LOKAKUU 12

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aino
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aino

Vieras
LOKAKUU 11 aino 9.8.2005 19:51

3.10 jenny, esikoinen, SKS

3.10 mami79, kolmas tulossa, OYS

4.10 Tilla, esikoinen, KYS

4.10 bonnie, esikoinen

6.10 nanna, esikoinen, TAYS

7.10 Hyrrä, esikoinen, KÄTILÖOPISTO

10.10 leonie, esikoinen

12.10 NauNau, esikoinen, TAYS
*13.7 syntyi Poika, 1314 g ja 41 cm

12.10 Leppis, kolmas tulokas, TYKS

12.10 Matu, esikoinen, KOKS

12.10 Äippä, esikoinen

13.10 tipsu, esikoinen

14.10 Nuppu, esikoinen, JORVI

15.10 Minttu81, kolmas lapsi, K-SKS

15.10 Minna, kolmas lapsi

15.10 Tupuna, toinen

15.10 Mimmu, esikoinen, TAYS

16.10 Iitu, toinen tulokas, PHKS

17.10 Kate, esikoinen

17.10 Kissa, esikoinen

20.10. Lness, esikoinen, Kättäri

20.10. joopajoo (Anna), esikoinen, Naistenklinikka

21.10 Ruska, esikoinen

22.10. Heluna, esikoinen, Jorvi

23.10 Lumi-Loviisa, esikoinen

23.10 aino, esikoinen, P-HKS

23.10 murmeli, esikoinen,

24.10 Nipsu, esikoinen, TAYS

26.10 Susk_baa, esikoinen, OYKS

28.10. Kiiwi1, esikoinen, KYS

27.10. Minni, esikoinen, Jorvi

28.10 Minde, esikoinen, SALON SAIRAALA

29.10 Meikku, esikoinen

31.10 Marja, esikoinen

31.10 Pipsa79, esikoinen, HYKS

Aloitin uuden ketjun kun aiempi alkaa taas pian levähtää käsiin.:)

Oltiin muuten aika aktiivisia, nopeasti tule 100 viestiä täyteen viimeisimmässä ketjussa.. tai no, ei tullut ihan täyteen mutta ajattelin aloittaa uuden nyt niin on selkeämpää lukea viestejä kuin jos menee yli 100 viestin.

Tervetuloa kaikki taas keskustelemaan!

Heips taas kaikille,

Terkkuja jenkeistä, lennot ja muutto meni yllättävän hyvin ja nytten on tosi helpottunu tunne! Tietysi mies oli se joka pakkasi, siivosi ja raahasi matkalaukkuja ympäri maapalloa...

Kävin jo lääkärissä täällä ja muutaman viikon kuluttua on tutustuminen sairaalaan. Mulla oli sf mitta 32cm ja vauva on raivotarjonnassa. Mustakin tuntuu kun vauva olisi laskeutunut, jotenkin on helpompi hengittää mutta vaikeampaa kävellä.
Tämä vauva ottaa hirveesti tilaa, tuntuu ettei se kohta mahdu enää vatsaan, ja sillähän on vielä noin 6 viikkoa aikaa kasvaa!! Saan jatkuvia potkuja kylkiluihin.

Olemme jo hankkineet melkein kaikki vauvantarvikkeet. Nytten vain odottelen milloin herra päättää syntyä, sais tietysti odottaa vielä ainakin kuukauden, mutta tekisi mieli jo nähdä tämä vauva. Ootteko te muutkin yhtä malttamattomia?

Bonnie rv.34+2

Tuntuu että minulle on nyt vasta tullut tuota malttamattomuutta ettei enää jaksaisi odottaa. Voi olla tosin että hankitut tavarat ja kaverin saama pieni nyytti auttavat asiaa.

Olen tässä miettinyt että onko teille muille (lähinnä ensimmäistä odottaville) ollut jotain yllättävää tässä raskaudessa? Jotain mitä kuvittelitte toisenlaiseksi? Minulle meinaan tuli jotenkin yllätyksenä se että aloin näyttää ""raskaalta"" vasta ihan näillä loppumetreillä. Jotenkin aikaisemmin kuvittelin että iso maha kasvaa jo paljon paljon aikaisemmin. Tuntuu että suurimman osan raskausajasta sitä näyttää ihan normaalilta ainakin muiden silmissä. Itse tietysti huomaa pienimmätkin muutokset mutta ulkopuliset alkoivat vilkuilla vatsaani vasta ihan muutama viikko sitten. Tai sitten en ole kiinnittänyt siihen aiemmin huomiota...
Tämmöistä täällä mietitään...

Olen ollut vasta yhden päivän saikulla ja nyt jo tuntuu että mitä ihmettä sitä tekee sitten äitiyslomalla kun sitä aikaa voi olla jopa 7 viikkoa ennen synnytystä!!! Toisaalta toivoo että se jo alkaisi mutta toisaalta ajatuskin siitä että olo muuttuu vielä tukalammaksi ja aikaa on, ahdistaa jollain tavalla.
Jaksamisia kuitenkin kaikille
T:Heluna ja mini rv 31+jotain

Nanna, myös mä otan osaa. Kaikki menee varmasti nyt hyvin, eikä tollasessa tilanteessa oikein voi syyllistä etsiä, etkä ainakaan sinä ois voinu asian eteen mitään tehdä! (toivottavasti ette ymmärrä lausetta väärin)

Meillä ois neuvola maanantaina. Sitten on taas vähän viisaampi :) Ei meilläkään mitään kokoarvioita ole annettu eikä anneta ennen synnytystapa-arviota. :( Olis kyllä ihan mukava tietää, minkä kokoinen meidän pikkuinen on.

Onko kenelläkään teistä tietoa et mistä vois johtua, kun mun koko kroppa syhyy ihan mielettömästi ja on tullu ""täyteen"" pieniä näppyjä. Inhottavaa, kun koko ajan syhyy. Neuvolasta kyselen maanantaina mut ajattelin et josko teistä joku tietäisi?

Meillä potkitaan vielä ihan kiitettävästi :) On tainnu pikkunen jo kääntyä, en oo ihan varma. Toivottavasti on.

Eipä tässä nyt ihmeempiä, maanantaina sit lisää.

Minde ja pikkuinen rv. 30+5

Heips kaikille!

Meillä oli tänään vaihteeksi taas neuvola. Painoahan oli viime kerralla tullut 2kg viikossa, joten nyt tarkkailtiin pari päivää mitä tapahtuu. 800g oli lähtenyt pois, onneksi. Johtui varmaan turvotuksesta, mitä en kyllä itse havainnut! No viikon päästä vielä punnitaan varmuuden vuoksi, ettei vaan olisi esim. lapsivesi käynyt jostain syystä lisääntymään.

Minde, olen kuullut että tuo kutina raskauden aikana pitää aina tarkastuttaa! Se voi olla merkki jostai (joku sisäelin) vaivasta.. tms. Ja nimenomaan raskaana se voi olla haitallista! Sinuna soittasin kyllä jo huomenna neuvolaan jos syyhy on kerran paha ja huomattavaa. Ihan vaan varmuuden vuoksi =)

Me ollaan miehen kanssa käyty aika ahkerasti luontopoluilla kävelemässä, ite olen mennyt sauvojen kanssa. Ei kyllä mitä
än pitkiä lenkkejä enää jaksa tehdä, mutta kyllä tekee hyvää vaikka onkin jo lyhyempiä nuo reissut. Muutenkin tuntuu mukavammalta kävellä pehmeällä alustalla kuin asfalttiteillä..

Palaamisiin, jenny ja tiitiskä 34+3

Moikka!

Minde: Tuosta kutinasta: itselläni on kanssa ollut hirveä kutina joka puolella kroppaa. Mutta minulla on atooppinen ihottuma ja se ilmeisesti on vähän riehaantunut. Nyt kun en voi siihen lääkkeitäkään käyttää :-/

Joka tapauksessa lääkäri laittoi minut varmuuden vuoksi verikokeisiin (n. kk sitten). Niinpä otin selvää asiasta silloin. Eli kutinaa raskauden aikana (erityisesti kämmenet, jalkapohjat ja vatsa, mutta myös muualta kutittaa) voi aiheuttaa raskaushepatoosi. Se on maksan toimintahäiriö, joka ilmenee vain raskaana ja menee synnytyksen jälkeen ohi itsekseen. Siinä vain on kohonnut riski sikiön ahdinkotiloille (ja jopa kuolemille), ihan raskauden lopussa. En nyt mitenkäään tahdo pelästyttää!!! Ei kutina välttämättä siitä aiheudu, mutta kannattaahan tuo käydä tutkimassa! Ihan varmuuden vuoksi :-)

Palaillaan, Meikku ja touho 30+4

Minde, eli Meikun tekstissä olikin jo olennainen. Kannattaa tarkistuttaa.

Mulla tuli aivan kamala morkkis kun mussutin taas herkkuja illan leffan aikana..:/
Nyt sovittiinkin sitten miehen kanssa, että meille ei enää osteta mitään hyviä juttuja kaappiin kotiin ettei iske himo:)

vitsi sulla on jenny jo paljon noita viikkoja!!:) Teidän vauvahan voi periaattessa syntyä koska tahansa. Aika menee niin hurjan nopeesti.. tosin sais mun mielestä mennä pian tonne lokakuun loppuun asti. Oon aika täynnä tätä raskautta jo.. haluan tosiaan päälle normaalit vaatteet ja päästä jumppaamaan. Ja haluaisin pian jo nähdä meidän pikkuisenkin. Vielä olis kuitenkin noin 8 viikkoa odotusta jäljellä.

Pikkuhiljaa alkaa vauvan tulo jännittämään ja mietin kovasti että minkähän näköinen tyyppi sieltä syntyy.. Myös synnytystä oon alkanut pohtimaan jonkun verran mutta en edelleenkään osaa pelätä sitä, lähinnä pähkäilen että osaanko tunnistaa milloin hetki on oikea vai rynnätäänkö sairaalaan liian aikaisin:)

Mutta nyt untenmaille!

aino+masuvauva 31+3

Soitin äsken neuvolaan ja th sanoi et ei voi olla maksasta johtuvaa koska se ei tee mitään näppylöitä, veikkasi jotain allergiareaktiota. Noh, huomiseksi sain lääkäriajan eli huomenna luultavasti ollaan hieman viisaampia.
Mulla kun se pahin syyhy on kämmenselässä, jalkapöydässä ja niskassa.
Toivottavasti lääkäri tietää mistä on kyse. Alkaa jo hieman pelottaa.....
Kirjottelen huomenna lisää lääkärin jälkeen. Pitäkää peukkuja!!

Minde ja pikkuinen rv. 30+6

Moi!

Nyt on sitten käyty kuuntelemassa diagnoosi lääkärissä..
Napanuoran virtaukset eivät olleet edelleenkään kunnossa, vauvalle kasvua oli tullut n.200g lisää, mutta kasvu on hidasta ja jäljessä. Uusi aika viikon päähän, joudun nyt ravaamaan siellä aika tiheään..Mutta toki mielelläni siellä käynkin seuraamassa pikkuisen tilannetta, huoli on vaan kauhea.
Ellei muutosta tapahdu ( virtaukset parane ja kasvu nopeudu ), joudun seurantaan Oyksiin.
Huomenna on neuvola ja ajattelin kysyä sieltä asiasta lisää, jos ne sattuis vähänkään tietävän, sitä kun ei lääkärissä saanut taas suutaan auki kysyäkseen tarkemmin, kuunteli vain mitä se selittää..
Muu ei nyt auta kuin seurata vauvan liikkeitä tarkoin ja mennä päivä kerrallaan..
Jos liikkeitä ei tunnu kunnolla, suorinta tietä osastolle..
Suruttaa ja pelottaa...8(

Nanna: Otan osaa sinun aikaisemman menetyksesi johdosta. Toivottavasti tällä kertaa menee kaikki hyvin.

Pidetään huolta itsestämme ja pikkuisistamme...

= Kate rv 32+3 ja pikku-Pena 1360g =

Voi surku Kate!

Isin siunausta Teidän pikkuiselle. Toivotaan että kaikki menee hyvin.
Varmasti on tosi tressaava tilanne kun epäilemättä kyttäät liikkeitä nyt vieläkin tarkemmin kuin ennen. Oliko vauva kuitenkin liikkuvainen?
Onneksi sulla on kumminkin viikkoja jo noinkin paljon, vauvallahan olisi äärimmäisen hyvät mahdollisuudet selviytyä vaikka syntyisi jo nyt.
Tavallaan toivon että ne ottaisi sut sisään sairaalaan, ainakin vauva olisi tarkassa valvonnassa!

Hirmuisesti voimia!!

-aino + masuvauva 31+4

Sanoppa Aino muuta, tässähän on kohta jo tosi kyseessä!! Ihanaa että kohta on jo vauva kainalossa, toisaalta se tuntuu jotenkin vielä niin oudolta.. Välillä tulee sellasia, ""ainiin, mähän oon raskaana"" =) Aika on mennyt niin nopeesti, meikäläinen meinaa välillä tippua kärryiltä! Mutta on se mahtavaa kun kohta puolin tuo masussa möyrivä ihanuus on maailmassa meistä itse kullakin =)

Tosiaan meidän vauva voi tulla jo 4vk päästä (siis jos laskee LA-2vk).. Ja vielä pitäis pyykkiä pestä ja sairaalakassia pakata ja vauvan peittoa ommella.. =) Kumpa ei aika loppus kesken ennen aikojaan. Mua kyllä jonkin verran tuo synnytys jännittää, mutta toisaalta odotan sitä innolla. 13.9 on mulla se synnytystapa-arviointi, saa nähdä mitä siellä sanovat.

Mites, onko teillä muilla jo tuo ""vauvan tulo"" syöpynyt päähän?

Terqui, jenny ja tiitiskä 34+4

Hei Kate,

Ajattelin kertoa sinulle omasta lapsestani, jos vaikka yhtään auttaisi vähentämään huoltasi. Hän kärsi odotuksen loppumetreillä istukan vajaatoiminnasta, virtaukset napanuorassa oli huonot, lapsivettä oli niukalti ja vauva ei kasvanut niin kuin pitäisi. Meidän tapauksessa tätä ei vain huomattu ennen kuin rv36. Sinänsä olisi pitänyt huomata, mutta masu kasvoi sf-mittojen mukaan juuri ja juuri ok, eikä neuvolassa ei kiinnitetty huomiota huonoon painon nousuun. Valittelin myös vauvan vähäpotkuisuutta mutta siitäkään ei kenenkään kellot soineet.

Loppujen lopuksi asia huomattiin rv36 kun muun syyn takia kävin ultrassa. Jouduin jäämään osastolle tarkkailuun ja kasvattelemaan vauvaa. Arvaa vain olimmeko huolesta mykkyrällä tuolloin, mietittiin mitä kaikkea kehityksessä on ehtinyt tapahtua ja mitä ei. Noin viikon kuluttua päätettiin että vauvan on aika syntyä, olettivat että vauva kasvaisi ulkomaailmassa paremmin kuin masussa. Ja niin me saimme maailman suloisimman ja täysin terveen lapsen. Painoa oli n. 2 kg syntyessä, mutta sai ikätoverinsa kiinni muutamassa kuukaudessa. Imetystä kyllä piisasi kellon ympäri, sillä hurja kasvutahti vaati rakennusainetta : )

Eli vaikka vauva ei kasvaisikaan masussa niin kuin pitäisi, voi kaikki kuitenkin hänellä olla täysin hyvin. Pidän peukkuja että teidän vauva kasvaa ja voi hyvin ja saatte terveen pienokaisen!

Heissan vaan!

Täällä ei oikeastaan mitään uutta. Vkonloppuna siis muutto ja kauhee tohina päällä kun pitää siivota ja pakata tavaroita.
Kate: Voimia ja jaksamista. Viikkoja onneksi on jo paljon niin varmasti kaikki järjestyy.
Nanna: tervetuloa joukkoomme. :)
Mua on alkanu ihan hulluna jännittään synnytys. Just kaveri kävi ennustajalla joka kertoi sille että ystäväsi saa poikavauvan syys-lokakuun vaihteessa. Meikä oli ihan että se oon varmaan minä. 8) Kääk. Silloin olisi viikkoja 37. Että selviäisi jo ihan hyvin masun ulkopuolella. En tiedä uskoako tuollaista, mutta alkoi jännittään. :D
Ja kihlajaisista joku kyseli. Eli ei olla vielä virallisesti kihloissa, mutta päivä on päätetty syyskuulle. <3 Ihunaa ihunaa.
Joo mutta nyt meen kahville ku ramasee ihan hulluna...

Susk_baa rv 31+1

Hei Kate! Voin kertoa myös yhden lohduttavan tarinan masusta joka lakkasi kasvamasta. Muistaakseni jo viikolla 30 tai jotain sinne päin ystävältäni todettiin vauvan kasvun loppuneen, muitakin ongelmia oli, mutta lopulta he saivat potran pojan lähes täysiaikaisena sektiolla ja painoakin oli ihan riittävästi, muistaakseni hieman yli 3 kg:a. Heillä selvisi vielä synnytyksen jälkeen sekin miksi poika ei ollut kääntynyt eikä käännytettäessäkään suostunut pyörähtämään. Napanuora oli vain 40 cm pitkä (norm. kai 80-100cm), joten se ei ilmeisesti olisi riittänyt jos hän olisi ollut toisinpäin. Onneksi eivät kovin viimeiseen asti yrittäneet kääntää, olisi voinut käydä huonosti...
Voimia sinnepäin, kyllä kaikki hyvin menee!!!
T:Heluna ja Mini

Kate: Myös meidän tuttavaperheellemme kävi samalla tavalla, virtaukset heikkenivät, ja n. viikon seurannan jälkeen heille syntyi sektiolla terve pieni vauva raskausviikolla 33. Myös tässä tapauksessa todettiin, että vauvan on parempi kasvaa kohdun ulkopuolella, ja mitään ongelmia ei ollut, vaikka vauva painoi syntyessään vain n. 1300 g! Eli yritähän pitä lippu korkealla, vaikka toki tuollainen pakosti huolettaa...

Mikähän on kun meillä ei saada mitään hankintoja aikaiseksi? Vaunut + turvakaukalo on nyt tilattu, ja äitiyspakkauskin onneksi tuli viime viikolla, mutta siinä kaikki sitten melkein onkin! Suunnitelmissa olisi vielä remontoida vauvalle huone, ostaa sänky, tehdä siihen kaikki suojukset + petivaatteet, kaikesta pikkukamasta puhumattakaan... toivottavasti olen vielä äitiyslomalla jaksavassa kunnossa, muuten tästä ei tule mitään :) Onneksi meillä tulevat mummot ovat pikkuhiljaa aloittaneet kilpavarustelunsa, onpa sitten ainakin parit potkuhousut jos pikkuinen päättääkin syntyä etuajassa!

Enää reilut kolme viikkoa töitä jäljellä, apua... jotenkin hirvittää jäädä pois, jättää kaikki mielenkiintoiset duunit ja ihanat työkaverit vuodeksi! Vaikka joka aamu sitä toivoisi, että olisipa jo äitiyslomalla, niin saisi nukkua niin pitkään kuin huvittaa (toiveajattelua: loppuvaiheessa nukkuminen käsittääkseni on mitä sattuu, saati sitten kun vauva syntyy...) Mutta kyllä tämä nopeasti menee, vastahan me lokakuulaiset pohdimme np-ultria ja alkuraskauden turvotusta ja muuta sen sellaista!!!

t. Minni ja Jamppa rv 31+0

Laitoinpa aiemman viestin hieman huonoon aikaan, en siis nähnyt Katen ja Ainon viestejä ennen kuin lähetin omani.

Kaikkea harmillista sitä joutuukin kokemaan, mutta toivotaan että teidän pienellä kaikki olisi kuitenkin hyvin ja asiat kääntyisi vielä parhain päin! Raskaushan on kyllä jo sen verran pitkälle, että sen puoleenhan ei ole varmaan hätiä. Toivotaan parasta =) Jaksamisia Kate.

Hei kaikki!

Kiitos kaikille osanotoista ja myötätunnosta ja uskon kyllä että tällä kertaa kaikki menee hyvin.

Kate: Toivottavasti kaikki nyt käy hyvin ja vauvasi saa tarpeeksi ravintoa.
Ja se on hyvä että sinun ja vauvan tilaa seurataan nyt tiiviisti.
Koita jaksaa, ymmärrän tosi hyvin pelkosi ja tiedän ettei juuri mikään voi lohduttaa ennen kuin olet saanut vaavin terveenä maailmaan.
Muista että tyhmiä kysymyksiä ei voi lääkärissä kysyä, heti vaan pulautat ulos kaiken mikä mietityttää.
Itseäni harmittaa kun en osannut huolestua tarpeeksi, ei osaa muuta kuin jossitella jälkeenpäin.
Toivottavasti Pikku-Pena nyt muistaa riehua ahkerasti ja kerro sitten kuinka neuvolassa meni. Voimia teille!

Meilläkin oli tänään ultra ja neuvola samassa. Verenpaineet oli katossa ja proteiinia pissassa eli mekin joudutaan nyt käymään kontrollissa useammin mistä olen tietty ihan kiitollinen, hermostuttaa vaan taas..
Mutta ei niin ikävää ettei jotain hauskaakin, meidän Riehu-Iita paljastuikin tänään Riehu-Petteriksi.. olin hiukan shokissa hetken aikaa, en voinut oikein muuta kuin nauraa.. Ja mies tietty kerrottuani uutiset oli niin polleeta poikaa että.. hupaisaa.. =)
Onneksi ei vielä oltu ostettu kovin monia vaaleanpunaisia vaatteita tms.
Mutta näin meillä..

Apua...

Kädet on ku nakit.. sattuu mielettömästi kun yrittää nyrkistää.. Selkä kipee ja turvottaa niin ja tietty närästää.. Ja kuka kehtaa sanoa että nainen on raskaana ollessaan hehkeimmillään ;D

Täällä kaikki muuten hyvin, synnytysvalmennukset käyty ja nyt vielä mennään kätilön kanssa jutteleen synnytyssuunnitelmasta.. No sehän ei ole varmaa että mikään suunnitelma pitää mutta saan kertoa odotuksia ja pelkoja..

Masuasukki istuu kuin tatti tuolla..Jänskää vähän jos ne yrittää sitä kääntöä parin viikon sisällä. Maanantaina neuvolantäti kirjottaa lähetteen jos ei o kääntyny.. hui..

Oisinki kysellyt että kuka tietää noista perätilasynnytyksen riskeistä ja paljonko syntyy ihan normaalina ilman komplikaatioita, siis alateitse... Oon vähän miettiny että aion pitää pääni ja haluta leikkauksen jos perätilassa loppuun asti..Pelottaa lähinnä että vauvan hapensaanti vaikeutuu tai esim käsi jää huonosti ulostultaessa ja tulee erbin pareesi tms vaurio tai jotain muuta ikävää..

Kyllä alkaa vähän liikaa realisoitua tää tilanne.. hui aatelkaa parin kuukauden päästä meil on kaikilla toivottavasti jo nyytti rinnalla :D Mäkin ootan jo malttamattomana vaikkakin välillä tulee sellaisia apua aaltoja..että mikä vastuu sitä kohta onkaan vastassa! Vaan kyllähän me tytöt pärjätään, eikö?!

Halit ja oikein rentouttavaa viikonloppua!

Hyrrä+ ekavekara 34+0

Moi vaan kaikille ja hyvää alkanutta perjantaipäivää!:)

Hyrrä, mulla on semmoinen käsitys, että ensisynnyttäjät leikataan lähes poikkeuksetta jos kyseessä on perätilavauva. Ainakin täällä Lahdessa. Liikaa riskejä synnyttää alateitse.
Joten en usko että tulee ongelma saada sektio.

Kyllä tää alkaa vähän jännitäämään tosiaan.. tai oikeestaan konkresoitumaan.
Vaunut pitäisi hakea kaupasta ja vanna ostaa, vaippoja ja imetysliivit.
OOtteko muut ostaneet imetysliivejä vielä? Mä ajattelin ostaa nyt ainakin yhdet ennen synnytystä mutta ostan kokeneiden ystävieni neuvosta yhden koon isommat kuin tämän hetkinen kuppikoko on.

Turvotukseen ei taida oikein muu auttaa kuin juoda vettä, vettä, vettä... Syödä esim. ananasta ja Tillahan kokeili jo sen kaalikikan toimivaksi joten kaalit vaan käsille:)

Meillä ei ole edes vielä alkanut valmennukset! Olikohan 8.9 ensimmäinen. Synnärille pitäis muistaa soittaa ja varailla sitä tutustumiskäyntiaikaa.

Tänään ajattelin lähteä kirppareita kiertelemään ja kattomaan josko löytyisi jotain kivoja pikkuisia vaatteita. Hirveesti niitä pienimpiä ei kai kannata ostella mutta jotain jos löytyisi.

Me ollaan juteltu miehen kanssa paljon siitä, millaista elämä sitten VOISI olla kun vauva syntyy.. sitähän ei vielä tiedä mitä se todellisuudessa on. Musta on ihanaa kun mies on niin kympillä mukana. Se puhuu tosiaan jo nyt, että meet sitten parina iltana viikossa viettämään omaa aikaa vaikka jumppaan tai jonnekin, hän voi sitten olla vauvan kanssa kahdestaan:)

Mä luulen, että meillä ei ole kääntyilty enää. Liikkeitä tuntuu eniten keskellä mahaa mutta aika paljon myös kylkiluissa ja lonkkaluissakin välillä.. En ainakaan oo nyt tuntenut kovin kovia muljahduksia ja luulisi että tuntisi kun tommonen parikiloinen kääntyisi ympäri..

Nyt en muista oliko meillä mitään galluppeja mihin en oo vielä vastannut.. palailen asiaan myöhemmin.

Ainiin, piti vielä siitä kun Nannalla oli tuo sukupuoliarvio muuttunut; mulle sanoi neuvolalääkäri että todellisuudessa rakenneultra aikaan tehtyjen sukupuoliarvioiden virhemarginaali on lähes 50 %.
Ystäväni siskolle sanottiin 3: ssa ultrassa, viimeisen kerran rv 36 että poika tulee, ja silti syntyi tyttö.
Olen huokaillut helpotuksesta ettei vauvamme ole näyttänyt jalkoväliään ultrissa.. kaikkein eniten nimittäin synnytyksessä odotan sitä, että kumpihan sieltä tulee:)

aino + masuvauva 31+5

Heips!
Huomenia kaikille! =)
Yhdet imetysliivit olen minäkin jo ostanut, tosin ne taitaa kyllä olla tän hetkisen koon mukaan..
Juurikin kävin labrassa antamassa pissanäytteen ja sieltä paukkasin suoraan neuvolaan mittauttamaan verenpaineen.. verenpaine oli aina vaan korkea, 134/90.
Proteiinia oli eilen kuulemma yhden plussan verran mistä ei kai sitten tarvitse vielä huolestua..
tietääkö kukaan noista enemmän???
Sain tädin lupaamaan että soittaa mulle vielä iltapäivällä niistä labratuloksista.
Juu eka tyttöarvio oli silloin viikolla 19, toisen kerran tytöksi katsottiin viikolla 30 ja nyt sitten eilen se olikin muuttunut pojaksi ja ultralääkäri otti miehelle oikein kuvan ""välineistä"" jos ei muuten usko.. =)
Mutta olen kyllä onnellinen että paljastui pojaksi vielä tässä vaiheessa niin ehdin vielä tottua ajatukseen että vielä en prinsessamekkoja tytölleni pääse sovitteleen.. ehkä sitten seuraavalle. =) Ja jos tulokas sattuis sitten kuitenkin olemaan tyttö niin sehän olis vaan ilonen ylläri! =D
No nyt lähden aamukaffia hörppimään..
Päivän jatkoja!
Nanna ja riehu 34+1

Iik...mä oon melkein pihalla koko listasta kun on töissä ollut sellainen härdelli loman jälkeen...huh...no mutta nyt täältä vapaapäivältä laitan updeittiä tulemaan.

Oli pitkästä aikaa neuvola tiistaina ja oli ihanaa kuulla taas sydänäänet sillä olin jo parina päivänä miettinyt että miten onkin niin hiljaista. Painoa oli kertynyt 640g per viikko ja kokonaisuudessaan nyt tähän 32 viikkoon asti on kertynyt 6,7kg eli lienee ihan jees. Sf-mitaksi tuli 29 eli viidessä viikossa oli tullut 5cm lisää. Kyllä onkin masu pyöristynyt. On ihan oikeasti raskaana oleva olo, heh.

Hankintoja täälläkin on suunniteltu. Nyt viikonloppuna haemme muutamia juttuja serkultani ja vielä pitäisi pinnasänky ja amme hankkia sekä jonkinlainen hoitoalusta. Sitten ollaankin jo pitkällä. Enää vähän alle 3 vkoa töitä. Niin se aika vaan kuluu. Mäkin sain vihdoin sen kelan päätöksen ja ihan hienosti meni se 6kk tulojen laskeminen. Meiltä töistä lähettivät sen laskelman siihen äippäloman alkuun asti tulevista tuloista kun on sama palkka joka kuukausi eikä muutu. Äitiyspakkausta nyt sitten odottelen.

Meidän piti päästä englanninkieliseen synnytysvalmennukseen kun mieheni on kanadalainen, mutta se onkin nyt seuraavan kerran vasta MARRASkuussa eli se siitä. Oman alueen synnytysvalmennus alkaa 5.9. ja on kolme kertaa 2h. Siinä sitä onkin sitten tulkkaamista...

GALLUP isyyslomasta:
Onko teidän miehenpuolikkaat jo ilmoittaneet töissä isyyslomastaan? Sehän täytyy ilmoittaa työnantajalle sen 2kk ennen kun alkaa pitämään vaikkei kelalle laitetakaan mitään ennenkuin loman on jo pitänyt. Sitähän jokainen isä saa sen 18pv ja voi pitää kokonaan tai max 4 osassa. Miten teidän miehet meinaa sen pitää? Me ajateltiin, että mies pitää 3 osassa. Ensin viikon kun me olemme vauvan kanssa päässeet kotiin sairaalasta (työnantaja on onneksi ok vaikkei sen tarkempaa päivää tiedetä ennenkun vauveli on maailmassa), sitten jouluna viikko ja kevättalvella viikko, että päästään etelän lämpöön ja vauva on vielä toivottavasti rintaruokinnalla eikä konttaa. Olen ihan innoissani jo nyt!

Edelleenkin jaksan ihmetellä, että sisälläni kasvaa oikea pieni ihminen!!??

Ai niin, ekaa kertaa tällä viikolla olen kokenut nilkkojen turvotusta...ahdistus...tähän asti olenkin saanut olla ihan melkein täysin vaivaton närästystä lukuunottamatta.

Anna 32+1

Täällähän on ollut viime aikoina aktiivista porukkaa. Ite en oo viime aikoina juuri nettiin kerinny, kun on ollut remonttihommia ja muita kiireitä.

Mulle on iskenyt laiskuus päälle. Kaikenlaista hommaa ois tehtävänä, mutta ajatukset alkaa olla niin paljon jo vauvassa, ettei jaksa keskittyä muuhun. Ja laskettuun aikaankin ois vielä kaks kuukautta...

Eilen pesin ekan koneellisen vauvan vaatteita ja vein pyykkitelineen ulos. Meinasipa tulla itku, kun teline oli kovassa tuulessa kaatunut maahan ja osa vaatteista mennyt likaiseksi. No onneksi suhteellisuudentajuni palasi hetken päästä, eikä homma tuntunut enää miltään maailmanlopulta. Nyt taitaa sitten iskeä päälle joku loppuraskauden itkuherkkyys, muuten oonkin ollut raskausajan melkein normaalia tasaisempi.

Painoarvioista: mulla viikolla 30 ultrassa painoarvioksi annettiin 1400-1500g, ja lääkäri sanoi vauvan olevan keskikäyrillä. Muutenkin kaikki oli ultran mukaan kunnossa. Itse kun olen ollut vähän huolissäni vauvan vähäisestä liikehdinnästä. Se selvisi, että pikkuinen on perätilassa. Saa nähdä kääntyykö. Toivottavasti, en nimittäin haluais sektiota. Sekä lääkäri että synnärin kätilö sanoivat, että ensisynnyttäjän perätilassa oleva vauva leikataan ja piste.

Selkää särkee ja kivuttomia supistuksia tulee välillä tiuhaankin, mutta niistä huolimatta toistaiseksi raskaanaoleminen on ollut mukavampaa ja hienompaa kuin etukäteen osasin kuvitella. Saa nähdä miten tuskasia nää loput viikot on ennen synnytystä. Tsemppiä kaikille lokamammoille ja erityisesti Katelle.

Ruska ja masukki rv 32

Moi!

Neuvolassa tuli käytyä..Juteltiin mun ja vaavin tilanteesta ja th oli sitä mieltä ettei kannata hirveesti stressata vauvan kasvusta, sillä ku koko ajan on menty jäljessä ( laskettu aikakin muuttui silloin alussa ) ja itsekin olen pienikokoinen, eli ei hän odotakaan saavan minun 4-kiloista vaavia.
Jos vauva kasvaisi l.a:kaan asti sen mitä on nyt kasvanut, arvioltaan syntymäpaino olisi n. 2600g, mahdollisesti 3000g, jos menee sen 2 vkoa yli. Mun äidillä meni tosiaan 2 vkoa yli, ja silti mä painoin vain n. 3200g.

Sydän äänet olivat hyvät ja vauva liikkui paljon, mutta ne virtaukset, saa miettimään..Eli viikon päästä uus neuvola-aika, käyrä sekä ultra. Th antoi papereita täytettäväksi, sillä ei tiedä vaikka lähtö tulis minä hetkenä hyvänsä. Nyt pitää vain seurata liikkeitä, ei ole oikein muuta mitä tehdä. Jotenkin tuo käynti kuitenkin rauhoitti mieltä, th kertoi sen minkä itse asiasta tiesi ja antoi neuvoja ym.

Sf-mitta oli kasvanut vain 1cm, nyt siis 28.
Hb 126, joka on tuota luokkaa ollut lähes koko ajan.
Verenpaine ja pissa ok, mutta ( taas edelleen ) turvotusta on ollut aika paljon, paino noussut 1kg/vko, apua!
Lähtöpaino 47, nyt kiloja jo 60! Musta taitaa tulla iso..8)
Huono juttu on tietenkin se, että tämä mahdollistaa raskausmyrkytyksen tulon. Että sikäli. Seuraillaan..
Kyllähän tuntuu taas vastustavan..Ollappa tässä stressaamatta!

Vaan ei se auta ku mennä päivä kerrallaan, ja tehdä kaikkensa, että Penalla on masussa hyvä olla..
Toivottavasti kaikki kääntyy parempaan.
Jotenkin tuntuu vain ahdistavalta, kun koko raskaus yrittämisineen on ollut niin vastoinkäymisiä täynnä, voisipa sitä onnea vähän tännekin suuntaan suoda.

Kiitoksia kamalasti teille tuestanne ja kun jaksatte kannustaa! Tuli illalla tippa simmuun ku luin teidän vastauksia..Ei näitä asioita yksin jaksaisi miettiä ja käsitellä, onneksi on kelle puhua. Siitä on suunnaton apu.

Nyt alkoi lapsenlikka hommat, kaveri toi 3-vuotiaan poikansa hoitoon, toivottavasti viihtyy mun kaa, se kun on mulla ensimmäistä kertaa..8)
Kirjoittelen taas myöhemmin..

= Kate rv 32+3 ja Pena =