Lohjennut hammas ja hoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kalusto särkyy :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No mä kävin just eilen korjaamassa lohjenneen takahampaan, hampaasta oli siis irronnut paikka osaksi. Hampaasta poistettiin vanha paikka pistettiin uusi tilalle. Luultavasti lohkeama hoidetaan samalla tavalla. Kelakorvausten jälkeen hoito maksoi 46 ?, otin korjauksen lisäksi puudutteen mikä tietty nosti hintaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No mä kävin just eilen korjaamassa lohjenneen takahampaan, hampaasta oli siis irronnut paikka osaksi. Hampaasta poistettiin vanha paikka pistettiin uusi tilalle. Luultavasti lohkeama hoidetaan samalla tavalla. Kelakorvausten jälkeen hoito maksoi 46 ?, otin korjauksen lisäksi puudutteen mikä tietty nosti hintaa.

Niin ja unohdin mainita, että kävin siis yksityisellä.

Pitkääkö Kela-korvausta hakea itse vai laskeeko hml sen suoraan hintaan?

Yksityisellä maksaa pieni paikka 40? ja iso paikka 80?. Eli aika kalliiksi tulee kolme lohjennutta hammasta. Tosta on siis otettu kelakorvaukset pois. Ja ei sattunut yhtään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Pitkääkö Kela-korvausta hakea itse vai laskeeko hml sen suoraan hintaan?

Laskee.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Miksihän ei yksityisten sivuilla näy hintoja?

En tiedä, mutta tuskin ne hinnat suuresti eroaa. Itse kävin plusterveystalon hammaslääkärillä. Noista kirjoittamistani hinnoista vähennetään -50% ja maksuaikaa tuli 7 päivää.

Meillä ei pääse heti hammaslääkäriin kunnallisella puolella, vaikka olisi hammas lohjennut. Vain jos on kauheaa särkyä, niin saa ajan heti. Muuten joutuu jonottamaan kuukausia.
Mulla tulee hampaisiin reiät piilossa. Ne ei näy päälle päin, vasta sitten kun pala lähtee irti. Yhteen hampaaseen jouduttiin tekeen juurihoitoa. Muut on vain paikattu. Nyt siis on taas yhdestä pala irti ja lokakuussa pääsen hammaslääkäriin. Mä myös hankaan/puren hampaita yhteen unissani ja joskus myös päivisin, ja siksi hampaat kuluu paljon. Sen vuoksi on kaksi hammasta hajonnut.

Kyllä ne vaan meillä päin eroaa. Kunnallinen on yli puolet halvempi.

Kunnalliselle kun soitin niin sanoivat et yksityisen hinnat ei oo sen kalliimpia, ero voidaan mitata muutamissa euroissa. Lohkeamat kun ei saa pika-aikoja ja halusin hampaan kuntoon nopeasti.

Kyllä ne vaan meillä päin eroaa. Kunnallinen on yli puolet halvempi.

Valitettavasti asia on niin, että tuo lohkeama usein tulee siitä, että hammas on paikattu väärällä aineella alunperin. Eli kun menet kunnalliselle ja hampaassa on reikä, se paikataan muovilla. Miksi? koska muovi on halpaa. Muovi on pehmeää materiaali ja se ei tue varsinkaan takahampaissa jäljellä olevaa hammasta, joten siitä tuppaa lohkeamaan reunat pois kun oikein pureskelet. Kuvittele että hammas on muki. Kun hammas on ehjä, se on kuin muki väärin päin. Sen päällä voit seistä. Nyt siihen tulee reikä, eli hammas on kuin muki oikein päin. Jos tuohon mukiin laitetaan pehmeä muoviaa ja menet seisomaan mukin päälle, se todennäköisesti jossakin vaikeessa murtuu.
Säästä hampaitasi, vältä kunnallista. Säästät pitkässä juoksussa.
Niin ratkaisu_ takahampaisiin vai keramiaa. Se on yhtäkovaa kun hammas itse.

Itse kävin yksityisellä teettämässä juurihoidon ja hammas lohkesi 2 viikkoa viimeisen ajan jälkeen. Kävin korjauttamassa samassa paikassa ja nyt on taas sama hammas lohjennut. Raivostuttaa kun kalliit ja kivuliaat juurihoidot käynyt läpi ja hammas vaan murustuu käsiin, että ei se yksityinen aina ole mikään varma ja parempi vaihtoehto siihen kunnalliseen verrattuna.

Lisäänpä tähän vanhaan ketjuun, ellei joku ole sitä jo sanonut seuraavaa: Ajanvarauksessa tulee valittaa ja ruikuttaa sekä oikein kunnolla liioitella tai peräti VALEHDELLA että saa ajan. Silloin pääsee hoitoon, mutta ruuhka ja jonottaminenhan johtuukin juuri tästä valehtelemisesta kun muutkin tätä harrastavat ja kiireellisyyden arviointi voi tapahtua puhelimessa tehdyn esityksen perusteella. Toki subjektiivista kivun määrää ei voi ulkopuolinen mitata aukottomasti eli huijaamalla pääsee etuilemaan.

Yhteistyössä