*Lokakuun `09 Mahapyöriäiset Marraskuussa* *****...Viimeiset nyytit mahasta ulos...***** (Listaan päivitettävät tiedot yv:nä!!!)

Nana: Meillä irtos napavarsi kun tyttö oli viikon vanha. Ei kai sillä niin väliä koska se irtoaa, kunhan irtoaa :) Ja jos ei eritä niin tosi hyvä. Meillä napa vähän eritti ennen ku irtos, mut parani ihan muutamassa päivässä. Nyt on jo ihan norminavan näkönen.

Vaippoja menee, riippuen päivästä 5-10. Välillä on päiviä ku tyttö ei kakkaa ollenkaan, mnut sit välillä on superkakkapäiviä :LOL: Se vähän vähentää vaippojen määrää, ku tyttö tykkää pissata aina ku ottaa vaipan pois :) Pidän siis aina pyyhettä vieressä ja nappaan pissat pyyhkeeseen. Tyttö selvästi haluaa vähän auttaa vaipparallissa :)

Heh, rupesin kokeilemaan mekkoja ristiäisiä varten, ja joudun vaan tunnustamaan sen tosiasian, että vaikka muuten menis loistavasti päälle, niin rintojen kohdalta jää pieneks :) Siispä jätän vetskaria vähän auki ja pistän jonkun neuletakin päälle. Ei nää rinnat näytä niin isoilta, mut näköjään on kasvanu ihan tosi paljon! Mulla ku muutenki on isot rinnat, nyt on turborinnat!
 
Hei leidit,

Täällä kaivataan nyt kollegojen apua. :)

Voiko maidon eritys ykskaks vähentyä merkittävästi? Vai meneekö homma niin, että tissien turvotus ja täysinäisyys tasoittuu alun jälkeen? Olen ihan hämmentynyt, kun nyt parin päivän ajan rinnat eivät olekaan olleet enää pinkeät ja täyden tuntuiset, eivätkä liivinsuojuksetkaan enää kastu. Pelkään että maidon tulo tyrehtyy kokonaan, voiko niin käydä jos vauvaa kuitenkin imettää ja lisäksi pumppaa? Huolettaa sen vuoksi, että pikkumies on parin päivän ajan saanut kauhet raivarit tissillä, ilmeisesti siksi että maitoa ei tule enää niin vuolaasti ja poika hermostuu. Huutaa ja sohii käsillään, rintakumi irtoaa ja pikkumies suuttuu hurjasti. Saattaa ottaa pari imua, lopettaa ja alkaa karjumaan. En tiedä pitäisikö vaan yrittää "pakottaa" tissille vai rauhoittaa ja aloittaa alusta? Tosin sama rumba toistuu vaikka aloitettaisiinkin uudestaan rauhallisin mielin. En haluaisi luovuttaa ja antaa maitoa pullosta.

Isänpäiväyllätystäkin pohdiskelen, mitä te muut olette isille kehitelleet? :)
 
Peppi30: Joo kyllä ne tissit mulla ainakin on tasottunu ja ihan pehmeet mutta kyllä niistä maitoo tulee ihan entisellään. Joskus ne turpoo jos syöttöväli on tosi pitkä. Meillä esikoinen sai ihan samanlaisia raivareita rinnalla, me annettiin pulloa kun sen kanssa oli helpompi seurailla sitä raivoovaa lasta. Mutta ei olis kyllä pitäny antaa. Tulin sitten niin laiskaks ja aloin inhoon sitä imetystä että lopetin aika lyhyeen. Nyt tän toisen kanssa aijon yrittää raivareista huolimatta. Kyllä tää on onneks ainakin napannu lopulta taistelun jälkeen kiinni =)

empsu
 
Hyvää iltaa!

Onnea kaikille vauvaantuneille tasapuolisesti :flower: :flower:

peppi:
Kyllä se tasoittuu ja turvotusta harvoin tulee enään kun maito on kerran noussut.
Täällä kun tyttö on tyhjännyt rinnat, niin tissit on ihan lötköt :D
Ja jos siis tuntuu että rinnat on tyhjää täynnä ja vauva imee tosi tiuhaan, niin voisin sanoa että silloin on meneillään tehoimukausi...tämä huomio siis tosiaan jos tulee sellainen tilanne...silloin parasta on antaa vauvan vain imeä ja imeä, niin vaihe menee nopeammin ohitse ja kannattaa vain luottaa siihen, että maitoa kyllä tulee, rinnathan ei koskaan tyhjene kokonaan :D

Tyttö on nyt jo 5kg ja naureskelee kovasti ja jokeltelee ihanasti...hurmaavaa sanoisin :D
Veli hoivailee siskoa aina sillointällöin, siis eilenkin ajatteli alkaa vaihtaa siskon vaippaa kun tyty istui sitterissä...siinä naureskellen vierestä katsoin...söpöä...ei silti siis vaihtamaan ruvennut kun ei tiennyt miten potkuhousut lähtisi jalasta :D

Nyt on taas mentävä, maitobaarina olo on kiireistä :D

 
JAhas..ei tuo tyttö sitten syönytkään =)

Ehdin siis kommentoimaan vähän lisää.

Maidon väristä...

Alkuun oli täälläkin enemmän rasvaa ja vähemmän nestettä, mutta jos nyt vertaa niin on hailakkaa...se on sitä etumaitoa, joka on nestettä täynnä, se sammuttaa vauvan janon...sitten yleensä alkaa herua uudestaan ja se on kermaista, eli takamaito, joka on rasvaista, sammuttaa siis vauvan nälän...tuon etumaidon määrä on kasvanut suuremmaksi, ja jos lypsän, niin pakko lypsää tosi pitkään, jotta saa sen takamaidonkin kerättyä...ei siis sen kummempaa =)

Röyhtäytys...

Meillä tyty röyhtäisee parhaiten, kun nostetaan "budha" istuntaan...eli tavallaan siis tyttö istuu....pidetään kainaloista ja tuetaan niska-hartia seutua...selkä on suorana ja kun tyttö istuu jalkojen päällä, voi jalkoja pompuuttaa kevyesti jolloin tyttö päästää kunnon ÄIJÄ röyhtyt ilmoille :D
Pahoittelen, etten tuon paremmin osaa kuvailla...

Napatynkä irtosi meillä kun tyty oli reilu viikon...eritti jonkin verran, mutta pyyhittiin septidinillä pari kertaa päivässä ja hyvin on parantunut.

Luoja, miten aika menee nopeasti...ja ihan on pakko hehkuttaa, sillä en ole kertaakaan ollut rättiväsynyt, tai väsynyt muutenkaan. Yöt menee 1-2 herätyksellä ja parhaimmillaan tyttö antaa nukkua koko yön, riippuen miten paljon on jaksanut seurustella illalla..jos vain nukkuu, niin sitten herätään yöllä.

Että sellaista...nyt pitää mennä laittamaan tuo isoveikka unille :wave:
 
NaNa meillä irtosi myös napatynkä tosi pian, mutta johtui siitä kun oli vähän tulehtunut alta eli ei ollu vielä parantunut. Uusi rupihan siihen sitten tuli, joka sitten irtosi siististi kun tyttö oli 3 vkoa vanha.
 
Neuvolassa kaikki hyvin, verenpaine hieman korkeampi (138/84) kuin noin yleensä on ollut, mutta siis ihan hyvä vieläkin.
Se olis sit ilmeisesti käynnistys tiistaina jos ei tää täältä omin avuin tajua tulla ulos :) :heart:
 
Onnea uusille vauvaantuneille ja tsemppiä vielä vauvojaan masussaan kantaville, enää teillä kenelläkään ei ole pitkä aika siihen kun vauvat ovat sylissä...

Täällä on nämä kaksi ensimmäistä yötä mennyt todella hyvin, poika on mennyt nukkumaan 22-23 aikaan ja herännyt 4 aikaan syömään ja seuraava herätys onkin ollut vasta ysiltä aamulla :) Mutta luulen että tämä kiva vaihe ei kestä kauaa vaan kohta alkaa valvominen... Isoveli ottanut vauvan tosi hyvin vastaan, se on kuulemma hänen vauva :D Miten teillä jolla on muita lapsia niin isommat ovat ottaneet vauvan tulon?

Vaippoja täällä menee päivässä tosi monta ja aina niissä on kakkaa, tuntuu ettei poitsu osaa muuta tehdäkään :D

Maitoakin tulee niin runsaasti ettei poika jaksa millään syödä kaikkea. Olenkin joutunut ennen syöttöä pumppaamaan todella paljon ekana pois että saan edes jotenkin imetettyä. Mutta kai tämä tästä tasoittuu.

-himpsuli ja pojat
 
chilitin Ei mee kauan, kun sullakin vauva sylissä =) Jaksamista näihin viimeisiin päiviin :hug:

Mä vissiin tulossa kipeeksi. Olo ihan karsee, kuumetta ei kyllä ole.
En nyt menis varmaksi sanomaan, mutta vähän näyttää siltä, että neidin maha vaivat alkais helpottaa noiden rela tippojen ansiosta. Yöt on mennyt kyllä hienosti, Sara nukahtaa siinä puolen yön maissa, eka herätys neljän maissa ja sit kasin tai ysin aikaa. Illat se valvoo kokonaan. Eilenkin oli kuudesta asti hereillä. Tosin eilen kyllä näki sen, et toinen oli ihan yli väsynyt ja taisteli unta vastaan viimeiseen asti.

Mä en ole vieläkään soittanut papille niistä ristiäisistä. Pitäisi vissiin pikku hiljaa suorittaa sekin.... Mä en saa mitään kyllä aikaiseksi :ashamed:
 
Jää nähtäväksi miten tuo pikku poika (1v3kk) suhtautuu vauvan tuloon, isosiskot (5 ja 6) ainakin odottavat vauvantuloa jo kuin kuuta nousevaa. Tytöt oli ihan intoa täynnä kun Rasmus syntyi, ja vieläkin ovat lähes yhtä innoissaan veljestään :)
 
Maidontulosta Justiin luin että on ihan normaalia että tissit pehmiää vähän ajan kuluttua, ja voi vaikuttaa siltä että maito olis vähentyny, mutta se on vaan että ylituotanto on vaihtunut normaalituotannoksi :) Ite kuvittelin että ei kai ne tissit niin kauheesti voi turvota, enkä ostanut etukäteen isompia imetysliivejä. Oli sitten ihan pakko tilata semmoiset, koska ei voinu kuvitellakaan pitävänsä niitä liivejä mitä mulla oli. Jotain puoltoista viikkoa olin täysin ilman liivejä. Sekin tuntu kyllä pahalta. By the way, lähteeköhän maitotahrat vaatteista useemmassa pesussa, kun pari toppia oli pesun jälkeenkin läikikkäät... Olis kannattanu ehkä käyttää jotain mustia tai valkoisia, eikä harmaita ja sinisiä, kun niissä ainakin kaikki näkyy...

Vaipoista Meillä ei oo näistä kertakäyttövaipoista joita enemmän on käytetty tullut läpi mitään, paitsi kerran aika erikoisesti, kun kakkaa oli tyttösen lapaluitten kohdalla asti. Tämä tapahtui ihan kertapamauksella, en tiedä miten onnistui sen tekemään :D Toisenmerkkiset ei ollu ihan yhtä sopivia, kun olivat väljät reisistä. Mielestäni semmoset biohajoavat ei ole sen parempia, koska jos ne kaatopaikkajätteeseen joutuu kuitenkin laittamaan. Ongelmallisinta kaatopaikalla on ne kaatopaikkakaasut, mitä tulee mätänevästä eli hajoavasta jätteestä. Se on se pahin kaatopaikkojen ympäristöongelma. Jätevuoren koko on ongelma vaan sillä paikalla, mutta kaasu lähtee ilmakehään. Sitähän tietysti muistakin kertakäyttövaipoista tulee kun sisus hajoaa.

Täytyykin kokeilla sitä harsoa lisäksi sinne imsevimse-vaipan sisään.

Oon ihmeissäni kun tuo vauvan kakka on niin virtaavaa koostumukseltaan, että miten se sitten voi pysyä kestovaipan sisällä? Varmaankin se harso siinä päällimmäisenä olis sen verran pehmeä, että se jäisi paremmin siihen, ainakaan sen imsevimsen imuun se ei imeydy tarpeeksi nopeasti.

Jaa muillakin siis vihloo tai "kipristelee" rintoja. Oonkin sitä ihmetellyt, ja miettinyt että kuuluuko sen olla niin. Oikeestaan aika kovakin kipu välillä. Vai siis tuntuuko muillakin se sen jälkeen kun vauva on syönyt? Oon miettinyt että voisiko olla sitä sammasta. Mutta kipu ei tunnu nänneissä. Ei kai silloin kipu tuntuisi vihlontana syvemmällä rinnassa? Kai se hiiva olisi vain siinä ihon pinnassa? Imetys tuntuu kyllä tosi vaikeelta, vaikka onkin sujunut ilman mitään sitä varsinaisesti haittaavia ongelmia. Mutta helppoa se ei ole!

Hanikka ja tyttö
 
Täällä edelleen yhtenä kappaleena..

Nuppu on taas hirveän ylhäällä, tuntuu ettei henkeä saa ja jalat on kylkiluiden välissä et varmasti sattuu :( Istua ei voi ku hyvin lyhyitä aikoja..
Tiistain äippäpolia vaan odotellessa.

Sade-74 ja Nuppu 40+6
 
Heippa!

Noista vaipoista: Totta joo, että ne biohajoavat ei välttämättä ole ihan hirveesti paremmat kuin ihan normi kertikset. Mä tunnustan että mun tieto ei tätä arvioimaan riitä, jonkun alan ammattilaisen pitäisi se tehdä. Pitäisi pystyä miettimään ympäristövaikutukset ihan alusta loppuun, raaka-aineet, valmistus, kuljetus, hävitys.... silläkin on oma arvonsa että muovia ei käytetä mutta tosiaan, ei ole mun ominta alaa näiden arvioiminen. Kestot lienee aika yksiselitteisesti paras valinta vaikka tulee siinäkin materiaaleista ja ennen kaikkea hurjasta pyykkäämisestä kuormitusta. Se lienee hyvä että ulosteet menee wc-pyttyyn eikä kaatikselle?

Tänään on ollut jotenkin pikkuisen mieli matalalla, taidan lähteä tästä ihmisten ilmoille pikkuisen kanssa kurjasta kelistä huolimatta, josko se auttaisi tähän!



 
Onko teillä jo tuttuja sikainfluenssassa? Mä just kuulin, että mun työpaikalla on jo jokunen sairastunut. Huh, toivottavasti mies ei kanna virusta omalta työpaikaltaan, vaikka taitaa olla turha toivo. Helsingissä lasten rokotukset alkaa viikon päästä. Kai se on esikoiselle otettava, mutta mikä suojaa vauvaa, kun itsekään ei saa rokotetta...apua pelottaa.
 
Nasulenssusta Meidän äiti-lapsi ryhmän vetäjän lapsella epäiltiin sikainfluessaa alkuviikosta, en sitten tiedä että mikä se tuomio sitten oli.. Muuten en ole kuullut että kukaan oikeesti tuttu olis sairastunut. Itse en sitten tuota rokotetta ottanut, olisi tänäänkin ollut mahdollisuus.. Mutta mies ainakin sanoi sen ottavansa, ja mä vähän kyllä sen käskinkin sen ottaa kun kuuluu riskiryhmään - sydän ja keuhkosairauksiensa vuoksi. Ja luultavasti aion myös nuo lapset rokottaa kun kuitenkin esikoinen eskarissa on niin paljon lasten kanssa tekemisissä että sieltähän se sen aika varmasti saisi jos joku siellä sairastuu.. Ja keskimmäisellä tytöllä on infektioastma, että hänen kohdallaan ei tarvitse edes miettiä ottaako vai ei, menee muutenkin kaikki flunssat suoraan keuhkoihin.

En kuitenkaan vieläkään pidä tuota nasulenssua mitenkään erilaisempana kuin tavallista kausi influenssaa ja olen edelleen sitä mieltä, että aivan liian suuri haloo siitä on tehty ja lietsotaan turhaan ihmisiin pelkoa.

aah ihana hiljaisuus kun poika meni päikkäreille ja tytötkin ottaa pienet tirsat.. :heart: :heart: :heart: Vois itsekkin hetkeksi vetästä levyksi :)
 
onnea vauvaantuneille ja jaksuja vielä odottaville :flower: :hug:

täällä arki sujuu ihan hyvin,eipä ainakaan tekemisen puute pääse yllättämään kun kotona on pikku-miehen lisäksi tuo 1v1kk tyttö :heart: :D
pari päivää sitten lopetin osa-imetyksen kun maitoa ei vaan tule! ja nyt pojua kasvatetaan tuttelin voimalla ja hyvin onkin kasvanut,tänään käytiin neuvolassa niin painoa oli jo 4420g ( 3495g) ja pituutta 52.5cm ( 48cm ) , suluissa siis syntymämitat :heart:

vaippoja meillä kuluu noin 10kpl päivässä kun kakkaa tulee joka välissä :D ja ihan kertakäyttösillä mennään.

vaatteita suttaantuu vaihtelevasti,joskus mennään samoilla vaatteilla koko päivä ja yöksi sitten aina vaihdetaan yöpuku,tai sitten joinakun päivinä joutuu vaihtamaan 2-3 krt kun puklaa tai pissaa huti,mutta useimmiten päästään samoilla vaatteilla koko päivä,en oo joka pienen puklun takia edes vaihtanut jos ei kauheesti haise tai ole märkänä bodyn kaulus.

meillä kanssa mies saa pojun paremmin röyhtäsemään :D itse teen yleensä niin että syönnin jälkeen laitan pojun olkapäälle ja lähen kävelemään,vien pullon pesuun ja muuta semmosta niin silloin tulee röyhty hyvin ja nopsaan mutta jos jään istumaan ja taputtelen selkään niin paljon kauemmin kestää.

mulla jälkivuotoa ei tullut kuin 3vkoa,eipä ole aikasemminkaan kestänyt kuin sen 3-4 vkoa maximissaan =) sairaalassa oon aina vuotanut pari ekaa päivää tosi paljon ja kotiin tultaessa se on aina vähentynyt alkuun semmoseksi normi menkan tyyppiseksi vuodoksi ja viikon jälkeen tulee enää pelkkää tuhrua ja pärjää pelkillä pikkuhousunsuojilla.

nyt on sitten tämä mamma sikarokotettu,sain sen keskiviikkona kun kuulun riskiryhmään astmani takia,ensi tiistaina saakin tuo meitin 1v sen ja koululaiset vasta muutaman viikon päästä,vielä kun isännän saisin ylipuhuttua piikille kun ei kuulema aio sitä ottaa :(

mukavaa vkonloppua kaikille :flower:

kaurisäiti ja pikku-isäntä huomenna jo 1kk :heart: :heart: :heart:
 
Mä kävin hakemassa tuon sikainfluenssarokotteen tänään. Meidän neuvolassa ei ollut minkäänlaista jonoa vaan pääsin suoraan rokotukseen. Toistaiseksi ei ole mitään oireita tosta tullut.

Pikkumies on nukkunut toistaiseksi yöt tosi hyvin. Eka unipätkä on 4-5 tuntia, jonka jälkeen ruokaa nassuun ja sitten nukutaan vielä kolmisen tuntia. Saadaan me vanhemmatkin ihan hyvin siis nukuttua :) Kunpa tää jatkuis näin...Päivin on enemmän hereillä kun selkeästi masu vaivaa. Cuplaton+ Rela-tipat on kyllä auttaneet meitä.

Meillä laulaa pyykkikone jatkuvasti :LOL: En ois uskonut miten paljon pyykkiä pienen vauvan kanssa tulee. Meillä on harsoja käytössä ruokaillessa ja hoitoalustan päällä ja niitä varsinkin menee hirveä määrä päivisin. Bodyja menee kans useampi päivässä vaihtoon kun tulee pieni puklu ja kaulus kastuu. Onneksi on tuo kuivaaja niin saa pyykit kuivattua nopeesti...

Jahas, jos menis uhmaamaan säätä ja kävisin vaunulenkillä hakemassa raitista ilmaa. Noi vaunulenkit on mulle kyllä ehdottomia. Kun en oikein missään viitsi possunuhan takia vauvan kanssa liikkua niin onpahan jotain täytettä päiviin :)

Flora + L-poika 3vk
 
Milloinkohan perusterveet aikuiset saa tuon rokotteen vai saako ollenkaan? Ilmeisesti vasta ensi vuoden puolella :( Mä vaan ajattelin, että suojaisko se paremmin vauvaakin, jos sen sais itelle.. niin ne kai väittää. Ja vaikka ei olis normi-influenssaa pahempi toi tauti niin on se silti paha noin pienelle :( En mä halua sitä kellekään meidän perheessä :'(
 
MB: aika ristiriitaista tietoa olen saanut siitä että äidinmaidon kautta välittyisi rokotteen vasta-aineita vauvalle. Ei kai siitä kovin suurta hyötyä ole.

Tuntuu edelleen hassulta miten paikkakunnittain on eroa näiden riskiryhmien määritelmien kanssa. Täällä Porvoossa kun tosiaan alle 1kk synnyttäneet saa rokotteen samassa ryhmässä kuin raskaana olevatkin.
 
Heips!
Kumpikin nassukkani nukkuu joten on hetki aikaa.

Vinkkinä maidosta tahriintuneille vaatteille...eli vaikka olisi kuivunut jo se maito läikkä, niin huuhtokaa ensin kylmällä vedellä vaikka lavuaarissa...itse pesen liivit ensin niin, että huljutan altaassa kunnes vesi on taas kirkasta ja sitten pesuun...ei jää tahroja.

JA tosiaan nyt ei mene enään kauaa, kun kaikilla on vauvat sylissä, joten isot HALITUS teille jotka vielä vaaveja massussa kasvatatte =)

Sisaruksen suhtautuminen:

Meidän 1v8kk poju on ottanut siskonsa tosi hyvin vastaan...olisikos viikon ollut vähän kränkkä ja siitä sitten joka päivä parempi...mitään kummempaa ei ole ollut ja nyt kuukauden jälkeen on tosi auttavaisena mukana.

Minähän en missään vaiheessa päivällä mene tytyn kanssa vain kahdestaan, en edes imettämään, vaan olohuoneessa hoidan tytyn, joten poika antaa olla rauhassa kun imetän, mitä nyt tulee ihmettelemään silloin tällöin mitäs tässä oikein tapahtuu. JA vaipan vaihdoissa ja peppu pesuissa sekä kylvyissä on poika aina mukana.
Yhteiset hetket tytyn kanssa vietään sitten illalla kun poika on mennyt nukkumaan ja tyty valvoo sen 2h =)

Tosiaan, tyty on kova keskustelemaan ja hymyilemään =)
Ihan mieletöntä, mikä muutos tapahtuu vajaassa kuukaudessa ja muutenkin kehityksen kulku on ihan ällistyttävän nopeaa pienessä vauvassa...ei voi siis todella muuta kuin ihmetellä, miten siitä täysin äidistä riippuvaisesta ryppyisestä ja ei niin hyvin kommunikoivasta rassukasta tulee parissa kuukaudessa naurava ja jokeltava pikku ilopilleri :D :heart:

Ja tosiaan tuosta nasulenssurokotteesta...

Meillä siitä ei ole puhuttu halaistua sanaakaan neuvolassa ja ajattelinkin nyt soittaa maanantaina sinne ja kysyä mitenkäs näiden lasten kanssa toimitaan.
Siis tosiaan, mitään edes raskaudenkaan aikana ei tullut puheeksi.
Se on nimittäin ihan liian kova pöpö 1kk ikäselle ja alle 2v lapsille :/
Jotenkin mennyt tuo tiedottaminen katki meidän terveyskeskuksessa.

Mutta nyt voisi mennä laittamaan tuota alati notkuvaa pyykkivuorta aisoihin :D :wave:

paapelo+poju+Tyty-I 1kk 9pv :heart:
 

Yhteistyössä