Lipschutzin haavauma

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
En ole varma jos kukaan tätä lukee enään. Itse olen juuri nyt sairastamassa kyseistä vaivaa toista kertaa. Olen erittäin iloinen, että kuulen samanlaisia kokemuksia tästä. Ensimmäinen kertani oli pahinta kipua mitä olen ikinä kokenut ja uskon, että tämäkin kerta tulee tästä vielä menemään pahempaan suuntaan. Olin onnekas, että tämä diagnosoitiin heti ja sain tarvittavan avun eli puudutus geeliä ja kuumeeseen auttavia lääkkeitä. Molemmat lääkärit sanoivat ettei olisi ikinä nähnyt samanlaista, mutta onneksi gynekologi tiesi mistä oli kyse. Kun luin näitä muiden viestejä, tuntui paremmalta sekä vähän pelotti, kun kuulin joidenkin kokeneen tämän yli viisi kertaa.Toivoisin, että tälle löydettäisiin joku muu parannus kuin aika.
 
vierailija
Kauan sulla kesti oireet sellasina, että olit poissa töistä?

Täällä taas uus, jolla todettiin tänään lipschutzin haavauma. Viime viikolla oli flunssaa, jonka seurauksena ilmeisesti sit tuli tämä haavaumakin. Ihan hirvee kipu, mulle hoidoksi määrättiin vaan puudutegeeliä ja tulehduskipulääkettä. Mitä rasvaa teille muille on määrätty?
 
vierailija
En ole varma jos kukaan tätä lukee enään. Itse olen juuri nyt sairastamassa kyseistä vaivaa toista kertaa. Olen erittäin iloinen, että kuulen samanlaisia kokemuksia tästä. Ensimmäinen kertani oli pahinta kipua mitä olen ikinä kokenut ja uskon, että tämäkin kerta tulee tästä vielä menemään pahempaan suuntaan. Olin onnekas, että tämä diagnosoitiin heti ja sain tarvittavan avun eli puudutus geeliä ja kuumeeseen auttavia lääkkeitä. Molemmat lääkärit sanoivat ettei olisi ikinä nähnyt samanlaista, mutta onneksi gynekologi tiesi mistä oli kyse. Kun luin näitä muiden viestejä, tuntui paremmalta sekä vähän pelotti, kun kuulin joidenkin kokeneen tämän yli viisi kertaa.Toivoisin, että tälle löydettäisiin joku muu parannus kuin aika.
Moi!
Mä olin melkeen 2 viikkoo pois töistä, gynekologi kirjotti niinkin pitkän sairasloman. Onneks oli super ihana gyne joka tiesi taudista ja osasi sen tunnistaa… Mullekin määrättiin ainoastaan xylocain puudutegeeliä, siihen kun ei taida olla mitään ”parantavaa” hoitoa vaan menee itsestään ohi kun on mennäkseen. Tosi tuskallinen kyllä, toivottavasti ei enää ikinä tulisi 😭
 
vierailija
Mulla myös todettiin tämä viimepäivinä. Olin aluksi kipeänä, jonka jälkeen tunsin kirvelyä virtsatessa, myöhemmin tuntui alapää turvonneelta ja lopulta kipu oli niin kova, etten voinut istua. Näky alapäässä oli oikeasti hirveä, mulla tuli useampi haava.. Gyne tunnisti vaivan samantien ja mainitsi näiden olleen harvinaisia, mutta koronarokotusten myötä lisääntyneet.

Itku meinasi tulla, kun gyne sanoi ettei vaivaan ole oikeen mitään täsmähoitoa. Määräsi kortisonivoidetta ja puudutusvoidetta ja sanoi paranemisen vievän viitisen viikkoa. Nyt tätä ketjua lukiessa pelottaa, että voiko tämä uusiutua.. Aivan hirveä vaiva, josta löytyy tosi huonosti tietoa! Tsemppiä naiset!
 
vierailija
Mulla myös todettiin tämä viimepäivinä. Olin aluksi kipeänä, jonka jälkeen tunsin kirvelyä virtsatessa, myöhemmin tuntui alapää turvonneelta ja lopulta kipu oli niin kova, etten voinut istua. Näky alapäässä oli oikeasti hirveä, mulla tuli useampi haava.. Gyne tunnisti vaivan samantien ja mainitsi näiden olleen harvinaisia, mutta koronarokotusten myötä lisääntyneet.

Itku meinasi tulla, kun gyne sanoi ettei vaivaan ole oikeen mitään täsmähoitoa. Määräsi kortisonivoidetta ja puudutusvoidetta ja sanoi paranemisen vievän viitisen viikkoa. Nyt tätä ketjua lukiessa pelottaa, että voiko tämä uusiutua.. Aivan hirveä vaiva, josta löytyy tosi huonosti tietoa! Tsemppiä naiset!
Kun luin tämän viestin niin haluan vain sanoa että paranemiseen minulla kesti tälläkertaa vain viikko viime kerralla kaksi. Uusiutumista ei voi välttää muilla tavoilla kuin samoilla kun muitakin tauteja vastaan. Palion paranemisia
 
vierailija
Miksi tää ketju on näinkin aktiivinen!! Sunnuntaina alkoi flunssa, vahva usko että olis influenssa A kyseessä. Kuumeessa häpyhuulet tuntui aralta ja tiistaina jo tosi kipeenä, peilillä tarkkailen huomasin monia pieniä ”mustelmia” (tummat keskiöstä jonka ympärillä punertava reuna) jotka oli selkeästi ”symmetriset” että toisen häpyhuulen kuvio oli melkein kun kopioitu toiselle puolelle.
Gyne epäili herpestä, herpes ja kaikki sukupuolitautitestit tuli negatiivisena mutta antoivat kuitenkin tähän herpes lääkkeet jospa olisi kyse vyöruususta. Oireet niin selkeää lipschutzin haavaumaa.
 
vierailija
Jatko kysymystä vielä! Montako päivää on teillä kivut kestäneet siitä kun haavat ovat ”avautuneet” eli se punainen mustelman näköinen haava on muuttunut kirkkaaksi ja kirvely pahentunut pistäväksi? Ja onko mikään helpottanut oireita? (Muu kun kortisooni tai puuduttavat)
Mikäli oireet ovat uusiutuneet, onko seuraava kipuilu kerta ollut lyhyempi?
 
vierailija
Jatko kysymystä vielä! Montako päivää on teillä kivut kestäneet siitä kun haavat ovat ”avautuneet” eli se punainen mustelman näköinen haava on muuttunut kirkkaaksi ja kirvely pahentunut pistäväksi? Ja onko mikään helpottanut oireita? (Muu kun kortisooni tai puuduttavat)
Mikäli oireet ovat uusiutuneet, onko seuraava kipuilu kerta ollut lyhyempi?
Mulla alkaa nyt kivut helpottaa, avautuminen tapahtui noin 2 viikkoa sitten. Viidestä haavaumasta yksi jäljellä ja hyvää tahtia paranemassa. Mua ei auttanut oikeen mikään muu, kuin xylocain- puudutusvoide, ilmakylvyt ja jokasen virtsaamisen jälkeen alapään suihkuttaminen.

Synnytyksen jälkeen muistelen kyllä jääsiteistä olleen paljon hyötyä alapään haavojen kivun kanssa. Ihan siis vedellä kasteltu kuukautissuoja pakkaseen ja jäisenä alushousujen alle. Voisi olla avuksi, mikäli haavaumat ovat häpyhuulien ulko-osassa.
 
vierailija
Mulla on tää ollut jo monta kertaa :/ Sain diagnoosin 2016 ja haavauma on uusiutunut monesti. Yleensä menee kyllä helposti vuosikin välissä ilman mitään. Kumminkin nyt kahdesti koronan sairastaneena, molemmat kerrat ovat laukaisseet tän lipschutzin haavauman.

Lohdutuksena jos uusiutuminen jännittää on se, että alkuoireet oppii tunnistamaan tosi hyvin ja jos aloittaa hoidon heti, ei kaikki haavaumat pääse edes aukeamaan ennen parantumista. (Tai sitten oireet helpottavat kerta kerralta)

Kamalin tässä vaivassa on musta kumminkin reseptien uusimisen vaikeus. En ole saanut jatkuvia reseptejä, vaan joudun aina olemaan lääkäriin yhteydessä. Koska tää on niin harvinainen moni ei tiedä mistä on kyse ja rumba reseptin uusimiseen on välillä tosi pitkä ja raskas (melkien kun ekaa ketraa olisi diagnosoitavana) joka on tosi väsyttävää. On mulla tosi hyviäkin kokemuksia lääkäreiden kanssa jotka on heti uskonut ja usuinut reseptit suoraan ilman taas gynelle lähettämistä. Koska tää uusiutuu kumminkin tosi harvoin ehtii reseptit aina vanheta joka aiheuttaa aina stressiä saako ne uusittua kuinka vikkelään.

Ihana lukea et täällä on ollut paljon keskustelua vaikka kauheeta että meitä tästä kärsiviä on näin monta. Tää vertaistuki auttaa tosi paljon <3 Kun sain diagnoosin 15 vuotiaana ja sain tietää että tää on tosi harvinainen oli olo tosi yksinäinen niin arvostan että tämmönen palsta on olemassa :)
 
vierailija
Mulla tää vaiva tullu kahden vuoden sisään viitisen kertaa. Jokaisen vähän kovemman flunssan tai koronan yhteydessä. Nykyään mulla on hoitosuhde naistentautien osastolle johon pääsen suoraan ilman jonotuksia. Ekoilla kerroilla istuin tunteja päivystyksessä eikä siellä oikeen kukaan tietänyt mistään mitään😫 hoitona mulle on määrätty puudutegeeliä sekä kortisonivoidetta paikallisesti ja panacodia tai tramalia pahimpaan kipuun. Onneks ei nyt oo parina viimesimpänä kertana ollut kovin pahana ja viikon saikku on riittänyt. Tsemppiä kaikille tähän vaivaan, tiiän mitä käytte läpi ja tää on yhtä tuskaa kun ei ole parantavaa hoitokeinoa😔❤ T. 17v
 
vierailija
Oon lueskellu tätä aina satunnaisesti, itsellä ei diagnoosia kyseisestä vaivasta vaan lukee vaan että sitä epäillään🙃 Eipä tämä varmaan mikään muukaan voi olla, kun oireet täsmäävät täysin. Pitkästä aikaa taas tuli tuttu kuumotus alapäähän ja kukas se siellä taas onkaan🥴 Neljäs kerta itsellä, tulee noin kerran vuodessa kunnon flunssan yhteydessä. En tiiä pitäiskö päivystykseen soitella vai mitä teen, kun on viikonloppu ja sattuu taas niin vitusti (kirjaimellisesti).
 

Yhteistyössä