Liian pitkälle päässyt tilanne - miten korjata taaperon rytmi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "väsynyt äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"väsynyt äiti"

Vieras
Ikää pojalla nyt 2v2kk. Aina ollut melko vähäuninen tapaus,ja luulimme jo että on lopettamassa päiväunet. Nyt tilanne on kuitenkin lipsunut todella huonoon suuntaan,ja tarvitsisimme apua/neuvoja miten saisimme sen korjattua.
Nyt pojan "rytmi" on suunnilleen tällanen:
-aamulla herää n 7.30-8.30
-aamupäivän aikana ulkoillaan/tavataan kavereita/käydään kaupoissa tms
-lounas n 12-13 riippuen aamupalasta (mihin aikaan on syöny ja mitä)
-lounaan jälkeen kova yritys saada lapsi nukkumaan,mutta tämä taistelee vastaan eikä aina edes vaikuta väsyneeltä.. joten leikitään sitten.
-jossain vaiheessa välipalaa
-leikit tms (välillä tavataan kavereita/isovanhempia,joskus käydään kaupassa tms) jatkuu,mutta usein poika nukahtaa "pystyyn" joskus 16-17 välillä.
-ollaan annettu nukkua ihan maksimissaan tunti
-päivällinen siinä 18-19 maissa
-n 21 iltapalan kautta iltapuuhat ja nukkumaanmeno-yritys,turhaan..
-lapsi nukahtaa "vahingossa" (vanhemman sylissä videoita katsellen/kirjaa lukien tms) n 23-00.

Tilanne on siis todella kaoottinen. Olen raskaana ja mies tekee pitkää työpäivää,eli yhteistä aikaa miehen kanssa ei ole käytännössä lainkaan,plus molemmilla jatkuvasti hermot kireellä tämän tilanteen takia.

Auttakaa siis.. En kaipaa syyttelyä tai "mitäs oot päästäny tilanteen noin pahaksi"-kommentteja,vaan käytännön neuvoja mitä pitäis tehdä? Kannattaisko luopua toivosta ja yrittää saada poika pidettyä hereillä aamusta iltaan,miten? Tähän vielä lisäys että jos ei nuku päiväunia niin ilta n 18-> on ihan järkyttävää ylikierroksilla paahtamista,lapsella superlyhyt pinna eikä jaksa keskittyä mihinkään..ja yöunille ei siltikään saa nukahtamaan ennen 21. Tai jos saa,niin aamulla herää viideltä..

Miten saisin lapsen ajoissa päiväunille?? Auttaisko tiukka rytmistä kiinni pitäminen,oppisko lapsi esim muutamassa viikossa uuden "toimintamallin",miten?

Mulla on 2v5kk täysin samanlainen tapaus, ei nuku päiväunia, tai jos nukkuu niin nukahtaa 2 tunnin nukutusrumban päätteeksi klo 14 ja sitten ei meinaa saada häntä hereille. Niinä päivinä kun ei nuku päikkäreitä niin nukahtaa sohvalle, rattaisiin tms. ihan väkisin ja 10min unet riittää siihen et illalla ei uni vaan tule ja kukkuu puolille öin.

En osaa sanoa mikä auttaa, mutta toivon todellakin että aika!!!

Yrittäisin ensinnäkin saada ateriat vähän aikaisemmaksi, koska ne antaa virtaa ja ovat tärkeä osa päivän rytmittämistä! Esim aamiainen 8.00, lounas 11, välipala 14, päivällinen 16.30, iltapala 19. Päiväuniaika voisi olla 12-13 välillä, vaikkei lapsi nukahtaisikaan niin voisi silti yrittää tunnin makailla sen kanssa hämärässä, lepoa se tylsänä valveilla makoilukin on.

Menetkö illalla lapsen kanssa nukkumaan? Jos lapsi vaistoaa että hänen nukkuminen on harmittavaa ja vanhemmat tekee sit jotain muuta joka vaikuttaa kivalta, niin eipähän nuku! Iltapalasta saa olla hyvinkin tunti ennen nukkumaanmenoa. Toiset tarvii tylsän iltapuhteen rauhoittuakseen, toiset taas jotain mielihyvän tekemistä (esim kirjoja, kylpemistä, kutittelua ja kikatusta)

Kirjoita haluttu päivärytmi aterioineen paperille ja mieti onnistuuko se teillä, myöhästymättä. Sitten vain yhdessä tuumin kokeilemaan =) parissa viikossa sen oppii jos se on edes luontuakseen.

Jättäisin päiväunet välistä. Pitää väkisin pitää hereillä ja sänkyyn jo sitten puol kahdeksan vaikka. 18 kun alkaa meno olla hurjaa, niin voi käydä pesulla, se kuluttaa aikaa hyvin. klo 19 iltapala ja 19.30 sänkyyn. Ja pitää kiinni siitä, että lapsi pysyy siellä sängyssä. Kun ei päästä häntä sängystä poistumaan niin kyllä hän sinne nukahtaa. Varmasti on väsynyt, mutta jos ylikierroksilla käy niin nukahtaminen on hankalaa. Ja nuo tunnin iltaunet vaikuttaa paljon unensaantiin, siksi nyt menee myöhään nukkumaan.

Voi ottaa viikon tai kaks ennenkuin homma vasta luistaa. Mutta pidä kiinni rutiineista ja kellonajoista, eiköhän se siitä. Ja pitkä pinna ensimmisiin päiviin, lapsen takaisin sänkyyn viemistä vaikka sitten tuhat kertaa illassa.

Suosittelisin ehkä vielä lyhentämään päiväunia, eikö puoli tuntiakin jo riittäisi? Oletko varma, että taapero tarvitsee enää päiväunia? Eikö lepohetki / rauhoittuminen esim. kirjan kanssa riitäisi. entä jos vain siinä vaiheessa kun "pystyyn nukahtamis" vaihe tulee lähdette esim. ulos? Laitat lapsen sitten nukkumaan jo seitsemältä.
Mutta mielestäni aikaisin herää jos ottaa huomioon moneltako laittaa nukkumaan.. Itselläni on kolme vuotias joka ei nuku päiväunia mutta kiskaisee 12h yöunta. Meillä päiväunta hän ei ole nukkunut vuoteen... Itse tietenkin tiedät oman tilanteesi parhaiten, kokeile mikä sinun lapsellasi toimii! Voimia! Rytmin muuttaminen koettelee kyllä sekä lasta että aikuista.

yrittäisin saada rytmin niin, että heräisi aamulla aikaisemmin eli tyyliin 7.00 ylös. ruokailu 12 ja sitten päiväunille, lepohetki on oltava tuon ikäisellä. sitten illalla nukkumaan 19-20 välillä.

Mä oon varmaan paha äiti mut oon pakottanu lapset päiväunille ja unille... Joskus oon joutunu makaan vieressä ja halaamalla pitämään lapsen aloillaan, oon pitäny huutavaa rimpuilevaa lasta käsistäkin kiinni niin että varmaan on sattunu kun on siinä venkoillut.. Kyllä ne rajojen kokeilu kaudet nopeesti ohikin menee ja paris viikos ellei paris päiväs ne oppii uusille tavoille. Meillä tällä hetkel tehoo "ei nukkumaan" itkuihin se et saa valita sadun sinne luettavaksi tai valita unikaverit (vaikka läjän pikkuautoja)..

Meillä samanikäinen ja melkoilailla samalla päivärytmillä mennään, mutta meillä nukkumaanmeno onnistuu klo 21.30-22 aikoihin. Optimaalinen päikkäriaika meidän pojalla tuntuu olevan klo 14, sitä ennen ei häntä saa nukahtamaan omaan sänkyyn millään. Päikkäreille nukuttaminen onnistuu vain siten, että itse istun vieressä ja vahdin, että ei lähdi juoksentelemaan minnekään. Helpoiten päikkärit saa hoidettua niin, että lähdetään rattailla kaupoille tai kävelylenkille, tai sitten autolla jonnekin. Rattaisiin ja autoon nukahtaa helposti.

En osaa mitään erityisiä kikkoja antaa, mutta meidän päivärytmiin verrattuna teillä on ruoka-ajat myöhemmin kuin meillä. Me syödään lounas n. klo 11-12 riippumatta siitä mitä aamulla on tehty/syöty. Näin saan rytmistä kiinni, vaikka välillä nukuttaisi pitkään tai ei ehditä ulkoilemaan. Aina ei ruoka silloin maistu, mutta syö minkä syö ja sitten päiväunille. Meidän esikoinen oli aikoinaan huono nukahtamaan, eikä koskaan oikeastaan tottunut nukkumaan päiväunia sisällä. Aikani taistelin, mutta sitten päiväunista luovuttiin noin 2,5 vuotiaana ja alkoi nukahtaa illalla klo 19-20. Tämä nyt 2-vuotias kuopus nukahtaa helposti päiväunille, mutta illalla saattaa pyöriä pitkäänkin.
Välipala syödään n. klo 14.30-15, sit ulos tai jotain leikkejä tms. Iltaruoka klo 17-18 ja iltapala n. klo 19-19.30. Pyrin siihen, että iltaisin ollaan sängyssä viimeistään kahdeksalta. Luetaan iltasatu, sammutetaan valot ja sen jälkeen ei sängystä poistuta, vaikka unta haettaisiin tunti tai kaksi. Olen lastenhuoneessa niin kauan, että nukahtavat. Meillä ei ole koskaan toiminut se takaisin sänkyyn kantaminen, siitä on molempien kanssa tullut vaan kahta kauheampi härdelli, eikä kukaan nuku sen jälkeen.

Tsemppiä teille, minäkin olen raskaana ja tiedän miltä tuntuu, kun illalla haluaisi jo omaa rauhaa eikä lapset nukahdakaan...

Minun lapseni lopetti pikkuisen päälle 2v päiväunet kokonaan. Ei nukkunut kuin automatkoilla :) Kun päiväunet jäi pois niin iltaunille meni sitten jo klo 20 maissa.

Teillä on kyllä hurjan myöhään nuo ruokailut... kannattaisi niitä rukata paremmille ajoille, niinkuin joku muukin ehdotti.

Vielä lisään, et rytmi kuulosti musta ihan hyvältä muuten ( samanlainen kuin meillä), 2,5v ja 4v nukkuu 13-16 n. parin tunnin unet ja 21 mennessä nukkuvat yöuniaan.

meillä oli vähän samanlainen taapero, lopetti päiväunet 2 v, meni nukkumaan 22.30 ja heräsi 8-9 aikaan ja heräili yöllä 3-4 kertaa.
Ja samoihin aikoihin olin raskaana, kakkonen syntyi kun esikoinen oli 2 v 9 kk.
Stressasihan tuo kovasti mutta liekö toinen lapsi oli niin rasittava vai mitä mutta vähän yli kolmevuotiaana tuli parempi rytmi, nukkumaan yhdeksältä ja herää noin yhdeksän aikaan. (Tuo rytmi sopii meille hyvin, en tiedä miksi lapset pitäisi aina herättää joskus kuudelta tai seitsemältä jos ei ole pakko...)

Kiitos..

Sinä "vieras" joka tosta ateriarytmistä kirjotit,niin milläs annat aamupalan klo 8 jos lapsi herää 8.30?
Lounas on noin "myöhään" koska aiemmin harvoin maistuu ruoka kunnolla.. Välipalaa en mitään "isoa" anna joka päivä,koska muuten ei taas toi päiväruoka maistu kun joskus illalla vasta..

Kuten sanoin,lapsi on aina ollut vähäunista sorttia.. 8-9h yöunet on hänelle (valitettavasti) ihan normaali.

Voipi olla että tuun tässä seuraavien viikkojen aikana purkautumaan tänne millon mistäkin,yritän ottaa tiukan linjan heti huomisaamusta lähtien..Toivottavasti saan miehen ja äitini (hoitaa poikaa aina välillä kun mulla omia menoja) mukaan "taistelurintamaan". Äsken vein syliini nukahtaneen taaperon sänkyynsä,joten nyt painun itse iltapalan ja -pesun kautta peiton alle. Kiitos vielä asiallisista vastauksista,lisääkin saa laittaa!

ps poika nukkuu pinniksessä joten ei pääse sieltä itse pois,mutta jos ei nuku ei viihdy siellä hetkeäkään vaan karjuu raivopäisenä..

Säätäisin noita aterioita kyllä. Jos herää 7.30, niin kahdeksalta aamupala. SItten klo11 lounas, jonka jälkeen jouhevasti päiväunille, jotta uniaika sijoittuu viim. 12-14 väliin. Sitten välipala, päivällinen siinä 16.30...iltapala siinä 19 maissa ja nukkumaan viim klo 20.

Uuteen rytmiin tottumisessa menee oma aikansa - parisen viikkoa keskimäärin - mutta älä luovuta vaan ole systemaattinen ja rauhallisen rento. Ajoissa saat päiväunille, kun aikaistat lounasta siihen yhdentoista pintaan ja aterioinnin jälkeen siirrytte suoraan päiväunipuuhiin. Vesselin kanssa voit itsekin ottaa pienet tirsat mainiosti, sitten jaksaa hyvin iltapäivän .)!

Tsemppiä!

Herättäisin aamulla 7, kunnon ulkoilu, 11 lounas. Lähdet lapsen viereen pötköttämään hämärään huoneeseen, vaikka luette tai kuuntelette musiikkia. Saat itsekin levättyä, jospa vaikka lapsikin nukahtaa. Päivällinen 16:30, iltapala 19:30, sen jälkeen ei enää juoksua ja riehumista. Tosiaan lapsilla noita kausia, voi olla,että vielä nukkuukin päikkärit.

[QUOTE="väsynyt äiti";25398908]Kiitos..

Sinä "vieras" joka tosta ateriarytmistä kirjotit,niin milläs annat aamupalan klo 8 jos lapsi herää 8.30?
Lounas on noin "myöhään" koska aiemmin harvoin maistuu ruoka kunnolla.. Välipalaa en mitään "isoa" anna joka päivä,koska muuten ei taas toi päiväruoka maistu kun joskus illalla vasta..

Kuten sanoin,lapsi on aina ollut vähäunista sorttia.. 8-9h yöunet on hänelle (valitettavasti) ihan normaali.

Voipi olla että tuun tässä seuraavien viikkojen aikana purkautumaan tänne millon mistäkin,yritän ottaa tiukan linjan heti huomisaamusta lähtien..Toivottavasti saan miehen ja äitini (hoitaa poikaa aina välillä kun mulla omia menoja) mukaan "taistelurintamaan". Äsken vein syliini nukahtaneen taaperon sänkyynsä,joten nyt painun itse iltapalan ja -pesun kautta peiton alle. Kiitos vielä asiallisista vastauksista,lisääkin saa laittaa!

ps poika nukkuu pinniksessä joten ei pääse sieltä itse pois,mutta jos ei nuku ei viihdy siellä hetkeäkään vaan karjuu raivopäisenä..[/QUOTE]

... en ole aiempi kommentoija, mutta jatkan..

Vaihtoehto 1:
Mitäs jos herättäisit lapsen klo 7.30? Saisit kaikkea aikaistettua ja varmasti lapsi nukahtaisi päiväunille ekana päivänä (jos on mennyt klo 23 nukkumaan edellisiltana) ja siitä rytmi voisi kääntyä.

Vaihtoehto 2:
Jos haluat jättää päiväunet pois, kokeile iltaulkoilua: lähdette pihalle iltaruuan jälkeen vaikka 45 minuutiksi. Sitten iltapesut ja pusut ja lapsi saa hyvinkin olla unten mailla viim. klo 21.

[QUOTE="vieras";25398927]Herättäisin aamulla 7, kunnon ulkoilu, 11 lounas. Lähdet lapsen viereen pötköttämään hämärään huoneeseen, vaikka luette tai kuuntelette musiikkia. Saat itsekin levättyä, jospa vaikka lapsikin nukahtaa. Päivällinen 16:30, iltapala 19:30, sen jälkeen ei enää juoksua ja riehumista. Tosiaan lapsilla noita kausia, voi olla,että vielä nukkuukin päikkärit.[/QUOTE]

Tähän ja vähän muihinkin vastauksiin. Meillä myös taapero oli hyvin vähäuninen. 'Hyviä neuvoja' noudatin itse ja rukkasin aikatauluja sillä mainiolla seurauksella että kuukauden päästä lapsi meni kyllä nukkumaan 20.30 ja heräsi sitten 5.30...
Annoin piut paut ohjeille ja meillä oli oma myöhäisempi rytmi joka normalisoitui ihan itsestään kun lapsi oli kolme ja risat. Tehkää niin kuin teidän perheelle sopii, väliaikaista se on, takaan sen!

Kiitos vielä tsemppauksista ym. Eilen poika tosiaan nukahti n 23.15,tänään sit aamulla olin ite niin väsyny että annoin nukkua siihen 8n. Sit aamupala (ei syöny juuri mitään),vähän kotihommia ja n 10-11.30 oltiin ulkona touhuamassa. 12 lounas.. eikä päiväunia. Koko päivänä.. n 20.30 lopulta nukahti. Sinänsä tosi hyvä että nukahti noin aikasin vaikka nukkui aamulla 8n asti,mutta tosiaan pelkään et herää sit huomenna tosi aikasin.. Noh,tää päivä meni periaatteessa paremmin kun uskalsin odottaa..

Yhteistyössä