Loka- ja marraskuun IVF/ICSI/PAS

kiva kun Tuomenmarja kirjoitti noin pitkän viestin.

Tuomenmarja minulla siis luonnolliseen kiertoon...

Huomenna maanantaina on sitten kp 11 ultra. Toivon sydämeni pohjasta että limis olis hyvä ja se johtofolliikkeli selvästi näkyvissä. Minunlle on kyllä aina sanottu että limis on hyvä. Viime kierrossa ei vaan ollut sitä ovista olenkaan. Olen muka seurannut kroppaani ja ehkä ei ole ollut niin paljoa (ei kyllä muutenkaan niin paljon tunnu, mutta edes jotain) menkojen jälkeen tuntemuksia kuin ennen eli teitty muka pelkään ettei siellä ole mitään taaskaan kehittymässä. Mutta olen ollut aina muutenkin tuntemuksieni kanssa pihalla (ekat 3 inseminaatiota olin ihan varma että oli raskaana, oli oksetusta ja kaikkea). Mutta huomennahan se selviää... kivaa!


Tuomenmarja en tiedä miten alkion ikä lasketaan. MOniko soluisia sinulla oli siirrossa? Minulla eka harmitti kun minun pakkasukot on 2-4 soluisia, kun ivf:n jälkeen tuli aika pian viikonloppu ja ne piti pakastaa. Nyt olen päätynyt että ne onkin aika normaalin soluisia.. vaikka joillakin on isompiakin...

Ja tämä aika ennen siirtoa ja tämä jännitys on paljon kivempaa kuin sitten kun on tavara kohdussa. Se on ihan hirveetä jännittämistä ja ainakin minulla siinä vaiheessa menee usko...

Lotta
 
Lotta Meille ei ole koskaan kerrottu moniko soluisia ovat olleet. Toissa kerralla sanottiin, että oli niin hieno ja rypälemäinen, ettei soluja lähdetty edes laskemaan. Nyt vaan sanottiin, että hieno oli jälleen. Näin kyllä kuvan tietokoneen ruudulla, mutta enhän mä siitä mitään ymmärtäny ;) solurykelmältä tuo näytti.

Tsempit sulle huomiseen ultraan! Tulehan kertomaan näkymistä ;)

 
Pahoittelut Anksu ja Kris!!:( Voimia!

itteäni huolestuttaa kovin. Kaikki raskausoireet on yön aikana kadonneet. Eilen rinnat oli vielä älyttömän kipeät ja nyt ei mitään.
Ekalla kerrallakin kun meni kesken niin ensin katosi raskausoireet:( Muutenkin mahaan koskee aivan menkkamaisesti.. Ei taida tälläkään kertaa jaksaa pikkuinen kiinnittyä oikein kunnolla.. Harmittaa, surettaa ja pelottaa. Oon jotenkin niin varma että tässä tää taas oli
 
Aliisa Voimia sulle noiden tuntemusten kanssa! Tiedän todella mitä käyt läpi. Itselläni on takana neljä km:a ja voin sanoa, että loppujen lopuksi mulle henkisesti kaikkein rankin vaihe näissä "hoitokuvioissa" on se, jos plussa tulee raskaustestistä. Tai siis siitä alkaa se rankin vaihe. Älkää ymmärtäkö tätä väärin. Tiedän että se tässä on tavoitteena ja plussasta jo saa olla ikionnellinen, mutta kun se km siellä koko ajan kummittelee.

Aliisa vielä: Mulla on kaikista kuudesta (alkaneesta) raskaudesta vain yhdessä ollu rinnat arat alkuraskaudesta. Itselläni en siis pidä sitä pakollisena oireena. Viime raskauden aikana menkkakivut oli melkoiset ja vessalaukkaukset supertiheät. Monta kertaa jo heitin pyyhkeen kehään. Ne meni siltä erää ohi, km oli sit rv10. Mutta sulla ei tarvi käydä niin, sillä menkkakivut kuuluu myös siihen alkuraskauteen ja myöhempiinkin vaiheisiin, kun kohtu kasvaa. Onko sulla sellanen paineentunne alavatsassa? Mulla se usein eka merkki raskaudesta. Mut tietty sekin yksilöllistä.

Aitiliini Ottivatko siirron yhteydessä kantaa noihin soluisuuksiin? Onko sulle aiemminkin siirretty kaks kerralla?
 
Kiitos Janskille tervetulotoivotuksista ja Miimille, että lisäsi minut pinoon. :flower:

Tuomenmarja, tiedän täysin tunteen siitä ettei paljoa odota tapahtuvaksi... Itse olen ollut niin skeptinen, että en edes huomannut kysyä tämän PAS:n tiimoilta, että miten lasketaan. Kysyn sitten, jos aihetta tulee. Nippailu on mulla alavatsassa jatkunut, mutta taitaa vaan luget tehdä siellä tepposiaan. Sama oli viime PAS:ssa ekalla viikolla nippaili, mutta tiesin, että nega tulee, kun toisella viikolla ei enää ollut mitään tuntemuksia.

Limiksestä on myös ollut puhe. Mulla on limis ollut aina ollut tarkistusultrassa about 10 - 11 mm. Negassa ja km -raskauksissa limis oli samaa luokkaa siirron aikana. Eli hyvältä on näyttänyt. Sitten kuitenkin tätä PAS -siirtoa edeltäneessä siirrossa (joka siis oli tuoresiirto) limis olikin vaint 6 mm, kun oli siirron aika. Siirto kuitenkin tehtiin ja se raskaus meni loppuun asti =)! Eli ihan häränpyllyä mulla ainakin heitti todennäköisyydet limiksen suhteen, sillä kuulin myöhemmin, että kaikissa paikoissa ei kuulemma siirtoa edes tehtäisi, mikäli limis on alle 7 mm.

Ja vaikka Lotta ei minulta kysynytkään, niin vastaanpa silti :). Meillä oli pakastettu nelisoluinen alkio ja se siirrettiin myös nelisoluisena, koska ei ollut vielä ennen siirtoa lähtenyt jakaantumaan. Merkkejä jakaantumisesta kuulemma oli, sillä yksi solu oli moninkertaisesti isompi, kun muut ja suureneminen kuulemma on merkki siitä, että jakaantuu kohta, mutta tiedä sitten häntä...

Aliisa, toivottavasti huolehdit turhasta. Mulla itsellä vain on jokainen raskaus ensimmäisen keskenmenojen jälkeen ollut mieletöntä oireiden kyttäämistä ja joka toinen päivä olen ollut varma keskenmenosta ja joka toinen päivä olen ollut varma raskauden jatkumisesta. Oma kroppa ja mieli tekee helposti tepposia, kun toivoo parasta ja pelkää pahinta :hug:

Äitiliini, ne 2- ja 3-soluiset voivat ihan olla sitkeitä sissejä :). Mulla ainakin on yksi kaksoisraskaus lähtenyt käyntiin vaikka toinen siirretyistä soluista oli "vain" 3-soluinen.
 
Tuomenmarja: joo aiemmin siirrettii 2 neli soluista joista toinen kuulemma jotenkin oli heikompi yksilo....ja nyt sano vaan et hyvinkin voi naillaki onnistua et ei muuta kommentoinut...
ja sano et toi 2 solunen vastaa tilannetta ku kakasosraskaudeshan nelisolunen alkio jakautuu kahteen.....et kuulemma hyvin voi tarrata kiinni...
Pörrikaani: kiitos kannustuksesta mut en kylla uskalla olal positiivinen...tassa jo mietiskelen et jos meidan lapset on tassa ni minekkohan sita lahtis opiskelee vai toihin...pienempikin on jo 1,5 v....mieskinnaureskelee mun puheille......
nii taahan on mun viiminen hoito et sitten en enaa jaksa alottaa uutta icsi ta ku nyt siirrettii viimiset alkiot....sen takia mietiskelen tulevaisuutta.... :whistle:
:D
tulipas kirjotusvirheita ku nopeesti yritan vastailla B) toivottavasti pystytte lukee mun teksteja
 
Tuomenmarja: ei näitä pysty muulla kuin levolla parantelemaan ja mustelmat ja verenpurkaumat ovat tulleet siitä punktiosta joten ihmekkös kun ei tullut positiivista tulosta. En toivo kenellekkään tälläista punktiosta mutta pitää olla tyytyväinen ettei mulle tullut hyperiä. Toivottavasti menkat alkaa pian niin päästään siihen siirtoon jos se yksi ainokainen alkio selviää yksin sulatuksesta.

Rantouttavaa sunnuntai iltaa kaikille!
 
[/url][color=Green3]

Mukana menossa sunnuntaina 19.10.2008:[/color]


Martta75: 2.ICSI, punktio 7.10, siirto 9.10 pp10

kk76: 3.ICSI, punktio, siirto 12.10 pp7

Tuomenmarja: 1.IVF, 3.PAS siirto 16.10 pp3

Pörrikaani: PAS siirto 16.10 pp3

Aitiliini83: 1.ICSI, 2.PAS siirto 17.10 pp2

Miimi78: 2.IVF/ICSI, punktio vko 43, siirto? pp--

Sitronella: 2.IVF, punktio vko 43, siirto? pp--

lotta08: 1.IVF, 1.PAS siirto 28.10? pp--

Poloinen: 1.IVF, punktio ja siirto vko 44 pp--

riepuriia: PAS siirto vko 44 pp--

Lion32: 1.IVF, punktio ja siirto vko 44 pp--

Saara10: IVF, punktio vko?, siirto? pp--

Tiger: 4.IVF/ICSI, punktio vko 45, siirto? pp--

Janniina: 2.IVF/ICSI, punktio vko 45, siirto? pp--

RouvaP: 1.IVF, 1.PAS, siirto vko 46 pp--

soja: 2.IVF, punktio marraskuussa, siirto? pp--

retuli82: 2.IVF, punktio vko 47, siirto? pp--

Tao74: 2.IVF, punktio vko 47, siirto? pp--

tOivO: 1.IVF, punktio vko 48, siirto? pp--

kirsmo: 2.ICSI, 1.PAS siirto vko 48 pp--

Janski71: 2.IVF, punktio vko 49-50, siirto? pp--

Kisuli32: 1.IVF, 1.PAS, siirto marraskuussa pp--

nasu29: 1.IVF, 1.PAS, siirto? pp--

millis1981: 1.IVF/ICSI, puntio ja siirto marraskuu pp--

ciana: 3.ICSI, puntio ja siirto marraskuussa pp--


[color=Green3]Kummitelleet:[/color] :eek:

[color=Green3]Plussanneet:[/color]

Aliisa08: 2.PAS
Alexandria: 3.IVF, 1.PAS

[color=Green3]Myöhemmin onnistuvat:[/color]
Anksu2008
Kris
 
Ihanan pitkän viestin jaksoit kirjoittaa tuomenmarja, ja onpa sinullakin ollut kestämistä kun neljä km olet joutunut kokemaan...huh huh.
Toivottavasti Aliisa sinun pelkosi on turhia ja kaikki sujuu hyvin. Ymmärrän hyvin kuin sitä jännittää ja kuulostelee omaa kroppaansa koko ajan (itselläni ollut kaksi km).
Minulla alkoi tänään piikitykset ja nyt on lääkkeenä Gonal-F, toivottavasti se on nyt se oikea lääke. Lähdettiin tosi pienellä annostuksella kun omaan pcon ja olen aiemmin jo kerran saanut hyperin. Pelkään vain että ei mentäis liian pienellä, tämä kun ei ole halpaa lystiä niin kuin tiedätte.... Perjantaille sain jo varattua ekan ultran nyt jännätään siihen asti.
 
Olisin voinut kirjoittaa taman tahan ketjuun, mutta kirjoitin Syyskuun IVF/PAS/ICSIin kun en tata heti loytanyt....

Hei kaikki, kirjoittelin tanne aikaisemmin kesalla ja kevaalla. Sen jalkeen ei kantti kestanyt tulla tanne nettiin, kun se sai mut kovin surulliseksi ja jotenkin koukkuun.

Teen uuden yrityksen, josko kestaisin talla kertaa ja saisin voimaa taalta.

Tassa meidan tarina siis:

Lapsettomuushoitoja huhtikuusta 08 asti. Tehty 2 IUI (touko ja heinakuussa). Nyt lokakuussa eka IVF. Punktio oli viime viikon KE ja saatiin 18 follia varastoon. Punktio siis loistava ja siihin asti kaikki hyvin. Olen hoidossa ulkomailla yksityisklinikalla. Alkionsiirto sovittiin talle paivalle, eli paivalle 5 punktiosta, eli sita kutsutaan Cystoplastotransferiksi. Kavin kuitekin viime PE kontrollissa klinikalla ja sain tuloksen alkioiden kehittymisesta. Niista 18, kymmenen oli hedelmoittynyt. Niista 10'sta viisi lahti pakastimeen ja viisi siis jatettiin kehittymaan 5. paivaan asti. Niista viidesta vain yksi kehittyi normaalisti, kolme lahti alkioiden taivaaseen heti ja yksi kehittyi liian hitaasti. Kun alkioit olivat niin huonoja, minulle tehtiin siirto heti PE, ei olisi voinut odotaa tahan paivaan asti. Olin kovasti pettynyt etta nain kavi. Sain siis sen yhden alkion mika naytti ok'lle ja sen joka oli hitaasti lahtenyt kayntiin.

Meilla on selittamaton lapsettomuus, laakari totesi etta tama voi olla syyna.... Alkiot ei jostain syysta vaan jakaudu normaalisti.

Ensi viikolla PE menen siis verikokeeseen. Olen kylla valitettavan pessimisti nyt ja valmiiksi epailen negaa. Kurjaa. Ehka mulle ensi viikolla taas toivo kasvaa...
 
Toivotan Kukalle onnea :)

Itselläni siis menossa nyt eka IVF-hoito. Olen nyt 5 päivää pistellyt Puregonia 150 annoksella. Oikeestaan mitään ihmeellisiä tuntemuksia ei ole ollut. Tänään on ultra ja näkee mitä piikeillä on ollut vaikutusta. Onkohan mulla vielä yksi ultra missä päätetään koska irrotuspiikki pistetään? Ja koska punktio ja siisrto tehdään? Oon hiukan "vihree" näissä asioissa vielä... Töissä en ole puhunut asiasta mitään ja porukka ihmettelee, kun ramppaan koko ajan lääkärissä...
 
Hi Lion,

Mulla oli ultra KP10 missa otettiin verikoe ja ultra siis. KP10 otin myos irrotuspiikin ja KP12 oli punktio. Siirto tehtiin kaksi paivaa punktion jalkeen vaikka se oli suunniteltu 5 paivaa punktion jalkeen. Mun kasittaakseni suomessa siirretaan 2 pv punktion jlakeen.

Mulle tuli piikeista sivuvaikutukset joskus 7. paivan tietamilla. Munasarjat hellana, ei siis viitsinyt juosta... Ja silloin havisi energia multa niin normaalisti kovin energiselta tyypilta, alkoi vasyttaa ja sita jatkuu edelleen. Mahasta tuli kauhea pallo - ihan kuin neljannella kuulla raskaana - mutta ei valitettavasti.... Nyt otan niita kapseleita joita kolme kertaa paivassa laitetaan alapaahan, siis keltarauhashormoonia. Maha on nyt vasta vahan alkanut palautua ennalleen.
 
Kiitos myos tsempista!

En muuten ole toissa kertonut mitaan syyta laakarissakayntiin. Pomo vain kysyi varmistaakseensa ettei ole toihin liittyvaa, tyostressia tai tyomasennusta jne. Sanoin etta ei ole. En aio ikina kertoa syyta. Jos kyselevat, aion sanoa etten halua siita puhua. Voihan ihmisella olla vaikka todettu sokeritauti, MS-tauti, syopa, reuma ja vaikka mita kamalaa, eika niista tarvi ja halua valttamatta kylla kertoa.
 
Kiitos myos tsempista!

En muuten ole toissa kertonut mitaan syyta laakarissakayntiin. Pomo vain kysyi varmistaakseensa ettei ole toihin liittyvaa, tyostressia tai tyomasennusta jne. Sanoin etta ei ole. En aio ikina kertoa syyta. Jos kyselevat, aion sanoa etten halua siita puhua. Voihan ihmisella olla vaikka todettu sokeritauti, MS-tauti, syopa, reuma ja vaikka mita kamalaa, eika niista tarvi ja halua valttamatta kylla kertoa.
 
Tervetuloa Kukka joukkoon.

ON: Lotta pääsee siirtoon (viime kierto ovuloimaton). Tänään kp 11 ja ultra, 7 mm limis ja oikealla 10 mm munarakkula. Nyt vaan pitää bongata ovulaatio... Ihanaa! Siirto alkuviikosta. Jännä miten sitä on niin innoissaan aina tässä vaiheessa kun siirto on ohi niin ole ihan maassa ja en usko yhtään raskautumiseen. Mutta viime kierrossa kun en päässyt edes siirtoon niin opin jotain ja päätin että en valita mistään jos pääsen edes siirtoon. Saan sentään kokea sen ja voihan siitä tulla raskaaksikin...

Nyt on kyllä kivaa!

Lotta
 
Olen samaa mieltä Kukan kanssa, mitä tällainen asia työnantajalle kuuluu. Itse en ole koskaan maininnut sanallakaan hoidoista, enkä edes keskenmenoista. Omia henkilökohtaisia asioita ovat olleet.

Itselläni on tässä meneillään 4. piinapäivä. Eilen illalla oli alavatsa menkkamaisesti kipeä ja tänään mittasin lämmön joka oli 37,2. Voisikohan näitä pitää varovaisen optimistisina asioina...? Mulle lääkäri sanoi, että kiinnittymisen pitäisi tapahtua 3 - 4 päivän sisällä. No, aikahan tuon sitten näyttää, skeptisiä tässä edelleen silti ollaan. Mitenkäs muut piinailijat eli tällä hetkellä Martta, kk, Tuomenmarja ja Äitiliini voivat? Onko ollut mitään tuntemuksia?

Pörrikaani
 
Pörrikaani eilen illal muli oli kovii kramppei alavatsas :eek: toivotaan et olis kiinnittymis kipui eika kuukautiset ois tulos....kyl taa piinailu on ihan kamalaa......en ookaan lampoi hoksannut mitata....pitaaki kokeilla jos sielta tulis jotain vihjeita :D
 
Pörrikaani Minullakin oli lämpö koholla siirron jälkeisinä päivinä, nyt rinnat kipeät mutta normaalit muuten. menkkamaiset juilinnat loppuivat pari päivää sitten. Otsaan tullut syherönäppyä, syytä en tiedä eikä ennen ole ollut. olo muuten aika normaali olosuhteisiin nähden ;)
testi polttelee jo vessankaapissa, katsotaan maltanko mieleni edes torstaihin saakka.
tarkoitus olisi testata vasta lauantaina (vapaapäivä niin ei tartteis hillitä tunteita sit mihinkään suuntaan)
Leppoisia piinapäiviä kaikille :heart:
 
Kukka Tervetuloa!

Lion Mulle tehtiin IVF-punktio kp12 (vuosi sitten) ja siirto kp15. Silloin oli viikonloppu välissä, siksi 3pv väliin, muuten olis ollu 2pv. Irrotuspiikki oli 36h (1,5vrk) ennen siirtoa. Mulla oli kaksi ultraa ennen punktio- ja siirtopäivän päättämistä. Oliskohan eka ollu noin kp 5 ja toinen sit noin kp10 (en muista varmaksi). Mulle ei koskaan tullu mitään pahoja oireita lääkkeistä, paitsi yks allerginen reaktio Cetrotidesta ja se sit vaihdettiin Orgalutraniin.

Pörrikaani ja aitiliini Mulla ei oo oireen oiretta (taaskaan)!!! Ja alan olla siitä aika hermona. Nyt on kuitenkin jo pp4 ja näillä main ilmestyi oireet (menkkakivut) silloin tuoresiirron jälkeen. Jos oireita ei pian tuu, niin tää peli on taas pelattu. Sit oon kyllä TOSI hajalla :( Teidän oireilut/kipuilut kuulostaa "hyviltä" :heart:

Lotta Mahtavaa, että pääset siirtoon! :heart:

Lion Miten ultrassa meni?
 
Heipähei kaikki, vieläkö mahtuu mukaan? 1. ICSI edessä, piikitykset alkaa marraskuun kiertoon ja punktio TAYSissa vko 48-49. Miehen aikaisempien testitulosten pohjalta on ollut tiedossa ihan alusta asti, ettei luomusti tai muilla hoidoilla ole mitään mahdollisuuksia. Aikaa sopeutua ajatukseen on siis ollut, mutta hurjalta tuntuu silti että nyt on lopulta tosi kyseessä. Tavallaan ihanaa päästä eteenpäin, toisaalta taas pelottaa niin että tekisi mieli juosta karkuun ja kovaa. Vertaistuki olisi siis tervetullutta! Olen jonkin aikaa seuraillut keskustelua taustalla, jännittänyt mukana, itkenyt ilosta kun jollain on hyviä uutisia ja myötätunnosta pettymyksille. Ajattelin nyt vihdoin liittyä oikeasti mukaan kun tuo oma aikataulu hieman tarkentui.
 
Ronja Tervetuloa mukaan!

Joudun nyt laittamaan teidän vertaistuen koville omanapaisella purkautumisellani :ashamed: Koen vaan olevani niin yksin tämän asian kanssa ja tuntuu, että tänä syksynä en oo enää jaksanu näitä asioita kantaa. Nyrkkisääntönä vois pitää, että jokaisen hoitokierron/keskenmenon jälkeen on pudonnut yksi ystävä kyydistä. Koen, että edes ystävät eivät jaksa näitä asioitani kuunnella. Ajatus on se, että kunpa tuo ymmärtäis lopettaa, eihän tossa touhussa ole enää mitään järkeä.

Äsken sain itkukohtauksen ja olin aivan varma, että nega tulee tälläkin kertaa. Miksi muka vois tulla plussa, kun ei oo aiemmillakaan PASeilla tullu?! Hajoan pian atomeiksi? Onko teistä joku saanut sairaslomaa näissä kuvioissa henkisistä syistä? Mistä ootte saanu ja miten paljon? En edes tiedä kenen puoleen kääntyisin. Ja toisaalta, mitä sillä sairaslomallakaan tekis? Hulluksihan sitä tulis jos yksikseen päivät pitkät kotona ihmettelis...

No, vielä on tolkku tallella, mut ajattelin vaan, et jos/kun se nega tässä paukahtaa ilmoille, niin sit en tiedä miten kestän.

Ystäväni sai mun tämänkertaisena siirtopäivänä neljännen lapsensa. Ei sais siitä hajota, mutta hajotuttaa silti. Kunpa itsekin pääsisi nauttimaan vauvasta tuoksuineen päivineen. Istuisin varmaan tuntitolkulla vain ihailemassa pikkuista. Haavekuvaa vaan romuttuu päivä päivältä. On niin vaikea uskoa, että jotain hyvää tapahtuisi. 638euron lasku viime siirrosta odottaa jälleen maksajaa. Parisuhde venyy ja paukkuu tämän kaiken keskellä ja siitä lisästressin aihe.

Kiitos kun jaksoitte lukea. Tiedän että tiedätte nämä tunteet. Pitää yrittää taas koota itsensä. Taidan olla vain varjo entisestä. Yks työkaveri soitti pari viikkoa sitten illalla ja kysyi, onko mulla kaikki hyvin, kun en ole enää oma iloinen itseni. Siinä tajusin, että tää kärsimys taitaa todellakin näkyä jo ulospäin. Sanoin, etten halua kertoa asiasta, mutta kerroin myös, että jotain on menossa. En voinut muutakaan. Olisi ollut väärä ihminen kuulemaan näitä asioita. Kiitin kuitenkin, kun soitti ja oli huolissaan. Tuollaisiakin kanssaihmisiä löytyy.
 
Täällähän on ollut vilkasta. Ja uusiakin on tullut mukaan, ainakin Kukka ja Ronja - ja Pörrikaanikin??? Tervetuloa ja hyvä kuulla erilaisia tarinoita.

Ronja sama juttu meillä eli miehen tulosten perusteella luomujutut eivät kovinkaan todennäköisiä ja hoidoistakin vain ICSI edes kokeilemisen arvoinen. Siihen emme ole kuitenkaan vielä pääseet, koska enpä ongelmitta ole selvinnyt minäkään. Viime kierrossa palleroita eli folleja ei kasvanut kuin kaksi, vaikka kuinka piikittelin itseäni. Nyt on sitten toinen yritys menossa ja olenkin saanut kasvateltua muutaman palleron enemmän. Tänään ultra ja päätös: ke punkito. JESS! Jos aikasemmin pelkäsin punktiota, nyt oikein odotan sitä. Siihen asti ajatukset kantaa, mutta sen jälkeiset jutut eivät ole vielä muuttuneet todellisiksi. Askel kerrallaan.

Pahoittelut kaikille neganneille tai muutoin pettyneille!

Kaikille piinailijoille pinnaa ja tarrasukkia, punktioon menijöille runsasta ja hyvälaatuista saalista + muutenkin hyvää ja toiveikaista mieltä meille kaikille!
 

Yhteistyössä