autossa.. Yöunille yritetään aina ensin laittaa sängylle ja rauhoitella tutin ja sellasen soittorasian avulla, mutta useimmiten jaksaa vähän aikaa kuunnella ja ihmetellä ja sit alkaa huuto. Sit siirretään sitteriin istuskelemaan ja sitä sitten heilutellaan kunnes rauhoittuu ja taas sängylle... sitten tyttö sätkii sängyllä aikansa ja saattaa mennä parikin tuntia eli taas on sitten nälkä ja syödään ja sitten taas sätkytellään kunnes yleensä yhdentoista maissa nukahtaa. Ja silloin on ollut hereillä yleensä jo 3-4 tuntia. Ihan ihme touhua. Joskus menee tietysti helpommin, mutta ei se meitä juurikaan haittaa, kun meidän sänky on olohuoneessa ja siinä samalla kattelen sitten tölsyä kun heilutan jalalla sitteriä tai nostan tuttia :) Niin joo syliin ei nukuteta koskaan. Tolle tulee hikikin siinä ja hermostuu vaan. Ei oo siis mikään sylivauva :D

hemari joo imetyksestä se ihottuman aktivoituminen johtuu. En tiedä sitten häipyykö elimistöstä jotain tärkeitä aineita mitkä siihen vaikuttaa vai onko tää vaan niin stressaavaa aikaa... mut joo multa ihottuma palasi "normitilaan" heti kun lopetin esikoisen imettämisen 6kk iässä. Toivottavasti nyt käy samoin. Muuten ei paljon naurata.

Jaahas, esikoinen vaatii hampaidenpesua. Palaan taas. :)
 
pitkän tauon jälkeen minäkin ehdi tänne kirjoittelemaan, on ollut niin kova hässäkkä koko ajan että en ole vain ehtinyt tänne.

Nukumisesta meillä vauva nukkui todella huonosti yöt vielä viikko sitten, yöllä saattoi valvoa neljäkin tuntia putkeen ja piti pinnasängyssä sellaista röhkimistä että ei siinä kukaan muukaan pystynyt nukkumaan, millään en saanut vauvaa nukkumaan, tuti ei kelvannut, maha oli jo täynnä, kapaloinnilla ei vaikutusta, vaippakin oli kuiva.... vauva vain "röhki". Viime maanantaina päätin kokeilla päivärytmin muokkausta (tähän asti oli päivisin nukkunut milloin sattui ja yleensä sisällä) mutta maanantai alkoi vaipainvaihdolla kello 7, kello 9 päiväunille ulos, klo 12 heräsi ja kello 14 uudet päikkärit ulkona, kello 18 heräsi ja valvoi jonnekkin 23 asti (pienet torkut välillä). Tällä rytmillä me ollaan menty tämä viikko ja yöllä 23-7 välissä syö 2-3 kertaa. Muutos on siis ollut huima ja koko homma muuttui yhdessä yössä :eek: Toivottavasti nyt tämä rytmi pitää, pysyy äippäkin virkeänä.

Ristiäiset on meillä ensi viikolla, vieraita tulee noin 30 ja osa pitkältä matkalta joten päätimme tarjota aluksi ruuan ja kasteen jälkeen kahvit. Vieras määrästä johtuen en hallunnut juhlia kotiin järjestää joten varasimme seurakuntatalon juhlapaikaksi. Mulla taas kerran karkasi tämä juhlien järjästäminen käsistä ja päätin pistää kahvipöydän koreaksi... meille tulee kolme kakkua, minä halusin sacherkakkua, poika perinteisen mansikkakakun ja anopille pitää tehdä gluteenitonkakku, lisäksi tulee piparkakut, lusikkaleivät, kahvikakut ja pullakranssi... ja kaikki tehdään itse mutta minä todellakin pidän leipomisesta.

Jaahas, sitterissä alkaa olla jo sellaista liikehdintää että kohta vauva haluaa ruokaa... joten ensi kerralla enemmän.
 
Olenpas unohtanut täysin tänne kirjoittelun, kun tuo mein neiti roikkuu niin usein rinnalla ja kukkuu yölläkin niin myöhään, ettei meinaa tää mamma koneele lainkaan keretä.

Neuvolassa käytiin tällä viikolla ja neiti olikin sitten kasvanut huimasti: pituutta oli tullut 5,5cm vajaassa kk:ssa ja painoa on kertynyt jo 900g viimeisen 2vk:n aikana :eek:

Vaippaihottumaa tuo neiti on saanut, mut nyt alkaa helpottamaan kun haettiin neuvolan kehotuksesta sibicort-voidetta apteekista, jota käytetään nyt 4vrk kuurina.

Mahaväänteitäkin tytyllä on ollut, mut cuplatonista ei ainakaan meillä mitään apua ollut, joten nyt kokeilussa sitten nuo Rela-maitohappopakteeritipat.

Meillä mennään aivan täysin rintamaidolla ja siksipä tämä äiti on nykyään vähän väsynyt, kun ei oikein osaa nukkua kun tyty usein nukahtaa viereen, muttei sitten nostettaessa suostu nukahtamaan enää omaan sänkyyn.
Tytyllä kun oli tässä jo ensimmäinen flunssakin, niin nukkui sitten mun rintakehän päällä ja minä nukuin istualtaan sängyssä seinään nojaten.
Mein ukko ei lainkaan herää tytyn itkuun öisin. Hyvä kun joskus edes havahtuu neidin kiukku huutoihin. Toisaalta ihan hyvä juttu jos kävis töissä niin saisi nukuttua vaikka tyty huutaisikin yöllä, mut nyt mua harmittaa kun ei oo ukollakaan mihinkään menoo, niin miks sen pitää saaha nukkua ja mun ei. Monasti vaan vetoo siihen, et ite haluan täysimettää, ettei tyty ala taas vieroksumaan nänniä ja imemään sitä kuin pilliä. Tänään kyllä uhkailin, et annetaan pullo jos meinaa taas nukahtaminen venyä kuten viimeyönä klo 3asti.

No tämä mamma painuu nyt nukkumaan kun tuo tytykin kerta tuhisee kerrankin omassa petissään niin pääsen valtaamaan oman sänkypaikkani.


pinkkimieli ja sammakkoprinsessa 4vk
 
Heippa!

Täällä ollaan vielä mukana!
Meillä ei ole ollut konetta 6vko niin ei ole päässyt kirjoittelemaan! Täällä on kaikkea keretty jo juttelemaan.. en ole kaikkie juttujanne kerennyt lukemaan mutta olen yrittänyt pääpiirteittäin lukea! :D
Nukkumisista on ollut ainakin puhetta ja syömisestä ja mahavaivoista:)
Meillä poitsu nukkuu yleensä parin tunnin pätkissä mutta yleensä yöllä herää kerran, pari 3tunnin välein:) en ole kyllä kirjaa pitänyt siitä miten heräilee ja syö. päivät menee aina eritavalla.. ei nuku samoihin aikoihin päivällä, mutta yöunille yleensä päästään 23.30 ja seuraavan kerran herää 03.00-30.30 ja sitten 6.00-6.30..
Täälläkin on ollut mahavaivoja ainakin d-tippojen aloittamisen jälkeen.. mutta nyt ovat hieman vähentyneet:) ja olen itsekkin jättänyt pois omenan ja kahvin juontia vähentänyt jos vaikka vähän auttaisi masuvaivoihin!
Meillä muuten ollaan täysi imetyksellä, mutta ennen nukkumaan menoa annan aina korviketta kun tuntuu että äksyää tissiä.. ei ilmeisesti tule enää illalla niin paineella sitä maitoa, kun yleensä tulee ihan suihkuamalla :D :D

Miten teillä muilla, oletteko jotenkin rajoittaneet vieraiden käyntiä, kun on tämä sikalentsu.. vähän kyllä pelottaa se vieläkin jos tuohon pikkuiseen tulee vaikka:( Meillä pidetään varmaan ristiäiset vasta tammikuussa, jos tuo sikalentsu alkais olla jo ohi:) Kerkesikö moni teistä ottamaan sen rokotteen siihen? tai otitteko? Mie en kerennyt ottaan sitä just olin synntyttämässä ennen kun rupesivat rokottelemaan! en kyllä tiedä olisinko ottanut sitä silloin raskaana ollessa.
Meijdän poitsu kyllä kasvaa hurjaa vauhtia.. Syntymäpaino oli 3880g ja 50cm pitkä. 3vko neuvolassa painoa oli 4860g ja 54cm pitkä.. en tiedä paljon on painoa ensi torstaina kun on lääkäri pojalla.. varmaan painaa jo 5,5kg :D hyvähän se on että poika syö :D

Henspu ja poitsu 1kk 1vko

 
Henspu meillä on käynyt tosi vähän vieraita juuri tuon sikainfluenssan pelossa - siis vieraat ovat itse vältelleet tulemista, emme ole kyllä rajoittaneet muuta kuin tietysti sairaana tulemista. Ristiäisten jälkeen varmaan uskaltavat sitten muutkin jo käydä.. Esikoinen (1v8kk) on meillä ainoa rokotettu, joten toivotaan toki että muutkin vältymme taudilta.

MB- samoin meillä tyttö valvoo illasta pitkään, eilenkin klo 16-24 oli pääasiassa hereillä: ainoastaan neljät noin kymmenen minuutin tirsat otti välillä. Sitten nukkuikin lähes viiteen asti. Ja iltanukuttaminen on turhaa ennenkuin tyty on unille valmis, sen kyllä huomaa kun rentoutuu aivan eri tavalla. Ennen valmiustilaa on sellainen kippura käppyrä, ettei uni kyllä tulisikaan vaikka sänkyyn kippaisi.

Tänäaamuna herättiin koko perhe vasta 8:20, luksusta!

~Tiila ja tyty 1kk+
 
Tiila joo se on kumma miten meidän tytöt jaksaa illalla pysytellä hereillä ;) Me ollaan yleensä tehty vielä joku lenkki illalla siinä viiden kuuden maissa niin nukkuu vielä yleensä tonne jonnekin seiskaan. Sen jälkeen sitten olla meilläkin hereillä 19-23 ja pilkitään välillä sitterissä. Kai ton sais iltaunille ihan ok, jos laittais rattaisiin, mutta en mä viitsi yöksi pihalle laittaa :D Muuten vois kokeillakin, mutta ei paljon huvita yöllä jäätyä partsilla rattaita heijaten :p

Huh mikä kaaos täällä. Ollaan pakattu muuttolaatikoita koko päivä..

MB ja tyty 2kk tiistaina
 
HEips!

Pikaseen taas piipahdan.

Kukapas se jännitti jättää miehen vuorokaudeksi lapsen kanssa? =)

Uskallan lohduttaa, että varmasti pärjäävät oikein mahtavasti...en tiedä, mutta aika usein nämä ns. osaamattomat isät kuitenkin osaavat, kun saavat olla ihan yksin lapsen kanssa...mies ainakin tiuskaisi minulle kerran, että miten hän muka voisi mitään oppia tekemään, kun minä olen siinä vieressä kyyläämässä ja vahtimassa...ja onko se niin katastrofi, jos se vaipan tarrapuoli onkin takana :whistle: :D
Eli pontti oli, että jos isä on yhtään epävarma osaamisestaan, niin äidin läsnäolo saattaa jarruttaa auttamishalua sen verran, että mieluummin jättää tekemättä...mutta sitten kun saa tehdä omaan tahtiin ja niin kuin itsestä tuntuu helpoimmalta ilman äidin läsnäoloa, puhkeavat isät monasti kukkaan :D

Juu...meidän tyty kärsii tukkoisesta nenästä...pitää laittaa pyykkiä kuivumaan meidän makkariin ja jos ei se ja suolaliuostipat auta, niin sitten laitan sen maagisen sipulin meidän viereen haisemaan :LOL:
Kun ei siis tyttö ole kipeä, nenä vaan tukkoistuu kun meillä hurahti perjantaina keskuslämmitys kunnolla päälle ja huoneilma kuivasi melkein heti...itselläkin on nenä ihan tukossa ja kurkkukin kuivaa helposti...ah, ihana talvi (siis jos tätä kaatosateen kyllästämää ilmastoa voi talveksi kutsua )
Ajattelin tänään tonkia jouluvaloja esiin...kohtahan nuo voi laittaa roikkumaan...se olisi joulukuun eka tiistaina ja alkaa auvoinen joulun odotus...aah...rakastan joulun tunnelmaa :D

Mutta nyt sitten niitä pyykkejä roikkumaan ja ruoka tulille :wave:

paapelo+poju+Iina 2kk 1pv
 
Tuota extraa maharöllykkää ois itselläkin, just semmosta oikein ihanaa löllömahaa, mut ei kuitenkaan roiku isona, vaan kunhan on löllömaha. Pitänee alkaa tehdä vatsalihasliikkeitä, niin sais vähän kiinteytettyä itseään. Mut ennen kaikkea haluaisin mahtuu takas entisiin pöksyihin. Ja takamuksesta ja reisistähän nuo liikakilot onkin niin helppo ottaa, että heikottaa... joopajoo. :LOL:

Ja onhan noita liikakiloja viel raskaudesta. Ens viikolla taas neuvolaan, niin pitänee samalla käydä itsekin puntarissa, niin näkee oisko jotain lähtenyt. Ainakin niin paljon tuo murunen syö, että luulis imetyksen ansiosta ees vähän pienentynyt. Mut ihan oon viel rapakunnossa. Ja turvotus käsissä ja jaloissa (edelleen) ei yhtään lisää liikuntailoa, kun paikkoihin koskee. Olo on kuin reumatautisella!! Siis millon tää oikein loppuu!!! |O |O

Nukkumisesta: meiän vauveli nukkuu ihan miten sattuun eli voi olla 3 tunnin unet tai parhaimmillaan ylikin, mut sit on pätkiä puolesta tunnista pariin tuntiin. Eikä sit nukuta. Mut ulkoillessa vaunujen tärinään on mukava ilmeisesti nukahtaa. Kunhan pääsee ensin ulos. Että ei tykkää vaatteiden pukemisesta yhtään. Mut annas kun rattaat pysähtyy, niin eipäs nukutakaan. Mistäs sitä oikein keksis ikiliikkujan, niin vois tehdä jotain samalla kun itse sais juotua kaikessa rauhassa vaikka nuo päiväkahvit...?

On muuten meilläkin ristiäiset 20. joulukuuta. Täytän tuossa 13.12 30 vuotta kaksoissiskon kanssa, joka on bileitä järkkäämässä, niin eipä viitsinyt laittaa samalle päivälle ristiäisiä, jos toisella on vaikka krapula. Mut tarjoilu koostuu kahveista, kinkkupiirakoista (pikkupitsoja), mahdollisesti myös joko feta-parsapiirakkaa tai lohipiirakkaa, omenarusinabostonia, suklaa tai banaanimaustekakkua, pipareita ja mansikkajuustokakkua. Loppuraskauden aikana tein jo nuo pikkupitsat, piparit ja bostonit pakkaseen, niin ei oo enää paljon tekemistä. Ja onhan tuossakin jo kaikenlaista, mut miehen suvussa varsinkin on tapana tarjota kaikenlaista herkkua juhlapöydässä. Ja toisaalta mä tykkään leipomisesta. Eilen tuli hankittua viel kutsukorttitarvikkeet ja löytyi tosi iiihanaa vanhanaikaisesta paperia (jotain italialaista näytti olevan), jossa vauva istuu haikaran selässä ja sit siinä on kukkia. Kunhan saan kortin valmiiksi, niin pitänee ottaa kuva ja näyttää teillekin. =) =)

Ja eilen kävin siskon kanssa kaupungilla pitkästä aikaan. Ja oli ihanaa ottaa omaa aikaa välillä. Joulushoppailut tosin jäi tekemättä, kun kävi hommaamassa ristiäiskorttitarpeet, joulukortit ja lastenvaateliikkeessä tsekkaamassa alennusmyyntituotteet, kun tuo meiän neiti kasvaa sellasta vauhtia, että entiset kuteet jää kohta pieneksi. Täällä oli myös joulumarkkinat, niin 45 minuuttia ennen sulkemista ehdittiin paikalle. Positiivista oli se, että ei ollut enää kauhee ruuhka, mut osa myyjistä jo laittoi pillejä pussiin. Ärsyttävää, ettei ne viitsi olla loppuun asti paikalla, varsinkin kun asiakkaita oli viel ihan mukavasti pyörimässä osastojen välillä. :/
Mut oishan sinne voinu mennä aikasemminkin. Mut isä ja kummisetä pärjäs kolmistaan murun kanssa oikein hyvin sillä aikaa kun oltiin kaupungilla (noin 3 h).

Mulle siis nuo markkinat on joulukadun avajaisten lisäks se joulutunnelman tuoja + tietty joululaulut, mut niitä en viel ala soittelemaan, mitä nyt saatan hyräillä niitä kuitenkin. :)

Nyt tämmöstä tällä kertaa. :)

Satu ja Muru 3vk + 4 päivää

 
inkan tytylle onnea nimestään...kaunis nimi tuli kannettavaksi :flower: =) :flower:

SatuElina:

Noista massulihasliikkeistä...eli ei kannata alkaa tehdä suoria vattoja vielä vähään aikaan...vatsalihakset kun röllöttää vielä sivuilla yksilöstä riippuen jopa yli puolivuotta (itsellä esikoisesta meni liki tuohon saakka ), joten niiden treenaaminen liian varhain saattaa jämäyttää ne väärään paikkaan, jolloin massu saattaa jäädä pömpölle.
Mutta tämä kovin yksilöllistä ja sen kyllä sitten huomaa kun ne on oikeassa paikassa kun jännittää massua...ja siis tarkoitan vältettäväksi ihan treenausta noille, normi liikkuminen ja ylös nousut ym. ei haittaa.
Tämän ohjeistuksen sain neuvolasta esikon jälkeen...jos jollain on toista pätevämpää faktaa korjatkaa ihmeessä, ettei tule vääriä neuvoja täältä päästä =) =)
 
Ai juu...piti kysymäni...

Eli mitenkäs teillä muilla...onkos alkanut kuolaaminen??

Meidän tyttö kuolaa kuin korsteeni ja on nyt löytänyt kätensä joita tunkee vuoron perään tai samaan aikaan suuhun ja hankailee niillä ikeniään...
En osaa esikon jälkeen yhdistää tätä kuolausta ja nyrkki suussa ilmiötä muuhun kuin mahdollisiin hampaisiin...sormet kyllä ristin, jottei sentään vielä edes kuukaudenkaan päästä tulisi...tyttö on juuri sen tempperamentin omaava nuori neito, että taatusti alkaa testaamaan ärhäkästi hampaitaan minuun :whistle:
 
Paapelo: Meilläkin tyttö on alkanut kuolaamaan. Ei nyt mitenkään ihan hirveästi mutta selvästi enemmän ku aikasemmin. Ja nyrkit on koko ajan suussa, mutta en tiedä onko ne ihan tarkoituksella vai meneekö ne vahingossa siihen suun lähelle jolloin tyttö nappaa ne suuhun :) Toivottavasti ei hampaita ihan vielä...

Paulah: Meillä anopin kanssa ei olla missään tekemisissä kun on niin seko, mutta mun mamma on vähän tuollainen. Tai jos Silja nukkuu ja pidän häntä sylissä ja vaikka silitän tai annan suukon niin heti mamma sanoo "älä kiusaa pientä" . Se on tosi rasittavaa. Ihan kuin tahallani kiusaisin pikkuista, kai nyt itse tiedän ettei se siihen herää jos sitä silittää. Ja sitten mamma muka aina tietää koska vauvalla on nälkä ja aina mitä se haluaa. Pah. Muuten mamma on kyllä ihana.

Voi ei, tyttönen taisi nyt jo aloittaa pitkät unet! En itse millään vielä saa unta ja sitten tytteli herää kuitenkin parin tunnin päästä eikä enää nuku...ehkäpä koitan itse mennä myös nukkumaan. Mies lähti hämeenlinnaan ja tulee tiistaina takasin, eli ollaan nyt ihan kahdestaan siihen asti. Saapahan olla niin kuin haluaa :) Huomenna on jälkitarkastus aamulla.

hemari ja silja 7vk 1 päivä
 
Täällä minäkin

Välillä yrittänyt käydä lukemassa täällä mitä muille kuuluu mut 3 pientä ja 2 teiniä on pitäny aika kiireisenä =D

Meillä tyttö on ns. Kiltti tapaus. Ei turhia kitise eikä huuda, onneksi ei kun edellinen huusi ensimmäiset 4.5kk..

Neiti tykkää syödä ja nukkua, nukkuis välillä vaikka kuinka kauan mut meillä ei saa pitää 4:n tunnin pidempää syöttöväliä (mun rd:n takia) ennenku on ollu 1kk:n neuvola ja täti antaa luvan nukuttuaa pidempään. Alkuun piti herätellä ainakin 3:n tunnin välein syömään ettei sokerit tipu liian matalalle.

Hirveesti ei olla missään liikuttu vauvan kans kun sairaalassa sanoivat ettei kannata minnekkään yleisille paikoille lähteä possunuhan aikana. Joten nyt alkaa tuntumaan et seinät kaatuu päälle ja mökkihöperyys iskee =D

Mies ei vielä ole pystyny isyyslomaa pitämään joten tämä tenava lauman paimentaminen on sit päivisin mun vastuulla ja välillä tuntuu ettei kädet riitä mihinkään, meidän 2v5kk on mustasukkainen vauvasta vielä, heti kun vauva kitisee niin hän ryykää syliin ja kiukkuaa vieressä kun syötän tyttöä mutta kyllä hän hirveästi on vauvaa myös hoitamassa.

Nyt taas mentävä.

Sade-74 ja Nuppu 3vk
 
Onnea Inkan tyttärelle hienosta nimestä:)

Mä aloitan tänään dieetin ja myös syvien vatsalihasten treenaamisen sekä tietty yritän tehdä pitkiä vaunulenkkejä jne. Raskaudesta näkyi nyt jääneen sellaiset 2-3kg mitkä eivät itsestään lähde:( Mutta eipä tuo iso vaiva ole, tosin noin 5kg olis mukava tiputtaa niin sitten olisin täysin tyytyväinen. Vanhat kunnon painonvartijoiden ohjeet kaivan esiin.

Meillä kommentoiva anoppi kyläilee taas torstaina, oon hänen kanssa kahden neljä viisi tuntia ennen kuin mies tulee paikalle. Oon ihan ajatellut sanoa hänelle siitä ohjeiden jakamisesti, ihan nätisti tietty. Kun mua tosissaan ärsyttää se ja pelkään että sanon joku kerta tosi pahasti jos hermostun. Ihan hyvää hän tarkoittaa mutta kuten tuossa Hemarin tapauksessa, mun on vaikea ymmärtää miksi joku sanoo että älä nyt kiusaa pientä kun silittää omaa lastaan. Samoin mun anoppi sanoi mun miehelle että "älä roikota toista noin" kun tyttö oli ihan normaalisti isänsä sylissä isän seisoessa. En ymmärrä tuota pointtia. Voisi keksiä jotain positiivista sanottavaa kuten onpa teille ihana vauva, olettepa hoitaneet sen hyvin, onpa sillä kivat vaatteet jne. Kaverit osaa tän hyvin :D
 

Yhteistyössä