Litalgin ja imetys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmeissään

Vieras
Sain nyt sappivaivoihin kyseistä lääkettä. Lääkäri sanoi, että imettää voi 7-14 tunnin kuluttua lääkkeen ottamisesta. Tajusin sitten vasta myöhemmin, että samaa lääkettä sain synnytyksen jälkeen jälkisupistuksiin ja imetin vauvaa. Onko se nyt niin, että sen kanssa saa vai ei saa imettää?

Minä en saanut käyttää sitä imetyksen aikana, tosin ei onneksi ollut tarvettakaan kun minulla se on määrätty kuukautiskipuihin eikä niitä imettäessä näkynyt. Mutta varmaan nuo on kiinni annostuksesta, ymmärtääkseni kyseistä lääkettä on useampaakin vahvuutta.

Jälkisupistukset on eri juttu, koska heti synnytyksen jälkeen imettämäsi maito on ikäänkuin jo valmiina ollut rinnoissa. Siihen ei ne juuri syödyt lääkkeet imeydy. Kyllähän synnytyksen aikanakin äiti saa kaikenmaailman troppeja ja sit heti saa imettää.

Soita kuitenkin tuonne, ne TIETÄÄ aiheesta kaiken: http://www.hus.fi/default.asp?path=1;28;824;2049;2265;2260;3437

Alkuperäinen kirjoittaja ihmeissään:
Riittääkö sitten se 7 tuntia imettämättömyyttä vai pitääkö olla 14 tuntia?

Onkohan muuten yleistä, että synnytyksen jälkeen on sappivaivoja?

Mieluiten 14, vähintään 7 tunnin tauko - tarkoittaa tuo ohje. Mutta soita huomenna tuonne teratologiseen tietopalveluun, niin ei tartte miettiä.

Mulle on nyt neljä lääkäriä kolmen viikon sisällä kieltäytyny antamasta sitä. Oon jokaisen mielipidettä kysyny siitä kun oon sappivaivojen takia joutunu käymään lääkärissä.

Mulla sappivaivat alko synnytyksen jälkee, oli tauolla toisessa raskaudessa ja alko taas sen synnytyksen jälkeen. Huomenna ultra ja sitte toivottavasti saa vähä selvyyttä missä mennää. Inhottavaa kun ei oo mitää apua tai lääkettä mitä niihin vois antaa. Jokainen noista lääkäreistä on sanonu vaan että burana ja panadol on ainoot mitä voi ottaa niihin kun imettää :/

Mun vauva on nyt reilu 4kk ja näitä kohtauksia on ollut noin 3 siedettävää ennen tätä, kun lähdin sitten jo lääkäriin, meinas tajukin jo lähteä. Mut mitä nyt olen lukenut, niin monella tuntuu alkavan synnytyksen jälkeen, et olisko niillä jotain yhteyttä keskenään? Mene ja tiedä.

Raju laihtuminen saa yleensä sairastuun sappikivitautiin. Monet laihtuu lujaa synnytyksen jälkeen ja siksi nuorillakin äideillä tavataan tautia. Muuten ei ole nuorten tauti yleensä.
Kun sain tyttöni, aloin saamaan kohtauksia. Eka ei annettu lääkettä mut juuri kun olin lähtemäs pois kysyin ite et eikö oo lääkettä kipuun. Lääkäri sanoi et no voin kai mä antaa jos lupaat olla imettämättä 7h ajan.
Kun sain tytön oli raskauskiloja vauvoineen 14kg. Laitokselle jäi 10kg!!! :o ja loput 4 lähti myös sen ekan kuukauden sisään. Sittempä sairastuin. Leikattiin kun vauva oli jnt 3-5kk?

No, mullakin tuli raskausaikana 16 kiloa painoa, jotka karistettiin parissa kuukaudessa. Liekö se sitten syynä. No, toivottavasti lääke nyt auttaa ja pääsen mahdollisimman pian leikkaukseen.

Aika jännä että jotkut määrää sitä ja jotkut ei anna millään :| Mä koitin kysyä että mikä sen puoliintumisaika on koska kohtauksen ollessa päällä en pysty kuitenkaan imettää ja lääkärit on vaan sanonu että sitä ei tulis käyttää imettäessä eikä oo kirjottanu sitä :/ Ne kivut on niin helvetilliset että niiden aikana kyl tulee mieleen lopettaa imetys kokonaan jotta niihin saa apua :/

http://www.hus.fi/default.asp?path=1;28;824;2049;2265;2260;3437

Tänne siis voi soittaa, ja kannattaa. Kysyä Litalgiinista, ja myös sitä olisko jotain mutta jota voi imettäessä kokeilla sappivaivoihin. Tietävät paremmin kuin keskivertolääkärit.

KYLLÄ SAA KÄYTTÄÄ ja on 100 % tieto, kun kysyin tuolta teratologisesta tietopalvelusta. Toki suositellaan ainakin muutaman tunnin taukoa ja mieluiten niin vähän kuin mahdollista mutta itse jouduin n. viikko ennen leikkausta ottamaan jo päivittäin, kun kivut oli jo niin pahoja. Ja sitä annettiin myös ensiavussa.

Yhteistyössä