Vastaan omalta osaltani
Henspulle; Suvi on suht saman ikäinen kuin Leo ja aloitettiin soseet n. 3kk1vko iässä. Kokeiltu on ja käytössäkin peruna, bataatti, porkkana, maissi, luumu, päärynä, omena, kukkakaali. Parin kokeilukerran perusteella myöhemmäksi on siirretty mango, persikka ja kesäkurpitsa. Seuraavana menee banaani kokeiluun
ja sitten ehkä parsakaali. Teen itse perunan, bataatin, porkkanan ja kesäkurpitsan -ylipäätään kaikki kasvikset paitsi maissin. Ekat banaanimaistiaiset annettiin nyt suoraan kuoren alta lusikalla raaputettuna. Itsetehdyt soseet laitan jääpalamuotteihin ja siirrän sitten rasioihin, oon pakastanut myös porkkanan ja bataatin keitinliemen, jos sitä jää yli. Peruna kuitenkin kaipaa jotain ohennusta sekaan, niin noista saa myös lisämakua samalla.
Meillä syödään soseita 2 kertaa päivässä; puolenpäivän-yhden ja iltaviiden-kuuden maissa. Teen sekoituksia esim. bataatti-peruna tai porkkana-peruna, monesti myös peruna-maissi-porkkana jne. kolmen maun sekoituksia. Hyväksihavaittu neuvo tuli täällä
paapelolta, Suvi syö oikein kivasti ensin vihannekset ja sitten odottaa hedelmää. Vihannessoseen loppupuolella jo alkaa kitinä, kuulostaa niinkuin sanoisi eieieiei...
ja sitten pitää näyttää kun kaavitaan viimeisiä vihanneksia, niin tietää että kohta tulee herkkua. Omituista kyllä, monesti nuo hedelmäsoseet on paljon kirpeämpiä kuin esim. bataatti ja porkkana, silti maistuvat jälkkärinä. Hedelmistäkin oon tehnyt sekoituksia, esim. luumu-päärynä tai päärynä-omena ( sitä saa valmiinakin sekoituksena). Vihannesta menee kerralla n. yhden purkillisen verran, hedelmää puoli purkillista ja lopuksi vesihörpyt nokallisesta tuttipullosta. Vähemmän kun annoin, niin alkoi huutamaan pöydästä noustessa... Aion kysyä puuroista ensi viikolla neuvolassa, että voisiko niitä jo vähitellen aloittaa vai pitääkö olla se 5kk.
Suvi hermostuu myös, kun ei osaa vielä ryömiä. Paitsi sitten onnistuu vähän matkaa kun suuttuu kunnolla ja jalat alkaa sätkiä kovemmin suuttumuksesta :kieh: Nyt on unohtunut vatsalta selälleen kääntyminen, paitsi tänään meni vahingossa kokonaisen kierroksen, kun oli ensin kääntynyt mahalleen ja vähän aikaa ollut siinä. Ekat höö-ääntelyt tuli jo silloin kk sitten ja hävisivät muutaman päivän jälkeen kiljumisen opetteluun. Nyt on myös höö ja muitakin ääniä löytynyt :heart:
Hauskaa alkukevättä kaikille!
Piki ja Suvi 4kk3pv