"löysän lantion hoito-ohjeita"

  • Viestiketjun aloittaja Iinis
  • Ensimmäinen viesti
Iinis
Eli te keillä on ollut oireita tai todettu ns löysä lantio, niin minkälaisia jumppaohjeita olette saaneet? Onko käsketty välttää jotain liikkeitä tai asentoja tms?

Itse en saanut minkäänlaista ohjausta, siksi vähän vertaistukea kyselisin. :)
 
Lappitar harmaana
Täällä vertaistukea!!

En ole saanut minäkään mitään erityistä ohjetta vielä, mutta perjantaina on fyssarille aika ja toivon, että sieltä jotain apua tulee... Mulla kuvatiinkin lantio ja lonkat pari viikkoa sitten, mutta niistä ei löytynyt mitään erityistä. Kahden raskauden ja synnytyksen jälkeen tää lantio on kuitenkin mennyttä kalua, jos en pian saa jotain jumppaliikkeitä itelleni, aamuisin lantio "lonksuu" tosi inhottavasti ja seisominen töissä (n. 6h yhteen menoon) on yhtä tuskaa! Särkylääke auttaa, mutta ei sitäkään keinoa kauheasti viitsisi käyttää...

Olen myös yliliikkuva niveliltäni ja tosi notkea, saan helposti kädet maahan seisoessani ja kaikki venytysliikkeet tuntuvat turhilta, kun eivät tunnu missään... :(
 
Miten oireilee?
Miten tuo löysä lantio oireilee? Mulla itellä on välillä kovia kipuja tuossa lonkan "maljassa" mihin reisiluun pää liittyy, ihan makuultakin eikä välillä saa ees nukuttua sen takia. En vaan ole siitä juuri lääkärille sanonut kun en usko, että siitä voisi olla mitään apua :(
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Lappitar harmaana:
Täällä vertaistukea!!

En ole saanut minäkään mitään erityistä ohjetta vielä, mutta perjantaina on fyssarille aika ja toivon, että sieltä jotain apua tulee... Mulla kuvatiinkin lantio ja lonkat pari viikkoa sitten, mutta niistä ei löytynyt mitään erityistä. Kahden raskauden ja synnytyksen jälkeen tää lantio on kuitenkin mennyttä kalua, jos en pian saa jotain jumppaliikkeitä itelleni, aamuisin lantio "lonksuu" tosi inhottavasti ja seisominen töissä (n. 6h yhteen menoon) on yhtä tuskaa! Särkylääke auttaa, mutta ei sitäkään keinoa kauheasti viitsisi käyttää...

Olen myös yliliikkuva niveliltäni ja tosi notkea, saan helposti kädet maahan seisoessani ja kaikki venytysliikkeet tuntuvat turhilta, kun eivät tunnu missään... :(
Toivottavasti saat jotain hyviä ohjeita fyssarilta! Mulla vasta tässä raskaudessa tullut enemmän kipuja, ensimmäisessä lähinnä oli tota lonksuntaa. Tylsää, kun neuvolan ihmiset ei ihan kauheesti tiedä tai niillä ei ainakaan ole antaa mitään ohjeita edes kotiopiskelua varten. :/
 
Juu tää on näköjään tällainen yleinen vaiva, josta monet vaikenee, kun oireet on niin epämääräisiä. Mulla siis oireilee myös paikallaan ollessa, varsinkin yön jäljiltä aamulla alaselkä tai siis lantion alue on kipeänä, vaihdettiin tukevampi sänkykin ja silti kivut jatkuvat. Lihakset treenaamalla varmasti pääsee osasta kivusta eroon!

Mutta yks, mikä ei ainakaan sovi, on Zumba... :( Vaikka niin kovasti siitä tykkään, ei mun kroppa ainakaan kestänyt 2krt viikossa :kieh: :headwall:
 
Ja jos ootte siis vielä raskaana niin älkää huoliko, ne kivut kyllä helpottavat kun vauva syntyy! Ja niihin kipuihin, mitä raskauden aikana tulee, ei TODELLAKAAN auta liikunta, vaikka kaikki väittävät, että "et oo vaan liikkunu tarpeeksi." Päinvastoin, liikkuminen todellakin pahentaa vaivaa, sillä se hölskyttää niitä niveliä, luita ja kudoksia vaan entisestään. Itse en kummamkaan raskauden aikana voinut edes imuroida, en tyhjentää astianpesukonetta, en mitään. Nyt tuo kuopus on kohta 1,5v ja silti kivut jatkuu, mutta huomattavasti lievempiä ovat nyt kuin raskauden aikana...
 
Sama
Alkuperäinen kirjoittaja Miten oireilee?:
Miten tuo löysä lantio oireilee? Mulla itellä on välillä kovia kipuja tuossa lonkan "maljassa" mihin reisiluun pää liittyy, ihan makuultakin eikä välillä saa ees nukuttua sen takia. En vaan ole siitä juuri lääkärille sanonut kun en usko, että siitä voisi olla mitään apua :(
Ja mulla siis synnytyksestäkin jo 4,5 vuotta raskausaika oli ihan yhtä hel****iä :S
 
Iinis
Alkuperäinen kirjoittaja Lappitar:
Ja jos ootte siis vielä raskaana niin älkää huoliko, ne kivut kyllä helpottavat kun vauva syntyy! Ja niihin kipuihin, mitä raskauden aikana tulee, ei TODELLAKAAN auta liikunta, vaikka kaikki väittävät, että "et oo vaan liikkunu tarpeeksi." Päinvastoin, liikkuminen todellakin pahentaa vaivaa, sillä se hölskyttää niitä niveliä, luita ja kudoksia vaan entisestään. Itse en kummamkaan raskauden aikana voinut edes imuroida, en tyhjentää astianpesukonetta, en mitään. Nyt tuo kuopus on kohta 1,5v ja silti kivut jatkuu, mutta huomattavasti lievempiä ovat nyt kuin raskauden aikana...
Jos vielä joskus huomaat tämän ketjun, niin minkälaisia ohjeita mahdollisesti sait fyssarilta? :) Toivottavasti sait apua sieltä!
 
"minä"
tulee varmaan pitkä ja epäselko tarina mutta yritän kuitenkin:

mulla alko oireet jo aika aikasin, raskas työ nopeutti vähän tätä ongelmaa..
ensin alkoi ihan iskiastyyppisenä kipuna ja neuvolasta käskivät lääkäriin kun en päässyt tutkimuspöydältä alas vihlomisen takia..
lääkäri kokeili lantion nikamat ja sanoi ettei sais olla näin arat, pisti sairaslomalle, kielsi kaiken nostelun ja lähetti fysioterapeutille, fysioterapeutti oli sitä mieltä että nivelet on jo melkosta purukumia ja kielsi taivuttelunkin ja antoi lihasten hallinta ohjeita, ei siis mitään varsinaista jumppaa vaan sellasta hallittua jännittelyä..
eikä saanu venytellä ettei si-nivelet veny enempää.
lääkäriltä vielä pyysin että jos pääsisin jumppari-fysioterapeutille hierontaan ja sain 5 kerran lähetteen, lohduttelivat että sitten kun imetys loppuu niin tämäkin ongelma on poissa..kiva, vielä on aikaa.
tämä toinen fysioterapeutti teki mulle sitten ihan jumppaohjelman mitä voinnin mukaan tehdään niin kauan kun maha ei ole tiellä..
ei mitään todella rankkaa, jalan nostelua, lihasten jännittelyä, venytysohjeita ja lepoasentoja ja ne yhdessä hieronnan kanssa autto tosi hyvin ja joskus rv 20 tienoilla olin taas mielestäni hyvässä kunnossa ja ajattelin että töihinhän tästä joutaa.
no se oli 4 työvuoroa ja taas sama tilanne, nyt ei sitten ole niin hyviin tuloksiin päästykään enää millään, meni siinä parissa päivässä niin pahaksi että töihin ei sitten päästäkään enää ollenkaan.
5 kuukautta sairaslomalla siis tämän raskauden aikana :(

paras apu on edelleen lonkan/pakaran hieronnasta ja venytyksestä (selällään maaten jalat koukussa, toinen jalka nostetaan koukussa toisen jalan päälle ja otetaan polvesta kiinni ja vedetään itseen päin niin että pakara venyy) se on auttanut siihen iskiastyyppiseen kipuun.
lepoasennosta ollut sitten apua taas alaselän jomotukseen (eli kyljellään maaten alempi jalka suorana ja päällimmäinen koukussa, tyyny polven alla niin että lantio on suorana)
ja lämmitettävä jyväpussi on pelastanut monelta murheelta (tämäkin oli vinkki fysioterapeutilta)..

jos malttaa ottaa rauhallisesti nämä pitkät päivät ni pärjää ihan hyvin mutta jos ei malta olla pesemättä pyykkiä ja täyttämättä astianpesukonetta ym, päivittäisiä kevyitä kotitöitä ni voi olla että ei voi kun maata pari päivää kun ei kärsi kävellä eikä istuakaan, muuten kun itkun kanssa.
tukivyökin löytyy mutta aiheuttaa enemmän hankaluuksia kun auttaa niin olen jättänyt käytön vähemmälle.

kaiken kaikkiaan sain kyllä varmasti sen verran apua kun vaan pystyy saamaan fysioterapeutilta 5 kerran lähetteellä, lähete oli niskahartia hierontaan, mutta kun fyska näki että olen raskaana niin hoiti sitten lantionkin samalla :) ja itse tarjoutui tekemään jumppaohjelmat ja kaikki.. kaiken lisäksi tämä fysioterapeutti on mies ja miten hienosti otti huomioon voinnin ja miten paljon sai hyviä vinkkejä, aika paljon tuli hänen oman elämänsä kautta eli kerto miten oli helpottanut oman vaimonsa oloa kun oli vaikea olla ja paljon kipuja, ei niinkään niistä koulun oppikirjoista..
harmi, jos noita vinkkejä osaisi jakaa kaikki fysioterapeutit ni mammat saisi paremmin apuja..

joku kirjoitti että liikunnasta ei todellakaan ole apua, siitä olen samaa mieltä, mullekin sanottiin monesta suunnasta että pitäs lenkkeillä reippaasti ja vaikka mitä.. no mutta kun ei kärsi kävellä..
ja tuosta jumppaohjelmastakin suurimmat avut on ollu nimenomaan noissa venytyksissä eikä niinkään noissa varsinaisissa jumppaliikkeissä. oman voinnin mukaan ja ehdottomasti rauhallisia liikkeitä ja hyvät venytykset ni voi saada vähän helpotusta, ei rehkimällä.
pehmenneet nivelet jos pääsee rehkiessä venymään enemmän kun mikä on normaalia raskaudessa ni mulle sano sekä lääkäri että fysioterapeutti, että se voi aiheuttaa pysyviä vaurioita kun ne ei välttämättä palaudu ennalleen ja hermot voi vaurioitua siinä samalla..
 
Iinis
Löysin aivan vahingossa tämän vanhan ketjun, kun on jälleen raskaana ja yllättäin taas hain apuja tähän vanhaan vaivaan, joka näköjään menee joka raskauden myötä pahemmaksi. Edelliset kivut helpottivat aikalailla synnytykseen, ei tarvinnut kärvistellä edes imetyksen loppumiseen asti.
Tällä kertaa vältyin vaivoilta melko pitkään, vasta yli rv30 alkoivat vaivat mutta alkoivat niin voimakkaita, että sairauslomahan siitä syntyi. Tää vihlonta on aika jäätävää.
Mutta halusin kirjoittaa ja kiittää edellistä kirjoittajaa, kaikki vinkit ja ohjeet ovat enemmän kuin tervetulleita! Meillä ilmeisesti ei juuri raskaana olevia lähetetä edes fysioterapeutille, kun neuvolasta olen tähän mennessä saanut vain myötätuntoa.
 
joidenkin kudostyyppi venyy enemmän eikä voi mitään, samoiten toki jos on usemapi lapsi, aina kestää palautuminen pidempää.
itse oli ainakin ihmeissäni miten pitkään kolmosen syntymän jälkeen oli lonkat jumissa..
 

Yhteistyössä