*Lokakuiset Masunkasvattajat Huhtikuussa 2009*

Onnea kaikille mukavissa ultrissa käynneille!! :flower:
Täällä syöty just pizzaa pellillinen ja nyt vedellään karkkia nassuun. Et näin :p
Minkälaisia teillä muilla on muuten vatsan "kasvukivut" vai onko sellaisia? Kun itsellä tuntuu välilä keskellä masua vihlova tunne ja välillä sivuillakin. Myös menkkamaista jomotusta ollut, mutta mitään vuotoja ei ole onneksi enää tullut viikkoihin. Kai sen massun kasvun kuuluu vähän tuntuakin.. vaiko? :saint:

nöpötin ja pikkuinen 14+1
 
Halaukset kaikille suru uutisia kohdanneille :hug:

Mulle ei ole vielä mitään tietoa tullut niistä nt ja veri seuloista.. puoltoista vko sitten kävin np-ultrassa ja joku 4vko sitten verikokeissa.. vain sanokohan se se neuvolan tati että ne ei ilmota mitään jos kaikki on ok? vai toisin päin? (Mulla on huono muisti :LOL: )

Mulla on vasta toinen neuvola 4.5 eli joskus rv 16 ja neuvola lääkäriä ei ole vielä ollut.. eikös se pitäisi olla joskus aika alussa ainakin ensimmäistä odottavalla? mä en oikein tiedä näistä :D
En kyllä enää muista mitä mun piti kirjottaa, kun luin tuossa kerralla monen päivän kuulumiset kaikilta :)
Kumpa mullakin näkyis jo pikkusen tuo maha, Talvicilla näkyy jo niin kivasti :)
No kyllä se vähän näkyy jo mutta se on vielä sellasta aika turvotus/löysää mahaa :LOL:


Henspu 13+6
 
Onhan noita joitain kipuja vielä...ja kyllä, sen kuuluu tuntua, ovat verrattavissa kasvukipuihin ja jos joku muistaa, niin kasvaminen oli ajoittain kipeääkin jaloissa :D
Sama homma mahan kanssa, ainoa, että sen pitää kasvaa äärimmilleen super nopeassa ajassa ja kestää vielä vauvan ellastuksetkin, sekä ylläpitää lihaskuntonsa, joten harjoitus supistuksia odotelessa :D

Nl-lääkäristä:
Voi olla, että koska mitään kummallisempaa ei ole ollut, niin se aik olisi mahdollisesti rv18 tai 20 vaikka esikkoa odottelet...ainakin meidän neuvolassa käytäntö on muuttunut niin, että jos ei ihmeempää ole, niin alkuraskauden lääkärikäynti jätetään pois ja siirretään ns.riskiajan päättymisen jälkiviikoille.
Ja näin uudelleen synnyttäjänä, meillä ei taida olla kuin yksi lääkäri käynti, siis jos kummepaa ei tule ja yli LA:n ei mene...saa nähdä.
Tosin en näe edes lääkärin käyntiä tarpeelliseksi, ellei tosiaan jotain tule, sillä ei siellä muuta tapahdu, kuin ronklaavat kohdun suun ja kuuntelevat sydän äänet tosi nopsaan. Ja muutenkin, eivät ainakaan meidän neuvolassa ole mitään tämän alan asian tuntijoita, joten...kerta tarkastus riittää ainakin minulle :D

Rupesi tekemään mieli ihan simona appelsiini kiisseliä ja sametti puuroa :p Laitoin jo miehen kauppaan hakemaan tykötarpeet, jotta voin iltapalaksi tehdä :D

Onnittelut vielä iloisista ultrakuulumisista :flower:

Nyt touhuamaan pojun kanssa, kuulostaa pahasti siltä, että vessanpöntöllä olisi taas uimakoulu :LOL: :wave:

paapelo+poju+Tiuhti 15+5
 
Hei vaan kaikille! (pitkästä aikaa) kaikki on näillä näkymin hyvin ja raskaus on edennyt normaalisti... suurin osa pahoinvoinnista on kadonnut ja on virkeämpi vointikin. :D Kevättä on rinnassa. Odottelen innolla valmistumistani joka on ihan tässä ovella. On sitä saanut odottaa kun on ollut välissä 2 v äitiyslomalla.

Olen tuntenut ekoja "potkuja" tai ainakin luulisin niin. Ulospäin niitä ei vielä tunne mutta välillä masussa hipasee silleen hassusti :p Toivottavasti potkut tästä nopeasti voimistuvat niin pääsee niiden avulla seuraamaan et kaikki on hyvin.

Esikoisesta (2v 4kk) on tullut tosi villi ja uhmakas. Jäähypenkki on kovassa käytössä. Tänään on ollut ihana kamala vaikka on ollut kotipäivä ja tehty kaikkea kivaa käytiin mm. pyöräretkellä ja isommassa leikkipuistossa jossa on paljon kaikkea kivaa. Toinen heitti makkarakeiton tahalleen lattialle ku ei miellyttänyt ja ruoan jälkeen läppäs äitiä avokämmenellä... :kieh: no osasi kulti pyytää anteeksi ihan omasta aloitteestaan, pidetään sitä nyt sitten positiivisena asiana.

Odotan kovasti seuraavaa neuvolaa (paitsi punnitusta) se taitaakin olla rv 20

t. ETANAINEN 14+3
 
Rasvoista: Minä kans käytin esikoista odottaessa tuota bodyshopin cacao butteria ja tykkäsin. Mutta siinä tosiaan on tuoksua, et kaikki ei ehkä tykkää. Mutta arpia ei juurikaan tullu, tai ainakaan en oo huomannut :kieh:

(.) Ruoka maistuu ja paino nousee edelleen. Ja illalla ei väsytä yhtään, mutta aamulla senkin edestä. Onneks tuo ihana esikoinen on yhtäkkiä nukkunut taas viikon ajan yöt läpeensä vaikka on yskänenkin. Viisas lapsi :heart:

Hätähousu ja Maukka 14+3
 
nöpötin:
Kun laitat kuvan koneelle voit siirtää sen vaikkapa www.aijaa.com sivustolle. Sinne rekisteröidyt vain ensin.

Kun olet rekisteröitynyt tulee sivun yläosaan punainen logo tausta jossa lukee 'lisää kuva'. Painat sitä.
Nyt sivulle aukeaa kuvatus, jossa on kirjuri boxit, ylimmän vieressä on selaa painike, painat sitä.

Etsit haluamasi kuvan ja valitset sen tiedoston avaa painikkeella. Nyt kuvan tiedot ovat kirjuri boxiin ja valitset lataa painikkeen.

Odota hetki ja kuva ilmestyy näytöllesi. Tämän lataamasi kuvan alla on monta erilaista lähdekoodi boksia...jokaisen vieressä lukee erimoisia nimiä, kuten linkki, pienikuva, iso kuva jne.
Valtse vaikkapa kohta pieni kuva...mustamaalaa tämän kohdan teksti kauttaaltaan ja paina sitten hiiren oikeaa painiketta ja valitse sitten kopioi.
Tule takaisin tälle sivulle.

Nyt kirjustat sitten tähän kirjoitus ruutuun vaikka mikä rv menossa kuvan otto hetkellä, paina vaikka entteriä ja sitten taas hiiren ikeaa painiketta ja valitse lisää.

nyt tässä kirjoitus ruudussa on nähtävillä koko kuvasi lähdekoodi. Sitten vain lähtetä ja kuvan tulisi näkyä meill kaikille.

Toivotaan että onnistuu.
Tuo aijaa on kyllä niin yksinkertainen käyttää, että minäkin sen opin heti eka kerralla ja jos minä sen opin, niin taatusti kuka tahansa sen oppii :D
 
Tervetuloa Dragon-lady :wave:
Mistäs laitetaan iäks ja synnäriks listaan?

Hätähousu
Kiitoksia :D Musta on ollu aivan ihanaa ku on alkanu maha kasvamaan, jotain semmosta konkreettista ku ei liikkeitä vielä tunne...
Tää aika on kyllä menny hurjan nopeeta... Itellä enää 5vko niin mennään puolessa välissä... :whistle:

Ultrassa käynneille onnea hyvistä ultrakuulumisista :wave: :flower:

MB puheli masurasvasta...
Mä kans huhuilen saman asian perään että mikä olis hyvä rasva...Ja onko niistä oikeesti apua? Tähän mennessä oon joka ilta rasvannu tavallisella perusvoiteella...

Missah
Onnea tulevalle rouvalle :flower:

Unihiekalla on jo ihanan iso masu :D

nöpötin kyseli kuvien lisäämisestä ja mahan jomotuksesta...
Mä ite lisäsin aijaan kautta, tosin en kyllä rekisteröityny sinne.
Mulla on kans nyt jomotellu mahaa mutta ihmekkös tuo ku neuvolan antaman vauvan odotus oppaan mukaan Uuno on kaksinkertaistanu painosa :eek: :D

Chantal
Huih... Toivottavasti kontrolliultrassa kaikki kumminki olis hyvin :hug:

Tiilalle myös jaksamisia odotteluun :hug:


Kävin eilen ostoksilla :D
Löysin kirpparilta ihania vaatteita Uunolle... Harmi vaan et suurinosa siellä oli joko tyttö tai poika värisiä, neutraaleja oli hankalampi löytää :whistle:
Kävin kokeilemassa henkkamaukalla mammafarkkuja mutten vielä ostanu...
Varmaan sitten myöhemmin fiksumpi vasta ostaa?

*Talvicci ja Uuno rv.15+2* :heart:
 
Moikka :wave:

Masun rasvaamisesta ootte puhelleet. Minä esikoisesta rasvailin Oriflamen arpijuova-voiteella. En muista sen nimeä nyt, mutta käy siis mainiosti raskauden aikana ja sen jälkeenkin. Laitan tuon nimen kun jaksan kaivaa sen tuubin kaapista. Ja siitä oli kyllä apua, navan kohdalle tuli loppuraskaudesta pari pientä viirua, mutta nekin hävis pian synnytyksen jälkeen. Tätä todella suosittelen kaikille, vaikka rasvan tuoksu on todella ällö :x Mutta, pääasia että se toimii :) Nyt oon tuota samaa rasvaa laitellu masulle aamuin illoin.

Ihania ultrakuulumisia ootte saaneet :heart: ikävää että niitä huonojakin uutisia on tullut :(

Omaan napaan ei kummempia, masu on jo ihanan kokoinen, laitan kuvaa taas kun kerkeen. Päätä on taas uhkaavasti särkenyt, ei kivaa ollenkaan. Huimaakin ihan mukavasti.... Raskausoireita ei enää juurikaan oo. Masuasukki kivasti jo antaa merkkejä itestään melkein päivittäin, ihanaa kun nyt jo tuntee liikkeitä :heart:

Mites te muut, herkutteletteko kovasti karkeilla ym? Mulle tuntuu nyt makee maistuvan vähän liikaakin....ei kyllä sais :ashamed:

Voikaahan hyvin siellä :hug:

hertta ja bertta 14+4 :heart:
 
Hei!
Kiitos kuvanliittämis-ohjeista, pitääpi kokeilla myöhemmin :D
Talvicci itse olen ostanut jo muutamia mammahousuja, en farkkuja mutta puuvillaisia/pellavahousuja. Tosi ihanat päällä,tykkään kovasti. Mistä olette ostaneet mahatuubeja?Sellaista etsiskelen. Vielä ei ole tarvetta mutta piakkoin :)
Mekin ollaan muutamia vauvanvaatteita ostettu,toki neutraalinvärisiä että sopii molemmille merkeille :) Sukulaisilta saadaan reilusti vauvanvaatteita myös,ettei kovin paljon tarvitse edes ostella.
Eilen tuntui hassuja "liikahduksia" alamasulla, kun makoilin selällään.Olisipa ihanaa,jos ovat jo vaavin liikkeitä :heart:

nöpötin ja pikkuinen 14+2
 
Ja lunta sataa :/
se toden totta on tarttunut minuunkin,se duracel-vaihe :) Eilen päivän siivosin töissä,menin kotia ja aloin pihalla lapioimaan kuistin perustuksia ja siivosin koko kämpän.klo22 olin valmis :D Nyt se taitaa kostautua kun vatsa on tosi arka,ne "lihakset" siellä jossain makkaroiden takana ihan jumissa.
TALVICCI:taitaa toi mun masukuva vääristäämahaa kun ei se mun mielestä kyl noin iso oo :whistle:

Vauvan vaatteita tekis munkin mieli ostella,mutta jos malttais rakenneultraan saakka.Tai voisin kyllä pikaisesti töiden jälkeen käydä kirpparilla :D

Pakko mennä jatkaan töitä ennen kun iltavuorolainen tulee.

unihiekka ja ? 15+0 RIKSRAKS JA POKS
 
heippa kaikille piitkästä aikaa.. oon jotenki laiska kirjottamaan tänne ku ei palio oo omaa aikaa!!
Mut kiva ku on uusia saatu joukkoon :) :wave:

ens viikolla on neuvola nii sillon varmaan varataan sit se rakenneultra. Tuntuu jotenki tosi hurjalta aatella et reilun kuukauden päästä on puoliväli!! ihanaa ku nyt menee jotenki nopeemmin tää toinen raskaus ku on pikkuvipeltäjä jonka perässä saa olla koko ajan nii unohtuu melkee masuasukki..

Rasvoista.. mun pitää varmaan kokeilla jotain jota joku suositteli tääl ku edellisessä raskaudessa käytin perusrasvaa mut se ei tehonnu viimesinä päivinä repesi joka paikka :/ hiukan tympäsee ku niistä ei pääse eroon sitte mitenkää!!

Onko kukkaan huomannu semmosta ongelmaa nyt raskaus aikana et karvojen kasvu kiihtyny huomattavasti?? oisko mitään keinoa miten hidastaa?

kirjotelkaahan munki puolesta te joilla on aikaa enemmän.. :p

emmiliisa ja pikkuinen 15+2
 
Vielä tuosta kuvan lisäyksestä:
Eli ei siis ole pakollista rekisteröiytä, mutta itse siis katson sen olevan kiva, kun sitten samassa aijaan kansiossa on kaikki massukuvat ja niitä voipi sitten itsekseen vertailla. Ja paljon myös muitakin kivoja kuvia säilyy siellä :D

emmiliisa:
Minulla menee toisinpäin. Tukka kasvaa kyllä yhävain nopeammin (kasvaa siis tavallista nopeammin muutenkin, mutta nyt kauheeta tahtia ) ja paksuuntuu tietenkin. Mutta sääri ja käsikarvat ei tunnu kasvavan melkein yhtään, mutta kainalot sen sijaan kyllä kasvaa normaalisti :/
En usko, että mitään kovin hyvää hillitsemis keinoa on, tai en ole kyllä mistään koskaan bongannut...vahaus säännöllisesti taitaa olla sellainen keino, joka hillitsee, tosin siinäkin on huonona puolena se, että jos säännöllisesti vahailee, niin karvat alkaa helposti sitten jossain vaiheessa kasvaa sisäänpäin.

Tämäkin asia kyllä korjaantuu sitten synnytyksen jälkeen osittain ainakin.
Esikosta tuo alakarvoitus pyrki "rehevöitymään" ja luovutinkin sen suhteen loppua kohden. Synnytyksen jälkeen, ylijäämä tavallaan putoili pois :LOL:

Täällä päästään kukkakauppaan tänään, jahka poju herää uniltaan, niin se on sitten menoksi :D

Rasvoista:
Itsellä on ehkä vähän skeptiset ajatukset tuosta rasvailusta. Tai uskoisin ainakin sen vichyn rasvan ehkäisevän jonkin verran, mutta kyllä se on lopulta niin paljon kiinni omasta ihon koostumuksesta, että jos niitä on tullakseen, niitä tulee.
ITse esikosta rasvailin ties millä tököteillä läpi koko raskauden, mutta niin vaan mahtavat arvet on muistona. :D

Mutta nyt ei muuta kummempaa :wave:

paapelo+poju+Tiuhti 15+6
 
Ikäviä uutisia täältä. Olin tänään ekaks neuvolassa, jossa ei kuultu edelleenkään niitä sydänääniä, sitten pääsin äitipolille ja siellä selvisi että meidän pienen sydän ei enää syki.
Olo on tosi surkea.
Mutta teille kaikille toivon iloista ja onnellista odotusta loppuun asti.
Meriaani
 
Meriaani: iso :hug: voimia koko teidän perheelle!

Rasvoista: ite oon tosi huono rasvaileen masua mitenkään, eikä kyllä ole arpiakaan tullut. On varmaan tosi paljon kiinni omasta ihotyypistä että tuleeko vai ei arkia.

Täällä alkaa väsymys helpottamaan, johtuneen varmaan siitä että olen nukkunut yöt hieman paremmin. Nopeasti tämä aika on kyllä mennyt, kohta jo puolivälissä ollaan.
Liikkeitä en vielä ole varmasti huomannut, mies tosin sanoi yksi ilta että aivan kuin olisi tuntenut käteen vauvan liikkeitä masun päältä.

Plääh, lunta sataa ja tuulee aivan kamalasti. Mihin se kevät jäi?

Peppi
 
Kävin muuten äsken apteekissa kuikuilemassa raskausarpivoiteita ja käteen osui Vichyn Anti-stretch mark cream. Hajusteeton vielä soppelisti. Mulle kun ei noi voimakastuoksuiset sovi allergian takia. Tuota nyt sit kokeilen. Tuskin noi pelkät rasvat arpia estää, kai se riippuu omasta ihosta kuinka joustava se on. Mulle ei esikosta tullu mitään, saas nähdä miten käy nyt.
 
Heipä hei taas kanssa sisaret,

Ihanaa kuulla että niillä, jolla LA alkukuusta, alkaa pahoinvointi häipymään ja duracel vaihe tulemaan, ehkä siis täälläkin muutaman viikon kuluttua.

Raskaus arvista ja niiden ehkäisystä on ollut puhetta. Mulla pelko arvista ja oon yrittänyt rasvailla päivittäin perusvoiteella. Ajattelin viimeistään kesäkuussa alkoittaa jonkun tuhdimman rasvan käytön, raskaus arvilta mielellään välttyisin. Kuitenkin täytyy myöntää että täällä on yksi laiska rasvaaja ja katsotaan lokakuussa miten on rasvailtu!

Täällä jorpakon toisella puolella mennään jo toista vai kolmatta viikkoa ihanassa kevät säässä. Auringossa mittarin lukema näyttänyt parhaimmillaan yli 20. Ihanaa ettei tarvitse pakkautua enää. Ruohokin takapihalla on jo ihan vihreää :) Paapelosta pitäisi ottaa mallia ja laittaa kukkia, mutta vielä en ole saanut aikaseksi. Tunnen itseni laiskaksi.

Neuvolaan ei ole enää kuin 6 päivää, ihana että aika rientää.

Eilen sain vieraiksi kaverini Emmsin ja Julian, 1v, ja hirveä kuumeilu tuli taas että eikö oma pikkuinen voisi jo tulla. Leikittiin ja syötiin Emmsin ja Julian kanssa monta tuntia kunnes suunnattiin katsomaan poikien peliä illaks. Jalkapallo oli Julialle ihan uutta ja ihmeellistä ja oli ilo seurata vierestä taaperon touhua. Haluaa oman niinkun NYT.

Mutta nyt ruokkimaan meidän pikku lapsi - mies.


Kuulemisiin,

Pikkis + masu-asukki 12+1
 
Joo Pikkis, täällä myös on alkanu toi energiavaihe ja pahoinvoinnista on jäljellä enää vain satunnaiset närästykset (jotka kyllä myös aika ikäviä ). Eilen pesin kaikki ikkunat ja parvekkeen laseineen. ihanaa kun on taas tarmoa!

MB 14+6
 
meriaanille ja perheelle voimia suruun :hug: olen ihan sanaton :'( :hug:

mä tahtoon kanssa ton duracell-vaiheen , ei moisesta täällä tietoakaan ,välttelen kaikinkeinoin kotitöitä ja haluisin vaan makoilla ja laiskotella :D viime raskaudessakin se tuli vasta loppuvaiheessa kun rupes aika käymään pitkäksi , silloin leivoin päivittäin , siivosin , kiillotin jopa meiän leivänpaahtimenkin aina aamuisin...juujuu , ihan sekopäisten hommaa :p niin että varttokaa vaan ensikertalaiset tota pesänperustamis-hulluutta :LOL:

[/b]raskausarvista mulle on sanottu aikanaan esikoista odottaessani että millään rasvalla ei voisi raskausarpien tulemista estää vaan siihin vaikkuttaisi oman ihon elastisuus ja kimmoisuus kuinka hyvin antaa venymisen periksi , ehkä tossa on jotain perää mutta ite oon sitä mieltä että hyvin rasvaamalla voi nimenomaa sitä ihon kimmosuutta ja elastisuutta lisätä ja ehkä vähän edes vähentää pahoja repeämisiä.
tää mamma ainaskin aikoo rasvata loppuun asti joka ilta , niin ja muistakaahan rasvata myös pakarat ja reidetkin , joillekin saattaa tulla arpia niihin pelkästään eikä yhtään mahaan...näin muutamalle tutulle käynyt :eek:

ei,kyllä mun nyt on skarpattava ja mentävä laittaa perheelle ruokaa,morjens :wave:

kaurisäiti ja ursula 14+2 :heart: :heart:
 

Yhteistyössä