Lokakuiset 2025 🍁

Hei kaikki,

pitäisiköhän sitä liittyä joukkoon mukaan. Tulisi ainakin dokumentointia omia oireita ym. jonnekin... Olen nyt lukenut omia kirjoituksia täältä edellisen lapsen ajalta ja ihanan rauhoittavaa on ollut nähdä, miten oireet silloin kehittyivät.

Mistähän sitä aloittaisi... Mulla olisi neuvolan mukaan nyt 6+4. Mulla on imetys pitänyt kierron aina toooodella pitkään poissa, ja tämä on nyt kolmas raskaus kuopuksen jälkeen. Kaksi edellistä menneet varhain kesken heinä- ja lokakuussa ehkä 5+ ja 4+. Nyt on vähän huonoa oloakin tässä ollut ja vatsaa turvottaa hurjasti, joten vaikuttaa hyvältä tämä raskaus.

Mulla jäi tässä plussakierrossa oviksen ajankohtaa arvoitukseksi, en tunnistanut sitä, toisin kuin yleensä. On ehkä ollut tavallista myöhempään, sillä testasin clearbluen ultravarhaisella negan siinä vaiheessa, kun olisi ehkä normaalisti ollut juuri se 6 päivää menkkojen alkuun. Tosin en tehnyt sitä aamuvirtsasta vaan myöhemmin parin tunnin pidätyksellä, kun tajusin olevani mennessä ottamaan rokotetehostetta, jota normaalisti ei anneta raskauden aikana.

Kuusi päivää myöhemmin menkat eivät alkaneet, mutta sitä en ihmetellyt, koska ovis tosiaan saattoi olla myöhäänkin. Kesken työpäivän sain lapsen koulusta viestiä, että hänellä epäillään erästä rokkoa (en viitsi kirjoittaa nimeä tähän, jos lapsi vaikka vielä itse googlaa aiheesta). No, koska tuo rokko olisi vaarallinen raskaana oleville (tai siis sikiölle), tein kotiin tultua varmuuden vuoksi apteekin herkän testin, ja kuinka ollakaan, siihen piirtyi loppua kohden hyvin hyvin hailakka viiva. Edellisten kokemuksien jälkeen päätin odottaa uusintatestin kanssa, ja tein sen vasta kolmantena aamuna tuosta. Tällä kertaa viiva oli paljon vahvempi ja tuli selvästi nopeammin. Seuraavalla viikolla tein vielä yhden RFSU:n normitestin, ja koska siihenkin tuli selvempi viiva kuin tuolloin lokakuussa kertaakaan, päättelin HCG:n olevan nousussa ja lopetin testaamisen.

Ja mun oli tosiaan pakko soittaa jo siitä ekasta hailurasta mm. terveyskeskukseen sen lapsen rokkoepäilyn takia ja kertoa raskaudesta. Hänet laitettiin sitten verikokeisiin, jotka onneksi osoittivat epäilyn aiheettomaksi.

• Rakkaus
Reactions: eessi ja Hopeanopea
vierailija
Tervetuloa uusille ☺

Mulla tosiaan nyt 6+4 ehkä. Sitä pahoinvointilääkettä en aloittanutkaan kun aloin itse epäillä sen ja toisen (mulla käytössä päivittäin) olevan lääkkeen yhteisvaikutuksia, alkion kannalta siis. Selvittelin asiaa eikä kukaan voi taata että turvallista olisi, joten toinen lääkäri kehotti ottamaan sitä lääkettä vaan yksittäistapauksissa eli jos oikeesti alkaa kaikki tulee ulos. Sanoi että reilusti sitten vaan saikulle jos on tosi huono olo. Mä luulen, että tää pahoinvointi vaan tästä pahenee kun yleensähän se on pahimmillaan kai tyyliin ens viikosta alkaen. En sit tiiä mitä teen, jäänkö tosiaan saikulle kun vaikea keskittyä töihin jos pahemmaksi menisi. Nyt saan alas lähinnä mehua, mehujäätelöä, välillä muroja.

-Tikkunekku

• Tykkää
Reactions: eessi
Oi, itse kirjoittelisin mieluummin täällä, toivottavasti edes joku muukin jää tänne! Olen vain tyytyväinen, ettei tule koko ajan ilmoituksia, niitä kun tulee niin monesta kanavasta muutenkin
Sekin on kyllä totta, että esim. iso wa-ryhmä ränkyttää sitten kyllä ihan huolella.. 😅 Oon muutenkin huono somettaja. Pitäisi sopia hyvät pelisäännöt, et tyyliin kirjoitellaan vaan kun on oikeasti asiaa ja kaikki muu tsemppi ja surkuttelu tapahtuu viesteihin reagoiden 🙈

• Tykkää
Reactions: merin
vierailija
Tänään on taas ollu vähän vaisut fiilikset, lieventyny oireet melko paljon ja nyt sitä miettii että meneekö kesken vaikka tämmöstähän se oli esikoisenkin kohdalla.

Tervetuloa uudet ja onnea plussasta!

-Iik

Hei kaikille 😊

Täällä eräs vauvakuumeilija, joka teki eilen positiivisen raskaustestin ♥ Viikkoja on jo 5+, mutta en ole aiemmin halunnut testata kun niin monta negaa ja pettymystä takana. Reilu viikko sitten menkkojen alkamisen ajankohtana oli niukkaa vuotoa, olisikohan ollut kiinnittymisestä, aiemmista ei ole tullut. Luulin kuukautisiksi, ja että kroppani on seonnut lopullisesti.
Huomiselle hankin viikkonäytöllisen testin, jonka teen siis aamulla. Vaikka kyllä tämä taitaa aika selvä plussa olla 🫣 https://aijaa.com/dBghAg

Taustaa. Kierukan poistin 1,5 vuotta sitten. Vuosi poistosta kävin samalla gynellä (kun raskaus ei ollut alkanut vuoteen),joka ultrasi ja totesi toisessa munasarjassa monirakkulaisuutta. Lievä PCOS, muitakin siihen liittyviä oireita on. Määräsi Metforem lääkkeet, joiden ansiosta sain pudotettua painoni normaaliin painoon. Ja todennäköisesti tämä raskaus ei olisi alkanut ilman lääkettä, koska nuorinta lasta aikanaan yritettiin kolme vuotta, ja välissä yksi keskeytynyt keskenmeno joka huomattiin vasta myöhäisillä viikoilla. Tämäkin kuulemma saattoi olla tämän monirakkulaisuuden tuotosta...

Tämä raskaus on siis minulle viides, neljä lasta. Vanhin jo teini-ikäinen. Toivon niin kovasti että kaikki menee hyvin ♥ Yksityiselle aion varata varhaisultra-ajan johonkin kohtaan.

Olisi mukava täällä jutella teidän muiden kanssa, whatsapp-ryhmään en taida liittyä 😊

Sekin on kyllä totta, että esim. iso wa-ryhmä ränkyttää sitten kyllä ihan huolella.. Oon muutenkin huono somettaja. Pitäisi sopia hyvät pelisäännöt, et tyyliin kirjoitellaan vaan kun on oikeasti asiaa ja kaikki muu tsemppi ja surkuttelu tapahtuu viesteihin reagoiden
Mulla oli tosiaan esikoisesta ihanan äitiryhmä, joka siirtyi whatsappiin. Siellä jaettiin paljon iloja ja suruja. Välillä keskustelu oli aktiivista, välillä hiljaisempaa. Jokaisen ryhmän notifikaatiothan voi laittaa mutelle niin, että ne jotka ei halua ilmoituksia ei niitä saa ja ne jotka haluavat nähdä uudet viestit saavat ilmoituksen. En hirveästi usko mihinkään sääntöihin keskusteluissa 🙈. Siis muihin kuin yleismaallisiin, että kohtele muita niin kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan jne. Mutta siis kaikkien ei tietenkään tarvitse siirtyä whatsappiin tms. Itsestä se on kiva, kun pystyy jakamaan kuvia jne. myös helpommin :) .

• Tykkää
Reactions: eessi
vierailija
Ultra on vasta 6.3., silloin pitäisi olla viikot 7+6 jos nyt yhtään pysyn laskuissa näissä. Neuvolakin on jo varattu siitä seuraavalle viikolle kun olin sinne muutenkin esikoisen asioista yhteydessä.
-Iik

• Tykkää
Reactions: Hopeanopea
Tänään on taas ollu vähän vaisut fiilikset, lieventyny oireet melko paljon ja nyt sitä miettii että meneekö kesken vaikka tämmöstähän se oli esikoisenkin kohdalla.

Tervetuloa uudet ja onnea plussasta!

-Iik
Mulla ihan samat fiilikset! Jotenkin ollut vähemmän oireita tänään, joten kauhistuttaa menikö kesken heti. Juuri ehdin kertoa töissä ja siellä tehtiin työvuorojärjestelyjä sen takia.

Mulla ihan samat fiilikset! Jotenkin ollut vähemmän oireita tänään, joten kauhistuttaa menikö kesken heti. Juuri ehdin kertoa töissä ja siellä tehtiin työvuorojärjestelyjä sen takia.
Kyllä tämä taitaa olla tosi yleistä, että heittelee päivästä toiseen. Itse ajattelen, että kroppa totuttelee hormonitasoihin ja siksi välillä on tasaisempaa, ennen kuin taas nousee reippaammin. Ja itsellä vaikuttaa myös aika paljon päivän muu ohjelma ja esim. se, missä olen, oireiden esiintymiseen.

vierailija
Oli pakko kertoo töissä esimiehelle. Niin huono olo! Enempi tai vähempi kuvotusta pitkin päivää. Eilinen ilta oli tosi huono kun jouduin pitää väkisellä ruuat sisällä, etten oksenna päivittäistä lääkitystä ulos. Esikoisen kanssa en jaksanut tehdä oikeen mitään 😭. Tämähän tulee tästä pahenemaan vielä kun nyt vasta 6+5. Onpa kiva sitten jos töistä joutuu pidemmälle saikulle ni selitellä työkavereille kun miettivät mikä on…

-Tikkunekku

Oli pakko kertoo töissä esimiehelle. Niin huono olo! Enempi tai vähempi kuvotusta pitkin päivää. Eilinen ilta oli tosi huono kun jouduin pitää väkisellä ruuat sisällä, etten oksenna päivittäistä lääkitystä ulos. Esikoisen kanssa en jaksanut tehdä oikeen mitään . Tämähän tulee tästä pahenemaan vielä kun nyt vasta 6+5. Onpa kiva sitten jos töistä joutuu pidemmälle saikulle ni selitellä työkavereille kun miettivät mikä on…

-Tikkunekku
Tsemppiä kovasti!!!! Ainakaan sun ei tarvitse arvuutella, jatkuuko raskaus. Itsellä on ollut tässä pari helpompaa päivää, mielelläni voisin taas vähän huonommin...

Moi! Tuun tuolta elokuisista huutelemaan oireiden katoamisesta!
Itsellä tuli tälläinen artikkeli vastaan juuri oikeaan aikaan tässä raskaudessa, kuollaksenikaan en vaan muista mistä tän tekstin nappasin joku kk takaperin, joku raskaus-sovellus se oli... Mutta jos jotain helpottaa niin hyvä 😊 itsellä viides raskaus ja kuulen tästä ensimmäistä kertaa ja oisin selvinnyt PALJON vähemmällä stressillä jos olisin tän tiennyt jo neljä vuotta sitten 😊
"Raskauden aikana voit kokea "haamuviikkoja" – jolloin oireet yhtäkkiä katoavat ja vatsa tuntuu kutistuvan. Se voi tuntua hieman pelottavalta, mutta älä huoli, se on täysin normaalia!"

Ja moni taisi murehtia kaksosista mistä sen tietää, itsellä vahvistui viivat TOSI nopeesti, plussa dpo8, huono olo ja väsymys oli aivan järkyttävää ja olin ihan sohvalainen monta viikkoa +toki se " tunne". Nyt alkaa helpottaa, 12+4 ja alkushokista alkaa olla selvitty ja osaa jo iloita tuplista ❤

Tsemppiä kaikille raskauteen ja ihanaa kevään odotusta! ❤

• Tykkää
  • Rakkaus
Reactions: eessi ja merin
vierailija
Tsemppiä kovasti!!!! Ainakaan sun ei tarvitse arvuutella, jatkuuko raskaus. Itsellä on ollut tässä pari helpompaa päivää, mielelläni voisin taas vähän huonommin...
Voiko sitä oireista päätellä 😅. Siis oon muistaakseni lukenut semmosia, että oireita on mut silti on ollut keskeytynyt keskenmeno… Mulla kyllä sillain aaltoillu muut oireet, että rinnat välillä aremmat ja välillä ei. Ultra taitaa olla parin viikon päästä.

-Tikkunekku

vierailija
Helpottavaa kuulla "haamuviikoista". Oireista tai oireettomuudesta ei voi oikeen päätellä mitään, pitää vaan jaksaa odotella ultraan niin pääsee näkee tilanteen. Huomaan kyllä että en ihan kauheesti uskalla vielä iloita tai hypettää. Kai se on itse suojelua.

Mulla ollut tosi vähäoireista alusta asti kyllä ja unohdan olevani raskaana. Yks päivä tässä söin erehdyksissäni kylmäsavustettua lohtakin ihan innoissani ja muistin vasta syömisen jälkeen että täähän ei nyt ollenkaan ollu suositeltua 😅 no onneksi ei tullu listeriaa kuitenkaan. Mut jos ois enemmän "raskaana oleva olo" niin muistaisi ehkä paremmin vältellä kiellettyjä ruokia. En tiiä..

Whatsappi tai FB kuulostaa musta hyvältä! 👍

Keltalilja

Helpottavaa kuulla "haamuviikoista". Oireista tai oireettomuudesta ei voi oikeen päätellä mitään, pitää vaan jaksaa odotella ultraan niin pääsee näkee tilanteen. Huomaan kyllä että en ihan kauheesti uskalla vielä iloita tai hypettää. Kai se on itse suojelua.

Mulla ollut tosi vähäoireista alusta asti kyllä ja unohdan olevani raskaana. Yks päivä tässä söin erehdyksissäni kylmäsavustettua lohtakin ihan innoissani ja muistin vasta syömisen jälkeen että täähän ei nyt ollenkaan ollu suositeltua no onneksi ei tullu listeriaa kuitenkaan. Mut jos ois enemmän "raskaana oleva olo" niin muistaisi ehkä paremmin vältellä kiellettyjä ruokia. En tiiä..

Whatsappi tai FB kuulostaa musta hyvältä!

Keltalilja
Mä söin esikoisen raskauden alussa hampurilaisen puoleenväliin ennen kuin tajusin, että pihvi on puoliraaka ja ei totisesti suositeltavaa syömistä 😅. Tässä raskaudessa mies on puolestaan ostanut kotiin meille hyvää viiniä yhdessä juotavaksi, kun ei ole muistanut, että nyt on pidempi holiton putki tiedossa 😆.

• Haha
Reactions: eessi ja Taikaakin
vierailija
Ompa ihanaa lukea näitä muiden kokemuksia.

Mä en unoha koskaan hetkeksikään tätä raskautta kun on tosiaan saanu alkunsa lapsettomuushoidoissa ja vielä niin että jouduin käymään ”naapurikaupungissa” (eli eri maakunnassa) niitä saamassa. Eli muuten on menny syömiset hyvin, kerran ennen plussaa mutta siirron jälkeen söin vahingossa punajuurta. Mies on jostain syystä alkanu lakuja ostaa mutta onneks oon sen muistanu ettei niitäkään saa syyä.

Mun oireet on siis se että tissit on kipeet ja sit jos esim hiihtää tai lenkkeilee niin jonkun viiden kilsan kohdalla rupee sattumaan kovastikin jalkojen niveliin. Jano ja nälkä on tietty lisääntyny ja hetken maistu sipuli pahalle mut ei enää.
-Iik

• Tykkää
Reactions: eessi ja Taikaakin
vierailija
Täällä nyt oletettavasti 4+6 ja viikkodigi mitä oon hillonnut näyttä 3+🫣 kierukan poistosta laskettuna oltais 5+6 mutta tein ekan haaleasta haaleimman haamun 9.2.

Noh jokatapauksessa nopeammin on noussut HCG Esikoisesta sain 3+ 5+4

No mut nyt en enää testaa! Jään tässä pohtimaan mennäänkö varhaisultraan vai odotetaanko sinne NT:hen.

Väsymys on koooovasti läsnä, ihan ajottaisia pieniä etomisia välillä, tissit inan kipeämmät. Jännää kyllä🙈

Ollaan muutamille ystäville kerrottu ja huomaa kyllä eron ekasta kertomisessa kuin tokasta. Ja reaktiot on paljon laimeammat😂 onko muut huomannut tällästä jos ootte jo kertonut jollekkin?

Täällä nyt oletettavasti 4+6 ja viikkodigi mitä oon hillonnut näyttä 3+🫣 kierukan poistosta laskettuna oltais 5+6 mutta tein ekan haaleasta haaleimman haamun 9.2.

Noh jokatapauksessa nopeammin on noussut HCG Esikoisesta sain 3+ 5+4

No mut nyt en enää testaa! Jään tässä pohtimaan mennäänkö varhaisultraan vai odotetaanko sinne NT:hen.

Väsymys on koooovasti läsnä, ihan ajottaisia pieniä etomisia välillä, tissit inan kipeämmät. Jännää kyllä

Ollaan muutamille ystäville kerrottu ja huomaa kyllä eron ekasta kertomisessa kuin tokasta. Ja reaktiot on paljon laimeammat onko muut huomannut tällästä jos ootte jo kertonut jollekkin?

Jaha en ollut kirjautuneena minä siis tämä!

Ja muokkssss tarkistin vielä oonki tehnyt esikoisesta 3+ 5+0 eli aika samoissa mennäänkin 🤣🙈

Viimeksi muokattu:
Ompa ihanaa lukea näitä muiden kokemuksia.

Mä en unoha koskaan hetkeksikään tätä raskautta kun on tosiaan saanu alkunsa lapsettomuushoidoissa ja vielä niin että jouduin käymään ”naapurikaupungissa” (eli eri maakunnassa) niitä saamassa. Eli muuten on menny syömiset hyvin, kerran ennen plussaa mutta siirron jälkeen söin vahingossa punajuurta. Mies on jostain syystä alkanu lakuja ostaa mutta onneks oon sen muistanu ettei niitäkään saa syyä.

Mun oireet on siis se että tissit on kipeet ja sit jos esim hiihtää tai lenkkeilee niin jonkun viiden kilsan kohdalla rupee sattumaan kovastikin jalkojen niveliin. Jano ja nälkä on tietty lisääntyny ja hetken maistu sipuli pahalle mut ei enää.
-Iik
Eikös punajuurta saa syödä kunhan ei ole raakaa 🤔. Mä en ainakaan löytänyt mainintaa, että keitettyä punajuurta ei saisi syödä.

Yhteistyössä