Lokakuiset 2025 🍁

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hopeanopea
  • EnsimmĂ€inen viesti EnsimmĂ€inen viesti
Heippa!

Ihan ensiksi osanotto iik:lle, olen pahoillani 💔

Oon lukenut koko ketjun ja nyt rohkenin itsekin kirjottelee. Mulla menossa 9+1 ja esikoista odotan. Taustalla keskenmeno viime vuonna viikolla 18.. eli tosi jĂ€nnityksellĂ€ mennÀÀn eikĂ€ uskalla oikeen luottaa. No jos jotain ”hyvĂ€Ă€â€ niin tÀÀ raskaus tuntuu tosi erilaiselta. Oon oksentanut nyt 5 viikkoa putkeen.. kamalaa! Mutta tekee itselle semmosen olon, ettĂ€ raskaana ainakin ollaan? Mulla kĂ€ytössĂ€ ollut lÀÀkkeenĂ€ Xonvea 3x pĂ€ivĂ€ssĂ€.. en nyt tiedĂ€ onko massiivista apua ollut.

Mutta tĂ€nÀÀn
 pahoinvointi on hellittĂ€nyt ja sekös odottajaa huolestuttaa 😂 Ei osaa yhtÀÀn iloita siitĂ€, ettĂ€ pÀÀ on ollut pöntössĂ€ vain aamulla tĂ€nÀÀn 🙄 No kai pitÀÀ nyt yrittÀÀ olla rauhallisin mielin, ettĂ€ voihan se pahoinvointi helpottaa jo tĂ€ssĂ€ vaiheessa.

Tulipas tekstiÀ.. tuntui, ettÀ pitÀÀ saada jonnekin purkaa.

-aa

Heippa!

Kaikille onnea plussista ja Iikille suuresti voimia menetyksen keskelle! đŸ€

Itse en ole aiemmissa raskauksissa osallistunut mihinkÀÀn palstoille eikÀ nytkÀÀn aikaa tÀllaisiin olisi, mutta olo on niin kurja, ettÀ vÀhÀn piti tulla lueskeleen vertaistukia. Nyt on 7+jotain viikkoja, laskettu aika ois mahdollisesti lokakuussa meidÀn viidennellÀ ihmeellÀ. NeljÀssÀ aikaisemmassa raskaudessa meidÀn neuvolan alueella on ultrattu neuvolassa varhaisultra, mikÀ on ollut ihanaa, mutta nyt ei sellaista ihanuutta enÀÀ tietenkÀÀn ole hyvinvointialueiden tultua. SiispÀ ootellaan sinne viikolla 12.

Aina tÀmÀ on yhtÀ jÀnnÀÀ ja tÀÀ vointi yhtÀ kamalaa, mutta aika kuultaa muistot. Toivoisin, ettÀ saisin vaan köllötellÀ sohvalla koko pÀivÀn, mutta nÀÀ pirpanat pitÀÀ huolen, ettÀ pakko arkea on pyörittÀÀ (olen pÀÀasiassa kotiÀiti).

Mulla ei ole mitÀÀn sovellusta, kun muutenkin tuntuu, ettÀ puhelin niin herkÀsti vie aikaa. Tsekkaan joskus netistÀ, mikÀ vaihe menossa.

TsemppiÀ kovasti kaikille!

Ps. Onko kellÀÀn muulla pahaa makua suussa? Se on raskaudesta toiseen ehkÀ ÀrsyttÀvin oire, ja etomisen ja kovan pahoinvoinnin takia en pysty syödÀ purkkaa enkÀ juuri pastillejakaan.

- Aleksandra

Tervetuloa uusille â˜ș. Mulla on ollut tota pahaa makua ja tuntuu, ettĂ€ hengitys haisee koko ajan pahalle sen takia đŸ€”

Nyt kaikki vinkit kehiin, mulla on ylihuomenna se varhaisultra. Siis idioottina olin mennyt varaamaan sen tosi myöhÀÀn illalla ja se pahoinvointi on pahimmillaan silloin! En tiedĂ€ mitĂ€ oon ajatellut silloin, oli joku alekoodi ja piti olla tietty tekijĂ€ niin ehkĂ€ ei sitten ollut muita aikoja. Mutta miten selviĂ€n pitkĂ€stĂ€ matkasta julkisilla sinne ja takas, voi apua!!! Tekis mieli peruu koko homma, mutta pakkohan se on tarkistaa mikĂ€ tilanne koska nÀÀ oireet on tosiaan niin hirveĂ€t ja en tosiaan oottele sinne nt-ultraan! Otanko siis oksennuspussin sitten bussiin ja jotain pientĂ€ suolasta mukaan? Siis aivan HIRVEÄ stressi tĂ€stÀ . Se eka puhelinneuvola on to aamulla, motivaatio aika nolla kun se ultra on vasta sen jĂ€lkeen.

-Tikkunekku

Tervetuloa uusille . Mulla on ollut tota pahaa makua ja tuntuu, ettÀ hengitys haisee koko ajan pahalle sen takia

Nyt kaikki vinkit kehiin, mulla on ylihuomenna se varhaisultra. Siis idioottina olin mennyt varaamaan sen tosi myöhÀÀn illalla ja se pahoinvointi on pahimmillaan silloin! En tiedĂ€ mitĂ€ oon ajatellut silloin, oli joku alekoodi ja piti olla tietty tekijĂ€ niin ehkĂ€ ei sitten ollut muita aikoja. Mutta miten selviĂ€n pitkĂ€stĂ€ matkasta julkisilla sinne ja takas, voi apua!!! Tekis mieli peruu koko homma, mutta pakkohan se on tarkistaa mikĂ€ tilanne koska nÀÀ oireet on tosiaan niin hirveĂ€t ja en tosiaan oottele sinne nt-ultraan! Otanko siis oksennuspussin sitten bussiin ja jotain pientĂ€ suolasta mukaan? Siis aivan HIRVEÄ stressi tĂ€stÀ . Se eka puhelinneuvola on to aamulla, motivaatio aika nolla kun se ultra on vasta sen jĂ€lkeen.

-Tikkunekku
Jos otat Uberin tai Boltin niin pÀÀset nopeammin? Ne on pk-seudulla ihan kohtuuhintaisia.

Okei eli ei oo mikÀÀn mun uniikki vaiva tuo paha maku. LÀhipiirissÀ rosi harvalla on sellaista ollut, ja mulla se loppuu tÀysin vasta synnytykseen samoin kuin se, ettÀ tunnen kokoajan sykkeeni paremmin. Siksi tiedÀn harvinaisen hyvin kokoajan olossani (kaikkien muiden oireiden lisÀksi), ettÀ raskaana ollaan.

TsemppiĂ€ julkisilla kulkemisiin! Oksennuspussi ja pikkusuolainen kuulostaa hyvĂ€ltĂ€. PidĂ€t vaikka kokoajan pientĂ€ sipsipalaa suussa ja kun se pehmenee ja pitÀÀ nielaista, seuraavaa suuhun. Itse pahimmassa vaiheessa tuntuu, ettĂ€ suussa on oltava kokoajan jotain (ja siis tietenkÀÀn mikÀÀn xylitol ei kelpaa, joten hampaat kiittÀÀ 😄) tai muuten olo on hirveĂ€.

- Alekdandra

Voi ei Tikkunekku! Samaistun osittain..Toki mulla oli alle 1km kĂ€velymatka neuvolaan varhaisultraan. Reteesti yrjöt tienposkeen.. nĂ€ytti varmaan epĂ€ilyttĂ€vĂ€ltĂ€ ohi ajavista 😂

MÀ ehdottaisin kanssa bolt/uber/taksi jos mitenkÀÀn mahdollista? Ja muovipusseja mukaan. Ei kai tossa oikeen muu auta. Sulla ei oo mitÀÀn pahoinvointilÀÀkettÀ? Kauheesti tsemppiÀ! Ja jos se yrjö tulee niin sithÀn se tulee eikÀ sille mitÀÀn voi.

-aa

KÀvin tÀnÀÀn varhaisultrassa, siellÀ nÀkyi yksi ihmisalku ja sykkivÀ sydÀn, mittojen mukaan koko 7+0, menkkojen mukaan on 7+3. Eli kai se on nyt uskottava ettÀ on oikeasti raskaana. Lapsen isÀ olisi jo innoissaan mennyt kertomaan asiasta Àidilleen, mutta toivoin ettei ennen 12 viikkoa ainakaan. Jos tulee keskenmeno, en halua ettÀ kukaan siitÀ tietÀÀ kun ei se kenellekÀÀn kuulu.

ÄrsyttĂ€vĂ€n turvonnut olo on jo, työhousut puristaa. LisĂ€ksi hengĂ€styttÀÀ helposti. Raskaudessa haastavana puolena pidĂ€n sitĂ€, ettĂ€ ei pysty harrastamaan liikuntaa normaaliin tapaan. Varsinki tĂ€lleen geriatrisena raskaana olevana palautuminen huolestuttaa.

-Vuokko84

Tervetuloa uusille munkin puolesta âŁïž

Tikkunekulle isot tsempit!!!

RV 7+6 ja mullakin aamupahoinvointi on muuttunut kokoaikaiseksi. Nyt kolmas pÀivÀ putkeen kun olo on taukoamatta kaamea ja oon oksennellut aamuisin ja iltaisin. TöissÀ jaksan sinnitellÀ jotenkin ihmeen kaupalla mutta loppupÀivÀ menee sumussa kun on non stop etova olo. Jos tÀÀ ei ala helpottaa niin pakko hakea tÀhÀn oloon jotain apua, mut ilmeisesti noi lÀÀkkeet ei oo kauheen tehokkaita? :/

TsemppiÀ kaikille!!!!

Onnea vuokko84 hyvistĂ€ uutisista ultrassa 😍
Joo toi liikunta- asia on haastava. Joudun kans jĂ€ttÀÀ nyt tauolle yhden harrastuksen mut lenkillĂ€, tanssimassa ja salilla voisi edelleen kĂ€ydĂ€. TĂ€ssĂ€ nyt on vaan se ettĂ€ nĂ€issĂ€ oloissa ei tuu kuuloonkaan :/ hyvĂ€ ettĂ€ pystyn kĂ€velyttÀÀ koiran ulkona. 😅 Palautuminen mietityttÀÀ myös. Ja kehon muutokset ylipÀÀtÀÀn.

Ihania uutisia vuokko84 đŸ„° Kunpa pÀÀsisi liikkumaan taas..

Ja keltalilja. Luulen, ettÀ en olis hengissÀ ilman tota xonvea-lÀÀkettÀ. Toki oon pois töistÀ ja paljolti vain vaakatasossa, mutta ennen kuin aloitin sen lÀÀkkeen oksensin ihan koko ajan. Eli jotenkin haluan uskoa, ettÀ se helpottaa edes vÀhÀn? Se lÀÀke kyllÀ vÀsyttÀÀ aika paljon, ettÀ senkin vuoksi tekee mieli vaan makoilla.

Ens viikolla pitÀis palata töihin 5 viikon sairausloman jÀlkeen. Saas nÀhdÀ kuin kÀy.

Miten te muut kykenette kĂ€ymÀÀn töissĂ€ ton pahoinvoinnin kanssa?! Aika sisukasta 😬

-aa

Kannattaa kyllÀ kysyÀ noita pahoinvointilÀÀkkeitÀ varsinkin jos ei ala ruuat pysymÀÀn sisÀllÀ! No on kyllÀ tÀÀ kuvotuskin ihan hirveetÀ ja iltaisin on tosi herkÀssÀ yökkÀysrefleksi. Harmi kun noi pahoinvointilÀÀkkeet ei oikeen passaa nyt tÀn muun lÀÀkityksen kanssa. Oon aatellu kuitenkin kun en oksentele jatkuvaan ja ruuat sen mitÀ saan syötyy ni pysyy sisÀllÀ, enkÀ nyt koko pÀivÀÀ vaan makaa sÀngyssÀ niin ehkÀ tÀn kestÀÀ jos alkais pian helpottaa. Kaks iltaa oon nyt kyennyt kattoo telkkaria miehen kans ettÀ ehkÀ jotaki edistystÀ.

Liikunta on jÀÀnyt kokonaan tĂ€ssĂ€ olossa. Palautuminen huolettaa, koska olin ihan romuna esikoisen raskaudes ja edelleen ongelmia sektioalueella. EttĂ€ mitenkĂ€ nĂ€in viisi vuotta vanhempana ja kai tĂ€mĂ€ on joku geriatrinen raskaus sitten 😂.

MÀ oon kans jotenki turvonnut ja neuvolaa varten piti mitata vyötÀrönympÀrys. Ihan periaatteessa ÀrsyttÀÀ mittailla tÀmmösiÀ kun nÀytÀn, noh, raskaana olevalta tÀn turvotuksen takia ni tottakai vyötÀrön mittakin on isompi.

-Tikkunekku

Okei hyvĂ€ tietÀÀ tosta lÀÀkkeestĂ€! 👍 Varaan lÀÀkĂ€rille ajan jos tÀÀ olo jatkuu tĂ€llaisena.

Mullahan ei ihan alussa ollut pahaa oloa ollenkaan ja sitten se alkoi hiipiÀ pikkuhiljaa. Alussa sitÀ kesti vain hetken aamulla tai jos en ollut syönyt tarpeeksi usein mutta sunnuntaista alkaen tÀmÀ paha olo on ollut tauotta pÀÀllÀ.

En tuu jaksaa töissÀ jos tÀÀ jatkuu nÀin. MeillÀ ei vielÀ esihenkilöt (eikÀ kukaan muukaan työkaveri) tiedÀ ettÀ oon raskaana mutta pakko kai mun on se kertoa nÀin aikaisessa vaiheessa jos alkaa tulla nÀitÀ sairaspoissaoloja tÀmÀn olon suhteen.

Keltalilja

Onnea plussanneille 😍 ja Tikkunekulle tsemppiĂ€ pahoinvointiin, mulla oli myös iltapahoinvointia edellisessĂ€ raskaudessa ja se oli hirveÀÀ 🙈

TÀÀllĂ€ kĂ€yty eilen neuvolassa ja olinkin "jo" noin 9+3 viikoilla, arvoi lasketun ajan lokakuun alkupĂ€iville. Aika sekavat fiilikset vielĂ€kin, Ă€rsytti neuvolan terkkarin hypetys ja "ylionnellisuus" raskaudesta vaikka selvĂ€sti minusta varmasti nĂ€ki ettĂ€ olen asiasta pois tolaltani ja ajatukset sekaisin vaikka tottakai kolmonen on iloinen asia ja enemmĂ€n kuin tervetullut tĂ€ydentĂ€mÀÀn perheemme âŁïž Olisin ehkĂ€ vain kaivannut hieman neutraalimpaa suhtautumista.

Se on kyllÀ varsin ymmÀrrettÀvÀÀ kun pahoinvointi on vaikeaa, ei siinÀ paljoa liikkumisia mieti. StemppiÀ kaikille teille, jotka kÀrsitte hankalasta pahoinvoinnista.

Itse tykkÀÀn kanssa sellaisesta kohtalainen neutraalista asennoitumisesta raskauteen, ihan neuvolan ja muiden ihmisten osalta. Olen allerginen lĂ€ssytykselle 😃

-Vuokko84

Oliks kellÀÀn etĂ€neuvolaa jo ollut? Sain jonkun videolinkin. Mietin et voinko vaan skippaa ja kai se terkka soittaa sitten vai? Vai meenkö tonne ja sanon et ei kĂ€y video. En tosiaan ala 1,5h istua pönöttĂ€mÀÀn pöydĂ€n ÀÀressĂ€ kun joudun kĂ€ymÀÀn pitkĂ€kseen vĂ€hĂ€n vĂ€liĂ€. TĂ€nÀÀn taas kamala olo ollut ja pÀÀtĂ€ sĂ€rkenyt 😭. Alan olee aika vĂ€synyt tĂ€hĂ€n ja kun tiedĂ€n et vaivaa vaivan perÀÀn tulossa. Viime yönĂ€ herĂ€sin Ouran mukaan 7 kertaa kun lonkkiin sattui kyljellÀÀn, aina vaihdoin puolta mut sit meni toiselle puolelle.

-Tikkunekku

Mulla oli etÀneuvola maanantaina ja sain kans videolinkin ja se oli teams puhelu.
Luulisi ettÀ se onnistuu ettÀ sanoisit siinÀ ettÀ on niin paha olo ettÀ se pitÀisi hoitaa puhelimitse soittaen. Tai jos puhelimesta avaa sen linkin ja laittaa kameran vaan pois pÀÀltÀ?

Voimia noiden aivan karseiden oireiden kanssa!

Keltalilja

Mulla oli etÀneuvola maanantaina ja sain kans videolinkin ja se oli teams puhelu.
Luulisi ettÀ se onnistuu ettÀ sanoisit siinÀ ettÀ on niin paha olo ettÀ se pitÀisi hoitaa puhelimitse soittaen. Tai jos puhelimesta avaa sen linkin ja laittaa kameran vaan pois pÀÀltÀ?

Voimia noiden aivan karseiden oireiden kanssa!

Keltalilja

Joo totta ehkĂ€ mĂ€ lĂ€ppÀÀn kameran kiinni ja meen pötköttelee sĂ€nkyyn kuulokkeiden kanssa 😂

-Tikkunekku

Heippa kaikille,

Mukava kun on uusia odottajia tullut 😊 Ja paljon tsemppiĂ€ huonoja uutisia saaneille♄

Mulla ollut vaikea viimeinen viikko. Oireet hĂ€visivĂ€t kuin seinÀÀn viikko sitten. Pahoinvointi ja vĂ€symys katosi tĂ€ysin, kun viikot vaihtuivat 7+0. Eilen tuli illalla pyyhkiessĂ€ ruskeaa valkovuodon seassa. Itkin illan, ja aikaistin varhaisultran tĂ€lle pĂ€ivĂ€lle. Menkkamaiset jomotukset lisÀÀntyivĂ€t aamulla ja menin mieheni kanssa kuulemaan tuomion itku silmĂ€ssĂ€. Mutta kuinka ollakaan! Heti kun ultraus aloitettiin, nĂ€imme vimmatusti sykkivĂ€n pienen sydĂ€men!â™„ïžđŸ˜­ Helpotuksen itku siinĂ€ tuli.
(Minulla on takana yksi keskeytynyt keskenmeno, joka huomattiin vasta np-ultrassa.)

Vauva vastasi 7+4 viikkoja, kuukautisista 28 pÀivÀn kierrolla olisi ollut 7+6 tÀnÀÀn. Minulla on 30 pÀivÀn kierto, joten aivan oikean kokoinen alkio siis. Crl mitta 13.10mm. Helpotus on suuri, vaikka vielÀ voi tapahtua mitÀ vain. Suosittelen menemÀÀn yksityiselle ultraan, sillÀ saa ainakin mielenrauhan itselle. Varsinkin jos on oireettomuutta tms muuta mielenpÀÀllÀ. Ei se stressikÀÀn tee hyvÀÀ pienelle.

Oliko niin, ettÀ jos sydÀn on nÀhty sykkivÀn, niin keskenmenon riski pienenisi jonkin verran? Jostain olen lukenut ehkÀ tÀllaisesta.

Ameelia ja papu 7+4

Heippa kaikille,

Mukava kun on uusia odottajia tullut 😊 Ja paljon tsemppiĂ€ huonoja uutisia saaneille♄

Mulla ollut vaikea viimeinen viikko. Oireet hĂ€visivĂ€t kuin seinÀÀn viikko sitten. Pahoinvointi ja vĂ€symys katosi tĂ€ysin, kun viikot vaihtuivat 7+0. Eilen tuli illalla pyyhkiessĂ€ ruskeaa valkovuodon seassa. Itkin illan, ja aikaistin varhaisultran tĂ€lle pĂ€ivĂ€lle. Menkkamaiset jomotukset lisÀÀntyivĂ€t aamulla ja menin mieheni kanssa kuulemaan tuomion itku silmĂ€ssĂ€. Mutta kuinka ollakaan! Heti kun ultraus aloitettiin, nĂ€imme vimmatusti sykkivĂ€n pienen sydĂ€men!â™„đŸ˜­ Helpotuksen itku siinĂ€ tuli.
(Minulla on takana yksi keskeytynyt keskenmeno, joka huomattiin vasta np-ultrassa.)

Vauva vastasi 7+4 viikkoja, kuukautisista 28 pÀivÀn kierrolla olisi ollut 7+6 tÀnÀÀn. Minulla on 30 pÀivÀn kierto, joten aivan oikean kokoinen alkio siis. Crl mitta 13.10mm. Helpotus on suuri, vaikka vielÀ voi tapahtua mitÀ vain. Suosittelen menemÀÀn yksityiselle ultraan, sillÀ saa ainakin mielenrauhan itselle. Varsinkin jos on oireettomuutta tms muuta mielenpÀÀllÀ. Ei se stressikÀÀn tee hyvÀÀ pienelle.

Oliko niin, ettÀ jos sydÀn on nÀhty sykkivÀn, niin keskenmenon riski pienenisi jonkin verran? Jostain olen lukenut ehkÀ tÀllaisesta.

Ameelia ja papu 7+4
❀
TÀÀllÀkin ollaan todella oireettomana! VÀlillÀ etovaa oloa, ja pientÀ jomottelua. Verta ei ole tullut viikkoon, vielÀ pitÀisi varhaisultraan jaksaa kaksi viikkoa odottaa, jolloin ollaan 7+5
Jotenkin sitĂ€ kai haluaa suojella itseÀÀn mahdolliselta pettymyksestĂ€, ettĂ€ en anna oikein itselleni tilaa kĂ€sitellĂ€ koko raskautta. Kumppanillekin puhun koko ajan, ettĂ€ mahdollisesti olen raskaana😅 kolme positiivista testitulosta kuitenkin on😅 MeillĂ€ on siis lapsihaave ollut jo vuosia, mutta oma kroppa ei ole toiminut niin kuin pitĂ€Ă€đŸ˜”â€đŸ’«

Nyt kun oon lukenut myös muiden oireettomuudesta niin aloin itse(kin) panikoimaan ja varasin toisen varhaisultran ens viikolle. Vasta toki tasan viikko sit kĂ€vin ja silloin kaikki oli hyvin
 TĂ€nÀÀn 8+0 ja np-ultran odottelu niin tuntuu tuskaiselta! Oireet on tosi maltilliset (ja ollut kokoajan), ettei sen puoleen pitĂ€isi hĂ€tĂ€illĂ€. En tiedĂ€, miks nyt aloitin tĂ€n panikoinnin đŸ˜”đŸ˜…

Edelleen lĂ€hetĂ€n niin paljon tsemppiĂ€ ja empatiaa teille, keillĂ€ tosi voimakasta oireilua ❀ En missÀÀn tapauksessa haluaisi samaa, mutta toisiko se vĂ€hĂ€n varmuutta jos olisi vĂ€hĂ€n voimakkaammat oireet itsellĂ€kin? Onhan tÀÀ kai vĂ€hĂ€n masokistista 😅 Olo ei missÀÀn tapauksessa ole normaali, mut silti joku ”varma” merkki olis kiva.

• TykkÀÀ
Reactions: Havu89
Kaikki sympatiat myös tÀÀltĂ€ voimakkaasti oireileville ❀

TÀÀllÀ oireettomuuden vuoksi olen huolissani. Pari pÀivÀÀ sitten aamulla meinas oksu lentÀÀ aamulenkillÀ koiran kanssa enkÀ saanut kunnolla syötyÀ aamulla. Muuten ei sen jÀlkeen mitÀÀn kuvotuksia. Ei ÀllötÀ hajut, ei pahaa makua suussa, ei pÀÀnsÀrkyÀ, ei normaalista poikkeavaa vÀsymystÀ, ei mitÀÀn! Maanantaiksi olen varannut varhaisultran, tÀytyy vaan toivoa ettÀ kaikki on hyvin.