Lokaihmeet 2010

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MAEL
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei olla lestaadiolaisia, eikä oikeestaan minkään muunkaan uskonlahkon, ihan normi-luterilaisia, jotka käy kirkossa vain häissä ja hautajaisissa :). Meille molemmille on ollut tärkeää ja haavekin saada suuri perhe, ja koemme että viisi lasta on se meidän lapsiluku.

Hei,

alkuraskauden ultrakuulumiset:
Siellä se oli, ja sillä oli syke. Olen edelleen kovin hämmästynyt, miten näin voi olla. Se oli 4 mm pitkä, eli vähän liian pieni kuukautisten mukaan laskettuihin viikkoihin nähden. Lääkäri antoi la:ksi 10.10.
Alan harkita ilmoittautumista neuvolan asiakkaaksi.

Iiris, ihanaa! Onnea tuhannesti. Meinasipa tulla kyyneleet silmiin. Kyllä sinä taidat saada nyt huokaista hetkeksi, vaikkei huoli varmaan hellitäkään täysin koskaan :,)

Tukin tätä ketjua, mutta hyviä uutisia täältäkin. Pienenpieni sydän siellä oli. <3
Onnen kyynelten läpi soitin myös neuvolaan, ja ensi viikolla jo sinnekin. Olin laskenut hedelmöittymisen virheellisesti IVF:n punktiopäivästä, joten luulin olevani päivää pidemmällä. Neuvolakortissa lukee rv 6+6, ja LA 6.10.

Eihän tätä voi todeksi uskoa.

Mitä muille kuuluu?

Huippua, cinnamon! Onnittelut sullekin.

Mä en oo saanut aikaiseksi soittaa vielä neuvolaan, etsin kyllä jo puhelinnumeron valmiiksi.
Tänä aamuna herääminen töihin oli tosi vaikeeta, onneksi mua ei odoteta työpaikalla tasan tietyllä kellonlyömällä. Ja tänään on ollut enempi paha olo kuin aiemmin, ei oksentelua, mutta semmosta ällötyksen tunnetta vähän koko ajan.

Iiris, ultran mukaan vasta 6+2

Ihanaa!! Aivan mahtavaa! Onnea Iiris ja C! <3 Itse odottelen vielä 3 viikkoa ultraan jonka neuvolan täti lupasi tehdä että saataisiin viikkoihin varmuutta. Mieli tekisi yksityiselle varhaisultraan mutta niukka rahatilanne haraa vastaan :/ Oireita on ehkä tullut muutama. Illalla kun rintaliivit ottaa pois niin tuntuu että tissit painaa monta kiloa!! Ja tänään on muutaman kerran tullut sellainen äklö olo. Viime odotuksessa pahoinvointi nosti päätään rv 8 tienoilla joten katotaan miten nyt käy. Esikko mulle tänään tuumasi että "musta tuntuu että kyllä meille varmaan pian tulee vauva, sun maha kasvaa koko ajan" :D Voi luoja! Ehkä se nyt kuitenkin johtuu jostain muusta! Kuulin muuten viikonloppuna ihania uutisia: ystävä pariskunta miehen harrastuksista saa vauvan kans lokakuussa! La olisi näillä näkymin viikko meidän jälkeen :) Oon tosi kateellinen sille miten turvallisin mielin sitä jotkut osaa olla ja luottaa siihen että kaikki menee hyvin ja huoletta kertovat raskaudesta monelle jo näin alkuvaiheessa. Itsekkin sitten sain siitä jotain uskoa ja toivoa hetkeksi aikaa ja kerroin heille meidänkin uutiset :) Mutta kyllä sitä itsekkin oli ihan erilainen kun odotin ensimmäistä. Jotenkin luotti niin lujasti siihen että kaikki menee hyvin. Ennen kuopus tytärtä sain keskenmenon rv 6+3 ja se ehkä teki musta varovaisemman.. No mutta onnea vielä kaikille sykkeen nähneille <3

Kiitos Mael ja Iiris. On tämä vaan ihmeellistä aikaa.

Mael, ihana esikoisen kommentti! Voi että :) Muuten minullakin rinnat "raskausoireilevat" ennen kaikkea! Ensinnäkin ovat kasvaneet yhden kuppikoon, ja ovat "muhkeat" ja juurikin kuvailemasi painavat/raskaat. Ei mahdu vanhat liivit enää ja käytän yöt ja päivät urheilurintsikoita, joiden tuki ja pehmeys tuntuvat ainoilta mahdollisilta tähän hetkeen. Ja kamalan arat ovat, ja kutiavat. Lisäksi verisuonet pinnassa - ihan säikähdin tässä taannoin niin hyvin näkyviä verisuonia, kun olin sovituskopin kelmeässä valossa sovittelemassa rintsikoita...

Pahoinvointi on hellittänyt lähes täysin. Joskus, harvoin, tulee pientä kuvotusta, mutta ei mitään sellaista, jota viikolla 5 oli. Nälkä vaivaa parin tunnin välein ja väsymys.

Eilen kävimme mieheni kanssa kirjaostoksilla. Annoin periksi hössötykselle ja ostettiin pari vauvakirjaa. Muistaakseni Tammen kustantama, Kaksplus lehden (pää)toimittajan tekemä "Suomalainen vauvakirja" on äärettömän hyvä ja kattava paketti raskaudesta (mitä naisen kehossa tapahtuu ja mistä mitkäkin oireet johtuvat) leikki-ikään. Lisäksi siinä käsitellään mm. adoptiota. Hyvä paketti, suosittelen :)

Hei plussasin tänään ja lapsi olisi meille kolmas, mikäli kaikki menee hyvin. Toiveissa on tyttö! Olen hoitovapaalla. Mulla on erikoinen tilanne, että mä en uskalla kertoa mun miehelle, tai siis mua jännittää hyvin paljon. Se on aina sanonut että meidän lapset on nyt tässä, ja nyt kävi näin. Mä ihmettelin, mitä varten se tuli mun sisään vaikka ei meillä mitään ehkäisyä ollut käytössä. Itse olen salaa toivonut tulevani raskaaksi - ja nyt olen. En usko, että se jättää minut tai mitään, mutta varmasti suuttuu ensin. Pelästyy talousahdinkoa jne. Mutta tämähän on pelastus, itse asiassa. Voin olla kotona esikoisemme kouluikään saakka ja sitäpaitsi taloushan kasvaa kun pääsen taas syksyllä äitiyslomarahoille... :) Yritän tässä toppuutella, että kaikki kääntyy hyvin päin! Mies on paljon kotoa poissa ja meillä on jo nyt rankkaa, joten tulee olemaan yhtä hullunmyllyä elämä, ja vauva jää aivan varmasti vain minun vastuulleni. Eli kertalaakista raskaaksi, erittäin toivottu on - ainakin minulle.

Tässä ketjussa oli montakin äitiä, jolla oli monta lasta entuudestaan, tosi kiva juttu! Miten on, millaista elo on kolmen pienen kanssa? Tai neljän... :D Pitääkö tässä alkaa miettimään esim. huonejärjestelyjä? Tarvitaanko me sitten kaksostenrattaat, kun ikäeroksi tulee 1 v. 10 kk? Ja esikoinen on jo "iso" tämän syntyessä 5,5 -vuotias, se ei tartte rattaita....

Mä oon niin onnellinen ja samalla peloissani! :) La on varmaan 23.10. laskurin mukaan. Neuvolan tilaan vasta kuukauden päästä, jolloin aletaan olemaan jo semmosessa "tilassa" että saattaa jotain hyötyä siellä käymisestä ollakin. :) Voi apua.... :D

Toissa päivänä (jolloin menkkojen)olisi pitänyt alkaa tein ekan testin ja vahvaa plussaa näytti :). Piti vielä seuraavana aamuna tehdä toinen testi varmuuden vuoksi ja plussa tuli heti näkyviin. Netin raskauslaskurin mukaan la olisi 26.10. Kyseessä on ensimmäinen raskaus ja ajatuksia risteilee päässä. Toisaalta haluaisi huutaa koko maailmalle tätä iloista asiaa,toisaalta raskaus on vasta niin alussa et parempi odottaa.

Neuvolaan soitin jo tänään innostuksissani ja maaliskuun 17 olis sitte aika. Raskausoireena lievä ällöttävä tunne,raudan maku suussa ja mahan nipistelyt.... Mut eteenpäin mennään ja odotellaan uusia oireita :)

Oli muuten kiva huomata et tälläinen palsta on olemassa!

Mun piti siitä raudan ja metallin mausta suussa tulla kirjoittamaan, ihan erikseen. :) Mä luulen että se on sitä veren makua suussa, kun ikenetkin rupee kohta vuotamaan verta paljon herkemmin hampaita harjatessa. Sekin on yks näitä ihania raskausoireita, kuten myös että niistäessä saattaa tulla verta nenästä! :)

Alkuraskauden mahdollisia tuntemuksia
•Pahoinvointi.
•Väsymys.
•Jatkuva jano ja pissahätä.
•Tunteenpurkaukset.
•Hajut tuntuvat voimakkailta tai kummallisilta.
•Makutottumusten muutokset, joku ennen hyvänmakuinen ruoka tai juoma saattaa tuntua ällöttävältä ja toisinpäin.
•Rinnat ovat arat.
•Ikenet ovat turvonneet.
•Ikenistä tai nenästä saattaa vuotaa verta.

Perhesuunnittelun kotisivut

Eleea: onneksi olkoon!
Meillä kolmen ensimmäisen aikaan oli tilanne että talossa oli vauva, 1.5v ja 3v ja olihan se aika kiirusta. Kaverilta sain lainaan tuplat joissa vauvaa ja 1.5v ikäistä saattoi kuljettaa.
Täällä mennään tuttuun tapaan 24h pahoinvoinnin kanssa. Velloo ja vääntää mutta toistaiseksi ei muuta. Keksi ja mehu on tuttuun tapaan yöpöydällä odottamassa aamua :)
Vieläkään en neuvolaa ole varannut, kun ei sillä kiire ole.

Täälläkin on alavatsakipujen vuoksi käyty viikko sitten jo ultrassa, viikkoja piti tuolloin olla 6+2, mutta lääkäri sanoi, että 5+4 on likempänä. Syke löytyi silti lähes heti ja sitä ihmettelivät kovasti noilla ultran mukaisilla viikoilla. Laskettua-aikaa ei siirretty nyt minnekään, vasta niskapoimu-ultrassa katsovat tarviiko siirtää. Edelliset lapsoset ovat kyllä syntyneet aikas liki juuri kuukautisten mukaan laskettuja aikoja, vaikka ultrat ovat muutakin ehdotelleet.

Huono olo iskee iltapäivisin ja tätäkin kirjoittaessa olen valmis heittää kannettavan sylistä sohvalle ja siirtymään vessaan. Onneksi oksentaminen on vielä jäänyt, mutta vessassa olen useammin käynyt jo kääntymässä. Edelliset raskuaudet ovat olleet tämän rinnalla leikkiä, niissä olen puistellut päätäni korkeintaan kahvin tuoksulle, nyt menee kahvi kyullä, mutta muuten tuntuu yököttövön jatkuvasti. Ja väsymys on jotain huippuluokkaa, sitä toki korostaa nyt tuo 1v7kk poika, joka ei ole maailman paras nukkuja.

-Maalainen rv7+2-

Täällä olis myös yksi lokakuun vauvaa odottava :)
Meille tämä lapsi on neljäs ja todella toivottu. Ja voin kans heti vastata, että uskontoon ei mitenkään lapsiluku liity vaan olemme vaan lapsirakkaita ja hyvinkin voin uskoa että vielä sitä vitostakin meille jossain vaiheessa toivotaan ;) Vaikka tällä hetkellä toki ajatuksena että tämä mahdollisesti sitten piisaa.
Mä olen jo ihan teini-iästä saakka ollut sitä mieltä että mun on saatava suurperhe tai muuten olen jotenkin olevinaan vaillinainen...eli siis tarkotan sitä että jo hyvin nuoresta oon toivonut että saan monta lasta.
Heti esikoisen yrityksen alussa jo toki oli sen verran ikää ja järkee tullut että sitä vaan toivoi että ylipäänsä saisi edes yhden ihanuuden.

Meillekin tämä on jollakin tavalla kyllä niin ihme, kun tärppäsi niin pian, toisesta kierrosta ja ehkäsynäkin oli aiemmin 1,5v hormoonikierukka. Ja koko tuona aikana ei edes menkkoja tullut.
Niin ihana ihme tosiaankin =)

Ollaan kans tuon kertomisen suhteen vielä hyvin hissuksiin, koska ikinä ei tiedä mitä tuleman pitää ja ei olla vielä edes ultrassa käyty, joten ei tiedä varmuudella että siellä masussa eloo sitten kanssa on. Ja ne ihmisten typerät kommentit myös hiukan "pelottaa" täällä...ei jaksais kuulla yhtään tyhmää vitsiä, koska tämä on itelle niin tärkee ja ihana asia.
Mulla tällä hetkellä kuukautisista laskien laskettuaika olis 23.10 (jos muistan oikein), eli siis viikkoja tosiaan vasta 5+3.

Näin siis meillä tässä alku mietteissä mennään ja neuvolaa varailen varmaan vasta sitten muutaman viikon päästä, niin ei sitten tarvi odotella niin kamalan pitkään sitä että koska pääsee taas neuvolaan :)

Tervetuloa uudet ketjuun!
Itsellä tänään neuvola varattu, ajan sain ensi viikolle. Vaikken varsinaisesti mihinkinkään riskiraskaus-ryhmään kuulukaan, saan sokerimittarin uskoakseni heti mukaan, niinkuin edelliselläkin kerralla. Sokerirasitukset on aina menneet ok, eli niissä ei mitään häikkää ole ollut, mutta muuten tarkkaillaan sokereita oman voinnin vuoksi.
Täällä kans pahoinvointi on vahvasti läsnä edelleen, vielä oksentamiselta olen välttynyt, mutta tiedä sitten kuinka kauan. Parhaiten alas menee hedelmät ja niitä onkin nyt kannettu kaupasta kassitolkulla. Paino on oman vaa'an mukaan pudonnut 2kg, eli ihan mulle tyypillisellä tavalla mennään. Vielä putoaa 5-7kg ennenkuin lasku pysähtyy.

Hei kaikille,

kiva, että ollaan saatu uusia liittymään ketjuun!

Mä olin urhea ja ilmottauduin neuvolan asiakkaaksi, aika on ens viikolla. Merette kirjoitti, että 'pääsee taas neuvolaan', mä ajattelen jostain syystä niin, että ne saattaa siellä tehdä parhaansa saadakseen musta hermoraunion huolehtijan, joten olen koettanut vältellä sinne ilmoittautumista. Onko neuvolassa käynti 'pääsee' vai 'joutuu' hommia teidän mielestä, jotka olette jo ennen asioineet siellä? Toisaalta on tietty tosi hienoa, että yhteiskunta sellaista hoitoa ja huolenpitoa tarjoaa.

Olen pohtinut myös tuota LA:ta. Maalainen kertoi, että lapset ovat syntyneet kuukautisten mukaan laskettuna, vaikka ultrat on ehdotelleet muuta. Mihin tarkalleen ottaen tarvitaan täsmällistä tietoa LA:sta? Tietääkseni sen mukaan lasketaan töistäpoisjääntiaika, mutta tarvitaanko sitä johonkin muuhunkin? Meidän lokaihme ilmoitti tulostaan juuri, kun hänelle sopi, ilman että meillä vanhemmilla oli siihen mitään päätösvaltaa, niin se on mulle ihan sama, syntyykö hän 2.10 vai 10.10. Kommentteja?

Iiris, tänään 7+4

Hei kaikille,

kiva, että ollaan saatu uusia liittymään ketjuun!

Mä olin urhea ja ilmottauduin neuvolan asiakkaaksi, aika on ens viikolla. Merette kirjoitti, että 'pääsee taas neuvolaan', mä ajattelen jostain syystä niin, että ne saattaa siellä tehdä parhaansa saadakseen musta hermoraunion huolehtijan, joten olen koettanut vältellä sinne ilmoittautumista. Onko neuvolassa käynti 'pääsee' vai 'joutuu' hommia teidän mielestä, jotka olette jo ennen asioineet siellä? Toisaalta on tietty tosi hienoa, että yhteiskunta sellaista hoitoa ja huolenpitoa tarjoaa.

Olen pohtinut myös tuota LA:ta. Maalainen kertoi, että lapset ovat syntyneet kuukautisten mukaan laskettuna, vaikka ultrat on ehdotelleet muuta. Mihin tarkalleen ottaen tarvitaan täsmällistä tietoa LA:sta? Tietääkseni sen mukaan lasketaan töistäpoisjääntiaika, mutta tarvitaanko sitä johonkin muuhunkin? Meidän lokaihme ilmoitti tulostaan juuri, kun hänelle sopi, ilman että meillä vanhemmilla oli siihen mitään päätösvaltaa, niin se on mulle ihan sama, syntyykö hän 2.10 vai 10.10. Kommentteja?

Iiris, tänään 7+4

No on sillä laksetulla ajalla hyvinkin paljon merkitystä. RV 38-40 vauva on valmis syntymään. Ennen sitä monet osat kuten esim. keuhkot eivät ole valmiita normaaliin elämään, ja keskosille pitää aina järjestää erityishoitoa. Eli jos sairaalaan tulee synnyttäjä, on hyvin relevanttia tietää milloin LA on. Moni lapsi "ilmoittaa tulostaan juuri, kun hänelle sopi, ilman että meillä vanhemmilla oli siihen mitään päätösvaltaa" ja syntyy keskosena ja tarvitsee monenlaista apua ennen täysipainoista itsenäistä normaalivauvan elämää.

Luulisi tämän nyt olevan ihan kaikille suomalaisille fiksuille selvää. Uskomatonta että edes kysyt.

Viimeksi muokattu:
Luulenpa, että Iiris tarkoitii tuon muutaman päivän heittoa (joka hänellä oli ultran ja kuukautisten mukaan), ei suinkaan viikkojen heittoa. Eikö ollut niin, että Iiris omien laskujesi/kuukautiskiertosi mukaan olisit muutamaa päivää pidemmällä, kuin mitä ultra väitti?

Itselläni hedelmöitys tapahtui ivf:llä ja LA on siten tarkasti laskettavissa. Silti 1,5 viikon takaisesa varhaisultrassa alkio vastasi hedelmöityksestä viikkoja 6+6, mutta koko vastasi paria päivää vähemmän, eli heitto oli joku milli, ehkä? Sydän siellä sykytti silti, joten tämä kokoero etenkin varhaisultrissa on erittäin todennäköistä. LA ei mulla muuttunut, mutta luonnollisen hedelmöittymisen ollessa kyseessä se olisi muuttunut 6. pvästä ehkäpä 8-9. pvään. Alkion kokoa on oman lääkärini mukaan hankalakin mitata siinä vaiheessa, kun kyse on alle sentin pituisesta papusesta. Koot ovat niin tarkkoja, kuin ne vaan voivat olla. :)

Minulla on takana ensimmäinen neuvolakäynti, ja voi miten mukavaa oli! Ihan perusjuttuja käytiin läpi, suurin osa aivan tuttuja juttuja. Hermoheikkoa siellä ei ihmisestä leivota :) Paino mitattiin, pituus kysyttin ja hemoglobiini-arvot otettiin. Mukaan sai rutkasti esitteitä ym. sekä lähetteet verikokeisiin ja ekalle neuvolalääkärille, joka on n. kuukauden päästä. Päätettiin myös osallistua np-ultraan.

Mulla toi neuvola teki tästä asiasta entistäkin todellisemman, vähän luottavaisemmankin, vaikka keskenmenoriski on edelleen melkoinen. Pitää vain luottaa.

Oletteko ottaneet sikainfluenssa-rokotteen?

Cinnamon 8+1

No on sillä laksetulla ajalla hyvinkin paljon merkitystä. RV 38-40 vauva on valmis syntymään. Ennen sitä monet osat kuten esim. keuhkot eivät ole valmiita normaaliin elämään, ja keskosille pitää aina järjestää erityishoitoa. Eli jos sairaalaan tulee synnyttäjä, on hyvin relevanttia tietää milloin LA on. Moni lapsi "ilmoittaa tulostaan juuri, kun hänelle sopi, ilman että meillä vanhemmilla oli siihen mitään päätösvaltaa" ja syntyy keskosena ja tarvitsee monenlaista apua ennen täysipainoista itsenäistä normaalivauvan elämää.

Luulisi tämän nyt olevan ihan kaikille suomalaisille fiksuille selvää. Uskomatonta että edes kysyt.

Niin Iiris kirjoittikin että onko sillä väliä syntyykö lapsi 2.10 vai 10.10... Ei kai tässä mistään keskosuudesta ollut kyse, vaan juurikin tuosta että lapsi syntyy joskus välillä rv38-40 mutta tarkkaa aikaa ei pysty määrittämään. Tai näin minä ymmärsin. Lähinnä kyse kai oli siitä että laskettua aikaa muutellaan juuri tuon ultran perusteella muutamilla päivillä vaikka käytännössä erolla ei useinkaan ole paljoakaan merkitystä kun ei se lapsi kalenterista katso milloin pitäisi syntyä. Eri juttu tietysti jos ultrassa huomataan vaikka että raskaus on alkanut jo esim. kuukauden oletettua aikaisemmin tai kaksi viikkoa oletettua myöhemmin.

Lasketun ajan perusteella määritetään paitsi äitiysvapaan alkaminen niin onhan sillä merkitystä myös esim. ultran ja veriseulontojen kannalta, niihin kun pitäisi osallistua nimen omaan tietyillä viikoilla. Minun mielestäni se laskettu aika on enemmänkin terveydenhuollon ammattilaisia ja viranomaisia varten olemassa kuin vanhempia, ja lasketun ajan määrittämisellä varmistetaan paras mahdollinen hoito ja oikeudenmukainen kohtelu esim. tukien saamisen suhteen.

Viimeksi muokattu:
Juuri tuota tietoa hain LA:sta, mitä nimimerkki ?!? esitti, että on siis olemassa esim. veriseulontoja, joihin pitää mennä tietyillä viikoilla. Kyllä mä tajuan keskosuuden, mutta tässä olikin kyse nimenomaan siitä, että onko LA 2.10; 10.10 tai kenties 6.10. Että mitä merkitystä sillä minulle vanhempana on, päivä sinne, toinen tänne. Tuolla tarkkuudella pystytään laskemaan viikot jo niin hyvin, että varmaan pääsee seuloihin ja ultriin oikeaan aikaan.

cinnamon, kierron mukaan laskettuna olen viikon pidemmällä kuin ultrassa nähdyn sikiön koon perusteella. Hyvä että sulla oli neuvolassa mukavaa. Sikapiikkiä mä en luultavasti tule ottamaan, erinäisten allergioideni vuoksi. Tää talvi on muuten mennyt aika hyvin, kovemmilta flunssilta olen välttynyt, ehkä siksikin, että alunperin sikainfluenssan vuoksi piti tehostaa käsihygieniaa.

cinnamon; mä olen hakenut sikapiikin jo tuossa loka-marraskuulla kun töitteni puolesta saatan joutua tilanteeseen missä tartuntavaara on suuri ja todellinen eikä aina etukäteen ole tietoa mitä on vastassa.

Heippa kaikille, ja onneksi olkoon kaikille lokaihmeiden odottajille! Meille olisi kanssa tulossa lokavauva, LA 5.10, eli nyt viikkoja 8+4. Tämä on meidän neljäs lapsi, ja vaikka tämä olikin yllätysvauva niin on se ihanaa. Semmoinen pieni pilvi vain varjostaa yllä, kun olen käynyt magneettikuvassa 13.1, ja hedelmöittyminen on tapahtunut niihin aikoihin. Laskettu aika ei välttämättä ole ihan paikkansa pitävä, sillä en ole aikoihin pitänyt kirjaa menkoista, joten en tarkalleenmuista vim. kuukautisten alkamispäivää. Kuva otettiin ranteesta, mutta olin kokonaan koneessa, ja muistan elävästi kun hoitaja kysyi, että oletko raskaana, ja meinasin että en ole, kun en tällaista ylläriä osannut odottaa.
Kävin eilen ensimmäistä kertaa neuvolassa, ja hoitaja meinasi, että jos jotain on tapahtunut, niin se liittyy selkäydinkanavaan ja sydämeen. Nyt siis otetaan verikoe ennen kuin menen ensimmäiseen ultraan. Ja rakenneultra sitten myöhemmin kertoo enemmän vaavin tilanteesta. Eipä tätä kai kannattaisi kauheasti pohtia, mutta eilisen käynnin jälkeen asia on välillä pyörinyt mielessä.
Otin muuten tuon sikapiikinkin pari päivää magneetin jälkeen, mutta meinasi neuvolassa ettei siitä olisi haittaa, vaan pahempi olisi se, että sen taudin sairastaa.
Kaikesta tästä huolimatta olo on kyllä onnellinen, sillä ovathan nämä vaavit sellaisia pieniä ihmeitä.

Lokamamma79; mulle tehtiin aikoinaan pään magneettikuvaus migreenin takia ja käytettiin kuvauksessa jopa varjoainetta..odotin tuolloin tietämättäni toista poikaani. Kaikki meni mainiosti ja poika on reipas kolmasluokkalainen! Taitaa ne ihmisalut olla aika hyvin suojassa ihan eka viikkoina. Toivotaan että sullakaan ei mitään vaikutuksia tuosta kuvauksesta tule! Ja niin, onnea lokavauvasta ja tervetuloa ketjuun!

Meidän nelkun pikkuinen syke löytyi torstaina..suunnaton helpotus! Vielä ainakin kaikki hyvin, pieni vastasi täysin viikkoja joten la säilyi tuossa 6.10. Vielä ei kuitenkaan kerrota asiasta esim. vanhemmille lapsille; katsotaan sitten np-ultran jälkeen jos kaikki sinne asti menee hyvin.

Mukavaa viikonloppua,
Aurorah 8+3

Sunnuntaita....

Mua vaivaa edelleen eniten suuret ja arat rinnat, mieskin jo huomauttelee niistä. Muuten on välillä ällöttävä olo, mutta onneksi ei ole tarvinnut oksennella. Onko teillä ollut mies mukana ekalla neuvolakäynnillä? Käsitin, että sinne saa mennä yhdessä, jos haluaa, mutta se ei ole välttämätöntä.

Muutoin välillä iskee älytön epätodellisuuden tunne, ettei millään voi uskoa, että vatsassa olisi elämää. Yritän lohduttaa itseäni jääkaapin oveen laitetulla ultrakuvalla. Käsittääkseni juuri näillä viikoilla kehittyy tärkeimmät sisäelimet, ja viikkoon 12 mennessä se menee kesken, ellei kaikki ole kunnossa.

Iiris, tänään 8+0

Olen käynyt neuvolakäynneillä yksin, kahdessa ekassa raskaudessa mies ollut mukana ultrassa, kolmannessa kävin yksikseni. On tulossa nytten rakenneultraan mukaan, jos vain töiltänsä pääsee. Ystäväni mies oli hänen mukanaan neuvolakäynneillä aina kun pystyi.

Toivotaan Aurorah, että teillä asiat etenee hyvin:)

Lokamamma79 8+5

Yhteistyössä