*Lokakuun `09 Mahapyöriäiset Marraskuussa* *****...Viimeiset nyytit mahasta ulos...***** (Listaan päivitettävät tiedot yv:nä!!!)

Pikkis: Vauva ei voi syödä liikaa. Mä mietin ihan samaa kun kotiuduttiin. Nyt annan tytölle ruokaa sen verran kun syö, loput tulee sitten pulautuksena pois ja tyttö ei huoli enää pulloa suuhun. Muuten meillä ainakin vain huudettais jos jätän nälkäiseksi. Teilläkin jos pelkällä imetyksellä meette niin vauva ei voi päästä liian pyöreäksi, sitten kun lähtee liikkeelle niin ylimääräiset pyöreydet jää pois.

Täällä opetellaan jo pään kannattelua :) eilen kun käänsin masulleen niin piti puoli minuuttia päätä pystyssä. Tänään puolestaan kierähti tyynyn päältä kyljelleen vahingossa, kun touhusi niin paljon. saa nähdä mitä kaikkea pääsee oppimaan sitten kun lastan saa pois. Viikon päästä on kontrolli käynti, missä ultraavat lonkan.

Alley ja "ninni" 3vko
 
Meillä kanssa tuo ipana kierähtää kyljelleen esim hoitopöydällä. En vois kuvitellakaan jättäväni häntä hetkeksikään siihen valvomatta kun pelkään että tulee sieltä vielä alas. Veikkasinkin ennen vauvan syntymää että mahtaa olla aktiivinen tapaus ja ei tuo veikkaus pieleen kyllä mennyt :LOL:

Niin kuin alley tossa sanoikin niin ei vauvaa voi liiaksi syöttää. Meilläkin mennään pulloruokinnalla ja vauva kyllä pulauttaa jos/kun on liikaa annettu. Ennenhän oli vauvan ruokintaan kaikenlaisia sääntöjä, esim. ruokaa vain kolmen tunnin välein yms. ja olen huomannut että vanhemmat ihmiset helposti tuputtavat näitä ohjeita vielä nykyäänkin, mutta tosiaan, tänä päivänä suositaan lapsentahtista imetystä ja hyvä niin :)
 
Pikkis Oon kans samaa mieltä kuin alley, eli vauva ei voi syödä liikaa. Neuvolassa kyllä oli täti eri mieltä, mut ehkä se on vähän mielipidekysymys... Ainakin vauva saa läheisyyttä, joka on ruuan jälkeen tärkeintä. Meillä tyttö nukahtaa vain tissi suussa, tai ainakin tosi harvoin muuten. Olishan se kiva jos toisenkin tavan oppis pian, mut kyllä se sieltä tulee... En saa vauvaa rauhottumaan oikein muuten kun tissiä antamalla, kaipa sen sitten nälkä melkein aina on.

Peppi30 Täällä kanssa perhepetiläisiä! Kaks yötä nostettiin vauva omaan sänkyynsä ja valvottiin sitten ne yöt! Sit kokeiltiin ottaa viereen, eikä olla yhtään yötä sen jälkeen nukuttu huonosti. Huutaa öisin vaan ihan pieniä hetkiä jos äiti ei muuten tajua ruokkia. Miehellekin sopii järjestely nyt hyvin, kun ensin pari yötä valvottiin. Ite usein nukahdan siinä imettäessäni, ainakin kevyesti. Sit kun lopettaa syömisen, siirryn selälleni nukkumaan.

Nukutteko imetysliivit päällä? Mä nukuin, mut kun näihin tisseihin sattui niin julmetusti, niin kokeilin taas ilman. En tiedä johtuko siitä, mut ei satu enää niin paljon ainakaan. Tosin samaan aikaan aloin tutkimaan tytön imuotetta ja oon yrittänyt korjailla sitä minkä nyt osaan ja lisäksi imetän 2 krt peräkkäin samasta tissistä. Että mikä siihen sit mahtaa todella vaikuttaa niin en tiedä.

Oon kanssa pohtinut että olisko ne rintaraivarit pääasiassa yliväsymyksestä. Mies on yleensä lähtenyt olkkariin huutavan pikkuisen kanssa ja tuonut sen esim. puolen tunnin päästä takaisin, niin nukahtaminen on ollut jo paljon helpompaa.

Mitä puette vauvalle päälle vaunulenkille? Mä oon tosi huono arvioimaan mitä pitäs olla päällä, kun en tähän ikään mennessä osaa itekäänpukeutua lämpimästi! Mut meidän vauveli on useesti aivan märkä hiestä vaikka vaatetta ei oo ihmeemmin. Itkee välillä niin kovasti. Usein otetaan villamyssy mukaan ja laitetaan se vasta kun on hetki jo kävelty. Kumpa joku keksis jonkun mittarin tähän asiaan! :D

Olis tuo tapaaminen Tampereellakin kiva. Vielä en oo oikein yksinäni vauvan kanssa ollut kuin vaunuilemassa, stressaannun valtavasti kun vauva itkee jossain julkisella paikalla. Miehen kanssa oon ollut useesti vauva mukana ostoksilla ym. Sillonkin vähän häiritsee kun niin monet kiinnittää huomiota itkuun ja alkaa päivitellä "ooh, miten ihana pieni!" Mutta kyllä jonkun ajan päästä olis kiva jossain vähän käydäkin. Eilen kävin itekseni Pirkkalassa vauvanvaateostoksilla, kun siellä saa melkein aina olla kappahlissa, Lindexissä ym. lähes ainoa asiakas! Pääsee nopeesti takasin. En muista et olisin kertaakaan siellä jonottanu kassalle... Liekö sitten kovin hyvää bisnestä :kieh:

Joku kysyi sitä että muisteleeko kaiholla synnytystä. Niin minä ainakin! Haluisin niin kovasti kertoa siitä jollekin joka haluis kuunnella. Ja haluisin kertoo myös sitä että synnytys ei aina oo kamalaa, ite kun oli kuullu vaan pelottavia tai ainakin jossain määrin jänniä kertomuksia. Ja nyt se TAYS rakennuksenakin näyttää tosi tuttavalliselta ja jotenkin pienemmältä kun se ennen oli jonkin sortin uhka!

Hanikka ja tyttö
 
Vauvan pukeminen vaunulenkille: Mä puen aika kevyesti kun vielä ei ole pakkasia. Eli meillä on ihan vaan kotivaatteet (body, housut...) ja sitten trikoinen pipo. Ja siihen päälle vain toppahaalari. Vaunuissa on vielä lämpöpussi ja tuntuu että melkein nämäkin on liikaa, ei missään tapauksessa mitään sisävaatteiden ja haalarin väliin vielä. Tyttö on näilläkin varusteilla aika lämmin kun kotiudutaan, vähän hikinenkin joskus. Ei oo tosiaan mitään villavaatteita käytössä. Pakkasilla olen ajatellut laittaa sitten yhden kerroksen vaatetta lisää.

Mäkin jotenkin hätäännyn julkisella paikalla huudosta:( Tai jos tosi julkisella paikalla ollaan niin asian voi korjata mutta muutama päivä sitten oli tosi sydäntäsärkevää itkua matkalla kotiin ja siinä ei ihan sillä hetkellä asiaa voinut auttaa. Yritän kyllä aina ajoittaa reissut niin, ettei kova nälkä ehdi tulla.
 
Pukeminen on täälläkin vähän hakusessa vielä... Olen nyt pukenut kotivaatteiden päälle puuvillaisen välihaalarin tai villatakin + housut, sitten toppapuku ja vaunuissa on tietysti äitiyspakkauksen makuupussi. On ainakin riittänyt tähän mennessä, joskus tuntuu, että on ehkä vähän liikaakin, kun toinen puhisee naama punaisena näin paketoituna. Pipot tuntuu tytölle olevan ongelma: hän ei pidä niiden pukemisesta ja sitten vaunuissa kun vähän unissaan kiehnää, niin ne ovat aina silmillä. Itelläkin menee hermo niiden kanssa...

Julkisella paikalla on toistaiseksi koettu vasta pieniä kitinöitä, jotka on kuitattu tutin avulla, mutta kun nää kitinät alkaa, olen itse ihan kauhuissani, ettei vaan ala huutaa kurkku suorana... :( Odotan kauhulla sitä päivää, kun ekat julkisen paikan megakiukut tulee. Ilmeisesti tämä on kaikkien äitien murhe - onneksi :)

Tänään meillä on ollut vähän hassu päivä - tyttö heräilee noin tunnin välein, syö vähän ja nukahtaa uudelleen. Yleensä meillä menee syödessä ja vaippaa vaihdellessa ym. noin tunti per kerta, jonka jälkeen nukahtaa pariksi-kolmeksi tunniksi, mutta tänään on ollut vähän katkonaisempaa. Tyttö on alkanut myös tankata iltaisin ruokaa täydellä teholla, tosi uuvuttavaa mulle, mutta yöllä on nyt ollut eka syöttö vasta kolmelta, kun vikat maidot saatu illalla kymmeneltä. Sitten aamulla seiskan maissa pyytää lisää.

Niin, ja päätettiin pitää nimiäiset itsenäisyyspäivänä. =) Nimi vaan pitäisi vielä keksiä... ;)
 
Vauvan pukemisesta: Me laitetaan bodun ja potkareiden lisäks joku velour puku tai nyt lastan kanssa velour takki ja villasukat toppapuvun alle. kun ei oo pakkasia ollaan käytetty sellasta kevyesti topattua pukua ja pakkasille on sitten kunnon toppapuku. Päähän laitan aina puuvillapipon ja lämpimämmän pipon. Kovemmille pakkasille on olemassa villapuku toppapuvun alle. Vauvan lämpimyydenhän saa kokeilutua niskasta ja sen mukaan säädellä sitten pukeutumista. Meillä ei oo vaunuissa lämpöpussia, mutta se äitiyspakkauksen mäkuupussi on siellä. nyt olen tehnyt vain niin, että sullon ne reunat vauva sivuille, enkä nosta siihen päälle, niin siitäkin saa sitten tarvittaessa lisää lämpöä.
 
Joko ois nyt viimenen pari uunista ulos? :D
Elikkä perjantaina 13pv klo 5:45 meille syntyi pienoinen poitsu. :) Painoa 3310g ja pituutta 51cm. Ei keretty käynnistelemään kun edellisenä iltana tuli lähtö, hyvä näin :) Mutta synnytyskertomusta vähän myöhemmin..

HEinu ja poitsu
 
Onnea vauvan saaneille :flower:
Ihania kuvia on ollu taas ruudulla! :) itte en oo saanu viel aikaseks laittaa. Koskaan ei muka kerkii kommentoidakkaan.

Meillä nukutaan perhepedissä, kaikkia lapsia ja koiraa myöden =) varmasti en osaiskaan nukkua ilman niitä. Purettiin just pinnasänky pois kun ei me sillä olla mitään tehty.

Mä kanssa luulen että vauvaa ei voi syöttää likaa (vaikka tosin neuvolassa ne kehotti mua vähän nyt jarruttelemaan kun oli tullu se kilo kahessa viikossa) Mutta en kyllä raaski kun toinen niin nauttii köllöttää tissi suussa :)

Meillä huudetaan vielkin kurkkusuorana, mutta nyt siihen on jo ihan tottunu. Luulen kyllä että naapurit kieltää pian meitä tekemästä enää yhtäkään lasta kun esikoinenkin huusi aikanaan kun syötävä ja kyllähän se nykyäänkin herää öisin viel itkemään (vauva kyllä öisin nukkuu, isosiskopa ei) Muuten meillä hymyillään ja jutellaan aina kun pienellä on hyvähetki =) Nimestä ei vielkään oo oikein tietoo ja ristiäiset on 29päivä, alkaa epätoivo iskemään!
:attn:

Pukemisesta: Mä oon laittanu ihan sisävaatteiden päälle toppahaalarin ja sitten viel pussiin vaunuun. Pipoja on kyllä ollu ohut ja paksu päällekkäin ja villasukat, töppöset ja paksut tumput. Ainakin vaikuttaa siltä että ihan riittävästi on ollu. Jos on ollu tosi kylmä niin makuupussin päällä on viel ollu fleecepeitto.

Mukavaa loppuiltaa mammat!

Empsu ja tyttöset
 
Onnea HEinuu! Juu viimeinen pari varmaan olittekin ;)

Musta tuntuu että meillä on aina liikaa päällä vaunuissa. Totuin pukemaan pikkupakkaselle tuolla Itä-Suomessa ja nyt tuli sit tääl on +5 ja vieläkin laitan samat vaatteet. Huomas kyllä tänään ku oli pikkusen kuuman oloinen tytteli. Sisävaatteiden päällä on toppapuku (jos on kylmempi niin villatakki ja -housut) ja sit rattaissa on kantokoppa, jonka sisällä lämpöpussi. Partsilla nukkuu kopassa, jossa on äitiyspakkauksen makuupussi lämpöpussin tilalla. Esikoinen oli kevätvauva niin on vähän hakemista tän talvipukeutumisen kanssa noin pienelle.. :)

Ostin muuten niitä probiootti baby -maitohappobakteereita, kun joku niitä (sorry en nyt muista kuka) suositteli. Kokeillaan nyt sekä esikoiselle että vauvalle :)

Jaahas, joku huutelee tuolla tissiä...
 
Me ollaan puettu pojalle vaunulenkille lämpöhaalarin alle fleecepuku, jonka alla sitten body ja sukkikset. Päässä on fleecepipo ja tämän lisäksi vielä lapaset ja villasukat. Vaunuissa on äitiyspakkauksen makuupussi. Ei ole vauva musta mitenkään hikinen tuossa vaatetuksessa. Kunnon pakkasiin on sitten paksumpi toppapuku ja tämän alle villapuku tai sitten vanuhaalari.
 
Hei mammat!

Täällä mennään edelleen hormoonihöyryissä ja koneelle ei millään meinaa ehtiä. Kaikki on niin uutta ja paljon opeteltavaa ja ihmeteltävää =) Täällä odotetaan huomista neuvolaa joko saataisiin lupa lähteä ulkoilemaan, tekisi äidillekin jo oikein hyvää.

Kertokaahan kuinka moni käyttää vauvalla tuttia ja onko siitä ollut apuja/haittaa (esim. imemis ote). Itse ajattelin ensin että en ota tuttia lainkaan käyttöön, mutta nyt olen tullut toisiin ajatuksiin jos se rauhoittaisi vauvaa.

Kuinka paljon teillä valvoskellaan yöllä? Meillä valvottiin taas viime yönä viiteen asti. Tällä kertaa ei ollut masuvaivoja. Vauveli rauhoittui ja nukahti hyvin syliin mutta heräsi aina heti kun siirsin sänkyyn, jossa alkoi ähistä ja puhista ja lopulta alkoi itkemään. Näissä tilanteissa jos tutti auttaisi?

Santtu ja vauva
 
Mä sain vihdoin ja viimein soitettua papille, ja meillä on ristiäiset 5.12. Saran tuleva kummitäti lupas auttaa leipomisissa, josta oon tosi iloinen. Tosin meille ei kauheesti vieraita kutsuta, kun kotona pidetään ristiäiset.

Meillä päivät rullaa hienosti. Tää viikko on ihan super ihana, kun mies on kotona lomautusten takia. On kivaa olla koko perhe yhdessä, ja äitikin pääsee tosi helpolla, kun iskä haluaa hoitaa tytyä paljon :heart: :heart:
 
Meillä ainakin käytetään tuttia. Aloitettiin reilun 2 viikon iässä. Ei ole haitannut imemisotetta tms. Aivan ihana kapistus :) Kuulemma myös vähentää kätkytkuoleman riskiä, näin jostain olen lukenut.

Meillä tyttö valvoi öisin ekat viikot, kunnes oppi valvomaan päivällä ja nyt nukutaan yöllä (miinus tietty syötöt, joita riittää..). Vatsaansa alkaa kipristellä usein joskus kuuden maissa, kun ei noi pierut oikein tuu ulos yöllä, kun nukahtaa tissille samantien syötyään enkä todellakaan ala röyhtäyttämään keskellä yötä.

Meillä mies aloittaa joulukuun alussa viiden viikon loman :D Ah, sitä odotellessa!
 
Me ei olla julkisilla paikoilla tuon sikainfluenssan jylläämisen takia edes käyty...
Ihan kiva ku olis ku pääsis edes ruokakauppaan! :headwall:


Mutta jatketaanpas juttua täällä...
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1574194#m18142729'

*Talvicci ja PikkuMurikka 1kk*
:heart:
 
Niin on mun kirjotukset jääny, lukenut oon kyllä teidän kirjotuksia ahkerasti :)

Kerronpas mitä meille NYT kuuluu, jos haluatte tietää jotain muuta ni kysykää ihmeessä!

Elikkäs meidän poitsu on nyt 1kk ja viikko päälle:) Meillä kärsitään ikävistä mahavaivoista, eilen oli varmaankin raskain päivä, ei nukkunu koko päivänä ku ihan pikkupätkiä ja iltaa kohti huudot kiihty :| Meidän iltarutiineihin kyllä kuuluu, että saadaan huutokohtaus jossain vaiheessa... Mutta eilen oli kyllä aika rankka päivä. Esikoinen (kohta 3v.) ei auta asiaa yhtään, ei suostu leikkimään itekseen ei sitten yhtään, kitisee KOKO ajan.... Välillä kyllä täytyy kysyä iteltään, että mitä ihmettä oikeen ajattelin, että halusin toisen tähän huutamaan...... mutta on niitä hyviäkin hetkiä! Vauva on tyytyväisin ihan aamuisin, oikea hymypoika
Öihin saa olla tosi tyytyväinen, syö ja nukkuu, tositosi usein syö mutta silti....
Eilen kävin hakemassa luontaistuotekaupasta maitohappobakteeria pojalle, onko kellään kokemusta siitä? Meillä on myös disflatyl ollut käytössä, mut en sitten tiiä onko siitä ollu mitään hyötyä. :| :ashamed: :heart:
 
Nopsasti kun tuo sylivauva suostui nyt nukahtamaan tuohon viereen sohvalle eika aina syliin.

Meilla myos on kaytossa tutti - 2 viikon ikaisena otin kayttoon. Taalla ovat paljon sita vastaan ja sitten nakeekin n. 8-vuotiaita joilla on viela peukku suussa. Eli mieluummmin vierotan peukusta taaperona kun tappelen sormia suuhunsa tunkevaa pikkulasta vastaan.
Ja rauhottaa se - talla matamilla on niin kauhee imuote etta saapi siita tutista vahan pahimpaan imutarpeeseensa harjoteltua. Ja painoa on tullut ihan kivasti joten ei se ole imuotetta haitannut liiemmin.

Eilen koetin pistaa tytskan omaan sankyynsa younille. Ihan hyvin meni - puol ysilta syotiin ja vaihdettiin kuiva vaippa ja siita tytto veteli aina kahteentoista kunnes mina ja ukkeli tultiin nukkumaan. Sitten syotiin taas ja vedeltiin seuraavat 3 tuntia. Eli taman jalkeen joka kolmas tunti neiti heraa syomaan. Paitsi aamuseiskalta oli tikkana pysstyssa eika enaa nukuttanut. Ja sen olen mina nakoinen - ihan mustat silmanaluset!

Ilmeisesti meillakin on mahavaivat kiusanneet kun neiti kitisee valveilla koko ajan. Rauhottuu sylissa siina leopardiotteessa, mutta kanniskelemassa ja heijaamassa pitais olla koko ajan. Tanaan suostui sitterissa istumaan sen hetken kun jarjestelin vaatteitaan kun heijasin jalalla koko ajan. Miten siita on tallanen tullut? Ukkeli on plajon parempi antamaan tyton kitista, ma en halua sita kuunnella ja nostan tyton heti syliin. MIten te toimitte?

Millon ja miten kannattaa alkaa siirtamaan pidempia unia yolle? Meilla tuntuu pisimmat paikkarit (4.5h) sijoittuvan jonnekin tonne 13-18.00 valille. Ja toiset sitten tonne 20-00.00 valille.

No ni, nyt on taas rapatati hereilla...tarttee menna :)
 
Mä oon käyny Caperin kans kaupungilla(Helsingissä) jo kolme kertaa. Aluks vähän jännitti, mut hyvin meni! Liikuin lähinnä Kampin ostoskeskuksessa ja Foorumissa. Kampin lastenhoitohuone on ihan hyvä tai oikeastaan loistava Foorumin hoitohuoneeseen verrattuna! :LOL: Sikaflunssasta en jaksa olla kauheen huolissani. Tietenkin pesen käsiä joka välissä ja käytän käsidesiä ennen kuin kosken vauvaan kun ollaan kaupungilla..

Pikkumies heräs. moikka! :)

Regsu ja Casper 3vko3pvä

 

Yhteistyössä