Liian nuoria ulkoilemaan yksin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Silja.S
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Se oikeasti nyt riippuu siitä että minkälaisia ovat. Naapurin lapsenlapsi on niin vilkas, ettei sitä vois yksin päästää vaikka on kohta 4. Mutta nuo meijän 3- ja 4-vuotiaan uskallan päästää kahdestaan tuohon meidän pihalle. Pysyvät tuossa "puistossa" kun ovat päineen. Seuraan ihan koko ajan ikkunasta räppänä tai ovi raollaan. Eli koko ajan näen tai kuulen.

Mutta nykyään aika usein olen myös mukana tuon reilu 1-vuotiaan kanssa. Sitä en yksin uskalla päästää:D

Mutta mun mielestä tuo 3-vuotias ei ole 4-vuotiaan vastuulla, jos seuraan koko ajan ja minulla on tuo kuulo- ja näköyhteys. Pystyn puuttumaan heti jos tilanne niin vaatii. Ja lisätään vielä että ojia ja teitä ei ole lähellä. Alue on hyvin rajattu.

Viimeksi muokattu:
Me saimme 3-4 vuotiaasta tehdä pitkiäkin metsävaelluksia ja 4 v eteenpäin yöpyäkin metsässä laavulla ilman aikuista.
:)

Oli varmaan isompia lapsia mukana ;)

Mäkin sain tehdä paljon enemmän pienenä kuin nykylapset, mutta ehkä just siksi omia lapsia hoidan toisin. Mä muistan paljon ikäviä juttuja lapsuudesta, esim. sen kun joutui olemaan 7-vuotiaana puolet päivästä yksin kotona ja pelotti jos vanhemmille onkin sattunut jotain eivätkä tulekaan kotiin. Ei sitä vaan ääneen kellekään sanonut ja mitäpä se olisi auttanut kun ei ollut vaihtoehtoja.

Eiköhän ne pahimmat onnettomuudet tapahdu juuri niin, että luotetaan 'rauhalliseen' ja 'fiksuun' pikkulapseen. Luotetaan, että lapsi toimii kuten aina ennenkin ja sitten yksi päivä lapsi toimikin toisin. Koska lapsella ei ole tarvittavaa kokemusta ja tietoa eri tilanteista ja toimintansa seurauksista. Se ei tee lapsesta tyhmää tai harkitsematonta vaan lapsen.

Musta lähtökohtaisesti yhdenkään pikulapsen käytökseen ei voi luottaa niin paljon, että voisivat olla ilman valvontaa ulkona. Vai mihin niitä aikuisia sitten päivähoidossakaan tarvitaan?

Kuten edellä tuli, miten vanhemmat sitten suhtautuvat jos jossain muussa, tutussa hoitopaikassa pienet lapset saavat ulkoilla itsekseen?

• Tykkää
Reactions: Rytkäätys
Niin, kärjistetysti ajateltuna kyllä, mussukkani voi jäädä tippuvan meteoriitin alle, vaikka olisin itse ihan vieressä. Mutta mulla vahtimisessa piilee se(kin) idea, että jos jotain kamalaa sattuu, olen ainakin YRITTÄNYT tehdä kaikkeni estääkseni sen. Esim. tuo hirveä esimerkki, joka tässä ketjussa on mainittu; sehän olisi todennäköisesti voitu ehkäistä, jos aikuinen olisi ollut pihalla vahtimassa (siis se hukkuminen). Joka tapauksessa, jos olisin ollut sisällä ja lapseni tai hoitolapseni olisi karannut lammelle ja hukkunut asia olisi täysin eri, kuin siinä tapauksessa, että meteoriitti tippuisi lapseni päälle, vaikka itse seisoisin vieressä. Jälkimmäisessä tapauksessa TIETÄISIN tehneeni kaikkeni, jotta lapseni olisi turvassa, ensiksi mainitussa taas en.
ihmettelen edelleen sitä että miksi tässä kokoajan vedotaan siihen että on vaarallista? eikö silloin voi ulkoilla ihan hyvin jos ei ole noita vaaranpaikkoja, koska on olemassa pihoja joissa mitään hukkumis ym mahdollisuutta ei kertakaikkiaan ole.

Alkuperäinen kirjoittaja kökköliini;25864583:
ihmettelen edelleen sitä että miksi tässä kokoajan vedotaan siihen että on vaarallista? eikö silloin voi ulkoilla ihan hyvin jos ei ole noita vaaranpaikkoja, koska on olemassa pihoja joissa mitään hukkumis ym mahdollisuutta ei kertakaikkiaan ole.

No siksi, koska lapsia on hukkunut vesilätäköihinkin. Mä en usko, että mistään pihasta saa niin turvallista, ettei vaaranpaikkoja yksinkertaisesti ole. Ja joo, onnettomuus voi sattua myös, vaikka aikuinen olisi vieressä, MUTTA silloin on ainakin MAHDOLLISUUS pelastaa lapsi ja toimia nopeasti, sisältä se käy vähän hitaammin/jos ollenkaan. Jokainen tietysti tekee, kuten parhaaksi näkee. Musta vaan 4-vuotias on aika pieni ja ymmärtämätön ollakseen yksin pihalla, enkä nyt ainakaan hen.kohtaisesti sysäisi vastuuta pikkuveljestä 6-vuotiaalle isoveljelle.

No siksi, koska lapsia on hukkunut vesilätäköihinkin. Mä en usko, että mistään pihasta saa niin turvallista, ettei vaaranpaikkoja yksinkertaisesti ole. Ja joo, onnettomuus voi sattua myös, vaikka aikuinen olisi vieressä, MUTTA silloin on ainakin MAHDOLLISUUS pelastaa lapsi ja toimia nopeasti, sisältä se käy vähän hitaammin/jos ollenkaan. Jokainen tietysti tekee, kuten parhaaksi näkee. Musta vaan 4-vuotias on aika pieni ja ymmärtämätön ollakseen yksin pihalla, enkä nyt ainakaan hen.kohtaisesti sysäisi vastuuta pikkuveljestä 6-vuotiaalle isoveljelle.
entäs jos on ollut kuivakesä eikä ole satanut kolmeen kuukauteen joten lätäköitäkään ei ole?

Alkuperäinen kirjoittaja kökköliini;25865892:
entäs jos on ollut kuivakesä eikä ole satanut kolmeen kuukauteen joten lätäköitäkään ei ole?

No kuten yllä kirjoitin, en usko, että mistään pihasta saa niin turvallista etteikö mitään vaaranpaikkoja olisi- luultavasti ainakin sellaisia on, joita ei ole tullut ajatelleeksikaan. Ja edelleen, kun kyse on 4-vuotiaasta ja 6-vuotiaasta, joka toimii "pihapoliisina", en itse laskisi pihalle noin. Lasta ei voi tietenkään varjella kaikelta pahalta maailmassa, murto-osaltakaan, mutta noin pienten lasten kanssa itse toimisin siten, että voisin sanoa sen onnettomuuden kohdatessakin yrittäneeni parhaani.

No kuten yllä kirjoitin, en usko, että mistään pihasta saa niin turvallista etteikö mitään vaaranpaikkoja olisi- luultavasti ainakin sellaisia on, joita ei ole tullut ajatelleeksikaan. Ja edelleen, kun kyse on 4-vuotiaasta ja 6-vuotiaasta, joka toimii "pihapoliisina", en itse laskisi pihalle noin. Lasta ei voi tietenkään varjella kaikelta pahalta maailmassa, murto-osaltakaan, mutta noin pienten lasten kanssa itse toimisin siten, että voisin sanoa sen onnettomuuden kohdatessakin yrittäneeni parhaani.
meillä esim piha jossa ei ole kuin hiekkalaatikko 1mx1m ja lelut siihen, ympärillä 2m korkea aita jonka yli eikä ali pääse...joten kyllä 3v on voinut hyvin ulkoilla yksin. niin ja piha on kooltaan 6mx 8m

Alkuperäinen kirjoittaja kökköliini;25866125:
meillä esim piha jossa ei ole kuin hiekkalaatikko 1mx1m ja lelut siihen, ympärillä 2m korkea aita jonka yli eikä ali pääse...joten kyllä 3v on voinut hyvin ulkoilla yksin. niin ja piha on kooltaan 6mx 8m

No jos lapsi ulkoilee ns. suljetulla alueella, "aitauksessa", niin asiahan on jo hieman eri kuin ap:n tapauksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja kökköliini;25866216:
miten? samallalailla joku peto voi minun sisällä ollessani tulla ja syödä muksun tai se taivaspudota niskaan tai hullu moottorisahamurhaaja tulla aidan läpi:laugh:

Sä et näe mitään eroa? Jos sulla on pieni, kokonaan kunnolla aidattu piha, josta lapsi ei voi päästä yksinään pois (näin siis käsitin?) Kuin jos 4- ja 6-vuotiaat lapset ulkoilee keskenään ihan tavispihalla (harvallahan taitaa olla 2 metrisiä aitoja, joista ei pääse ali, yli eikä ympäri). Oukei, musta ei ole ihan sama asia. Mieluummin mä jättäisin esim. alle 1-vuotiaan hetkeksi leikkikehään, kun portaitten viereen lattialle.

Yhteistyössä