Lokaihmeet 2010

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MAEL
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä mies halusi ehdottomasti tulla mukaan ensimmäiselle neuvolakäynnille, ja hyvä että tulikin. Vaikka paljolti keskityttiin minuun, kysyttiin myös mieheltä mm. hänen sukunsa sairauksista sekä alkoholinkäytöstä ym. Lisäksi saimme molemmat arvokasta tietoa mm. np-ultrasta, rakenneultrasta ja raskauden seurannasta yleisesti. Ainakin meillä (neuvolatädin mukaan) miehet ovat aina tervetulleita neuvolaan mukaan. Luulen, että nämä ensimmäiset kuukaudet mieheni on mukana neuvolassa (ja ulrissa ehdottomasti), mutta katsotaan tilannetta sitten tapauskohtaisesti myöhemmin. Tilannetta tietysti helpottaa meidän molempien liukuva työaika.

Täälläpäin iltapahoinvointia, näläntunnetta parin tunnin välein sekä väsymystä - edelleen. Rinatojen arkuus on hieman helpottanut, mutta kuppikoon verran ovat kasvaneet ja urheilurintsikat ovat edelleen ehdottomat, etenkin yöllä. Vatsaa turvottaa varsinkin iltaisin ja nivusissa, häpyluun molemmin puolin, näkyy "kohoamat" - jonkinlainen vatsa on siis kai jo alkanut "kasvaa". Olen hoikka ja kohtu on melko edessä. Lääkäri sanoi jo rv 6+6, että kohtu "pullottaa" selkeästi. :) Muutenkin olen nakannut suurimmat keskenmenopelkoni romukoppaan. Nautin tästä hetkestä - olen nyt raskaana, ja jos jotain pahaa tapahtuu, sitten tapahtuu. Etukäteen en sitä nyt sure, mutta tiedostan sen. Nyt nautin siitä, että olen raskaana ja haluan nauttia tästä olotilasta niin pitkään kun se kestää - mieluusti aina sinne lokakuun alkuun saakka :)

Ihania ja huolettomia kevättalven päiviä myös teille muille pienten ihmeiden odottajille!

Cinnamon 8+5. Kohta kolkutellaan kymppiviikkoa, huh.

Huomenna tulee kuusi viikkoa täyteen ja nyt viimeisen parin päivän aikana pahaolo on pahentunut. Onneksi ei ole tarvinnut oksentaa ja toivottavasti ei tarvikkaan... Kauhea näläntunne on parin tunnin välein ja jos ei heti paa jotain suuhun niin "nälkä"alkaa oksettamaan. Lisäksi näyttää,että vatsa olisi vähän pullistunut samoin rinnat.

Mulla on reilut kaks viikkoa ekaan neuvolaan ja kysyisinki et ultrataanko jo silloin ja tarkistetaan la? Ja mitataanko siellä jo verensokerit yms.? Ku neuvolan täti vaan sano puhelimessa et keskustellaan raskauteen liittyvistä asioista...

soikku81 5+6

Soikku, aivan kuin omaa tekstiäni olisin lukenut! Tismalleen samat oireet täälläkin, ollut viikolta 5 ja jotain. Välillä helpottaneet, välillä pahentuneet. Mulla paha olo tulee voimakkaimpana iltaisin, mutta tänään taas etonut pitkin päivää. :-/ Tsemppiä oloihin.

En tiedä miten paljon neuvoloiden käytännöt vaihtelevat, mutta ainakin itselläni neuvolassa rv (8+0) mitattin mun paino ja hemoglobiini sekä juteltiin kaikesta raskauteen liittyvästä. Lisäksi kartoitettiin sairaudet (lähisuvun ja mahdolliset omat sekä puolison) ja samalla sai kysyä kaikkea mitä mieleen tuli. Lisäksi neuvolatäti kertoi tarjotuista ultrista ja lääkärineuvolakäynneistä, ja saatiin paljon kaikkea luettavaa mukaan. Eli käytännössä se oli keskustelua vain.

LA kyllä lasketaan ekalla neuvolakäynnillä, mutta se lasketaan viimeisistä kuukautisista. Jos asia askarruttaa, kannattaa soittaa ja kysäistä neuvolasta, ultrataanko. Lähtökohtaisesti olen käsittänyt, että ei. Eli julkisen puolen eka "tarjottu" ultra on sitten rv:lla 12, np-ultra.

Ei ekassa, eikä muutenkaan neuvolassa ultrata, 2 kertaa kuuluu julkisen terveydenhuollon piiriin, joka tapahtunee sairaalassa. Ellei sitten mene liian aikaisin ultraan, jolloinka sikiötä ei voi mitata kuten mulla kävi ja joudu palaamaan parin viikon päästä uudestaan. Mulla oli 2 viikkoa pienempi sikiö mitä kuukautisista olis ollut laskettuna, mutta raskauskiekon mukaan sinne mennään/lähetetään. Eli ovulaationi olikin paaaaaaljo myöhemmin mitä keskivertokiertolaisilla. Näin siis edellisessä raskaudessa, tässä en oo vielä edes varannut neuvolaa.

Ultrista tulee ajanvarauskirje kotiin. Tai siis kirje, jossa kerrotaan koska aikasi on. Hankala selittää! :)

Eleea rv 7

Yksityisellä puolella ultran voi varata viikosta 6 lähtien, jolloinka pitäisi sikiöstä näkyä jo syke eli sydän ja sen lyönnit. En tiiä paljonko nykyään maksaa, mutta viisi vuotta sitten maksoin tästä huvista 60 euroa ja se oli edullinen.

Noista ultrista ei voi kyllä sanoa ihan noin yleistävästi..meillä neuvolassa on mahdollista saada alkuraskauden ultra jonka tekee lääkäri. Aiemmin myös terveydenhoitaja teki alkuraskauden ultran ekalla neuvolakäynnillä. Eli kannattaa sieltä omasta neuvolasta kysäistä, tehdäänkö ultraa. Pääsääntöisestihän tuo np-ultra on se eka "pakollinen", joka yleensä tehdään sairaalassa / äitipolilla. Meillä neuvolassa myös katsotaan joka käynnillä pissasta sokeri ja valkuaisaineet ja sormenpäästä hb. Kerran olen myös käynyt alkuraskauden ultran yksityisellä ja kyllä koin, että kannatti vaikka aika hintavaahan se on. Tosin vaikea sanoa, olisinko samaa mieltä jos ei noita keskenmenoja olisi taustalla.

Soikku, mullakin on täsmälleen samanlainen olo kuin sulla! Paitsi mahan kasvua ei vielä huomaa, housut sopii päälle kuten ennenkin. Muistaakseni joku gynekologi on maininnut kohtuni olevan taaksepäin kallellaan, siksi se ei varmaan heti näy.

Cinnamon, olet ilmeisesti löytänyt odotuksen ilon, onnittelut siitä. Minusta on vain vietävän aikea nauttia olostaan, kun väsyttää koko ajan. Mun yöunet alkaa olla 11 tuntia.

Ilmoittautuessani neuvolaan käskettiin varautua pissanäytteen antoon, ultrata siellä ei. Hemoglobiinin otto on varmaan hyödyllinen, pitääkin pyytää sitä jos ne ei muuten ota.
Niin ja paino kanssa, mä oon varmaan 3 vuotta sitten viimeks käyny vaakalla.

Alkuraskauden ultra meillä maksoi Väestöliiton klinikalla noin 100 €, minusta ei paha mielenrauhaan nähden. Eikä siihen summaan, joka klinikalle on viety jo lapsen 'teko'vaiheessa. Julkisen puolen tarjotuissa ultrissa on varmasti eri sairaanhoitopiirien välillä eroa, miten ne järjestetään ja missä.

Iiris, tänään 8+3

Malttamattomana ihmisenä tilasin Terveystalosta ajan täksi päiväksi varhaisultraan. Viikkoja 6+2 ja kuinkas ollakkaan pieni sydän sykki mun sisällä :). Pituutta hänellä oli 5,2mm ja ultrauslaitteen mukaan koko vastasi juuri tuota 6+2. Jännitti ihan kamalasti,mutta nyt kun sai "todisteet"pienen olemassa olosta niin raskaus tuntuu entistä paremmalta. Ja pahoinvoinninkin kestää ;)

soikku81 6+2

Moikka, plussasin alkuviikosta ja soitan neuvolaan pian. Omien laskujen mukaan olisin viikolla 7.
Onko kellään muulla epämukava olo vatsassa? Vatsa toimii enkä voi pahoin mutta mietin onko tämä epämääräisen epämukava olo normaali?

Onnea Soikku! Ihanaa. Juuri puhuin miehelleni eilen, että tekisi mieli ultraan (seuraava ultra, julkisen siis, on joskus kolmen viikon päästä...). Haluaisin niin nähdä, miltä siellä näyttää ja toisaalta myös nähdä, että kaikki on hyvin. Pitänee vain malttaa mielensä.

Tintta, onnea myös sinulle. Oletkin jo varsin pitkällä! Mulla oli ja on joskus edelleen vähän epämukavaa oloa vatsassa - niin mysteeriseltä kuin se kuulostaakin (mun olon johtuu tosin osittain järkyttävästä turvotuksesta etenkin iltaisin ja siitäkin, että vatsassa on ilmaa todella paljon! Ei kiva...). Mutta vaikka sulla ei ummetusta tms. olisikaan, luulen, että ihan normaalia on kaikenlaiset alkuraskauden tuntemukset, älä siis huoli :)

Kysymys teille jo lapsen saaneille: tehdäänkö np-ultra vatsan päältä vai sisäkautta? Olin jotenkin aina käsittänyt, että sisäkautta. Mutta eilen lueskelin neuvolasta saatuja papereita ja siellä luki, että täydellä rakolla ultraan, joka siis (kai?) tarkoittaa, että vatsan päältä ultrataan. Lapsettomuushoidoissa ravanneena on jo tottunut riisumaan housunsa heti lääkärin kättelyn jälkeen, mutta jatkossa ei vissiin tarvitsekaan... :)

Cinnamon rv. 9+2

Perjantaita!

Eka neuvola on nyt takana. Mies oli mukana, ja on kuulemma tervetullut aina, kun töiltään pääsee mukaan. Yllätyksekseni terveydenhoitaja vilkaisi ultralla mahan päältä. Hän sanoi, ettei osaa mitään mitata tms, kunhan vain katsotaan, miltä näyttää. Ja siellähän se, syke näkyi ja minusta se oli selvästi suurempi kuin 2,5 viikkoa sitten. Terveydenhoitaja hyväksyi LA:ksi klinikan lääkärin antaman 10.10. Parin viikon päästä menen antamaan verta labraan ja maaliskuun lopulla on jo lääkärikäynti ja siinä samalla np-ultra. Erikoislääkäri vierailee muutamina päivinä kuukaudessa oman kuntani tk:ssa, joten ei tarvitse lähteä matkustaan mihinkaan kauemmas np-ultraa varten. Rakenneultrassa käymme isomman kaupungin sairaalassa. Ai niin, hemoglobiini oli 140. Hyvä, onneksi.

Mukavaa viikonloppua!

Iiris, tänään 8+5

Np-ultra tehdään täydellä rakolla vatsan päältä. Ennen ultraa pitää kuitenkin olla käytynä verikokeissa ja vastaus saatuna.
Ja mitä tulee hemoglobiiniin, on hyvä että se olisi suht korkea, koska raskaus pudottaa taatusti sitä. Itsellä oli yhdessä raskaudessa alkuun 115 ja loppuvaiheessa jouduin sitten rautaa syömään sen pudottua 94. Mulla hemppa useimmiten sahaa siinä 120-125 välillä.

Onko kuinka moni menossa sokerirasitukseen?
Mulle tehdään se, joskin jo tiedän että sieltä ei mitään paljastu, sokerimittarin saan kuulemma kkn kuluttua. Sitten alkaa se pistely :/. Mutta onhan se toki hyvä että vointia tarkkaillaan, ruokavaliota olenkin tuossa jo mieliin painanut.

Mulla masu näkyy jo, ei sitä ehkä muut huomaa kuin itse mutta housut olen jo suosiolla vaihtanut väljempiin. Kahvi alkaa jäädä pikkuhiljaa pois itsestään, tuoremehua alkaa menemään sensijaan aika reilulla kädellä. Ja hedelmät alkaa taas maistua erittäin makoisilta, muu ruoka ei niinkään. Ja kunhan tämä etova olo tuossa pikkuhiljaa alkaa vähentyä, pitää alkaa liikkumaan taas normaalisti.

Kiitos Mirkku vahvistuksesta np-ultra -asiaan. Tälle aamulle olikin lähetteet verikokeisiin ja vein pissanäytteen. Pissanäytteen antaminen aiheutti koomiselta tuntuneen, lähes unettoman yön. Tämän raskauden aikana olen joutunut ravaamaan wc:ssä 1-3 kertaan yön aikana, ja pissan tuli ohjeiden mukaan olla 4 tuntia rakossa ollutta. Laitoin sitten yöllä herätyskellon soimaan, että käyn wc:ssä ennen kolmea (seitsemältä menin labraan). No, kaikki meni hyvin, mutta huhhuh, harvoin täytynyt herätyskellon kanssa vessassa käydä :D

Iiriksellä mukavia neuvolakuulumisia. Ihana, kun ultrasivat. Ja isompihan se kyytiläinen tietenkin on; näillä alkuviikoilla kasvutahti on hurja!

Minä oksensin viikonloppuna ihan kunnolla. Muutenkin pahoinvointi on ollut todella paljon voimakkaampaa, mutta keskittyy iltaan. Onneksi. Sain kaveriltani lainaksi akupunktiorannekkeet (raskauspahoinvointiin), mutta eivät kyllä tuoneet huomattavaa helpotusta oloon.

Vatsaa turvottaa, kuten Mirkkukin sanoit. Samat timmit pöksyt eivät enää vyötäröstä tunnu hyvältä, nytkin napit auki. Uh. Pitää sinkutella vielä pari viikkoa farkkulegginseillä ja hameilla&sukkahousuilla ja sitten ehkä uskaltautua äitiysfarkku-ostoksille.

Hyviä vointeja kaikille! Tulkaahan kertomaan kuulumisia.

Cinnamon 9+5.

Hahaa, cinnamon, minä toimin ennen neuvolakäyntiä täsmälleen samoin kuin sinä; laitoin herätyskellon soimaan aamuyöllä käydäkseni pissalla neljä tuntia ennen neuvola-aikaa! Ja silti tuntui, että sai kävellä jalat ristissä puoli tuntia ennen aikaa.

Perjantain jälkeen olo on mennyt koko ajan kurjemmaksi, tänään hain työterveyshoitajalta pari vapaapäivää töistä pahoinvoinnin vuoksi. Meillä ei oo toimistossa mitään lepohuonetta, niin mä oon käynyt huokailemassa vessan lattialla, kun välillä tuntuu että huimaa niin, ettei tuolilla pysy. Odotellessani tänään terkkarin odotustilassa, ehdin melkeen nukahtaa siihenkin. Iltapäivällä kotona oon kans nukahtanu kahdesti istualtaan. Ihan vain muutamiksi minuuteiksi, mutta silti. Tähän asti ruoka on pysynyt sisällä, se mitä on alas mennyt. Pakastemarjat on pop!

Kävin tänään hankkimassa kalkkitabletteja, en yleensä käytä maitoa ruokajuomana, muita maitotuotteita kylläkin. 500 mg:n tabletista saan kai puolet suositellsuta päiväannoksesta, loput sitten pitää hankkia ruoasta. Olo on todellakin just sellanen, kun neuvolassa sanottiin, että laps ottaa kyllä kaiken tarvitsemansa mun kropasta.

Sokerirasituksesta: Siitä oli neuvolassa puhetta, muttajäi epäselväksi tehdäänkö sitä, ja jos niin missä vaiheessa. Pitääkö sitä ennen olla jotain häikkää veressä tai virtsassa, joista sais vihjeen, että sokerirasitustesti on tarpeen?

Iiris, 9+1

Iiris, voi sinua! Tuttu tunne toisinaan toi ääretön vetämättömyys, voimattomuus, huokailut. Mulla ne ovat keskittyneet aamuöihin, iltaan ja viikonloppuihin, luojan kiitos. Ei muuten tulisi töistä mitään. Itse teen puoliksi töitä yrittäjänä (kouluttaja), puoliksi toisen palveluksessa. Olen joutunut vähentämään koulutuskeikkoja, mutta toisaalta tehnyt n. kolmipäiväistä viikkoa toisessa työpaikassa, jossa ei myöskään ole mitään lepopaikkaa (mutta sitä vastoin äärettömän hektinen ilmapiiri). Noi koulutusten suunnittelupäivät kotona ovat olleet ihan ykkösiä, olen voinut syödä ja pitää oikeita lepotaukoja sängyllä kun olen sitä tarvinnut. Itsekin olen tullut siihen tulokseen, että silloin pitää levätä, kun kroppa sitä vaatii. Hyvä siis, että hait saikkua. Tsemppiä :)

Mulla neuvolatäti suositteli vain raskausvitamiinia 1x2 ja tarvittaessa kalaöljykapseleita. Näitä olen ottanutkin, tosin tota raskausvitamiinia en aina kahta. Riippuen millä tolalla päivän ruuat ovat... Minäkään en juo maitoa ruuan kanssa, mutta muuten maitotuotteiden kulutus (rahkat, maustamattomat jogurtit...) on lisääntynyt hurjasti. Pitää silti tarkistella, mitä kaikkea tosta raskausmultitabsista saa, tuleeko kalkkia tarpeeksi.

Sokerirasituksesta. Tämä voi olla taas meidän neuvolakäytäntöä, mutta sellaiset ohjeet sain, että sokerirasitukseen joutuvat nykyisin AINA kaikki yli 25-vuotiaat synnyttäjät, riippumatta painoindeksistä. Ennen mittarina oli kai vain painoindeksi. Sokerirasitus tehdään joskus raskauden puolivälin paikkeilla, muistaakseni. Etelä-Suomessa asuvalle, raskaana olevalle ystävälleni ei ole puhuttu sokerirasituksesta mitään (on nyt rv 20, kolmekymppinen ja painoindeksi normaali), joten nämä käytännöt voivat kai vaihdella. Vai mitä sanovat viisaammat?

Ilmeisesti tuohon sokerirasitukseen on tosiaan tullut tiukemmat valtakunnalliset suositukset, johon vaikuttaa ainakin juuri tuo ikä ja painoindeksi sekä varmaan myös sukurasite. Itselläni kävi viime raskaudessa niin, että kun pissasta löytyi sokeria muistaakseni rv 15, niin jouduin sokerirasitukseen. Painoindeksi mulla on normaali, mutta tuon pissanäytteen lisäksi mulla on vahva sukurasite tuohon diabetekseen. Rasituksessa arvot olikin sitten niin kovasti koholla, että jouduin pariksi vuorokaudeksi synnyttämättömien osastolle "sokerikäyrään". Eli periaatteessa siellä osastolla seurattiin, pysyisivätkö sokerit normaaleina pelkällä ruokavaliolla. Mulla siitä ei ollu hyötyä joten jouduin aloittamaan insuliinin pistämisen loppuraskauden ajaksi. Muutenkin raskautta seurattiin tarkemmin; kävin diabetes- ja äitipolilla ensin kuukauden välein ja sitten loppuraskaudessa joka viikko. Äitipolilla seurattiin vauvan kasvua ja sovittiin käynnistysaika, jos vauva ei syntyisi laskettuun aikaan mennessä. Käynnistykseen jouduttiin ja tyttö painoi syntyessään siltikin 4500g. Eli kyllähän noihin sokeriasioihin oikeasti kannattaa suhtautua ihan vakavasti, vauva voi kasvaa hurjan isoksi. Lisäksi monesti näiden "sokerivauvojen" verensokerit putoavat syntymän jälkeen ja he joutuvat sokeritippaan kuten meidän tyttö. Lisäksi itsellä sairastumisriski kakkostyypin diabetekseen myöhemmin kasvaa.

Tässä raskaudessa joudun siis suoraan sokerirasitukseen joka tehdään rv12-16. Tämä käytäntö on ainakin täällä Pohjois-Savossa, en osaa sanoa miten muualla.

Kiitos Aurorah selvennyksestä sokerirasitus-asiaan. Muistini on tuntunut olevan viime aikoina niiin hataralla pohjalla ja toisaalta eka neuvolakäynnillä saadut tietoiskut ultrista, neuvolalääkäreistä, verikokeista ym., tuntuivat jotenkin niin kaukaisilta... Sijoittuivat jonnekin kaksinumeroisille raskausviikoille :)

Me Aurorah asutaan näköjään ihan samalla seudulla, mutta onhan tässä maakunnassa paikkakuntia ja ultrakäytännöt vaihtelevat varmasti sen mukaan. No, rakko täynnä, ohjeiden mukaisesti mentävä parin viikon kuluttua.

Viime yönä alkoi vihlomaan häpyluun paikkeilta, kivut tulevat yhtäkkiä, mutta ovat välillä koviakin, "viiltomaisia" kipuja. Olen tottunut endometrioosin myötä kaikenlaisiin kipuihin, mutta nyt mietin, liittyvätkö nämä raskauteen vai mahdollisiin kiinnikkeisiin, joita endo ja vuodentakainen laparoskopia tekivät... Onko teillä muilla vastaavaa?

Tulkaas muutkin lokakuiset kertomaan kuulumisia.

Cinnamon 10+0.

OYSsissa np-ultra on tehty ainakin ennen päältä, mutta saapa nähdä onko käytäntö muuttunut parin vuoden aikana.
Sokerirasituksesta. Minulle se on tehty joka raskaudessa, yhdessäkään ei mitään häikkää. Kahdessa viimeisimmässä raskaudessa oma olo oli niin väsynyt joka ruokailun jälkeen joten sain oman mittarin kotiin ja sitten piikittelinkin monta kertaa päivässä tarkkaillen sokeriarvoja. Ruokavaliolla sokerit pysyi aisoissa loistavasti, ja joka lapsi on ollut alle 4kg (3200-3900g). Vauvoilla ei ole sokereissa ollut mitään häikkää, ja minullakin kaikki tasaantui synnytystä seuraavana päivänä.
Mitään erityistä syytä mullakaan ei tuohon sr-testiin ollut, vaan sitä tarjottiin ekalla kertaa, ja niinpä se on tullut teetettyä joka kerta. Diabetestä ei suvussa ole.

Täällä vointi alkaa pikkuhiljaa kohentua. Pahoinvointi alkaa helpottamaan, joskaan se ei katoa kokonaan ollenkaan, niinkuin ei ennenkään. Ruoka maistuu ihan hyvin eikä oksellakaan ole tarvinut käydä.
Paino on jonkin verran pudonnut, vaikken vaakalla ole käynyt. Huomaa vain vaatteista. Mutta tämä oli odotettavissa, eikä siis mitään syytä huoleen.
Kävin verikokeissa eilen ja huomenna varaan aikaa np-ultraan kun verikokeiden tulos on saatavilla. Alkaa pikkuhiljaa tulla kiire sen np-ultran kanssa, se kun pitää tehdä tiettyjen viikkojen puitteissa.

Lauantaita!

Omassa navassa olo on parantunut, ällöoloa ei ole niin paljon kuin alkuviikosta. Ulkona on niin kaunis aurinkoinen ilma, että harmittas todella vaan makoilla sisällä. Ton auringonpaisteen huono puoli on sit se, että näkee miten likaset ikkunat on.

Oletteko saaneet neuvolasta helistimen tuottamaa dvd:tä? Mä katoin sitä eilen siihen asti, missä nainen heitää miestään takaraivoon kananmunalla ja myöhemmin toteaa ystävänsä kanssa, että miehen kuuluu pyytää anteeksi. Jos minustakin tulee tuollainen idiootti tai jotain vielä pahempaa, en halua tietää sitä vielä.

Iiris, tänään 9+6

Hehehee, kiitos maanantai-aamun piristyksestä, Iiris! Mekin saatiin Helistimen dvd, mutta olen ollut iltaisin niin väsynyt, etten ole jaksanut edes ajatella tv:n avaamista. Jospa tämä kooma-olo pikkuhiljaa alkaisi helpottaa :)

Itse olen kyllä muuttunut pikkuisen hermoheikoksi - miehellä on kestämistä. Kanamunia en sentään ole takaraivoon nakkaillut, mutta pienetkin asiat miehessä ärsyttää välillä niin paljon! Kaiken lisäksi sitä tajuaa, siis pohjimmiltaan, oman (välillä) idioottimaisen käyttäytymisensä... Mun mies on sellainen viilipytty, ettei riitojakaan synny. Ymmärtää vaan, koko ajan. Sekin ärsyttää :D Eiköhän ne hormonit tästä tasaannu, pikkuhiljaa.

Kevät tulee, hitaasti mutta varmasti. Niin myös np-ultra. Vielä 1,5 viikkoa...

Cinnamon 10+5

Keskiviikkoa....

Mun paha olo on hellittänyt. Viime viikkoon verrattuna olo on suorastaan energinen. Vaikutuksensa voi olla kevätauringollakin. Tällä viikolla olen jaksanut nousta töihin normaalisti, eli herätys siinä kuuden nurkilla, illalla toki nukkumaan viimestään kymmeneltä. Alkaskohan tästä se tarmonpuuska-vaihe? Sille olis kyllä käyttöä.

Osastoni esimies vieraili toimistollani tänään, normaalisti hän työskentelee eri paikkakunnalla, emmekä tapaa kovin usein. Hänellä oli herännyt epäily raskaudestani, jostain syystä. Sovittiin siinä saman tien, että ellen saa keskenmenoa ennen pääsiäistä, tehtäväni sijaisuus laitetaan hakuun jo huhtikuun alkupuolella ja kun kaikki käyttämättömät vuosilomat otetaan huomioon, pääsisin pois töistä jo heinäkuun alkupuolella. Kuulostaa tosi hurjalta, kun en oikein vieläkään jaksa uskoa, että oikeasti saisin lapsen.

Iiris, 10+3

Iiris, kuulostaa mukavalle! Jää kivasti aikaa valmistella kaikkea ennen vauvan tuloa.

Itsellä kans tarmokas olo. Tänään olen imuroinut ja luutunnut koko talon ja laittanut olkkariin ja keittiöön uudet verhot. Monta isoa ikkunaa verhotettavana, ja kun on tosi korkeat, ennen verhojen laittoa oli tietysti niiden ompelu, jonka tein tosin jo viime viikolla. Valmisverhoja meidän ikkunoihin ei ole olemassakaan..

Mulla on sikäli kiva tilanne että olen hoitovapaalla työstäni, joten aikaa tehdä kainlaista täällä kotona on. Jaahas, pian tuleekin koululaiset, pitää alkaa välipalan laittoon..

Yhteistyössä