Liian runsaat kuukautiset synnytyksen jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piipari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

piipari

Vieras
Synnytin 5 kk sitten ja ensimmäiset kuukautiset alkoivat tämän viikon maanantaina - erittäin runsaina - ja jatkuvat vieläkin yhtä runsaina nyt viidentenäkin päivänä eikä heikkenemistä ole näkyvissä. Aikaisemmin kuukautisvuotoa oli lähinnä kahtena ensimmäisenä vuotopäivänä ja sen jälkeen ehkä 3 päivää vaaleaa tuhrua. Onko taas näin runsaat normaaleja, pitäisikö huolestua mahd. verenhukasta ja käydä lääkärissä tarkistuttamassa, että ne ylipäänsä ovat kuukautiset eikä jotain muuta verenvuotoa?

Mulla oli ihan samanlaiset ekat menkat synnytyksen jälkeen. Tosi runsaat ja kestivät n viikon. Koko ajan sai käyttää isoja siteitä ja yölläkin käydä vaihtamassa. Toiset menkat olikin sitten taas ihan normaalit ja sellaiset kun mulla on ennenkin ollut. Neuvolassa sanoi, että ihan normaalia. Kyllä se todennäköisesti siitä tasaantuu kun muutamat kuukautiset ovat tulleet. Ja ellei, niin sitten kantsii jutella neuvolassa tai jossain..

Mulla oli ennen niukat menkat.Nyt sectiosta aikaa 2,5 v ja sen jälkeen vuoto ollut tosi runsasta!Ihan huomattava ero vuodon määrässä.Ehkäisy auttaa hieman mutta ilman sitä ei ollenkaan mukavaa verrattuna entiseen...Ei ainakaan mulla ole vuoto tasoittunut.

miksette hakeudu lääkäriin, jos on noin runsaat menkat..?

mä sain gynekologilta ihan veren vuotoa hillitsevän lääkityksen (caprilon), koska menkat olivat todella runsaat. Hemoglobiini laski eikä mikään tamponi pitänyt. Kuparikierukka kiellettiin myös, koska se lisää vuotoa. itsekin odottelin miltei vuoden ennen kuin älysin, ettei tämän nyt ihan näin kuulu olla. lääkäriin vaan, ei toi normaalia ole.

Keskiviikkona alkoi ja synnytyksestä 6 kk. Vessassa saa käydä useamman kerran yössä ja siltikin sänky on aamulla niin kuin olis sikaa teurastettu:) Ennen kuukautisia hädin tuskin oli ollenkaan, mutta nyt 4. päivä menossa eikä näy vuoto vähenevän. Aattelin odottaa seuraavia kuukautisia ja sitten ottaa yhteyttä lääkäriin.

Minulla myös runsastuivat kuukautiset tosi paljon viimeisen sektion jälkeen. Samalla poikkaistiin putket, saattaahan sekin vaikuttaa. Sain caprilonia, joka hillitsee vuotoa hieman (kävin myös kohdusta otattamassa näytteen - ihan solumuunnoksia ajatellen - ei mukavaa, kannattaa kuitenkin), nyt syön kolmatta kiertoa keltarauhashormonia, joka tasoittaa ainakin minulla menkkoja siedettäviksi.

Minulla ongelmaan liittyy myös ovulaation jälkeen verinen valkovuoto, joka kestää vuorokauden verran.

Voi kun pääsis koko kohdusta eroon!

Täällä myös ensimmäiset kuukautiset synnytyksen jälkeen ihan mahdottoman runsaat, meinasin pyörtyä useaan otteeseen eilen illalla ja yöllä... aamullakin vielä huono olo. Onneksi oli pakettti kertakäyttövaippoja tallessa. Onko toisaan normaalia, etä ekat kuukautiset näin mahdottomat, vai olisiko kuitenkin syynä keskenmeno? ehkä neuvolassa vain eivät halua kertoa. Edellisen raskaustestin tein 2,5 kk sitten joulukuun alussa, kun olin menossa kynelle käymään; silloin hän sanoi, ettei kuukautisten tulosta merkkiäkään ts. kohdun limakalvot aivan ohuet. Mitään raskausoireita ei ole ollut, mutta viikko sitten kyllä katsoin, että maha kyllä vähän pömpöttää, ja painokin vihdoin noussut, kun pojan imetys vähentynyt. Imettäessä on kyllä ollut alavatsakipuja.

Pientä tuhruvuotoa oli siis ollut jo pari päivää, mutta sitten eilen poikaa yöunille imettäessä alkoi alavatsaa todella kivistää ja tunsin jo, että nyt alkaa todella vuotaa. Vuotoa jatkui aivan hirveänä n. 4 tuntia, kunnes laantui yön edetessä.

Toinen lapsi olisi enemmän kuin tervetullut. Oli asia miten päin vain, niin vaikuttaa sitä, että hedelmällisyys joka tapauksessa on palannut / palailemassa! mitenkähän nopeasti tässä olisi toivoa raskautua uudelleen :)

Normaaliudesta en tiedä, mutta mulla on kummankin synnytyksen jälkeen menkat olleet aika runsaat. Vuoto on sitten muutaman kierron jälkeen vähentynyt, viimeksi taisi olla tavallista runsaampaa niin kauan kun imetin.

Soitin myös neuvolaan, ja sanoivat, että "normaalia" on. Oli muuten aikamoinen verenhukka: punnitsin siteet eli vaipat ja vähensin kuivien painon: reilussa kahdessa vuorokaudessa vuotoa 700 g, ja varmaan saman verran mennyt pönttöön / vessan lattialle / pyyhkeisiin. Olo on vieläkin ihan puolikuollut ja voimaton, koko ajan päänsärkyäkin, vaikka olen yrittänyt juoda paljon (ja aloittanut raudan syönnin). Ei tule mitään, jos seuraavatkin menkat läheskään samanlaiset!

Olen kuullut että aika yleistä on, ja voi jäädäkin runsaammiksi. Tutulla ekan lapsen jälkeen runsastui, toisen jälkeen vielä lisää niin että meno oli mahdotonta. 4-5 vuotta sen hehtaarivuodon kanssa tuskasteli, kunnes sai lääkäristä avun.

minulla ekan lapsen jälkeen jälkivuoto kesti 4 viikkoa ja sen loppumisesta 2 viikon päästä alkoi ekat menkat tosi runsaana. seuraavat menka tulivat kaksi viikkoa ekojen jälkeen ja näin muistaakseni oli vielä seuraavienkin kanssa, eli kierto sekaisin ja runsansta vuotoa, lähes koko ajan... ;)
nyt tokan lapsen syntymästä kulunut 2,5 kk, jälkivuoto kesti 8 viikkoa (kohtuun jäänyt ihan pientä istukan ripettä joka vuoteli pitkään, näin sanoi lääkäri jälkitarkastuksessa). ja taas sama juttu kun ekan lapsen jälkeen: menkat alkoi heti vaikka täysimetän ja kesti viikon. kierto 14 vrk (arrggh!!!) ja vuotaa kuin seula. pyörryttää ja heikottaa, turvottaa ja voin pahoin! nyt kävin lääkärillä ja koska Caprillonia ei voi syödä imettäessä (vähentää vuotoa) niin antoi minipillerit joskos ne auttaisivat.. en uskalla kokeilla jos koko homma menee vielä enemmän sekaisin. hormonit siis jylläävät!

Täällä kans kärsitään parasta aikaa todella kovasta vuodosta. Ja kyseessä siis tosiaan ekat menkat synnytyksen jälkeen eli n. 15 viikkoa on synnytyksestä. Homma alkoi niin kuin minulla aina on tavallisesti alkaneet eli parin päivän tiputteluvuodolla ja sen jälkeen sitten kunnolla. Aina ovat olleet suht runsaat mutta nyt tulee oikein tulvimalla. Hyvä, että joku oli kaivanut tämän ketjun esiin, sillä itse juuri päivällä mietin, että onkohan tämä enää normaalia. Kaipa se nyt on vain lusittava, eihän se muu auta :) Mutta toivon tosiaan, että eivät jää tällaisiksi.

Itse kärvistelin vuotoni kanssa 6 viikkoa ja vuoto oli todella runsasta... tunnin välein piti side vaihtaa ja siltikin oli toisinaan "vuotanut yli". Vuoto saatiin loppumaan primolut-kuurilla, jonka jälkeen aloitin epillerit kuukautisten alettua. Kuukautiset tulivat taas yhtä runsaina ja kestivät muistaakseni neljä viikkoa. Seuraavat kuukautiset tulivat normaalisti ja kestivät 5pvä, mutta vuoto oli ensimmäisinä päivinä edelleen todella runsasta. Minun kohdalla pillerit lopulta saivat sitten kuukautiset normaaleiksi"... mutta mielestäni ei kannata odotella vaan hakeutua lääkäriin, jotta saa edes niitä vuotoa vähentäviä lääkkeitä...

Onkos teillä muilla episiotomian kokeneilla samaa ongelmaa, että veri valuu eppariarven muodostamaa "kourua" pitkin sivulle? Tosi kiva tämäkin, vuoto on raskautta edeltävää aikaa runsaampaa ja osa vuodosta menee vähän väliä ohi reunasiivekkeenkin, kiitos tuon epparin. Nyt on pakko käyttää tamponeja, vaikka niiden käyttö on hankalampaa. Sitten vielä saa pelätä riittääkö niiden imuteho ja pitää pahimpina päivinä käyttää sekä tamponia että sidettä. Kuukautiset olleet yli puoli vuotta, synnytyksestä aikaa reilusti yli vuosi.

Yhteistyössä