*Lokakuiset Masunkasvattajat Huhtikuussa 2009*

Moikka pitkästä aikaa kaikille!

Ihanan rentouttava lomaviikko takana ja huomenna karu paluu arkeen. Oltiin tuttavapariskunnan ja kummipoikamme 0,5 vee kanssa viikko mökkeilemässä. Nuo natiaiset tulivat hienosti toimeen keskenään ja pienempi opetteli kovasti konttaamaan, kun katsoi mitä meidän neiti tekee edellä :)

Selailin pikaisesti teidän viikon kuulumiset. :hug: kaikille kovia kokeneille ja vielä seulontoja pohtiville. Yritän huomenna ennättää lukea tarkemmin ja kommentoida sitten tarkemmin :)

Mulla aamulla neuvola. Onkin ihan tarpeen, sillä mulla on alkanut jo ihan tuntuvat supistelut. Mitään ponnistelua ei tunnu kestävän niin, ettei maha kovettuisi palloksi ja selässä tuntuisi jomotusta. Yölläkin herään usein useampaan kertaan siihen, kun maha on kivi kova. Toivottavasti huomenna selviää, ettei tää ois mitään vakavampaa...

Mukavaa illan jatkoa kaikille. Mä lähden vielä loman lopuks rentoutumaan saunaan :)

Riinuska ja Hemmo 16+5

Sunnuntai-iltaa :)

Kirjoitin tuossa juuri ystävälleni pitkän pitkän sähköpostin ja eikös lähetä-painikkeen painaminen heivannut sen jonnekin hemmettiin...Voi elämä - kerrankin kun oli energiaa.

Odottelen jo ekoja pikkuisen hipaisuja, kun seuraavaan neuvolaankin on vielä se kuukausi...Vaikka tiedän että vielä joutuu varmaan niitäkin odottamaan (tässä nyt kirjaimellisesti odotetaan vähän kaikkea). Mutta taidan olla teistä kaikista lokakuisista "viimeisin" lasketun ajan perustella, joten eilen tuli vasta rv 12 täyteen.

Supisteluista...mulla on ollut aamuöisiä "harjoitussupistuksia" ihan jo ekoilta viikoilta lähtien. Aamuviiden aikaan herään melkein joka yö siihen, että vatsa/ kohtu menee "kovaksi". Luin jostain vauvakirjasta, että joillain on noita koko raskauden ajan, enkä sitten ole (siitä) osannut huolehtia. Kunhan eivät ole kivuliaita...Toivottavasti sulla Riinuska ei olisi mistään sen kummemmasta noissa päiväsupisteluissakaan kyse - ja hyvä että neuvola on jo noin pian.

Pahoinvoinnin loppumista ei kannata sitten näköjään liikaa hehkutella :ashamed:
Eilen ja tänään sitä on taas ollut. Mutta muutaman päivän tauko lohdutti...

Voikaa te hyvin :flower:

Apollo + Töppönen rv 12+1

Vitsit kun nuo F7 on ihanat vaunut tolla Vaunulassa!!
Mut mulla oli kyl tarkoitus että kun mein lastentarvikkeessa on ainakin ennen ollu mahdollista että voi tavallaan niinko varata vaunut ajoissa ja maksella niitä sitten ajan kans ja loppu maksun suorittaa kun hakee tavaran niin olis saanu tavallaan maksuaikaa... mä kun olen tosi onneton säästämään :ashamed:
Mut se ei taida onnistua tuolla vaunulassa :/
Täytyy huomenna soitella sinne ja kysyä että mitä ne olis tommosesta mieltä.

Mulla kans jo pari kertaa semmosta pientä hipsutusta on tuntunu tossa alavatsalla :heart: :D
Mut tosiaan ei joka päivä.
Esikosta tuntu liikkeet vasta 19 viikolla.

Riivinrauta ja nuppu 16+1

Alkuyötä!

Taas alkoi yövuorot, nyt olis 3, ja motivaatio aivan hukassa.

Tervetuloa uudet; Ulpu, Emuliinu ja Solmu

Flora: olit pohtinut äippäloman alottamista varhennettuna, olethan huomioinut että se varhennus on sitten poissa sieltä loppupäästä. Ite oon asiaa joskus pohtinu ja tullut siihen tulokseen että jää sitten sairaslomalle jos en töissä jaksa, haluan kuitenkin viettää mahdollisimman pitkään aikaa vauvan kanssa.

Muisku: mä oon kanssa aivan onneton suunnittelemaan mitään tonne pihaan, mielelläni siellä kuitenkin möyrin. Silloin kun rakennettiin niin sanoinkin että ehdottomasti teetetään pihasuunnitelma, ei maksanu täällä ihan mahdottomasti ( alle 500e) ja ne rahat säästyy pian kun en ostele mitä sattuu ja sitten kaiva kuolleita kasveja pois, ja eivät sitten kaikki kuki kukkapenkissä ihan samaan aikaan.

Dragon lady: mulle maistui alkuraskaudessa parhaiten salaatit ja hedelmät, nyt menee jo liha ja kalakin, mutta broileri tökkii edelleen. Aluksi liha meni parhaiten viileänä, vieläkään ei tee mieli kalaa lämpöisenä. Toivottavasti pian helpottaa ja saat muutakin kuin pupunruokaa.

Fresia: kovasti jaksamista hankalassa tilanteessa. Hankala sanoa mihin sitä päätyisi tuollaisessa tilanteessa, mutta todennäköisyys terveeseen lapseen on kuitenkin suuri. :hug:

Emuliinu: jaksamista sairastamiseen! Meillä on myös diabeetikko, on sairastanu jo 6 v, oli tosin selvästi isompi kuin sairastui mutta nyt sitten murkkuikä tuo omat haasteensa. Alun jälkeen onneksi helpottaa, vaikka ylimääräistä huolta aiheuttaakin. Ihanan iso perhe teillä jo on.

ON: ei tänne ihmeitä. Masu pullottaa jo aika kivasti, varsinkin kotona se näkyy kun tykkää kuljeskella verkkareissa kotioloissa, töissä on vielä pysynyt piilossa työpuvun alla, kohta on tosin jo vaihdettava isompaan kokoon. Liikkeitä en vielä ole varmasti tuntenut, mutta eiköhän ne sieltä ajallaan tunnu.

Mutta nyt on taas tehtävä hieman töitä.
Aurinkoisia päiviä kaikille!

Peppi ja toukka 14+5

Huomenta =)

Hienoa että Missahilla oli ihania neuvolakuulumisia kerrottavana. Teillä on tulossa ihanan intiimit häät, mäkin aluksi haaveilin pienistä häistä jonne kutsuttaisiin vain lähimmät sukulaiset ja ystävät mutta mies oli taas sitä mieltä että kun kerran mennään naimisiin niin josko sitten pidettäisiin isot häät jossa samalla näkisi niitäkin sukulaisia joita muuten harvoin tapaa. Lopputuloksena häitämme juhli kanssamme lähes 300 henkeä ja ihana muisto jäi :D

Rasvailusta, mä olen rasvaillut aina ihana perusvoiteella, erisan on mun suosikki, eikä arpia ole pahasti tullut. Viime raskaudessa alavatsaan tuli yksi ja reisiin niitä tuli jo edellisessä raskaudessa. Mieli tekisi kyllä kokeilla jotain ihan asiaan tarkoitettua rasvaa jos se edesauttaisi ettei tälläkään kerralla enempää tulisi.

Tervetuloa taas uusille, Solmu ja emuliinu=) Emuliinulla onkin ihanan iso katras siellä, jaksamista sairasteluihin.

Nana, mulla samainen doppler ja hyvin saa äänet kuulumaan eli hintansa arvoinen vekotin =)

Vaunuista, meillä emmaljungan yhdistelmät jotka ovat kahdella lapsella ollut ja lisänä vielä ostettiin ennen kolmosen syntymää hartanin tuplat joille uskon olevan melkoisesti käyttöä jatkossa. Nvaihtaa uusiinoi vaunulan vaunut on kyllä niin ihanissa väreissä ja sen verran edullisiakin että kiusaus on suuri aina vaihtaa:ashamed: =)

Fresia, ikävää että tekin joudutte noita asioita miettimään. Kuitenkin teillä on suuri mahdollisuus saada terve lapsi noilla riskiluvuilla niinkuin Paapelokin oli sinua jo lohduttanut :hug: Ja yhdyn samaan mielipiteeseen mutta voimia päätökseen jatkotutkimusten suhteen, se on kuitenkin teidän valintanne vaikka me muut tekisimme ajatuksissamme toisin.

Omassa navassa ei mitään erikoista, liikkeitä en ainakaan varmuudella ole tuntenut, joskin eilen tuli ensimmäisen kerran epäilys että oliskos voinut olla =) Ensi viikolla olisi neuvolakeikka kera lääkärin joten sitä odotellessa. Aika tosin menee niin nopsaa kun taas pääsisi maalailemaan raksalle ja monta keittiötarjoustakin olisi tulossa tällä viikolla =)

Mutta nyt taas mentävä aamupalalle ja kotihommien pariin, aurinkoista päivää kaikille :wave:

äitsy ja lauri 14+3 :heart:

Meriaani, ihan itku tuli viestistäsi.Voimia koko perheelle.

Riinuska mulla eilen kovettu vatsa ja nipisti ikävästi,johtui varmaan liiasta riehumisesta kun olen ulkokuistia purkanut.
Napa on jo tullut kipeäksi(viime raskaudessa todettiin raskauden aikainen tyrä)saa nähä kuinka kipeä on lopussa :/
Menin sitte ja tilasin huutiksesta dopplerin,sen verran olen alkanut skitsoileen raskauden kanssa kun tuntuu ettei liikkeitä tunne enää samalla lailla kun aiemmin....Onneks keskiviikkona on neuvola ja äänten kuuntelu,pillahan varmaan itkuun :)

Pitää mennä siivoileen.
Tervetuloa uusille!

Unihiekka ja "Matilda" 15+3

Liikkeistä on ollu juttua ja mullakin on liikkeet kadonnu, vaikka niitä jo tunsin enemmän rv 13-14 aikana. No niitä odotellessa... Mä en suostu alkaa maalailemaan piruja seinälle ja doppleria en edes harkitse :)

Supistuksia oon mäkin jo vähän odotellu, kun sanotaan, että tokasta ne alkaa paljon aikasemmin. Mulla alko ekassa raskaudessa joskus rv 22 tienoilla ja oli välillä aika inhottavia varsinkin työpäivän istumisen jälkeen. Sai tosiaan pysähtyä monta kertaa pienelläkin kävelymatkalla. Sitten äippälomalla ne onneksi väheni huomattavasti.

Mul on varmaan hemoglobiini rutkasti laskussa ku oon taas väsyny. Neuvolassa totesivat, että ei vielä aloiteta rautaa, mutta viimeksikin veti ihan voimattomaksi ja kalpeaksi tuossa 5kk tietämillä eli nyt varmaan sama juttu.

Miten tää aika menee näin tajuttoman hitaasti... Siis hyvä sen puoleen kun on kesäkin vasta tulossa, mut silti.

MB 16+2

Hyvää huomenta!

Tänään käydään vähän Honkkarissa hyörimässä, kivaa!

Noista supisteluista en muistanutkaan mainita mitään eilen. Tosiaan tännekkin niitä ilmaantuu jatkuvamman höyryämisen tuloksena ja loppuvat vasta kun menee vaakatasoon. Näitä ihania raskauden tuomia rajoituksia :D
Mieskin oli eilen taas niin huomaavainen.
Taputteli omaa mahaansa kylläisenä ja huudahti yhtäkkiä...ONHAN SINULLAKIN MASSU!! No todentotta juu :D Ja tuli sitä sitten silittelemään ja lukemaan isille tarkoitettua puoliskoa odotuskirjasesta :D Poju katseli isäns touhua vähän hämillään :D

Ja näin taas unen vauvasta.
Meille tuli lähtö alkuillasta. Vietiin poika nopeasti mummolleen kun supistukset ainavain tiheni, ollen lopulta kättärin ovilla vain 2min väleiltään. Puuskutin siinä ja sanoin miehelleni, että luoja että tällä on kiire tulla, rv 39+5 ja supistuksetkin kestäneet vasta 2h...kun päästiin vastaanotolle meidät kärrättiin pikapikaa synnärille ja siihen vauvan ponnistinkin. Kello oli unessani 10 illalla ja saatiin lähteä heti seruaavana aamuna..ja jälleen, vauva oli mustatukkainen poika :D

paapelo+poju+Tiuhti 16+2

Huomenta! :wave: =)

Ja kiitos vielä kaikille tervetulotoivotuksista!Ihana kun saa näin lämpimän vastaanoton,vaikka tällainen iso lapsikatras meiltä jo löytyykin... :heart: =)

peppimamma;sulla on sitten hiukan enemmän kokemusta tästä diabetes-lapsen hoidosta jo kuin mulla ;) ..Vaikka kiva juttu se diabetes ei olekaan,niin kiva,että täältäkin löytyi joku "kohtalotoveri",joka tietää systeemit... ;) :hug:

Nuista vaunuista vielä,että tuplarattaathan meiltä löytyy kyllä kanssa ja on ihan ehdottomat menopelit ollu jo ennen kaksosiakin..mutta kun nuo tuplaneidit vielä niillä kärryttelee,niin sinne ei tämä tulokas taida mahtua enää joukkoon... ;) :D
Kauheesti mua polttelis ne uudet vaunut hommata,mut....hmm...nooh,onhan tässä vielä aikaa... ;)

Meillä 1 lapsista pääsi tänään kouluun,loput on vielä kotona ja 1 vain nyt kotonaolevista muksuista ei oo vielä kuumeessa/noussu lämpö...että tais tämäkin koko pesueen kiertää.. :/
Eilen isäntä käytti 3 lääkärissä ja yhdellä oli korvatulehdus,muilla ei ollu tulehdusarvotkaan noussu,vaikka lämpöilee/kuumeilee jo kuudetta päivää...tää on TODELLA sitkee pöpö nyt... :/
Harmittaa kyllä kun jouduttiin jo nyt vkonloppuna 10v-synttärit perumaan ja siirtämään pidettäväks ens vkonloppuun,kun 8v- synttäritkin on edessä...Toivottavasti nyt tervehdyttäis edes siihen mennessä...

Pikkasen mulla on se alkuajan huono-olo tullu takas,liekö sit tää stressaaminen nuiden lasten sairasteluista sen aiheuttajana....
Ja väsy on valtava,rinnukset kipeet,mut muuten ei oikein raskaana tietäis olevankaan... :D
Kun tuntuu,että tuo mahareppukin tuossa roikkuu entiseen malliin (kiitos kaksosodotuksen :whistle: ja raskausarpijonon ),vaikka housut onkin jo kiristäny jonkin aikaa.... ;)
Liikkeitä odotellen (joitain epämääräisiä muljahduksia oon muutaman tässä viikon sisällä tuntenu),että tuntuis jo "oikealta" tää olotila... ;)
Muilta liikkeet/kunnon potkut on tuntunu tuossa 15vko:sta eteenpäin... =)
Että pari viikkoa vielä... ;)

Mutta juuh..Aurinkoista B) maanantaita kaikille! Vaikka siellä taitaa melkoisen kylmä olevankin vieläkin...

emu ja junior 12+6 :heart:

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille,

Te kellä kotosalla on muitakin lapsia niin joko olette kertoneet heille tulokkaasta. Me ollaan kerrottu jo aika alkuvaiheessa meidän vajaa kolmevuotiaalle pojalle asiasta. Hän on vakaasti päättänyt että meille tulee pikkusisko jolla voisi olla pippeli... ;)

Liikkeitä on täälläkin silloin tällöin huomattu ja suppareita on jo tullut. Saa nähdä missä vaiheessa joudun keventämään työhommia kun jo tässä vaiheessa on välillä vaikeuksia olla kun mahaa kivistää. Tulevana viikonloppuna olis tulossa tosi iso työhomma jossa saan tehdä tosi rankkaa hommaa kellonympäri, voihan se olla sunnuntaina sitten tuntuu jossain. Mulla kun on ollut selänkin kanssa jonkun verran ongelmaa. Pitää jutella taas neuvolassa asiasta parin viikon päästä.

Mutta nyt töiden pariin että pääsee ajoissa kotiin illalla

Mukavaa maanantaita kaikille!

Kysymys liittyen rintoihin: mun rinnat on ollut turvoksissa ja hellänä maaliskuun alusta asti. Nyt viikonloppuna oli yön aikana nänneihin ilmestynyt sellaista vaaleeta kuivunutta töhnää. Onko mahdollista, että nänneistä on tihkunut jotain maidon tapaista jo nyt (rv 12+6) ja onko teillä muilla ollut vastaavia ilmiöitä?

Ulpu

Ulpu;hyvinkin on mahdollista,että siellä maitorauhaset on aloittanu jo toimintansa.. =)
Itellä oon huomannu saman..ja on ollut aina samanlaista...sukulaisnaisella ja yhdellä kaverilla rinnat vuotivat "oikeata"maitoa jo paljon ennen kun vauva syntyi...
Sitä mulla ei oo ollu,kun vasta synnytyksen jälkeen,kun maito on noussut kunnolla. =)

H-a-n-n-e;mä kerroin isoille tytöille jo heti testin tehtyä tulevasta vauvasta,jotka oli tosi iloisia... =)
Näille muille sitten kerroin,kun olin ultrassa käynyt ja sai näytettyä kuvan,niin ymmärsivät sit helpommin....
Kovasti jo odottelevat,että masu kasvaa ja pääisisivät potkuja tunnustelemaan.. :D
Ja jostan syystä meillä odotetaan,että tästä tulee poika... :whistle: Meillä kun on nyt 5 tyttöä ja 2 poikaa.... :D
Mutta kyllä mä sen yhden pienen neidinkin haluan,jos sieltä on tullakseen... :heart: ;)

Heippa!
Täällä tullut runsaasti tekstiä lyhyessä ajassa =)
Supistuksista ollut puhetta,itsekin olen tuntenut vatsan kovettumista silloin tällöin,mennyt kyllä nopsaan ohitse.Kiva kuulla että muillakin samanlaista ollut.Kun on eka raskaus, niin sitä aina saa aikaan huolta lähes joka asiasta,kun miettii onko "normaalia".

Me jouduttu eilen päivystykseen menemään verenvuodon vuoksi.Uä:ssä näkyi elävä,liikkuva ja viikkoja vastaava vauva :heart: Tuli iso itku kun helpotti niin sitä ruutua katellessa! Nyt ollaan sit saikulla koko viikko,lepoa.Joten lähdempä tästä levyttään sohvalle :)

nöpötin ja pikkuinen 14+5

Hyvinkin voi olla esimaitoa. Esikosta tuli aikoinaan sellaista kellertävää töhnää, joka iikkojen edetessä kohti loppuraskautta, muuttui ihan maidoksi ja itsellä se näköjään oli merkkinä suihkutisseille, joka ei niin mukava asia ole imetystä ajatellen, mutta ei tietenkään tarkoita, että muillakin tulisi tämä ongelma. Meillä vain on suvun kaikilla naisilla tämä suihkutus ongelma :D

Lapsille kertomisesta:
No juu, eipä tuo meidän kolli 1v oikein ymmärtäisi selitystä, mutta on tainnut kyllä itse huomata, että äitin masussa tapahtuu jotain, kun tulee iltaisin suukottamaan mahaa. Oikein repii paitaa pois tieltä ja paijaa ensin ja sitten antaa suukkoja ja antaa halin ja sitten häppäsee vilkkasti taas omiin puuhiinsa :D :heart:

nöpötin:
Voi miten kurjaa...onneksi kutienkin kaikki oli hyvin. Itsellä tuli esikosta rv18 yhtäkkiä tulemaan kirkasta verta ja aivan huolesta sekaisin soitin mehelle töihin, että tulee hakemaan minut kotoota neuvolaan. Siellä pääsin heti kuuntlemaan sydänäänet, jotka oli ihan normaalit, mutta sain kuitenkin ielä lähetteen äippäpolille, jossa ultrattiin. Selitystä tälle vuodolle ei löydetty, mutta poika oli varsin terhakas ja heti parin viikon päästä oli sitten r-ultra, jossa poika oli vieläkin hurjempi melskaamaan =)

Hannen pojan veikkaus siskosta kera pippelin oli aika hulvaton :D Kaikkea hauskaa nuo pienet suustaan keksii.

Kerran olin metrossa tulossa ystävältä ja vastapäätä istui koko perhe, isä, äiti, tyttö ja poika. Poika oli n. 4v ja tyttö n.10v.
Poika sitten alkoi miettimään syvällisesti tyttöjen ja poikien eroja.
Hän sitten tokaisi, että hänellä ja isillä on nakit ja äitillä ja siskolla sämpylät :LOL:

paapelo+poju+Tiuhti 16+2

Moikkis!

Meriaanille isot halit ja voimia surun keskellä! Ja fresialle tsemppiä myös! Varmasti aiheuttaa huolta tuollainen, mutta loppujen lopuksi ei tuo mikään suuri riski ole.

Rasvaamisesta Minäkin olen tuota harrastanut, vaikken usko hirveästi sen tehoon. Raskausarvethan ei ole pelkästään ihon pintakerroksissa ja sinne syvemmälle on vaikea millään vaikuttaa. Esikoisen aikaan rasvasin dermosilin kahvi-kaakaorasvalla, enkä saanut arpia ollenkaan. Join myös paljon vettä ja yritin (huom! YRITIN) välttää suurta painonnousua. :) Tuota samaista rasvaa ei enää valmisteta, joten mulla on tuolla kylppärissä juurikin sitä bodyshopin kaakao-bodybutteria. Alkuraskaudessa jo yritin käyttää sitä, mutta se haju ällötti niin paljon etten ole vieläkään uskaltanut purkkia avata... Ehkäpä tässä lähipäivinä...:D

Kotidoppler ja stressi Täytyypä myöntää, että kotidopplerin käyttämisessä on kaksi puolta. Mullahan on tuo lainadoppler, jolla ollaan pari kertaa viikossa kuunneltu ääniä. Se kyllä rauhoittaa mieltä, kun saa kuulla että siellä vielä joku elää ja kasvaa. MUTTA. Viimeksi kuunnellessa bongasin yhden sydänäänten laskun. En ehtinyt kylläkään laskea, kuinka hitaana se käväisi, mutta kuitenkin. Kyllähän tuollainen aiheuttaa huolta, että onko normaalia. Esikoisen aikaan ei doppleria ollut käytössä, joten sai olla onnellisen tietämätön siitä kuinka hitaana pulssi siellä on käynyt. Nyt on sellainen olo, ettei ainakaan ennen rakenneultraa uskalla miettiäkään mitään hankintoja. Pitää saada ensin tietää, että pienen sydän ja kaikki muukin on kunnossa. :/

Pikki 15+0 (tai 15+4)

Hei pitkästä aikaa kaikille! Jopa oli paljon kertynyt luettavaa..
Mulla meni viikonloppu murehtiessa, yöt valvoin.. Mietin että vatsavauvalla ei olekaan kaikki OK.. Tänään käytin junioria neuvolassa ja lopuksi pyysin terveydenhoitajaa kuuntelemaan sydänääniä. Ultralla vauvaa on jo kahdesti katsottu, viimeksi 12+risat lääkärillä syke nähtiin mutta ei kuultu. Tänään hoitaja haki ja haki ääniä, juniori ehti hermostua, eihän täti vie meidän vauvaa?? Hoitaja kävi varaamassa toisesta huoneesta ultran ja tuli odotellessa yrittämään sykkeen löytymistä vielä kerran.. Siellähän se oli, alhaalla vasemmalla!Voi kuinka helpotti!! :heart: Tyttöhaave vain lisääntyi kun syke oli 159.
Meillä on esikoiselle ostetut vaunut 11v sitten, ORAn valmistamat isopyöräiset. Aina sisällä säilytetty joten ihan hyväkuntoiset vieläkin. Kesällä 2001 ostettiin tuplavaunut, BRIO Twinette-merkkiset. Niissä näkyy käytön jäljet, on paljon enemmän käytettykin.
Nyt tekisi mieli perunamuusia, lihapullia ja kuutiota porkkanaraastetta. Täytyy kai itse tehdä kun ei kukaan muukaan tee..Painoa on tullut jo muutama kilo, stressiä en asiasta ota.. Kakkosta odottaessa vaaka näytti 26kg painonnousua.. Tuskin nyt samoihin nousee!!

Mimaldi ja Pieni 14+5

Terveiset pitkästä aikaa täältäkin suunnalta :wave:
Aika vaan välillä menee niin äkkiä ettei mitään kerkeä muistamaan :)

Paljon voimia suru-uutisia kohdanneille :hug:
Ja uusille tervetuloa mukaan!

Kadena kyllä luen paapelo noita sinun kasvatusjuttuja. Olisi niin kiva jotain kukkia ja yrttejä kasvatella mutta eipä täällä meillä oikein onnistu kun kerrostalossa asustellaan eikä partsia edes ole. Odottelen kun päästään kesällä Tampereelle missä oma asunto on, niin voi käydä katsomassa onko viime kesän sipulit kestäneet talven yli.

Rasvaaminen olisi varmaan hyvä juttu vaikkei se noita arpia varmaan ehkäisekään. Jotenkin vaan aina tuppaan unohtamaan koko jutun. Hullua miten tuollaisenkin jutun voi unohtaa... Body Shopin buttereita mullakin on vino pino, kait niitä voisi käyttääkin.

Vaunuista meillä on pari vuotta vanhat Brion Kombit täällä mukana mutta haluaisin vaihtaa kahdenistuttaviin. En tiedä sitten myydäänkö nuo vanhat. Haluaisin ja taida hankkiakin Phil&Tedsit, vaikka kalliit ovatkin.

Mahdollisesti täälläkin on jotain liikkeiden kaltaisia alkanut pikkuhiljaa tuntumaan. Mieskin jopa väitti tunteneensa jotain, mutta mitähän lienee tapahtunut, tuskin vielä tuntuisi.

Meillä oli np ultra reilu viikko sitten ja siellä kaikki hyvin. Pikkuinen siellä köllötteli peukku suussa. Tuo ultra kesti n 5minsaa eli mittas tasan vaan sen niskaturvotusarvon ja sanoi vaan olevan ok. Veriseula multa otetaan ensi viikolla, mutta enpä taida siitä edes stressata.

Paino ei ole tainnut onneksi vieläkään nousta, tosin edellisessäkin raskaudessa nousi ekan kerran vasta viikolla 20. Ja hauska verrata mahakuvia, edellisellä kerralla raskauden huomasi vasta viikon 20 kieppeillä, nyt kyllä näkyy kirkolle asti =)

Ja kappas, tänäänhän ne poksuvat viikotkin eli
Nupsuliina ja Pikku-Lisko 15+0

Meidän 2-v tytsille kun kerrottiin että hänestä tulee isosisko, niin sai sellaisen käsityksen että hänestä tulee isolisko joka kiipeää puuhun. Tai niin siis itse asian kertoi. Eli olkoon tämä kakkonen sitten pikku-lisko =)

Hei Nupsuliina kiva kuulla taas susta. Kiinnostaa kovasti tuo ulkomailla odotus, että millaisia systeemejä sielläpäin on. Kerropa huviksesi paljon siellä saa pulittaa Phil&Teds Vibeista, itse meinasin ostaa ne täältä ihan paikallisesta liikkeestä ja on kyllä tosi kalliit. Mutta katsoin ettei ne esim. Saksasta tilattunakaan oo merkittävästi edullisemmat, että kannattais lähteä tilaamaan.
Saako udella oletteko te pidempäänkin siellä Kiinassa vai muutatteko jossain vaiheessa takaisin Suomeen?

nöpötin
Huih.Onneksi kuitenki teijän pikkusella on kaikki hyvin :) :hug:

mimaldi
Meillä neuvolassa sanovat että kuulemma ne poika/tyttö sykkeet on ihan puppua... Ite en tiiä mihin uskoa :whistle: :D

Liikkeistä...
Mä kans innolla ootan millon alkaa tuntumaan vaikka tässä varmaan meneeki vielä aikaa...

*Talvicci ja Uuno rv.15+5* :heart:

Heipähei pitkästä aikaa ja aurinkoista, mutta tuulista päivää!
Äskettäin kotiuduin neuvolasta, siellä kaikki hyvin, parasta tietenkin oli vauvelin sydänäänten kuuntelu :) :heart:
Painoa oli mulle tullut neukkarin vaa'an mukaan n.2 kiloa :) ei pitänyt terkkari sitä liian suurena. Kyllähän tuo ruoka on tehnyt kauppansa, mieskin vitsaili, että syön kuulemma kolme kertaa enemmän kun hää :)
Tänään hain postista bebesiltä tilaamani äitiyshousut, olivat kyllä tosi hyvät, ainoo vaan kun maha tästä kasvaa niin eipä taida kovin pitkään mahtua enää jalkaan =) olivat nyt meinaan justiinsa melkein sopivat.
Kai sitä täytys kohta alkaa tekeen ruokaa, nälkä on jo taas, kai sieltä mieskin kohta kotiutuu töistä ja salilta.
Kovasti on juttua ollut muuten vaunuista, minäkin niitä kovasti miettinyt.
Brion kombit on kivat taikka sitten emmaljungat...onko kellään kokemusta niistä, oliks ne nyt mosmot?? mitä voi netistä tilailla? kaverin kuulin ne tilanneen...mua jotenkin epäilyttää se touhu, mut voihan ne ihan hyvät olla, mistä sitä tietää..
Katsellaan taas, hyviä vointeja teille ja meille kaikille masumammoille :) nautitaan :heart:

Pikkumyyh ja vauvelirakas 16+4

MB Meillä on myös suunnitelmissa noi Phil&tedsit tilata. Mies on netissä selvitellyt juttuja ja Briteissä on kaikista halvimmat. Yhdestä kaupasta kysyttiin myös postikulut, vastaus oli 30?, eli ei hirveesti mun mielestä. Ajateltiin rakenneultran jälkeen pistää tilaukseen, jos siellä kaikki kunnossa. Toivottavasti silloin vielä punnan kurssi on yhtä huono. :) Noissa ulkomailta tilatuissa on vielä sekin, että melkein jokainen nettikauppa myy koko settiä, eli hintoihin sisältyy sisaristuimet ja sadesuojat yms. Kun taas Suomessa saa maksaa jokaisesta erikseen ihan järkyttävät hinnat. Laskettiin, että briteistä tilaamalla säästää 200-300?. Esikoisen rattaissa säästöksi tuli 250?, olivat saksalaiset rattaat jotka tilasimme saksasta.

Suomesta ostamisessa on se hyvä puoli, että jos rattaista löytyy joku vika, vaihtaminen ja palauttaminen on helpompaa.

Pikki 15+0

Kassu kävi lukemassa :wave: ja mukavaa emuliinu että olet meidän pinonkin löytänyt :flower:

Tuplista oli ollut puhetta. Meillä on ollut jo kauan Phil&Teds Sport rattaat ja ovat aivan ehdottomat kätevyytensä vuoksi:kaksi lasta kyydissä yksien rattaiden leveydellä! Sitä paitsi ovat todella muuntvat oliko sitten kyseessä vauva ja taapero, kaksi vauvaa tai kaksi isompaa, niin aina löytyy ratkaisu:)En vaihtaisi enää vaikka miljoonat eri "tavalliset" tuplat ollut myös käytössä. Mutta nämähän ovat täysin maku/ käyttötarveasioita! Ei voi sanoa yhtä hyvää tai huonoa merkkiä ja mallia!

Ilmoittelin siis vain että kärryillä olen teistä ja itsekkin mukana täällä yhä :wave:

Haleja kaikille tasapuolisesti :heart:

Kassu ja Maikki 16+5

Pikki mistä puljusta noin halvalla lähtee?? Mä kattelin jotain brittikauppoja myös, mutta niissä mitä mä löysin luki etteivät toimita ulkomaille. Ja Saksasta löysin pari kauppaa, jossa säästöä olis tullu vaan n. 50e. Jos noin paljon säästää niin minäkin tilaan sieltä! :)

kassu juu mä kanssa oon sitä mieltä, että sellaset on hyvät, jotka ei oo yhtään leveämmät kuin "normirattaat". Itse asiassa katsoin että noi vibet on 3cm kapeammat kuin meidän nykyiset :D

Pitkästä aikaa ajattelin minäkin kirjotella :wave: Neuvolassa kävin tänään ja kaikki oli hyvin. Ihana oli kuulla pienen sydänäänet, liikkeet kun on vielä aika hentoisia ja tuntuu harvakseltaan.
Tässä raskaudessa mulla alkoi lantion löystyminen ikävä kyllä tosi aikasin. Nyt viikon verran jo vasen lonkka/lantio ollu niin kipeä, että.. :headwall: Neuvolassa ehdottivat tukivyötä, mutta aikasemmissa raskauksissa se tuntui tosi hankalalta ja aiheutti supistuksia, niin en ainakaan vielä halua kokeilla. Muita apuja ei sit kuulemma oikein ole kun lepo. Helpommin sanottu kun tehty.. Onko muilla alkanu jo nää vaivat?
Ostin viime viikolla vauvalle vaunut. Oli kyllä aika aikasta, mutta kun ystävä myi edullisesti tosi kivat brio kombit, niin oli pakko ostaa :D
Tuli tänään otettua eka kuva masusta
Mansikkakakku ja pikkuinen 15+4

Yhteistyössä