*Lokakuun `09 Mahapyöriäiset Marraskuussa* *****...Viimeiset nyytit mahasta ulos...***** (Listaan päivitettävät tiedot yv:nä!!!)

ONNEA Himpsuli, Pinkkimieli ja Fresia!

MB: Kiitos keittosuolavinkistä. Haettiin tänään apteekista sitä ja sit semmonen nenäfriida. Ja kyllä pienestä tytöstä voi sitten räkää tullakin! HUH! Mutta ei tuo nenä kyllä kauan tyhjänä pysy. ehkä 10 min... Pitääkö se filtteri muuten vaihtaa joka kerta? Kun jos se pysyy puhtaana niin eikai sitä tarvii ihan joka kerta vaihtaa...

Paapelo: Hyvän ristiäispäivän ootte valinnu :) Mun synttäripäivä nimittäin. Meillä on ensi lauantaina. Enkä ole yhtään ehtiny miettiä mitään tarjoiluja enkä mitään...voih... en vaan jaksa. Meidän tytöllä muuten myös vanhaismurrosikä :) Näppyjä on otsalla PALJON! Mutta rauhoittumaan päin.

Paulahin tytöllä ihana tumma tuuhea tukka!

Mites muuten, kun tyttö on nyt alkanut pulauttaa ihan hirveästi, niin johtuuko se siitä että hän on täynnä? Kun siis kesken syömisen hän saattaa yhtäkkiä pulauttaa oikeen kunnon pulautuksen, vaikka syöttäisin ihan pystyasennossa. Sitten hän kuitenkin haluaa lisää ja taas pulauttaa ja lisää ja taas tulee ulos. Tänään tuli jo nenästäkin tavaraa. En oikein tiedä mitä tosta pitäisi ajatella... Annanko lisää tissiä vai koitanko saada hänet unohtamaan syömisen hetkeksi?

Mullakin nyt sitten kurkku tosi kipeenä ja huono olo...Jälleen kerran ollaan vauvan kanssa molemmat kipeinä, pah. Toivottavasti tervehdyttäisiin lauantaiksi kun on ne ristiäiset.

Talvicci: Meillä on rytmi samanlainen ku teillä. Illat venyy, mutta sitten aamulla nukutaan. Mutta tyttö ei kyllä illalla huuda. Saattaa kitistä mutta lähinnä vaan touhuilee.

Jahas, putsaamaan tytön nenää.

hemari ja tyttönen 3vk3vrk
 
Onnittelut himpsulille ja fresialle :heart: Ja toivottavasti fresia paranet pian :hug:

Täällä tyttö taas eilen kertaalleen oksensi oikeen kunnolla. Meni vaihtoon tytön vaatteet, miehen vaatteet, tyttö piti kylvettää sekä sohvaa siivota:( Taas ensin olin tosi huolissani mutta kun tyttö taas rauhoittui eikä vaikuta kipeältä niin ehkei tässä aihetta mihinkään akuutteihin toimenpiteisiin ole. Mutta kysyn neuvolassa taas ensi kerralla että mitä mieltä ovat. Nenästä tulee tuota tavaraa tosiaan useinkin. On tuo pulauttelu tavallista runsaampaa vaikka ei ehkä sinänsä mikään olekaan vialla.

 
Terve!

Täällä tosiaan olis vielä yks lokamamma, joka sai pienen pojan 5.10. Mitat olivat 3040g ja 47cm eli pienikokoinen mies sieltä pihalle tuli :)

Oon ahkerasti lukenu teidän kirjotuksia odotuksesta asti, mutta nyt vasta sain aikasex kirjottaa itekki tänne jotain.. Mahdutaanko joukkoon? :)
 
Onnea vauvansa saaneille! :flower:

Voi pyllyrä sentään näiden mahavaivojen kanssa! Harmittaa ton meiän kohta 1v6kk puolesta kun ei oikein mihinkään päästä kun vauva itkee ja huutaa näin päivällä ja sitten illalla vielä oikein kunnolla! Jotenkin ei oikein kehtaa mennä ulos kanteleen tota vauvaa että sais esikoinen leikkiä, pian joku luulee että nälkäänsä huutaa. :( Välillä sitä toivois että mies olis kotona! Vaikka on sitä tullu aika näppäräks jo. Ei oo temppu eikä mitään istua pöntöllä ja imettää, tiskata yhellä kädellä tai ripustaa pyykkiä vauva sylissä :LOL:
No esikoisen koliikista selvittiin, niin eiköhän tästäkin :) Ehkä. On tää silti niin ihanaa aikaa kuitenkin! Ja juu talvicci meillä alko kummallakin nyt sitten siinä 2vkon jäljestä voimistuvana huutona ilta (ja päivä) toisensa jälkeen.

Oho, koskaan ei näköjään tuu kun valitettua:ashamed:

Ihana kuva oli tummatukkasesta prinsessasta! Meillä täällä kanssa tummatukkanen pikkunen. Kuvan laittamiseen ei vaan taida kädet just nyt enää riittää, mutta paremmalla ajalla vois koittaa väkertää. :)

Ihanaa marraskuista päivää mammat!

Empsu ja tytöt
 
Onpas tänne tullut taas päivän aikana paljon vauvaantumis ilmoituksia!
PALJON ONNEA pinkkimielelle, fresialle, himpsulille ja nyytille vauvoista!!! :flower: :flower: Ja Nyytti, tottakai mahtuu viel mukaan =)

Voi kuinka ihana tumma kutrinen tyttö Paulahilla on :heart:

Sade-74 ja Chilitin- Mä ilmoittaudun kanssa kisaan :D Aika tasaisen varmasti tässä päiviä edetään ilman minkäänlaisia merkkejä lähestyvästä synnytyksestä..

Santtu 40+4
 
Onnea uusille vauvoille perheineen :heart:

Tässä meidän pieni mies kuvattuna viikko sitten :) Päänsivut on kaljut kun ne jouduttiin ajelemaan sairaalassa että saatiin kanyyli laitettua antibioottia varten. No, kyllä ne hiukset kasvaa. Tylsä vaan kun muuten hänellä on niin pitkä ja tuuhea tukka että tuo sivujen kaljuus pistää silmään :LOL:



Eilen neuvolassa terkkari mittasi että syntymäpituuteen olis tullut 2,5cm lisää. Painoakin ihan kivasti. Kovin utelias ja virkeä on. Päiväsaikaan seurustelee pitkiä aikoja ja sitten nukkuu taas. Tänään kävin pidemmällä lenkillä ja onneksi vaikuttais viihtyvän vaunuissa niin pääsen ulkoilemaan ihan kunnolla.

Torstaina menen ottamaan sikainfluenssarokotteen pitkällisen harkinnan jälkeen. Onpahan tuo päätös sitten tehty...

Masuvaivat jatkuu edelleen. Poika ei juuri itke mutta vaatii sylissä heijailua. Kurja katsoa kun vatsaa kipristää niin kovin :( No, tätä se taitaa olla valtaosalla teistä muistakin niin tiedätte varmaan tunteen sanomattakin :)

Flora + L-poika 2vk4pv
 
Nyytti: Tervetuloa mukaan :)

Empsu: Tosiaan, aika hyvin sitä oppii yhdellä kädellä kaikkea tekemään. Mäkin tänään samalla ku imetin niin tein ruuan :) LEipien voitelu oli pikkusen hankalaa, mutta sekin kyllä onnistui. Ja tyttö oli tyytyväinen kun sai imeä. Kyllä kivempi kuitenkin imettää ihan rauhassa, mutta kai tuo on hyvä taito tuo liikkeessä imetys :)

Flora: Suloinen vauveli =) Meilläkin tytöllä kaljuja kohtia kanyylien takia. Molemmat ohimot kaljuja pikkuisella. Onneksi ei kuitenkaan ajellu otsalta hiuksia, siinäkin oli nimittäin yksi... Eiköhän ne hiukset siitä kasva. Aika hitaasti kyllä...

Kuinkahan pitkään tuo jälkivuoto oikein jatkuu? Kun verinen vuoto loppui jo kauan sitten, mutta ruskeaa tuhrua tulee vielä suht paljon. Sais jo loppua moinen.
 
Onpas suloisia vauvoja! :heart:

Suuren suuret onnittelut vauvansa saaneille! :flower: :flower:

Flora: Millä perusteella saat sikaflunssarokotteen ? Mietin vain kuka sen saa, kun itse en ymmärtääkseni kuulu mihinkään ryhmään jolle se annetaan. Asia vaivaa mieltä, kun täällä meidän kotikaupugissa on nyt oikein epidemia päällänsä... :/
 
hemari: juu, hitaasti tuntuu kasvavan takaisin. No, pääasia että saivat kanyylin laitetettua :) Olin sivussa seuraamassa sitä toimitusta ja ei ollu ihan helppo homma noihin pieniin suoniin sitä tyrkätä.

heketsi: täällä rokotetaan kaikki vastikään synnyttäneet. Oiskohan raja 1kk? En oo ihan varma tosta rajasta. Luulin etten sitä saisi, mutta terkkari toivotti mut tervetulleeksi rokotuksille. Onkohan tästä paljonkin eroa paikkakunnittain?
 
Huomenta!
Ihana kirpakka pikkupakkanen ulkona. Toivottavasti päästään tänään ulos edes vähäksi aikaa. Alkaa sisällä oleminen rasittamaan...

Riivinrauta mekin laiteltu jo kaikki alle 60cm vaatteet pois. Ukkeli kasvaa niin hirmu vauhdilla...

Saatiin eilen kyläilemään ihana 10kk ikäinen poitsu :heart: On se vaan ihana kattoa, kun pieni touhuaa ja mennä hilppasee erittäin horjuvin askelin pitkin huushollia.
Jostain syystä odotan innolla tuon oman pikkumiehen kehitystä. Tämä ihan vauva-aika on sellaista säätämistä, että menee ihan usvassa itsellä. Samanlaista se on ollut isompien lastenkin kohdalla. Muistikuvat alkaa oikeastaan tuosta reilu ½vuoden kohdilta, kun ovat alkaneet opetella konttaillua.

Eilinen huuto konsertti otti aika koville, ja itsesyytökset tuon 3v likan takia tosi rankat. Päätin soittaa sitten psykologille, ja sainkin ajan lääkäriin.. Ei tällätavalla voi jatkua, kun jokainen päivä menee huonommin. Eli keskustelu apua ja todennäköisesti lääkkeet tarvitsen. No mutta, jospa se sitten menisi mukavammin arki, kun äitikin jaksaa taas hymyillä.
 
Masuvaivoista: Meillä pahimmat itkut ovat kestäneet 6-7 tuntia putkeen. Tosin vain pari tuollaista huutokonserttia on ollut. Itse epäilen suureksi syyksi vauvan vatsavaivoihin seuraavia: kipulääkkeet (epparin vuoksi), rauta (oma hb 88), vauvalle annetut rela-tipat (öljypohjaisuus) ja vauvan antibioottihoito. Käytiin jo lääkärissäkin, kun pelkäsin tulehdusarvojen nousseen. Kerrankin oli lääkäri, jonka mielestä myös äidin ruokavaliolla on merkitystä. Päätin siis vaihtaa maitotuotteet soijavalmisteisiin, lopettaa suklaan, kahvin, teen, ruisleivän, kaalin, omenan ym. kaasua muodostavat ruuat. Vauvalle voi antaa myös esim. Gefilus-kapseleita, joita sekoittaa maitoon/veteen Rela-tippojen sijaan. Itse ostin Gefiluksen maitoproteiinittoman valmisteen. Eli kannattaa kokeilla myös oman ruokavalion muuttamista vauvan masuvaivojen helpottamiseksi.

Jälkivuoto: Minäkin kyselen kuinka kauan se voi kestää? Edelleen tosi runsasta ja oma hemoglobiini vain 88.
 
Huomenta!

Meillä mies palasi tänään töihin:( Vähän pelolla odotan miltä alkaa tuntua. Mä en hirveän hyvin viihdy yksin mutta onhan mulla nyt toisaalta tää pieni ihminen täällä seurana, hänen kanssaan tietty viihdyn. On tää silti varmasti raskaampaa kuin kahdestaan vauvan hoito. Typy nukkui vielä epätavallisen huonosti, ihme pyörimistä ja murinaa! Heräsi kolme kertaa syömään ja vaippakin piti vaihtaa, yleensä herää kerran, joskus kaksi.

:hug: Niille, joiden vauvat kärsii pahoista masuvaivoista. On takuulla rankkaa. Kannattaa ehdottomasti pitää omasta jaksamisesta huolta.

Jälkivuoto: Mulla ei sairaalan jälkeen ole ollut runsasta ja välillä olen jo luullut sen loppuneen, mutta ei.... kolme viikkoa nyt kestänyt. Toivottavasti pian loppuu. Vaikka ei ole runsasta niin tuoksahtaa vähän tympeälle :x Sektion yhteydessä sain pläjäyksen antibiootteja ja mä saan niistä vielä aina hiivatulehduksen. Nyt on limakalvot niin arat että ne lääkkeet kirvelee ihan pirusti! Haluaisi kyllä tuon alaosaston normaaliksi. Kuivat limakalvot lienee seurausta imetyksestä joten niitä saa kestää sitten vielä hetken.

Saatiin taloyhtiöltäkin juuri lahja pikkuiselle! Löytyi ulko-ovesta. Tosi mukavasti tehty:)
 
hemari mä vaihdan sen filtterin vasta kun nuha on ohi eli kun pistän nenäfriidan laatikkoon seuraavaa nuhaa odottamaan. Silloin desinfioin myös sen "räkäosan" ja pesen muutenkin kunnolla. Tolle pienelle oon välillä desinfioinu sitä räkäosaa, koska käytän samaa friidaa esikoisen kanssa, vaikka samat bakteerithan niillä on.
 
hemari pulauttamiseen, mä kyllä lopettaisin syöttämisen jos noin puklaa kesken syönnin. Meillä esikoinen oli sellanen masuvaivoihin syöjä eli söi aina jos esim. sattui masuun, vaikka olis ollu ihan täynnä. Mä yrittäisin pari tuntia olla syöttämättä. Mutta tää siis vain mun mielipide.
 
Huomenta mammat!

Ihan ekana onnittelut vauvansa saaneille! Ja tsempit myös viimeisen lokavauvan saamisesta kisaileville - hyvä että teillä näkyy kärsivällisyyttä riittävän! =) Itselläni ei varmasti enää nuppi kestäisi odottaa...

Meilläkin mies on tänään ekaa kokonaista päivää töissä vauvan syntymän jälkeen. Aamu on alkanut ainakin ihan hyvin :) Saas nähdä, miten iltapäivällä sitten sujuu, kun pitää itse ruokkia itsensä ym...

Täälläkin muuten pulautellaan melko paljon. Johtunee siitä, että mun maidontuotanto on yltiörunsasta. Yritän aina kesken syötön pitää vähän "sulattelutaukoja" ja röyhtäyttää, että ei pulauttelisi niin kamalasti. Joskus tulee kyllä ihan nenästäkin. Tyttö on kuitenkin aika tyytyväinen tapaus, eikä tunnu itse tippaakaan häiriintyvän pulauttelusta tai hikasta. Olen muuten huomannut, että makuullaan imettäessä pulauttelu on vähäisempää kuin istuma-asennossa. Neuvolan terkkakin sanoi, että se on hyvä asento pulauttelun vähentämiseen, kun vauva saa imettyä hiukan hitaammin siinä asennossa. Muita hyviä niksejä otan kuitenkin mielelläni myös vastaan!

Sikainfluenssaan ei meidän kaupungissa saa synnyttäneet rokotetta, vaikka aluksi näin tiedotettiin. Neuvolan mukaan THL:n ohjetta oli alunperin tulkittu väärin, eikä synnyttäneet kuulu riskiryhmiin. Itse en vielä hirveästi pyöri tuolla kaupoilla ym., mutta miehen ohjeistin pesemään käsiään töissä ja muualla ahkerasti. Ei juuri kiinnostaisi tautia nyt saada...

Jälkivuodostakin oli puhetta. Mulla on enää tosi niukkaa, joskus huhkimisen jälkeen tulee veristä vuotoa, mutta muuten sellaista rusehtavaa. Alapää alkaa muutenkin jo tuntua normaalimmalta, vaikkei nyt vielä ihan täysin ole toipunut rutistuksesta, eikä ompeleetkaan (4 kpl) ole vielä sulaneet. Kahdeksan raskauskiloa katosivat noin reilussa viikossa ja nyt mahassa on jäljellä sellainen löysä nahka ja navan tilavuus on 2 krt entisestä :LOL: Odotan kyllä innolla, että pääsen taas jumppailemaan ym.

Tyttö nukkuu, joten pitäisi kai ottaa itseään niskasta kiinni ja mennä tonne keittiöön vähän laittelemaan paikkoja kuntoon... Mukavaa keskiviikkopäivää kaikille!
 
Vitsi mä oon kade kun melkein kaikilla teillä tuntuu olevan löysä nahka masussa enää. Mulla on valtava masu... ihmiset luulee että olen ainakin kuudennella kuulla raskaana :( Ja 10kg on vielä ylipainoa. Hitsi kun en laihduttanut kunnolla esikoisen jälkeen niin nyt en tietty saa millään tota rasvamakkaraa pois. Se on vielä hiton kiinteäkin, ei mikään löllö! Äh!
 
Elikkäs viime torstaina mentiin äitipolille toksemiakontrolliin ja siellä edelleen paineet koholla ja proteiinit 2+ joten lääkäri päätti että jään osastolle käynnistelemään kun ei tuolla kohdunsuulla ollut tapahtunut vielä mitään...

Noh, mentiin osastolle ja klo 14.00 sain ekan pillerin murusen ja sillä ei tullut minkäänlaisia tutinoita minnekkään eikä se saanut edistystä aikaan tuolla alhaallakaan, klo 20.00 sain toisen murusen ja sekös auttoi, kahdelta yöllä piti tulla kolmas kapseli mutta jo 22.00 olin alkanut nätisti avautua niin kätilö päätti ettei laiteta kun supistikin ihan hyvin, tosin epäsäännöllisesti ja 15-20 min välein. Yölllä soitin kelloa puoli yhden aikaan että nyt vähän sattuu selkään nämä supistukset että joko soitan miehelle että lähtee ajamaan kun meiltä tosiaan matkaa sairaalaan 45km, sanoi vaan että ei vielä kannata että menee varmaan aamupäivänpuolelle tämä synnytys ja tuossa vaiheessa olin auki 3cm. Sain oxynorm piikin lihakseen (meillä kun ei käytetä enää ilokaasua) ja se vei hyvin kipeimmän huipun supistuksesta että sain ihan nukutuksikin pari tuntia. Kolmelta soitin uudestaan että nyt sattuu aika paljon nuo supistukset ja niitä tulee jo ihan kolmen minuutin välein, kätilö tarkisti kohdunsuun ja sanoi ettei oo ihmekkään kun olin jo 8cm auki, soitin miehelle 03.10 että lähdeppä ajelemaan nyt mennään saliin. Sillä aikaa itse olin valmistelu huoneessa jossa sain peräruiskeen ja sain käytyä vessassa niin samantien alkoi ponnistuttamaan, salissa olin 03.45 ja kätilö meinas laittaa kohdunsuun puudutteen kun muut ei enää ois kerenny vaikuttamaan niin tarkisti tilanteen ja sanoi että ei sitä voikaan laittaa kun täältä on jo pää tulossa ja oot täysin auki että alappa ponnistella. Ponnistamaan pääsin klo 03.55, vauvan sydänäänet laski joten lääkäri kutsuttiin paikalle avustamaan imukupilla, lääkäri sai imukupin paikalleen niin tyttö syntyi, eli ei kerennyt edes käyttää koko imukuppia. Mies kerkesi saliin 04.10 ja siitä 6 min niin vauva syntyi. Pienen epparin tekivät ja tikkejä tuli sen 20 mutta kipuja ei ole missään. Aivan mahtava kokemus ihan vaan luomuna. Tosi positiivinen eikä kivutkaan olleet sietämättömiä, tokasinkin miehelle heti kun lapsi oli rinnalla että ei tämä niin kauheata ollut etteikö tätä toistekin tekisi :heart:

Tytöllä on aivan pikimusta pitkä tukka ja aivan tummat kulmakarvat

Kaikki meni siis tosi nopeasti kokonaiskesto oli 3.35min I: 2.55min II:21min III:9min

Nyt ollaan kotona ja opetellaan arkea perheenä, mahtavaa aikaa.

Tyttö olisi koko ajan tissillä ja maitoa tuleekin ihan lorottamalla että joutuu välillä pumppaamaankin talteen ja muutenkin että saa typy paremman otteen.

Mukavia vauvantuoksuisia hetkiä kaikille!NAUTTIKAA :heart: :heart:

NaNa84 ja Hilma 5vrk :heart: :heart:
 
Päivää mammat!

Täällä kuhistaan jo vauva-arjesta kauheana, onhan suurin osa ja vauvautunutkin. Itsellä vieläkin pikkuinen masussa, joten kommentointi nyt vähän jäänyt. Mäkin voin ottaa siis osaa tähän kuka vikana kasassa kisaan, hyvä ehdokas tunnun olevan! :wave:

Masussa eilisen neuvolan mukaan kaikki hyvin ja mamma voi mainiosti. Välillä täällä supistelee kiitettävästi, mutta sitten lopahtaa kesken kaiken. Eilen yöllä sain mojovia supistuksia muutamaan otteeseen ja aamulla tihkuikin vähän verensekaista valkovuotoa. Ehkä limatulppaa vihdoin ja viimein. Josko päästäisi synnyttämään ennen maanantaina olevaa kontrollia. Aikaisemmin en aikaa saanut, kaikki ajat kuulemma varattu. MURR. Päästävät siis näymmä ihan kunnolla yli. Ensi maanantaina menkkojen mukaan vkoja 42+2, ultran 41+6. IIKS.

Tsemppiä meille vielä kasassa olevilla ja jaksamista kaikille vauvautuneille! Ehkä ensikerralla vauvauutisten kerta.

Pikkis ja mini 41+4
 
Jälkivuodosta: mä olin ihan varma pari päivää sitten että nyt se loppui, mutta eikös vaan taas alkanut tulemaan. Onneksi nyt sentään näyttäis olevan vähenemään päin. Sairaalassa oikein järkytyin niitä hyytymiä... :x

Vauva nukkui kuin unelma viime yön :) Masukaan ei pientä vaivannut. Pari kertaa herätti syömään ja heti ruoan päälle nukahti sikeästi niin saatiin mekin heti uudestaan nukahdettua.

Mulla on vatsa vähän alkanut palautumaan, ei roiku nahka niin pahasti enää mitä vielä aiemmin. Nyt on paino tippunut lähtöpainostakin jo 3kg. En käsitä miten on mahdollista kun syön mielestäni ihan hirveitä annoksia :kieh:
 
Ääh.... Kirjoitin äsken ja niin vaan hävis taivaan tuuliin, plaah!

Onnea vauvaantuneille :flower: :heart: :heart:

Meillä huudetaan ja huudetaan... Rela tippoja nyt eka kokeilen, jos jotain apua olisi. Miten toi itku voikin väsyttää niin paljon. Tulee ihan turta olo.

Marsupilami- Iso halaus sinulle ja voimia!

Väsynyt Missah ja Sara
 
MB- älä huoli, mulla oli tuon Rasmuksen jälkeen kanssa kiinteä iso maha mutta kyllä se turvotus siitä ajan myötä laski :) Ylipainoa löytyy monta kymmentä kiloa muutenkin, että niistä olis tarkoitus päästä eroon nyt kun tämä poika ensin syntyisi :) Onneksi on raskauden aikana nyt paino tippunut (-2,5kg) ettei sentään yhtään enempää ole tullut.
Enkä mä nyt tiedä onko se löysä nahka sen mukavampi kuin kiintee turvonnut maha :eek: :whistle:

Jälkivuodosta sen verran, että kai se aika yksilöllistä on miten nopeesti loppuu. Mä ainakin olen vuotanut joka kerta kuin seula ja lähemmäs kuukauden ajan on öisin tarvinnut 2 sidettä päällekkäin ja niistäkin pääsee läpi/yli..
Mulla on tainnut kaikkien aikana tuo vuoto laantua siinä jälkitarkastuksen tienoilla, eli montako viikkoa se sit olikaan synnytyksestä?

Pulauttamista sen verran kommentoisin, että mä kyllä lopettaisin syöttämisen jos alkaa pulauttelee siinä samalla ja koittaisin sit myöhemmin uudestaan.
Ehkäpä se vauva tahtoisi vaan imeä jotain vaikkei nälkä olisikaan ja sitten tulee maidot yli kun ei vaan mahdu? :) Syödäänkö teillä hemari tuttia ollenkaan?

Edelleen jakautumista odotellen chilitin ja Pontus 40+5 :heart:
 

Yhteistyössä