Lokakuiset 2025 🍁

Moi, saanko tulla mukaan keskustelee? Mulla ois tänään 5+0 ja laskettu siis 17.10. Toinen tulossa alkionsiirrolla ja oon 36v! Oon lueskellu sillon tällön tätä ketjua mutta en oo uskaltautunu juttelee kun on niin epätodellinen olo. Varhaisultra on mulla vasta maaliskuun alkupuolella.
T: Iik
Tervetuloa mukaan ja onnea plussasta 🥰.

Mä oon kaiken kaikkiaan sitä mieltä, että en pelkkien raskausoireiden perusteella liikaa spekuloisi, että mitä mahassa tapahtuu. Niin moni tekijä vaikuttaa, että vaikea vetää syy-seuraussuhteita. Raskaudetkin on erilaisia: ainakin omassa kaveripiirissä raskausoireet vaihdelleet. Seuroissa ja ultrassa seuraa sit enemmän ja monet asiat vasta sitten kun lapset kasvavat.

• Tykkää
Reactions: Keltalilja
Tervetuloa mukaan Iik ja onnea plussasta! 🥰

Mulla on ollut viime päivät niin vähäoireista menoa että tosiaan unohdan olevani raskaana. 😁 Ainoastaan toi tissikipu ja se että hengästyn ja väsyn helpommin, muistuttaa mua tästä. Odotan kyllä todella kovasti sitä alkuraskauden ultraa reilu viikon päästä. Nyt pitäis olla ilmeisesti rv 5+3.

Oon somessa törmännyt tällaisiin väitteisiin että jos ei ole aamupahoinvointia, ei oo päänsärkyä tai aknea, niin alkio/sikiö on todennäköisemmin poika jne 😁. Mua kiinnostaa että miten te suhtaudutte tällaisiin? Onko näissä mitään totuusperää vai onkohan nuo täysin tuulesta temmattuja juttuja?

• Tykkää
Reactions: eessi
vierailija
Tervetuloa mukaan Iik ja onnea plussasta!

Mulla on ollut viime päivät niin vähäoireista menoa että tosiaan unohdan olevani raskaana. Ainoastaan toi tissikipu ja se että hengästyn ja väsyn helpommin, muistuttaa mua tästä. Odotan kyllä todella kovasti sitä alkuraskauden ultraa reilu viikon päästä. Nyt pitäis olla ilmeisesti rv 5+3.

Oon somessa törmännyt tällaisiin väitteisiin että jos ei ole aamupahoinvointia, ei oo päänsärkyä tai aknea, niin alkio/sikiö on todennäköisemmin poika jne . Mua kiinnostaa että miten te suhtaudutte tällaisiin? Onko näissä mitään totuusperää vai onkohan nuo täysin tuulesta temmattuja juttuja?
Mulla ei tää ainakaan toteutunu ekassa raskaudessa enkä muutenkaan usko että synnyttäjä pystyisi itse tunnistamaan sukupuolta. Kätilökaveri kyllä joskus kertoi että jotkut kokeneet vanhanajan kätilöt on pystyny melko hyvin arvaamaan sukupuolen ilman mitään ultraa mutta epäilyttää kyllä sekin. Vielä 10 v sitten kummitytöstä sanottiin että eivät voi varmasti sukupuolta sanomaan mutta arvelisivat tytöksi. Meille kyllä sanottiin että selvä tyttö.
-Iik

• Tykkää
Tervetuloa mukaan Iik ja onnea plussasta!

Mulla on ollut viime päivät niin vähäoireista menoa että tosiaan unohdan olevani raskaana. Ainoastaan toi tissikipu ja se että hengästyn ja väsyn helpommin, muistuttaa mua tästä. Odotan kyllä todella kovasti sitä alkuraskauden ultraa reilu viikon päästä. Nyt pitäis olla ilmeisesti rv 5+3.

Oon somessa törmännyt tällaisiin väitteisiin että jos ei ole aamupahoinvointia, ei oo päänsärkyä tai aknea, niin alkio/sikiö on todennäköisemmin poika jne . Mua kiinnostaa että miten te suhtaudutte tällaisiin? Onko näissä mitään totuusperää vai onkohan nuo täysin tuulesta temmattuja juttuja?
En tie onko totta vai ei mutta itsellä ei ollut esikoisen raskaudessa lähes ollenkaan pahoinvointia (etovuutta kyllä pienesti ja viikon kestävä oksentelujakso vko 13) eikä aknea. Päänsärystä en muista, ja poika tuli🤭

• Tykkää
Vierailija
Tervetuloa mukaan Iik ja onnea plussasta! 🥰

Mulla on ollut viime päivät niin vähäoireista menoa että tosiaan unohdan olevani raskaana. 😁 Ainoastaan toi tissikipu ja se että hengästyn ja väsyn helpommin, muistuttaa mua tästä. Odotan kyllä todella kovasti sitä alkuraskauden ultraa reilu viikon päästä. Nyt pitäis olla ilmeisesti rv 5+3.

Oon somessa törmännyt tällaisiin väitteisiin että jos ei ole aamupahoinvointia, ei oo päänsärkyä tai aknea, niin alkio/sikiö on todennäköisemmin poika jne 😁. Mua kiinnostaa että miten te suhtaudutte tällaisiin? Onko näissä mitään totuusperää vai onkohan nuo täysin tuulesta temmattuja juttuja?
Noh, mulla nyt kaksi poikaa ennestään ja iho oli raskauksissa hyvä, paitsi alussa oli paljon finnejä naamassa, pahoinvointi oli sellasta kohtalaista ekat 10 viikkoa ja alkoi tosiaan jo plussan aikoihin ja oli ihan pitkin päivää. Tuo päänsärky on aika jännä nimittäin ilman raskauksia mulla on aika usein päänsärkyjä mut noissa kahdessa aiemmassa raskaudessa niitä ei ole ollut.

-Heidihuu

• Tykkää

Löysin englanniksi tutkimuksia tuosta hcg arvosta alkuraskaudessa ja siis siitä onko sillä yhteys siihen onko tyttö vai poika tulossa.

No tulkoot tyttö tai poika kunhan saataisiin syliin asti ja olisi terve. Mä oon henkilökohtaisesti sitä mieltä etten tietentahtoen synnyttyä tähän maailmaan kehitysvammaista lasta, tää varmaan jakaa tosi paljon mielipiteitä ja jokainen totta kai tekee oman ratkaisun. Mut vaikka musta tuntuu pahalle keskeyttää raskaus esim jos sais tietää että on down lapsi tulossa niin varmaan sen tekisin. Se down itsessään ei ole mulle se juttu vaan siihen liittyy niin paljon muita liitännäisiä sairauksia (mahdollisesti siis). Älkää kivittäkö mua kun sanon tän asian ääneen. Ja tokihan voi kaikki seulat, NIPT ja lapsivesipunktio sanoa et terve lapsi ja silti olisikin jotain. Tai että seula ei hälytä ja ei tehdä tarkempia tutkimuksia, silloinhan ei toki mitään asialle voi.

• Tykkää
Mua kiinnostaisi ihan hurjasti tietää, kumpaa odotamme. Mutta toisaalta, jännitys on tosi kutkuttavaa! Nuo uskomukset ja tutkimukset on tosi mielenkiintoisia, mut taitaa ne oireet sit kuitenkin olla aika yksilöllisiä, ettei niistä pysty kovin varmuudella mitään toteamaan ☺

mut eikös verikokeella pystyis jo varmistamaan näillä viikoilla alkion sukupuolen? 😄 Näin muistelen lukeneeni.

vierailija
Joo olkoon kuinka raskaat lapsettomuushoidot hyvänsä niin mieluummin jään ilman kuin saan pahasti sairaan lapsen. En mäkään pitäisi down lasta vaikka jos tulee tilanne että pitää päätos tehä niin saapa nähä pystyykö kuitenkaan sit keskeyttää.
- Iik

Mä en oikeen tiedä mitä mieltä itse olen aiheesta. Jos selvisi ekoissa ultrissa että vauva olisi nii sairas ettei selviäisi tai vaatisi jatkuvaa sairaalahoitoa/leikkauksia ja silti elinodote olisi lyhyt ja tuskainen, niin varmaankin tehtäisiin keskeytys. Muutoin en osaa sanoa mitä tehtäisiin. En tiedä kykenisinkö keskeytykseen muutakuin ns pakon edessä. Mutta tietenkin niinkuin kaikki toive on saada terve lapsi❤

vierailija
Mä luulen, että me keskeytettäis jos ilmenis joku vakava sairaus mitä ei voi hoitaa. Taisin aiemmin mainitakin jo, että lähipiiriin mahtuu näitä terveen vauvan odottajia kenellä lapsi sit ei ollutkaan terve. Että eihän noi seulonnat takaa mitään, mutta tietoisesti en haluaisi raskautta jatkaa jos tilanne ois toivoton.

Siis tää olo on ihan hirvee. Ihan selvitymistä hetkestä toiseen kun kuvottaa koko ajan! Koko ajan joudun miettimään mitä voin syödä, milloin pitää syödä, miten feikkaan sosiaaliset tilanteet jne… Esikoinen raukka vaistoaa, että jotain on pielessä kun en jaksa oikeen mitään tehdä/olla läsnä, tää kuvotus ja oksetusolo vie kaiken huomion…

Oli esikoisestakin huono olo ja poika oli, että sukupuolta en lähde veikkaamaan… Viimeksi sentään pystyi olemaan itsekseen ja vaikka saikulla jos pakko, mut nyt on pakko huomennakin hakee esikoinen hoidosta, mennä sen kans ulos jne…

-Tikkunekku

• Vau!
Erilaiset kehitysvammat on kyllä isosti ajattelemaan laittava.. Jos tietäisi etukäteen, niin kyllä pitäisi pohtia tarkkaan, miten toimii. Tietyissä tilanteissa olisi varmasti käytävä läpi myös raskauden keskeytyksen vaihtoehto, ja oltava riittävän vahva tekemään päätös sen lapsen ehtikin edellä. Eniten sitä tottakai vaan toivoisi, että lapsi olisi (ja pysyisi) terveenä ❤‍🩹

• Tykkää
Reactions: Taikaakin
Mä luulen, että me keskeytettäis jos ilmenis joku vakava sairaus mitä ei voi hoitaa. Taisin aiemmin mainitakin jo, että lähipiiriin mahtuu näitä terveen vauvan odottajia kenellä lapsi sit ei ollutkaan terve. Että eihän noi seulonnat takaa mitään, mutta tietoisesti en haluaisi raskautta jatkaa jos tilanne ois toivoton.

Siis tää olo on ihan hirvee. Ihan selvitymistä hetkestä toiseen kun kuvottaa koko ajan! Koko ajan joudun miettimään mitä voin syödä, milloin pitää syödä, miten feikkaan sosiaaliset tilanteet jne… Esikoinen raukka vaistoaa, että jotain on pielessä kun en jaksa oikeen mitään tehdä/olla läsnä, tää kuvotus ja oksetusolo vie kaiken huomion…

Oli esikoisestakin huono olo ja poika oli, että sukupuolta en lähde veikkaamaan… Viimeksi sentään pystyi olemaan itsekseen ja vaikka saikulla jos pakko, mut nyt on pakko huomennakin hakee esikoinen hoidosta, mennä sen kans ulos jne…

-Tikkunekku
Kuulostaa kyllä ikävältä, kaikki sympatiat sinne! 🫶🏼 Oliko niistä pahoinvointilääkkeistä mitään apua?

Mulla edelleen vain hyvin lieviä oireita, saa nähdä miten etenee.

vierailija

-Tikkunekku
Kuulostaa niin tutulta tuo pahoinvointi. :(
Itse en kyennyt tekemään juuri mitään kuvotuksen takia, vain kaiken välttämättömän. Joka päivä oli vain selviämistä tunnista toiseen. Ja mulla myös esikoinen, jolle selitin että äitillä on huono olo/äitiä väsyttää/äiti ei vaan jaksa… Ei puhettakaan, että olisin lähtenyt hänen kanssaan ulkoilemaan ym. Kamalaa aikaa oli. :(

vierailija
Oivoi, tsemppiä Tikkunekku ja muutkin joilla on pahoinvointia. Itsellä vointi ollut hyvä, väsymystä kyllä mutta sekin parempaan suuntaan. Järkytyin kyllä kun liitoskivut tai mitkä onkaan alkoi esikoisen kohalla raskauden loppupuolella tuli nyt jo tyyliin ennen plussaa eikä tarvii olla edes kummosta liikuntaa että tuntuu.
-Iik

Tsemppiä pahoinvointiin se on kyllä hirveää kun jatkuu vaan🥴 en kyllä sitä odota jos on tullakseen tässä raskaudessa.

Muutoin mennään oikeasti niin ihmeen oireettomasti. Tissitkään ei oo yhtään aremmaksi tullut. Nyt toki uutena turvotus ja housut painaa mahaa(tätä ei esikoisesta ollut kun olin monta kymmentä kiloa painavampi)

Odotan koska alkaa hampaiden harjaaminen ällöttää. Se oli esikoisen aikaan 🙈 oon vielä testailut ja Digin teen ensiviikon lopussa et nään tuleeko 3+ ja sit en enää testaa. Ei onneksi ole yhtään niin neuroottista tää testaaminen kun ekan kanssa. Nyt meen onneksi ainakin näin aluksi paljon rennommilla mielillä..ja niinku joku tässä alkuketjussa sanoskin: ei alkuraskauden keskenmenoihin voi itse vaikuttaa, niin miksi stressatakkaan. Hyvä ja luottavainen fiilis on, vaikka nuo oireiden vähäisyydet vähän ihmetyttää(tietty tässä on aikaa tulla vielä)

vierailija
Ilmeisesti 5+4. Näin ainakin raskaus+ apin mukaan.

(Ovistesti näyttänyt plussaa 21.1. jolloin talleteltiin).

Paljon voimia raskauspahoinvoinnin kanssa painiville! ❣

Omalla kohdalla ihmettelen miksi ei oo enemmän oireita ja mietityttää sen puolesta onko kaikki ok. Kieltäydyn tekemästä enempää testejä kun se ei auta mitään. 😅 Reilun viikon päästä pääsee onneksi ultraan tsekkaa tilanteen.
Keltalilja

• Tykkää
Reactions: Taikaakin ja eessi
Heips,

Itsellä 5+1 nyt, testin tein viikko sitten lauantaina. Neuvolaan en oo vielä soitellut, aattelin soitella sit vaikka ens viikon jälkeen. Raskaus on kolmas, kaksi ekaa lasta on jo teinejä. Ikää löytyy jo 40 v. Mutta ajattelin että jos vielä yksi lapsi. Oireita ei ole ihmeemmin, ei oo pahoinvointia.

Molemmat lapseni ovat tyttöjä ja heidän raskaudensa olivat ihan erilaisia. Joten sen takia en sen suuremmin usko mihkään ennusmerkkeihin.

Hei,
plussasin perjantaina, mutta käytin silloin esikoisesta (10/22) kaappiin jääneen jo reilu vuosi sitten vanhentuneen testin enkä uskaltanut lainkaan luottaa tulokseen. Eilen sain käsiini uuden testin ja aamulla myös se oli positiivinen, joten kai se on uskottava.

Sovelluksen mukaan olen vasta 4+1, mutta pakko kertoa heti huomenna töissä esimiehelle, kun osa työtehtävistä on raskaana kiellettyjä. Ainoastaan mies tietää ja huomenna sitten heti toisena esimies. Neuvolaankin täytyy olla heti ensi viikolla yhteydessä mulla käytössä olevan lääkityksen takia. Ei auta kuin uskoa, että kaikki menee hyvin. Ikää tulee tänä vuonna 33v.

• Rakkaus
Reactions: Hopeanopea ja eessi
Tää foorumi on vähän hankala, kun ei esim. tuu ilmoituksia uusista viesteistä. Siirtymä muualle kuulostaa hyvältä , esim. just ekojen ultrien jälkeen. Whatsapp tuntuu mulle luontevammalta, mutta myös fb käy ☺

Tervetuloa Ellum ja onnea plussasta! 🫶🏼

Yhteistyössä