*Lokakuun `09 Mahapyöriäiset Lokakuussa* *72 nyyttinsä saanutta ja 23 vielä kasvattaa masuaan!* (Vauvautuneet laittakaa tietonne yv:nä!!!)

Kertokaas nyt viisaammat, et kun niitä ihka oikeita suppareita tulee, niin meneekö maha ihan kivi kovaksi???? Ja loppuuko kipu niiden välissä kokonaan, vai onko kokoajan jonkunlaista kipua????

Ihan pihalla oleva Missah
 
Ihan vaan omaa napaa, muuta en nyt jaksa...

Eilen iltapäivällä intouduttiin häätämään Uunoa seksiä harrastamalla.
Muuten kivaa joo mut sen jälkeen aloin vuotamaan kirkasta verta ja mahaa ja selkää jomotteli... :eek:
Säikähin ihan sikana!
Mulla on oma puhelin vähän sökö välissä ja oonki välissä sitten käyttäny ukon vanhaa puhelinta.
Tuossa tilanteessa jostain syystä ei löytyny neuvolan numeroo eikä äitiyspoliklinikan numeroo koko h*lvetin puhelimesta :headwall:

Arvatkaa iskikö paniikki :headwall:
Onneks sitten oon pitäny laukussa synnärin esitettä jossa oli numero äitiyspoliklinikalle...

Soitin sitten sinne ja selitin tilanteen...
Joutuvat rauhottelemaan ku minä itku kurkussa sekoilin puhelimessa...
Käskivät heti tulla ampparilla...
Ampparin soittamisen jälkeen aloin miettimään että oonko varmasti soittanu sen, ukko vaan sano että soitit ku puhuit jonkun kanssa...

Keliki oli sitten ihan kauhee, pelkäsin jo että jää pihaan kiinni se amppari ku oli lunta niin paljon...
Ja matkalla että kohta ne ajaa kolarin ku loska ja lumi ropis auton kylkiin...
Siihen sitten vielä päälle niitten pillien ujellus niin itkettämään taas alko :'(

Ukko tuli autolla perästä sairaalakassin kanssa...
Käyrillä oltiin siellä jossain tulohuoneessa ja sitten ukko tuliki jonkun ajan päästä...
Vähän oli tullu matkalla verta siteeseen ja siellä vessassa käydessä myös pönttöön mut sen jälkeen se loppu sitten...

Sitten lähettiin synnytysosastolle jossa olin yön yli seurannassa ku keliki oli niin huono niin sanovat et parempi jäähä sinne...
Käyrillä aina välillä olin, Uunon sydänäänet oli koko ajan hyvät...
Supistuksia tuli vähäsen muttei ne silleen oikeen kipeitä ollu...

Illalla vuoroon tullu kätilö vaan sano että tässähän on pari komeeta supistusta että ootko kipee ollu...
Musta ne ei missään vaiheessa silleen juuri kipeitä ollu vaikka tuntuvat kyllä että tiiä sitten miten "oikeita" supistuksia olivat...
Yöksi tarjosivat opamoxia mut en sitä ottanu...
Nukuinki ku tukki! Kerran kävin vessassa ja sillon kuuntelivat sydänääniä...

Aamulla sitten heräsin ku kätilö tuli laittamaan mut taas käyrille...
Lääkäri siinä kans kävi ja tutki tilanteen.
Käsikopelolla anto painoarvioks 3.6kg ja että mahtuu tulemaan alakautta.
Kohdunsuu samassa jamassa ku rv36 neuvolassa...
Neuvolakorttiin oli merkannu(kauheella käsialalla josta ei saa mitään selvää ) että kohdunsuu pehmee, 2cm jälellä ja kiinni...
Mulla vaan ihmetytti ku musta se puhu jotain et sisäsuu olis ollu vähän auki tai jotain...

Kysyin sitten siitä jos käynnistykseen menee että vaikuttaako se että on heittoo menkkojen ja ultran mukasen la:n välissä...
Sano ettei vaikuta että mennään menkkojen mukasen la:n mukaan...
Ja lähtiessä sano että tuskin käynnistykseen asti menee ku tilanne on tämä...

Neuvolassa kävin kans tänään...
Pissassa proteiinitko ne oli yhellä plussalla ja verta, aamulla pitää viiä pissanäyte labraan...
Siellä kaikki muuten ok...
Seuraava neuvola onki jo maanantaina ja jos maanantaina olen yhessä kasassa niin perjantaille aiko laittaa lähetteen synnärille yliaikaskontrolliin...

Neuvolatäti ei oikeen tykänny ku mulle synnärillä sanottiin että jos alkaa taas vuotamaan niin voi käyä eka täällä meilläki sairaalassa jos on päiväsaikaan et neuvola on auki ja että seksi ei ole kielletty...
Meillä ku ei ole mitään sydänkäyrä laitteita tms edes olemassa...

Meillä ku neuvolassa sano heti että saman tien ampparilla niinku nytki että turha hukata aikaa käymällä eka täällä ja et seksi kielto on nyt päällä!

Oli aika ihmeissään myös siitä etteivät ollenkaan ultralla kattonu esim.istukkaa...

Vuoto vissiin sitten tuli vaan jostain kohdunsuulta tai jostain...
Ja seksi sitten sai sen vuotamaan...

Aika sekava olotila vielä ja väsyttää sikana...

Eilisen olotilasta kertoo aika paljon seki että ku ne kysy yhtä lomaketta varten että kuulunko kirkkoon niin mä vastasin että kai... Vaikka kyllähän mä kuulun!

Aamusen lääkärin kopeloinnin jälkeen on supistellu...

Tuon puhelin sekoilun takia sain tarpeekseni ja ukko tilas mulle jonku super hienon kosketusnäytöllisen puhelin :)

Hetken aikaa jo ajattelin että nytkö se tapahtuu ja kyllähän se vähän oli pettymys ku ei tuo Uuno tuolta halunnu syntyä vielä...
No kaikki ajallaan...

Nyt taijan mennä pitkälleen ku mahaan ja selkään käy kipeetä...

*Talvicci ja Uuno rv.40+1* :heart:
 
Talvicille oikein iso :hug: !!! Oli varmasti pelottava kokemus. Toivottavasti loppuaika sujuu ilman ongelmia ja Uuno saapuu pian maailmaan. Ehdin jo epäillä, että olet synnyttämässä kun masukuvia ei alkanut palstalla näkymään.
 
Talvicille iso :hug: rauhoittamaan oloa. Onneksi sielläkään ei mitään vakavampaa tuo vuoto ollut, voin vain kuvitella kuinka paljon säikähdit. Multakaan ei istukkaa eilen tutkittu, kuulemma istukan repeämiseen liittyy paljon kipua ja vuotoa. Toivottavasti vuotoa ei tule uudelleen ja saisit vähän rauhoitettua itseäsi. Josko jo huomenna olisi parempi olo ja mieli! :) Tsemppiä vikoille viikoille!

Pikkis
 
:hug: Talvicci! Varmasti olet säikähtänyt kovin ja tosi hurjan kuuloista kun teillä tosiaan tuo matkan teko on noin "hankalaa"- tarkoitan, että meillä kun ollaan 10 minuutissa sairaalalla, niin teillä matkataan ampparilla keli kuin keli ja kymmeniä kilometrejä :ashamed: . Onneksi kuitenkin kaikki hyvin; tosin kuulosti mustakin aika kummalliselta, ettei istukan tilannetta ultrattu :eek: ! Ja voin myös kuvitella, että harmitti kun Uuno jäi vielä masuun, itsekin olisin varmasti halunnut pikkuisen jo syliin kun kerran matka sairaalaan tehty...mutta ehkäpä siellä äidin mahassa on niin kiva kölliä, että Uuno haluaa vielä muutamat päivät nautiskella siellä ennen saapumista tänne kylmään syksyyn :heart: =)

...muakin kyllä nyt rupesi arveluttamaan tuo mukavimman s:n harrastaminen...tosin en kyllä tiedä tuosta onko nyt näin viimeisillään se "mukavin ässä", johtuen tästä kömpelyydestä ja muutenkin: mulle on tullut saunaan menosta ihan must juttu: meillä on niin kylmä sisälläkin, että koko ajan tekisi mieli löylyihin ja jotenkin meille on miehen kanssa tullut noista yhteisistä saunahetkistä lauantaisin hurjan tärkeitä: siellä on niin kiva kölliä ja käydä viikon tapahtumia läpi =) - ja oman saunavuoron lisäksi ramppaan harva se päivä porukoiden saunassa :LOL: - vaikken kyllä usko, että tuo saunominen mitenkään vaikuttaa synnytyksen alkamiseen.

Mamma Muulle perheineen paljon onnea pikkuisesta tytöstä :heart: !!!

P-i-k-k-i-s hyvä, että kaikki kunnossa :hug:!

Meillä oli tänään neuvola: mieskin oli mukana pitkästä aikaa ja todettiin taas, että eipä hän siellä mitään tee - siinä tuo istua kökötti kun mua tutkittiin ja sanoi ehkä yhden asian koko aikana: ja eipä neuvolan terkkari juurikaan häntä huomioinut millään lailla :| . Kaikki oli ok neuvolassa- Papu on todella alhaalla, mutta pää liikkuu vielä...eli ei ole kiinnittynyt. Sf-mitta oli laskenut 31:stä 30:n, mutta mittaaja ollut nyt kolmella kerralla eri joka kerta :/ - ja musta tuntuu, että masu ihan ennallaan ja ei olisi laskeutunut tippaakaan...yritän nyt olla malttavainen ja ajatella, että kyllä se Papu sieltä tulee kun hänen aikansa on ja viimeistään kuitenkin kolmen viikon kuluttua. Neuvolassa en vaan jaksaisi yhtään enää käydä... :ashamed:

Nyt en yhtään muista mitä piti kommentoida: häkellyin niin tuosta Talvicin reissusta...

Hugis ja Papu 38+6
 
Talvicci Hui kamala! :eek: Onneks nyt kaikki kuitenkin hyvin ja toivotaan että jatko menee tästä eteenpäin paremmin. Aina nuo säikäyttää!!! :hug:

Missah Onko sulla sit jotain jatkuvaa kipua?? Oikeet supparit kyllä sattuu enenevässä määrin, mutta niiden välillä olon pitäs olla ihan normaali...ainakin mulla oli. Eli tulevat aaltomaisesti. Ja mä en kyllä muista et oliko maha aina ihan kivi kova. Harkkasupistuksissa mulla ainakin on ihan kivikova pallo koko maha, mut sit kun ne oikeet alko niin en enää muista tai oo miettiny sitä mahan kovuutta kun ne kivut oli siinä päällimäisenä. Kaipa se kuitenkin niissäkin on kovana. Mut tosiaan jos kipu jatkuvaa ja nimen omaan mahassa tuntuva (ettei esim. selässä) niin ei ehkä pitäs olla ihan asiaankuuluvaa...tai en mä kyllä hei varmaks osaa sanoo, mut ei mulla ainakaan ollu.

Esikoisesta synnytys alko 39+6 aamuyösä/aamusta ja nyt jotenkin vertaa koko ajan siihen. Meinaa se aamuyö ois sit huomisaamu! Eihän noi toki mee samaa kaavaa, tiedän kyllä, mut miten sitä pitääkin jotenkin kummasti "selvänä" et jos kerran ekallakin kerralla näin niin kyllä sit nytkin. Olo ei kyllä mitenkään viittaa siihen et mitään ois tapahtumassa ja sanohan se lekurikin sitä jo eilen.
Täälä alkaa yks sun toinenkin oleen kärsimätön. Koitetaan nyt vaan jaksaa vielä viime metrit!
 
Talvicci ja pikkis :hug: ja jaksamisia ja toivotaan että teidän vuodot pysyy poissa.

Onnittelut uusille vauvatuneille :heart: :heart: :heart:

Täällä ei nyt mitään ihmeempää uutta..
Mamma muu:n synnytyskokemuksen luettuani aloin taas miettimään mitenhän mun kohtu nyt jaksaa supistua, kun esikoisen aikana oli aika rajua vuotoa ja kolmannen aikana ei meinannut kohtu silloinkaan lähtee supistumaan millään itsekseen - muutakuin lääkkeiden avulla sitten vasta tajus mikä oli homman nimi.. Mulla on siis laiska kohtu!

Sitä pitikin aikaisemmin kirjoitella, että meidän poika on ollut kohta viikon ilman tuttia ja tuttipulloa :heart: Ja yllättävän helposti kävi tuo tutin pois ottaminenkin, ensimmäisenä iltana itki sen perään 15min ja seuraavana 10min ja sit ei enää jaksanut :D

Missah taisi kysellä noista pienistä ikäeroista, meillä tyttöparilla(nyt 5v ja 6v) on ikäeroa 1v3kk ja pojille tulee nyt sit vajaa 1v3kk..

Vauva-arkea odotellessa, pääsisi liikkumaan taas normaalisti, alkaa sapettaa tää lyllertäminen :ashamed:

chilitin ja poju 36+6 (huomenna poksuu täysiaikaiseksi jihuuuuu)
 
Talvicille iso tsemppi :hug: . Voin vain kuvitella kuinka sitä pelästyy tuollaista, menit varmasti jonkinlaiseen shokkiin jos ei järkeviä vastauksia saanu mietittyy. No kaikki meni hyvin kuitenkin. Kannattaa kyllä mennä niiden neuvolan ohjeiden mukaan, turha sitä pientä on riskeerata, jos vastaavaa uudelleen tapahtuu.
 
Mamma Muulle onnittelut tytöstä :wave:

Marsupilamilta sen verran utelen että eikös teille luvattu ultrassa tyttöä? Vai oonko merkannu omiani tuonne listaan :wave:


Kiitos haleista...
Oli aika karmiva kokemus... Ja tuo matkakin vielä siihen päälle...
En kyllä uskalla anoppilaan lähtee viikonloppuna ku sieltä matkaa on se melkein 200km niin ei nappaa taas jos jotain tapahtuuki :|

Hetken jo ajattelin tosiaan että nytkö se tapahtuu, tältä reissultako sitä tullaan Uuno sylissä kotiin... Vaikka sitten tuliki niin vahva tunne että aamulla palataan kotiin Uunon vielä masussa...

Iski se malttamattomuus ku kerran siellä jo kävi... :whistle:
 
Hui, onneksi Talvicilla ja Uunolla ei ole hätää!

Omaa napaa sen verran että kävin aamulla neuvolassa ja painoa on tullu nyt viikossa kilo. Näkyy aika selkeästi mm. naamassa turvotuksena :/ Pissassa oli myös proteiinia yhden plussan verran. Terkka sanoi että tikku värjääntyi tosi lievästi ja että oli varmaan vaan valkovuodosta johtuvaa. Vauva on kuulemma tosi alhaalla ja niin tuntuu kyllä olevan puristuksesta päätellen. Varattiin mulle aika ens viikon perjantaihin, mutta terkka meinasi että tuskin tarvii enää silloin tulla. Ei sais tuolla lailla herättää toiveita :LOL:

Tänään on siivottu, lenkkeilty ja saunottu. Jospa sitä vikaa ässääkin vielä intoutuis kokeilemaan. Supistuksia on tullu tässä illan mittaan epäsäännöllisesti. Katotaan nyt sitten loppuuko oireet taas kerran kun aamu koittaa...
Kärsivällisyys ei todellakaan ole mun hyveeni. Sen olen viimeistään nyt huomannu kun raskaus on näin lopuillaan :kieh:

Flora + L-poika rv40+1 :heart:
 
Onnittelut taas uusille vauvoille sekä pikkikselle ja Talvicille :hug:

Itse olin jo täysin varma että viime yönä olis tullut lähtö sillä tähän astinen vuoto on ollut sellaista limaista mutta viime yönä tulikin pelkkää nestettä ja alkuunsa ajattelin että voisi olla lapsivettä mutta eipä se tainnut olla :headwall:

Mulle tuli kutsu tänään synnytystapa arvioon ensi maanantaina, aika myöhäseksi meni sillä silloin ollaan jo menossa rv 38+6, esikko syntyi rv 39+2 ja mulle on sanottu että kakkonen syntyisi hieman aiemmin, saa nähdä pääsenkö käymään siinä.

Miehelle annoin tänään ohjeet siitä kun synnytys käynnistyy ja jos itse olen jostain syystä siinä kunnossa että en saa hoitajille kerrottua "vammoistani" niin hän saa huolehtia niistä kertomisista. Mullahan murtui se häntäluu pariviikkoa sitten joten se varmasti tuo omat ongelmat sekä minulla on ollut aika pahanlaatuinen välilevynpullistuma mutta se ei ole nyt raskaus aikana pahemmin oireillut ja toivottavasti ei nyt viime metreilläkään ala kummittelemaan. Onko teillä muilla joitain toiveita synnytystä koskien? vaikka eihän nämä minun asiat mitään toiveita ole :)
 
Flora
Mulla kans tuli yhtäkkiä tuossa kilo ja jestas sitä turvotusta :kieh:

Voi ku itelläki olis jotain konkreettista tapahtunu... Mut ei vissiin jos kerta kohdunsuun tilanne on sama ku kuukaus sitten :kieh:

Tuossa nyt sitä masukuvaa...
Kummia nuo valokuvat ku niissä maha näyttää aina jotenki erilaiselta...
Ei se nyt tuossa kauheen alhaalla ole mut tipahtanu aikasemmasta...

En muista oliko se nyt niin että pää oli vielä liikkuvana ku se lääkäri sörkki niin eikös se meinaa että ei oikeestaan ole sitten vielä kokonaan laskeutunu ja jotain?



Navanympärys äskettäin mitattuna 114cm...
*Talvicci ja Uuno rv.40+1* :heart:
 
Tännepä ei mitään uutta omaan napaan. Mahasta haluisin jo kiihkeästi eroon, kun ei kroppa tunnu enää ollenkaan omalta ja vauvanhäätöseksikään ei kiinnosta mua eikä miestä mun kankeuden takia. Tuntuu vaan et oon notkea kuin norsu, tai siis norsukin on varmasti notkeampi kuin minä tätä nykyä.
Odotan innolla, josko ens tiistain äippäpoli käynnillä toteaisivat lapsen jo niin isoksi, että käynnistäisivät vaikka jos ei tämä sitä enennen ulos halua tulla. Tiedän kyllä että olen kovin kärsimätön, mutta tää mahan ympärys kun on jo 121cm, niin olo on todella tuskainen.


pinkkimieli ja pallopää 37+0 POOOOOOOOOKS!
NYT SAIS SIIS TULLA JO ULOS MUSTA!!!!
 
täällä vielä mukaan tulija ja aikas viime metreillä.. eli kahden vilkkaan pojan äiti ollaan ja itsellä vahva tuntemus et kolmas villi poika saapuu ihan kohta... ainaki toivon et kohta..
la olis 19 päivä ja ma oon menos äitipolille koko arvioon, on vissiin jo nyt aika kookas et toivon käynnistystä..
joku tuos kirjoitti et pääsi käynnistykseen vaikka osasto remontis ja sitähän täs jännitetään. meinaan heti jo ovelta huutaa et oon salista jo valmis kotiin lähtijä jos kaikki menee ok, jos yhtään auttais..
niin sa meikäjäisen synnäri on seks..
Mulla nämä yövalvomiset vaivaa ja on aika tööt olo ku pojat herää jo viiden jälkeen, no jahka nämä tästä hellittää joskus. nyt jos kokeilis vähä unta saada. näyttää vaan olevan tuo sänky aika täys poikia et menee sohva keikaksi :headwall:
 
Hui sentään Talvicci, miten ikävä kokemus! :hug:

Tervetuloa mukaan justiina-09!

Taisi muuten käydä niin, että ne pk-seutulaisten treffit sitten siirtyi aikaan, jolloin kaikilla on vauvat kainalossa. Palataan aiheeseen siis myöhemmin!

Leidit, täälläkin on turvotusta. Viikossa pamahti kilo lisää. Enkä enää tiedä mikä siihen auttaisi, sillä ananas, veden juonti, liikunta, persilja ym. on käytössä. Laittakaahan tukisukat jalkaan, mulla ne ainakin helpottaa oloa.

Eilinen oli aika rankka päivä, mutta ei yhtäkään supistusta. Tuli tehtyä 2 tunnin lenkki ja käytyä shoppailemassa muutaman tunnin ajan. Oli muuten ihanaa pyöriä kaupoilla ja käydä kahvilla, oikein nautiskelin omasta ajasta, kun seuraavalla kerralla taitaa olla jo nyytti mukana. :)

Onko muilla tunnetta, että vatsa on koko ajan niin kova ja tiukka, ettei osaa erottaa milloin tulee kivuton supistus? Mietin jo, että voisiko olla merkki vähäisestä lapsivedestä?

Pohdin tässä mitä kannattaisi tehdä vaunuille, jotta ne eivät menisi ihan pilalle kurassa ja loskassa. Voikohan kangasosiin (siis ulkopuolelle vain) suihkuttaa jotain kyllästettä, jotta hylkisivät likaa ja vettä?

Jaahas, nyt leipomaan sämpylöitä! Supistusrikasta päivää! ;)
 
Onnea MammaMuu!!! :flower: :flower: :flower: :heart:

Voi olla että tänään lähdetään vauvaa hakemaan. Yöllä supisteli, ja ennen viittä heräsin niitä laskeskeleen, ja ne on tullu sen jlk vähintään 10min välein, nyt on 6min ollu pitkään supparin alusta alkuun. En oo varma yhtään että koska pitäs lähteä. Soitin jo laitoksellekin, mutta en tullut hullua hurskaammaksi.

Hanikka ja Elli 39+6
 
Hanikka: Tsemppiä koitokseen! :hug: Ohje kai on, että ensisynnyttäjillä supistusväli on 5min ja uudestaan synnyttäjillä 10min. Mutta jos asuu lähellä sairaalaa niin kai voi kotona olla niin pitkään kuin pystyy.
 
Onnittelut vauvautuneille :)

Täällä edelleen yhdessä kasassa... eihän noita viikkojakaan ole vasta kuin 40+3, tänään ois verenpaineen tarkistuskäynti neuvolassa.... Edellisen kerran jo sanoi että vkonlopun jälkeen sit varaillaan aikaa yliaikakontrolliin. Seksiäkin on jopa harrastettu käynnistymisen toivossa, vaan höpsis höpsis ja löyhyn löyhyn. Olen tehnyt myös akupainelua näillä ohjeilla http://www.babyidea.fi/aidille/akupainanta.html vaan eipä juuri ole riemua riittänyt tuosta, saanut aikaan vain menkkamaisia jomotuksia. Seuraava askel on sitten ottaa yhteyttä tuttuun vyöhyketerapeuttiin, josko hällä olisi jotain vinkkejä. Ja vadelmateetä olen kanssa nauttinut, saa nähdä mitä se sitten tekee. Vatsa tyhjenee aamuisin tehokkaasti, vaan heti perään alkaa nälättää, joten tuskin tuostakaan mitään voi päätellä vallankaan kun mahan toiminta on koko raskausajan ollut mitä on.

Hienoja synnytyskertomuksia teillä, vähän pelottaviakin. Itse olen vasta nyt alkanut hysterisoimaan tuosta synnytyksestä, mutta eiköhän tämä mielentila tästä vielä levolliseksi muuttune kunhan tarpeeksi kyllästyy :LOL:
 
Huomenta kaikki! :)
En ole pahemmin kerinnyt lukea juttujanne joten kommentoinnit jäävät nyt suuremmalta osin väliin :ashamed:

Talvicin jutun luin ja voi että mikä kokemus :hug: onneksi kaikki kuitenkin oli hyvin.

:heart:SUURET ONNITTELUT KAIKILLE VAUVAUTUNEILLE!! Ja kiitos kaikille onnitteluista :heart:

Tässä pientä synnytys tarinaa vihdoin:

Eli perjantaina 2.10 minullahan oli se lääkäriaika äitipolilla vauvan kasvukontrolliin. kasvu oli aika hidasta mutta kuulema ihan ok. Sitten kerroin etten ole liikkeitä tuntenut kunnolla ja selvää potkua ei ollut tullut koko päivänä. Lääkärikään ei ultrassa potkuja nähnyt!
Laittoi mut sitten ktg käyrään johon piirtyikin muutama sydänäänilasku. Lääkäri päätti ottaa osastolle ja lauantaiksi käynnistys.

-Lauanai aamuna klo 9 annettiin ensimmäinen käynnistys tabletti. Puolentunnin päästä tuntui pientä vihlontaa mutta ei muuta.

-Seuraava tabletti tultiin antamaan klo. 13.30 jolloin jo tuntui pientä harkkatyyppistä supistelua. Jälleen alkoi vauvan sydänäänet tehdä teräviä laskuja aina supistuksen yhteydessä. Pistivät sitten synnärille tarkkailuun muutamaksi tunnuksi. Tässä vaiheessa aloin olla jo aika kipeä.

-Viimeinen tabletti annettiin klo.17. jonka jälkeen alkoikin jo selvästi supiselemaan.

-Klo.19. pääsi takaisin osastolle. Kärvistelin miehen tukemana supistuksia jotka olivat jo aikas napakoita.

- Klo.21 pistin miehen kotiin nukkumaan hetkeksi koska tiesin lähdön tulevan yönaikana.

-klo.23 tuli yökkö käymään ja pyysin saada jotain kipulääkettä. Päätettiin yhdessä että kokeillaan ensin miedommalla litalgin/opamox yhdistelmällä. Sain nukuttua puoli tuntia.

-klo.00- soitin kelloa ja itkin etten enää pysty olla! Yökkö tarkisti tilanteen ja sanoi että edistystä on tapahtunut muttei vielä synnytys käynnissä. Laittoi minut hetkeksi ktg käyrään ja antoi petidiini piikin. Soitin miehelleni että alkaa valmistautumaan lähtöön.

-Klo.3.30 alkoi jälleen tuskaiset paikat. Ja yökkö päätti siirtää mut synnäriin. Soitin miehelleni että nyt tuli lähtö! Mies oli salissa tunnissa :D

Ilokaasulla pärjäsin aika pitkälle kun tajusin oikean ottotavan. Sitten alkoikin oksettamaan ja sainkin nopeasti epiduraalin.

Muutaman tunnin päästä sanoin että nyt se vauva tulee! ponnistamisen tarve oli valtava, mutta olin vain 6cm auki,joten lupaa en saanut.

Jälleen vauvan sydänäänet heikkeni ja ajattelin tämänkin päättyvän sektioon niinkuin esikoisenkin aikana.

Nopeasti avauduinkin (oksitosiinin voimalla) täyteen 10cm ja lääkäri tulikin imukuppi mukanaan auttamaan vauvan nopeasti ulos.

Muutama ponnistus ja yksi veto imukupilla niin kaunis, lähes puhdas vauva päästi hennon ja maailman kauneimman ensiparkaisunsa! :)

Pnnistusvaihe kesti 2min. ja kaikenkaikkiaan synnytys kesti n. 9tuntia.

Nyt olen aika kipeä sillä välilihanleikkaus tehtiin. Suuremmat tuskat on wc-käynnit ja istuminen!

Tyttö on kiltti,syö ja nukkuu! :)

Että tällästä..Mies oli ihana tuki ja jaksoi kannustaa loppuun asti! Yhdessä sitten kyyneleet silmissä otimme pienen tyttösen vastaan, jonka jälkeen pääsinkin suihkuun ja osastolle :)

nyt komento käy..

heinähattu ja pikkunen 5pvä :heart:
 
Onnea taas kaikille vauvansa saaneille! :flower: :heart:

Joo, ei pitäisi olla vielä kärsimätön, mutta kun olen. Ei millään jaksaisi enää odottaa, tämä pelkkä lomailu ei sovi mulle.. Olen niin tyytyväinen, että jatkoin töitä pari viikkoa äitiysloman alun jälkeenkin.

Olotila on ennallaan ja eilisessä neuvolassa kaikki oli ok. Mun minimahan sf-mittakin meni eka kertaa yli 30 cm ;) Terkka yritti psyykata mua asennoitumaan, että yli menee, mutta ei se nyt tässä vaiheessa enää auta. Olisi varmaan alun perin pitänyt tähdätä jonnekin marraskuun puoliväliin, niin nyt olisi helpompi jaksaa.

Onneksi tänään pääsee kampaajalle =) Vauvarikasta viikonloppua kaikille!
 
Mammamuulle onnittelut tytöstä ja onneksi kaikki hoitui hyvin lopulta :flower: :hug:

Talvicci :hug: varmasti oli pelottava kokemus, toivotaan, että loppu odotus sujuu ilman moisia pelästymisiä.

Missah kyseli supistuksista:

Itsellä ei kyllä maha mennyt kivikovaksi, mutta minulla meni vedet, joten se vaikuttaa mahan kovettumiseen supistuksen aikana. Kuitenkin kipu hellittää aina supistuksen välissä, paitsi aika lopussa, kun paine kasvaa alapäässä...ei sekään ole varsinaista kipua, mutta hyvin epämiellyttävä tunne kuitenkin ja se pysyy siellä ja pahenee aina supistuksen tullessa.
Eli jos on jatkuvaa kipua, kannattaa mennä polille :hug:

Ja kaikille jotka lenkkeilevät...myös se voi saada sitten synnytyksen käynnistymään.
Ystäväni, joka siis sai juuri suloisen poikansa, oli ollut ilta lenkillä ja painanut menemään oikein kunnolla.
Kotona sitten oli ehtinyt olla 30min kun vedet oli hulahtanut ja siitä muutamien tuntien päästä oli poika syntynyt =)

Täällä arki sujuu edelleen jouhevasti.
Potuttaa vaan nämä suihkutissit :headwall:
Ei auta, että lypsän etumaitoa pois rinnasta 50-60ml..tyttö kun ottaa tissin suuhun alkaa suihkuta...ei auta myöskään täysin selällään imettäminen, niin että tyttö on mahan päällä, tissit uhmaa painovoimaa, vaikka joka paikassa tyrkytetään juuri tätä keinoa, että suihkuaminen ei olisi niin voimakasta...ihan turhia vinkkejä :headwall:

Mutta itsepäinen kun olen, niin tälläkertaa en kyllä luovuta, ellei sitten käy samalla tavalla, kuin pojalla, että se puklaus muuttuu kaaressa oksentamiseksi kun maha vaan väkisin täyttyy äärimmilleen.

Eli tämmöistä...onneksi sentään tuo tissi silti tytölle kelpaa, vaikka joutuukin raukka purskuttelemaan liikoja suustaan ulos =)

Nyt menen aamukahville ja sitten pitäisi mennä käymään tuttavalla :wave:

paapelo+poju+Tyty-I 11pv
 
Voi että kun mä en kestä lukea noita ihania synnytystarinoita ja onnenhetkiä! :'( :heart: Hieman pistää herkistymään. =) Kiitos teille kaikille, jotka jaatte kokemuksenne.

Ulpu79 täällä on myös minimaha, jonka sf-mitta on hieman yli 30 cm. Ja mahan ympärysmittakin on vain (?) 100 cm. Mun mielestä masu on valtava, mutta muiden kommenttien perusteella se on aivan olematon. Vauva on kuitenkin neuvolan mukaan jo yli 3 kiloinen.

talvicin masu on kyllä ihan selvästi laskeutunut! Aivan ihanan näköinen. =) Nyt on tullut itsellekin tavaksi joka aamu vilkaista profiilia peilistä, josko olisi laskeutumista tapahtunut.

Ajattelin tänään kotimatkalla käväistä Kankaanpäässä Reima-Tutan tehtaanmyymälässä tonkimassa, josko löytyisi vielä jotain ihanaa vaatetta pienelle. Mutta jos poikalupaus ei pidäkkään paikkansa, joutuu vauva kuitenkin käyttämään auto-, työkalu- yms. kuvioisia vaatteita... :D

heketsi + poikavaavi 37+1 :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja P-i-k-k-i-s:
Talvicille iso :hug: rauhoittamaan oloa. Onneksi sielläkään ei mitään vakavampaa tuo vuoto ollut, voin vain kuvitella kuinka paljon säikähdit. Multakaan ei istukkaa eilen tutkittu, kuulemma istukan repeämiseen liittyy paljon kipua ja vuotoa. Toivottavasti vuotoa ei tule uudelleen ja saisit vähän rauhoitettua itseäsi. Josko jo huomenna olisi parempi olo ja mieli! :) Tsemppiä vikoille viikoille!

Pikkis
Kiitti. Joo niin ne mullekki sano että huomais kyllä jos istukasta olis se veri.
Neuvolassa kuitenki tosiaan ihmettelivät että mikseivät varmistanu asiaa...
Puhuko ne sulle muuten mitään seksikiellosta?
 
paapelo: kannattaa varmaan ottaa yhteyttä oman alueen imetystukihenkilöön jos saisit apua sun suihkutissiongelmaan. Jos et siis ole jo ehtinyt sieltä kysästä :)

Pitikin mennä manaamaan, niin ne oireet vaan loppui kuin seinään yön aikana ja tässä sitä taas jatketaan (liki) oireetonta odottelua. Pöh. Yksi koirista sai vielä vatsapöpönkin jostain niin on yöllä juostu ulkona useampaan otteeseen. Onneksi on tämä oma piha niin ei tarvi sen kauemmas mennä...

Flora + L-poika rv40+2
 

Yhteistyössä