listeria ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lk

Vieras
Onko kukaan teistä sairastunut listeriaan raskausaikana?
Oletteko karttaneet tuorejuustoja ja raakaa kalaa oikeasti vai oletteko syöneet niitä,jos on on ollut tarjolla?

Olen aivan vauhkona ...haluan vain tämän vauvan terveenä kotiin mahasta!!

oikeastiko?
mulla menee vouhotus jo yli,mutta pelottaa kun jouluna tuli syötyä tuorejuustoa ja ulkolaisia pakastemansikoita kakun päällä...yms!
niin ja nyt on kurkku kipiä...uudet hermot tarviisin jo nyt,kun ajatukset vaan kiertää sen ympärillä, et onkohan vauvalla kaikki ok!

Minä en ole syönyt tuore- ja homejuustoa kuin kuumennettuna. Myös raaka kala on jäänyt syömättä vaikka suolalohi suurta herkkuani onkin. Erityisesti kannattaa välttää niitä vakuumipakattuja.

Listeriatartuntoja todetaan suomessa vuosittain 20-50, eikä tuossa joukossa ole läheskään joka vuosi yhtään raskaana olevaa naista, että aika ihme jos tänne palstalle olisi eksynyt sellainen.

Alkuperäinen kirjoittaja Huopatossu:
No kuka voi syödä vakuumipakattuja limasia kaloja :x

En tiedä. Mutta kyllähän esim. Kansanterveyslaitos suosittaa raskaana olevia välttämään myös "pelkän" graavisuolatun kalan käytöä -siis itse gravatunkin.

Henkilökohtaisesti koen näiden riskiruokien välttämisen niin pienenä "uhrauksena", että kypsentämättömät kalat ja pehmeät juustot jäävät syömättä.

Alkuperäinen kirjoittaja Raskaana:
Miksi riskeerata kun kerran riski on olemassa? Vaikkakin olisi pieni riski.. Mutta seuraukset voivat olla todella vakavat..

Joo, minä ajattelen kanssa näin. Voin sen 9kk vaikka seistä päälläni että lapsellani olis mahassa kaikki mahdollisimman hyvin. Ihan hyvin voi jättää kaikki kielletyt odottamaan että vauva syntyy. En voisi ikinä antaa anteeksi itselleni jos jotain sit sattuisi, vaikka todennäköisyys onkin tosi pieni.

Yhteistyössä