Lisääntyykö onnellisuus, kun tienaa enemmän kuin €2000/kk ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onnellinen köyhä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tämähän on loputon kärrynpyörä. Niin kuin sanoin,ettei oikeaa vastausta tähän ole. Edelleen olen sitä mieltä,että onnellisuus on henkilökohtainen asia miten sen kokee ja näkee. Toisaalta rahattomuus voi JOHTAA esim. masennukseen ja sitä kautta onnettomuuteen. Kyllä kaikki on kiinni omista kyvyistään ja arvoistaan, ja elämä ne opettaa.

Oletko N25 ikinä kuullut ns. Maslowin hierarkiasta? Jos olet, niin ymmärrät varmaan että jos ihminen joutuu kamppailemaan jo perustarpeidensa tyydyttämisessä (ruoka, asunto), ei "korkeammille aisteille" jää enää voimavaroja.

Minusta tuntuu, ettet koskaan ole ollut todella köyhä? On helppo sanoa, että onnellisuus on kiinni vain ihmisen omista kyvyistä ja arvoista, jos ei ole koskaan joutunut kokemaan hätää seuraavan päivän ruoasta tai siitä onko kohta kattoa pään päällä vai ei. Kuitenkin jokainen, joka on itse joskus sellaisessa tilanteessa ollut, tietää ettei siinä mikään positiivinen ajattelu enää auta. Hätä omasta henkiinjäämisestä on sen verran primitiivinen vaisto, ettei sitä pysty hiljentämään ajattelemalla kukkia ja aurinkoa...

Jotenkin vaan tuntuu että pidät köyhyydestä onnettomia ihmisiä jotenkin itseäsi huonompina - ovathan he ensinnäkin niin tyhmiä, että ovat köyhyyteen joutuneet, ja toisekseen niin hölmöjä etteivät vähällä rahalla pärjää "budjetoiden" ja hymyillen.

Alkuperäinen kirjoittaja C.D.:
Oletko N25 ikinä kuullut ns. Maslowin hierarkiasta? Jos olet, niin ymmärrät varmaan että jos ihminen joutuu kamppailemaan jo perustarpeidensa tyydyttämisessä (ruoka, asunto), ei "korkeammille aisteille" jää enää voimavaroja......

Kun tätä ellipalstaa seurailee, niin huomaa, että kirjoittajista n 90%:lle Maslowin tarvehierarkiateoria on tyystin tuntematon. Nimittäin ihmisen primääriset perustarpeethan ovat ravinto, suoja ja lepo. Useimmille näyttää tärkein primääritarve olevan lisääntymisen tarve (Maslowin mukaan sekundääritarve). Ja lisääntymistarpeestakin vain seksi ja sen tuoma nautinto. Eikä seksikään ole oikeastaan tarve, vaan vietti, jonka puutteeseen ei ole vielä kukaan kuollut. Nälkään, janoon ja kylmyyteen on monikin. Unen puute tekee hulluksi, mutta niin näyttää monet tekevän myös seksin puute.

Minulle rahan määrä ei ole ollut onnellisuuden lähde. Näin uskallan sanoa. Olen huomannut kuinka itse ponnistavien ihmisten elämän tarmo ja eteen päin pyrkiväisyys on hieno asia, koska se luo ihmiselle sellaisia voimavaroja joita esim minun on vaikea saavuttaa. Kuten motivaatio ja kunninanhimo.
MIkä voittaakaan sen tunteen kun itse on saavuttanut jotain? Sen kun kokisi. Se tekisi minut onnellisemmaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Musti:
Alkuperäinen kirjoittaja C.D.:
Oletko N25 ikinä kuullut ns. Maslowin hierarkiasta? Jos olet, niin ymmärrät varmaan että jos ihminen joutuu kamppailemaan jo perustarpeidensa tyydyttämisessä (ruoka, asunto), ei "korkeammille aisteille" jää enää voimavaroja......

Kun tätä ellipalstaa seurailee, niin huomaa, että kirjoittajista n 90%:lle Maslowin tarvehierarkiateoria on tyystin tuntematon. Nimittäin ihmisen primääriset perustarpeethan ovat ravinto, suoja ja lepo. Useimmille näyttää tärkein primääritarve olevan lisääntymisen tarve (Maslowin mukaan sekundääritarve). Ja lisääntymistarpeestakin vain seksi ja sen tuoma nautinto. Eikä seksikään ole oikeastaan tarve, vaan vietti, jonka puutteeseen ei ole vielä kukaan kuollut. Nälkään, janoon ja kylmyyteen on monikin. Unen puute tekee hulluksi, mutta niin näyttää monet tekevän myös seksin puute.

Luin lukion psykologian oppimäärän ja olen aina puhunut Maslowin tarvehierkiasta ja Pavlovin koirakokeesta. Peruspsykaa, joka pätee edelleen.

Aamulla kuuntelin radiosta ihmisten kommentteja Korkeasaaren piikillä lopetetusta Manninen amurintiikeristä. Eläinasiantuntija sanoi, että tiikeri on tehnyt tehtävänsä.
Siittänyt paljon jälkeläisiä. Se on eläinkunnassa tärkein asia. Siirtää geneettinen perimä jälkipolville.

Sitten tuli dokumentti suomalaisesta geenipankista. Suomalaiset ovat kuulema innokkaita antamaan vapaaehtoisesti näytteen geenipankkiin. Asiaa ihmetellään ulkomailla.

Kuuntelen nyt radiosta musiikkia, jalka on suorana kipsin takia. Juttelin pitkään työkaverin kanssa puhelimessa. Vointi on erittäin hyvä.

Asiat voisivat olla huonomminkin. Nyt Kari Tapio laulaa Olen suomalainen. Tuon laulun lauloin aikoinaan italiaksi kielikurssilla. Radio on ihana asia.

Alkuperäinen kirjoittaja N25:
Minulle rahan määrä ei ole ollut onnellisuuden lähde. Näin uskallan sanoa. Olen huomannut kuinka itse ponnistavien ihmisten elämän tarmo ja eteen päin pyrkiväisyys on hieno asia, koska se luo ihmiselle sellaisia voimavaroja joita esim minun on vaikea saavuttaa. Kuten motivaatio ja kunninanhimo.
MIkä voittaakaan sen tunteen kun itse on saavuttanut jotain? Sen kun kokisi. Se tekisi minut onnellisemmaksi.

N25 on elänyt pumpulissa ja elämänkokemusta ei tunnu köyhyyden osalta olevan ollenkaan. Siksipä asiantuntevuutesi ei tässä asiassa vakuuta yhtään.

Itselläni on nykyään hyvät tulot ja voisin sanoa, että raha-asioita en juurikaan mieti. Ostan, mitä tekee mieli. On katto pään päällä, ruokaa, lämpöä, huvituksia, turvallisuutta, elämäni on aika huoletonta.

Aina ei kuitenkaan ole ollut näin onnellisesti. Muistan vieläkin ajan, jolloin kituutin melkein ilman rahaa yhden syksyn, kun odottelin opintotukea. Laskut jäivät maksamatta ja se stressasi todella paljon. Muutin toiseen kaupunkiin, kalustetusta kämpästä kalustamattomaan ja huonekaluja ei ollut varaa hankkia yli puoleen vuoteen, edes sänkyä, patja sentään lattialla oli. Söin porkkanoita, puuroa, kaalisalaattia. Muistan tuon ajan todella tuskaisena ja valottomana. Nälkä oli usein ja häpesin ankeuttani, joten en kehdannut kutsua ketään surkeaan kämppäänikään. Vietin aikaa yksikseni. En todellakaan kaipaa noita aikoja!

Olen miljoona kertaa onnellisempi nyt, kun ei tarvitse kantaa huolta, pystyykö maksamaan vuokrat, sähkölaskut yms. Jos ihmisellä on perusasiat köyhyyden takia pilessä, on vaikea olla onnellinen. Elämä on silloin täynnä huolia.

Eihän se rahaan välttämättä liity jos syö porkkanoita, puuroa ja kaalisalaattia. Minä en paljon muuta syökkään. Muutenkin niukasti eläminen kuuluu yhteiskuntaan jossa on liikaa ruokaa ja liian vähän ruumillista työtä. Nykyinen varsinainen kauneusihanne.

Minä en todellakaan ole elänyt pumpulissa enkä kyllä köyhyydessäkään. Meillä ei ole ikinä korostettu rahaa vaikka sitä onkin ollut. Se ei ole ihmisen ominaisuus, siis se pankkisaldo. Mutta pumpulissa tosiaankaan en ole elänyt. Onneksi. Vaan todellisessa maailmassa, ja lisää on vielä nähtävä jotta maailmankuva laajenee entisestään. Ette viittis vihotella. Ihan kuin sanat ei merkkais mitään jos ei ole ollut köyhä? Taitaa olla niin, että siellä koneiden ääressä on aika ennakkoluuloista porukkaa... ?

Eihän se rahaan välttämättä liity jos syö porkkanoita, puuroa ja kaalisalaattia. Minä en paljon muuta syökkään. Muutenkin niukasti eläminen kuuluu yhteiskuntaan jossa on liikaa ruokaa ja liian vähän ruumillista työtä. Nykyinen varsinainen kauneusihanne.

Minä en todellakaan ole elänyt pumpulissa enkä kyllä köyhyydessäkään. Meillä ei ole ikinä korostettu rahaa vaikka sitä onkin ollut. Se ei ole ihmisen ominaisuus, siis se pankkisaldo. Mutta pumpulissa tosiaankaan en ole elänyt. Onneksi. Vaan todellisessa maailmassa, ja lisää on vielä nähtävä jotta maailmankuva laajenee entisestään. Ette viittis vihotella. Ihan kuin sanat ei merkkais mitään jos ei ole ollut köyhä? Taitaa olla niin, että siellä koneiden ääressä on aika ennakkoluuloista porukkaa... ?

On eri asia vapaaehtoisesti syödä niukasti kuin silloin, kun ei ole muita vaihtoehtoja. teillä on ollut rahaa riittävästi eli niin paljon, ettei sen puute ole sinua koskaan haitannut, etkä ole siis tiedostanut, mitä todellinen köyhyys on. Kyllähän sitä pihisti voi elellä ihan vapaaehtoisestikin, mutta silloin ei olekaan kyse siitä, että rahat on totaalisesti loppu ja velkojat niskassa.

N25: mitenkään vihoittelematta, niin sä et vaan tajuu ( ;) ). Et kai vertaisi huippumallejakaan afrikan nälkää näkeviin - vain koska molemmat ovat erittäin laihoja? Kuten "huoleton" jo sanoikin, on aivan eri asia tehdä jotain vapaaehtoisesti kuin pakon edessä.

Vaikka eläisit vapaaehtoisesti kuinka niukasti tahansa, niin sinulla kuitenkin on vaihtoehtoja koska saldosi ei näytä nollaa. Tiedät, että jos sairastut niin voit vaivatta ostaa lääkkeitä. Tiedät, että jos kenkäsi menevät rikki, niin voit heti ostaa uudet. Tiedät, että jos postissa tulee jokin yllättävän iso lasku niin voit maksaa sen - ja silti syödä loppukuun.

On ihan eri asia, jos se saldo näyttää nollaa ja tiedät, että mikä tahansa edellä mainituista tilanteista merkitsee joko loppukuun paastoamista tai yrittämistä parantua ilman lääkkeitä / kulkemista risaisissa kengissä / laskun maksamatta jättämistä. Joudut pelkäämään terveytesi puolesta, häpeämään vaatetustasi ja pelkäämään että menetät luottotietosi jos joku lasku jää maksamatta. Saatat joutua jättämään väliin tärkeitä tapahtumia (esim. häät, hautajaiset, jne) vain koska sinulla ei ole varaa matkustaa parinsadan kilometrin matkaa. Opettajat pitävät sinua vain huonosti motivoituneena, kun et pääse lähtemään muun luokan kanssa opintomatkalle - ja tämän takia laskevat arvosanaasi. Tässä ihan vain muutama esimerkki. Kuulostaako vielä kivalta?

Ehkä muissa asioissa olet jo nähnyt elämää, mutta näissä raha-asioissa taidat todellakin olla aika lailla pumpulissa kasvanut.

Kaikella kunnioituksella kaikkia kohtaan.

Puhutaan onnellisuudesta. Mitä se on, jos kaikki voivat kokea sitä tai olla kokematta sitä, yhteiskunnallisesta asemastaan huolimatta?

Kysymys oli siis siinä , lisääntyykö ONNELLISUUS palkan kasvaessa. Se miten me se koetaan niin aiheuttaa tämän keskustelun. Kaikki kokee eri tavalla.

""Saatat joutua jättämään väliin tärkeitä tapahtumia (esim. häät, hautajaiset, jne) vain koska sinulla ei ole varaa matkustaa parinsadan kilometrin matkaa. Opettajat pitävät sinua vain huonosti motivoituneena, kun et pääse lähtemään muun luokan kanssa opintomatkalle - ja tämän takia laskevat arvosanaasi. Tässä ihan vain muutama esimerkki. Kuulostaako vielä kivalta?""

Ei kuulosta kivalta, mutta kuvastaako tuo sinusta tosiaan aihetta: Onnellisuus? Minusta kyse on enemmänkin ihmisten näkemys- ja kokemuseroista.

Tiedän, että voin ostaa lääkkeitä jos sairastun, KOSKA asun Suomessa, ja niin ollen sosiaaliturvan suojissa onnellisessa asemassa. Mutta se ei sinänsä liity minun henkilökohtaiseen onnellisuuteeni, koska olen aina asunut täälllä, enkä "tiedä" mistään muusta. Yhtälailla muussa kulttuurissa elänyt voi olla onnellisessa asemassa ILMAN meidän näkemää hyvinvointia. Esimerkkinä afrikkalaisessa kulttuurissa oleva yhteisöllisyys, josta nykysuomalainen vanhus yksin kodissaan saattaa vain haaveilla...

Hmm, jospa käännän tämän näin päin: N25, voiko ihminen olla onnellinen, jos kaikki hänen energiansa menee elämän perustarpeista huolehtimiseen eikä hän pysty osallistumaan ns. normaaliin elämään kuuluviin asioihin? Toki joku voi olla onnellinen vaikka täysin rahattomana, mutta kiellätkö sen seikan, että mitä enemmän ihmisellä on huolia joihin hän ei pysty vaikuttamaan, sitä vaikeampi hänen on olla onnellinen?

Ihmisillä on toki "näkemys- ja kokemuseroja", mutta voiko kukaan kääntää esim mainitsemani rahapulasta johtuvat asiat positiiviseksi? En usko.

"lisääntyykö ONNELLISUUS palkan kasvaessa" Kuten jo sanoin aiemmin, niin onnellisuus ei välttämättä kasva palkan mukana, mutta jos rahapula kasvaa liian suureksi on hyvin hankalaa olla tilanteeseensa tyytyväinen ja onnellinen.

Oletko N25 ihan oikeasti sitä mieltä, että on ihan vaan oma vika ja luonteen heikkoutta jos kokee köyhyyden masentavana? Minua suoraan sanottuna v***ttaa tuo asenteesi, josta oikein paistaa kilometrien päähän kuinka sieltä linnantornista on helppo huudella köyhille kuinka "raha ei tee onnelliseksi ja olette vain tyhmiä kun ette sitä tajua vaan itkette vain nälkäänne".

Mä ymmärrän sua täysin hyvin, mutta ongelma näyttää olevan siinä ettet edes yritä ymmärtää minun näkökulmaani =)

En näe sitä välttämättä heikkoutena jos kokee köyhyyden masentavana --- mutta se masentuneisuus ei silloin anna edes tilaisuutta muunlaiselle ajattelumallille.

Mitkä ovat mielestäsi "normaaliin elämään kuuluvat asiat" joihin perustarpeistaan huolehtivalle ei jää energiaa?

Onnellisuus on korvien välissä. Sille löytyy energiaa/aikaa vaikka bussissa istuessa.

Voiko ihminen, jolla ei ole käsitystä siitä, millaista on elää hyvin pienituloisena (tai tulottomana) oikeasti käsittää miten rahan puute vaikuttaa elämään? Ok, onnellinenhan toki voi olla vaikka olisikin köyhä. Vaikkapa lapsistansa, parisuhteestansa tms. Mutta mites sitten, kun lapset nurisevat mistä kaikesta jäävätkään paitsi kun ei ole rahaa samoihin aisoihin, jotka kavereilla ovta jokapäiväisiä. Edelleen olet onnellinen, että lapset ovat olemassa, mutta "yleinen onnellisuutesi" ehkä heikkenee kun et pysty antamaan lapsillesi sitä, mitä he haluaisivat ja minkä itsekin heille haluaisit antaa.

Ajatteleeko N25 että köyhän pitäisi vaan muuttaa ajattelutapaansa ja miettiä mitä kaikkia ilon-/onnellisuudenaiheita hänellä onkaan elämässään, niin johan se elämänlaatu paranisi? Pah. Tietenkään ei rahahuolissansa kannata alkaa rypemään, mutta kyllä ne vaan mielenpohjalla ainakin painavat. Eivätkä näin ollen voi olla vaikuttamatta käsitykseen elämän onnellisuudesta.

Kun olin lapsi, meillä oli tosi tiukkaa. Hyvä kun ruokaan oli rahaa. En väitä, ettäkö lapsuuteni tämän takia olisi ollut onneton, päinvastoin. Minulla oli turvallinen koti ja rakastavat vanhemmat jne. Mutta kyllä se vaan harmitti kun ei mihinkään koskaan päässyt kun ei rahaa ollut. ja varsinkin isäni pohtii vieläkin joskus, kuinka kurjaa oli kun lähes aina joutui sanomaan ei lasten pyyntöihin. Mitenkäs se onnellisuus tällaisessa tapauksessa mitataan?

En näe sitä välttämättä heikkoutena jos kokee köyhyyden masentavana --- mutta se masentuneisuus ei silloin anna edes tilaisuutta muunlaiselle ajattelumallille.

Mitkä ovat mielestäsi "normaaliin elämään kuuluvat asiat" joihin perustarpeistaan huolehtivalle ei jää energiaa?

Onnellisuus on korvien välissä. Sille löytyy energiaa/aikaa vaikka bussissa istuessa.

Onko onnellisuus sinun mielestäsi vain päättämisestä kiinni. Niin voisi ajatella kirjoitustesi perusteella.

Myönnän, että onnellinen ihminen levittää ympärilleen yltiöposiviisia ajatuksia ja ajatusmalleja. Ymmärrän jos tuntuu ettei niistä ole mitään hyötyä.

Ei onnellisuus ole mielestäni vain päättämisestä kiinni. Se on pikemminkin sitä, että saavuttaa jotain itsellensä suotuisaa. Köyhälle se voi olla raha, mutta ei tässä voi yleistää. Jossain mielessä päättäväisyys on tie onneen. Yleensähän on totuttu kuulemaan henkilöistä jotka ovat köyhistä oloista rikastuneet miljoonien omistajiksi.

Mä ymmärrän sua täysin hyvin, mutta ongelma näyttää olevan siinä ettet edes yritä ymmärtää minun näkökulmaani =)

Kyllä minä ymmärrän sinun näkökulmasi (joka lienee se, että ihminen voi olla onnellinen siitä mitä on, eikä olla onneton siitä mitä ei ole). Minusta sinä vaan ulotat sen liian pitkälle, ja oletat että esim. masennus on ihmisen itsensä päätettävissä oleva asia.

Normaaliin elämään kuuluviksi asioiksi katson esimerkiksi mahdollisuuden valita itse ruokansa (köyhä ei pysty, on pakko syödä sitä mihin on varaa), mahdollisuuden ostaa uusia vaatteita rikkoutuneiden tilalle (juujuu kirppareilta saa jotain, mutta esim. kenkiä on tosi vaikea löytää käytettynä hyviä, halpoja ja sopivia), mahdollisuuden harrastaa (kävelyynkin tarvitsee lenkkarit, eikä muita ilmaisia vaihtoehtoja taida ollakaan), mahdollisuuden pitää yhteyttä ystäviinsä (puhelut+matkat maksavat), mahdollisuuden hoitaa omaa terveyttään (luotat sosiaalitoimen apuun, mutta ei sekään kuule aina toimi niinkuin luulisi) ja niin edelleen.

Ihminen myös tarvitsee unta (jos rahahuolet painavat niin unettomuus alkaa riivata), ravintoa (jos ei ole rahaa kuin makarooniin ja paahtoleipään, niin se siitä terveellisyydestä), asunnon (jos ei ole rahaa, joutuu pelkäämään ettei voi maksaa vuokraa ja joutuu ulos), virikkeitä (milläs harrastat)... Kaikki nämä ovat ihmiselle normaaliin elämään kuuluvia välttämättömyyksiä, ja kaikkiin niihin rahattomuus vaikuttaa.

Kannattaa oikeasti tutustua esim. tuohon jo aiemmin mainitsemaani Maslowin tarvehierarkiaan. Ehkä sitten ymmärrät, että jos ihminen joutuu kamppailemaan perusasioidensa kanssa, ei ylempien arvojen ajattelu enää onnistu. Se ei ole mistään arvomaailmasta tai tahdosta kiinni, se johtuu biologiasta ja siitä että ihminenkin on eläin: jos selviytyminen on vaarassa, ei voimavaroja voida käyttää auringonlaskun ihasteluun. Jos ihminen käyttäytyisi näin, olisimme kuolleet sukupuuttoon jo aikoja sitten.

Myönnän, että onnellinen ihminen levittää ympärilleen yltiöposiviisia ajatuksia ja ajatusmalleja. Ymmärrän jos tuntuu ettei niistä ole mitään hyötyä.

Ei onnellisuus ole mielestäni vain päättämisestä kiinni. Se on pikemminkin sitä, että saavuttaa jotain itsellensä suotuisaa. Köyhälle se voi olla raha, mutta ei tässä voi yleistää. Jossain mielessä päättäväisyys on tie onneen. Yleensähän on totuttu kuulemaan henkilöistä jotka ovat köyhistä oloista rikastuneet miljoonien omistajiksi.

Copypastaan hyvän linkin onnellisuudesta IL/Nainen palstalta.

http://www.iltalehti.fi/sofiansohva/200610135207297_ss.shtml

Yleensähän on totuttu kuulemaan henkilöistä jotka ovat köyhistä oloista rikastuneet miljoonien omistajiksi.

Eli ovat todennäköisesti tulleet onnellisemmiksi, kun ovat saaneet lisää rahaa ja ovat kenties jo hyvinkin nuorena päättäneet, että haluavat enemmän rahaa kuin omassa lapsuudessa vanhemmilla on ollut...

Alkuperäinen kirjoittaja rahakas:
Yleensähän on totuttu kuulemaan henkilöistä jotka ovat köyhistä oloista rikastuneet miljoonien omistajiksi.

Eli ovat todennäköisesti tulleet onnellisemmiksi, kun ovat saaneet lisää rahaa ja ovat kenties jo hyvinkin nuorena päättäneet, että haluavat enemmän rahaa kuin omassa lapsuudessa vanhemmilla on ollut...

Oletko koskaan kuullut sanottavan, että huipulla voi olla aika yksinäistä?

Jos ihminen kokee itsensä köyhäksi, hän on samaa mieltä, oli rahaa miltei miten paljon tahansa. Vai voiko joku väittää, että puolen miljoonan euron omaisuudella voi kirkkain silmin sanoa, ettei omista mitään muuta kuin välttämättömyyden? Minulla on miltei 20 vuoden kokemus miehestä, joka aidosti oli tätä mieltä :(

Alkuperäinen kirjoittaja hoh:
quote]

Oletko koskaan kuullut sanottavan, että huipulla voi olla aika yksinäistä?

Olet kyllä aika naiivi tuon ikäiseksi... Mutta ehkäpä elämä opettaa sullekin vielä kantapään kautta.

Ehkä en osaa tuoda ajatuksiani tarpeeksi selväksi esille, että pysyisitte mukana ajatuksieni kulussa. N41pks sanoi asian hyvin, juuri sitä tarkoitin myös.

Miten sait kuvan, että olisin naiivi? Ja mitä se elämä opettaa minulle kantapään kautta?? Perusteluja!!

Heh! Hauska seurata persaukisten hehkuttelua köyhyyden onnesta ja rahan pahuudesta. Samat persaukiset kirjoittavat satoja viestejä keskusteluihin: "Omat vai yhteiset rahat?"

Pitäisiköhän taas virittää uusi keskustelu aiheesta, miten parisuhteessa jaetaan rahat ja päätetään niiden käytöstä? Sitten meneekin monta päivää työnantajalta varastettua aikaa ellikeskusteluissa surffaamiseen ;)

No omalta kohdaltani voin sanoa, että raha on todellakin tuonut onnellisuutta. Valmistumisen jälkeen tulotason nousu oli niin huomattava (yli 4000 eur/kk tulojen nousu brutto), että vaikuttihan se huomattavasti elämään. Yhtäkkiä oli varaa harrastaa kaikenlaista, käydä hyvissä ravintoloissa syömässä, käydä vaikka joka viikonloppu ostoksilla, matkustella... Ja kaupassa ei tarvinnut katsoa, mitä mikäkin maksaa jos ei halunnut. Tietysti tähän onnellisuuden tunteeseen vaikuttaa olennaisesti myös se, että kaikki muutkin elämän osa-alueet ovat kunnossa (parisuhde, työ, terveys...), mutta en olisi yhtä onnellinen jos eläisin vielä opintotuella.

Toisaalta, jos nyt palkka nousisi vaikka 1000 eur/kk en usko, että se enää vaikuttaisi niin suuresti onnellisuuden tunteeseen. Ja tähänkin varmaan turtuu siinä määrin, että esim. 20 vuoden päästä, jos palkkataso on koko ajan pysynyt samana niin voi sanoa ettei arvosta rahaa kovin paljon tai että raha ei tee onnelliseksi, koska ei enää muista millaista elämä oli ilman sitä. Ja matkustelusta, shoppailusta, ravintolaillallisista on tullut "rutiinia" eikä se enää tunnut samanlaiselta kuin silloin kun opiskelujen jälkeen pääsi tähän kulutusyhteiskuntaan mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja V.A. Rakas:
Heh! Hauska seurata persaukisten hehkuttelua köyhyyden onnesta ja rahan pahuudesta. Samat persaukiset kirjoittavat satoja viestejä keskusteluihin: "Omat vai yhteiset rahat?"

Pitäisiköhän taas virittää uusi keskustelu aiheesta, miten parisuhteessa jaetaan rahat ja päätetään niiden käytöstä? Sitten meneekin monta päivää työnantajalta varastettua aikaa ellikeskusteluissa surffaamiseen ;)

Yritin vastata tähän viestiin, mutta Elleistä tuli ilmoitus "huoltokatko".
Surfailen kotikoneella, joten en varasta työnantajan maksamaa työaikaa.

Lueskelin aamiaispöydässä eilistä Kauppalehteä. Sivulla 8 on artikkeli Luksuspuhelinten suosio Suomessa yllätti Nokian. Vertuja myyty useita kemmeniä kappaleita

Jutussa on väliotsikkona Hinnoilla ei ole kattoa. Hinnat vaihtelevat Helsingissä 3.700-38.000 euroon.

En löytänyt Vertua ja Signature mallia tästä linkistä.
http://www.nokia.fi/lippulaivamyymala/

Rahalla saa ja hevosella pääsee. En tiedä olisinko sen onnellisempi, jos vaihtaisin oranssin Nokia-puhelimeni Vertuun ja olisin lopun ikääni veloissa.

Rikkautta on monenlaista. Onni löytyy omien korvien välistä.

Samoin samassa lehdessä oli Havis Amanda nuorkauppakamarin tutkimus alle 45 naisten burnoutpelosta.

En tiedä kumpi on pahempaa burnout vai jalka kipsissä. On vain jälkimmäisestä kokemusta omassa elämässä, mutta edellisestä sitäkin enemmän ex-avioliitossa.

Yhteistyössä