linnunpoikanen tippunut alas pesästä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja wierass
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mielestäni villien eläinten pitää itse selvitä "ongelmistaan", jos nämä ongelmat eivät ole ihmisen aiheuttamia. Älä tee mitään. Luonto pitää huolen omistaan, tavalla tai toisella.

justiinsa luin lehdestä tänään,kun ihmiset soittaa hätänumeroon noiden pesistä pudonneiden linnunpoikasten takia :headwall: :headwall: sitten ihmetellään,kun linja varattu..kun ihmiset tarvii apua..

Jos poikanen on vielä sulat tupessa ja aivan liian pieni selvitäkseen ilman pesän lämpöä, voit huoletta nostaa sen takaisin pesään. Jos siis näet pesän ja turvallisesti pystyt tämän tekemään. Ei siihen mitään sen kummempaa "ihmisenhajua" jää. Sitten jätätte pesän rauhaan, niin emo kyllä palaa hoitamaan. Linnunpoikasia rengastetaakin pesästä, eikä niitä emo hylkää. Usko pois.

Kyllä mä ainakin siirtäisin sen vaikka hanskoja/hajutonta pyyhettä tai jotain sellaista käyttäen ainakin turvallisempaan paikkaan. En usko että emo sitä enää hylkää jonkun hajun perusteella, koska se ei enää ole pesässä. Asiantuntija toki vois tietää paremmin. Maassa lentokyvytön poikanen on tosi turvaton. Luultavasti poikanen on pudonnut ennen aikojaan pesästä eikä pääse lentoon maasta käsin.
Olen itsekin pelastellut linnunpoikasia koko ikäni. En ole ainakaan huomannut emon hylkäävän. Kerran kävi köpelösti, kun varpusen poikanen tipahti parvekkeelle eikä millään päässyt lentoon. Autoin sitä, mutta poikanenpa eksyi aukealle paikalle, emo sirkutti ja yritti houkutella poikasta suojaan. Mutta harakkapa näki avuttoman linnun ja naps, käytti tilaisuutta hyväksi ja vei mennessään :( Joo, no onhan toi luonnon kiertokulku hyvä asia, mutta tuskin pahasti häiriintyy jos ihminen pelastaa muutaman linnunpojan.

Olen tänään yrittänyt seurata pudonnutta linnun poikasta joka ei pysty lentämään, Minä tein sille maahan pesän että emo voisi houkutella poikasensa siihen turvaan ja laitoin vähän vettä viereen lautaselle.

Alkuperäinen kirjoittaja lentää;11160472:
Mielestäni villien eläinten pitää itse selvitä "ongelmistaan", jos nämä ongelmat eivät ole ihmisen aiheuttamia. Älä tee mitään. Luonto pitää huolen omistaan, tavalla tai toisella.

Niin eli tällä logiikalla ihmistenkin pitäisi vaan selvitä "ongelmistaan", koska luontohan pitää huolen omistaan. Eli syövät, aidsit yms kuolettavat sairaudet voisi jäädä hoitamatta. Luonto hoitaa tavalla tai toisella. Ja hammas-ja lääkäreillekin vaan potkut.

Nyt tunti sitten löydettiin linnunpoikanen ei tiewdetty et ei sais koskee ja vietiin pusikkoon... Nyt se itkee siel yritti lentää mut ei osannu jalat on heikot ja tärisee... Pesä on katolla.

Joo eli eilen huomattiin kun poikanen ensiks roikku räystään välistä mumt myöhemmin oli tippunut. Ja höyhenet on vasta alkanu kasvaa. Parin metrin matkan tippunu, ei pysy jaloillaan, aika heikolta vaikuttaa. mutta hyvin joi vettä. mietin että yrittäskö vielä nostaa pesään vai mitenkä?

Juuri eilen juttelin asiasta valtuutetun lintujen rengastajan kanssa.Hän sanoi että poikaset voi vallan hyvin nostaa takaisin pesään eikä lintuemo niitä hylkää vaikka nosto tapahtuisi paljain käsin.

[QUOTE="maalainen";28661921]Juuri eilen juttelin asiasta valtuutetun lintujen rengastajan kanssa.Hän sanoi että poikaset voi vallan hyvin nostaa takaisin pesään eikä lintuemo niitä hylkää vaikka nosto tapahtuisi paljain käsin.[/QUOTE]

Juuri näin.

Porukoiden pihalla oli pieni linnunpoikanen, oletettavasti tippunut räystään alla olevasta pesästä.
Kissa meni siihen nuuskimaan ja ihmettelemään poikasta, mutta meni vain maate siihen parin metrin päähän. Tipu (oli jo höyhenet ym, mutta ei osannut vielä lentää) onnistui kiipeämään pensaaseen minne emolintu meni sitä sitten ruokkimaan.

Eli eivät todellakaan hylkää poikasta heti jos siihen menee koskemaan, miksi ihmeessä ne niin teksivät?? Jättäisivät oman (terveen) lapsensa rääkymään siihen maahan, kyllä eläimetkin hoitavat poikasiaan eikä vain kohauta olkiaan ja mene tekemään uusia poikasia. Jos linnut huomaavat/tietävät että poikanen on sairas tai tekee kuolemaa, niin silloin varmaan jättävät sen oman onnensa nojaan, mutta eivät tervettä poikasta.

Yksi on jo kuollut.aamulla oli yksi maassa tai oikeastaan saunan kuistilla oleva kuollut tiaisen poikanen.illalla oli kolme muuta poikasta vielä(hengissä olevia)pudonnut kuistille ne olivat suu ammollaan ja yrittivät päästä pystyyn.emon pesä oli ihan siinä yläpuolella mutta kun emo lensi saunalle päin se vain meni pesään eikä huomannut poikasia.äiti teki pienen pesän oksista ja sammaleesta ja laittoi poikaset sinne, minä kaivoin matoja jotka pilkoin ja annoin linnuille.emo huutelee ja ei huomaa poikasia jotka nukkuvat enkä vielä tiedä heräävätkö ne koskaan unesta.:'(

Vasikan liha on erittäin pehmeetä ja mureaa, etenkin kun sen valmistaa oman äitinsä maidosta tehdyssä kermassa keittämällä.
Elämä on julma paikka ja sitten jo kuoleekin pois.
Juutalaisilta uskonto kieltää maidossa ja kermassa poikasten valmistuksen käsittääkseni eettisistä syistä. Tosin talmudissa ei ole juuri mitään eettistä.

Yksi on jo kuollut.aamulla oli yksi maassa tai oikeastaan saunan kuistilla oleva kuollut tiaisen poikanen.illalla oli kolme muuta poikasta vielä(hengissä olevia)pudonnut kuistille ne olivat suu ammollaan ja yrittivät päästä pystyyn.emon pesä oli ihan siinä yläpuolella mutta kun emo lensi saunalle päin se vain meni pesään eikä huomannut poikasia.äiti teki pienen pesän oksista ja sammaleesta ja laittoi poikaset sinne, minä kaivoin matoja jotka pilkoin ja annoin linnuille.emo huutelee ja ei huomaa poikasia jotka nukkuvat enkä vielä tiedä heräävätkö ne koskaan unesta.:'(

Poikaset voi laittaa pesään käyttäen hanskoja tms. Meilllä tippui linnunpönttö alas, jossa pesi sinitiaiset ja pikku poikkaset olivat pudonneeet alas...ehtineet olla max. puoli tuntia. Äkkiä poikaset pesään ja heti tulivat emot niitä ruokkimaan. Nyt lähtivät pesästä terveinä ja onnellisina, että ne pelastettiin takaisin pönttöön.

Totta, jos poikasilla ei ole vielä höyhenpeitettä, niin eivät pärjää luonnossa vielä eli voi laittaa takaisin pönttöön ja ainkaan tiaiset eivät hylkää poikasiaan, jos nopeasti toimii.

Yhteistyössä