Liian runsaat kuukautiset

• Viestiketjun aloittaja kippurassa
  • Ensimmäinen viesti
kippurassa
Onko liianrunsaisiin/kivuliaisiin kuukautisiin mitään helpotuskeinoa, muuta kuin e-pillerit?

Menkat kestävät 5-8 päivää ja 2-3 päivää kestää kova vatsa ja selkä kipu. Menkat ovat niin runsaat että joudun käyttämään tamppoonia ja sidettä yhtäaikaan ja silti meinaa tulla ylilaitojen ja vaihtamassa saa käydä vähintään 2 tunnin välein. Veren mukana tulee myös isoja hyytymiä. Kuukuppia olen kokeillut, mutta siitä ei oikein tullut mun juttu.

Pampolina
Hormonikierukka tai e-pillerit ainakin vähentävät vuotoja.(ellei raskaus ole toiveissa) Tietenkin korkea verenpaine, laskimotulppariski,ikä, ylipaino ym. vaikuttaa pillereiden hankintaan.

Hormonikierukka... Mulla oli yhtä runsaat ja kivuliaat kuin sulla mutta vuotopäiviä oli 7-14. Hormonikierukka vähensi vuodot, vuoden ajan oli yhtä monta päivää tosin vuotoa, mutta selvisin vähemmällä siteen vaihtovälillä. Nyt kun asetuksesta on 1 ja puoli vuotta, on päivätkin vähentyneet puoleen.

Mulla myös runsaat menkat ja elelen yöside housuissa ja äisin pari sidettä taiteiltu housuun(plus kahet alkkarit tukemassa) ja silti voi tulla ohi jostain. Mulla ei oo menkkakipuja mutta muuten ollut outoja kovia kipukohtauksia ja välivuotoja. Kerran ollut gynellä ja mitään selvää ei nähny joten taas pe omalääkäriin ja gynelähete.
Noi sun kivut kuulostaa esim. endolta. Googlaa endometrioosi ja varaa lääkäriaika. Kannattaa tutkia ennen kuin mitään horm.kierukoita sinne aletaan laittaan jne...

ap
Alkuperäinen kirjoittaja minä myös:
Taudin mini on menorragia= todella runsaat kuukautiset.
Lääke on Caprilon eli traneksaanihappo valmiste.
Sillä minä olen pärjännyt jo monta vuotta.
Kertoisitko lisää tästä valmisteesta, mitä se on miten käytetään, mitä maksaa jne ... KIITOS

ap
Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Mulla myös runsaat menkat ja elelen yöside housuissa ja äisin pari sidettä taiteiltu housuun(plus kahet alkkarit tukemassa) ja silti voi tulla ohi jostain. Mulla ei oo menkkakipuja mutta muuten ollut outoja kovia kipukohtauksia ja välivuotoja. Kerran ollut gynellä ja mitään selvää ei nähny joten taas pe omalääkäriin ja gynelähete.
Noi sun kivut kuulostaa esim. endolta. Googlaa endometrioosi ja varaa lääkäriaika. Kannattaa tutkia ennen kuin mitään horm.kierukoita sinne aletaan laittaan jne...
Jos on endometrioosi niin eikö silloin kipuja olisi myös muunakin aikana. Mulla on kovat kivut vain menkkojen aikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Jos on endometrioosi niin eikö silloin kipuja olisi myös muunakin aikana. Mulla on kovat kivut vain menkkojen aikaan.
Oireet vaihtelee ihmisillä kovasti mutta pääasiahan on, että tutkitutat nyt ensin onko jokin syy mikä tarvitsisi hoitoa joka kovan vuodon aiheuttaa :hug:

hormoonikierukikkaa olen joskus harkinnut, mutta eikös se oteta kuitenkin aika pitkäksi aikaa? Mitä kierukan laitto maksaa?
n. 5 vuotta saa olla paikoillaan kierukka. Meilläpäin ensimmäisen saa ilmaiseksi, seuraava maksaa n.160e. On aika edullinen kuitenkin, kun on viisi vuotta paikallaan. :)

minä myös
Alkuperäinen kirjoittaja minä myös:
Taudin mini on menorragia= todella runsaat kuukautiset.
Lääke on Caprilon eli traneksaanihappo valmiste.
Sillä minä olen pärjännyt jo monta vuotta.
Kertoisitko lisää tästä valmisteesta, mitä se on miten käytetään, mitä maksaa jne ... KIITOS
Ihan reseptivalmiste on, tabletteja. Lääkäri kertoo kyl sulle oman annostuksen, mut mulla on niin et otan 2:sesta vuotopäivästä lähtien kolmenä päivänä peräkkäin 3 tablettia päivässä ja vuoto pysyy niinä päivinä hyvin kurissa, ei ohi vuotoja eikä juuri kipuja.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaaja:
hormoonikierukikkaa olen joskus harkinnut, mutta eikös se oteta kuitenkin aika pitkäksi aikaa? Mitä kierukan laitto maksaa?
n. 5 vuotta saa olla paikoillaan kierukka. Meilläpäin ensimmäisen saa ilmaiseksi, seuraava maksaa n.160e. On aika edullinen kuitenkin, kun on viisi vuotta paikallaan. :)
Meillä Tampereella ei saa ekaa ilmaiseksi :(

maorva-74
Itsellä vuotanut alapää kuin vesihana viimeiset 22-vuotta. Caprilon valmistetta kokeillut myös, annostuksella 2x3, eikä todellakaan muuttunut miksikään vuodot. Nyt ollut hormoni kierukka ja todella tyytyväinen olen ollut. Pientä vuotoa on ollut silloin tällöin, ja toivon mukaan jäis nekin pois =) Itse sain h-kierukan ilmaiseksi terveyskeskuksesta, koska se tuli sairauden hoitoon. (Eli runsaat kuukautiset). Ja asun Liedossa, en tiedä miten muualla toimitaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Lämpöpallohoitoa suosittelen, jos ei enää raskaustoiveita.
Tähän minäkin olin sterilisaation yhteydessä menossa.3 kertaa yrittivät,mutta ei onnistunut hoito kohdallani :( Nyt kokeilussa parin kierron ajan lääkehoito ja jos ei tehoa, niin lääkäri puhui kohdunpoistosta.

Yhteistyössä