Lokakuiset 2025 🍁

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hopeanopea
  • EnsimmĂ€inen viesti EnsimmĂ€inen viesti
Moi, saanko tulla mukaan keskustelee? Mulla ois tÀnÀÀn 5+0 ja laskettu siis 17.10. Toinen tulossa alkionsiirrolla ja oon 36v! Oon lueskellu sillon tÀllön tÀtÀ ketjua mutta en oo uskaltautunu juttelee kun on niin epÀtodellinen olo. Varhaisultra on mulla vasta maaliskuun alkupuolella.
T: Iik
Tervetuloa mukaan ja onnea plussasta đŸ„°.

MÀ oon kaiken kaikkiaan sitÀ mieltÀ, ettÀ en pelkkien raskausoireiden perusteella liikaa spekuloisi, ettÀ mitÀ mahassa tapahtuu. Niin moni tekijÀ vaikuttaa, ettÀ vaikea vetÀÀ syy-seuraussuhteita. Raskaudetkin on erilaisia: ainakin omassa kaveripiirissÀ raskausoireet vaihdelleet. Seuroissa ja ultrassa seuraa sit enemmÀn ja monet asiat vasta sitten kun lapset kasvavat.

• TykkÀÀ
Reactions: Keltalilja
Tervetuloa mukaan Iik ja onnea plussasta! đŸ„°

Mulla on ollut viime pĂ€ivĂ€t niin vĂ€hĂ€oireista menoa ettĂ€ tosiaan unohdan olevani raskaana. 😁 Ainoastaan toi tissikipu ja se ettĂ€ hengĂ€styn ja vĂ€syn helpommin, muistuttaa mua tĂ€stĂ€. Odotan kyllĂ€ todella kovasti sitĂ€ alkuraskauden ultraa reilu viikon pÀÀstĂ€. Nyt pitĂ€is olla ilmeisesti rv 5+3.

Oon somessa törmĂ€nnyt tĂ€llaisiin vĂ€itteisiin ettĂ€ jos ei ole aamupahoinvointia, ei oo pÀÀnsĂ€rkyĂ€ tai aknea, niin alkio/sikiö on todennĂ€köisemmin poika jne 😁. Mua kiinnostaa ettĂ€ miten te suhtaudutte tĂ€llaisiin? Onko nĂ€issĂ€ mitÀÀn totuusperÀÀ vai onkohan nuo tĂ€ysin tuulesta temmattuja juttuja?

• TykkÀÀ
Reactions: eessi
Tervetuloa mukaan Iik ja onnea plussasta!

Mulla on ollut viime pÀivÀt niin vÀhÀoireista menoa ettÀ tosiaan unohdan olevani raskaana. Ainoastaan toi tissikipu ja se ettÀ hengÀstyn ja vÀsyn helpommin, muistuttaa mua tÀstÀ. Odotan kyllÀ todella kovasti sitÀ alkuraskauden ultraa reilu viikon pÀÀstÀ. Nyt pitÀis olla ilmeisesti rv 5+3.

Oon somessa törmÀnnyt tÀllaisiin vÀitteisiin ettÀ jos ei ole aamupahoinvointia, ei oo pÀÀnsÀrkyÀ tai aknea, niin alkio/sikiö on todennÀköisemmin poika jne . Mua kiinnostaa ettÀ miten te suhtaudutte tÀllaisiin? Onko nÀissÀ mitÀÀn totuusperÀÀ vai onkohan nuo tÀysin tuulesta temmattuja juttuja?

Mulla ei tÀÀ ainakaan toteutunu ekassa raskaudessa enkÀ muutenkaan usko ettÀ synnyttÀjÀ pystyisi itse tunnistamaan sukupuolta. KÀtilökaveri kyllÀ joskus kertoi ettÀ jotkut kokeneet vanhanajan kÀtilöt on pystyny melko hyvin arvaamaan sukupuolen ilman mitÀÀn ultraa mutta epÀilyttÀÀ kyllÀ sekin. VielÀ 10 v sitten kummitytöstÀ sanottiin ettÀ eivÀt voi varmasti sukupuolta sanomaan mutta arvelisivat tytöksi. Meille kyllÀ sanottiin ettÀ selvÀ tyttö.
-Iik

• TykkÀÀ
Tervetuloa mukaan Iik ja onnea plussasta!

Mulla on ollut viime pÀivÀt niin vÀhÀoireista menoa ettÀ tosiaan unohdan olevani raskaana. Ainoastaan toi tissikipu ja se ettÀ hengÀstyn ja vÀsyn helpommin, muistuttaa mua tÀstÀ. Odotan kyllÀ todella kovasti sitÀ alkuraskauden ultraa reilu viikon pÀÀstÀ. Nyt pitÀis olla ilmeisesti rv 5+3.

Oon somessa törmÀnnyt tÀllaisiin vÀitteisiin ettÀ jos ei ole aamupahoinvointia, ei oo pÀÀnsÀrkyÀ tai aknea, niin alkio/sikiö on todennÀköisemmin poika jne . Mua kiinnostaa ettÀ miten te suhtaudutte tÀllaisiin? Onko nÀissÀ mitÀÀn totuusperÀÀ vai onkohan nuo tÀysin tuulesta temmattuja juttuja?

En tie onko totta vai ei mutta itsellĂ€ ei ollut esikoisen raskaudessa lĂ€hes ollenkaan pahoinvointia (etovuutta kyllĂ€ pienesti ja viikon kestĂ€vĂ€ oksentelujakso vko 13) eikĂ€ aknea. PÀÀnsĂ€rystĂ€ en muista, ja poika tuliđŸ€­

• TykkÀÀ
Tervetuloa mukaan Iik ja onnea plussasta! đŸ„°

Mulla on ollut viime pĂ€ivĂ€t niin vĂ€hĂ€oireista menoa ettĂ€ tosiaan unohdan olevani raskaana. 😁 Ainoastaan toi tissikipu ja se ettĂ€ hengĂ€styn ja vĂ€syn helpommin, muistuttaa mua tĂ€stĂ€. Odotan kyllĂ€ todella kovasti sitĂ€ alkuraskauden ultraa reilu viikon pÀÀstĂ€. Nyt pitĂ€is olla ilmeisesti rv 5+3.

Oon somessa törmĂ€nnyt tĂ€llaisiin vĂ€itteisiin ettĂ€ jos ei ole aamupahoinvointia, ei oo pÀÀnsĂ€rkyĂ€ tai aknea, niin alkio/sikiö on todennĂ€köisemmin poika jne 😁. Mua kiinnostaa ettĂ€ miten te suhtaudutte tĂ€llaisiin? Onko nĂ€issĂ€ mitÀÀn totuusperÀÀ vai onkohan nuo tĂ€ysin tuulesta temmattuja juttuja?
Noh, mulla nyt kaksi poikaa ennestÀÀn ja iho oli raskauksissa hyvÀ, paitsi alussa oli paljon finnejÀ naamassa, pahoinvointi oli sellasta kohtalaista ekat 10 viikkoa ja alkoi tosiaan jo plussan aikoihin ja oli ihan pitkin pÀivÀÀ. Tuo pÀÀnsÀrky on aika jÀnnÀ nimittÀin ilman raskauksia mulla on aika usein pÀÀnsÀrkyjÀ mut noissa kahdessa aiemmassa raskaudessa niitÀ ei ole ollut.

-Heidihuu

• TykkÀÀ

Löysin englanniksi tutkimuksia tuosta hcg arvosta alkuraskaudessa ja siis siitÀ onko sillÀ yhteys siihen onko tyttö vai poika tulossa.

No tulkoot tyttö tai poika kunhan saataisiin syliin asti ja olisi terve. MĂ€ oon henkilökohtaisesti sitĂ€ mieltĂ€ etten tietentahtoen synnyttyĂ€ tĂ€hĂ€n maailmaan kehitysvammaista lasta, tÀÀ varmaan jakaa tosi paljon mielipiteitĂ€ ja jokainen totta kai tekee oman ratkaisun. Mut vaikka musta tuntuu pahalle keskeyttÀÀ raskaus esim jos sais tietÀÀ ettĂ€ on down lapsi tulossa niin varmaan sen tekisin. Se down itsessÀÀn ei ole mulle se juttu vaan siihen liittyy niin paljon muita liitĂ€nnĂ€isiĂ€ sairauksia (mahdollisesti siis). ÄlkÀÀ kivittĂ€kö mua kun sanon tĂ€n asian ÀÀneen. Ja tokihan voi kaikki seulat, NIPT ja lapsivesipunktio sanoa et terve lapsi ja silti olisikin jotain. Tai ettĂ€ seula ei hĂ€lytĂ€ ja ei tehdĂ€ tarkempia tutkimuksia, silloinhan ei toki mitÀÀn asialle voi.

• TykkÀÀ
Mua kiinnostaisi ihan hurjasti tietÀÀ, kumpaa odotamme. Mutta toisaalta, jĂ€nnitys on tosi kutkuttavaa! Nuo uskomukset ja tutkimukset on tosi mielenkiintoisia, mut taitaa ne oireet sit kuitenkin olla aika yksilöllisiĂ€, ettei niistĂ€ pysty kovin varmuudella mitÀÀn toteamaan â˜ș

mut eikös verikokeella pystyis jo varmistamaan nĂ€illĂ€ viikoilla alkion sukupuolen? 😄 NĂ€in muistelen lukeneeni.

Joo olkoon kuinka raskaat lapsettomuushoidot hyvÀnsÀ niin mieluummin jÀÀn ilman kuin saan pahasti sairaan lapsen. En mÀkÀÀn pitÀisi down lasta vaikka jos tulee tilanne ettÀ pitÀÀ pÀÀtos tehÀ niin saapa nÀhÀ pystyykö kuitenkaan sit keskeyttÀÀ.
- Iik

MĂ€ en oikeen tiedĂ€ mitĂ€ mieltĂ€ itse olen aiheesta. Jos selvisi ekoissa ultrissa ettĂ€ vauva olisi nii sairas ettei selviĂ€isi tai vaatisi jatkuvaa sairaalahoitoa/leikkauksia ja silti elinodote olisi lyhyt ja tuskainen, niin varmaankin tehtĂ€isiin keskeytys. Muutoin en osaa sanoa mitĂ€ tehtĂ€isiin. En tiedĂ€ kykenisinkö keskeytykseen muutakuin ns pakon edessĂ€. Mutta tietenkin niinkuin kaikki toive on saada terve lapsi❀

MÀ luulen, ettÀ me keskeytettÀis jos ilmenis joku vakava sairaus mitÀ ei voi hoitaa. Taisin aiemmin mainitakin jo, ettÀ lÀhipiiriin mahtuu nÀitÀ terveen vauvan odottajia kenellÀ lapsi sit ei ollutkaan terve. EttÀ eihÀn noi seulonnat takaa mitÀÀn, mutta tietoisesti en haluaisi raskautta jatkaa jos tilanne ois toivoton.

Siis tÀÀ olo on ihan hirvee. Ihan selvitymistĂ€ hetkestĂ€ toiseen kun kuvottaa koko ajan! Koko ajan joudun miettimÀÀn mitĂ€ voin syödĂ€, milloin pitÀÀ syödĂ€, miten feikkaan sosiaaliset tilanteet jne
 Esikoinen raukka vaistoaa, ettĂ€ jotain on pielessĂ€ kun en jaksa oikeen mitÀÀn tehdĂ€/olla lĂ€snĂ€, tÀÀ kuvotus ja oksetusolo vie kaiken huomion

Oli esikoisestakin huono olo ja poika oli, ettĂ€ sukupuolta en lĂ€hde veikkaamaan
 Viimeksi sentÀÀn pystyi olemaan itsekseen ja vaikka saikulla jos pakko, mut nyt on pakko huomennakin hakee esikoinen hoidosta, mennĂ€ sen kans ulos jne

-Tikkunekku

• Vau!
Erilaiset kehitysvammat on kyllĂ€ isosti ajattelemaan laittava.. Jos tietĂ€isi etukĂ€teen, niin kyllĂ€ pitĂ€isi pohtia tarkkaan, miten toimii. TietyissĂ€ tilanteissa olisi varmasti kĂ€ytĂ€vĂ€ lĂ€pi myös raskauden keskeytyksen vaihtoehto, ja oltava riittĂ€vĂ€n vahva tekemÀÀn pÀÀtös sen lapsen ehtikin edellĂ€. Eniten sitĂ€ tottakai vaan toivoisi, ettĂ€ lapsi olisi (ja pysyisi) terveenĂ€ ❀‍đŸ©č

• TykkÀÀ
Reactions: Taikaakin
MÀ luulen, ettÀ me keskeytettÀis jos ilmenis joku vakava sairaus mitÀ ei voi hoitaa. Taisin aiemmin mainitakin jo, ettÀ lÀhipiiriin mahtuu nÀitÀ terveen vauvan odottajia kenellÀ lapsi sit ei ollutkaan terve. EttÀ eihÀn noi seulonnat takaa mitÀÀn, mutta tietoisesti en haluaisi raskautta jatkaa jos tilanne ois toivoton.

Siis tÀÀ olo on ihan hirvee. Ihan selvitymistĂ€ hetkestĂ€ toiseen kun kuvottaa koko ajan! Koko ajan joudun miettimÀÀn mitĂ€ voin syödĂ€, milloin pitÀÀ syödĂ€, miten feikkaan sosiaaliset tilanteet jne
 Esikoinen raukka vaistoaa, ettĂ€ jotain on pielessĂ€ kun en jaksa oikeen mitÀÀn tehdĂ€/olla lĂ€snĂ€, tÀÀ kuvotus ja oksetusolo vie kaiken huomion

Oli esikoisestakin huono olo ja poika oli, ettĂ€ sukupuolta en lĂ€hde veikkaamaan
 Viimeksi sentÀÀn pystyi olemaan itsekseen ja vaikka saikulla jos pakko, mut nyt on pakko huomennakin hakee esikoinen hoidosta, mennĂ€ sen kans ulos jne

-Tikkunekku
Kuulostaa kyllĂ€ ikĂ€vĂ€ltĂ€, kaikki sympatiat sinne! đŸ«¶đŸŒ Oliko niistĂ€ pahoinvointilÀÀkkeistĂ€ mitÀÀn apua?

Mulla edelleen vain hyvin lieviÀ oireita, saa nÀhdÀ miten etenee.

-Tikkunekku

Kuulostaa niin tutulta tuo pahoinvointi. :(
Itse en kyennyt tekemÀÀn juuri mitÀÀn kuvotuksen takia, vain kaiken vĂ€lttĂ€mĂ€ttömĂ€n. Joka pĂ€ivĂ€ oli vain selviĂ€mistĂ€ tunnista toiseen. Ja mulla myös esikoinen, jolle selitin ettĂ€ Ă€itillĂ€ on huono olo/Ă€itiĂ€ vĂ€syttÀÀ/Ă€iti ei vaan jaksa
 Ei puhettakaan, ettĂ€ olisin lĂ€htenyt hĂ€nen kanssaan ulkoilemaan ym. Kamalaa aikaa oli. :(

Oivoi, tsemppiÀ Tikkunekku ja muutkin joilla on pahoinvointia. ItsellÀ vointi ollut hyvÀ, vÀsymystÀ kyllÀ mutta sekin parempaan suuntaan. JÀrkytyin kyllÀ kun liitoskivut tai mitkÀ onkaan alkoi esikoisen kohalla raskauden loppupuolella tuli nyt jo tyyliin ennen plussaa eikÀ tarvii olla edes kummosta liikuntaa ettÀ tuntuu.
-Iik

TsemppiĂ€ pahoinvointiin se on kyllĂ€ hirveÀÀ kun jatkuu vaanđŸ„Ž en kyllĂ€ sitĂ€ odota jos on tullakseen tĂ€ssĂ€ raskaudessa.

Muutoin mennÀÀn oikeasti niin ihmeen oireettomasti. TissitkÀÀn ei oo yhtÀÀn aremmaksi tullut. Nyt toki uutena turvotus ja housut painaa mahaa(tÀtÀ ei esikoisesta ollut kun olin monta kymmentÀ kiloa painavampi)

Odotan koska alkaa hampaiden harjaaminen Ă€llöttÀÀ. Se oli esikoisen aikaan 🙈 oon vielĂ€ testailut ja Digin teen ensiviikon lopussa et nÀÀn tuleeko 3+ ja sit en enÀÀ testaa. Ei onneksi ole yhtÀÀn niin neuroottista tÀÀ testaaminen kun ekan kanssa. Nyt meen onneksi ainakin nĂ€in aluksi paljon rennommilla mielillĂ€..ja niinku joku tĂ€ssĂ€ alkuketjussa sanoskin: ei alkuraskauden keskenmenoihin voi itse vaikuttaa, niin miksi stressatakkaan. HyvĂ€ ja luottavainen fiilis on, vaikka nuo oireiden vĂ€hĂ€isyydet vĂ€hĂ€n ihmetyttÀÀ(tietty tĂ€ssĂ€ on aikaa tulla vielĂ€)

Ilmeisesti 5+4. NĂ€in ainakin raskaus+ apin mukaan.

(Ovistesti nÀyttÀnyt plussaa 21.1. jolloin talleteltiin).

Paljon voimia raskauspahoinvoinnin kanssa painiville! âŁïž

Omalla kohdalla ihmettelen miksi ei oo enemmĂ€n oireita ja mietityttÀÀ sen puolesta onko kaikki ok. KieltĂ€ydyn tekemĂ€stĂ€ enempÀÀ testejĂ€ kun se ei auta mitÀÀn. 😅 Reilun viikon pÀÀstĂ€ pÀÀsee onneksi ultraan tsekkaa tilanteen.
Keltalilja

• TykkÀÀ
Reactions: Taikaakin ja eessi
Heips,

ItsellÀ 5+1 nyt, testin tein viikko sitten lauantaina. Neuvolaan en oo vielÀ soitellut, aattelin soitella sit vaikka ens viikon jÀlkeen. Raskaus on kolmas, kaksi ekaa lasta on jo teinejÀ. IkÀÀ löytyy jo 40 v. Mutta ajattelin ettÀ jos vielÀ yksi lapsi. Oireita ei ole ihmeemmin, ei oo pahoinvointia.

Molemmat lapseni ovat tyttöjÀ ja heidÀn raskaudensa olivat ihan erilaisia. Joten sen takia en sen suuremmin usko mihkÀÀn ennusmerkkeihin.

Hei,
plussasin perjantaina, mutta kÀytin silloin esikoisesta (10/22) kaappiin jÀÀneen jo reilu vuosi sitten vanhentuneen testin enkÀ uskaltanut lainkaan luottaa tulokseen. Eilen sain kÀsiini uuden testin ja aamulla myös se oli positiivinen, joten kai se on uskottava.

Sovelluksen mukaan olen vasta 4+1, mutta pakko kertoa heti huomenna töissÀ esimiehelle, kun osa työtehtÀvistÀ on raskaana kiellettyjÀ. Ainoastaan mies tietÀÀ ja huomenna sitten heti toisena esimies. Neuvolaankin tÀytyy olla heti ensi viikolla yhteydessÀ mulla kÀytössÀ olevan lÀÀkityksen takia. Ei auta kuin uskoa, ettÀ kaikki menee hyvin. IkÀÀ tulee tÀnÀ vuonna 33v.

• Rakkaus
Reactions: Hopeanopea ja eessi
TÀÀ foorumi on vĂ€hĂ€n hankala, kun ei esim. tuu ilmoituksia uusista viesteistĂ€. SiirtymĂ€ muualle kuulostaa hyvĂ€ltĂ€ , esim. just ekojen ultrien jĂ€lkeen. Whatsapp tuntuu mulle luontevammalta, mutta myös fb kĂ€y â˜ș

Tervetuloa Ellum ja onnea plussasta! đŸ«¶đŸŒ