Lokakuun -08 kullannuput

Voi, että et nyt potkii päähän |O Iski rintatulehdus viime yönä, kuume nousi korkeelle tunnissa ja rinnat niin kipeet etten olis tosiaa tajunnu et voi niin kovin sattua |O Ulvoin, paruin ja valvoin koko yön. Ihan kamalaa....
Sain 10pv antibioottikuurin, mahtaako se nyt sit tehdä neidille vatsanpuruja (relatipat on jo valmiiks käytössä) tai sit tulee sammas :/ maalailen tääl jo valmiiks piruja seinille, mut harmittaa :ashamed:
Sit neiti ei suostu ottaa sitä kipeempää rintaa ku hetkeks suuhun. Huutaa ja raivoo siinä. Tuntuu ettei se heru kunnolla.
on aika toivoton olo, et apuja otetaan vastaan.

Liina ja pimpula 3vko1pv
 
moi

onnea Kirsikka :flower:

liina auts ...nyt vaan särkylääkettä napaan, jos helpottais vähän kipuja....ja lepoa vaan..kannattaa yrittää tarjota vauvalle sitä rintaa vaan jos saisi sitä tyhjennettyä..imetytukilistan sivuilta löytyy hyviä vinkkejä lämpöisestä kauratyynystä aina viilentäviin kaalinlehtiin saakka, jotka muuten kuumentavilla rinnoilla tuntuu taivaallisesta..nyt vaan kaaliostoksille =) ..käy kurkkaa sieltä muitakin vinkkejä...jaksuja :hug: ..

zizilisko mulla kasvojen iho nyt tosi hyvässä kunnossa, tais se odousajan hehku tulla myöhemmin...hiuksien kanssa ei vielä ainakaan ongelmia

pw ja muru
 
Zizilisko Mulla kukkii ja punoittaa naama myös, pärstässä ainakin 50 finniä!! Tai eivät ne ole ihan finnejäkään, liekö sitten jotain hormoninäppyjä kuten vauvallakin.. eli muuten kuin finnit, mutta ei niistä puristamalla mitään juuri ulos tule. Todellla ärsyttävää, kun iho on muutenkin atooppinen ja punoittava.
 
Elättelen toiveita, että ehdin hetken naputella tässä ennen kuin esikoinen herää...

Meillä on mennyt aika mukavasti, joskin onhan tämä alkuun jotenkin kaoottista ja hankalaa, jos molemmat lapset vaativat jotain samaan aikaan. Nyt vielä menee hyvin kun mies on kotona, jännittää, että miten tulen pärjäämään sitten yksinäni kun isyysloma loppuu. Täytyy vaan värvätä sukulaisia apuun aluksi.

Meillä meinaa pukata pientä ongelmaa kestovaippojen kanssa, kun noiden sisävaippojen ja kuorten reuna osuu juuri napatyngän kohdalle/sen alle, ja hankaa ja tökkii sitä, niin että se on aika ärtynyt ja vuotaa. Nyt olen sitten eilisillan jälkeen käyttänyt kertiksiä tai harsoa+villiksiä, ja näyttää jo paremmalta. En vaan ole mikään mestari tuossa harsojen taittelussa, joten saa nähdä faslkaako hetkessä. Tosin kyllä meillä on jo vuotaneet sekä nuo kestovaipat että kertikset, ei se niin vakavaa ole, onneksi on paljon vaatteita pikkuisella :D Ja onneksi tuo napatynkä irtoaa kuitenkin aika pian, sitten pääsen taas kunnolla käyttämään noita ihania pikkuvaippoja :)

Imetyksestä oli moni kirjoitellut. Suosittelen liittymään imetystukilistan sähköpostilistalle, sinne voi lähettää kysymyksiä, niihin saa lähes aina useita vastauksia toisilta äideiltä. Vastaajien joukossa on myös koulutettuja imetystukihenkilöitä. Itsekin varmaan taas liityn, esikoisen aikaan tuli ahkerasti niitä viestejä luettua. Aina ei tarvitse edes omaa kysymystä lähettää, kun aika lailla samojen ongelmien kanssa ihmiset painivat, niin monissa viesteissä tulee hyviä neuvoja yleisiin ongelmatilanteisiin.

Meillä on nyt imetys lähtenyt ihan hyvin käyntiin. Maito nousi nopeasti, ja nyt alkaa jo maidontulo vähän tasaantua, enää eivät rinnat näytä ihan meloneilta. Nännit ovat kyllä kovin arat, ja vähän ovat päässeet päistä ruvelle, mutta onneksi sekin menee pian ohi.

Tämä vauva on kyllä erilainen kuin esikoinen, huomaa, että on syntynyt vähän valmiimpana tähän maailmaan (esikoinen syntyi rv 38+1 ja tämä 39+5). Esikoinen vain nukkui ekat 2 viikkoa, syömään herättäminen oli ihan työn ja tuskan takana. Tämä onneksi pitää itse huolen ruokailuistaan :) Ja muutenkin vaikuttaa kyllä ärhäkämmältä kuin siskonsa, joka oli vauvana tosi tasainen luonne; nyt alkaa kyllä luonnetta löytyä, ja pieniä merkkejä tulevasta uhmasta alkaa jo näkyä.

Nyt alkaa esikoisen huoneesta kuulua heräämisen ääniä, joten palaanpa taas sitten kun löytyy pieni hetki aikaa :)

Kirsikka ja vauveli 5 vrk
 
Huomenta :wave:
Täällä on pikkusen olo jo helpottanu... huoh! PW:n vinkistä mies haki vielä illalla kaalia kaupasta, niitä pidin yöllä liivissä. Meidän synnärilläkin niitä annettiin ku maito nousi.Mut eipä taas sit itelle tullu mieleen eilen. Et kiitos kun on aina joku vinkkaamassa.
Taitaa aika äkkiä alkaa vaikuttaa ne antibiootit. Sitä ihmettelin ja lääkärikin ihmetteli et mistä se rintatulehdus oikee tuli. Ku se rinta ku oli tulehtunu oli koko aika ihan "löllö" tai siis normaali. Siis ei ollu mitenkää kova, eikä siin tuntunu mitää paukamia et olis tiehyttukos. Outoa... Toivon vaan et jos ja kun tää menee ohi ni ei sitte uusis, ku kuitenki ihan puun takaa nytkin tuli :/ Oli se kipu kyllä niin jäätävä etten toivo kellekään!
Vielä ei ainakaan vauvan masu oo mitenkä huonona tosta mun kuurista, mut se alkoki vast eilen... Onko muuten kokemuksia muilla antibioottikuurista imetys aikana? Et tuliko vauvan masu kovinki kipeeks?

Liina ja pimpula 3vko2pv :heart:
 
Myrskyisää huomenta :wave: Ihan tajuton keli :eek:

finneistä mulla on nyt vasta(2kk synnytyksestä) tullu naama ihan näppylöille |O Eilenkin ku katoi peiliin ni mietin että onkohan mulle tullu uudestaan vesirokko :D Hiuksissa en oo huomannu mitään.Mutta tähän asti iho on ollut todella raikas ja hehkeä,liekö nuo hormoonit vai mitkä mutta nyt on tosiaan meno kuin vesirokkosella.

Kirsikalle onnea Mä itse olen kans ollu ihan suu auki noiden lasten kanssa että miten erilaisia ovat :eek: Esikoilla oli koliikki 4kk ja niistä ajoista ei ole juuri muistikuvia ja Sara taas aivan unelma ollut tähän asti.NUkkuu ja syö hyvin ja muutenkin rauhallinen tapaus.Päivät menee ihmetellessä =)

Ens perjantaina olis 2kk neuvola ja siinä yhteydessä annetaan se eka Rotarix-rokote.Saapi nähä millaset reaktiot siitä tulee :/ Toivottavasti ei kauheesti kävis Saran masuun :/ Tosin kai se olis jo aikakin vähä saada univelkaa :LOL:

Liinalle paranteluja :hug:

Nyt sitten omaanapaa:

Mulla loppui jälkivuoto n.3vkoa sitten ja sen jälkeen ei oo tullu mitään.Nyt sitten muutama päivä sitten alkoi tuntumaan hiivan merkkejä :x Ja eilen alkoi suht runsas vuoto joka ei kuitenkaan ole kirkasta ja tänään ollu maha tooosi kipee,ihan menkkakivuilta tuntuvat.voikohan nää olla jo menkat? Vai johtuuko tosta hiivasta? Mä kuitenkin osittain imetän vielä vaikkei maitoa meinaa enää tullakkaan.Emmä kyllä muutakaan syytä oikeen keksi :/
Mites teitin petihommat?:p Onkos tullu kokeiltuu? :p Meillä alotettiin jo joskus 3vkoa synnytyksestä ja ei täällä ainakaan ole limakalvot kuivina,päinvastoin sitä tulee ku tunturipurosta :LOL: :LOL: :whistle: Kortsua ollaan nyt käytetty kunnes saan alotetuks nuo pillerit.Ja seksi itessään tuntuu jotenkin monin verroin paremmalta kuin ennen.Ehkä se että ei ole sitä tynnyriä enää niin vaikuttaa asiaan :D

Nyt laittaa pyykkiä :wave:

-Laura ja Sara 2kk1pvä-
 
Pitkästä aikaa saan itestäni irti että tännekin kirjoittelis..

Mulla alkaa mieliala vähän laskea, ylläri ylläri.. maito vähenee. Nyt on kyllä saanut imetettyä nelisen viikkoa jotenkuten, kun esikoiselle maito riitti pariksi viikoksi. Tiedä häntä, onko nyt jelppiny oma motivaatio ja se, että olen vaan sinnikkäästi tarjonnu rintaa ja pumpannut.. Nyt parina päivänä olen saanut pumpattua vain 10 ml..siis yhteensä.. :'( Ja parin - kolmen tunnin päästä saa taas sen kympin. Lopun ajan alkua tämä on.

Eikä Ninni kyllä rauhotu enää rinnalla.. turhautuu aivan selvästi, päästää nännistä koko ajan irti ja "nokkii" kuin kananpoika. Tottakai se vetää mielen matalaksi.. mutta kaikkeni olen nyt kyllä yrittänyt. Ja aion silti antaa vielä rintaa ja jatkaa pumppaamista jos se vaikka lähtis uudestaan nousuun.. Jos tämä on joku vaihe??

Mitä korviketta muut käyttävät? Ja ykköstä vai kakkosta? Meillä on käytössä Nan2, lastenlääkäri neuvoi antamaan jo kakkosta, sillä mun omaa maitoa tulee niin niukasti. Ja jos rintamaitoa alkaa tulemaan taas enemmän että täyttää Ninnin masun, niin sitten voi siirtyä takas ykköseen.. Jos tarvii siis antaa myös korviketta. Tuossa kakkosessahan ei ole muuten mitään eroa kuin että rautaa on enempi. Sikäli mikäli olen oikein ymmärtänyt..

kirsikka Aika hankalaa on täälläkin esikoisen ja vauvan hoitaminen, ja kaikki arkirutiinit pitäis saada pyörimään niinkuin ennenkin. Ruoanlaitto on haasteellista, siinä vierähtää pari tuntia kun saa potut kuorittua. Varsinkin kun Ninni nukkuu vaan puolen tunnin pätkiä ja herättyään ei kestä olla yhtään missään muualla kuin sylissä. :|

Kuinka usein te kylvetätte pikkuisia? Meillä on tällänen "leirimeininki" kun ei olla sisällä suihkua, tai siis tässä päärakennuksessa... vaan me joudutaan ensin pukemaan Ninnille päälle ja mennä tonne piharakennuksen saunaan ja lämmittää puilla sitä ensin sopivan lämpöiseksi ja sitten kylvettää siellä. Onneksi sentään vesi tulee hanasta :LOL: joten ihan joka päivä ei tuu vauvaa otettua mukaan.. ehkä kerran viikossa ollaan saatu aikaseksi, tosin pylly pestään keittiön altaassa.

Jouluksi olisi tarkoitus saada yläkerta valmiiksi ja sinne tulee siis kylpyhuone ja kaikki makuuhuoneet.. Tällä hetkellä me asutaan siis olohuoneessa joka on noin 20 neliöö. kaks lasta ja kaks aikuista... huoh. Ahdasta.

Ja nyt sitten esikoiselle sadevaatteet päälle ja ulos rymyämään.

Kati ja Ninni
 
moi

pika moikkaus ennen kuin vieraat saapuu..

Naurukohtaus kyselin terkalta tosta jälkivuodosta kun mulla tuntui se loppuvan 2 vkon:n päästä synnytyksestä mut sit melkein viikon päästä alkoi uudestaan ja kysyin et voiko noin ja mulla oli sillloin ihan menkkajomotusta selässä ja alavatsalla ja olin ihan varma et mulla on kohtu tulehdus...sanoi et oireet ei viittaa siihen ja et yleensä jälkivuodon jälkeen saattaa tulla ns. jälkivuoto vielä(ihanaa)..eli saattaa alkaa vuotaa vielä hetken tauon jälkeen, ja noi jomotukset viittas just kuulemma siihen et kohtu vielä supistuu ..no mulla ainakin kyllä jäi taas vuoto päälle eli vieläkin sitä tulee ja nyt jo neljäs viikko menossa :headwall: :headwall: ..alan olee ihan kypsä tähän ja kun kuulemma sektion jälkeen pitäis tulla vähemmän vuotoa,mutta ei....just mietin yhtenä päivänä et ihan varmaan hiiva kohta... :headwall: ei merkkejä vielä onneksi....

mut nyt tuli vieraita

:wave:
 
niinhän sinä kävi että ei se lähtö tullut tuolloin 16.10, kävin perjantaina 17.10 yliaikaiskontrollissa jossa varattin aika käynistykseen 20.10.2008 klo 8.00, minnekkä emme kyllä menneet kun jouduin sunnuntaina 19.10 menemään kättärille päivystykseen verisen vuodon takia, siellä päättivät että rupeavat käynistämään synnytystä kalvojen puhkaisulla,
olihan mulla ollut supistuksia jo pari päivää jopa 5 minuutun välein mutta siltikään ei ollut vielä kiire lähteä sairaalaan. No joka tapauksessa kalvot puhkaistiin tuolloin sunnuntaina klo 15.40 ja säännölliset supistukset alkoivat klo 18.00 jota edistettiin oksitosiinilla, melkein koko ajan olin ilman kivunlievitystä mutta yöllä joskus 2-3 aikaan rupesin ottamaan ilokaasua(joka oli kyllä niin hyvää kamaa että mulla oli maailmankirjat sekaisin)
ilokaasun ansiosta miehelläkin oli hauskaa mun kustannuksella synnytyssalissa, kun höpöttelin niitä näitä jatkuvan hikan säestyksellä.
no niin hän siinä kävi että synnytys oli oli pysähtynyt 8 senttin useaksi tunniksi ja lapsivesi meni vihreäksi niin päädyttiin hätäsektioon klo 7.45 maanantai aamuna, jolloinka klo 8.26 syntyi 9 pisteen tyttö.
synnytyksestä itesään ei jäänyt minulle millään lailla huonoja muistoja, ja pääasia että vauva on kunnossa.


muuten tähän upouuteen elämään olen kyllä niin rakastunut ja ole ihan silmittömän rakastunut myös tuohon pikkaseen, joka tällä hetkellä tuhisee tuossa kehdossa vatsa täynnä.Neiti nukkuu yöt hyvin, kerran herää syömään ja tahtoo olla hereillä jonkin tunnin verran mutta sitten jatkaa tyytyväisenä taas unia.
itselläni joutuu imetyksessä olemaan apuna rintakumi kun neiti ei saa hyvää otetta nännistä vielä, mutta harjoittelulla siitäkin yritetään päästä pois.

zizilisko mulla ainakin on naama ruvennut kukkimaan oikein tehokaasti synnytyksen jälkeen, hiuksissa ei ole minulla ainakaan muutosta. tiedä sitten tuleeko myöhemmin jotain esille.

nyt rupean katselemaan idolsia, tulen turisemaan lisää sitten myöhemmin.

Leppis&taavi-neiti
 
Liina81 Minulla oli rintatulehdus kun esikoinen oli 7kk, se iski jostain vaan yhtäkkiä, mulla tuli ensin kainalo kipeäksi enkä kiinnittänyt huomiota asiaan mutta sitten kun rinta kipeytyi heti perään tajusin että tulehtunut se on ja niinhän ne tulehdusarvot olivat koholla. Ja ei tosiaan tuntunut rinnassa päällisin puolin mitään. Sain antibioottikuurin, pari antibioottia tuli syötyä, olo parani ja loput jäi purkin pohjalle :whistle:

Katiapatia älä heitä kirvestä kaivoon pumppauksen tuloksen vuoksi! Tuli tuosta pumppaamisesta mieleen, en tiedä miten muut tekevät mutta jos itse lähden käymään pitemmän ajan jossain (muutama tunti - ilta) niin se vaatii tosiaan tietyn kaavan että saa maidot pumpattua vauvalle. Esim. panttaan toista rintaa yön ajan ja imetän vain toisesta. Tällöin voi saada aamulla pakkautuneesta rinnasta lypsettyä satakin milliä kerralla ja ehkä vähän reilun :D Mutta jos imettäisin molemmista, ei pumppu/lypsy onnistu. Eli käytännössä ainakin itse olen huomannut että maitoa saa itse rinnasta irti lähinnä vain sillon, jos se on pakkautunut. Ja alku maito pyräysten jälkeenhän ne rinnat ovat yleensä lötköt kun maidontuotanto on tasaantunut, joten siksi tissin panttausta imetyksestä jotta saa pulloon maitoa :xmas:

Meillä seksiä alettiin harrastaa vajaa pari viikkoa synnytyksestä ja kuten naurukohtauskin sanoi, on se tuntunut paremmalta ja voi johtua tosiaan siitä että pääsee siihen perinteiseen lähetyssaarnaajaankin ja sehän on kestosuosikki ;) Täytyy kyllä todeta että muutenkin tuo oma nautinto on seksissä jotenkin muuttunut. Mun ongelma on aiemmin ollut hirveä panetus ja olen aina saanut tosi voimakkaita orgasmeja, nyt se panetus tuntuu sopivalta ja nautinto kokonaisvaltaisemmalta, eikä tuskaiselta himolta vaan :whistle: Enpä tiedä mistä moinen muutos johtuu, onko hormonijuttu vai mikä mutta toivottavasti ei muuttuisi tästä miksikään :)

Tiistaina onkin jo 1kk neuvola. Taidettiin saada tosiaan helpompi vauva kuin esikoinen. Tällä hetkellä tätä voisi sanoa äärettömän helpoksi. Tämä saattaa nukahtaa yksinään kun sen laskee sitteriin ja yöunillekin kävi tänään taas kahdeksan aikoihin. Sitten yöllä on vain syötöt/vaipanvaihdot ja unet jatkuu samantien. Ihan uskomatonta jos tosiaan ei joutuisi valvomaan siihen malliin mitä esikoisen kanssa. Aamuyön tunneille asti mahavaivojen säestyksellä.. Eli rauhallinen ja tyytyväinen vauva!

Eipä tuo vauvanhoito muutenkaan tunnu miltään verrattuna 2-vuotiaan uhmakuningattaren tempauksiin :whistle: Ja nuo perusvalvomiset yöllä eli syöttäminen, ei verota voimia, toisin kuin jos joutuisi hyssyttelemään kitisevää vauvaa tuntikausia ja juuri yöllä. Ainoa missä yösyötöt näkyy on muisti eli se pätkii arkisissa tilanteissa. Jostain luinkin, että on ihan normaalitila :)
 
emilyn mulla on kans olo kohentunu jo ihan hyväks, et luulen et mullaki jää toi 10 päivä kuuri kyl lyhemmäks :whistle: Ei viittis kauheesti lääkkeitä popsia ku imettää. Viel en uskalla lopettaa ku toinen rinta pikkusen aristaa... Mut jos nyt 5-7 päivää söis B)
 
Liina81 se vaan tuli mieleen, että joku juttuhan antibiooteissa on että sitä kuuria ei suositeltaisi kesken lopetettavaksi? Tuli mieleen, kun imetin ja määrättiin väärin perustein mulle antibiootit, olin ottanut niitä vain pari kun terkkari totesi, että voin vielä jättää kuurin ihan hyvin lopettaa. Yleensä sanotaan antibiootit pitäisi syödä loppuun jos niitä on syönyt jo jonkun aikaa. Googlettelin juuri ja sen verran löysin, että siksi pitäisi kuuri syödä loppuun jotta tulehdus ei iske kovempana uudelleen. En sitten tiedä, johtuiko oman rintatulehduksen helpotus jo siitä yhdestä antibiootista vai olisiko se helpottanut muutenkin? Itse en noista lääkkeistä niin välitä joten mieluummin olen ilman ellei ole ihan pakko.. tällä kertaa onneksi osaan tunnistaa ajoissa rintatulehduksen, se kun ei aiemmin tullut mieleenkään kainalokivusta jotta olisin voinut alkaa kotihoitaa jotenkin. Nyt onkin toinen rinta ollut välillä kipeämpi mutta vain imettäessä, joten täytyy tarkkailla ja imettää siitä jopa enemmänkin. Kyseessä vasen rinta ja jostain syystä tuota oikeaa on tullut aina käytettyä enemmän imetykseen, kun se yleensä pakkautuu nopeammin täyteen. Tästä muistuikin mieleeni, että se oli juuri vasen rinta joka viimeksi tulehtui! Ja olin tosiaan silloinkin imettänyt siitä vähemmän, koska oikea rinta oli aina täydempi ja kas, pam, vasen tulehtui vaikka olikin löllö mutta imetin siitä liian harvoin.
 
Emilyn no juu ehkä syön sit kuitenki kuurin loppuun :whistle: Eikä ainaka vielä oo neidille tullu vatsavaivoja... Viime yönäki söi vaan 2 kertaa :eek: Ihan unelma yö :heart:
Mulla kans kyl sama juttu, vasen tulehtu vaik se on aina se löllömpi rinta. Siinä rinnassa on vielä sellnen lilanpunanen alue...Kipee se ei kyl enää oo ja herumaanki on alkanu paremmin. Ajattelin et jos siihen oli sit painanu joku ja tulehdus alkanu siitä.
No oli miten oli, oon tosi ilonen ku se helpotti =) Kädet ristis toivon ettei uusi!

Mies meni tänään töihin takas. Se oli kyllä illalla ku myrkyn nielly ku lomat loppu... Mä en ees heränny ku se lähti seitsemään. Jotenki kivakin ku alkaa normi arki taas, tai helppohan mun sanoo ku ei tarvi töihin mennä :D

Liina ja pimpula 3vko+risat
 
Heippa!
Pitkästä aikaa taas kirjoitteleen...

Zizilisko mulla oli raskaus aikana naama kun pitsalautanen, oli niin kauheasti finnejä ja ihottumaa mut nyt onneksi on ruvennut parantumaan. Haaveissa oliskin tällä viikolla käydä ihonpuhdistuksessa kun mieskin on vielä kotona. Hiuksetkin on parantuneet, eivät siis rasvoitu niinkuin raskaus aikana. Onkohan se jotenkin niin että joko raskausaikana tai sit imetysaikana samat oireet... :D

Imetysjutuista on ollut paljon puhetta. Musta tutnuu että mull aon päivät todella erilaisia. Toisinaan tulee maitoo niin että saa pumpata ylimääräistä pois ja sit on päiviä jolloin joutuu neitiä syöttämään molemmista tisseistä kerralla kun tuntuu ettei maito vaan riitä.

Ja antibiooteista - mulla on vielä antibioottikuuri tuon keuhkobakteerin takia muutaman päivän vielä mutta se lääkäri vannotti syömään kuurin loppuun vaikka vauvalle tuliskin masuvaivoja. tänään oli kontrolliverikokeet ja iltapäivällä pitää soittaa tulokset. Toivottavasti tulehdusarvot olis jo laskeneet ettei kuuria tarttis pidentää. En ole kyllä huomannu et neitille olis antibiootit vaikuttanut mitenkään...

Miten pitkiä aikoja teillä on pienet hereillä??
Musta tuntuu ihan ihmeelliseltä kun meidän neiti valvoo jopa 3 tuntia putkeen joskus. Ja päätä on pitänyt ylhäällä jo laitokselta asti. Ihme juttu, mutta hän haluaa katsella ja vispaa oikein päätään kun haluaa tissiä kovasti :LOL:

Saikku ja piipero 2 vko 1 päivä
 
Naurukohtaus: Meillä kestettiin seksittömyyttä tasan 2 viikkoa eli oli pakko touhuta eilen... :) Kuivuusongelmaa ei ole kyllä täälläkään... Noista toisistakin lapsista alotettiin sekstailut muistaakseni n. 2 viikkoa synnytyksestä. Musta olis ollu tuskaa oottaa jälkitarkastukseen asti... :D

saikku: Meidän poitsu onkin saman ikäinen ku teidän neiti... Hereillä se on iltasella pisimpään eli 2-3 tuntia. Muuten 1-2 tunnin pätkiä.
Tuosta pään kannattelusta: Ollaan ihmetelty, ku meidänkin pikkumies nostaa päätään ihan hirveesti. Ku yrittää olalla röyhtäyttää, niin johan pää nousee. Hetkittäin pysyy omin avuin ilmassa, toki aina pidetään kättä varmuuden vuoka tukena. :) Muistaakseni nuo toiset lapset ei ihan näin aikasin alkanu nostaa päätään, siks se tuntuukin oudolta. Muutenkin on jäntevä kaveri. =)

jasmara ja poika 15vrk eli 2vkoa + 1vrk
 
:wave: pikasesti käymään!

omaa naamaa: poika syö hyvin, kasvaa hyvin ja nukkuu hyvin. masu vaivaa ja cuplatonia välistä, muuten oikea ihanuus :heart:

liina81 oli pakko kommentoida. itsellä myös ollut rintatulehdusta ja tässä olisi muutamia vinkkejä pumppaamisen/imetyksen lisäksi mitkä voivat auttaa herumiseen;
hieronta, kuuma suihku ja käsinlypsy suihkussa, kuumat kääreet ja lämminvesipullo (voit laittaa vaikka lämpimän pyyhkeen rintsikoihin, sauna erinomainen vaihtoehto, kaalin lehdet kuulemma auttaa. kuten varmaan huomasit että kaiken A ja O on tuo lämpö mikä auttaa. ;)
toivottavasti helpottaa..

kukkimisesta raskauden aikana pieni finnikeräys ja nyt tuntuu että iho on kuin vauvalla! itse ainakin helpottunut kun ei tarvi kaikkia tököttejä naamaan ja selkään laittaa.. :)

nyt pakko mennä

triple ja jätkä 1kk ja pääl viikko :saint:
 
Kiva huomata ettei oo ainoa kenellä naama kukkinut :D Kaikkea ne hormoonit saakin aikaan.

Meillä imetys jatkuu edelleenkin hienosti. Ilman rintakumia olen nyt imettänyt varmaan jo pari viikkoa, eikä imettäminen satu enää ollenkaan. Liekö sitten rinnat karaistuneet vai vauvan suu kasvanut että saa paremmin kiinni tai jotain. En tiedä. Kävin nyt imetystukilistankin sivuja tutkailemassa ja totesin, että meidän imetys otteet ja asennot sun muut ei ole ihan oikeaoppiset, mutta poika sen kun kasvaa ja pulskistuu :D Joten kai me osataan poikasen kanssa tää homma ihan tarpeeksi hyvin.

Pojalla on vielä vähän keltaisuutta ja bilirubiini on hiukan koholla. Sitä kuitenkin seurataan vielä seuraavaan neuvolakäyntiin. Ja katsotaan sitten onko jo hävinnyt vai mitä tehdään.
Vatsavaivojakin vielä on. Vauva kuitenkin nukkuu ihan hyvin niin yöllä kuin päivälläkin, että saan kyllä kaikki kotihommat tehtyä ja koneellakin kerkeää roikkua.

Petipuuhat on meilläkin jo aloitettu. Toipuminen vaan tästä kolmannesta ei ole mulla ollut niin nopeaa kuin ekasta ja tokasta. Pitkään tuntui tuo alapää ihan tuulitunnelilta, vaikka mulla lantoinpohjalihakset oli ihan hyvässä kunnossa ennen synnytystä. Vieläkin on väljempää, mutta ei onneksi miestä näytä haittaavan :p
Myös rinnat on kärsineet tosi paljon. Jos niistä vielä tuon kakkosen jälkeen oli jotain jäljellä, niin nyt on sekin mennyttä. Painovoima on tehnyt tehtävänsä. Mies oli niin ihana, kun sille itkin mun tissien kohtaloa. Totesi vaan, ettei hän oo ikinä mikään tissimies ollutkaan :D
Mutta kyllä vähän masentaa katsoa peilistä, kun nää roikkuu ties missä ja voin vaan kuvitella ne läpyskät, kun jossain vaiheessa saa loput kilot karistettua ja imetyksen lopetettua :'(

Nimestäkin päästiin yhteisymmärrykseen miehen kanssa. Tai siis minä sain tahtoni läpi :whistle: Poika saa nimeksi Joonatan. Toista nimeä vielä mietitään,,,

Huomenna ajattelin lähteä ensi kertaa baby bioon vauvan kanssa :) Pääsee vähän ihmisten ilmoille. Tää on mullekin ihan eka kerta, kun ei noiden isompien aikaan ollut tällaista mahdollisuutta. Ootteko te muut käyneet tai meinannu käydä näissä näytöksissä?
 
Petipuuhista piti vielä tulla kommentoimaan kun päivällä lueskelin noita teidän kommentteja... Musta tuntuu ajatuskin kauhealta kun vielä vaan kivistä joka kerta kun vessassa käy tuota välilihan haavaa. En oikein uskalla antaa miehenkään edes yrittää mitään kun mieli tekis jo itselläkin, mutta kun tuntuu vaan että kirvelee ja paikkoja aristaa. Miten teillä muilla joilla petipuuhat jo käynnissä tuon haavan kanssa...???
Olen mä jo etukäteen miestä varoitellut muutamankin kuukauden kuivemmastaq jaksosta joten ei hän painosta millään tavalla =) mutta itselläkin olis jo haluja jatkaa siitä mihin jäätiin... Vaikka viime kerta olikin edellisenä iltana kun neiti syntyi :D
 
Kiitos triple vinkeistä. Voinkin jo ihan hyvin =) Mulla oli just siks nii kumma tää tulehdus ku mul ei ollu se rinta mitenkää pakkautunu tai siis täynnä. Se oli ihan löllö ja tulehtu silti, ei auttanu hauduttelut jne. Kuuma se oli ja ihan punalila, ni kaalinlehdet on auttanu siihe kuumotukseen. Mut tottakai jos se pakkautuu ni käytän hyviä hauduttelu vinkkejä =)
 
Petipuuhat tarkottaa meillä nykyään nukkumista tai lakanoitten vaihtoa :D Miehen tekis kyllä mieli, minunkin ehkä, jos fiiliksestä sais kiinni. Meillä tän remontin takia kun asutaan kaikki tässä yhessä huoneessa ja useimmiten esikoinen vielä samassa sängyssä... Että se siitä seksistä.. :headwall:

imetystä jatkan sinnikkäästi, vaikkei siinä tunnu enään mitään järkeä olevan. Vauva vaan turhautuu ja vaikka olis kaksikin tuntia rinnalla menee korviketta desin verran vielä päälle.. emilyn olen juu antanut lääkärin neuvon mukaisesti jo pitemmän aikaa pelkästä toisesta rinnasta monta syöttöä peräkkäin ennenkuin vaihdan rintaa. Ja tällä tekniikalla ei siis yhtään paremmin menestytä. :|

Ninni on kasvanut jo hurjasti, koot 50 ja 56 ovat historiaa :) nyt käytetään 62 ja 68 kokoja.. :eek: Jaksaa pitää päätään tosi hyvin, kääntyy selältään kyljelleen, takas selälleen ja toiselle
kyljelleen. Tällä tavallaa "keinuttaa" itteesä, on meinaan ihana näky :heart: Tykkää myös olla mahallaan, mutta ei kestä ajatusta siitä että liikkuminen onkin vaikeampaa.. :D

Päivisin syömistahti on hurja, tunnin välein menee minimissään 60ml. Öisin kahden tunnin välein desin verran.. Kakkaa on alkanut tulla tosi vähän, kerran päivässä nykyään. En tiedä pitäiskö ajatella tuosta jotain.. kun muistan kuulleeni että sitä pitäisi tulla 2- 5 kertaa päivässä.. Tosin tiedän vauvoja jotka kakkaavat joka toinen päivä tai harvemmin.. :/

Esikoinen on alkanut kauheet riehumiset iltaisin.. Hakee ilmeisesti huomiota. Ainoastaan kovasti sanominen saa tytön rauhottumaan hetkeksi, ja tuokion kuluttua ollaan jo kaivamassa kukkaruukuista multaa ja heitetään sitä ympäri lattiaa. Tai kaurahiutaleita. Tai meikäläisen rasvat on milloin lattialla, milloin vedetty kylppärin peiliin... :| huoh..

 
moi

mä voisin kyllä kans yhtyä noihin Katiapatian petipuuhiin, eli ihana nukkua =) ..oon menettänyt jo ihan toivon tän jälkivuodon kanssa , tää kestää ja kestäääääääääää....nyt siis jo 4 vko menossa ja sais loppua jo...

meillä oli tänään neuvola (1kk ) ja murun mitat oli pituus 53 cm , paino 4250 g(lähtö 3015 G) eli hienosti tullut painoa, pipo oli 47 ? muistaakseni.. =) pieni napatyrä on mutta painuu onneksi hyvin sisään, kaikki hyvin ja muru tyytyväinen, sekä äiti...mulla oli vaan itsellä rr koholla jotain 138/85 :eek: , söin eilen kyllä lakua ym mässyä ihan kunnolla niin oiskohan siitä..hb huiteli 140 paikkeilla eli raudat hyvin auttaneet, nyt syön enää niitä kun muistan...

onko teillä mulla hartit, kädet kipeenä, imetyksestä tai vauvan kantamisesta? mulla on kädet ja samoin nuo hartiat ihan jumissa, olkavarret niin kipeet et kädet ei kohta nouse..pitäis ehtii jumpata niitä mut kun ei tahdo muistaa, ja tää näpyttely ei kyllä yhtään paranna niitä =)

mut nyt maksaa laskuja..

pw ja muru 4vkoa ja rapiat :heart:
 
Onko kaikilla muilla vauvojen kanssa 1 kk tarkastuskäynti?? Meillä oli 2 viikon tarkastus ja seuraava on 6 viikon tarkastus...

Jeps, niska, selkä ja kädet on aivan juntturassa.. käveleminenkin särkee selkää ja muutenkin liikkuminen... Ehkä tämä tästä tuolla voimistelulla hellittää..
 
:wave: Täällä on kans niskat ja selkä aivan jumissa ja särkee. Imetyksen iloja :D

Meillä on huomenna 1kk tarkastus käynti, vaikka 1kk tulee täyteen vasta maanantaina. Seuraava on sitten 2kk käynti, jos ei ton painon kans nyt sit oo enää mitää soutamista...

On tainnu toi mun antibootti kuuri alkaa kiusaa neidin masua :/ Yön nukku tosi levottomasti. Ja en tiä mikä on, mut tänää ei oo nukkunu koko päivänä ku yhen puolen tunnin pätkän ja aamupäiväl tunnin vaunuissa ku käytii kaupas, ei muuta. Ollu vähä raskas käninä päivä ku neiti on ollu hereillä koko päivän ja vielä pahan tuulisena. Oon sit saanu koko päivän kanniskella ja imetellä, siinä tää päivä sit meniki... huoh. No jos huomenna olis parempi päivä =)

Liina ja pimpula 3vko ja 4pv
 
Moi :wave:

Ei mulla tässä sen kummempaa,kuhan tulin turisemaan.

Ne oli sitten ne menkat!!!! |O |O On tässä tullu mietittyy että voiko menkkojen aikana kuolla verenhukkaan?? :headwall: Sitä tulee ku Niagarasta ja mahakivut on ihan omissa sfääreissään :kieh: Tänään on jo hiukan helpannu noiden kipujen kanssa mutta viimeki yönä piti vissiin kaks kertaa nousta side vaihtaa ku oli tullu sänkyyn asti kauhee lammikko :x |O Ei tää mielestäni voi muuta olla ku ne menkat koska ei mulla kuumetta ole niin tuskin mistään tulehduksesta on kyse tai sit mun koko kohtu on tulossa ulos tms. :headwall: :headwall: :headwall:
Ja naama on ku pitsalautanen :eek: Ihan käsittämättömän näköinen :eek: Ihanat hormoonit....

Esikoinen menee tänään isälleen ja me miehen kanssa tehdään yhdessä jotain hyvää ruokaa ja nautitaan toisistamme :heart: Seksistä tosin ei ole puhettakaan näillä vuodoilla mutta muuten on mukava viettää iltaa.
Onkos täällä muita uusioperheitä? Minulla siis tyttö 2v8kk edellisestä suhteesta.

Perjantaina olis sitten 2kk neuvola ja eka annos siitä Rotarix-rokotteesta.

-Laura ja Sara 2kk1vko ja 2pvää-
 

Yhteistyössä