Lisääntyykö onnellisuus, kun tienaa enemmän kuin €2000/kk ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onnellinen köyhä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja N41pks:
Jos ihminen kokee itsensä köyhäksi, hän on samaa mieltä, oli rahaa miltei miten paljon tahansa.

Ei tämä päde kaikilla, kertomasi "puolen miljoonan köyhät" ovat kyllä aika poikkeuksia. Itse tunsin itseni köyhäksi kun kuukausitulot vuokranmaksun jälkeen olivat luokkaa 0-200 euroa. En kuitenkaan enää tuntenut itseäni köyhäksi kun tulot nousivat niin että vuokran jälkeen jäi n. 400 euroa (nettotulo siis <800e). En siis ole samaa mieltä köyhyydestäni "oli rahaa miltei miten paljon tahansa" - itse asiassa tuo 800e:kin on vielä reilusti virallisen köyhyysrajan alapuolella, joten liiallisesta ahneudesta minua tuskin voi syyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja N25:
Miten sait kuvan, että olisin naiivi? Ja mitä se elämä opettaa minulle kantapään kautta?? Perusteluja!!

No noista lapsellisista ajatuksistasi tietysti. Ei kaivanne perusteluja, kun lukaiset uudestaan kirjoittamasi viestit ja muiden vastaukset niihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Heidi -80:
No omalta kohdaltani voin sanoa, että raha on todellakin tuonut onnellisuutta. Valmistumisen jälkeen tulotason nousu oli niin huomattava (yli 4000 eur/kk tulojen nousu brutto), että vaikuttihan se huomattavasti elämään. Yhtäkkiä oli varaa harrastaa kaikenlaista, käydä hyvissä ravintoloissa syömässä, käydä vaikka joka viikonloppu ostoksilla, matkustella... Ja kaupassa ei tarvinnut katsoa, mitä mikäkin maksaa jos ei halunnut. Tietysti tähän onnellisuuden tunteeseen vaikuttaa olennaisesti myös se, että kaikki muutkin elämän osa-alueet ovat kunnossa (parisuhde, työ, terveys...), mutta en olisi yhtä onnellinen jos eläisin vielä opintotuella.

Joo joo, ihan varmasti tienaat yli 4000€/kk...

Mulla ei ole koskaan riittävästi rahaa, aina menee kaikki mitä tulee. Jos tulee vähemmän ostan lauantaimakkaraa ja jos enemmän ostan meetvurstia yms.

Olen tosi näppärä keksimään uusia sijoituskohteita.
Nyt tienaan n. 3500 €/kk eikä säästöön juurikaan jää mitään. Maksan tietty asunto- ja autolainaa ja matkustelen kohtuullisesti, mutta se säästötili vaan ammottaa tyhjyyttään.

Ai niin onnestahan olikin kysymys!
Ei ole palkan muuttuminen vaikuttanut onnellisuuteeni sitä eikä tätä. Kun perustarpeet on tyydytetty, se onnellisuus koostuu ihan muista tekijöistä, kuin ulkoisista.

Mahdoinko olla onnellisempi lomailija Manhattanilla vai Kyläjärven rannassa teltassa?
Eiköhän se ollut onnea kummassakin paikassa, mutta eri syistä ja erilaisen kokemustaustan johdosta.

Yhteistyössä