Liian vanhako?

• Viestiketjun aloittaja Äiti 36 v
  • Ensimmäinen viesti
mamma-69
et varmasti ole liian vanha lasten saantiin. oma äitini oli 38 kun minulle syntyi pikkusisko, eikä hän ole katunut päivääkään. Anoppi oli 45, kun teki vielä isännälle pikkusiskon, ja hyvin meni ja menee edelleen

Myös mamma -69
Hei! Olen kohta 36v. kolmen lapsen kotiäiti. Mielastäni et ole liian vanha tekemään vielä lisää lapsia. Siitä vaan jos siltä tuntuu. Ikävää,että sulla on tuollainen anoppi. Ehkäpä se on vaan kateutta!?
Sain kuopuksen 33 vuotiaana eli hän on nyt 2v. Isommat ovat 5 ja 6v. Ajattelin kyllä ettei meille en lapsia tule, mutta eihän sitä koskaan tiedä...Se on vaan niin,että tästä "viimmeisen" vauva- ajasta ymmärsi
ottaa kaiken ilon irti ja olen nauttinut koko ajasta. Suosittelen lämpimästi!

Hanhiemo
Kyllä se on tosiaan itsestä kiinni.Tiedän muutaman yli nelikymppisenkin pikkuvauvan äidin ja kun itsellä tipahtaa tänä vuonna 33 mittariin ennen kuutosen syntymää,niin kyllä MÄ tunnen itseni vanhaksi vauvan äidiksi.Ja taas nuoreksi teinien äidiksi,kaikki on niin suhteellista.
=)

mau
Esikoisen sain 35-vuotiaana, toinen tulossa nyt kun olen 37 v. Molemmat raskaudet sujuneet ilman ongelman ongelmaa, joten taitavat vaivat ja jaksaminen olla riippuvaisia enemmänkin yksilökohtaisista eroista kuin (ainakaan pelkästä) iästä. Kolmaskin lapsi on vielä toiveissa, mikäli on tullakseen. Minulle ei liioin kukaan ole onneksi huomautellut iästäni.

Ikinuori
Taidan olla tähän mennessä listan vanhin esikoistaan odottava, olen nyt 37v ja hetikohta lapsen syntymän jälkeen täytän 38v. Silti koen olevani vielä nuori! Olen aina ollut nuorekas, näytän nuoremmalta jne. Ystäväpiirissäni on monta vähän alle tai päälle nelikymppistä ensisynnyttäjää ja kaikki ovat olleet todella tyytyväisiä kokemaansa. Tänä päivänä naiset ovat vanhempia kuin ennen kun saavat esikoisiaan, ei ole niin yleistä enää että on "vain" parikymppinen saadessaan lapsensa. Nykyisin opiskellaan pitkään (itse opiskelin 29-vuotiaaksi) ja mietitään tarkkaan kenen kanssa perhe perustetaan. Itse olin naimisissa pari vuotta vajaa kolmekymppisenä, mutta mies oli väärä, joten ei tehty (onneksi) lapsia. Muutama vuosi sitten löysin "sen oikean" ja nyt on vihdoin lasten aika. Jos tämä raskaus sujuu hyvin (niinkuin on tähän asti sujunut), niin perään vaan toinen ja sitten saa olla siinä. =) Minunlaisiani mammoja on paljon, trendi on tähän suuntaan siirtymässä, joten te, jotka paheksutte vanhempia mammoja - too bad. Meille vanhemmille mammoille ja meitä ymmärtäville - tsemppiä ja kaikkea hyvää niin odotusaikanakin kuin lasten syntymän jälkeen! :hug:
Toivoopi ikinuori 37v, raskausviikko 23 menossa ja poika tulossa!

Nomian laiskana
Ethän sä mikään vanha ole!! Tuttavani oli reilusti päälle 40 kun vielä yhden lapsen halusi ja saikin!

Eiköhän tuokin ole siitä kiinni, miten itse tunnet jaksavasi. Ja mun mielestä jokainen tehköön niin kuin haluaa. Eiköhän tuo kroppa sitten sano kun aletaan olla liian vanhoja, siis vaihdevuodet siellä sitten eteen tulee.

Minä 37-v ja mies 34-v, ensimmäistä vauvaa kumpikin odotellaan. Rv. 27. Hyvin on mennyt, elämäni parasta aikaa elän. Juoksut on juostu ja itkut itketty kantapään kautta. Nyt elämä kaikin puolin tasapainossa elämänkokemuksen myötä. Nuorekas ja vauhdikas elämäntapa saa jatkua edelleenkin (harrastuksia, matkustelua jne). Työpaikalla kesätyöntekijä hämmästyi kuullessani ikäni, luuli nuoremmaksi. Ei muuta kuin suuta messingille ja aurinkoista kesää!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2005 klo 23:49 yrttitarhurikatti kirjoitti:
Eiköhän noi ole lähinnä henkilökohtasia mielipiteitä. Mä en aio tehdä lapsia 35 ikävuoden jälkeen, koska mielestäni alan olla silloin liian vanha. Mutta joku toinen taas tekee lapsia vielä yli nelikymppisenä, eikä tunne itseään liian vanhaksi. Tärkeintä on oma jaksaminen, ei muiden mielipiteet.
Aivan kuin minun ajatukseni. Olen nyt 31 vuotta, marraskuussa 32 ja kolmatta odotan. Esikoisen sain 23 vuotiaana ja toisen 30 vuotiaana. Iästä on omat etunsakin, mutta kyllä nuorempana jaksoi paljon paremmin. :D Onneksi esikoinen kohta 8 ja innokas apuri. :LOL: Mies on 36 vuotta ja sanoi minulle, että jos kolmas hankitaan se tehdään nyt. Hän kokee olevansa jo kohta pappaiässä. Joten meillä sitten kolmannen jälkeen lapsiluku täysi. :heart:

lippa

anopille luu kurkkuun, ettei hyppele silmille. ;)
minä ojensin kerran ja sen jälkeen ollut siivosti vuosia, nyt jopa ystävä. Ihmeitä tapahtuu.

ja harva meista täälläkään on voinut alkaa pyöräytellä vauvoja hamaassa nuoruudessa.

Hyvä vaan, kun viitsitään tehdä lapsia!

äiti -68
juu et tosiaankaan ole liian vanha tekemään vielä ties miten monta lasta. itse olen 37 vuotias ja meillä on neljä lasta joista nuorin on viisi kuukautta. minusta jokainen päättää itse oman miehen kanssa onko vielä aikaa tehdä lapsia vai joko käännetään nokka ehtoota päin... anopista sen verran että kun pitää välimatkaa silleen et käy kerran kolmeen vuoteen niin eihän se reppana anää edes muista miten vanha olen... heh ei vaiskaan kyllä niitä mukaviakin anoppeja löytyy..pidä vaan päätöksestä kiinni

Marja72
Hei kaikille palstalaisille,

olipa mukava lueskella lähellä omaa ikääni olevien äitien ja tulevien äitien kommentteja. Itse olen 33 vuotias ja odottelen esikoista. Vaavin pitäisi putkahtaa maailmaan helmi-maaliskuun vaihteessa.

Omaa ikääni en ole niinkään ensi synnyttäjänä miettinyt, pikemminkin kohtuullisen tuoreen parisuhteen (2v) jaksamista lapsen tulon jälkeen. Olisin vielä mielelläni viettänyt aikaa vuoden-pari mieheni kanssa kaksin.

Kumpikaan kun ei vauvakeskustelua käydessämme uskonut tähän, että kerrasta nappaa. Nyt sitten hyperventiloidaan (tai minä ventiloin!) paperipussin kanssa ja yritetään sopeutua ajatukseen, että meistä on tulossa vanhemmat. Vielä on suurin osa ajatuksista suht negatiivisia mutta parempaan suuntaan ovat menossa. Kai.

Onko muita, joiden ensireagtio on hirvitys? :attn:

navigator
:LOL: :LOL: nauraa saisit anopillesi hänen kommenttiaan.Et sä mikään vanha ole lasta saamaan.Siskoni täyttää loppuvuodesta 42 ja hän sain kolmannen lapsensa toukokuussa, tyttäreni kummitäti sai 41v kolmannen lapsensa.Monet saavat vielä yli 40v lapsia ja eivät ole liian vanhoja siihen

Kuules, kun olin synnyttämässä esikoista viereisessä pedissä oli äiti joka myös sai esikoisensa. Minä olin 18 ja hän 42.
Molemmat oltiin ylpeitä ja onnellisia... Toisella oli elämänkokemusta ja toisella nuoruutta. Molempi parempi.

Yhteistyössä