Lokakuiset 2025 🍁

vierailija
Heippa!

Ihan ensiksi osanotto iik:lle, olen pahoillani 💔

Oon lukenut koko ketjun ja nyt rohkenin itsekin kirjottelee. Mulla menossa 9+1 ja esikoista odotan. Taustalla keskenmeno viime vuonna viikolla 18.. eli tosi jännityksellä mennään eikä uskalla oikeen luottaa. No jos jotain ”hyvää” niin tää raskaus tuntuu tosi erilaiselta. Oon oksentanut nyt 5 viikkoa putkeen.. kamalaa! Mutta tekee itselle semmosen olon, että raskaana ainakin ollaan? Mulla käytössä ollut lääkkeenä Xonvea 3x päivässä.. en nyt tiedä onko massiivista apua ollut.

Mutta tänään… pahoinvointi on hellittänyt ja sekös odottajaa huolestuttaa 😂 Ei osaa yhtään iloita siitä, että pää on ollut pöntössä vain aamulla tänään 🙄 No kai pitää nyt yrittää olla rauhallisin mielin, että voihan se pahoinvointi helpottaa jo tässä vaiheessa.

Tulipas tekstiä.. tuntui, että pitää saada jonnekin purkaa.

-aa

Heippa!

Kaikille onnea plussista ja Iikille suuresti voimia menetyksen keskelle! 🤍

Itse en ole aiemmissa raskauksissa osallistunut mihinkään palstoille eikä nytkään aikaa tällaisiin olisi, mutta olo on niin kurja, että vähän piti tulla lueskeleen vertaistukia. Nyt on 7+jotain viikkoja, laskettu aika ois mahdollisesti lokakuussa meidän viidennellä ihmeellä. Neljässä aikaisemmassa raskaudessa meidän neuvolan alueella on ultrattu neuvolassa varhaisultra, mikä on ollut ihanaa, mutta nyt ei sellaista ihanuutta enää tietenkään ole hyvinvointialueiden tultua. Siispä ootellaan sinne viikolla 12.

Aina tämä on yhtä jännää ja tää vointi yhtä kamalaa, mutta aika kuultaa muistot. Toivoisin, että saisin vaan köllötellä sohvalla koko päivän, mutta nää pirpanat pitää huolen, että pakko arkea on pyörittää (olen pääasiassa kotiäiti).

Mulla ei ole mitään sovellusta, kun muutenkin tuntuu, että puhelin niin herkästi vie aikaa. Tsekkaan joskus netistä, mikä vaihe menossa.

Tsemppiä kovasti kaikille!

Ps. Onko kellään muulla pahaa makua suussa? Se on raskaudesta toiseen ehkä ärsyttävin oire, ja etomisen ja kovan pahoinvoinnin takia en pysty syödä purkkaa enkä juuri pastillejakaan.

- Aleksandra

vierailija
Tervetuloa uusille ☺. Mulla on ollut tota pahaa makua ja tuntuu, että hengitys haisee koko ajan pahalle sen takia 🤔

Nyt kaikki vinkit kehiin, mulla on ylihuomenna se varhaisultra. Siis idioottina olin mennyt varaamaan sen tosi myöhään illalla ja se pahoinvointi on pahimmillaan silloin! En tiedä mitä oon ajatellut silloin, oli joku alekoodi ja piti olla tietty tekijä niin ehkä ei sitten ollut muita aikoja. Mutta miten selviän pitkästä matkasta julkisilla sinne ja takas, voi apua!!! Tekis mieli peruu koko homma, mutta pakkohan se on tarkistaa mikä tilanne koska nää oireet on tosiaan niin hirveät ja en tosiaan oottele sinne nt-ultraan! Otanko siis oksennuspussin sitten bussiin ja jotain pientä suolasta mukaan? Siis aivan HIRVEÄ stressi tästä…. Se eka puhelinneuvola on to aamulla, motivaatio aika nolla kun se ultra on vasta sen jälkeen.

-Tikkunekku

Tervetuloa uusille . Mulla on ollut tota pahaa makua ja tuntuu, että hengitys haisee koko ajan pahalle sen takia

Nyt kaikki vinkit kehiin, mulla on ylihuomenna se varhaisultra. Siis idioottina olin mennyt varaamaan sen tosi myöhään illalla ja se pahoinvointi on pahimmillaan silloin! En tiedä mitä oon ajatellut silloin, oli joku alekoodi ja piti olla tietty tekijä niin ehkä ei sitten ollut muita aikoja. Mutta miten selviän pitkästä matkasta julkisilla sinne ja takas, voi apua!!! Tekis mieli peruu koko homma, mutta pakkohan se on tarkistaa mikä tilanne koska nää oireet on tosiaan niin hirveät ja en tosiaan oottele sinne nt-ultraan! Otanko siis oksennuspussin sitten bussiin ja jotain pientä suolasta mukaan? Siis aivan HIRVEÄ stressi tästä…. Se eka puhelinneuvola on to aamulla, motivaatio aika nolla kun se ultra on vasta sen jälkeen.

-Tikkunekku
Jos otat Uberin tai Boltin niin pääset nopeammin? Ne on pk-seudulla ihan kohtuuhintaisia.

vierailija
Okei eli ei oo mikään mun uniikki vaiva tuo paha maku. Lähipiirissä rosi harvalla on sellaista ollut, ja mulla se loppuu täysin vasta synnytykseen samoin kuin se, että tunnen kokoajan sykkeeni paremmin. Siksi tiedän harvinaisen hyvin kokoajan olossani (kaikkien muiden oireiden lisäksi), että raskaana ollaan.

Tsemppiä julkisilla kulkemisiin! Oksennuspussi ja pikkusuolainen kuulostaa hyvältä. Pidät vaikka kokoajan pientä sipsipalaa suussa ja kun se pehmenee ja pitää nielaista, seuraavaa suuhun. Itse pahimmassa vaiheessa tuntuu, että suussa on oltava kokoajan jotain (ja siis tietenkään mikään xylitol ei kelpaa, joten hampaat kiittää 😄) tai muuten olo on hirveä.

- Alekdandra

vierailija
Voi ei Tikkunekku! Samaistun osittain..Toki mulla oli alle 1km kävelymatka neuvolaan varhaisultraan. Reteesti yrjöt tienposkeen.. näytti varmaan epäilyttävältä ohi ajavista 😂

Mä ehdottaisin kanssa bolt/uber/taksi jos mitenkään mahdollista? Ja muovipusseja mukaan. Ei kai tossa oikeen muu auta. Sulla ei oo mitään pahoinvointilääkettä? Kauheesti tsemppiä! Ja jos se yrjö tulee niin sithän se tulee eikä sille mitään voi.

-aa

vierailija
Kävin tänään varhaisultrassa, siellä näkyi yksi ihmisalku ja sykkivä sydän, mittojen mukaan koko 7+0, menkkojen mukaan on 7+3. Eli kai se on nyt uskottava että on oikeasti raskaana. Lapsen isä olisi jo innoissaan mennyt kertomaan asiasta äidilleen, mutta toivoin ettei ennen 12 viikkoa ainakaan. Jos tulee keskenmeno, en halua että kukaan siitä tietää kun ei se kenellekään kuulu.

Ärsyttävän turvonnut olo on jo, työhousut puristaa. Lisäksi hengästyttää helposti. Raskaudessa haastavana puolena pidän sitä, että ei pysty harrastamaan liikuntaa normaaliin tapaan. Varsinki tälleen geriatrisena raskaana olevana palautuminen huolestuttaa.

-Vuokko84

Tervetuloa uusille munkin puolesta ❣

Tikkunekulle isot tsempit!!!

RV 7+6 ja mullakin aamupahoinvointi on muuttunut kokoaikaiseksi. Nyt kolmas päivä putkeen kun olo on taukoamatta kaamea ja oon oksennellut aamuisin ja iltaisin. Töissä jaksan sinnitellä jotenkin ihmeen kaupalla mutta loppupäivä menee sumussa kun on non stop etova olo. Jos tää ei ala helpottaa niin pakko hakea tähän oloon jotain apua, mut ilmeisesti noi lääkkeet ei oo kauheen tehokkaita? :/

Tsemppiä kaikille!!!!

Onnea vuokko84 hyvistä uutisista ultrassa 😍
Joo toi liikunta- asia on haastava. Joudun kans jättää nyt tauolle yhden harrastuksen mut lenkillä, tanssimassa ja salilla voisi edelleen käydä. Tässä nyt on vaan se että näissä oloissa ei tuu kuuloonkaan :/ hyvä että pystyn kävelyttää koiran ulkona. 😅 Palautuminen mietityttää myös. Ja kehon muutokset ylipäätään.

vierailija
Ihania uutisia vuokko84 🥰 Kunpa pääsisi liikkumaan taas..

Ja keltalilja. Luulen, että en olis hengissä ilman tota xonvea-lääkettä. Toki oon pois töistä ja paljolti vain vaakatasossa, mutta ennen kuin aloitin sen lääkkeen oksensin ihan koko ajan. Eli jotenkin haluan uskoa, että se helpottaa edes vähän? Se lääke kyllä väsyttää aika paljon, että senkin vuoksi tekee mieli vaan makoilla.

Ens viikolla pitäis palata töihin 5 viikon sairausloman jälkeen. Saas nähdä kuin käy.

Miten te muut kykenette käymään töissä ton pahoinvoinnin kanssa?! Aika sisukasta 😬

-aa

vierailija
Kannattaa kyllä kysyä noita pahoinvointilääkkeitä varsinkin jos ei ala ruuat pysymään sisällä! No on kyllä tää kuvotuskin ihan hirveetä ja iltaisin on tosi herkässä yökkäysrefleksi. Harmi kun noi pahoinvointilääkkeet ei oikeen passaa nyt tän muun lääkityksen kanssa. Oon aatellu kuitenkin kun en oksentele jatkuvaan ja ruuat sen mitä saan syötyy ni pysyy sisällä, enkä nyt koko päivää vaan makaa sängyssä niin ehkä tän kestää jos alkais pian helpottaa. Kaks iltaa oon nyt kyennyt kattoo telkkaria miehen kans että ehkä jotaki edistystä.

Liikunta on jäänyt kokonaan tässä olossa. Palautuminen huolettaa, koska olin ihan romuna esikoisen raskaudes ja edelleen ongelmia sektioalueella. Että mitenkä näin viisi vuotta vanhempana ja kai tämä on joku geriatrinen raskaus sitten 😂.

Mä oon kans jotenki turvonnut ja neuvolaa varten piti mitata vyötärönympärys. Ihan periaatteessa ärsyttää mittailla tämmösiä kun näytän, noh, raskaana olevalta tän turvotuksen takia ni tottakai vyötärön mittakin on isompi.

-Tikkunekku

vierailija
Okei hyvä tietää tosta lääkkeestä! 👍 Varaan lääkärille ajan jos tää olo jatkuu tällaisena.

Mullahan ei ihan alussa ollut pahaa oloa ollenkaan ja sitten se alkoi hiipiä pikkuhiljaa. Alussa sitä kesti vain hetken aamulla tai jos en ollut syönyt tarpeeksi usein mutta sunnuntaista alkaen tämä paha olo on ollut tauotta päällä.

En tuu jaksaa töissä jos tää jatkuu näin. Meillä ei vielä esihenkilöt (eikä kukaan muukaan työkaveri) tiedä että oon raskaana mutta pakko kai mun on se kertoa näin aikaisessa vaiheessa jos alkaa tulla näitä sairaspoissaoloja tämän olon suhteen.

Keltalilja

Onnea plussanneille 😍 ja Tikkunekulle tsemppiä pahoinvointiin, mulla oli myös iltapahoinvointia edellisessä raskaudessa ja se oli hirveää 🙈

Täällä käyty eilen neuvolassa ja olinkin "jo" noin 9+3 viikoilla, arvoi lasketun ajan lokakuun alkupäiville. Aika sekavat fiilikset vieläkin, ärsytti neuvolan terkkarin hypetys ja "ylionnellisuus" raskaudesta vaikka selvästi minusta varmasti näki että olen asiasta pois tolaltani ja ajatukset sekaisin vaikka tottakai kolmonen on iloinen asia ja enemmän kuin tervetullut täydentämään perheemme ❣ Olisin ehkä vain kaivannut hieman neutraalimpaa suhtautumista.

vierailija
Se on kyllä varsin ymmärrettävää kun pahoinvointi on vaikeaa, ei siinä paljoa liikkumisia mieti. Stemppiä kaikille teille, jotka kärsitte hankalasta pahoinvoinnista.

Itse tykkään kanssa sellaisesta kohtalainen neutraalista asennoitumisesta raskauteen, ihan neuvolan ja muiden ihmisten osalta. Olen allerginen lässytykselle 😃

-Vuokko84

vierailija
Oliks kellään etäneuvolaa jo ollut? Sain jonkun videolinkin. Mietin et voinko vaan skippaa ja kai se terkka soittaa sitten vai? Vai meenkö tonne ja sanon et ei käy video. En tosiaan ala 1,5h istua pönöttämään pöydän ääressä kun joudun käymään pitkäkseen vähän väliä. Tänään taas kamala olo ollut ja päätä särkenyt 😭. Alan olee aika väsynyt tähän ja kun tiedän et vaivaa vaivan perään tulossa. Viime yönä heräsin Ouran mukaan 7 kertaa kun lonkkiin sattui kyljellään, aina vaihdoin puolta mut sit meni toiselle puolelle.

-Tikkunekku

vierailija
Mulla oli etäneuvola maanantaina ja sain kans videolinkin ja se oli teams puhelu.
Luulisi että se onnistuu että sanoisit siinä että on niin paha olo että se pitäisi hoitaa puhelimitse soittaen. Tai jos puhelimesta avaa sen linkin ja laittaa kameran vaan pois päältä?

Voimia noiden aivan karseiden oireiden kanssa!

Keltalilja

vierailija
Mulla oli etäneuvola maanantaina ja sain kans videolinkin ja se oli teams puhelu.
Luulisi että se onnistuu että sanoisit siinä että on niin paha olo että se pitäisi hoitaa puhelimitse soittaen. Tai jos puhelimesta avaa sen linkin ja laittaa kameran vaan pois päältä?

Voimia noiden aivan karseiden oireiden kanssa!

Keltalilja
Joo totta ehkä mä läppään kameran kiinni ja meen pötköttelee sänkyyn kuulokkeiden kanssa 😂

-Tikkunekku

Heippa kaikille,

Mukava kun on uusia odottajia tullut 😊 Ja paljon tsemppiä huonoja uutisia saaneille♥

Mulla ollut vaikea viimeinen viikko. Oireet hävisivät kuin seinään viikko sitten. Pahoinvointi ja väsymys katosi täysin, kun viikot vaihtuivat 7+0. Eilen tuli illalla pyyhkiessä ruskeaa valkovuodon seassa. Itkin illan, ja aikaistin varhaisultran tälle päivälle. Menkkamaiset jomotukset lisääntyivät aamulla ja menin mieheni kanssa kuulemaan tuomion itku silmässä. Mutta kuinka ollakaan! Heti kun ultraus aloitettiin, näimme vimmatusti sykkivän pienen sydämen!♥😭 Helpotuksen itku siinä tuli.
(Minulla on takana yksi keskeytynyt keskenmeno, joka huomattiin vasta np-ultrassa.)

Vauva vastasi 7+4 viikkoja, kuukautisista 28 päivän kierrolla olisi ollut 7+6 tänään. Minulla on 30 päivän kierto, joten aivan oikean kokoinen alkio siis. Crl mitta 13.10mm. Helpotus on suuri, vaikka vielä voi tapahtua mitä vain. Suosittelen menemään yksityiselle ultraan, sillä saa ainakin mielenrauhan itselle. Varsinkin jos on oireettomuutta tms muuta mielenpäällä. Ei se stressikään tee hyvää pienelle.

Oliko niin, että jos sydän on nähty sykkivän, niin keskenmenon riski pienenisi jonkin verran? Jostain olen lukenut ehkä tällaisesta.

Ameelia ja papu 7+4

Heippa kaikille,

Mukava kun on uusia odottajia tullut 😊 Ja paljon tsemppiä huonoja uutisia saaneille♥

Mulla ollut vaikea viimeinen viikko. Oireet hävisivät kuin seinään viikko sitten. Pahoinvointi ja väsymys katosi täysin, kun viikot vaihtuivat 7+0. Eilen tuli illalla pyyhkiessä ruskeaa valkovuodon seassa. Itkin illan, ja aikaistin varhaisultran tälle päivälle. Menkkamaiset jomotukset lisääntyivät aamulla ja menin mieheni kanssa kuulemaan tuomion itku silmässä. Mutta kuinka ollakaan! Heti kun ultraus aloitettiin, näimme vimmatusti sykkivän pienen sydämen!♥😭 Helpotuksen itku siinä tuli.
(Minulla on takana yksi keskeytynyt keskenmeno, joka huomattiin vasta np-ultrassa.)

Vauva vastasi 7+4 viikkoja, kuukautisista 28 päivän kierrolla olisi ollut 7+6 tänään. Minulla on 30 päivän kierto, joten aivan oikean kokoinen alkio siis. Crl mitta 13.10mm. Helpotus on suuri, vaikka vielä voi tapahtua mitä vain. Suosittelen menemään yksityiselle ultraan, sillä saa ainakin mielenrauhan itselle. Varsinkin jos on oireettomuutta tms muuta mielenpäällä. Ei se stressikään tee hyvää pienelle.

Oliko niin, että jos sydän on nähty sykkivän, niin keskenmenon riski pienenisi jonkin verran? Jostain olen lukenut ehkä tällaisesta.

Ameelia ja papu 7+4
❤
Täälläkin ollaan todella oireettomana! Välillä etovaa oloa, ja pientä jomottelua. Verta ei ole tullut viikkoon, vielä pitäisi varhaisultraan jaksaa kaksi viikkoa odottaa, jolloin ollaan 7+5
Jotenkin sitä kai haluaa suojella itseään mahdolliselta pettymyksestä, että en anna oikein itselleni tilaa käsitellä koko raskautta. Kumppanillekin puhun koko ajan, että mahdollisesti olen raskaana😅 kolme positiivista testitulosta kuitenkin on😅 Meillä on siis lapsihaave ollut jo vuosia, mutta oma kroppa ei ole toiminut niin kuin pitää😵💫

Nyt kun oon lukenut myös muiden oireettomuudesta niin aloin itse(kin) panikoimaan ja varasin toisen varhaisultran ens viikolle. Vasta toki tasan viikko sit kävin ja silloin kaikki oli hyvin… Tänään 8+0 ja np-ultran odottelu niin tuntuu tuskaiselta! Oireet on tosi maltilliset (ja ollut kokoajan), ettei sen puoleen pitäisi hätäillä. En tiedä, miks nyt aloitin tän panikoinnin 😵😅

Edelleen lähetän niin paljon tsemppiä ja empatiaa teille, keillä tosi voimakasta oireilua ❤ En missään tapauksessa haluaisi samaa, mutta toisiko se vähän varmuutta jos olisi vähän voimakkaammat oireet itselläkin? Onhan tää kai vähän masokistista 😅 Olo ei missään tapauksessa ole normaali, mut silti joku ”varma” merkki olis kiva.

• Tykkää
Reactions: Havu89
Kaikki sympatiat myös täältä voimakkaasti oireileville ❤

Täällä oireettomuuden vuoksi olen huolissani. Pari päivää sitten aamulla meinas oksu lentää aamulenkillä koiran kanssa enkä saanut kunnolla syötyä aamulla. Muuten ei sen jälkeen mitään kuvotuksia. Ei ällötä hajut, ei pahaa makua suussa, ei päänsärkyä, ei normaalista poikkeavaa väsymystä, ei mitään! Maanantaiksi olen varannut varhaisultran, täytyy vaan toivoa että kaikki on hyvin.

Yhteistyössä