Lokakuiset 2025 🍁

Täällä nyt oletettavasti 4+6 ja viikkodigi mitä oon hillonnut näyttä 3+🫣 kierukan poistosta laskettuna oltais 5+6 mutta tein ekan haaleasta haaleimman haamun 9.2.

Noh jokatapauksessa nopeammin on noussut HCG Esikoisesta sain 3+ 5+4

No mut nyt en enää testaa! Jään tässä pohtimaan mennäänkö varhaisultraan vai odotetaanko sinne NT:hen.

Väsymys on koooovasti läsnä, ihan ajottaisia pieniä etomisia välillä, tissit inan kipeämmät. Jännää kyllä

Ollaan muutamille ystäville kerrottu ja huomaa kyllä eron ekasta kertomisessa kuin tokasta. Ja reaktiot on paljon laimeammat onko muut huomannut tällästä jos ootte jo kertonut jollekkin?
Mä oon kerronut vasta muutamalle :). Reaktiot on kyllä olleet ihan odotetunlaiset ja positiiviset. Luulen, että reaktion vahvuuteen riippuu itse asiassa paljon se, kuinka paljon kuulija on osannut odottaa vastaavia uutisia. Ainahan sitä yllättäviin asioihin reagoi vahvemmin vs. asioihin, joita on ennakoinut. Ainakin meidän tapauksessa luulen, että moni ns. odottaa näitä uutisia ja ovat toki iloisia, mutta eivät niin yllättyneitä 😆.

• Tykkää
Reactions: Taikaakin
Täällä nyt oletettavasti 4+6 ja viikkodigi mitä oon hillonnut näyttä 3+🫣 kierukan poistosta laskettuna oltais 5+6 mutta tein ekan haaleasta haaleimman haamun 9.2.

Noh jokatapauksessa nopeammin on noussut HCG Esikoisesta sain 3+ 5+4

No mut nyt en enää testaa! Jään tässä pohtimaan mennäänkö varhaisultraan vai odotetaanko sinne NT:hen.

Väsymys on koooovasti läsnä, ihan ajottaisia pieniä etomisia välillä, tissit inan kipeämmät. Jännää kyllä🙈

Ollaan muutamille ystäville kerrottu ja huomaa kyllä eron ekasta kertomisessa kuin tokasta. Ja reaktiot on paljon laimeammat😂 onko muut huomannut tällästä jos ootte jo kertonut jollekkin?
Mä oon kertonut kolmelle kaverille, yks kysy niin suoraan etten voinut valehdella :D ja yhdelle työkaverille kerroin sen takia et meen ens maanantaina sinne ultraan ja sinne ei voi ottaa vauvaa mukaan niin jätän sen vauvelin labraan siksi aikaa tälle työkaverille :D

Äidille en voi kertoa ku se juoruaa koko kylälle.. ajattelin et olis kiva kertoa nt ultran jälkeen ja se sattuukin kivasti silleen et esikoisen synttärit on vähä sen jälkeen niin siellä synttäreillä voi sitten jotenkin ovelasti paljastaa 🤭 mä kyl vähän luulen et vastaanotto ei kaikkien osalta ole hyvä.

• Tykkää
Reactions: eessi ja Taikaakin
Me ei olla kerrottu kenellekään. Varmaan sitten nt-ultran jälkeen vähitellen. Eilen kyllä mietin, pitäisikö kertoa vanhimmille lapsille, kun he selvästi huomasivat, että kaikki ei ole ihan normaalisti. Oli jokseenkin mieli maassa, kun oireet ovat vahvistumisen sijaan lievenneet enkä muista, onko sitä aiemmin kestänyt näin pitkään, vaikka aaltoilua onkin ollut. Mutta sitten ajattelin, että on vielä kamalampaa, jos he koko ajan miettivät sitä, joten yritin vain saada heidät ymmärtämään, että maailmassa tapahtuu myös asioita, jotka eivät liity heihin mitenkään, jotka voivat vaikuttaa äidin mielialaan. He ovat kyllä jo nähneet niin monta raskautta, että voisivat arvata jossain vaiheessa itsekin, mutta ehkä he ajattelevat, että äiti on jo yli-ikäinen niihin hommiin...

Varhaisultraan tuskin menen kuitenkaan, en ole käynyt yleensäkään. Mitä nt-ultraan tulee, niin meille on tervetullut ihan millainen lapsi tahansa, emme keskeyttäisi raskautta missään tilanteessa. Ollaan aina ajateltu noita tutkimuksia siltä kannalta, että voidaan sitten valmistautua parhaamme mukaan, jos jotain ilmenee.

Mulle pääasiallinen syy varhaisultraan on se, että en haluaisi nt ultrassa selviävän, että on tuulimunaraskaus ja olisin ollut "turhaan" raskaana. Eihän se varhaisultra takaa, että ei tulisi keskenmenoa, mutta ainakin, että siellä on jotain elämää :) . Enää pari päivää varhaisultraan!

• Tykkää
Reactions: Taikaakin
Aijaa, mulle sanottiin neuvolasta edellisen kohalla ettei sais. Mutta hyvä jos ei sit siinäkään vahinkoa käyny.
-Iik
Neuvolan tädiltä on jäänyt oleellinen sana sanomatta eli kielto koskee raakaa punajuurta 🙈. Ja sit toki alle 1v lapsille ei suositella myöskään. Eikös muuten ihan tässä piakkoin pitänyt olla uudet ruokasuositukset tulossa vai tuliko ne jo 🤔?

Mä oon läheisille toitottanut vauvakuumetta jo kauan ja suurin yllätys oli varmaan se et tapahtu tällä kertaa näin nopeasti 😁 ilosia vastaanottoja siis ollaan silti saanut mutta paljon ns. Itsestäänselvempiä kuin esikoisesta. Ymmärrettävästi!

Mietin kanssa ainoana syynä varhaisultraa että saisi tietää et on varmaan raskaus oikeassa paikassa/ei tuulimuna. Mutta saa nähdä. Jahkailin esikoisen kanssa samaa enkä ikinä sitten mennyt. Mies oli sitä mieltä ettei sellaisia tarvi niin😂

vierailija
Oon kertonut viidelle läheiselle ystävälle joiden kanssa muutenkin puhunut raskaushaaveista jne. Eli tosi luonnollista oli raportoida heille kun tuli se odotettu plussa tikkuun.👍 😁

Mutta salaisuutena pidän vielä muuten ja en tiiä milloin alan kertomaan. Jotenkin jännittää asiasta kertominen ja reaktiot vaikka uskon että se on positiivista. Mietityttää asiasta kertominen etenkin niille ystäville ja tutuille joiden tiedän kamppailevan tahattoman lapsettomuuden kanssa (tai että ei ole esimerkiksi sopivaa kumppania mutta lapsihaave olisi). Tiedän että he ovat onnellisia minun puolesta mutta tiedän omasta kokemuksesta millaisia kipeitä tunteita toisten ihmisten vauvauutisiin voi liittyä..

Odotan kovasti varhaisultraa että löytyykö syke ja onko oikeassa kohdassa. Kiinnostaisi myös nähdä mikä pcosin tilanne on munasarjoissa tällä hetkellä ja vaikuttaako se jotenkin tähän raskauteen.

En oo muuten varmaan ikinä edes syönyt raakana punajuurta. 😁

Keltalilja

• Tykkää
Reactions: eessi ja Taikaakin
Kävin tänään ekassa neuvolassa, koska se terkkari nyt oli sitä mieltä et oon jo paljon pidemmällä kun mitä todellisuudessa olen. No ei siinä, normi käynti mut tää sama terkkari oli mulla viime raskaudessa ja sillo sovittiin et on ok et punnitsen itseni kotona. Mulle on aika kova paikka mun paino ollu aina ja olen koko ikäni ollut aika iso. Mua itseeni oksettaa oma olomuoto mut etenkin nyt ku imetän niin mun paino ei vaan tipu vaikka mitä tekisin. Olin ennen esikoista siis noin 85kg ja 171cm no esikoisen raskausaikana paino nousi 106kg saakka. Sitten pudotin kyllä parissa vuodessa takasi noin 80 kiloon ja se olikin ihan ok. No sit tuli syötyä ja juotua mitä sattuu ja kuk aloin odottaa kuopusta painoin jo 100kg. Ei siinä raskausaikana tuli 10kg mikä oli ihan hyvä ja pelkäsin et tulee se yli 20 mitä esikoisesta. No nyt ollaan kuitenkin tilanteessa et tää uus raskaus ja paino on sen 100 ja äsken tuol neuvolassa se hoitaja pakotti mut menemään siihen vaakaan vaikka sanoin et kävin aamulla kotona ja se oli tasan 100 ja samaa näytti neuvolan vaaka. Nyt sen mielestä pitää aina neuvolakäynnillä käydä siellä puntarissa.. tätä ei yhtään helpota se, että meidän neuvola lääkäri paasasi mulle viime raskaudessa miten vaarannan sen lapsen kun syön suklaata, et sen sisäelimetkin turpoaa. Tämä tieto on kirjattu myös kantaan ja samalla sain diagnoosin :energian saannin ja kulutuksen epäsuhdasta johtuva lihavuus.. en haluis taas mennä kuuntelemaan miten lihava olen. Ja myös toi bmi on pikkasen väärä tapa arvioida kenenkään lihavuutta mä olin ylipainoinen myös sillo ku rasvaprosentti oli 22, koska oli paljon lihasta. Ei tässä paljoa tee mieli syödä ettei vaan hirveesti nyt paino nouse, pelkään et tulee viel joku syömishäiriö vaikka sellaista taustaa ei olekkaan. Surettaa kyllä.

Kun on aika kertoa raskaudesta (ehkä vko 12 tienoilla??) niin uskon et meidän läheisten suhtautuminen on erittäin positiivinen 🥰 Mutta omista kipeistä kokemuksista tiedän, että tutun raskauteen voi olla todella vaikea suhtautua positiivisesti esim. oman lapsettomuuden vuoksi. Uskon tietäväni, ettei lähipiirissä ole tätä ongelmaa nyt, mutta koskaanhan ei voi olla varma! Olis kyllä tosi ikävää, jos joku suhtautuu negatiivisesti jostakin muusta syystä, niin kuin @Heidihuu n kohdalla voisi olla 😢

Täällä mennään nyt 5+6 tai 6+0. Ens viikolla varhaisultra. Oireet on selvästi lieventyneet hyperstimulaation vähenemisen vuoksi (huh!), mutta rinnat on edelleen kipeät ja turvonneet. Ruoka maittaa tosi huonosti, joten aika kepeillä välipaloilla porskuttelen eteenpäin. Illalla tulee väsy aikaisin 🙈 Pahoinvointia odotellessa.. 😳😳

Onpa ihana kuulla @eessi että hyperstimulaation oireet ovat helpottaneet siellä! ❣

Ja onpas surkeeta @Heidihuu että nyt tossa punnitus asiassa tuli tuollainen muutos. Ja jep, painoindeksi ei ota huomioon kehon koostumusta ja ei ole kaikkien kohdalla paras mittari.

Tänään mulla on ollut yhtäkkiä semmosta kevyttä etovaa oloa ja tullut kans fiilis että tästäkö tää alkaa... 😅 Väsy tulee kans tosi aikaisin ja herään kans tosi aikaisin mikä on ärsyttävää..

Vuodenvaihde oli itselle jotenkin raskasta aikaa kun loppuvuodesta tuntui että vauvauutisia tuli joka suunnasta. Osallistuin moniin babyshowereihin ja kävin kattoo kavereiden vauvoja. Se oli samaan aikaan toki ihanaa mut huomasin olevani henkisesti hieman rikki jossain kohtaa.

• Tykkää
  • Rakkaus
Reactions: Taikaakin ja eessi
Ompa todella inhottvaan Neuvola kokemus @Heidihuu .. olisiko mitään mahdollisuutta vaihtaa neuvolaterkkaria? Tai onnistuisiko että hän kattoo painon eikä sinun tarvitsisi?. En muutenkaan ymmärrä miksi jotkut saa niin epämiellyttävää kokemusta ylipainon takia neuvoloissa.. itsellä oli esikoisesta bmi lähemmäs 50 ja ei siltikään kukaan ollut asiaton tai painoa ei sen enempää kommentoitu mitä oli tarvis.

• Tykkää
Reactions: Keltalilja ja eessi
Ompa todella inhottvaan Neuvola kokemus @Heidihuu .. olisiko mitään mahdollisuutta vaihtaa neuvolaterkkaria? Tai onnistuisiko että hän kattoo painon eikä sinun tarvitsisi?. En muutenkaan ymmärrä miksi jotkut saa niin epämiellyttävää kokemusta ylipainon takia neuvoloissa.. itsellä oli esikoisesta bmi lähemmäs 50 ja ei siltikään kukaan ollut asiaton tai painoa ei sen enempää kommentoitu mitä oli tarvis.
No siis varmaan joo on mahdollista siel on toinenkin terkkari, en vaan tiedä kehtaanko. Pitää katsoa miten käy nyt ens kerralla et laittaako se mut tosiaan siihen vaakaan. Ja sit mua jopa täs asias inhottaa se et se neuvola sattuu aika usein iltapäivään ja sillo voi olla vaikka kilokin enemmän painoa ku aamulla, aika pikkujuttu mut mulle jotenkin iso :(

Ja tosiaan viime raskaudessa ei terkkarin osalta ollu mitää ongelmaa vaik oli tää sama, se lääkäri oli kyl niin kamala kokemus et sit se toinen lääkäriaika kun tuli niin pyysin päästä toiselle lääkärille. Nyt onneksi tää lääkäri huhtikuussa lähtee tuolta kun tuon neuvolan vakituinen lääkäri palaa vanhempainvapaalta töihin. Mä todellakin ymmärrän ylipainon riskit ja olihan mulla ruokavaliohoitoinen radi mut rv12 eteenpäin tasan 3 ylitystä sokereissa.. Ja vauva syntyi ihan normaalikokoisena oli jopa pienempi ku mun esikoinen. Ja ihan vittuillessani vedän suklaata tässäkin raskaudessa jos siltä tuntuu. Ajatella et jotku käyttää huumeitakin raskausaikana.. sori menee edelleen tunteisiin se hemmetin lääkäri 😅

No siis varmaan joo on mahdollista siel on toinenkin terkkari, en vaan tiedä kehtaanko. Pitää katsoa miten käy nyt ens kerralla et laittaako se mut tosiaan siihen vaakaan. Ja sit mua jopa täs asias inhottaa se et se neuvola sattuu aika usein iltapäivään ja sillo voi olla vaikka kilokin enemmän painoa ku aamulla, aika pikkujuttu mut mulle jotenkin iso

Ja tosiaan viime raskaudessa ei terkkarin osalta ollu mitää ongelmaa vaik oli tää sama, se lääkäri oli kyl niin kamala kokemus et sit se toinen lääkäriaika kun tuli niin pyysin päästä toiselle lääkärille. Nyt onneksi tää lääkäri huhtikuussa lähtee tuolta kun tuon neuvolan vakituinen lääkäri palaa vanhempainvapaalta töihin. Mä todellakin ymmärrän ylipainon riskit ja olihan mulla ruokavaliohoitoinen radi mut rv12 eteenpäin tasan 3 ylitystä sokereissa.. Ja vauva syntyi ihan normaalikokoisena oli jopa pienempi ku mun esikoinen. Ja ihan vittuillessani vedän suklaata tässäkin raskaudessa jos siltä tuntuu. Ajatella et jotku käyttää huumeitakin raskausaikana.. sori menee edelleen tunteisiin se hemmetin lääkäri
Ihan outoa et ei nyt voi toimia samalla tavalla.. toivottavasti olis vaan ollut tuo eka kerta et halus sen painon sinne livenä!

Ja hyvä jos et tuolle lääkärille enää joudu. Ihan älytöntä ja äärettömän törkeää ja epäasiallista kommentointia ja pelottelua ollut..

• Tykkää
Reactions: Keltalilja ja eessi
Onpa ihana kuulla @eessi että hyperstimulaation oireet ovat helpottaneet siellä! ❣

Ja onpas surkeeta @Heidihuu että nyt tossa punnitus asiassa tuli tuollainen muutos. Ja jep, painoindeksi ei ota huomioon kehon koostumusta ja ei ole kaikkien kohdalla paras mittari.

Tänään mulla on ollut yhtäkkiä semmosta kevyttä etovaa oloa ja tullut kans fiilis että tästäkö tää alkaa... 😅 Väsy tulee kans tosi aikaisin ja herään kans tosi aikaisin mikä on ärsyttävää..

Vuodenvaihde oli itselle jotenkin raskasta aikaa kun loppuvuodesta tuntui että vauvauutisia tuli joka suunnasta. Osallistuin moniin babyshowereihin ja kävin kattoo kavereiden vauvoja. Se oli samaan aikaan toki ihanaa mut huomasin olevani henkisesti hieman rikki jossain kohtaa.
Mullakin on tänään tullut vähän pahoinvointia vaikka olin varma, että ei tuu kun ei tullut esikoisestakaan. Ei kyllä kovin voimakasta, vielä ainakaan :) .

• Tykkää
Reactions: Taikaakin ja eessi
Helou! Taidanpa mäkin liittyä teidän kanssa tänne keskustelemaan. Tein ensimmäisen plussan viime lauantaina enkä vieläkään meinaa todeksi uskoa. tänään on 4+5 ja kokeilin viikkodigiä niin näytti 3+ niin eiköhän tässä nyt vahvasti raskaana olla 😅.

Olen tosiaan kohta 36v. Ja esikoista odotan. Kaikki on uutta ja jännittävää 🙈😅 luulin että varhaisultra kuuluu julkisen maksuttomiin palveluihin, mutta on tässä nyt selvinnyt ettei selkeästikkään kuulu 😂 neuvolaan en ole vielä soitellut, varmaan ens viikolla sitten jos edelleen raskaana ollaan. Teistä kun jotkut on puhuneet, että aiotte mennä varhaisultraan niin käyttekö gynellä vai kätilöllä? Katsoin että kätilöjen palvelut edullisempia. onkohan näissä eroja? Tuntee olonsa vähän tyhmäksi näissä kun ei edes oo ihan varma minne pitää soittaa 😂

Helou! Taidanpa mäkin liittyä teidän kanssa tänne keskustelemaan. Tein ensimmäisen plussan viime lauantaina enkä vieläkään meinaa todeksi uskoa. tänään on 4+5 ja kokeilin viikkodigiä niin näytti 3+ niin eiköhän tässä nyt vahvasti raskaana olla .

Olen tosiaan kohta 36v. Ja esikoista odotan. Kaikki on uutta ja jännittävää luulin että varhaisultra kuuluu julkisen maksuttomiin palveluihin, mutta on tässä nyt selvinnyt ettei selkeästikkään kuulu neuvolaan en ole vielä soitellut, varmaan ens viikolla sitten jos edelleen raskaana ollaan. Teistä kun jotkut on puhuneet, että aiotte mennä varhaisultraan niin käyttekö gynellä vai kätilöllä? Katsoin että kätilöjen palvelut edullisempia. onkohan näissä eroja? Tuntee olonsa vähän tyhmäksi näissä kun ei edes oo ihan varma minne pitää soittaa
Tervetuloa ja onnea plussasta! ❤

Meidän varhaisultra on lääkärin tekemä, mutta jos ei olis näitä ivf-juttuja, niin menisin varmasti ihan vaan kätilölle ☺ Mua kyllä kans kiinnostaisi jos jollakin on tietoa, et onko niillä ultrilla oikeasti minkä verran eroa? Siis kätilön vs. gynen.

ja tuohon itsensä tyhmäksi tuntemiseen: sama täällä! 😂 Mutta kaipa tässä oppii, ja toisaalta mie oon sellainen hömelö, joka paikkaan X soittaessa sanoo ja kertoo siitä, ettei oo mitään hajua mitä nyt pitäisi tapahtua tai tehdä 😅 Aina saanu kuitenkin asiallista ja avuliasta palvelua ☺

Helou! Taidanpa mäkin liittyä teidän kanssa tänne keskustelemaan. Tein ensimmäisen plussan viime lauantaina enkä vieläkään meinaa todeksi uskoa. tänään on 4+5 ja kokeilin viikkodigiä niin näytti 3+ niin eiköhän tässä nyt vahvasti raskaana olla .

Olen tosiaan kohta 36v. Ja esikoista odotan. Kaikki on uutta ja jännittävää luulin että varhaisultra kuuluu julkisen maksuttomiin palveluihin, mutta on tässä nyt selvinnyt ettei selkeästikkään kuulu neuvolaan en ole vielä soitellut, varmaan ens viikolla sitten jos edelleen raskaana ollaan. Teistä kun jotkut on puhuneet, että aiotte mennä varhaisultraan niin käyttekö gynellä vai kätilöllä? Katsoin että kätilöjen palvelut edullisempia. onkohan näissä eroja? Tuntee olonsa vähän tyhmäksi näissä kun ei edes oo ihan varma minne pitää soittaa
Tervetuloa mukaan 🥰!

Kätilölle meen ehdottomasti. Oon niin paljon halvempaa ja ovat tosi hyviä ultraamaan. Ainut ero on mun mielestä, että kätilöt ei voi määrätä vaikka tyhjennyslääkkeitä, jos on keskenmeno. Mutta hekin ohjaavat sitten lääkärille tarvittaessa.

Viimeksi muokattu:
vierailija
Mulla taitaa myös lääkäri ultrata, ivf myös itsellä taustalla.

Mä meinaan tuota odotellessa haljeta jännityksestä, tää on jotenkin niin raastavaa. Olo edelleen hyvä, nyt vähän pistelly vatsaa mutta muut oireet vähentyny entisestään. Ei oo pahoinvointia tai mitään.
-Iik

• Tykkää
Reactions: Havu89

Varhaisultra riippuu ehkä myös siitä, missä asut! Muistelen kuopuksen odotusketjusta, että siellä jotkut todellakin saivat varhaisultran kunnan puolesta. Mutta voihan se tietysti olla, että hyvinvointialueiden myötä ne on nykyisin karsittu kaikkialta... Paljon paljon onnea plussasta!

• Tykkää
Onnea @Havu89 plussasta! 😍

Meen kans kätilölle varhaisultrassa paikkaan jota mun kaverit on suositelleet. 😁 Ja hei sama täällä että tunnen itseni jotenkin hölmöksi kun kaikki on niin uutta ja ihmeellistä! Tuntuu etten tiedä mistään mitään eikä mitään hajua mitä kuuluisi tehdä. 😆 Mutta ehkäpä tässä alkaa pikkuhiljaa saada hommasta käsitystä ja etenee vaihe kerrallaan. Jännittää kyllä aika paljon maanantain varhaisultra!

• Rakkaus
Kiitos kaikille vastauksista!🫶 Tämä selvensi taas asioita ja taidan varailla kätilölle aikaa ☺

Lohduttavaa etten ole ainoa joka tuntee olonsa vähän hölmöksi näissä asioissa 😂 ja mä olen eessi kyllä ihan samanlainen, että suoraan sanon soittaessa jos en tiedä aiheesta mitään, en edes yritä esittää muuta 🤣 eiköhän sillä taktiikalla tästäkin selvitä 😆 oon kyllä kauheasti yrittäny ottaa selvää asioista, mutta sitä infoa on ihan valtavasti ja mielipiteitä yhtä paljon 🙈

En oo kertonu ku vasta yhdelle ystävälle tästä raskaudesta ja luultavasti parille muulle läheiselle aion sanoa lähiaikoina. Työnkuvan takia esimiehelle oli pakko sanoa heti. Vähän pelottaa kun näin alussa vielä niin ei halua kovin monen asiasta tietävän. Luulen että moni ystävistä ja sukulaisista yllättyy koska tämä vauvakuume tuli itsellekkin vähän puskista enkä haaveesta kertonut kuin ihan muutamalle ystävälle.

• Tykkää
Reactions: eessi ja Keltalilja

Yhteistyössä