*Lokakuun `09 Mahanpyöriäisistä Vauvautuneet Maaliskuussa 2010*

Iltaa!

Nyt ei meinaa tämä mamma pysyä tuon tytön vauhdissa mukana...juurihan hehkutin, että pääsee hitaasti mutta varmasti ryömimään...nooh, tämän päivän sitten nukkui melkein kokonaan ja nyt hereillä ollessaan on punkenut itseään jatkuvasti konttausasentoon, eikä muuta juuri olekkaan tehnyt....ja tuossa komentaa omaa naamakuvaansa peilistä :D
Ihan liian malttamattomia on nämä lapseni...

Mutta nyt pitää mennä taas...iltapalaa kaivataan :wave:
 
paapelo, on pitänyt monta kertaa kysyä. Onko sulla jonkunlainen lisävalo noilla taimilla? Minulla on mustanmerenruusu, joka talvehtii pahvilaatikossa keittiössä talvet ja keväällä otan sen valoon. Siinä on sellaisia käpyjä, jotka alkavat kasvattaa vartta. Otan sen esille vasta ensi kuussa, kun tässä väliaikaisessa asunnossa ei ole riittävän valoisaa paikkaa sille. Samoin mulla on onnenapila, joka talvehtii viileässä. Vaikka viime keväänä otin sen muistaakseni huhtikuussa, siltikin varret venyivät rumiksi. Taidan ottaa sen tänä vuonna vasta toukokuussa suoraan parvekkeelle, koska tämä asunto on tosiaan aika pimeä ja ainut valoisa paikka on isomman pojan koulupöytä. Se on jo riittävän täynnä mun rahapuitani :D
 
Hope:

No varsinaista kasveille tarkoitettua lisävaloa en omista, mutta tuo meidän keittiö sisältää niin paljon loisteputki lamppuja, että ne ajavat saman asian. Aamulla laitan päälle ja illalla vasta suljen. Lisäksi meillä voi säätää itse huoneiden lämpötilan, joten saan optimaalisen idätyslämmön sekä lopulta sitten sopivan viljelylämmön. =)
 
Taas on kuukausi vaihtunut.

Talvicille Kiitokset uudesta pinosta.

Onnittelut Iinalle ja muillekin uusista taidoista. Neiti yrittää vatsalla ollessaan päästä eteenpäin, mut ei vielä onnistu ja se sitten harmittaa.

Iltarutiineina meillä on, että klo 20.00 aikoihin isä tekee iltapesut ja yöpuku päälle. Sen jälkeen seurustellaan. Syötän neitin sohvalla ja siitä siirrän makuuhuoneeseen omaan sänkyyn. Välillä nukahtaa jo syliin. Omassa sängyssä touhuaa tutin ja unipupun kanssa, hetken päästä yleensä nukahtaa. Muutaman kerran pitää tuttia käydä laittamassa suuhun. Saattaa nukahtaa ja herätä hetken päästä, mut pienen rauhoittelun jälkeen nukahtaa. Pinansänky on meidän vanhempien huoneessa. Sit varmaan siirretään neitin sänky omaan huoneeseen, kun muutetaan omaan taloon.

Tässä pinossa on saanut hyvää tietoa ja vertaistukea. On tullut välillä sellaisia tilanteita, että olisi pitänyt joltain kysyä neuvoa. Ei ole tarvinnut kysyä, kun täältä on vastauksen löytänyt. Täällä on hyvä henki. Toivottavasti tänne ei tulisi mitään häiriköitsijöitä. Voisin sinne kerhon puolelle tulla, jos sinne ollaan siirtymässä.

Meille kuuluu hyvää. Vielä ei olla kiinteitä aloiteltu, mut varmaan tässä parin viikon sisään aloitetaan maistelemaan. Kovasti tytön tekisi jo mieli jotain muutakin, kun jos on sylissä ja itse syö jotain niin katsoo, että eikö hän saa ja suu käy niinkuin söisi jotain.
Eilen neiti harjoitteli kääntymistä oikein urakalla. Oli jo tosi lähellä, että olis päässyt kääntymään selältä vatsalle. Ehkä se tässä muutaman päivän päästä tapahtuu, jos vain jaksaa yhtä paljon harjoitella.
Yöt neiti nukkuu edelleen kohtalaisen hyvin. Aina ei rauhoitu tutin antamiseen, vaan tarvitsee maitoa ja nukahtaa siiten. Siitä saa nostettu omaan sänkyyn nukkumaan. Aamuyöstä jää välillä viereen nukkumaan, kun tuntuu, että nukkuu siinä aamulla pidempään.

Nasuli08+Neiti 4kk 1 vko 6 pvä
 
Kiitos avusta tuon äitiyspakkauksen puvun määrityksessä. Käytän sitä säiden lämmetessä "haalarina" vaunuissa.

Tänään oli 4kk neuvola. Pituus on 64cm ja paino 6500g. Oikein hyvin Marcus on kasvanut ja täysimetyksellä jatketaan. Olin hieman yllättynyt, kun neuvola täti sanoi, että Marcuksen täyttäessä 6kk sikainfluenssarokotetta ei ole enää tarjolla. Kun käsittääkseni toista aaltoa syksyksi odotetaan, olisin rokotteen Marcukselle ottanut.
 
Iltaa kaikille :wave:

Jospa nyt sais jo jotain kirjoitettuakin kun on ollu sellasta haipakkaa tää elämä :p

Ihan ensiksi meillä oli tiistaina 4kk neuvola joten Talvicci tässä päivitystä listaan 7180g 64.1cm ja py oli 40.8, hyvin kasvaa rintamaidolla joten ei tarvetta kiinteiden aloitukselle ole, mutta haluttiin itse aloitella jo silleen ihan rauhassa ettei ihan hirveätä hoppua pidetä :)

Taidoista oli puhetta, meillä tyttö on osannut kääntyä selältä mahalleen jo kohta 2 kuukautta, ja eteenpäin mennään mittarimatotyylillä :LOL: sitten kotvan päästä menee hermot kun ei pääse tarpeeks nopeesti niin punkaa itteensä konttaus asentoon :D

Iltarutiineista oli kanssa juttua, meillä mennään iltapesuille iskän kanssa vähän kaheksan jälkeen ja leikkivät vielä tovin lattialla, sen jälkeen aloitellaan tissittelyt ja nukahtaa AINA tissille ja vieläpä melkein heti yleensä siinä 21.30-22.00 ja siitä nukkuu tunnin ja syö taas ja sit nukutaan 2h ja taas syödään pikaisesti ja yleensä nukkuu sit 00.30-08.00 ihan omassa pinniksessään ja aamulla on siellä mahallaan ja poikittain päädyssä piereskelemässä :LOL:

Täällä on nyt ihan tosissaan innostuttu noista kestoista, en malta oottaa että mun tilaama satsi tulee, raivostuttaa jo tuo vaipparoskan määrä kun koko aika on tuo roskis täynnä ja sekun meillä tyhjätään 2 viikon välein :|

Soseistakun me nyt alettiin maistattamaan pottua, niin kuinkas millon voi alkaa antaa sitten jälkkäri maistiaisiksi hedelmää?siis tarkoitus olis nyt maistella pottu, porkkana, maissi ja parsa-ja kukkakaali, ja sen jälkeen hedelmiä ja marjoja, kun on kasvikset maisteltu ja hyväksi todettu niin annanko aina vaan sit kasvisten jälkeen hedelmää/marjaa?, tuntuu ihan pöntöltä tämmöstä kysyäkkään :ashamed:

Muuten meillä menee ihan hienosti, isommat serkkutytöt kovasti Hilmaa mummolassa aina hoitaa, meillä olikin tuossa just mun vanhempien muutto kun olivat hetken aikaa "evakossa" kun niiden asuttamaan rivariin tehtiin suuren suuri remontti niin pääsivät nyt muuttamaan takasin.

Ihanata kun sisko on ammatiltaan hortonomi/floristi niin tulee tekemään mun kanssa meille vähän piha "remonttia" kun toi on ihan järkyttävässä kunnossa, ihanaa kun on omakotitalo ja suuri piha niin saa siellä myllätä!

Hmmmmph, pitiköhän vielä muuta, eipäs tulekkaan mieleen, tulenpahan takaisin jos muistuu :/

NaNa ja Hilma 4kk ja 2 päivää :heart: :heart: :heart:
 
Nopeesti kommentoin ja sitten syöksyn nukkumaan! :)

Meillä on alkanu tulla myös raivareita ja tyttö helposti myös loukkaantuu ja alkaa itkemään oikeeta loukkaannus itkua, ihana :heart:

Ja meillä on alkanu mennä nyt niin että pikkunen nukahtaa n 22 ja herää syömään 02.30 ja 6 ja 8 sitten herääkin jo ihan virkkuna ja lähes koko päivä kiukutaan ja kitistään :( Mikähän ihme känkkis siihenkin on nyt iskeny, yölläkin herää kitisemään aina ajoittain. Nyt tosin just tää rytmi käänty, ennen nukuttiin siis 22.30, syötiin 7 ja 9 ja herättiin sitten 10 jälkeen. No katotaan miten tää hänen uus rytmi nyt lähtee toimimaan ja onko kiukkuaminen väliaikasta vai tekeekö hampaita tai onko alkanu olemaan nyt sitten tarvetta jo kiinteille =) Saas nähdä!

Leppoisaa yötä! :)

Empsu
 
Meillä mennään nukkumaan noin 20 aikoihin. Iltapalaksi saa vielä velliä, mutta olen ajatellut jos sitä puuroa alettaisi pikkuhiljaa maistattamaan niin sillä saisi varmaan katkonaiset unet öisin. Tai niin ainakin esikoisella meni :) Eli meillä herätään kerran yössä syömään.

Ja ihan itsekseen meillä nukahdetaan sänkyyn, iltapalan jälkeen tutti suuhun sänkyyn ja mobile soittamaan musiikkia. Valot pois ja hyvää yötä. Näin meillä on menty syntymästä asti. Välillä pitää mobileen mennä vääntämään lisää musiikkia ja uudestaan tuttia suuhun mutta hyvin nukahtaa näin.

Muutama liikkuva "vauvakin" meillä täällä on jo :D Onnea uudesta taidosta kaikille.

Mutta nyt poitsu unille ja minä rojahdan sohvalle kahvikupposen kanssa.
 
Huomenta!

Nana:

Juu, itse ainakin suosittelen antamaan jälkkärinä alkuun niitä hedelmä/marja soseita...nämä pikkuiset kun mieltyvät makeaan enemmän, joten jos antaisi viikon verran hedelmää ainoana ruokana, olisi lopputulos aika varmasti sitten se, ettei suostuisi kovin helpolla niitä kasvissoseita syömään :D

Voih ja voih.
Nämä uudet taidot kyllä sekoittaa niin kivasti pakkaa...tyttö heräsi kukkumaan taas klo4 yöllä ja vasta tunnin päästä sain nukkumaan uudestaan, vaikka en puhunut, en katsonut tyttöä silmiin tms. Nukkuihan tuo sitten toki 8 saakka. Nyt tuossa raivoili hetki sitten, kun ei jaksa pitkään pitää itseään konttaus asennossa, muttei kyllä tahtoisi nyt ryömiäkkään...on tämäkin :whistle:

Mutta nyt jatkamaan aamu puuhia :wave:

paapelo+poju+Iina 5kk5pv
 
aurinkoista päivää taas!

meillä on ollut vieraita niin ei ole ehtinyt kirjoittaa tänne. Se vatsatauti meni ohi itsestään eikä tarvinnut lääkäriin lähteä, onneksi! Eli back to normal täällä..

Liikkumisesta: poju oppi kääntymään mahalleen ja nyt haluaa tehdä sitä koko ajan, välillä onnistuu ja välillä ei, kun on nyrkit suussa koko ajan, kääntyminen on hieman hankalaa mutta ottaa kovan vauhdin ja humpsis, onkin mahallaan :D Kyllä sitä on ihana seurata kun toinen oppii :heart:

Nukkumaan menot (sekä päivällä että yöllä) on jostain syystä vaikeutuneet eli poju ei haluaisi millään käydä nukkuu ja heti kun laitetaan selälleen hän alkaa kirkua ja kiljua! Eli ollaan sitten "väkisin" pidetty hereillä niin kauan että on aivan poikki, vasta sitten suostuu nukahtamaan. Johtuu varmaan tuosta uuden oppimisesta kun kaikki on niin jännää, ei malttaisi millään nukkua. Sama homma syömisten kanssa, huolii maitoa vain liikkeessä eli tää mamma joutuu kävelee ympyrää jolloin poika aloittaa syömisen, sitten saa kyllä istua (öisin menee vielä ihan normaalisti, ei edes avaa silmiään kun syö).

Tuohon unipussiasiaan, meidän poju ei suostu pitämään peittoa ollenkaan, potkii myöskin aina sen pois, täällä myös harkinnassa unipussi. Tosin meillä on kotona niin lämmin että ei haittaa vaikka ei peiton kanssa nukukkaan, pojulla on yöpukuna kuitenkin sellainen unihaalaribody (taimikäsenytonkaan) ja ei koskaan herää siihen että olisi kylmä.

Poju täyttää kohta 4kk, saisikohan hyppykiikun jo virittää?? Kun on kamalan kova pomppimaan ja tykkää että sylissä hyppyytetään.. Muutenkin näyttäisi olevan aika vilkasta sorttia, koko ajan pitää keksiä jotain uutta ja pysyä liikenteessä, muuten tulee superhermostuminen :D Onneksi suostuu olemaan kantorepussa! Ja tietysti lattialla viihtyy kun pääsee kääntyilemään (tai harjoittelemaan niitä)

Soseita ei olla vielä aloitettu (tai maistettiin perunaa ja porkkanaa muutaman kerran), mutta ajattelin odotella ens viikon neuvolaa ja mitä siellä sanotaan, on kyllä jo tutustunut lusikkaan ja tykkää siitä kovasti :D

Mulla jäi tänä vuonna taimet laittamatta, vaikka olis parveke minne niitä kesäkukkia vois laittaa, ehkä ostan sitten kesällä valmiina vaan jotain... vaikka kyllä niitä omia tuotoksia on kivempi ihailla :D

Eipä tänne siis muuta ihmeellistä, aurinkoista viikonloppua kaikille!

ruusu+Sampo huomenna 4kk
 
ruusu:

Jos tuo teidän Sampo herra on noin loikkiva tapaus, niin voi hyvin laittaa kiikun, mutta ei vielä kerralla kovin kauaa kannata pitää kiikkumassa...odotella rauhassa että selkä vielä vahvistuu ja vahvistuuhan se pian, kun kääntymisen on oppinut ja alkaa varmaan viihtyä pidempään mahallaankin.
Meidän poika oli tuommoinen jökö vauvana, ei suostunut hereillä ollessaan köllimään ollenkaan, vaan piti hyppyyttää ja hänhän tanssi, joten hyppykiikussa voitiin pitää jo 5kk niin kauan kuin poika jaksoi kerralla olla, eli n.20min jaksoi kiinnostua ja sitten se oli jo ihan kulunut juttu :D

Ja jos tahdot jonkun helpon kasvatin itsellesi parvekkeelle kasvattamalla siemenestä, niin ostappa Aitoelämänlanka tai Päivänsini.
Ne voi laittaa hyvin vaikka vasta ensi kuussa ja itävät 1-7pv yleensä ja kasvavat nopeasti..on siis köynnöskasvi jos ei ole entuudestaan tuttu ja tekee todella kauniita kukkia ja kasvaa korkeaksi.

Tässä viimevuotisesta päivänsinestä yksi esimerkki kukka, joka on juuri aukeamassa:
 
Paapelo: kiitti vinkeistä! taidan käydä jotain tuollaista kukkaa ostamassa, käykö se aurinkoiselle parvekkeelle??

Ja taidetaan virittää hyppykiikkukin, se tulisikin vaan yhdeksi leikiksi lisää ja pidetään alkuun vain hetki siinä mutta kun tuo poju on niin liikkuvaa sorttia niin kiikku voisi olla hetken verran ihan mukava juttu!
 
Tiilan tytylle onnittelut pikku nököistä...ai kun niillä onkin sitten kiva tutkia paikkoja :D :D

ruusu:
Juu, aurinkoisella parvekkeella tekee enemmän kukkia, vaikka on siis muutenkin runsaasti kukkivaa sorttia. Mutta paahteesta ei pidä kauheasti jos kestää useita tunteja päivästä. Minun päivänsinet pärjäsi aamupaahteen kourista hyvin, kun ne siihen paikkaan keväällä pikkuhiljaa totutin =)
Ja mustasilmäsusanna on myös tosi kiitollinen ja helppo kasvatettava ja sen voi laittaa myös kiipeämään tai kasvattaa vaikkapa amppeliin =)
 
oon mielenkiinnolla lukenut noita teidän iltamenojen kuvauksia. Eilen mietin pääni ihan puhki melkein että miten pitäisi tyttöä nukuttaa. Meillä mennään niin, että yhdeksältä suunnilleen vauveli on niin väsynyt että mennään nukkumaan, sitä ennen vaihdettu vaipat ja yöhaalari. Hilma syö tissiä oikeastaan vain makuuasennossa muutenkin. (Alussa kun syöttöjä oli enemmän, syötin myös olkkarin sohvalla, mutta nyt ei onnistu ollenkaan. Kääntelee päätään ja venkuloi, on tosi hankalaa jos joskus täytyy syöttää istuallaan) Nukahtaa siihen tissille mutta pääsen siitä irti sitten yleensä vasta tunnin päästä. Sitä ennen jos yrittää irrottaa, niin herää. Parhaiten onnistuu niin että annan olla siinä niin kauan että päästää itse irti.

Miten muuten te muut teette tämän yleensäkin, eli kun vauva syö rintaa, niin päästääkö itse irti lopulta vai pitääkö irrottaa?

Siinä Hilma nukkuu yleensä puoli tuntia tai tunnin itekseen irti päästyään, ja herää sitten taas syömään. Silloin nukahtaa uudelleen YLEENSÄ vähän nopeemmin. Seuraavan kerran herää joskus yhdeltä tai kahdelta, sillon oon ite niin tokkurassa, etten muista aina edes että söikö vai ei. Yösyömiset sujuu hyvin siinä mielessä että valmista tulee nopeesti. Hilma siis mun kainalossani nukkuu. Niin ja mainittakoon vielä se että mäkin jään silloin yhdeksän aikaan jo nukkumaan, vaikka en unta silloin vielä saakaan kun toinen on tissitakiaisena siinä niin kauan. Harmittaa nykyään välillä tosi paljon jos haluis tehä jotain muuta, ja pitää siihen aikaan jo sänkyyn mennä lopullisesti.

En oikeesti tiedä miten tässä asiassa pitäis edetä, että mitä taktiikkaa koittaisin ensin, että saisin tän meidän nukahtamisen edes jotenkin tavanomaiseksi. Tuttiahan Hilma ei ymmärrä ollenkaan, ei imeskele sitä, vaan pureskelee. Tykkää sillä kyllä kovasti leikkiä mutta mitään apua siitä ei oo vielä ollut. Päikkäreillekin nukahtaa vain tissille. Havahtuu yleensä kun koitan nousta pois sängystä. Poikkeukset vahvistaa sääntöä tosin aina välillä, juuri äsken Hilma nukkui itekseen puolitoista tuntia (sitä ennen tunti tissi suussa)

Nopeesti syöttäminen ei onnistu, kun tosiaan hyörii ja pyörii sylissä sitten. Varmaan ihan eri määrä maitoa tulee syötyä silloin. Vaunuihin nukahtaa, liikkuviin sellaisiin, tosi hyvin.

Sitten yksi kysymys tripp trapp tuolista Tarviiko siihen vauvalle sen lisäosan, vai sisältyykö siihen jotain sellasta millä vauva pysyy siinä? Kattelin niitä tänään kodinanttilassa, enkä tajunnut oikein. En oo ennen huomannut sellasta jotain baby-lisuketta siinä.

Hanikka ja Hilma (kohta 5 kk)
 
Hanikka:

Teillä vähän sama tilanne kuin meillä oli.
Kyllästyin itse tuohon, että tyttö ei suostunut nukkumaan ilman, että tissi on suussa ja koska tässä tosiaan on tämä minun ja miehen keskinäinen aika tosi kortilla, tahdoin, että edes se pari tuntia olisi illalla yhteistä aikaa.

Aloin sitten tekemään niin, että kun uni aika tulee vihdoin, menen makkariin pimeään syöttämään tytön. Alkuun voi olla vähän virkeä, mutta "nuutuu" pian, kun ei ole mitään valoja tai ääniä, enkä minäkään pidä katsekontaktia yllä lainkaan. Suht nopeasti sitten syö tissit tyhjäksi ja alkaa nukkumaan syliin.
Siitä sitten siirrän koppaan, jolloin yleensä havahtuu hieman ja yrittää kätistä, että tissi takaisin suuhun....rauhoittuu kun kiikutan koppaa tovin ja herää vielä syömään kerran n.1h päästä. Tosi pikaisesti syö tuolloin, ehkä 5-10min ja nukahtaa heti uudestaan koppaan laitettuani.
Kopassa sitten nukkuu hyvin, tosin on tosi lämmin, joten ikkunaa on pidettävä raollaan ettei paahdu.

Mutta siis meillä toimi tämmöinen. Ei siis meilläkään ymmärretä tutista mitään ja omaan sänkyynsä ei vielä ole oppinut rauhoittumaan, ehkä myöhemmin.
Tässä olisi nyt unikoulun paikka, jonka alun mies saa suorittaa. Me menemme pojan kanssa äidilleni yökylään.
Tai ei tuo ehkä oikeastaan ole unikoulu, vaan pikemminkin pullokoulu. Miehen kanssa kun tuo pullottelu sujuu suht vaivattomasti ja varsinkin jos minä en ole paikalla.

niin juu ja siis tuo koppa on meidän yhdistelmien pehmeä kantokoppa =)
 
Hanikka, onpas meidän Hilmat samanmoisia :LOL: meilläkään ei tuota tuttia huolita ja nukuttamis jutut on ihan samat..

Paapelolla on hieno tatska, itelläni on ranteessa vuosi sitten otettu rauhankyyhky joka kantaa peace-merkkiä, ens viikolla ois tarkoitus mennä ottamaan jalkapöytään uusi, yhden kun ottaa niin on pakko saada toinen :D

Ja jooh, onko joku kattonu maajussille morsianta??Mun serkku on siinä mukana morsian ehdokkaana :D

Eipäs muuta tällä erää..

NaNa ja Hilma :heart: :heart: :heart:
 
Moi kaikki! Ma sain vihdoinkin netin ja uuden lapparin eli nyt taas kulkee. Mulla jai koko helmikuu valista eli kertooko joku onko mitaan ihmeellista tapahtunut?
Huomasin tossa etta puhutte kerho-puolelle siirtymisesta? Mita se tarkoittaa ja miten ma sinne paasen? Myoskin, ma en ikina saanut sita kutsua liittya mukaan siihen facebook-ryhmaan? Sina jo mulle lahetit sen kutsun (en enaa muista etta kuka), niin voisitko lahettaa sen uudelleen?

Unna on pienessa flunssassa mutta ei nayta kauheesti enaa vaivaavan. Kauheella vauhdilla mennaan eteenpain ja neiti selittaa kuin papu pata. Nauretaan jo aaneen mutta kaantymista selalta mahalleen viela odotellaan. Eilen kokeiltiin velllia, etta josko silla saatais vahan tukevampia younia aiheutettua, ja hyvin maistui tytolle. Tanaan vahan isompi satsi eli n.3 teelusikallista :)

Mulla on aiti taalla belgiassa nyt kylassa mutta heti kun haa lahtee alan paneutua teidan kuukauden takaisiin juttuihinne :) Toivottavasti kaikki voivat edelleenkin hyvin vauvoineen!

 
Täällä katotaan maajussille morsianta :) Oon seurannu joka tuontantokauden, tää nyt on jään hiukan vähemmälle, kun tyttö menee nukkumaan aina näihin aikoihin. Tänään eka kerta ku kunnolla pääsee seuraamaan.

Meillä on tänään ollu välipääivä liikkumisharjotteluista. Niia oli yli puolituntia lattialla vain kyljellään, eikä kääntynyt heti mahalleen niin ku muina päivinä. On jutellu tänään selvästi enemmän ja nauranu tosi paljon. Oltiin aamulla tanssissa ja siellä ekan kerran nauroi isossa porukassa ääneen :heart: Tykkäsi kovasti muumilaulusta ja leikistä. Tän jälkeen on nauranu tänään joka kerta kun on kainaloista nostanu korkealle ilmaan ja takasin, se on saanu isot naurut aikaan sekä minun että miehen tekemänä.

Käytiin myös jälkitarkastuksessa korvista tänään. Kysyin tältä lääkäriltä sitten tuosta keliakiasta ja viljojen mukaan otosta ni totesi vain, että heillä on tuo geenitesti ja laittoi lähetteen mukaan. Sitten hiukan juteltiin ja tosiaan se on niin yksinkertainen juttu että otettiin verta tytöstä ja siitä katsotaan dna.sta kantaako keliakia geeniä ja näin tyttö toivottavasti selviää samoilta vaivoilta kuin minä. En ikinä toivo lapselleni samanlaisia kipuja mitä minulle tulee gluteenista. Muistan vieläkin kuinka kamalaa se on vaikka toteamisesta kohta 5 vuotta. Tosin mahani on vieläkin niin herkkä että kipuilee millon mistäkin, mutta nää ei onneks oo mitenkään verrattavissa keliakia kipuihin.

Oli niin reipas ettei itkenyt lääkärissä ollenkaan eikä edes verikoetta otettaessa. Itku tuli vasta kun neula otettiin pois ja alettiin painaa pistoskohtaa. Suurin itku tuli vaatteita puettaessa, ja luulen että se johtui väsymyksestä.

Nyt laittamaan likkaa nukkumaan, tänään ekaa kertaa maissivelliä iltapalana. Aamusin ollaan totuteltu siihen ja kun ei oireita niin nyt katsotaan nukutaanko pidempään kuin yhteen tätä ekaa unipätkää.

Alley ja reipas pieni Niia :heart:
 
Juu minä ainakin katon sitä maajussille morsianta. Oon katsonut joka tuotantokauden :D

Löysin muuten tästä meidän alueelta pari kaupungin rivitaloyhtiötä mistä en tiennyt mitään, luulin ettei täällä ole kaupungin asuntoja. Taidan pistää hakemuksen vaikkei siellä vielä vapaita olekaan :) Mutta sitten kun vapautuu niin meillä on hakemus valmiina.

 
Hanikka meillä myös yöunille mennessä tyttö syö makuuasennossa ja pitkään. Yleensä (nykyään) irroitan otteen kun on jo selvästi horroksessa, noin 15-20 min. syönnin jälkeen, ja siirrän tytön omaan sänkyynsä. Tänäänkin kitisi siinä vaiheessa, mutta löysi sormen hetkeksi suuhunsa ja rauhoittui sinne sitten.

Lähes joka ilta (nyt kun tuon irroittamisen olen tehnyt) on myös herännyt 50 minuutin päästä huutelemaan lisäruokaa. Imetän sitten sen kymppiminuutin, ja sitten tyttö nukkuukin tavallisesti 5-7 tuntia.

Paitsi tänä yönä, kun menin tämän tänne kirjoittamaan.. nyt sitten tietysti syödään tunnin välein koko yö.

Ja meilläkään ei tutia ole käytössä lainkaan, ettei sillä saa hiljennettyä. Jos kovin meinaa se sänkyynlaittoitku yltyä, pidän kättä rauhoittavasti painona ja sihisen "shhhhhh" niin sillä yleensä jää. Toivottavasti löydät helpotusta teidän iltarutiineihinne!
 
Ahistus sentään...

Huomenna on ne pojan synttärikemut ja tämä kämppä on taas ihan hullunmyllyn...viisaana keksin alkaa maalaamaan vesiväreillä pojan kanssa ja niinhän siinä kävi, että poika huiskutteli värejä seinille...meillä on nyt sitten abstraktia taidetta olkkarin seinällä :LOL: No onneksi lähtee ihan pyyhkimällä pois :D
Ja kaikki rimpsut ja rämpsyt on täällä pitkin poikin, kun poika on nyt havainnut hauskaksi puuhaksi kokeilla kaikkien kenkiä, siis minun, isän ja omia kenkiä :whistle:
Nooh, ei muuta kuin pikasiistiminen aamulla tai varmaankin vasta puoliltapäivin, sotkua tulee kuitenkin ennen kuin kemut alkaa...ja niiden kemujen aikana vasta sitä sotkua tuleekin, kun lasten ikäkatto on vain 2v ja poika on se vanhin :D

Ja jee...pääsen tilaamaan vihdoinkin sen järjestelmäkameran...löysin jo mieleiseni ja odotan nyt aamuun, jotta mies hyväksyy päätökseni...tai tämähän on vain sellainen kohtelias tapa, siis kun MINÄ TAHDON JUURI SEN :D :saint:
Niin, poikahan rikkoi sen meidän vanhan kameran, perus digikameran, kun otti sieraimistaan kuvia ja se lipesi kädestä :LOL: Juu, meidän pojalla on erikoiset kuvauskohteet :p

Mutta nyt öitä vaan kaikille :wave:
 
Hei,pikaisesti ennen unille menoa..
Täällä ollut mukava päivä tänään, hyvä ystävä kävi meitä katsomassa pitkästä aikaa ja oli kivaa rupatella. :) Ja kyllä, myös minä olen koukussa Maajussille morsian-sarjaan. On jotenki ihanan suloista seurattavaa se =)

Kävin myös kaupungilla yksikseni kiertelemässä,mies jäi pojan kanssa kotiin. Ostin vähän keväisen keltaista, mm. kaitaliinan ja kynttilöitä. Ihanaa pienillä elementeillä muutella vähän sisustusta. Huomenna sitten mies lähtee laskettelureissulle ja minä suuntaan pojun kanssa siskolle kylään.

Hyvää viikonloppua!
nöpötin ja pojanpalleroinen :heart:
 
Huomenta!

Kaikille teille nukkumisongelmien ja tuntikausien tissittelyn kanssa tuskaileville suosittelen lämpimästi Elizabeth Pantleyn kirjaa Pehmeä matka höyhensaarille. Itse olen löytänyt siitä itkuttoman avun meidän neidin nukkumisongelmiin. Tilasin sen bookplus.fi:stä, jos jotakuta kiinnostaa.

Alunperin hankin kirjan neidin päiväuniongelmien ja iltahuutojen vuoksi. Pantleyn opit eivät ole mitään yhdessä yössä -ratkaisuja, vaan vaativat aikaa. Nyt kun ollaan toteutettu kirjan neuvoja noin 3 viikkoa, päiväuniin on tullut jonkin verran järkeä ja yöunia neiti vetelee klo 19-7, ilman iltahuutoja. Syöttöjä oli tällä 12 h jaksolla viime yönä klo 21, 02 ja 5.30 eivätkä syötöt olleet kuin n. 5-10 minuutin mittaisia. Kirjassa on neuvoja sekä imetettäville että pulloruokituille vauvoille, kuten myös tuttia syöville ja tutittomille.

Olen itse tosi tyytyväinen kirjan hankintaan. Neuvot ovat loppujenlopuksi aikalailla maalaisjärkisiä, mutta kirja auttoi strukturoimaan omia ajatuksia ja rakentamaan oman unimallin meidän neidille. Unikoulumme on siis edelleen kesken, mutta suunta on koko ajan pikkuhiljaa eteenpäin - ilman itkettämistä.

Nyt hyvää viikonloppua kaikille, painun tästä suihkuun!
 
Soseista: Onko jotain muita kasviksia vielä mitä voi kokeilla 4kk vanhalle kuin peruna, bataatti, porkkana, maissi, kukkakaali, kesäkurpitsa ja parsakaali? Onko kukaan tehny esim munakoisosta tai tavallisesta parsasta, mikä on kohta parhaimmillaan, sosetta? Entäs avokado uskaltaisko sitä kokeilla vauvalle? Meillä vielä pari makua noista vakkareista käymättä läpi, mutta oon miettiny jo aiemmin, että voiko jotain muuta vielä antaa vai onko ne noi 7. Tuota avokadoa ei varmaan samallalailla voi käyttää kuin peruskasviksia, mutta ajattelin että jos sitä vois joskus johonki soseeseen lisätä ilman pakastusta makuaineeksi vain. Mutta munakoison ja parsanhan pitäis olla ihan samalla lailla peruskasviksia. Sitten tietty ois lanttu, palsternakka ym. Mutta taitavat olla liian voimakkaita näin pienelle. Jostain sosepurkista luin että siinä ois ollu palsternakkaa.

Nyt keittämään parsakaalia :)
 

Yhteistyössä